Prima parte – acest articol – se vrea o prezentare a lucrurilor pe care le pot face două mâini dibace când pun mâna pe tehnologie care devine tot mai mult disponibilă la colțul străzii sau în orice magazin online.
În partea a doua voi trece pe la cercul de bricolaj pentru a vedea ce se poate construi cu puțin efort.
- UAV
Hamas ne prezintă un UAV, scos să-l vadă lumea (cum zicea bunica mea) în 2014. Israelienii spun ca este iranian și că se numește Ababil 1.
Ababil 1
Așa cum se poate vedea, lansatorul este realizat din profil pătrat fiind integrat cu saci de nisip pe mijlocul de transport. Camera pare a fi una standard de supraveghere, într-un dom transparent. Motorul are 2 cilindri și o elice din lemn cu două pale, antena fiind omnidirecțională, deasupra corpului. Se pare că Iranul nu a inventat nimic, a furat idei de la chinezi.
2. UCAV
De la același Hamas. Se pare că este un Ababil 1, cu un upgrade, putând efectua și misiuni de luptă, având și tren de aterizare.
Ababil 1 UCAV
Și un film cu zborul lui deasupra Gaza
A se remarca duct-tape-ul de pe el. Rachetele seamănă cu cele pe care le avea UAV-ul iranian Fotros la prezentare, dar pot fi orice altceva. Drona a fost doborâtă de o rachetă Patriot, fiind denumită de israelieni avion hobistic (‘model airplanes’).
UAV Fotros
Nu doar Hamas au UCAV, ci și Hezbollah, Israelul estimând la 200 numărul dronelor deținute de Hezbollah.
Nu pot să nu enumăr aici și DJI Phantomurile – quadcoptere comerciale utilizate pentru a lansa câte ceva în Siria. Denumirea este VBIED (Vehicle Borne IED).
DJI Phantom lansând „lucruri”
- ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaisance) cu UAV
Evident, este prima sau a doua utilizare pe care au avut-o dronele. În Siria DJI Phantom sunt folosite pentru misiuni ISR.
DJI Phantom în misiune ISR – observare și coordonarea tirului
DJI Phantom capturat
- Loitering munitions. De la Daesh.
Începând cu 2014 Daesh au început să folosească tot mai mult dronele comerciale, începând cu DJI Parrot (~1000 USD, prețul online), continuând apoi cu Skywalker X-8 (~200 USD, prețul online) pe care l-au transformat în loitering munition, așa cum se poate vedea mai jos.
Skywalker X-8
Se poate remarca faptul că au fost folosite componente care se află în orice magazin – baterie (4000 mAh), cameră și transmițătorul camerei sau receptorul GPS/GNSS. Probabil are o autonomie de 15-20 de minute. De asemenea, un aer exclusivist îl oferă și duct tape-ul în care a fost învelit (probabil pentru a crește rezistența, protejând spuma poliuretanică din care este realizat).
Apoi un X-UAV Talon capturat în Alep și unul doborât de forțele Peshmerga. Se remarcă în prima imagine domul frontal, camera pentru care constructorii nu s-au obosit sa folosească un sistem de a o mișca folosind două axe și antena (integrată împreună probabil cu receptorul) GPS/GNSS.
Talon
Tot Talon
Mai avem apoi RC4Y Skyhunter tot ale Daesh. Sacoșa neagră din prima imagine este explozivul.
Skyhunter ale Daesh
Și ceea ce rivalizează cu creativitatea MApN, o dronă contruită de Daesh, care arată ce pot face două mâini dibace.
Concept original Daesh
Și UAV, așa cum sunt ele vândute.
Skywalker X8
X-UAV Talon
RC4Y Skyhunter
Împotriva dronelor comerciale există, evident, echipament care poate fi utilizat. Imaginea de mai jos – dintr-o bază US din Irak – prezintă exact așa ceva.
Pușca anti-dronă, fără energie cinetică
De asemenea, în Israel a fost conceput un sistem care să fie folosit împotriva dronelor. Numit Drone Dome, folosește radarul tactic AESA RADA RPS-42 și un sistem electro optic pentru a detecta UAV-urile. Odată detectat, un UAV este clasificat și urmărit, putând fi întreruptă activitatea prin bruiarea sistemul de poziționare (GPS și GNSS) și a semnalelor RF. Sistemul poate fi folosit 24/24, indiferent de vreme.
Drone Dome
Când credeam ca am atins apogeul creativității am găsit și o RWS dezvoltată tot de Daesh, capturată de Peshmerga în nordul Siriei. RWS era conectată la un calculator, controlând trăgaciul, camera, elevația și azimutul. Originea se pare că este cecenă, conceptul fiind adus în Siria de cecenii care s-au alăturat Daesh.
RWS
Însă nu doar Daesh este interesat de tehnologia RWS. Forțele irakiene au primit suportul amatorilor pentru realizarea de RWS. O cameră este conectată la o armă care are două axe de libertate. Evident, dezavantajele sunt multiple: nu are stabilizare, nu se poate efectua selectarea foc cu foc sau foc automat, platforma nu este foarte rezistentă și se pretează mai degrabă unei instalări statice.
RWS irakian
În una din zonele în care au loc lupte de uzură cu Daesh și unde există un echilibru relativ, a fost contruită o RWS care poate fi ridicată folosind un mecanism foarfecă.
Un alt RWS irakian
Este momentul să intre în scenă Departamentul pentru Tehnologii Militare al armatei irakiene. Închis după căderea lui Saddam Hussein, în 2014 a fost reînființat cu un buget mic și o echipă tânără. Unul din proiectele mici a fost dezvoltarea unei RWS locale pentru flota de Humvee. Proiectul este ambițios deoarece își propune să proiecteze și să construiască o RWS în Irak folosind componente străine, având costuri nu de sute de mii ci zeci de mii de dolari. Cerințele au fost de a avea o mitralieră grea, camere de vedere pe timp de zi și noapte și lansatoare de grenade fumigene. Primul prototip a fot prezentat cu 3 lansatoare de grenade, două camere, o mitralieră Browning M2.
RWS pentru Humvee irakiene
Și dacă tot vorbim de bricolaj și RWS, nu pot lăsa deoparte o realizare majoră. Dacia Duster cu RWS, intrată probabil în dotarea MApN. A pus pe gânduri posibilii agresori, fiind un factor de descurajare a posibililor inamici și exponentul capabilității de decizie din Minister.™ Bucurați-vă ochii.®
RWS pe Dacia Duster
Iulian
Surse:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4604196,00.html
http://www.uasvision.com/2014/12/16/hamas-uas-on-parade/
http://gerarddirect.com/2012/11/16/idf-strikes-hamas-uav-warehouse-in-gaza/
https://csis-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/legacy_files/files/publication/120720_Cordesman_LessonsIsraeliHezbollah.pdf
https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/10/11/isis-used-an-armed-drone-to-kill-two-kurdish-fighters-and-wound-french-troops-report-says/
http://www.miltechmag.com/2016/07/fia2016-rafaels-drone-dome-neutralises.html
http://en.abna24.com/service/middle-east-west-asia//archive/2015/05/06/688546/story.html
http://www.cbsnews.com/news/isis-targets-french-forces-terror-groups-explosives-laden-drones-flying-bombs/
Imagini: interwebs
Acum cateva zile isis a capturat o drona identica cu prima prezentata aici Ababil
Si iata ciobanul si cu putin se vorbira
Da, au discutat noaptea trecuta. De fapt, Trump a discutat cu 5 persoane. Putin a asteptat rabdator la coada (a fost al 4-lea pe lista), inaintea premierului japonez.
Trump a refuzat sa discute despre ridicarea sanctiunilor.
Dintre realizările românești în tehnica bricolajului să nu uităm celebra drona Arca AirStrato ale cărei specificații sunt cel puțin surprinzătoare. http://www.arcaspace.com/en/AirStrato/explorer.html
Astia nu mai sunt prin Romania…
Serios acum, mi se pare bricolat. Au scos la lumina specificatiile; nu sint surprinzatoare pentru ce isi propun, insa am dubii ca vor gasi clienti.
Mi se pare foarte mica diferenta intre viteze (minima, croaziera, maxima), ceea ce il face foarte pretentios.
La altitudinea la care isi propun sa zboare, adie ceva briza si ar trebui sa aiba o rezerva mai mare de putere, pe linga specificatiile privind viteza.
Apoi, masa incarcaturii e de 45 de kg, cu o masa gol de 180 de kg. Scazind baterii, celule solare, calculatoare, transceivere, motoare ramine o masa destul de mica. Daca e in intregime compozit, nu as vrea sa mi se crape in zbor – mi-ar mai fi placut niste aluminiu sau nylon in cei 130kusd.
Dar poate sint eu circotas.
@Iulian,
ARCA e o mare teapa. Si eu am crezut in ei, acum mi-a ajuns. la faza cu ESA au dat cu oistea-n gard mai rau decat credeau chiar ei ca o pot face. Au ascuns mereu mizeria sub pres si au cautat stiri mari in proiecte false. Dupa ce au plect in state, au cautat fraieri si pe acolo. Dupa state of new Mexico, acum vor sa dea teapa si la ‘fraierii’ de acolo, dupa astia de acasa. Nu mai gasesti nimic in limba romana la ei.
‘
ARCA Space Corporation went through the process of Direct Public Offering under the 202X Exemption with the Regulation and Licensing Department – Securities Division of New Mexico, to offer 5,000 shares at a value of $201.35 per share. By selling the stock, the company is looking to raise $1,006,750 to be used for research and development of ArcaBoardTM Technology products. The company’s current evaluation registered with the Department of State is $20,135,000.
Accordingly with the 202X Exemption, only New Mexico residents could become shareholders in ARCA Space Corporation. Non US citizens could become shareholders under SEC Regulation S.
For those interested to become co-owners of ARCA Space Corporation, contact us at: +1 (575) 386-8425 or contact@arcaspace.com‘
Tepari cu ‘T’ mare!!!
ARCA. Citeva idei.
1. Istoricul pe scurt, asa cum il stiu si din informatii pe care le-am mai gasit este:
– teste cu motoare si s-au oprit la cel cu combustibil lichid
– seria de rachete Demonstrator
– intrarea in competitia Ansari X Prize (cu Orizont)
– lansarea unei rachete la Capul Midia (cu racheta Demonstrator) (*)
– lansarea cu balon a unei rachete model pe Marea Neagra (cu Stabilo) (*)
– intrarea in Google Lunar X Prize (cu racheta Haas)
– dezvoltarea Helen (concept pentru Haas), o lansare cu balon esuata pe Marea Neagra (*)
– reproiectarea Helen in Helen 2
– inca o problema la lansarea cu balonul (*)
– inca un balon fabricat si inca o lansare, de data asta cu succes (*) dar incheiata cu esec
– schimbarea strategiei de la balon la un hidroavion supersonic care sa lanseze racheta Haas 2 undeva in stratosfera (cu IAR-111)
– au testat cu un elicopter capsula echipajului lui IAR-111 (*)
– s-au concentrat pe motorul lui IAR-111 (Executor)
– au facut un plan pe 15 ani, cu 3 rachete (IAR-111, o racheta suborbitala cu echipaj – Haas 2B, o racheta orbitala – Haas 2C, o racheta orbitala cu echipaj – SuperHaas)
– au obtinut un contract cu ESA pentru ExoMars (pentru testarea parasutelor de frinare) de 1mEUR
– zic ei ca au testat din baloane sistemul de frinare
– au dezvoltat AirStrato pentru a testa in continuare sistemele
– s-au mutat in US/New Mexico, obtinind facilitati
– au tot prezentat AirStrato si au scos ArcaBoard
(*) – sprijin primit de la autoritati
2. De aici lucrurile se amesteca…
– in noiembrie 2016 italienii dau vina pe ei pentru esecul Schiaparelli
– raportul zice ca a fost o aglomerare la intrarea de date in procesor
– ARCA spune ca incheiat cu succes toate testele din contract
– alte surse spun ca nu s-au mai putut face testele, asa ca ele (testele) au fost inlocuite cu simulari pe calculator
3. Acum cauta shareholderi. Cred ca cei 1mEUR de la ESA/UE s-au cam terminat si le mai trebuie 1mUSD.
4. Evaluarea este la 20mUSD. Ma intreb pe baza a ce, gindindu-ma la mijloace fixe, obiecte de inventar, venituri din vanzari/servicii, numar de clienti, patente ca fiind ceea ce determina o evaluare a unei companii. Ca obiect de activitate au:
Transportation, Warehousing & Wholesale Distribution.
5. Tehnologia.
5.1 Motorul. In loc sa se concentreze pe cresterea eficientei motoarelor existente folosind noi tehnologii, au folosit motoare din materiale compozite. De fapt aproape totul este bazat pe materiale compozite. Eu personal prefer o camera de ardere si un ajutaj din alt material daca ar fi sa ma urc intr-un modul legat de o racheta.
5.2 Racheta cu 3 trepte legate cu ata de papiota (https://youtu.be/4qVuVix5kCE), care se bazeaza pe intelegerea gresita a modului de functionare al rachetelor. Un fel de a revolutiona mersul pe bicicleta, cu o bicicleta avind roata pentru directie in spate.
5.3 Schimbarea prioritatilor arata un management cu deficiente si o capacitate de concentrare putin mai mare ca a unui peste.
Nu as spune tocmai tepari ci mai degraba mintea unui copil de 16 ani.
Esti modest……Dumitru Popescu e juma de popa, deci macar tepar, asta dupa actiunile si faptele sale. sa nu uitam denigrarile fata de tara asta atunci cand au plecat in state, cu toate ca au fost ajutati destul de mult aici, inclusiv de mediul privat, oameni simplii si de stat(marina militara + MAI). Basca testele din capul midia.
Dumitru Popescu e juma de popa, deci macar tepar
Sa nu lasam pacatele parintilor sa se abata asupra copiilor. 🙂 Desi am putea, pentru ca mediul din casa e de natura sa construiasca o personalitate.
Rationamentul meu este bazat pe cunoasterea unor tepari in viata reala. Daca ar fi fost tepar nu ar fi facut nici macar atit; a cheltuit destui bani. Motoarele si modelele alea l-au costat ceva bani. Chiar si matritele pentru ele au costat si nu putin.
Cu ESA probabil adevarul e pe la mijloc. El a facut ceva, dar nu la calitatea asteptata crezind ca a facut tot ce trebuia si cu rezultatele asteptate, aia au zis multumesc, ne lipsim de banii astia si le facem noi (simularile). Pentru niste teste de genul acela ar fi nevoie de metodologie si cercetare serioasa si dupa modul in care s-au apucat in fiecare an de ceva, nu cred ca au fost in stare sa faca acele teste in mod serios.
Multumirea pentru suportul primit … asa este. M-a intristat.
Pe de alta parte, ma uit la ROSA. Macar ARCA au ars niste kerosen si au validat Pendulum rocket fallacy. ROSA in schimb… sint mai incompetenti ca niste tepari (sau imaturi), ceea ce e impardonabil.
Ajungem iarasi la partea aia cu angajatii la stat….timpul trece, banul merge, noi cu drag muncim!!!
Nanosatelitul cu baterii de 1 leu bucata la 1 mil USD ne fiori si acum.
nu vrei sa te lauzi cu drona aia…
Specificatiile au fost deja manjite cu rahat in site-urile de specialitate iar firma este considerata de tepari chiar si in SUA.
Momentan doar Teamnet cu Hirrus sunt recunoscuti international pentru sisteme de supraveghere cu drona.
@Iulian/Lucian – Speram ca Arca AirStrato să poată fi utilizată ca dronă sinucigașă, de unică folosință.
Iiliene asa de curizitate cvati ani ai ?!
Mare lucru drone.. Cand eram eu copil era o cestie numita aeromodelism.. Cei mai tari erau modele captive (viteza – 200 pana la 300 km/h) si telecomnadatele. Atea erau rare .. electronica era prohibitiva.. de multe ori fabricata artizanal de un tip extrem de talentat. Se publicau si scheme ptr astfel de insatalatii
Azi? Jucarii telecomandate peste tot. La o calitate la care nu visa nimeni in 1970!
Ghita, incerc sa inteleg ce scop urmaresti cu intrebarea si comentariul. Era o idee undeva si poate am ratat-o? Care e tema dezbaterii: ‘dronele sint vechi de cind lumea si pamintul’, ‘esti un mic nestiutor care acum a descoperit dronele iar eu stiu totul’, ‘eu stiam de drone cind tu sugeai tita’, ‘dronele au fost inventate inainte de 89, Basescu isi aroga meritele’?
Serios, era cerc de modelism? Unde? La casa aia unde informatica se facea cu 3 oameni pe un calculator? La casa aia unde la electronica nu aveau decit tranzistoare de 5 feluri si cu rezistoarele veneai de acasa? Sau modelismul era la atelierul de timplarie unde balsa pupa doar pila primului secretar, ca doar el facea aeromodelism iar restul faceam navomodele?
Faceai tu in anii 70 atit de usor ca azi un profil NACA si apoi faceai toate calculele pentru el atit de repede? Si eventual o simulare? Iar apoi si faceai aripa sa o testezi intr-un tunel pina la 300km/h. Azi gasesti balsa la Hornbach, software CAD open source si poti realiza CFD ci citiva euro. Plus informatiile, pe care le ai din carti la care ai acces. Citeste titlul: democratizarea. Descultii aia nu au avut pina acum aeromodelism la ei.
Daca vrei, putem vorbi despre toate materialele si design, dar stai sa ajung la o tastatura.
Stii, si in evul media au fost facute automate mecanice, dar Boston Dynamics si Honda le fac la momentul potrivit.
Seszi bland nu ma legam de matale…
Si ei da se pare ca esti juniro si nu stii Serios, era cerc de modelism? Unde? La casa aia unde informatica se facea cu 3 oameni pe un calculator Cercurile de modelsim erau la Palatul copiilor ei erau ptr incepatori.. un subamarin , p barca cu o panza, (la navomodele) un planor, un avion cu „motor” de cauciuc samd.
Alea de campionat erau ptr maturi … Avioanele captive di telecomandate foloseau motopare cu explozie ajungan pana la 5 cp (10 cmc!) Uite un nume de campion intre 67-70 :Stefan Purice . „Profesionist” .. aerodele cu motor cu explozie clasa 5 si 10 cmc . Da incepea cu cercul de modelism … Apoape toti renuntau pe la 14-15 ani .. doar cativa continuau …
Si da cum zici tu „democratizare” . Azi .. te duci si cumperi. In anii 60, inceputul 70 aeromodele „serioase” erau treaba de „profeisonist” , insi pasionati care cunosteau practic si teortic mecanica, electronica si lucrau mult timp …
Oricum ma amuz cum azi mi se vind cestii vechi ca fiind noi .. „drone” , automobile eletrice , pile de combustibil samd
Ghita,
Incepi orice comentariu cu o remarca referitoare la cel pe care l-ai luat la ochi. Asa cum ti-am mai spus, este una dintre metodele de manipulare a unei discutii. Stai la subiect – ideea sau tema dezbatuta.
Te deranjeaza ca astazi tehnologia este la indemina oricui? Cine vrea sa invete, invata. Cine nu, o foloseste pentru divertisment. Te deranjeaza ca nu mai trebuie sa stai sa te rogi de cineva care are o carte sau o lucrare stiintifica? Este modul in care avansam mai rapid. Hrana pentru creier determina dezvoltarea lui. E ca un muschi pe care il exersezi.
Daca ai fi citit mai atent ai fi aflat ca am fost la Casa Pionierilor. Nu, la mine in oras nu aveam Palatul Pionierilor. Deci stiu de acele cercuri.
Nu ma deranjeaza. Cateodat imi provoaca amintiri… rabla de telefon mobil pe care o am e mai cva decat un calculator care unplea un camion
Insa nu intotdeauna este bine .. dronele alea pot fi folosite cam mult
Cam mult pentru ce?
Si nicotina sau paracetamolul pot fi folosite cam mult. Poate ca pentru a ne simti mai bine ar trebui sa intram toti in casa la ora 21:00? Si orice articol, parere sau reportaj publicat sa fie avizate inainte?
@Ghita si Iulian:
Pace voua!
…si un link catre o carte pe subiect, de dat jos si studiat moca, pentru cei interesati:
http://avaxbooks.me/randal-w-beard-timothy-w-mclain-small-unmanned-aircraft-theory-and-practice-english-pdf.html
gasiti mai multe titluri pe acest subiect daca dati cautare pe siteul respectiv cu „unmanned aircraft”
Multumesc.
Advanced Aircraft Design si Understanding Aircraft Structures le citisem, cumparate. Pe celelalte le-am trecut pe lista de lectura. 🙂
Hm …..
Se ua una bucata „drona” care sa poata cara si o masa atasata de 1 kil. Tu esti in piscina *una mica ginfalbila .. te joci cu copilul) si ti se liveaza una jumate kil de potasiu. Ma prg cesiul ar fi mai „efectov” dar se obtine mai greu. Ptr orice eventualitate reamintesc ca metalele alcaline fac cam urat in contatcu cu apa. Nu au nevoie de un focos .
Noaptea , uscat samd. Ai i prelata .. intamplator dion drona cad cateva bucetele de fosfor alb. Cand va iesi soarele … se usuca fosforul si …
Asta se cheama chimie „distractiva” . Cu o drona silentiasa devine si mai „distractiva”. Ajunge sa gestio cartea de chimie adresata tutulll tampitllor . Am avut una. Chiar asa se numea „Chimie distractiva. Avea si rettea de prducere a acidului picric – a dostatat de”distractiv” ca ma renuntat la chimie ..
Stiu cartea, am facut toate experimentele din ea. Si apoi altele.
Se ia o drona, se ridica in aer si ma uit la cum arata cultura pe tot terenul arendat. Pot face estimari referitoare la ce trebuie sa fac, unde si cind.
Se ia aceeasi drona si se filmeaza un alt arendas cum pune rapita, pe care imediat ce ia banii de la Ministerul Agriculturii o distruge cu ierbicid si pune urmatoarea recolta pe care ia din nou bani.
Se ia aceeasi drona si se filmeaza in spatele Casei Poporului cum apar masinile scoase din serviciu de MI si apoi dispar fara urma. Fara nici o informare publica despre cum mai recupereaza niste bani Ministerul de Interne. S-a intimplat in doua rinduri, cu Loganuri si Tuaregi.
Deci ce utilizari sint mai folositoare?
Iulian , nu stiu ce aveti cu Ghita, Oricum , va priveste pe voi doi .
Dar scriind comentariul ai insultat memoria a trei oameni : instructorii mei de la cercurile de electronica si karting .
Nu stiu unde ai fost tu la Casa pionierilor .
Nici in ce vremuri .
Nici ce oameni ai gasit acolo .
Iti spun ce am vazut eu .
Cerc de navomoodelism nu aveam , iar de informatica inca nu exista pe vremea aceea . La aeromodelism incepatorii lucrau cu baghete de tei , balsa era pentru competitii .
La cercul de karting am invatat sa conduc , si am curatat pentru prima data un carburator .Dumnezeu sa-l odihneasca pe maistru , s-a dus demult .
La cercul de electronica am invatat ce e un tranzistor , cum se polarizeaza, am lipit primul meu circuit de comanda a intensitatii unui bec , am construit prima mea fotocelula , prima radiocomanda .
Tranzistori aveam , atat marcati si cat si nemarcati, din rebut IPRS , care nu trecusera testul cu impulsuri . Instructorii m-au invatat cum sa deosebesc tranzistorii nemarcati dupa caracteristici .
Rezistente erau destule , m-au invatat codul culorilor .
M-au invatat sa gandesc tehnic .
Erau doi oameni minunati , un inginer si un maistru , si din samanta sadita de ei in sufletul meu de copil de atunci imi castig si astazi painea .
Dar au trecut anii ; iar cercurile tehnice au fost desfiintate , fara sa se puna nimic in loc . In loc de o educatie tehnica – exemplul personal al ” invartitului ” local .
Iar noua ni s-a spus sa plecam din tara .
Vorbeai de democratizare . Adica accesibilitate . Adica gratis .
Ceea ce nu se poate spune acum . Ai bani, cumperi . Investesti in viitorul copilului tau . Nu ai, il condamni la o viata de munca fizica . Galactica , episodul Dirty hands .
Si cunosc oameni care lucreaza doar pentru a-si plati facturile si mancarea .
Nicusor, am scris mai sus ceea ce m-a deranjat la comentariul lui Ghita.
Casa Pionierilor, anii ’80. Imi cer scuze daca ai inteles ca am insultat memoria acelor instructori. Exista insa si cealalta parte a medaliei (pe linga cei de mai sus, care au contribuit la neincrederea in capabilitatea statului de a asigura o educatie adecvata) exista si cei care m-au influentat pozitiv (prea putin, ce-i drept). Cele placute sint legate de karting si – de asemenea – de electronica (a fost un fel de relatie love-hate). Casa Pionierilor este cea care m-a determinat si pe mine sa aleg sa fiu inginer.
Democratizare inseamna in aceasta discutie accesibilitate, posibilitatea de a obtine si folosi.
Casa Pionierilor a fost ceea ce apare astazi si se numeste hackerspace. Cercurile de electronica, modelism, mecanica ar fi trebuit sa functioneze in continuare, cu aducerea la zi a tehnologiilor si resurse mai multe si mai variate. Dar din nou, se vede ca statul nu poate asigura ceea ce asteptam de la el si trebuie sa isi regindeasca unele abordari in domeniul educatiei intr-un mod mai sanatos.
Si ce te-a deranhat? Prsdupunerea ca nu ai apucat cercurile din casele de pionieri?! Adica ca ai putea avea 35-37 de ani ?
A da. In anii 60 se citea de karting prin Sport si Tehnica .. Nu erau in tara ..
Asa cum am spus:
1. Modul de incepere a discutiei, care nu are legatura cu subiectul. Iiliene asa de curizitate cvati ani ai ?!
2. Cum pentru tine aproape totul este banal, deja vazut Mare lucru drone.. Cand eram eu copil era o cestie numita aeromodelism.. Cei mai tari erau modele captive (viteza – 200 pana la 300 km/h) si telecomnadatele. . Dar ai incercat? Ai cumparat o drona (nu quadcopter, ceva cu aripa fixa) si ai facut-o sa zboare. Ai asamblat-o? Vei constata ca tot trebuie sa inveti ceva in proces (motor, telecomanda, servo, centru de greutate, putere, greutate, elice), inainte de a o zbura.
Este mai facil sa le cumperi pentru entertainment astazi, insa pentru a le proiecta, tot munca inginereasca este. Nu o mai faci tu, o face un chinez in Shenzen. Foarte bine, asa ne arata ca sint mai destepti ca noi. Pentru tine e banal, ei cistiga bani si le merge economia din ceva banal, din ceva mare lucru.
Asta m-a deranjat in abordarea ta.
Dronele civile folosesc conexiuni Wi-Fi in benzile de 2.4 GHz si/sau 5 GHz, deci bruiajul radio asupra lor se poate face destul de lejer. (O alta frecventa populara pentru uz casnic este cea de 1.8 GHz pentru telefoane fixe fara fir sau dispozitivele de monitorizare a nou nascutilor).
Mi se pare surprinzator ca partile aflate in conflict nu detin deja wifi jammers, ce se gasesc pana si in comert.
Solutie ca cele de la DJI folosesc wifi. In mod normal se folosesc pentru video transmitatoare FPV in benzile ISM 1.2ghz, 2.4ghz, 5.8ghz cu OSD (on screen display).
Telemetria e tot pe benzile ISM.
Jammerele nu-s atit de greu de facut. Le trebe piese si stiinta.
Tocmai de asta mi se pare ciudat ca nu au deja jammere. Pana si pe „alibaba” se gasesc de cumparat astfel de dispozitive pentru cateva zeci de dolari.
In comparatie, dronele militare folosesc mult mai multe frecvente, sarind conform unui algoritm secret de pe una pe alta dupa fiecare „bucata” de transmisiune.
For „the kids”:
nu exista DJI Parrot.
DJI are seria Phantom iar versiunile 2 Rev3.0, 3 si 4 au rezerve de putere mai mare dar tot nu cred ca duce peste 1kg.
Parrot este facut de alta firma.
Oricum Parrot indiferent ca este BEBOP sau AR este cunoscut ca fiind submotorizat si abia este in stare sa se ridice pe sine si putem uita ca mai cara ceva pe langa.
Skywalker X-8 este insa renumita ca fiind o aripa zburatoare excelenta pentru cine vrea sa se apuce de sportul asta. Zbor cu aripa si nu lansare de munitii!
X-8 este deja mai avansat.
https://hobbyking.com/en_us/skywalker-x-8-fpv-uav-flying-wing-2120mm.html
Oricum nu sunt chiar prosti.
Un multicopter gen Phantom 3 apuca sa ajunga la 3 km sta vreo 2-3 minute si trebuie sa „alerge” inapoi ca il lasa bateria (20-23minute de zbor).
Skywalker X-8 are timp de zbor cel putin dublu. Daca ii pune incarcatura nu mai este cazul.
As remarca ca nu s-au bagat inca la multicoptere DJI scumpe: Inspire, Matrice sau Spreading Wings1000.
As zice ca au si astia un buget…
nu exista DJI Parrot.
Greseala mea – mi-a scapat la corectare. Mai erau niste informatii referitoare la Parrot (AR) folosit pentru observare, dar neconfirmate, asa ca le-am scos.
X-8 este foarte fain pentru zbor, l-am vazut in actiune.
DIn cite am vazut, le folosesc in modul hit and run (fie pentru observare fie cu incarcatura), de la o distanta de maxim 5-10 minute de zbor.
nu a durat mult pana au aparut drone islamiste
dar am o intrebare nu invinge scopul adica cum dracu iti mai da Allah 72 de fecioare daca tu faci treaba cu drona
Creste probabilitatea de a le primi. Adica 3 atentate cu drone, probabilitatea de a primi fecioarele e de 3 ori mai mare.
nu are cum bre ca trebuie sa te sacrifici plus ca drona e tehnologie inventata de infideli
Pai se sacrifica prin proxy. Vede si Allah ca e mai eficient asa.
Dronele sint facute de infideli dar folosite pentru cauza lor, deci se pune. 🙂
Religious loopholes. 🙂
poate bre dar mie unu nu imi place remote-Jihad asta
De ce? Fiecare are propriile motive. Eram curios care sint ale tale.
pai jihadistu obisnuia sa fie pur bre unu nebun si un kalashnicov o bomba artizanala una alta acum e tehno-jihadist are conturi pe facebook videoclipuri cu muzica si acum drone
🙂
Ai dreptate. Imi place expresia tehno jihadist.
@Adrian
Da si nu, jihad inseamna „a lupta, a se stradui, a se zbate“ pt. a extinde califatul (statul islamic) si islamul, deci jihad este mai mult scopul si mai putin modul in care se face. Desi in primul rand este lupta/razboi (singura care garanteaza linia directa cu fecioarele din paradis), jidah se poate face si prin alte mijloace de la finantare la imigratie atat timp cat se face pt. a extinde islamul.
Oricum aceasta este datoria fiecarui musulman si se face prin orice mijloace. Un islamist nu poate fi loial decat statului islamic (adica ceva suprastatal) si luptei lui de a extinde islamul, politic este oarecum asemanator „koninternismului”.
„He who emigrates (from his home) in the Cause of Allah, will find on earth many dwelling places and plenty to live by. And whosoever leaves his home as an emigrant unto Allah and His Messenger, and death overtakes him, his reward is then surely incumbent upon Allah. And Allah is Ever Oft-Forgiving, Most Merciful. ”
http://www.comp.leeds.ac.uk/nora/html/4-100.html
//
Daca nu ai altceva se pare ca merge si un Nikeon pt. „optice”.
le primeste dar sunt de silicon 😛
Superb articolul. Mulțumesc. Continua .
Deci iranienii au făcut Ababil cât de cât funcțional sub embargo, IAR-99 și 93 s-au făcut tot sub un fel de embargo, iar azi când avem liber la de toate se stã degeaba. Frustrant
OFF TOPIC
iata ce stire prezinta chiar DIGITV
http://www.digi24.ro/stiri/externe/rusia/rusia-a-prezentat-noul-mig-35-658300
Da, e un avion care arata fix ca altul din anii ’70, iar in viraj a lasat fum ca un Tornado pe ulei de rapita 🙂
Cand irakienii au eliberat o parte din Mosul au gasit si o fabrica de drone. A fost descoperita o versiune mai mare de „Concept ISIS” decat cel din poza, din care este aruncat exploziv.
Fabricarea armamentului este unul din secretele succesului lor, primul lucru cand cuceresc ceva mai important, isi costruiesc fabrica de munitie si de produs sau asamblat/reparat arme. Asta a redus enorm eficacitatea raidurilor aeriene si le-a permis sa reziste mult timp asediului. Spre deosebire de hipermarketul Romania care mai produce pulberi si explozibil adica munitie?.
ISIS a modificat DJI Phantom sa arunce si grenade, un tub de platic langa camera din care arunca grenada.
„Commercial drones tend to operate in the 2.4 gigahertz range, they are relatively easy to jam,” said Mr Bronk.”
Problema este ca US+prietenii nu au echipamente de EW terestre cu o raza suficient de mare incat sa le poata bruia. Ce au, terestru, in materie de EW are o raza mica (max. 4km) iar aerian costa enorm sa opereze si nu poti 24 din 24 (tehnic, conditii atmosferice, etc).
Si ajungem la a doua problema, fiind mici si zburand relativ sus:
„They are difficult to spot and shoot down, but if you have jamming capabilities you can deny them airspace.”
http://www.bbc.com/news/technology-38663394
Ce a mai produs ISIS, „masinute” teleghidate incarcate cu explozibil:
https://www.youtube.com/watch?v=txUfWX4Hhkg
Iar irakieni si:
https://www.youtube.com/watch?v=KinCh5OILh4
Este foarte important sa poti detecta dronele chiar daca nu le dobori, tragand spre ele, le obligi sa plece. Ucrainienii folosesc Zu23 (dar rus+pro au drone ceva mai mari) la care se aduga si EW dar cu rezultate foarte modeste.
Rus+pro au EW si sunt capabili si sa preia controlul dronelor (cum au facut cu Raven RQ-11B si nu numai).
Macar daca am moderniza tunuletele cu un sistem optic+”calculator balistic” sa putem alunga dronele. Ceva EW ar trebui sa incepem sa dezvoltam/producem, pana si bulgarii stau mai bine ca noi dar ei sunt o tara…
O parte din lucrurile spuse de tine veneau in partile urmatoare ale articolului. 🙂
Sa sumarizez.
Da, ceea ce lanseaza de obicei din quadcoptere sint grenade care au o stabilizare simpla (o bucata de bumbac sau o punga). Dronele cu aripi fixe sint in general loitering munitions.
Detectia poate fi facuta in 3 moduri:
– optic (vizibil/IR)
– radio (detectind emisii in 2400/5800/900/433/300 adica benzile ISM)
– folosind un radar de supraveghere a perimetrului (concepute in general pentru supraveghere terestra, asa ca au nevoie de un upgrade de firmware, daca nu si hardware pentru cautare verticala – in functie de modalitatea de realizare)
Pentru a le bruia, intram mult mai mult in domeniul EW. Posibilitatile sint aerian sau terestru. Solutia aeriana are – evident – dezavantajele spuse de tine (necesar de putere si necesita prezenta). Terestru este complicat pentru ca daca irakienii primesc in momentul 0 echipament de bruiaj, in momentul 1 ceva va ajunge si la prietenii din Daesh. Cu limitarea frecventelor este inutila in miinile Daesh, insa va dura 1-2 ani pina vor invata sa fabrice si ei jammere. La o adica, 2.4 si 5.8 GHz pot fi bruiate si cu citeva magnetroane din cuptorul cu microunde (5.8GHz mai putin, dar exista o sansa) sau, mai nou, surse RF solid state din cuptoare.
Noi aici presupunem ca ei nu au nimic pentru tunurile AA si cred ca deja au Viforul coordonat RF/optoelectronic, cu algoritmi de detectie si angajare automata a tintelor, cu sisteme de EW aditionale, integrat cu punctul de comanda si control al apararii antiaeriene zonale.
Sinucigasul pare sa fie… o drona: http://www.defensenews.com/articles/new-houthi-weapon-emerges-a-drone-boat
Il aveam pentru articolul urmator. Dar da.
Iertare! 🙂
Se spune iertare, boierule! 🙂
🙂
Iertat fost-ai.