Sursa foto Evz.ro
ACTUALIZARE:
Cauza prabusirii pare sa fie coliziunea/ingestia unei pasari in motor – sursa Adelin Petrisor. Avionul se intorcea de la un exercitiu in Bulgaria.
Din fericire pilotul s-a catapultat si speram ca este cat de sanatos poate fi dupa o catapultare!
Un avion militar românesc s-a prăbușit în urmă cu puțin timp între localitățile Nazarcea și Culmea, din județul Constanța, la opt kilometri de baza Mihail Kogălniceanu.
Un avion MiG 21 Lancer, al Fortelor Aeriene Romane, s-a prabusit, luni dimineata, in judetul Constanta, la 8 kilometri de Aeroportul International Mihail Kogalniceanu, potrivit Antena 3. Pilotul, care s-a catapultat, este in stare buna si a fost preluat de catre un elicopter SMURD, relateaza News.ro.
12.07: Pilotul avionului este in stare buna si a fost preluat de un elicopter SMURD pentru a fi transportat la spital, a declarat pentru News.ro prefectul de Constanta, Adrian Nicolae.
Potrivit primelor informatii, pilotul s-ar fi catapultat si este in stare de inconstienta, relateaza News.ro. Potrivit prefectului de Constanta Adrian Nicolaescu, la fata locului s-au deplasat echipaje din cadrul ISU Dobrogea, Serviciului Judetean de Ambulanta, dar si din partea Aeroportului Mihail Kogalniceanu.
Aeronava s-a prabusit la putin timp dupa ce a decolat pentru un zbor de antrenament. Adrian Jiga, purtatorul de cuvant al Aeroportului Mihail Kogalniceanu spune ca la ora 11:14 s-a declansat planul de urgenta la nivelul aeroportului. (Hotnews.ro)
Vai de mama noastra.
E anu si prabusirea.
Corul bocitoarelor s-a activat.
Comparativ cu altii cred ca suntem in limitele normale cu pierderile de aparate, raportate la varsta, stare tehnica, nr ore de zbor.
Asta e, accidente se intampla, se mai intampla ciocniri cu pasari sau aspirari de oratanii la motor. Nu e cazul sa bocim.
Esti exact cum zice numele tau.
Haideti sa ne uitam nu mai departe de vecinii din Ungaria. Cred ca ei stau mult mai prost decat noi.
… ca sa ne referim la fapte si concluzii dupa ancheta nu-i asa ? 🙂
„In stare buna dar inconstient”. Dumnezeu sa-l faca bine si sa mai execute mii de ore de zbor pentru Romania.
Aparatele sunt vechi, ultima modernizare major prin 2000 dr catre israelieni din cate stiu eu… si nu stiu cat de corespunzator sunt intretinute… aici ar trebui sparta buba. Banii alocati pentru intretinere, mentenanta, sa fie folositi cum trebuie…
Adevarul e ca au trecut aproape 7 ani de la ultima prabusire iar de vreo 2-3 ani incoace se zboara „mult”, adica fata de cat se zbura inainte.
Era oarecum inevitabil.
„Dupa executarea misiunii, la intoarcerea catre Mihail Kogalniceanu, pe timpul executarii manevrelor de aterizare, pilotul a raportat o defectiune majora la motor, cu deteriorarea parametrilor de functionare ai acestuia.”
Eram sigur ca a fost ceva la motor, am avut o presimtire 🙂
Totusi nu prea inteleg asta: „In stare buna dar inconstient”, daca e inconstient dupa catapultare inseamna ca nu e exagerat de bine, iar el fiind inconstient tu cand il ridici de pe camp si-l pui in salvare sa-l duci la spital pt radiografii si alte cele, nu prea poti sa spui ca e in stare buna.
Potrivit Hotnews, „Pilotul este constient si se afla in stare stabila.” Sa speram ca omul este intr-adevar ok.
are ceva la coloană, fisuri de vertebre cu paralizia picioarelor și a fost sedat pentru a-l proteja de dureri și pentru a-l pregăti pentru operația la coloană care urmează după stabilizare
Astia zic ca e teafar http://m.hotnews.ro/stire/21815479
Motoarele astea au dat mereu probleme.
Daca urmaresti in timp prabusirile de Mig 21 Lancer ,majoritar cauzele au fost la motor.
Si totusi nu e un propulsor „ultimul racnet”.
Personal cred ca sint groase probleme de intretinere si reparatii ( inclus putine ore de zbor anual/pilot) dar in pur spirit mioritic , se ascunde realitatea catastrofala. Face rau la masivele avansarile din decembrie din fiecare an.
In mod normal ar trebui oprita toata activitatea de zbor pe aceste aparate si pina la indentificarea si eliminarea adevaratelor cauze.
Cum situatia aviatiei de lupta e tragica , se prefera batista pe tambal , eventul o avansare post mortem si o decoratie pe sicriu. 🙁
@Stefan nu poti sa faci aia ca ramai fara aviatie supersonica… fara ele avem doar 9 aparate F-16 din care vreo 1-2 duble, nu mai poti sa tii nici macar celula de alarma pe o singura baza cu ele, daramite sa mai faci si zbor de antrenament, exercitii sau conversia unor piloti noi.
In mod normal pentru celula de alarma ar trebui sa tii 4 aparate apte de zbor (2 + 2), iar noi avem nevoie de celula de alarma pe doua baze (azi sunt Campia Turzii si MK) fiindca doar de pe una (de ex. MK) nu poti acoperi toata tara, e prea departe si prea riscant.
Ca sa ai 8 aparate (adica 2+2 pe doua baze) ar trebui sa ai minim 16 avioane F-16 de simpla comanda la un grad de operationalizare de 50%, iar noi deocamdata avem vreo 7 sau 8.
Chiar si cu cele 16 simple, in afara de celula de alarma nu faci mare lucru, doar le tii la sol in alerta si atat. Pentru antrenamente, exercitii nationale si internationale sau Doamne-feri razboi ai nevoie de alte aparate.
Nu degeaba se repeta cifra aia de 48 de avioane de ani si ani de zile. Cu 48 de aparate poti sa zici ca ai aviatie supersonica, indiferent ca vorbim de 36 + 12 (cum au cumparat polonezii) sau 38 + 10 ori 40 + 8, la atatea aparate asiguri celula de alarma pe 2 sau chiar 3 baze din tara si iti raman suficiente avioane pentru exercitii sau misiuni reale.
Plus ca daca sunt noi, atingi un grad de operationalizare de 70% iti vin aproximativ 27 de simple apte de zbor la orice ora, asadar chiar daca tii 12 din ele la 3 celule de alarma ramai cu nu mai putin de 15 de avioane gata de lupta cu care poti sa faci ce vrei 🙂
Ba da, poti sa faci aia.
Aoleu. Opresti de la zbor „tuate” aparatele de un tip anume cand aia de-s experti in domeniu nu reusesc sa-si dea seama din ce cauza s-a petrecut un accident si au suspiciuni rezonabile ca e vorba de o eroare structurala, de soft, mai stiu eu ce.
Cand gasesti printre fiare pene si sange e clar ca a nimerit vreo pasere in motor si l-a scos din functiune. Asta nu e un motiv sa opresti de la zbor toata aviatia de vanatoare a Romaniei.
Da, le sechestrezi la sol.
pescarusii!
ori aduc astia cativa soimari cu vulturi porumbari desi am niste mici banuieli ca la pescarusi li se falfaie de ei.
Sau mai bine baga astia o taxa de zbor la pasari de o sa vezi pescarusii alergand ca si fazanii.
Stefan. N-ai deloc dreptate, motoarele Tumansaki sunt chiar foarte fiabile, accidente n-au mai fost de 7 ani, un adevarat record, sunt foarte bine intretinute, iar de zburat se zboara foarte mult in ultimii 2-3 ani.
A intrat o pasare in motor ce treaba au toate alea de le-ai insirat tu?!
Ce spune Adelin Petrisor la momentul 2:31
Pescarusii…
toate motoarele de avioane au probleme când lovesc păsări la aterizare!
mai lăsați tembelismele astea mioritice
Cred ca ar trebui ca aceste aeronave batrane, desi modernizate, ar trebui sa treaca mai des pe la RK la AerostaR, avand in vedere modul in care ele sunt ‘forjate’ de la primavara lui 2014, de cand cu scandalul din Ucraina. Idem cu celelalte aparate, in principal IAR 99 Soim.
este cat se poate de evident ca ele ‘slabesc’ cu fiecare ora de zbor efectuata. Si inca ceva…..sper ca dobitocii din politrucia romaneasca or sa realizeze intr-un final ca 12 bucati de F 16 nu sunt de ajuns cand ramai fara MIG-uri, indiferent de motiv. Cifra aia de 48 de bucati multirol nu este o pura intamplare, ci a rezultat in urma unor studii bine aprofundate.
aceleasi probleme o sa le avem in curand si cu IAR-urile 99, caci si de ele se trage acum mai intens ca inainte, iar pe la AV Craiova la RK au trecut doar cateva bucati in ultimii ani. Mai sunt si batrene, atat moral cat si fizic. Probabil IAR DT ala al INCAS isi are rostul lui in dotarea MAPN, dar cine sa vada si sa inteleaga asta…..ca armata ar avea nevoie de avioane noi intr-un numar decent, caci politicul si militarul are alte ganduri?! Am vazut cum le sta gandul doar la spagi si al afaceri paguboase, atat pentru stat, armata si industrie locala de aparare!
Mai rau de oamenii care le folosesc, caci ei sufera si sunt direct afectati de riscurile astea ridicate. pacat! 🙁
a aspirat o pasare… putea sa fie si F-16 sau -35…. poate avea ceva mai mari sanse la repornirea motorului, insa nu cu mult.
Intrebare: dacă ar fi fost un bimotor (chiar si unul vechi) am mai fi avut incidentul asta? Banuiesc ca nu. Stiu ca exista o vorba in popor, ceva de genul „sunt prea sarac sa cumpar lucruri ieftine”…. Daca pierdeam un F 16 la modul asta (si banuiesc ca e posibil..) ce faceam? Ne puneam pe jelit și ne apucam de planuit inlocuirea printr-un program multianual pe 5 ani? 🙁
Ihi…
io asta tot incerc sa zic dar corul bocitoarelor se activeaza la orice accident – ca nu stim, ca nu suntem in stare, ca suntem vai steaua noastra, etc
ungurii au picat in cur cu Gripene noi – uite asa. ar fi interesant de vazut nr de accidente F16 in tarile NATO, sau ale F -104.
date fiind conditiile accidentului, ca a fost MiG21 sau ca era un F16 sau orice alt monomotor cred ca tot ala ar fi fost rezultatul.
solutii de a reduce cat de cat pierderile in caz de impact pasari ar putea fi mai degraba la designul avionului:
– bimotor;
– prize de aer dispuse mai in spate, dorsal, pe model L-39 si nu frontal sau pe burta (scad sansele de a aspira corpuri straine);
– grile montate pe prizele de aer, pe model MIG-29, cu conditia sa nu fie casante si sa constituie ele insele o sursa de schije in turbina;
– un motor modern si robust, cu sanse mari de repornire manuala in caz de oprire intempestiva (FADEC dual channel poate crea probleme in situatii limita);
– capacitate de planare controlata si control mai bun la viteze mici, de aterizare;
Grile de aer avea Su-27, la MiG-29 erau clapete care închideau prizele de admisie și se deschideau niște fante dispuse pe apex, Au renunțat la sistem pe generațiile mai noi, fiindcă nu funcționa totdeauna cum trebuie și mecanismul ocupa loc ca să nu mai vorbim de masa lui. La aceste două tipuri de avioane sovietice dispunerea jambei de față și a prizelor de admisie făcea ca roțile trenului de aterizare față să arunce obiecte exact în prizele de admisie, mai ales că avioanele erau gîndite să opereze și de pe piste sumar amenajate.
Oricum, aceste sisteme funcționau numai în timpul rulajului pe bretele, pe pista de decolare/aterizare în timpul operațiunilor de decolare sau la aterizare cînd se scotea trenul de aterizare. În orice altă etapă a zborului nimic nu împiedica absorbția păsărilor în prizele de admisie de aer ale motoarelor,
da, corect, nici eu nu cred ca acele grile puteau cu adevarat sa impiedice ingestia de pasari, dar ar fi putut limita putin ingestia de resturi daca impactul avea loc in alte zone ale aparatului, de langa prize.
Probabilitatea cea mai mare de ingestie este la decolare / aterizare sau la zboruri de inaltimi joase.
Degeratu a spus deunazi ca avem nevoie de aa stratificat,si carmaciul a spus de patriot ca avem nevoie cat mai urgent .
nu trebuie sa fi mare geniu militar ca sa relizezi ce vulnerabilitate avem pe felia asta de AA unde practic nu existam.
poate ar fi timpul ca acesti generali sa fie luati la intrebari si nu doar sa primeasca mingi la fileu de ce am anuns in halul asta si care a fost contributia lor la securitatea tarii…ca toti au studii,statut si se bucura detoate privilegiile ce vin odata cu functia dar ei nu au contribuit cu nimic la dezvoltarea capabilitatilor de aparare.
La cat de intens se zboară în ultimii ani plus faptul că pilotul s-a catapultat și este în viață, faptul nu trebuie văzut negativ. Și fiarele au viața lor și într-o zi cedează. Bine că nu au fost victime la sol, fiindcă aceste avioane survolează și zone locuite.
Multa sanatate pilotului! Este ceea ce conteaza.
Din pacate asa este, cu cat se zboara mai mult, cu atat riscul creste. Dar, poate datoritat faptului ca a zburat mai mult si a fost mai bine pregatit a reusit sa se catapulteze
sa fie el sanatos,teava e ultima noastra problema.
la cat se zboara este inevitabil sa nu apara si astfel de situatii.
Il pun sub acuzare pe motoc cu privire la corvete
Pai din ce spun astia in articol oamenii au actionat legal si in conformitate cu legile tarii si legile europene . Nu s-a emis HG pentru achizitia propriu zisa ci privind modalitatile de achizitie . Guvernul Ciolos conform legii a transmis solicitarea catre Parlament unde onor domnu Tradiceanu s-a spalat pe maini si a pasat-o urmatorului Parlament care si el a sters corvetele din lista aprobata . Daca va uitati la cele 8 programe majore aprobate de Parlament acum o luna parca o sa vedeti ca programul corveta multifunctionala nu se regaseste in lista . Nu cred ca au de ce sa-l puna pe Motoc sub acuzare .
cred ca mai repede intra in „colimatoriu” tradiceanu:
„Marius-Lucian Obreja: …….
Este un lucru care este, din punctul de vedere al Senatului, foarte important, din momentul… în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114 se prevede ca în termen de 15 zile de la sesizarea Camerelor aceste două comisii de apărare, în formă reunită, să delibereze, dar ordonanţa nu spune ce se întâmplă dacă nu se întâlnesc.
[…]
Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:
Eu vă propun să le trimitem la comisii şi, cum spunea şi domnul vicepreşedinte Chelaru, să dăm de lucru viitorului Parlament. Nu o să luăm o hotărâre acum. Da”
Cred ca a explodat mamaliga fratilor
http://www.hotnews.ro/stiri-politic-21815703-parchetul-general-cere-parlamentului-corespondenta-transmisa-fostul-ministru-apararii-motoc-privind-achizitionarea-corvete-multifunctionale-pentru-solutionarea-unui-dosar-penal.htm
poate cu ocazia asta se hotarasc sa urgenteze achizitia de aeroplane .
sambata m-am bucurat de prezenta pe cer a 4 MIG-uri la Mitingul aviatic de la Timisoara, a trecut ceva timp de cand nu le mai vazusem… din punctul meu de vedere este cel mai frumos avion. Sper ca pilotul sa fie bine si sa isi poata relua activitatea.
Avem nevoie de avioane noi ca de aer. Un leasing pt F16, o linie de credit, orice e bun. MIG-urile vor ieși din uz unul câte unul, nu pot fi reparate la infinit.
Sunt probleme mai urgente nu intelegeti ??? mai nou ceva de genul , cum sa facem sa ne dam jos propriul guvern . Asa ca cine sa se mai gandeasca la cumparat avioane .
Probabil dupa incidentul asta va aparea la Tv vreun politruc din asta care va promite ca vor fi cumparate avioane , ca se va urgenta , ca se va analiza , bla bla si tot asa vom ramane pana cand va pica urmatoru MIG. Bine ca a scapat omu’ ala ….
mai multe poze :
http://radioconstanta.ro/2017/06/12/galerie-foto-imagini-cu-avionul-militar-care-s-a-facut-praf-in-apropiere-de-kogalniceanu/
Bine ca pilotul a scapat. Daca se adevereste ca a „papat” o pasare orice model de avion ai avea sunt destul de mici sansele ca motorul sa nu fie avariat destul de grav. Cum probabil se pregatea sa aterizeze chiar ca nu prea aveai ce face.
Vad ca-l ancheteaza pe Motoc pentru achizitionarea de corvete .
Pe aia care au „achizionat” toate porcariile din Israel … nu ii ancheteaza nimeni ?
Sau asta e substratul anchetei : cum ai indraznit ba Motoc sau ba Ciolos sa vrei achizitii directe de la Damen si Rheinmetall , nu stiti ca achizitiile se fac de la Ghita Teamnet si de la Elbit Systems , dupa ce aproba rachetii rusi ?
Asta este gen gaura aia de 10 miliarde . Le curg balele dupa banii aia de la Armata . Nu stiu cum sa-i palmeze mai repede pentru ajutoare sociale . Au promis si acum si-au dat sema ca nu au bani . Program de guvernare de kkt facut de un puscarias ( Valcov ) pentru alt puscarias ( Dragnea ) . Suntem tari !!! Nu cred ca mai exista asa ceva in lume .
Exact asa cred si eu .
De altfel inca din decembrie , pesedoii consigliati de un individ pe nume Moshe anuntau prin vocea lui Ponta ca Romania nu are nevoie de armament , de achizitii ca deh nu ne ataca nimeni . Si daca achizitionam ceva .. sa fie de la „companie romaneasca” – de parca Damen Galati nu e in Ro ci in turcia jigodiei de erdogan .
Sunt multe de zis .. dar se teme lumea !
Macar nu au fost victime…
Inteleg ca am avea nevoie de cel putin 48 de avioane de lupta, dar stie cineva cam cate MIG-uri avem acum? Cam cat de mare ar fi gaura cu privire la toate activitaMacar nu au fost victime… Sa speram ca pilotul chiar este si va fi ok…
Inteleg ca am avea nevoie de cel putin 48 de avioane de lupta, dar stie cineva cam cate MIG-uri avem acum? Cam cat de mare ar fi gaura, daca ar fi sa le retragem pe toate odata? (ma gandesc la toate activitatile actuale ale fortelor aeriene de lupta)?tile fortelor aeriene de lupta?
Se zice ca am avea 36 majoritatea Mig Lancer C- de vanatoare. Nu stiu cate operationale. A-urile sunt toate retrase din ceea ce stiu eu
18 operationale din 36 – 1 cazut azi. Asta am auzit azi la TV. Intrebarea e de ce le mai tin in dotare daca ele nu mai sunt operationale? Si daca pot fi reparate/revitalizate, de ce nu o fac? Adica….ori le repui in stare de zbor, ori la cimitir cu ele, ca mannca banii degeama cu stocarea si ce mai e nevoie! Sau la canibalizare.
S-au taiat IAR – 93 in prostie, aparate care aveau 30-50 de ore de zbor, au fost parasite prin biute, la Gearmata si M Kogalniceanu MiG-urile 23 si 29… Au fost „pastrate” si zburate numai cele mai vechi: MiG-urile 21! … Prostie… tradare… si una si alta!?…
Iar începeți? Problema nu a fost că au tăiat MiG-23 și 29 și că au modernizat MiG-21, problema e că nu au înlocuit MiG-21 acum 10 ani. Programul LanceR a fost o soluție de compromis pînă la achiziția unui tip nou de avion. MiG-21 avea toată întreținerea asimilată în țară, erau multe avioane de tipul ăsta active, așa că din punct de vedere economic era un program care merita a fi realizat. Dar totul în perspectiva achiziționării unui nou tip de avion care să fie baza.
Stocarea, la romani, nu costa bani, nici pentru paza macar… Avioanele zac pur si simplu pe camp!
Vezi că probabil multi dintre cei care au luat decizia stationarii aparatelor la sol au fost decorați si avansati la exceptional
Generali unu si unu
Au avut sprijin puternic în sefi serviciilor elevi stefan gheorghiu
Multi apăreau la tembelizor sa ne spuna ce inseamna aviația militara in timpu războiului iugoslav
Nimeni nu vrea sa spuna nume
Toti sefii de stat major de la toate armele inclusiv smg ar trebui trimisi la canal impreuna cu familiile – la asta nou intre Dunăre si capitala
Scuze pt balba! 😀
Am mai zis io da’ nu ma asculta nimeni:
Mig-urile 21 trebuie transformate in drone male sau rachete antinava.
Nu mai tin la nu stiu ce manevre cu g mare dar sa zboare pe un traseu programat, sa recunoasca si sa atace/loveasca tinte cred ca ar putea face fara probleme.
Imaginati-va o magaoaie de 6 tone, cu vreo 2-300kg de explozibil la bord, plus carburant, ca loveste la peste 1Mach, eventual de sus in jos, o fregata de 4-5000 to sau chiar o nava de 8-9000 tone.
@Eroule,
Pai treaba asta trebuiau sa o faca cu IAR 93 atunci cand au decis sa le retraga prematur. Macar atat puteau sa faca, sa obtina 80+ de bucati de drone kamikaze.
Un Vultur distrus la impact, full inarmat si cu rezervoarele pline, ar fi insemnat o nava ruseasca in minus la fiacare lovitura romaneasca! Zburand la nivelul marii, nici radarele nu il puteau detecta asa usor. Cate nave au rusii in Marea Neagra, ca noi aveam IAR-uri 93 cat cuprinde?! 🙂
Aveam
păi ar trebui să te pună pe tine la comenzi în loc să se mai chinuie să transforme în dronă și ar fi un câștig dublu, ar avea cine să piloteze avionul către țintă și ar scăpa de 1 cu idei din astea
Di ce am vazut la digi24, de ridicarea avionului de la locul prabusiri, sau ocupat soldati americani!
Au fost romanii cu ajutorul americanilor, in special pe partea tehnica.
Pilotul Adrian Stancu, ranit in urma prabusirii unui avion MIG 21 Lancer la Constanta, nu isi poate misca picioarele, riscul de paralizie fiind foarte mare, si va fi supus marti unei interventii chirurgicale la coloana.
http://www.ziare.com/stiri/avion/avion-mig-prabusit-la-constanta-pilotul-nu-isi-poate-misca-picioarele-riscul-de-paralizie-e-mare-1469365
fuck?
multa sanatate baiete !
Ma bucur ca pilotul a catapultat. Desi la televiziuni apar deja concluzii ale cauzelor, este necesara ancheta riguroasa a accidentului. Primele impresii ‘la cald’ trebuie minutios verificate si gasit motivul prabusirii.
Pentru cine nu a vazut, exista un film al unei aterizari fortate a IAR-ului 99 721, datorate probabil unei pasari. Este real, vazut din cabina. Cam asa are loc un astfel de accident:
https://iar99soim.blogspot.ro/2014/12/filmul-real-al-aterizarii-fortate.html
si evenimentul povestit de Emil Popovici, unul din piloti (ii multumesc si il felicit inca odata)
https://iar99soim.blogspot.ro/2014/12/aterizare-fortata-iar-99-seria-721.html
nasol daca va ramane cu sechele…ce sistem de catapultare are mig ul respectiv de s-a accidentat asa rau? ori te salveaza ori te face pilaf…pfff la 35 ani sa ramai paralizat daca ai ghinion din cauza sicrielor zburatoare:(
Scaunul de catapultare de pe „21 este unul foarte bun, pilotul a aterizat insa inconstient. Aici nu-i vorba de avion, aparatul a functionat foarte bine, putea sa fie si Gripen E tot se prabusea.
George GMT – la MIG 21 ai nevoie de viteza ca sa poti realiza catapultarea la MIG 29 este Zero/Zero la fel si la F 16 si Gripen dar deh….detalii e plin net-ul de filmulete cu catapultari imposibile in special cu MIG 29 duse peste limita anvelopei de zbor. Din pacate la MIG 21 nu este asa….
ok. multam pentru explicatie…am mai auzit de niste scaune din astea care te lasau fara picioare si d’asta am intrebat.
viata de pilot pe MIG 21 :
http://aeronews.ro/video-comandorul-gica-stancu-pilot-mig-21-lancer-in-zbor-simt-ca-traiesc/
DACA INTERESA PE CINEVA..MA REFER LA SEFI DE STAT MAJOR,GENERALI MIISTRII AI APARARII..SE LUAUMASURI.ma efer la achizitionarea unor aeronave noi,moderne cu sisteme de protejare mai bune.sa nu uitam..mig 21..exista in armata roamana din anii 1960..suntem ain anul de gratie 2017….stiu..sa u modernizat..dar totusi..anii 1960-mig 21
Ce sistem de „protejare” ai auzit ca ar exista pt ciocnirea cu pasari?! N-are nici o treaba avionul cu oratania…
O plasa, o perna, un airbag, ceva acolo, sa nu o doara tare 😉
sunt radare speciale de pasari
http://www.detect-inc.com/merlin.html
sa le treaca in pdf-ul ala de aparare stratificata
avionul cand loveste o pasare mare – doar sa poata fi oprit motorul in siguranta si sa fie „containement” treaba adica sa nu sara bucati din turbina care sa perforeze aripa sau fuselajul avionului
Poate vrei să zici bucăți din compresor. Ăla ia primul contact cu o pasăre.
Era vorba ca s-a catapultat, pilotul, dupa ce a inceput procesul de aterizare… si din cate mi se pare mie, cand incerci sa parasesti avionul la o altitudine mica, poate cateva sute de metri, catapultarea nu iese atat de bine… poate stie cineva mai multe…
Si inca ceva, la stirile Ptima tv, spuneau ca din 1994, s-au prabusit 19 mig-21 Lancer… wow! Deja cred ca sunt probleme mai mari de cat pasarile astea recurente…
Si iar ma face sa ma gandesc… oare cate or mai fi? si cat le mai exploateaza?
In 1994 nici nu aveam LanceR in dotare. Programul de modernizare a inceput mai tarziu. Citeste din mai multe surse, te rog, si apoi compara si fa-ti propria concluzie.
DaniL, din ce am gasit eu pe net, Lancer a zburat prima data in 1996, dar am gasit si referiri la un program de modernizare inceput in 1992 …. iar mig-21 s-ar fi prabusit vreo 18, din ’90 pana acum, dintre care Lancer vreo 8… dar nu sunt surse sigure… de ex nu gasesc prea multe informatii despre un accident din 17.05.1994… Nici macar cate au fost modernizate nu gasesc ceva clar… or fi fost 26, sau 36 sau peste 60 (stiu ca le-au modernizat si in mai multe variante, dar totusi). Am incercat! E greu sa iti faci o impresie solida… de asta si urmaresc blogul acesta, pt ca aici am vazut si oameni care sunt informati si inteleg unele aspecte mult mai in profunzime de cat as putea sa o fac eu de unul singur, doar citind niste date seci de pe nushce site-uri… si prin urmare, de asta m-a deranjat atitudinea ta expeditiva, daca nu acida! Consider ca ar trebui sa facem fix inversul, anume sa incurajam publicul sa fie mai interesat despre aspectul apararii nationale!
http://www.desteptarea.ro/un-deceniu-de-la-primul-zbor-cu-mig-21-lancer/
MiG 21 LanceR C, adica varianta aer-aer, au fost initial 26 de bucati din care s-au prabusit sapte, cu tot cu cel de ieri. Primul zbor al „C”ului a fost intradevar in „96.
Cele mai bune info le gasiti pe siteul Aripi Argintii:
http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=131
Imi cer scuze daca asta se intelege din comentariul meu. Nu am vrut sa fiu nici acid si nici expeditiv.
Multumesc oricum pentru raspuns si atentionare
Prima TV !!! Mai exista?
In anii 90 pilotii zburau putin, si probabil nici MiG-urile nu erau intretinute cum trebuie. Cele mai multe s-au prabusit in anii 90 si in prima jumatate a anilor 2000.
Doua greseli:
Prima ar fi ca orice scaun de catapultare decent – iar cel de pe MiG 21 este unul foarte bun chiar – este de tip 0-0 adica salveaza viata pilotului la viteza zero si altitudine zero, fiind proiectat sa poata fi folosite si atunci cand avionul stationeaza pe pista, asadar inaltimea de catapultare n-are nici o relevanta.
A doua ar fi ca cei de la Prima, si nu numai ei, nu stiu carte in materie de aviatie, astfel in aviatie fiabilitatea unui aparat de zbor sau a unei componente este calculata la numarul de reparatii sau avarii la mia de ore de zbor si nu la numarul de aparate prabusite.
In cazul MiG 21 LanceR se sta chiar foarte bine, RoAF nemaipierzand un aparat de 7 ani, un adevart record, mai ales ca ultimii 2-3 ani s-a zburta foarte mult.
Asadar nu aparatul este de vina, nici vechimea lui problema a fost pasarea, ori acest tip de accident este deschis oricarui tip de aparat, sa ne aducem aminte in urma cu 2-3 ani cand ditamai Boeingul a aterizat fortat pe raul Huston ramas fiind fara motoare tot datorita unor pasari.
https://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?rgn=div5&node=14:1.0.1.3.16#se14.1.33_176
la 33.76 e descris cum sunt omologate civilele pentru „bird ingestion”, de la 1.85 kg in sus e large flocking bird – nu prea ai ce sa faci, si trebuie sa eviti zonele in care sunt semnalate, in lumea civilizata e plin de radare de pasari pe langa aeroporturi si baze militare
foarte mare ghinion s-o loveasca la aterizare
multa sanatate si recuperare deplina pilotului
asta?
https://m.youtube.com/watch?v=3mLKfRVU3qM
Asta e un moment prielnic de iesit in strada pentru a protesta impotriva modului dezastruos in care a fost tratata echiparea Armatei Romane in ultimii zeci de ani si pentru a cere solutii imediate de la autoritati ! Altfel, pe forumuri, nu obtinem nimic. Politicienii vor fi toujours parchives.
Orion ,goagal nu functioneaza corect la tine ,ti ai luat portia de hrijca ?
De aceasta data chiar n-avem impotriva a ce sa protestam. Impotriva pasarilor?! Orice tip de avion monomotor ar fi fost tot la catapultare se ajungea.
In acest tip de accident modelul aparatului este cu totul irelevant.
Multa sanatate pilotului !
Ce sa faci , pt. pasari inca nu s-au inventat inca ” flare-uri ”
Chiar dacă astfel de accidente se întâmplă în toate forțele aeriene și chiar dacă se dovedește ca a fost doar un ghinion prin oprirea motorului datorita unei păsări, Mig-urile trebuie înlocuite cât mai repede. Suntem datori să le oferim piloților aparate cât mai noi și performante astfel încât să le asiguram protecția așa cum ne asigura și ei la rândul lor. Deja mă gândesc ca „noile” F16 ajung în situația Migurilor probabil în 10 max 15 ani. Se gândește cineva pe mai departe?
Cand am vazut macaraua americana ca ridica bucatile de avion ,m am simtit ca si cum ar fi americanii care i ajuta pe irakieni ,lumea a 3 a
Nu-i vorba de nici o lumea a 3-a, MK este o baza comuna si astfel totul se face in comun.
„Pacientul are un politraumatism prin catapultare, leziunile cele mai importante sunt leziunile de coloană vertebrală, are o fractură cu tasare de corp vertebral T4 şi L1, dar cea mai importantă afecţiune este tasarea corpului vertebral L1, care este o tasare cu deplasare de fragmente osoase care comprimă canalul medular şi determină o parapareză, adică pacientul nu-şi poate mişca picioarele în acest moment”, a explicat comandant, director general, general de brigadă medic conf. univ. dr. Florentina Ioniţă-Radu.
Sa nu rugam pentru sănătatea lui! Speram sa auzim vesti mai bune.
rachete rusesti de la scaunul de catapultare, of si vai. Sunt cele originale? Poate aici ar trebui o investitie mica daca tot avem de gand sa mai zburam avioanele astea. Sa speram ca se recupereaza integral si se intoarce la zbor
Multa sanatate si ii tinem pumnii
Scaunul de catapultare de pe MiG 21 este unul foarte bun si a functionat absolut normal.
Scaunul de catapultare este ok. Rusii sunt foarte tari in acest domeniu (a se vedea accidentele de la mitingurile aeriene: 0 morti sau raniti!).
Problema este ca cea mai mica manevra gresita a pilotului in momentul catapultarii are consecinte majore. Ma refer la pozitia picioarelor, spatele lipit de spatarul scaunului de catapultare, pozitia capului pilotului, a mainilor etc. Ca fapt divers, scaunul de pe MiG 21 are mecanisme automate de strangere a picioarelor si bratelor pilotului astfel incat acestea sa nu fie in afara profilului traiectoriei de catapultare (…si chiar sunt eficace mecanismele, uneori pilotii aterizand cu parasuta desculti, ghetele de zbor ramanand in cabina, pe paloniere…).
Scaunele de catapultare s-au proiectat si optimizat pe baza experientelor si accidentelor in care si-au pierdut viata multi piloti valorosi (atat din Vest cat si din Est). Pe IAR-uri sunt scaune de catapultare proiectate si realizate in Romania, cu nimic mai prejos, atat calitativ cat si competitiv, fata de cele straine.
Iar apropo de mentenanta si intretinerea tehnicii de aviatie din Fortele Aeriene, sunt procedurate si respectate ad literam toate specificatiile si cerintele tehnice. Este singurul domeniu in care se semneaza, in clar, cu nume, prenume, calificare, aparatura folosita, data si ora efectuarii actiunii, pentru orice: de la verificarea functionarii, inlocuirea unui surub sau chiar strangerea lui. Jurnalele de semnaturi sunt documentele pe care procurorii militari le sigileaza si le verifica cu prioritate, la orice incident tehnic, chiar fara pierderi de vieti, raniti sau distrugeri de tehnica….
N-a fost vina scaunului si mai mult nu vreau sa discut…
Au mai fost probleme la ejectare pe Mig-urile noastre?
Nu stiu sa fii fost.
dinu astea sunt – nici vorba din alea originale
http://www.aerofina.ro/produse/fthpkm.pdf
Daca sunt expirate nu iese avionul la zbor cu ele
MIG-urile romanesti au scaune de catapultare KM-1M. Cum se comporta gasesti aici.
http://medind.nic.in/iab/t07/s1/iabt07s1p63.pdf
Ce vand aia de la Aerofina este o copie fidela a unui scaun initial conceput si fabricat de Martin Baker Mk RU10J.
Originalul: http://www.martin-baker.com/products/ejection-seats/mk10
Si copia: http://www.aerofina.ro/produse/fthschv0.pdf
Alex de cartusele de la scaun era vorba – nu sunt cele rusesti, ci unele fabricate la aerofina
scaunul e KM-1M dar cartusele sunt inlocuire obligatorie la ceva perioada
Copia de martin baker e pe iar93 si iar99
” Ce vand aia de la Aerofina este o copie fidela a unui scaun initial conceput si fabricat de Martin Baker Mk RU10J. ”
Am inceput aici :
http://www.rumaniamilitary.ro/probleme-probleme#comment-143764
Si ar fi trebuit sa terminam , in fata dovezilor .
Se va vedea din link-urile care urmeaza ca structura este diferit construita , mai mult prin decupare/nituire decat prin presare/lipire/sudare avansata/nituire complementara . Deci calcule , experimentari .Electronica, cartusele pirotehnice, sunt rezultatul cercetarilor proprii . Din imagini se vede ca sistemele de cuplare/decuplare rapida radio/oxigen sunt diferite , sistemele de prindere a chingilor la fel .
Scaunul este protejat prin brevet OSIM ( categoria desene si modele industriale ) .
Dar vad ca regretatu´ , fie-i Tehnomilu´ usor ,nu a vazut toate aspectele problemei : exista oameni care nu pricep nici daca le desenezi .
PDF-uri
http://www.martin-baker.com/_pdfs/mk10.pdf
http://www.aerofina.ro/produse/fthschv0.pdf
Imagini
http://www.aerofina.ro/produse/scaun.jpg
http://www.martin-baker.com/_images/content/products/ejection-seats/mk10/mk10-1.jpg
http://www.martin-baker.com/_images/content/products/ejection-seats/mk10/mk10-2.jpg
Brevete
http://online.osim.ro/dm/bopi.jsp?anbopi=2014&nrbopi=6&nosect=6
http://online.osim.ro/dm/verif.jsp?etd=1994/1482%20%20%20%20%20%20%20&h=h
Istoric
https://iar99soim.blogspot.com.es/2015/01/istoria-unei-mari-realizari-scaunul-de.html
https://iar99soim.blogspot.com.es/2015/01/vasilica-campionul-catapultarilor.html
Dezvoltare
http://www.amcsit.ro/amcsit.old/amcsit_catalog/027.pdf
http://www.acttm.ro/ro/proiecte-i-activiti/proiectul-soim/39-centre/cciz
La nivel mondial
http://old.uefiscdi.ro/userfiles/file/PARTENERIATE/Competitie%202013/Rezultate%20Preliminare/D8%20-%20Spatiu.pdf
pag.11 nr. crt. 80 PN-II-PT-PCCA-2013-4-0315
proiect SCAUN DE CATAPULTARE AVANSAT ECHIPAT CU SISTEM ELECTRONIC DE COMANDA SI CONTROL AL SECVENTEI DE FUNCTIONARE, DESTINAT AVIOANELOR DE LUPTA
Rasfoind o carte :
http://4.bp.blogspot.com/-8FD20PBo9Og/WDBnqsJr7TI/AAAAAAAAB9I/206xbofbBY8G0mywQom9y3jO-x-HVWfqgCK4B/s300/carte%2B93.jpg
Articolul despre ing. Ion Pandele , organizatorul/coordonatorul tehnic al colectivului de realizare a scaunului ctapultabil romanesc :
– dupa 1991 a coordonat realizarea scaunului de catapultare cu secventa adaptiva , proiect ajuns in stadiul de model experimental , implementat pe o structura de scaun SC-HV0 , dar neexperimentat practic – observ ca in anul 1997 s-au ingropat multe
– impotriva parerii larg raspandite , conditiile de integrare a scaunului Matin Baker pe IAR-93 au fost precare , scaunele au fost cumparate fara sculele si bancurile de verificare/pregatire in vederea montajului . Echipa a facut minuni , proiectand si omolagand trusele de scule si bancurile . Observ ca astazi. n-avem , nu se poate .
– afirmatia cu miliardele irosite este fara temei , conditiile de asigurare materiala a proiectului au fost precare , manechinul de test a fost luat cu imprumut de la centrul de testare auto din Pitesti , nu s-a asigurat o sursa adecvata de tensiune continua a electronicii in primul test , aceasta fiind alimentata de la bateria masinii personale a coordonatorului , fara multe fitze ( Neamtu Tiganu s-a inselat, scaunul nu a cazut pe masina ministrului ci pe masina omului , dupa principiul ” la omul sarac …. ” ) .
Si cu toate mizeriile acestea , nu s-au dat batuti , si au realizat un scaun perfect functional .Si cu posibilitati de dezvoltare, asa cum s-a vazut mai sus .
Probleme comerciale
http://www.libertatea.ro/ultima-ora/vasilica-manechinul-zburator-31242
” Ce vand aia de la Aerofina este o copie fidela a unui scaun initial conceput si fabricat de Martin Baker Mk RU10J. ”
Pai ……..nu prea vand.
Contract
http://licitatiipublice.clubafaceri.ro/licitatie/contract-furnizare-piese-pentru-aeronave-144986.html
Eu vad inlocuire de componente cu durata de folosinta limitata .
Perisabile .
Pentru IAR-99 de la Boboc .
Baietii destepti si industria aeronautica – bonus, cum se pot cumpara o gramada de specialisti in facut nimica cu 2 sticle de whiskey
https://iar99soim.blogspot.com.es/2014/11/avioane-craiova-preambul.html
http://la-neamtu-tiganu.blogspot.com.es/2012/04/lordul-john.html
Radacini
http://www.google.com.na/patents/US2693326
Un CV
https://www.ejobs.ro/arhiva_cvuri_publice/QA%20Tester%20EA%20GAMES%201932245.html?setlang=en_
” How it works ”
http://www.ejectorseats.co.uk/technical%20page.html
http://www.ejectorseats.co.uk/martin%20baker%20sju5a.html
„They were expendable ”
http://documentslide.com/documents/iar93.html
Sursa de inspiratie
http://www.imdb.com/title/tt0038160/
Rezultat- viata
http://www.aviatiamagazin.com/headline/primii-piloti-salvati-de-scaunul-de-catapultare-romanesc-accidentul-iar-99-de-la-ianca/
MiGurile nu folosesc scaune construite la Aerofina. Scaunele respective sunt pe iAR 99.
si mai erau pe 93…
Calitativ unde sunt aceste scaune de la Aerofina fata de cele ale MIG-ului? Citeam undeva ca si pe o parte din MIG 23 aveau instalate astfel de scaune, cu multi multi ani in urma, ‘omologarea in teren’ facandu-se printr-un accident aviatic prin Banat cu foarte multi ani in urma.
23 tot KM-1 aveau
si la noi cel putin mig23 n-a omorat nici un pilot – au fost pierdute destule dar toti au supravietzuit
Au ramas mai putine tevi decit pume… Bine ca a scapat pilotul!
Hai cu F-16 mai repejor!
Oarecum in subiect
http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/un-avion-tarom-a-aterizat-de-urgenta-dupa-ce-un-motor-a-cedat-in-aer-s-a-auzit-o-bubuitura-groaznica-741982?__grsc=cookieIsUndef&__grts=1497349865086
se pare ca nu este zodia norocoasa a aeronavelor romanesti
Oare un pilot operat la coloana vertebrala mai poate pilota avioane supersonice?
Nu…
Depinde de recuperare…..in general nu dar sunt si exceptii, la fel ca i la pilotii de curse.
Precizările MApN despre incidentul aviatic:
„Locotenent-comandorul Adrian Stancu, pilot pe o aeronavă MiG 21 LanceR a Forțelor Aeriene Române, s-a catapultat astăzi, 12 iunie, în jurul orei 11.15, în apropiere de aeroportul Mihail Kogălniceanu, în zona localității Nazarcea, județul Constanța, în timpul executării manevrelor de aterizare.
Pilotul este conștient și se află în stare stabilă. El a fost recuperat, i s-a acordat primul ajutor la fața locului și a fost transportat pe cale aeriană la Spitalul Județean Constanța.
Aeronava, care se afla în dotarea Bazei 86 Aeriană ”Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești, decolase în jurul orei 10.00 de pe baza aeriană din Mihail Kogălniceanu pentru a executa o misiune de antrenament în cadrul exercițiului ”Thracian Eagle 2017”, care se desfășoară împreună cu forțele aeriene bulgare.
După executarea misiunii, la întoarcerea către Mihail Kogălniceanu, pe timpul executării manevrelor de aterizare, pilotul a raportat o defecțiune majoră la motor, cu deteriorarea parametrilor de funcționare ai acestuia.
Conform procedurilor, pilotul s-a catapultat, aeronava prăbușindu-se în zona menționată, în afara ariilor locuite.
Cazul este cercetat de Parchetul Militar, conform procedurilor legale, iar circumstanțele accidentului vor fi investigate de o comisie numită de șeful Statului Major al Forțelor Aeriene.”
Un mic istoric ;
” Prima „teapa” a fost modernizarea MIG-urilor 21. Contractul a fost incheiat cu firma israeliana Elbit Systems din Haifa si prevedea aducerea la standarde moderne a 110 avioane MIG 21. Afacerea a fost intermediata de firma romaneasca Aerostar Bacau si a costat peste 500 de milioane dolari, desi initial s-au negociat 350 de milioane dolari. Drept urmare a modernizarii acestora, in cativa ani, zeci de MIG-uri s-au prabusit si nu au mai ramas „in aer” decat 60 de avioane, care vor expira in cativa ani. Totodata, pentru MIG 21 Lancer a fost achizitionat echipament ultramodern de radio-navigatie de la o firma canadiana Intelcan pe 15 milioane dolari. Numai ca pilotii au constatat ca sistemul de radio nu este compatibil cu echipamentul deja invechit al acestui tip de MIG.”
http://romanialibera.ro/special/investigatii/afacerea–fregatele-zburatoare–18487
Asta este vrajeala de ziaristi care nu au habar de nimic…..
daca a aterizat inconstient dupa ejectare e cazul de investigatie mai ales ca vorbim de scaun 0-0.a lovit ceva cu capul,ceva nu a fuctionat normal.
Leziunile suferite la coloana au provocat probabil stare de inconștiență. A fost de scurtă durată probabil.
e bine spun specialistii.
http://m.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/pilotul-avionului-mig–prabusit-la-kogalniceanu–are-reflexe-si-sensibilitate-la-picioare–interventia-chirurgicala-a-decurs-bine-454283
„A fost o intervenţie foarte dificilă, a durat peste patru ore. S-au montat opt şuruburi de titan. A fost fixată o zonă mai mare a coloanei decât ne-am aşteptat iniţial. S-a reuşit reducerea hematomului despre care vorbeam ieri. S-a redus în totalitate. A fost extras de la locul respectiv. S-au redus fragmentele osoase astfel încât în urma intervenţiei chirurgicale măduva nu a fost afectată. Nu există riscul de efracţie a măduvei, una dintre complicaţiile la care ne aşteptam, complicaţie redutabilă”, a declarat comandantul Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central, Florentina Ioniţă Radu.
http://www.mediafax.ro/social/starea-in-care-se-afla-pilotul-avionului-prabusit-in-constanta-ce-spun-medicii-dupa-operatie-16453510
Sa-i dea Dumnezeu sanatate !
Doamne ajuta!
Sa speram ca o sa fie bine!
„Medic: Pilotul avionului MiG 21 LanceR prabusit s-a trezit, are reflexe si sensibilitate la picior; el a fost detubat”
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21818049-medic-pilotul-avionului-mig-21-lancer-prabusit-trezit-are-reflexe-sensibilitate-picior-fost-detubat.htm
Doamne ajuta si multa sanatate aviatorului nostru.
Nu pot decat sa imi doresc ca fiecare contribuabil de rand si cetatean al acestei tari sa aiba parte de acelasi tratament spitalicesc.
http://www.topedge.com/panels/aircraft/sites/kraft/km1.htm
pentru cine are rabdre cu documentatia tehnica KM 1 este descris aici in link-ul de mai sus…..
Si acum va mai intrebati unii de ce Marius Z, George GMT, Iulian Iamandi de pe Resboiu si multi altii vroiau avioane noi?
Este bine ca avem 12 F 16MLU dar nu suficient, trebuie sa mai facem MLU la 12 dar intre timpputem sa facem si o chestie mai accesibila – vreo 16 FA 50 care sa inlocuiasca MIG 21 -le incepand cu 2020 si care sa faca misiunile de politie aeriana, are exact acelasi radar ca si MIG-ul 21 LanceR C si este compatibil cu Derby -ul israelian, stiu o sa spuna multi ca au proiectat corenii un avion F16 in miniatura, ca nu este chiar fighter etc.
Eu va spun ca acesta va fi avionul de politie aeriana a terilor est europene la concurenta cu Boeing -SAAB TX daca o sa castige cel de-al doilea potul cel mare privind dotarea USAF.
Nu prea sunt bani in Europa de Est de mai mult de atat ca sa poti suplini lipsa numarului de aparate de prima clasa.
La urma urmei principala misiune a RoAF este politia aeriana si antrenamentul pilotilor pentru supersonic.
in ultima perioada au lipsit prabusirile de MIG-21
Credeam ca o sa ajungem sa retragem avionul din serviciu si nu mai avem parte de prabusiri!
Cu multi ani in urma veneam de la Slobozia la Braila si am avut ocazia sa iau in masina un Maistru Militar de la Fetesti. mergea acasa in weekend.
Mi-a zis ca majoritatea prabusirilor la mig-21 nu au fost probleme tehnice. au fost greseli de pilotaj. dar e normal sa dai vina pe fier. doar nu invinovatesti pilotul care este deja in spital dupa o catapultare. nu-i mai faci si lui zile amare.
Tipul (Maistrul militar) spunea ca avionul necesita foarte multa atentie fiind putin mai greu de pilotat. Dar de multe ori pilotii „se joaca” riscandu-si viata.
Discutia a fost acum vreo 8-9 ani…
Am vorbit pe atunci si de rachetele din dotarea Mig-ului 21. si-mi spunea ca pilotii, chiar daca au 3 rachete bunisoare, in dotare, R-73, Magic-2, Python-3, Pilotii prefera sa utilizeze, in politia aeriana Magic-2 .
Legat de accidentul asta… ii multumesc lui Dumnezeu ca a scapat cu viata pilotul!
eh, la chestia asta avea multa dreptate maistrul respectiv, doar ca e mai diplomatic s alase lucrurile asa… desi putin mai multa disciplina nu ar strica.
Legat de aspirarea de pasari la motor, nu prea ai ce face.
De ce prefera Magic 2 daca stie cineva?
Poate pentru ca este mai agila
https://forums.eagle.ru/showthread.php?t=163125
„and the Magic II is comparable to the Aim-9 but sacrificing some range for maneuverability.”
e si cea mai usoara si cel mai mic „drag” dintre cele 3
Unii prefera R 73-ul datorita fiabilitatii – tot dintre pilotii de MIG 21 – R 73 All the Way daca ii intrebi pe respectivii 2 piloti. Acum cred ca tine si de pilot.
Salutare..nu este ” o regula” ca dupa catapultare sa nu mai poti pilota la reactiva…Dorel Luca dupa doua catapultari inca a zburat..si mai ales multa acrobatie..in exemplu de fata nu ai ce sa imputi nici scaunului nici avionului…din 2010 de la acea tragedie de la Campia Turzii acesta este primul accident unde a fost un mare ghinion…cat e cerul patriei de mare a naibi oratanie cu pene a trecut exact pe acolo…cat despre leziunile pilotului…venind la aterizare inaltime mica poate catapultarea s-a facut fara prea multa pregatire…ma refer la pozitionarea perfecta in scaun…la a doua catapultare a lui Luca din ce imi aduc aminte i s-a oprit mai sus motorul si parca chiar a avut timp sa incerce repornirea lui iar cand s-a luat decizia au avut timp sa se pregateasca…stiu ca era o dubla….dupa parasutare pe picioarele lui s-a dus la celalalt pilot sa ii verifice starea…si ca ultima idee…am vazut pe un site MAAAREA confuzie cu ” Gica” Stancu…de genul..” comandorul Stancu cel ce ne incanta la airshow-uri e posibil sa ramana paralizat”…cat costa sa dai un search in plus si sa nu te arunci ..hai sa postez si eu ceva…pentru prima postare m-am intins cam mult..sanatate Lt-comandorului Adi Stancu si sa revina cat mai repede la mansa oricarui aparat de zbor.
5788 a fost numarul de bord
Recuperare deplina si rapida, Adi Stancu,