MIG-29 trebuia sa fie cel mai mare cosmar al IRIAF in timpul conflictului cu Irak. 37 de aparate de acest tip au fost distribuite in IQAF pentru a putea contracara amenintarile reprezentate F-4 si F-14.
Pilotii irakieni nu au reprezentat o provocare majora pentru IRIAF, oamenii lui Saddam pierzand 17 interceptori MIG 29, 4 au fost avariate, 4 au dezertat in Iran si doar 12 au reusit sa supravietuiasca.
In urma Razboiului din Golf au mai supravietuit 6 aparate de acest tip, ce au fost scoase din uz in 1995 deoarece Irakul nu a mai primit mentenanta.
Ca o ironie a sortii, liderii iranieni au fost impresionati de calitatile acestei ,,bijuterii ingineresti” si au inceput tranzactiile cu Rusia inca de la inceputul anilor ’90.
Fulcrum ,,murea” in Irak si ,,incoltea” in gradina IRIAF. Mai tarziu rusii si iranienii au adus upgrade-uri flotei de MIG 29A (95 din aparate) si celor 5 UB.
Mai nou si indienii au adaptat avionul la alimentare in timpul zborului.
In prezent 3 unitati speciale IRIAF opereaza cu MIG 29, una este in Teheran, alte doua se afla in municipiul Tabriz (nord-vestul Iranului – probabil scopul acestor unitati este acela de a face pe ,,politaiul” cu Azerbaijan si Turcia).
Iranul foloseste doua tipuri de rachete pentru MIG 29.
Pentru angajamentele in lupta stransa Vympel R-73 (racheta cunoscuta in limbajul NATO ca AA-11 Archer).
Vympel R-27 (AA-10 Alamo) este o racheta pentru angajamentele cu raza medie (din pacate nu cunosc standardul iranienilor).
Sursa: Wikipedia
Citeste si
Flota iraniana de Mirage F-1 renovata in totalitate
Capacitatea militara a Iranului IV
NeroFlash