Pe 29 ianuarie, Republica Ceha a semnat scrisoarea de acceptare a ofertei americane care vizeaza achizitia a 24 de aparate F 35A Block 4 pentru suma de 6,6 miliarde de dolari (aproximativ 6,1 miliarde de euro).
Conform programului de livrare, primul aparat ar trebui sa fie livrat in 2031. Cehia devine astfel cea de-a 18-a natiune care cumpara F 35.
Cehii se asteapta ca F 35A sa devina operational in 2035 si pana atunci vor continua sa foloseasca aparatele Gripen C/D, 14 bucati. In acest moment exista negocieri intense intre Cehia si Suedia pentru a mentine cele 14 aparate operationale pana in 2035.
De mentionat ca contractul privind achizitia F 35A este de tip guvern-guvern si cu toate acestea companiile din Cehia vor avea unele beneficii. Praga si Washingtonul au cazut de acord ca 13 companii din Cehia sa fie implicate in programul F 35, suma vehiculata fiind de 667 milioane de dolari.
Se au in vedere universitati si companii care sa fie implicate in producerea de componente atat pentru Lockheed Martin cat si pentru producatorul motorului – Pratt & Whitney.
Sigur ca 667 de milioane de dolari reprezinta cam 10% din valoarea contractului dar aici nu suma in sine conteaza ci faptul ca universitati si companii din Cehia au acces la tehnologie de ultima ora, nu raman in urma si la sfarsit se obtine – daca nu o suma mare de bani – ceva competente pentru viitoarele generatii, industria ceha fiind cumva pe drumul cel bun, remorcata, daca vreti, de programul F 35A.
Adevarat ca Cehia are industrie de armament…
De remarcat pentru Romania este insa calendarul de livrare, contract semnat la inceputul lui 2024, prima aeronava programata pentru 2031, 24 de unitati abia prin 2035, ceea ce arata ca la F 35A este coada mare si ar fi util sa ne asezam la rand cat mai repede, cu atat mai mult cu cat sunt unele probleme pentru Lockheed, iar livrarile sunt ramase in urma, iar cu parjolul de la rasarit este de asteptat ca cererea pentru avioanele F 35A sa creasca, iar termenele de livrare sa fie si ele dilatate.
Cum Romania a anuntat ca doreste sa achizitioneze intr-o prima etapa 32 de avioane F 35A, daca am semna anul acesta este de asteptat sa primim toate aparatele peste cel putin 12-14 ani. Ori un astfel de interval mare de livrare ne cam lasa fara aer daca privim cele 32 de F 16 MLU din Norvegia, avioane care, teoretic, ar trebui sa zboare sub tricolor cam 10 ani.
In acest moment, suntem la limita, stam inca bine, dar daca nu semnam rapid F 16 MLU vor avea si ele soarta MiG 21 Lancer.
In privinta cehilor ar mai fi de remarcat ca trec de la o escadrila de Gripen C/D la doua escadrile de F 35A (sau una mai mare) desi F 35A este superior Gripen C si ofera o capacitate de lupta superioara. Cu toate acestea, cehii simt nevoia sa-si creasca forta aeriana atat prin numar cat si prin capabiliatti.
GeorgeGMT
P.S.
Referitor la Romania, repet sugestia de a mai cumpara pe alese avioane F-16 A/B cu suficienta resursa pentru scoala regionala de F-16 dar si pentru a completa parcul celor 3 escadrile care sa asigure o exploatare confortabila macar pana la orizont 2035-2040, ceea ce ar insemna cumulat peste doua duzini de aparate plus un lot de canibalizare, deoarece vom ramane aproape singurii exploatanti pentru acest model. In acest moment natiunile europene cu exceptia portughezilor inlocuiesc acest model, multe fiind destinate Ucrainei, insa e probabil sa mai existe si unele exemplare in SUA, in AMARC(inventar 158 bucati F-16A, 29 bucati F-16B), deci ar mai putea exista un mic parc de selectie si pentru noi. Acest program ar putea fi derulat imediat, cu niste fonduri infime fata de programul F-35, care ar trebui si el lansat cat mai rapid, insa va lua timp.
Marius Z.