Astfel aparatele care vor incepe sa soseasca in Romania incepand cu sfarsitul acestui an sunt F 16 modernizate la standardul M 5.2 si vor dispune de urmatoarele:
- Motorizare F 100-PW-220E (de doar 105,7 kN, fata de ultima varianta F110-GE-132 de 144,6 kN)
- Cabina in stilul F 16 C/D Block 50 compatibila cu sistemele de vedere pe timp de noapte (NVIS)
- Doua display-uri multifunctionale color (10×10 cm)
- Wide Angle Head Up Display
- Calculator modular de misiune (MMC)
- Radar de control al focului modernizat APG-66(V)2 (posibil versiunea 2A, care utilizeaza un nou ansamblu procesor de semnal/date de 7 ori mai rapid si cu de 20 de ori mai multa memorie decat originalul plus cu o rezolutie cvadrupla a hartilor in mod terestru);
- Harta digitala
- Sistem de navigatie hibrid GPS/INS
- Sistem avansat de identificare amic-inamic (AIFF)
- Sistem de management pentru razboiul electronic (EWMS)
- Capabilitate de acrosare pentru containerele de cercetare
- Integrarea capabilitatilor de utilizare a rachetelei antiradar AGM – 88 HARM si modernizarea sistemului HTS de ochire al acestui tip de racheta
- Integrarea sistemului de transmitere a datelor Link 16, inclusiv integarea functiilor avansate Link 16
- Modernizarea sistemului de harta digitala
- Introducerea castii JHMCS cu afisaj electronic
- Introducerea castii compatibile NVG
- Introducerea capacitatilor de folosire a munitilor ghidate GPS GBU 30/32
- Introducerea rachetelor auto-ghidate IR AIM-9X si IRIS-T
- Introducerea sistemului avansat de management al acrosajelor
- Introducerea capabilitatilor de utilizare a munitilor EGBU-12 si AGM-154
- Avioanele pot folosi inca din standard (standardul MLU), rachete aer-aer AIM 120 AMMRAM C, munitie de tip JDAM, JSOW si containere Rafael Litening II
- Containere Lockheed Martin – Sniper.
Acum, avioanele vor avea celula originala, dar revitalizata, motorul adus la “zero km”, si toate sistemele verificate si aduse la zi. Chiar daca la prima vedere dotarea F-urilor romanesti nu-i chiar cea mai de top, este una decenta, mult peste ce am avut noi pana acum, insa problema nu sunt atat avioanele ci mai mult pilotii…
Un F 16 se zboara usor dar este foarte dificil de folosit in lupta, prin “dificil” intelegem ca un astfel de aparat se operationalizeaza foarte greu si foarte scump, intr-o forta aeriana care il zboara pentru prima oara, iar pe de alta parte F 16 este un aparat care trebuie zburat in regim de lupta foarte des pentru ca pilotii sa-si capete si sa-si pastreze capacitatea reala de lupta!
Mai clar, la bordul unui F 16, pilotul are foarte multa treaba de facut si are nevoie de timp sa-si creeze automatismele necesare si sa capete experienta, iar mai apoi de un numar rezonabil de ore – in regim de antrenament serios – pentru a-si pastra deprinderile acumulate…
Un F 16 nu este suficient sa-l zbori la mitiguri si in linie dreapta, sau sa faci acrobatii cu el, ci dimpotriva este un aparat care “cere” poligon, “cere” trageri de lupta, folosirea in conditii grele, etc.
Exista o expresie in aviatie care spune ca un pilot bun trebuie “sa cante la pian” tot timpul, altfel degeaba esti tu talentat si ai un Steinway la dispozitie, lipsa exercitiului iti anuleaza practic orice sansa de a lupta la modul real. Asadar trebuie „cantat” des si serios!
Iar aici ne lovim de dambovitenele noastre probleme, in sensul ca dupa ce F 16 va fi pe deplin operationalizat in RoAF (cel putin doi ani dupa sosirea in tara, doi ani de zboruri si exercitii cu trageri de lupta reale), va trebui sa oferim pilotilor un numar rezonabil de ore de zbor si trageri de lupta, altfel degeaba am dat banii pe avion.
Mai tineti minte articolele in care RoMilitary deplangea numarul ridicol de mic de ore de zbor alocat pentru pilotii nostri (de pe MiG 21 si de pe elicoptere), numar de ore care nu putea asigura nici pe departe pregatirea unui pilot pentru lupta in mod real? Ne pacaleam si pe noi ii pacaleam si pe piloti, ori in cazul F 16 lucrurile se schimba dramatic.
Datorita numarului mare de sisteme intercontectate pilotul are nevoie de mult timp pana isi formeaza “mana” si apoi necesita multe ore de zbor pentru a-si pastra deprinderea, are nevoie de ore de zbor noaptea si ziua, in conditii grele, in conditii de bruiaj, are nevoie de lansari cu armament real, etc.
Din primele declaratii se vorbea despre 100h de zbor pe an pentru fiecare aparat F 16 (nu per pilot ci per avion!), 100 de ore fiind un numar neatins niciodata de pilotii de pe MiG-uri, dar care numar este foarte mic fata de norma din NATO, acolo unde se zboara in jurul a 180-200 de ore pe an (Franta, UK, Canada, despre SUA nici nu mai vorbim), astfel ca orele de zbor trebuie sa fie mai multe, sa se zboare in mod constant, iar aici avem deja o problema…
Pe de alta parte cantitatea foarte mica de munitie cumparata pentru primele 12 avioane nu are darul sa ma faca foarte optimist: 30x AIM 120 AMRAAM C6, 60x AIM 9M Sidewinder, 18x AGM 65H Maverick
Daca ora de zbor pe MiG 21 este estimat (mai grosier asa) la aproximativ 10-12 mii de dolari, ora pe F 16 poate depasi lejer de 20 de mii de dolari, ori in aceste conditii vom face o treaba serioasa si vom asigura pilotilor nostri suficiente ore de zbor, pentru a stapani foarte bine aparatul? Sau il vom zbura in linie dreapta, mitiguri si politie aeriana?
Asadar F 16 A/B MLU 5.2 nu-i un avion rau ci decent, din punctul de vedere al dotarii, si poate suporta pe viitor o gama mai larga de munitii si modernizari (inclusiv la standardul Viper, vezi Taiwanul care opereaza tot A/B-uri), problema este ca acest aparat are o ora de zbor mai scumpa decat MiG 21 Lancer, iar pe de alta parte pilotii trebuie sa “cante la pian” foarte des, daca vrem sa le si putem folosi ca avioane de lupta nu doar pentru 1 Decembrie.
Si tot anul acesta ar trebui sa aflam de unde va veni urmatoarea escadrila de 12 aparate F 16, “defunctul” ministru al apararii asigurandu-ne ca discutiile cu potentialul vanzator sunt practic incheiate, doar mici amanunte ramanand sa fie puse la punct.
Si o scurta consideratie despre Statul Major al Fortelor Aeriene (pentru ca nu ma pot abtine sa tac!). Acesti domni care se invart pe acolo au exact aceeasi mentalitate comunista ca si cei care se invarteau pe acolo pana “89. Desi dotarea avioanelor F 16 cumparate de Romania este o chestie cu totul nesecreta, F 15 MLU 5.2 fiind o varianta mai mult decat publica, MApNul nostru a tinut aceste dotari secrete pana acum cateva luni. Motivul?! Altul decat prostia?!
Greu de gasit alt motiv, dar baietii de astazi sunt niste demni urmasi ai idiotilor care inainte de revolutie tineau secret tancul T 72 (un tanc arhicunoscut in toata lumea) si avionul MiG 29 (si asta foarte cunoscut). De ce tineau autoritatile comuniste secrete astfel de dotari, cu arme banale, chiar foarte banale?! Cand T 72 era prezentat de ani buni la televiziunile din Vest?!
Poate ca ar trebui odata facuta curatenie in MApN si adusi oameni cu mintea limpede acolo…
Si la sfarsit, sa nu va asteptati ca F 16 sa devina operational in acest an ci dimpotriva avionul va intra in serviciul de politie aeriana abia prin 2018, asta daca ai nostri ii vor face operationalizare ca la carte. Si sa nu uitam ca polonezii au avut nevoie de alti cativa ani, ca sa-l exploateze la maxim, deci 2020 ar fi anul de aur, dupa care se poate spune ca F-16 romanesc este cu adevarat exploatabil. Pana atunci tot cu “batranul” nostru MiG 21 Lancer.
Singurul neajuns dpmdv este pastrarea radarului APG 66(V)2, un radar destul de batran a carui raza (in jur de 80km) este similara cu radarul EL/MA 2032 de pe Mig urile 21 Lancer si destul de redusa pentru rachetele aer-aer cu raza lunga disponibile astazi. Spre deosebire, AN/APG-68 V9/10 specifice BL-50/52+ (inclusiv ale polonezilor) ofera o raza de detectie de aproape 300km, 25 de moduri de lucru combinat, putand urmari un numar superior de tinte fata de predecesorul sau… Sa nu uitam ca versiunea AN/APG-66 V3 existenta pe BL-20 taiwaneze si BL-52 singaporeze, este in curs de inlocuire cu radarul AESA al versiunii V, cel mai probabil SABR APG-83 al Northrop Grumman (radar derivat din AN/APG-80 al F-16E/F Block 60). Iar cei cu mai putina dare de mana, cum ar fi Tailanda, inlocuiesc in cadrul programului MLU (modernizarea a 18 aparate, o escadrila, pentru 700mil.$) radarul cu un APG-68(V)9. Deci se prea poate ca in curand sa nu se mai gaseasca nici componente de schimb pentru vechile sisteme de pe MLU-ul romanesc, ele fiind in curs de retragere in restul flotelor aeriene. Practic sa zbori MLU-ul romanesc, la standard 2000, dupa 2020 in conditii de razboi modern, cu antrenament insuficient si in inferioritate numerica, va fi cel putin un gest de curaj, daca nu cumva de inalta tradare.
Pe scurt, achizitia de F-16 pentru Romania, chiar si cu o posibila a doua escadrila (2 escadrile insemnand de fapt 36 de aparate si nu 24), poate fi rezumata astfel: rahitica, gandita dupa un caiet de sarcini de pana in 2005 si nu dupa 2020, si cu un set de armament extrem de restrictiv! Practic pentru decada care incepe in 2020, F-16 MLU BL15 M5.2 este un avion mediocru, mai degraba de linia a doua (cum sunt Portugalia, Danemarca, Olanda, Belgia, care au macar un numar semnificativ de aparate) si nu destinat granitei NATO spre o zona fierbinte, aparat potrivit mai mult loviturilor la sol si nu luptei aeriene (cum isi doreau probabil Fortele Aeriene Romane), datorita radarului neperformant, usor de surclasat de majoritataea aparatelor rusesti din Crimeea, dar si motorului de generatie mai veche (noile versiuni fiind cu 37% mai puternice). Iar raportul de forte in aceasta parte de NATO, tinand cont de aviatiile rahitice ale partenerilor de alianta din zona, cu exceptia Turciei, este si el ingrijorator. Poate macar a doua escadrila sa fie ceva mai moderna ca si dotare… si cu o gama mai diversa si mai numeroasa de arme.
De fapt, cred ca m-a luat putin valul, caci aviatia noastra este destinata politiei aeriene pe timp de pace si nicidecum razboiului!
Inca mai speram ca poate noul ministru si unii noi nominalizati prin structurile MApN sa realizeze un plan mai adecvat de inzestrare…
RoMilitary
Sursa: Revista Cer Senin
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane
http://www.rumaniamilitary.ro/concepte-f-16v-un-standard-prea-indepartat-pentru-fortele-aeriene-romane