Romania Military

408!

yourfile

Desi este scump in draci si nu foarte multirol – cel putin Tranche 1 – Eurofighterul s-a vandut intr-un numar destul de rezonabil, am putea sa spunem, 408 aeronave fiind achizitionate pana acum.

Adevarul adevarat este ca acest numar poate parea impresionant, dar in realitate majoritatea avioanelor au fost achizitionate de catre cele patru tari membre in program: Germania, Marea Britanie, Italia si Spania, exportul fiind mai putin stralucitor, cu exceptia contractului pentru Arabia Saudita si ale ei 72 de aparate.

In rest austriecii au cumparat cateva, nu prea le mai zboara din motive de costuri, Oman a cumparat si el o “mana” de ET, Kuweitul poate cumpara si el, si cam atat…

Pe langa pretul cu adevarat impresionant (aparatul poate depasi 300 de milioane de dolari cu toate hangaralele necesare), mai are si un cost de exploatare la fel de impresionant si toate astea in conditiile in care Tranche 1&2 sunt si nu prea sunt asa de multirol, constructorul incercand de zor sa-l modernizeze cu tot soiul de programe care sa-i permita sa faca si munca de aer-sol, dar Typhoonul este precum un cal de curse de cea mai pur rasa: “geaba incerci tu sa-l pui la caruta ca n-are nici o treaba si intretinerea lui te va baga sigur in faliment.

Odata cu Tranche 3 suntem asigurati ca aeronava va fi un adevart “multirol”, modern, cu radar AESA, capabil sa angajeze orice tinta: aeriana, terestra sau navala, fara probleme, doar ca numai Dumnezeu stie cat costa pe bune adaptarea acestui vanator pentru sarcina de atac la sol. Capacitatea are, are raza mare, posibilitatea de a ambarca o cantitatea impresionanta de arme are, doar ca greu sa faci multirol dintr-un vanator dedicat, desi exemple ar mai fi: americanii cu F 15E, care are ca “stramos” F 15A/C, superbe aparate de suprematie aeriana, proiectata in anii “70, dar neegalate nici astazi, Suhoi 27, etc…

Asadar Eurofighter poate deveni si el un magnific avion multirol, problema este ca americanii au bagat bani cu caruta in F 15, ca sa-l faca mutlirol. Americanii au avut bani si avantajul unui singur client major: US Air Forces, europenii n-au nici banii americanilor (nu ca n-ar avea, da nu-i duce capul) si mai sunt si patru membrii in consortiu, asadar situatia este dificiala.

“Pacatul” din nastere al Eurofighter este URSS-ul! Adica sovieticii s-au hotarat sa se duca dracului exact cand ET s-a facut mare, ori Typhoonul a fost dat la scoala de superioritate aeriana si altceva nu stia sa faca. A fost de la inceput un avion proiectat sa faca fata “valului” de aparate sovietice, sa duca lupta in inferioritate numerica, sa doboare bombardiere strategice si una peste alta sa nu permita avioanelor rusesti sa treca linia frontului. Din acest motiv este supermanevrabil, raza lunga si poate transporta o cantitate mare de arme la o singura decolare…

Dar cum URSS a murit, iar Rusia nu este nici pe departe de talia defunctei, cum razboiul de astazi nu mai seamana cu cel din anii “80, Eurofighterul s-a trezit ca este un dinozaur in lumea avioanelor militare, un “animal” prea specializat si prea scump de operat in zilele noastre, astfel ca trebuie din nou re-scolarizat, ori asta costa bani, dar eu cred ca merita, acest aparat putand deveni un multirol decent desi el va ramane intotdeauna un vanator pur sange si daca vreodata vom avea nevoie de un avion capabil sa-i opreasca pe rusi, Eurofighterul va fi mandria Europei, alaturi de Rafaleul francezilor.

Aaaa scuze, stirea era de fapt ca BAE Systems a ajuns cu primul Typhoon pentru Oman in faza finala de asamblare.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version