Adica nu doar noi ne putem mandri cu longevitatea MIG-urilor 21!
Fortele Aeriene Spaniole (Ejército del Aire) au sarbatorit 50 de ani de serviciu a avionului F-5 Freedom Fighter pe 12 noiembrie 2020.
Avioanele F-5 spaniole au fost construite sub licenta de la Northrop de acordata Construcciones Aeronuticas SA (CASA) si au ajuns pentru prima data la Baza Aeriana Talavera la Real pe 12 noiembrie 1970, unde au fost repartizati la „Escuela de Reactores” (Jet School), denumita ulterior Ala 23 de Instrucción de Caza y Ataque (Scoala de Lupta si Atac).
Avioanele F-5 spaniole au fost construite sub licenta de la Northrop de acordata Construcciones Aeronuticas SA (CASA) si au ajuns pentru prima data la Baza Aeriana Talavera la Real pe 12 noiembrie 1970, unde au fost repartizati la „Escuela de Reactores” (Jet School), denumita ulterior Ala 23 de Instrucción de Caza y Ataque (Scoala de Lupta si Atac).
Pentru aceasta aniversare, Ala 23 a prezentat un SF-5M, serie AE.9-10/23-04, cu o deriva decorata special care arata un 50 auriu cu silueta unui F-5 pe un fundal negru, subliniat de culorile steagului spaniol si numele F-5 Freedom Fighter, în timp ce pe varful cozii figura anii 1970-2020 pe fond alb.
Initial, au sosit 34 de aparate F-5B cu două locuri, numite local CE.9, care au inlocuit T-33 Shooting Star și F-86 Sabre si au fost ulterior completate cu 18 avioane F-5A (C.9) și 18 RF-5A (CR.9) cu un singur loc, care au fost atribuite mai intai Ala 21 la Morón de la Frontera Air Base.
Primele SF-5B livrate de Casa/Northrop in 16 iunie 1969 catre Fortele Aeriene Spaniole (sursa aici)
Astazi mai sunt doar 19 F-5B functionale, modernizate in jurul lui 2000 la standardul SF-5M (cabina similara cu cea a T-38C Talon) si probabil vor fi in uz pana in 2027/2028.
F-5 Freedom Fighter a fost important pentru industria aerospatiala spaniola, fiind primul avion din aceast clasa construit integral in Spania. In peste 50 de ani F-5 spaniole au zburat peste 170 000 de ore, instruind peste 1.000 de piloti. In Ala 23au fost incluse recent programe si sisteme de realitate virtuala pentru antrenamentul pilotilor, pentru a completa simulatoarele de zbor avansate deja in serviciu.
SF-5B in formatie (sursa aici)
Airbus au anuntat acum o luna initierea programului AFJT (Airbus Flexible/Future Jet Trainer), destinat sa inlocuiasca in inventarul spaniol atat F-5 cat si CASA C-101 Aviojet in rolul lor de antrenament al Fortelor Aeriene Spaniole la orizont 2027 – 2028.
AFJT este conceput ca un sistem integrat de traineri multi-rol, oferind mediu de instruire live-virtual-constructiv (LVC) si capacitatea de a emula performantele aeronavelor Eurofighter Typhoon si F/A-18 Hornet. Dezvoltarea AFJT are la baza cerintele Fortelor Aeriene Spaniole, primul zbor fiind planificat de Airbus pentru 2025, insa guvernul spaniol nu a finantat inca proiectul.
AFJT este conceput ca un sistem integrat de traineri multi-rol, oferind mediu de instruire live-virtual-constructiv (LVC) si capacitatea de a emula performantele aeronavelor Eurofighter Typhoon si F/A-18 Hornet. Dezvoltarea AFJT are la baza cerintele Fortelor Aeriene Spaniole, primul zbor fiind planificat de Airbus pentru 2025, insa guvernul spaniol nu a finantat inca proiectul.
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si: