Romania Military

61 – Numărul magic al reUnirii României cu Republica Moldova

Articol în două părți: știrea și…lecția.

1 – Știrea:

Parlamentul Republicii Moldova cere, prin declarație, retragerea trupelor ruse de pe teritoriul țării

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat vineri, cu votul a 61 de deputați, o declarație privind retragerea trupelor ruse de pe teritoriul țării, informează portalul Deschide.md, care amintește că la 21 iulie se împlinesc 25 de ani de la semnarea Acordului privind principiile reglementării pașnice și a conflictului armat din regiunea transnistreană.

Inițiativa a fost susținută de facțiunile Partidului Democrat (PDM), Partidului Liberal Democrat (PLDM), Partidului Liberal (PL) și Grupului Popular European, în timp ce comuniștii au lipsit, iar socialiștii au părăsit sala de ședințe în semn de protest.

”Constatând, cu regret, că astăzi, la aniversarea a 25 de ani de la încetarea ostilităților de pe Nistru, nerespectarea întocmai a prevederilor Acordului privind principiile soluționării pașnice a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, Parlamentul declară că staționarea continuă a trupelor Federației Ruse (…) constituie încălcări ale prevederilor constituționale, în special privind independența, suveranitatea și integritatea permanente ale Republicii Moldova”, scrie în declarația semnată de o parte dintre deputați.

”Acest proiect este o provocare împotriva încercărilor de a remedia situația și relațiile cu Transnistria, întreprinse de președintele Republicii Moldova, Igor Dodon. Este absolut inoportun și considerăm că acest proiect nu trebuie inclus pe ordinea de zi. În cazul în care veți insista, fracțiunea PSRM în semn de protest va părăsi sala”, a declarat socialistul Vlad Bătrîncea.

Potrivit președintelui fracțiunii parlamentare a PDM, Marian Lupu, acest proiect ”nicidecum nu vine să incite spiritele și nu este o provocare”. ”Astăzi se împlinesc 25 de ani de la semnarea Acordului privind principiile reglementării pașnice și a conflictului armat din regiunea transnistreană și, de altfel, a fost pus baza juridică pentru încetarea acțiunilor armate și sângeroase. Respectiv, este un apel, o declarație, o luare de atitudine politică. Atrag atenția, nu este lege… Dacă vă uitați cu multă atenție pe textul acestui proiect de declarație, o să vedeți că el subliniază caracterul independent, suveran al statului Republica Moldova și caracterul său de neutralitate”, a declarat el.

AGERPRES/(AS — editor: Gabriela Ionescu, editor online: Gabriela Badea)

_______________________

2 – Lecția:

”61” este și numărul necesar de deputați din totalul de 101 ai Parlamentului de la Chișinău pentru a schimba Legea 344/1994  privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri).

De ce ne interesează această Lege? Pentru că la Art.1 (4) scrie negru pe alb: ”În cazul schimbării statutului  Republicii  Moldova ca stat independent poporul Găgăuziei are dreptul la autodeterminare externă”.

Cu alte cuvinte, dacă ar exista – să zicem – un referendum de (re)Unire a Republicii Moldova cu România (indiferent cum ar fi acesta formulat), Găgăuzia – care este o unitate administrativ-teritorială autonomă legală (vezi Legea de mai sus) – are drept la…independență! Și dacă vrea mușchii ei chiar și la o posibile unire cu…Rusia!

Constituția Republicii Moldova spune foarte clar la Art.111(7): ”Legea organică care reglementează statutul special al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia poate fi modificată cu votul a trei cincimi din numărul deputaţilor aleşi în Parlament.”

Adică acest ”magic” 61.

Bineînțeles că nu trebuie să cădem pe spate de faptul că deputații de la Chișinău au votat această declarație…normală.

„Am o rezervă. Această declarație s-a realizat a doua zi după ce Parlamentul Republicii Moldova a votat acea controversată prevedere privind votul mixt. E posibil ca această declarație să fi fost votată în compensație pentru a echilibra efectul pe care primul vot l-a provocat atât în raport cu societatea, divizând societatea, dar mai ales în raport cu organismele internaționale”, a afirmat Iulian Chifu.

Probabil că peste 4 ani vor constata ”cu surprindere” – ca și noi în România, aș zice – că sistemul vechi de alegere al deputaților era mai bun. (oare?)

Ceea ce este însă important e faptul că se poate ajunge la o astfel de majoritate de trei cincimi din numărul deputaților.

Problema reală o constituie de fapt repetarea ”performanței” unui astfel de vot pentru schimbarea sau eliminarea unor prevederi din Legea Găgăuziei, deci totul ține de interesele ”feudale” ale politicienilor. Să nu uităm ca Președintele Igor Dodon – care, de la preluarea funcției, a luat exclusiv apărarea Rusiei în toate scandalurile diplomatice dintre aceasta și Republica Moldova – a condamnat această Declarație:

”Sunt categoric împotriva acestei propuneri ce a venit din Parlament, care nu este nimic altceva decât o provocație. Aceste acțiuni sunt pentru a înrăutăți relațiile cu Federația Rusă și pentru a anula toate succesele obținute până acum. Deputații din PDM, vor să înrăutățească situația din regiune, în special, cu câteva zile înainte de vizita lui Dmitrii Rogozin la Chișinău.

Același lucru se întâmpla și atunci când coaliția a decis să expulzeze diplomații ruși și au pornit lupta împotriva propagandei ruse. Reiterez, sunt împotriva acestor provocări. Moldova este un stat neutru și astfel de probleme pot fi soluționate pașnic și într-un mod constructiv, fără provocări”, a scris Igor Dodon pe Facebook.

Mai mult, Igor Dodon a afirmat clar și răspicat că dorește și pentru Transnistria – teritoriu sub ocupație – același statut ca în cazul Găgăuziei! Tocmai pentru a asigura – prin șantaj – așa zisa ”statalitate” a Republicii Moldova.

Statut care de fapt era să fie obținut legal în primă fază printr-un ”preludiu” numit Legea 173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stînga Nistrului (Transnistria) sub oblăduirea Președintelui Parlamentului de atunci, nimeni altul decât anti-românul/anti-Unionistul Marian Lupu, care însă acum se află printre semnatarii acestei Declarații de condamnare a prezenței Armatei Roșii pe teritoriul Republicii Moldova! Curat-murdar, tavarișci!

Bine dar…ce face România?

Cine?

Acea Românie care de peste 2 decenii trăncănește despre ”întâlnirea în cadrul mUE” și este incapabilă la nivel politic, diplomatic și militar (vorbesc în special de servicii secrete) să anihileze acea prevedere anti-Unionistă din ”Legea Găgăuziei”? Incapabilă să-și concentreze eforturile pe măcar cei ”61” din 101 dalmațieni?..

Acea Românie care e mai mult interesată de afaceri cu ”varanul” local Vladimir Plahotniuc (al nostru – Dan Voiculescu – tocmai a ieșit din pârnaie după 3 ani din 10 și un prejudiciu de 60 de milioane de euro nerecuperat, deci 20 milioane pentru fiecare an, bună afacere), care a otrăvit cu balele sale tot eșichierul politico-economic.

Păi a fost ieri Prim Ministrul Mihai Tudose în Republica Moldova – ”călare” pe un C-27J Spartan (oare or fi folosit modulele VIP cu pereți despărțitori și grup sanitar?) – pentru a se lăuda Premierului și Președintelui Parlamentului de peste Prut cu cele 96 de microbuze școlare donate – să fie primite!

Și ca omleta să fie completă, europarlamentarul Siegfried Mureşan susţine că, prin vizita sa în Republica Moldova, premierul Mihai Tudose „a semnat” cu omologul său moldovean, Pavel Filip, „frăţia intereselor PSD – PD (Partidul Democrat din R.Moldova – n.r.)”, ignorând recomandările Comisiei de la Veneţia privind noile prevederi ale legislaţiei electorale şi sfidând oamenii care au protestat pe străzile Chişinăului faţă de aceste modificări.

În timp ce anchilozata clasă politică din România joacă în continuare alba-neagra cu ”Centenarul Unirii”, pasându-l ca un cartof fierbinte dintr-o parte în alta, speriată ca nu cumva să ne acuze cineva că deraiem de la moda ideologică mUE de ”a fi mândri…că nu suntem mândri”.

Răzvan Mihăeanu

Exit mobile version