Cum iti poate da succesul multe dureri de cap

Mai ales cand vine cu totul pe neasteptate.

Este cazul francezilor cu al lor Rafale, un avion care a trecut de la stadiul “greu vandabil” la “foarte cerut” destul de rapid si desi a avut suficiente esecuri (Belgia – care a mers alaturi de Olanda cu F 35A, Brazilia – care a ales Saab Gripen E/F mai ales pentru masivul transfer de tehnologie promis (Gripen F se va construi numai in Brazilia), Canada – membra in “cartelul” F 35A, Finlanda – competitie serioasa, Kuwait – a ales Eurofighter de la italieni, Singapore – care a “votat” pentru o continuitate americana si au ales F-15SG si Elvetia – o competitie mai putin serioasa decat in Finalnda a ales tot F 35A.

Dar de la o vreme soarele a rasarit cu asa stralucire pe strada francezilor ca au inceput sa fie arsi la dotare, adica fortele aeriene din Tara Cocosului Galic dau din colt in colt din cauza de lipsa de avioane pentru pregatirea pilotilor, orele alocate per pilot fiind intr-o scadere suficient de accentuata pentru ca sefii fortelor aeriene sa aiba durerei de cap.

Francezii s-au trezit cu comenzi dupa comenzi si in dorinta de a le onora cat mai repede au alocat avioane din propriul inventar pentru Grecia si Croatia, acest gest lasand o gaura semnificativa de 24 de aparate (12 unitati catre Grecia si 12 catre Croatia).

In acelasi timp, comenzile pentru aparate noi au crescut si ele, doar Emiratele Arabe Unite avand un contract pentru 80 de Rafale, la care se adauga in proportie de 99,99% 26 de Rafale M pentru marina indiana.

De asemenea, Indonezia a anuntat recent ca a semnat pentru inca 18 aparate, dupa ce in septembrie 2022 primul contract ferm pentru sase Rafale a fost semnat. Tinta oficiala a statului asiatic este sa cumpere 42 de unitati Rafale, intentie materializata printr-un contract semnat in februarie 2022.

Iar pe marginea ringului lumea vorbeste si de ceva timp exista zvonuri cum ca si Arabia Saudita ar lua in considerare  achizitia unui numar record de aparate Rafale F4, poate chiar F 5, numarul acestora variind intre 100 si 200 de unitati. Lasand la o parte motivatia posibila a sauditilor intr-o astfel de achizitie, ramane de vazut daca francezii sunt capabili sa livreze avioanele la termen si acelasi timp sa-si echipeze si proprile forte aeriene cu Rafale.

E de bine, o fi de rau?! Pentru industria de aparare franceza este exceptional de bine, oamenii au slujbe bune, tara exporta tehnologie de varf, cat de bine o fi pentru fortele aeriene franceze ramane de vazut si tine doar de capacitatea Dassault Aviation de a creste productia la un nivel la care francezii sa nu mai fie nevoiti sa-si “canibalizeze” fortele aeriene – si posibil si pe cele navale in curand – si nici sa ajunga ca pilotii sa zboare un numar de ore periculos de mic.

PS Iar daca Dassault va continua sa-si mareasca portofoliul de comenzi si in viitor, este foarte posibil ca francezii sa ia in considerare ca viitorul avion de generatie a VI sa-l ia in piept de unii singuri.

GeorgeGMT

20 de comentarii:

  1. Pai solutia e cat se poate de simplu, accelerarea productiei prin externalizare catre tari serioase gen Ro, de la o tara extrem de serioasa care deja ne-a livrat corvetele si e pe vine submarinele.

    SIncer sa spun, nu stiu ce e in capatana alaora care a acu cumparat de la francezi, indivizi care semneaza un contract cu un pret iar cand incep livrarile te aunta ca stai un pic,avem greve, s-a scumpit titaniul si mai stiu io ce……de fapt am uiat, vor sas scape de dominatia americana, de la rusi e cah, de la chinezi nu e bine ca e departe si e inca clone rusesti si tehnologie vestica, adevaru-i ca e mare dilema, sansa evropenilor de a se coaliza in statele unite ake evropei e pe duca de cand verdele vezi Doamne e culoarea preferata a unora, dar io cred ca-n spatele verdelui (alaturi de albastru is culorile mele preferate cel putin la masine si haine) se afla un mare gri amestecat cu cacaniu.

    13
  2. eu zic ca din contra,francii fac bine ce fac.vand pe bani frumosi avioane SH vechi pe care le vor inlocui cu altele noi.adica scapa de niste cheltuieli cu mentenanta costisitoare ulterior. vand in draci zeci(sute !!!) de avioane care vor amortiza bine de tot cheltuielile rdt&e ,iar banii rezultati(multi al dracu ca avionul este destul de scump) ii vor folosi la dezvoltarea unor noi versiuni sau poate un inlocuitor ptr Rafale.cat despre dotarea fortelor aeriene proprii,sa fim seriosi !! cine ameninta acum(sau va ameninta in urmatorii 10 ani ) Franta??bau bau l putin? china? imperiul klingonian? momentan macroul gerontofil jongleaza destul de abil si cu occidentul si cu putin si cu xi. e baietul bun care ii mangaie pe toti pe caput si le da dreptate. in plus este vdestul de departe sa nu il doara capul prea tare.

    8
    • De cand au francezii sute

      4
      • Pai 180 fortele aeriene+46 marina=226. De la cat in sus sunt sute?? 3 sau poate 4,sau 5??oricum cu ce comenzi au in acest moment vor fi peste 300,poate 350. Nici astea nu sunt sute??

        2
        • mai taie din ele sunt 180 comandate toate din care livrate sunt 102 pt fortele aeriene si 40 si ceva pt fortele navale si inca mai se chinuie sa completeze la anu pana la 180, deci de unde sute, mie ca pristanda cam numera steaguri

          5
          • Sa mori tu? In 2024 vor fi livrate ultimele. Sa inteleg ca in 12 luni francii vor face 72?? Din pacate ptr tine, avionul francilor chiar zboara in comparatie cu caricatura(cacofonie intentionata) americanilor care e la fel de zburatoare ca o gaina(sau strut, cum preferi)!!
            PS. Acum astept sa zici ceva de SU57 sa ma oftici!!

            • realitatea e ca Dassault este incapabila sa onoreze comenzile si a primit ajutor de la statul francez care a dat din inventar si probabil ii va pasui tot ca ajutor de stat pt contractul cu Franta,restul cu cat de mirobolant e rafale si cat de slab e F35 sunt satul de atatia experti care uita un lucru nici un produs nu se vinde daca e varza iar principalul client care gireaza asta este unul care va deveni al doilea utilizator de F35 dupa US Armed Forces ,care este doar client FMS si cumpara cat cel putin 2-3 membri in program adica mai mult decat Norvegia Danemarca si Olanda la un loc si au si bugetul multianual pt achizitie aprobat, dar na fortele aeriene si navale franceze au sute de sh de dat ,si Dasault o sa isi onoreze contractele ca pana acum,chiar o sa isi mareasca productia,cand?,esti optimist rau, de Su57 chiar nu avem ce vorbi a avut o sansa imensa sa demonstreze ce poate, pacat ca e doar marketing,acu ne intrebam care mai e?

              7
  3. Francezii produc armament foarte bun, dar scump.

    8
  4. capatu satului

    La.mintea mea, Rafale este încă o categorie deosebita de aparate
    In primul rând, este bimotor, iar asta înseamnă ca poate transporta un radar mai puternic – energia consumată de radarele moderne aesa cu bătaie mare presupune un consum mare de energie corespunzător, energie care e preluată de la motoare, așa ca un bimotor are mai multă energie pt diversele echipamente, inclusiv radare, fata de un monomotor

    Are sisteme de război electronic, s-a mai vorbit pe aici

    Apoi chiar dacă in prima linie ai avioane invizibile sau pe care inamicu le poate detecta greu, in linia a II -a îți trebuie aparate care sa poată cara mult si care sa facă in același timp superioritate aeriana

    Rafale si F15 sunt soluția
    F15 este mai mare, carâ mai mult si are o amprenta radar mai mare
    Dar F15 are parca, cem mai puternic radar aesa de pe avioanele de vânătoare
    Numai ca F 15 are si un cost n-are de operare
    Se pare ca la ultima versiune s-au redus costurile de operare

    Ar fi fost bune si pt noi niște bimotoare
    Ca se pare ca ucrainienii vor primi ceva F18 de la australieni

    Dar la noi nevoia strategica si strategia de lupta urmează incompetentei celor care fac achizițiile

    Cum se spunea pe vremea lui Napoleon:
    Garda moare dar nu se preda

    9
    • @capatul satului
      F15 cel bimotor are un cadru de operare diferent de cel al f16 cu motor singular.
      Distanta de zbor lui f15 e cu o treime mai mare decat al f16.
      F15 e un avion menit la superioritate de
      lupta asa ca din natura lui insasi acest
      aparat are nevoie de un radar de mai mare distanta fata de F16 care cu toate
      ca e multimission la fel cu f15 potentialul lui e mai mic cu toate ca radarul e aproape la fel vorbind de intensitate. Nu potentialul motorului
      restrange potentialul
      Asa ca 1 sau 2 motoare nu fac diferenta intre radare, ci misiunea la care aparatul a fost planuit.
      Cu toate astea F16 a iesit si mai bun decat sau asteptat constructorii lui.
      Asa cam niste puncte care le am vazut
      mai importante….

      4
      • capatu satului

        Eu m-am referit la dotarea cu bimotoare
        Nu la comparația între F16 si Rafale, F15, F18, EF/T,

        Exprimarea aduce mult a google translate
        “cadru de operare diferent”
        “F15 avion menit pt superioritate de lupta”

        Avionu de lupta nu se rezuma doar la radaru activ din varfu avionului ci cuprinde mai multi senzori, inclusiv pasivi care tb sa ofere o imagine cât mai corecta a câmpului de lupta, cu o capacitate cât mai scăzută de detectie de către inamic
        Dacă am înțeles bine, se prea poate sa ma insel, senzorii/radaru care lucrează in mod pasiv sunt mari consumatori de energie

        Este adevărat AN/APG 83 are capacitați superioare generațiilor anterioare de radare de pe F16
        Totuși, si AN/APG 82 are capacitați superioare radarelor de pe F15 si inclusiv bataie mai mare decât AN/APG 83

        Iar cel mai puternic radar de pe avioane de lupta, este la mintea mea, radarul de pe F22 – de fapt sistemul de senzori care formează radarul, inclusiv tehnologia smart skin
        Si care, întâmplator echipează un bimotor
        Avion care împreuna cu toată tehnica de pe F22 nu este de vânzare pt nimeni in afara de armata americană

        Așa ca răman la părerea ca un bimotor poate executa o gama mai larga de misiuni, datorită puterii superioare, fata de un monomotor

        Rămân la părerea ca radarul împreuna cu senzorii de pe un

        Totuși, F15 poate sa desfășoare alte categorii de misiuni
        Cu minusu semnăturii mai mari radar

  5. Mircea S. jubilează. O să apară mai pe seară cu ceva comentarii.

    11
  6. Solutia pentru francei e simpla si evidenta
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/taiwan-looks-to-upgrade-mirage-2000s-to-bridge-f-16-delays

    https://www.ndtv.com/india-news/the-mirage-2000-upgrade-what-makes-indias-fighter-jet-better-749715

    Mirage 2000 e inca „suficient de bun” pentru majoritatea misiunilor, mai ales cele legate de atac la sol, politie aeriana etc. Francezii pot sa mai traga cativa ani de ele.

    5
  7. Francezii is mai flexibili, de pilda n-au scrupule ca germanii si uite ca au ajuns sa vanda si in Arabia Saudita

    E scula buna, bimotor, nu-i de mirare ca se vinde ca painea calda si in plus implicarea Frantei in Mediterana de Est i-a adus si clienti noi, Croatia si mai ales Grecia.

    E mai multirol ca Eurofighter, are o panoplie rezonabila de arme, chiar si americane

    Nu cred ca o sa aiba francezii probleme din cauza asta, oricum n-au planuri si se lupte cu nimeni cu Rafale si la starea aviatiei ruse 100 de astfel de scule ar fi arhisuficiente.

    3
    • @steppewolf

      „Francezii is mai flexibili, de pilda n-au scrupule ca germanii si uite ca au ajuns sa vanda si in Arabia Saudita”

      Francezii sunt prea flexibili câteodată, fix cu cine nu trebuie…

      In rest, bravo lor, fac sculele lor, de unii singuri…scumpe, dar macar nu cer voie nimănui…

      12
      • asa e, uneori prea flexibili; te trezesti ca cine stie ce specificatii au ajuns si pe la rusi. nu stiu daca mai tin bine minte dar acum vreo 10 ani, taiwanezii planuiau sa scoate din serviciu Mirage-ul pentru ca banuiau ca au ajuns informatii sensibile la chinezi

        9
  8. Acum vreo cativa ani Dasault anunta ca daca e nevoie pot sa creasca numarul de avioane fabricate in mod substantial. Comenzi sa fie.

    Daca se semneaza si cu arabii ptr cele 100-200 de bucati garantat o sa vedem acea crestere de productie anuntata.

    2
    • Problema nu este la Dassault (Își construiesc chiar acum o altă uzină în preajma Parisului).
      Problema este la furnizori, toți aleși pe sprânceană, și care pot să fie strâmtorați în livrări.
      Dassault este un „integrator”, adică asambleazà elemente, majoritatea esențiale, provenite de la alții.
      Fabrică foarte puține elemente el îsuși pentru Rafale.
      Majoritatea cifrei de afaceri și a producției este dată de ramura civilă (gama Falcon).
      Au o anumită suplețe și cei de la Falcon pot să monteze Rafale.

      8
    • n-ai sa vezi, gafaie acu cu greci si indieni n-ajung astia nici in 100 de ani la lrp de 170 de buc pe an

      2
      • Aialalti saracii au nevoie de mai mult de 170/an. La cum se vaită generalii lor ca doar 1/3 din ele sunt apte de bum bum!! Basca avionul lor poate sustine mach 1.4 cu 6 mica atarnate sub aripi fara postcombustie. F35 ul saracu trebuie sa numere minutele in regim supersonic ca ramane fara fracul stealth si i se indoaie ampenajele ????

        5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *