Dar Gripen-ii un’ se duc ei, cand se duc?

O alternativa putin explorata la F-16 portugheze ar fi Gripen A/B, cele mai vechi dintre ele fiind produse in aceeasi perioada cu cele mai tinere F-16 OCU ale Portugaliei, cele provenite prin Peace Atlantis I.
Pentru a compara cele doua variante este insa necesar sa se identifice un numar de Gripen A/B disponibile din stocurile Flygvapnet si o estimare a pretului pentru care suedezii ar fi de acord sa le vanda.
Pana acum Suedia nu a oferit spre vanzare aparate A/B, doar C/D noi sau in uz (sau E/F in cazul Elvetiei) si ca atare s-ar parea ca nu exista aparate stocate dar cifrele productiei Gripen indica altceva.

Fortele Aeriene Suedeze au comandat un total de 204 avioane in trei loturi: 29 (A), 110 (76 A + 14 B + 20 C) si 64 (C/D) din care 201 au intrat in final in dotare

 

Productia SAAB Gripen – Sursa: www.defenseindustrydaily.com

In acel moment existau deci 119 aparate A/B (105 A + 14 B) inainte ca o parte din ele sa fie convertite la standardul C/D (12 C + 2 D) si transferate in leasing Ungariei.
Procesul de conversie este similar cu F-16 MLU dar structura este mult mai puternic modificata si se pare ca, cel putin in cazul Ungariei, nu s-a facut la paritate 1:1, fiind nevoie de folosirea a aproximativ 25 de celule A/B pentru conversia a 14 aparate C/D.
Pretul este si el comparabil cu MLU, aproximativ 20mil USD per aparat.

Dupa alte informatii insa Suedia mai avea doar 134 de aparate operationale (54 A, 12 B, 56 C, 12 D) si chiar scazand cifra de 25 de aparate destinate conversiei, raman aproximativ 28 de aparate A care au “disparut” din dotare.
Suedezii si-au propus ca pe viitor sa opereze o flota de aproximativ 100 de aparate C/D, celor 68 C/D noi urmand sa li se alature 31 de aparate convertite din A/B. Contractul a fost semnat deja in 2007 si are o valoare de 600mil USD.
Nu se stie exact cate celule A/B vor fi folosite in procesul de upgrade dar, dupa unele informatii, dupa procesul de modernizare vor ramane aproximativ 40 de aparate A/B (incluzand si cele 28 “disparute” de mai sus) care vor fi fie vandute, fie modernizate si ele la standardul C/D.

Pentru Romania SAAB a preferat sa ofere doar aparate C/D noi, cu gandul la mentinerea liniei de productie insa la un pret mai mare de 50mil USD per aparat oferta nu este competitiva cu F-16 vechi, care pot fi cumparate pentru 10-15mil USD.
Lasand la o parte dezbaterea avantajelor si dezavantajelor avioanelor vechi vs noi, daca cumparatorii cer avioane cu pretul cel mai mic posibil (deci in mod clar avioane uzate) neavand suficienta finantare pentru aparate noi, atunci SAAB va trebui sa isi adapteze oferta sau sa piarda respectivele contracte si odata cu ele perpectivele de a vinde avioane noi in viitor.
Pana acum SAAB a mizat pe cartea necastigatoare a ofertei avioanelor noi insa ar trebui sa devina evident ca, indiferent de raportul pret/calitate, pretul cerut este prea mare pentru economia Romaniei (dar si a Bulgariei si Croatiei) in acest moment.

Intrebarea pentru SAAB si guvernul suedez ar fi daca pot oferi avioane similare cu (sau mai bune decat) F-16 portugheze, la un pret echivalent insa intr-un numar mai mare si cu livrare mai rapida.
Cum necesarul imediat al Romaniei este de cel putin 24 de avioane iar pe termen mediu de 48, o oferta suedeza care sa se incadreze in actualele cerinte ne-ar scuti de efortul suplimentar al prelungirii resursei MiG-ului 21 (cu toate limitarile si pericolele ulterioare) si asta ar putea fi beneficiul cel mai important care ar trebui scos in evidenta.

 

Surse:

www.fmv.se/en/Projects/JAS-39-Gripen/Milestones/
www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Stridsflygplan-JAS-39-C/
mobiledevdesign.com/hardware_news/sweden_upgrade_aircraft_1024/
www.globalsecurity.org/military/world/europe/gripen-program.htm
wiki.scramble.nl/index.php/Saab_39_Gripen#JAS_39A
www.defenseindustrydaily.com/the-jas39-gripen-swedens-4th-generation-wild-card-02401/
air-ace.blogspot.co.uk/2010/08/thais-gear-up-for-gripen.html

 

Sursa: Tehnomil.net

14 comentarii:

  1. Romania a cerut 48 avioane noi compatibile NATO, iar A/B-urile din ce inteleg nu sunt nici noi, nici complet compatibile – numai C/D-urile sunt – asa ca ar fi cel mult o solutie intermediara.

    Dar s-ar putea cere niste C/D din uz, un stop-gap solution, cum a facut Elvetia sau un leasing precum Ungaria sau Cehia, platibil in lei ca sa nu ne mai indatoram pe valuta.

    Dupa parerea mea, Gripen ar fi o solutie mai buna, pentru ca e o solutie de crestere – iti educi pilotii in stil occidental, cu aparatura moderna, iti modernizezi industria si o conectezi la tehnologia de azi (fabricile si institutele de cercetare, universitatile fiind ramase, in majoritate, in anii 1980 dpdv tehnologic).

    Sau mai avem solutia cu o achizitie scumpa, dar ne scoatem banii dand industria la fier vechi, vanzand terenurile armatei si alte fabricilor – ce cartier frumos s-ar face pe la Romaero si ce mall ar putea sa ia locul Avioane Craiova sau Aerostar Bacau!), etc. Mi se pare mult mai potrivita solutia asta cu stilul de la noi si mai ales cu istoria post-revolutionara.

  2. Din pacate o sa sune cam asa … Oferta SAAB nu corespunde cerintelor operationale … si urmeaza in comunicat vestitul limbaj de lemn …

    • nu prea cred – fortele aeriene au declarat ca toate cele 5 avioane corespund cerintelor operationale.

      Dobritoiu a zis ca nu ne permitem Gripen pentru ca e unic si nu putem refolosi scarile si aerodromul de la el pentru F-35, si atunci platim costurile de infrastructura de 2 ori – nu prea convingator dat fiind ca tot el zice ca aceste costuri sunt de 52 milioane lei.

    • Corect.In cazul versiunii Gripen A, vor spune ca aceasta nu corespunde standardului NATO in timp ce F16 este super ok.Daca mergem doar pe SH-uri, mai bine s-ar cumpara F16, versiunea C/D, din rezerva armatei americane, stocata in Arizona, si pe care sa il modernizam cu ei.
      Cea mai logica solutie ar fi sa optam pentru Gripen NG care este un avion de generatia 4.5 si care in viitor va putea fi modernizat la nivelul generatiei 5.
      Daca pretul la F35 se va stabiliza in jurul valorii de 200 milioane USD, atunci si pentru americani este mult mai bine sa opteze pentru exploatarea exclusiva de F22, modernizat, care este cu mult peste potentialul operational al lui F35.
      Romania cu siguranta nu isi va permite un avion care costa undeva la 200 milioane USD/bucata, asa cum este in prezent F35.

      • Sorine, compari mere cu pere.
        F-22 est un avion de superioritate aerianà, cel mult lanseazà niste SDB în aer-sol.
        F-35 este un avion multirol, iar cel putin una din versiunile lui ar trebui ambarcatà.

  3. Scarile? Un exercitiu de imaginatie … cea mai scumpa scara de pe piata costa 900 lei … Aerodromurile? la ce ne referim? la pista din beton sau echipamente? daca ne referim la pista… betonul tot beton. daca ne referim la comunicatii … se pot trasa prin caietul de sarcini aceste aspecte. dar nu uita, Dobritoiu este un politruc ordinar care nu are niciun pic de vana in el … in opozitie cu Domnul General Croitoru – PS: cica Dobritoiu este militar…Ha….!!!!!!!!!

  4. Nu vad de ce F22 nu ar putea deveni un multirol.Si in prezent are capabilitati de atac la sol.
    Eurofighter din transa 1 este un vanator pur sange, in timp ce aparatul Eurofighter din transa 3, care foloseste aceiasi platforma, ca si cel din transa 1, sigur, probabil modernizata, este un multirol adevarat.Nu vad de ce nu s-ar putea face la fel cu F22.
    Americanii vroiau sa faca economie de bani,vroiau un avion modern, avand costurile de achizitie si exploatare identice cu cele ale lui F16, asa ca au proiectat F35.Acum, ca pretul unui F35 este identic cu al unui F22, ce economie de bani mai fac americanii?In actualul contest global, care nu este promitator pentru urmatorii 10 ani, cate tari sunt dispuse sa plateasca 200 milioane USD, pentru un aparat, inferior lui F22, si posibil lui T50, sau urmatoarelor versiuni de Eurofighter sau Rafale?

  5. Generalul Croitoru considera ca Romania are nevoie de un avion nou, iar tinand cont de potentialul financiar al tarii noastre, prin presa se barfea ca si-ar fi dorit Gripen.

    • GENERALUL CROITORU a fost deschis si pe fatza impotriva avioanelor F-16 SH, si si-a mentinut pozitia in CSAT…urmarea o stiti cu totii…CIOROGIRLA !!! Morala s-a inteles foarte clar…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *