MAESTRUL 5

Bine, bine, am vazut Magistere nemtesti in capitolul anterior da’ cei galici ce faceau?

Pai erau bine, zic, isi faceau loc in Aviatia franceza incepand o cariera de succes! Si asa cum ne-am astepta, primul pas in cariera dupa Centres d’Essais en Vol/CEV/Centrele de Testare in Zbor (Bretigny, Istres, Cazaux) a insemnat scolile de aviatie, mai precis Ecoles de Formation de l’Armee de l’Air/Scoli de Antrenament ale Fortelor Aeriene (foarte probabil, Ecole de l’Air au avut in total 83 de Magisteri de serie produsi in perioada 1956-1958, iar Ecole de Chasse au avut 40 de Magisteri de serie produsi in perioada 1958-1959).

FOUGA MAGISTER BA.139 LAHR -RFG

   Aeronave Fouga Magister au fost si in dotarea Ecole du Personnel Navigant d’Essais et de Reception/EPNER, BA 125 Istres-Le Tube intre anii 1964-1971, acestea fiind folosite in pregatirea pilotilor de test si a tehnicilor (ca fapt divers, in 1968 flota EPNER era compusa din 14 avioane si 4 elicoptere:3 Dassault Mirage IIIB;1 Dassault Super Mystere B2; 2 C.M.170 Fouga Magister;1 Nord 2502 Noratlas;2 Lockheed T-33 Shooting Star; 2 Nord Aviation 3202 Master; 2 Beechcraft UC-45 Expeditor; 1 Aerospatiale Alouette 2; 1 SNCASO SO.1221 Djinn; 1 Sikorsky H-34 Choctaw).

Cinci aeronave de preserie inmatriculate de la 09-13 au ajuns, asa cum era normal, la Centre d’Experimentations Aeriennes Militaires/CEAM/Centrul de Experimente Aeriene Militare Mont-de-Marsan/BA.118 “Colonel Rozanoff” pe 7 decembrie 1954. Fouga Magister au fost evaluate operational, s-a testat si stabilit anvelopa de zbor si s-a facut documentatia necesara instruirii/scolarizarii viitorilor piloti de reactoare. La CEAM s-a desfasurat, in premiera nationala pe atunci, un experiment educational legat de scolarizarea primilor elevi-piloti, experiment care a durat 7 luni, perioada mai-noiembrie 1955 (alte surse, 9 luni cu debut in iunie 1955. Nu se confirma in documente oficiale Armee de l’Air). La experiment au luat parte 8 elevi-piloti selectati de la Ecole Officiers d’Aviation/EOA/Scoala de Ofiteri de Aviatie din Marrakech/sud-vestul Marocului/Africa de Nord impartiti in doua grupe a cate patru -toti cu experienta de zbor zero (EOA era una dintre cele 5 scoli de aviatie franceze din Maroc, scoala care din 1970 devine Ecole Royale de l’Air/Scoala Regala de Aviatie apartinand Fortelor Aeriene Regale marocane). Prima grupa a zburat intai pe MS.733 Alcyon/piston si ulterior pe Magister (40 de ore pe Alcyon+120 de ore pe Magister). Cea dea doua grupa a zburat direct cu Magisterul. S-a concluzionat ca Magisterul e extraordinar avand “calitati educationale si formative excelente pentru studenti” drept urmare, din octombrie 1957, pregatirea de zbor s-a facut doar cu Magister castigandu-se timp si reducandu-se substantial cheltuielile cu scolarizarea. Asa si era fiindca CEAM a stabilit prin acest experiment ca un elev-pilot poate face trecerea pe reactoare supersonice Dassault Super Mystere si Mirage III dupa doar 170 de ore de zbor pe Magister –inainte de el, dupa 220 de ore de zbor cu Alcyon.

Unul dintre instructori a fost capitanul Michel Lespine, acesta sfarsind tragic…Pe 18 septembrie 1959 a avut loc unica catastrofa la CEAM cu noul C.M.170 Fouga Magister. In timpul unui zbor la joasa altitudine deasupra zonei deluroase Saint-Colombe cu Magister Nr.7 apartinand CEAM Mont-de-Marsan, ora 13.10 minute, pilot-test Capitan Michel Lespine si mecanic de bord Locotenent Albert Tovar, ambii angajati CEAM, in timpul unui viraj strans la stanga ating cu rezervorul suplimentar de la varful aripii stangi solul, aeronava explodand, ei pierzandu-si viata. Comisia de ancheta a concluzionat ca n-a fost eroare de pilotaj dand vina pe timpul nefavorabil si vizibilitatea redusa datorita cetii persistente care a fortat pilotul sa zboare prea aproape de sol pentru vizibilitate, multi specialisti indoindu-se de concluzia Comisiei (guri rele considera ca pilotul instructor a incercat manevre acrobatice prea aproape de sol).

La Mont-de-Marsan, ulterior, Fouga Magister a deservit ca avion de legatura si recunoastere in cadrul Escadron d’Experimentation 26/118, denumit din 1987, Escadron d’Experimentation et de Transport/EET 06.330 “Albret” (operational in perioada 15.10.1987-30.06.2001).

ANTRENAMENT -ZBOR IN FORMATIE DE TREI MAGISTER

  Pe 28 mai 1956, Fouga Magister de serie cu numarul “04” aterizeaza la BA 701 Salon de Provence, acesta fiind prima aeronava de acest tip alocata bazei (se pare ca asteptau noua aeronava inca din 6 iunie 1956 insa datorita prioritizarii exportului livrarea a intarziat mai mult de doi ani. Cert e faptul ca pe 1 iulie 1958 au primit ultimul Magister din dotare, numarul acestora ridicandu-se la 48 de exemplare). Si Nr.4 a fost “norocos” inca de la debutul carierei…Sa vedem in ce a constat “norocul”! 28 mai 1958, Salon de Provence, BA.701, oficialitati militare si civile prezente pe pista asteptand noua achizitie, primul Magister in serviciul operational Armee de l’Air, intr-o atmosfera entuziasta. Doi cadeti din Fortele Aeriene in uniforma de parada/gala, fiecare cu cate un buchet de flori in mana asteapta, acestora ordonandu-li-se sa ofere echipajului Magister “04” cate un buchet de flori drept multumire ca le-au adus noua “pasare”. Dupa o trecere la joasa altitudine pe deasupra bazei, Magister 04 aterizeaza parcand exact in fata oficialitatilor civile si militare si bineinteles, a multimii de gura casca. Chiar inainte ca cele doua reactoare sa fie oprite, unul dintre cadeti vede cu stupoare cum buchetul sau de flori e aspirat in motorul stang. Firul cu care erau legate florile a avariat palele compresorului, aeronava fiind retrimisa in fabrica –reactorul Marbore II nu avea 20 de ore de functionare, pe foaia de insotire mecanicii BA.701 au scris “Absorbtie smocuri de iarba si corpuri straine”…Incidentul neplacut n-a stopat intrarea in dotarea bazei a Magisterului. Si nici programul de instructie…

Primii elevi-piloti care s-au instruit cu C.M.170 Magister in cadrul BA.701 au  fost cei din Brigada 12, promotia 1954. Atat elevii cat si instructorii au avut cuvinte de lauda la adresa Maestrului, acestia considerandu-l “usor, eficient, placut in zbor, iertator cu greselile si educativ. Cele doua reactoare ofera siguranta in comparatie cu T-33 care are doar un singur motor”. Fouga Magister a ramas in serviciul Armee de l’Air pana in 1996, din 1993 incepand sa fie inlocuit progresiv cu Embraer 312F Tucano. Pana pe 19 mai 1993, C.M.170 Magister inregistreaza 2.000.000 de ore de zbor in serviciul Armee de l’Air, eveniment sarbatorit la Salon de Provence (50 de Tucani au intrat in dotarea scolilor de aviatie pana in 1995. In 2007 mai zburau 20 dintre ele. In 2009 au fost pensionate).

Interesant e faptul ca in 1957 la BA.107 Salon de Provence, datorita manevrabilitatii si calitatilor acrobatice ale noului jet trainer, se ia hotararea de infiintare a Patrouille de l’Ecole de Air/Patrula Scolii Aeriene/3 Fouga C.M.170 Magister (Marbore II), numar marit rapid la 6+4 piloti-instructori, patrula care a zburat in perioada 1957-1963 in paralel cu Patrouille de France (la comanda echipei acrobatice au fost capitanul Kerguelen, locotenentul Angot, capitanii Chapus si Grand d’Eury. In mai 1961 aveau 6 Fouga Magister in echipa si 90 de ore de zbor per aeronava alocate oficial, bugetate, lunar. Insa echipa a zburat in acea luna 198 de ore, fapt ce a atras oarece nemultumiri din partea contabililor Armee de l’Air. Ca fapt divers, Patrouille de France a fost creata in 1953 la Salon de Provence, zburand initial cu Republic F-84 G21 Thunderjet –primul spectacol aerian, Alger, 17 mai 1953. Din 1954 au zburat si MD-450 Ouragan pe care il prezentau in spectacole aeriene ca fiind “100% francez –echipa compusa din 4 aeronave la acea vreme. Din 1956 au zburat MD-454 Mystere IV A –patrula formata din 4 aeronave). Primul spectacol aerian al Patrouille de l’Ecole de Air a avut loc in cadrul celui de-al 23 Salon Aerian de la Paris, 5 Fouga Magister, Nr.97, 135, 136 si 150 (aeronavele aveau servocomanda, motoare Marbore VI si bombe fumigene la capetele de plan in locul rezervoarelor suplimentare).

Pe 11 aprilie 1964, Patrouille de l’Ecole de Air /Patrula Scolii Aeriene+cele 6 Fouga C.M.170 Magister (Marbore II) din dotare, trec la Patrouille de France/PAF care in urma cu doar 4 luni renuntase la zborul cu MD-454 Mystere IV A la ordinul ministrului apararii de atunci, Pierre Mesmer (1960-1969). La acea data, Patrouille de l’Ecole de Air adunase peste 7000 de ore de zbor si aproape 100 de spectacole aeriene nationale si internationale. PAF a zburat Fouga Magister in perioada 1956-1980 (din 1966 au primit aeronave motorizate cu Marbore VI -11 exemplare insa la spectacole aeriene evoluau doar 9), inlocuindu-l din 1981 cu Dassault Breguet Alpha Jet. Ultimul spectacol aerian PAF&Fouga Magister a avut loc la Salonul Aeronautic din Paris/Le Bourget pe 16 septembrie 1980, dupa 16 ani de cariera “artistica”. Ei bine, PAF a inregistrat “partea ei de tragedie” cu Fouga Magister in cei 16 ani de zbor, 7 membrii PAF pierzandu-si viata…Primul a fost capitanul Didier Duthoit, comandant-secund PAF, pe 4 iunie 1967, duminica, Salonul Aeronautic din Paris/Le Bourget. In jurul orei 18.00, la finalul demonstratiei, cele 9 Fouga Magister PAF executa o trecere de bun-ramas la joasa altitudine in fata celor aproape 400.000 de spectatori. Brusc, Magisterul pilotat de capitanul Duthoit atinge solul inierbat, aluneca si explodeaza la doar 100 m distanta de spectatori, unul dintre reactoare oprindu-se in plasa metalica de protectie spre norocul spectatorilor si al organizatorilor. Capitanul Didier Duthoit avea 31 de ani, doi copii si 2700 ore de zbor. In 1969 si-au pierdut viata in timpul antrenamentelor locotenentii Guy Wautelet/10 septembrie 1969 (Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.540) si Christian Villeneuve/8 decembrie 1969 -30 ani (Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.543), Salon-de-Provence . In 1974 au urmat locotenentii Alain Gilbert (28 septembrie 1973. Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.562) si Jean Paul d’Ambra (9 aprilie 1974. Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.536), zboruri de antrenament, Salon-de-Provence. Ultima tragedie cu Fouga Magister PAF a avut loc 28 ianuarie 1980, Salon-de-Provence –doua Fouga Magister pilotate de comandantul-secund PAF, Jean-Serge Longy (Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.535), respectiv Adjutant-Sef Jacques Porchelle (Fouga Magister PAF –Armee de l’Air Nr.541), se ciocnesc in zbor in timpul unei manevre acrobatice executate la antrenament.

A urmat Ecole de l’Air din Salon-en-Provence, Base Ecole 701/BAE 701, unde primii Magisteri ajung in mai 1956, aceste aeronave fiind printre primele motorizate cu Marbore II dar fara servocomanda si antene VOR (inca). Acestea au inlocuit MS-733 si SIPA S. 11/12 (SIPA/Societe Industrielle pour l’Aeronautique a fost fondata in 1938 de catre Georges Volland, si fabrica piese pentru A.N.F. Les Mureaux si Loire Aviation. In timpul Ocupatiei a produs trainere Arado Ar-396 pentru Luftwaffe. Din 1946 a produs trainere SIPA S-10/11/12 pentru Armee de l’Air. In 1975 a fost absorbita de Aerospatiale. SIPA S.12 -50 de exemplare au fost livrate Ecole de l’Air, Salon-de-Provence in 1950. In 1948, SIPA S.121, trainer inarmat cu doua mitraliere calibrul 7,50 mm, au fost livrate Escadrilles d’Aviation Legere d’Appui, ulterior Escadrille de Reserve d’Aviation Legere d’Appui/EARLA 2/71 din Oujda, Maroc). Pe 26 mai 1956, elemente ale BAE 701 sunt detasate in Algeria pentru sprijin aerian, inclusiv Fouga Magister.

Fouga Magister au fost repartizate BA Salon-de-Provence, Ecole de l’Air –Division des Vols/Zbor 05.312, formarea pilotilor debutand cu elevi din Brigada 2, promotia 1954, programul de antrenament constand in 170 de ore de zbor per elev cu Magister (anterior 220 de ore de zbor per elev, aeronave cu piston+reactor. Scoala avea la acea data 4 Escadrons d’Instruction en Vol/EIV/Escadron de Instruire in Zbor. Ca fapt divers, BA 701 Salon-de-Provence a fost infiintata in 1933 iar Ecole de l’Air din cadrul bazei in 1946).

FOUGA MAGISTER -ECOLE DE l’AIR SALON-en-PROVENCE

   Division des Moniteurs de Pilotage/DMP/Divizia Instructori de Zbor 07.745, Base Aerienne Clermont-Ferrand-Aulnat/BA.745 Aulnat (baza era situata la nord-est de Clermont-Ferrand si a fost operationala in perioada 1911-19 iunie 1985. Aici,in perioada 1953-1958 erau pregatiti pilotii Armee de l’Air care urmau a participa la operatiunile din Algeria –instructia se facea pe T-6G/operat in perioada 1952-1965. In perioada 1958-1961, baza a fost inchisa, acolo mentinandu-se doar un detasament de paza. In 1961 a fost redeschisa pentru gazduirea instructorilor si a celor 6 trainere T-6G care tocmai fusesera retrasi din Marrakech/Maroc). Pe 19 septembrie 1961 receptioneaza primul Fouga Magister –au zburat cu ele pana in 1985. In perioada 1962-1966 au avut si echipa de acrobatie aeriana in cadrul scolii compusa din 3-4 C.M.170 Fouga Magister. La1aprilie 1966 devin Groupement Ecole 00.313 avand in compunere trei escadroane/escadrile: Escadron de Formation des Moniteurs/EFM/Escadrila de Formare Instructori de Zbor; Escadron d’Instruction en Vol/EIV/Escadrila de Instructie in Zbor; Escadron d’Instruction Sol/EIS/Escadrila de Instructie la Sol.  EFM, EIV si EIS au format in perioada 1 octombrie 1965-1 iulie 1977, Groupement Ecole d’Aulnat/Grupul Scoala Aulnat GE.313 (pana in 1975, GE.313 a fost responsabila si cu formarea instructorilor de zbor Fouga Magister –operatori straini). In 1967 ia fiinta la BA.175 Aulnat, Ecole de Formation Initiale du Personnel Navigant/EFIPN/Scoala de Formare Initiala a Personalului Navigant, prima promotie botezata 67/1 incepand cursurile in ianuarie 1967 (din 1975 au zburat si trainere Mudry CAP-10/Cooperative des Ateliers Aeronautiques de la Region Parisienne. 50 de exemplare a avut Armee de l’Air iar Aeronavale 6. Primele trainere cu piston CAP-10 au ajuns la Ecole de Voltige Aerienne Salon-de-Provence, Ecole des Moniteurs Clermont-Ferrand-Aulnat si Groupement Ecole 315 Cognac. 20 au fost exportate in Mexic, alte cateva in Maroc. Ca fapt divers, in anii *70/sec.XX, la BA.175 Aulnat se executau 10.000 de ore de zbor cu Fouga Magister+5000 de ore de zbor cu CAP-10 pe an. Peste 2700 de piloti Armee de l’Air sau format aici dea lungul anilor. Pana pe 1 ianuarie 1971, 730 de instructori de zbor Armee de l’Air au fost pregatiti aici. Pe 11 ianuarie1983, BA.175 Aulnat e botezata “Comandant Fayolle” in onoarea lui Emile Fayolle, as francez Fortele Aeriene Franceze Libere care si-a pierdut viata la Dieppe pe 19 august 1942/Hurricane IIC/4 victorii aeriene confirmate/comandant Squadron 174 RAF). Pe 19 iunie 1985, BA.175 Aulnat e desfintata, personalul fiind transferat la BA 709 Cognac-Chateaubernard (2,80 km sud de Cognac). Din 2015 aici se afla baza de intretinere si reparatii Airbus A-400M Atlas ale Armee de l’Air, baza apartinand acum Service Industriel de l’Aeronautique/SIAe. De asemenea, aici se afla o baza a Securite Civile –elicoptere (ca fapt divers, BA 709 Cognac-Chateaubernard e astazi casa Ecole de Pilotage de l’Armee de l’Air/EPAA 315 “General Jarry”, scoala de pregatire initiala a pilotilor din fortele aeriene  infiintata in 1956 –Pilatus PC-21/17 exemplare si Grob G-120A/18 exemplare -30 de ore in simulator+100 de ore de zbor per elev-pilot. Scoala avea initial doua escadrile –Escadron d’instruction en vol 1/13 Artois si Escadron d’instruction en vol 2/12 Picardie. Pana in iulie 1944 a fost folosita de Luftwaffe –Focke-Wulf FW.200 Condors, patrulare marina si lupta antisubmarin. Ehhh, baza era si casa Escadron de Drones 1/33 Belfort –General Atomics MQ-9 Reaper si Escadron de Drones 2/33 Savoie – General Atomics MQ-9 Reaper. Cel putin 6 MQ-9 Reaper in dotarea scolii, astazi. Oficial, astazi mai sunt operationale doua unitati in cadrul BA.709 – Escadron de Drones 1/33 Belfort -33 escadre de surveillance, de reconnaissance et d’attaque/33 ESRA si Ecole d’Aviation de Chasse/EAC 00.315 “Christian Martell” –piloti de vanatoare+navigateurs officiers systemes d’armes/NOSA).

Division d’Instruction 07.709/DI.07.709, pe atunci in cadrul BA 135 Cognac-Chateaubernard, baza numita ulterior BA 709 Cognac-Chateaubernard, e detasata pentru scurt timp in Maroc/1960, la Marrakech, impreuna cu aeronavele T-6D/G din dotare. Revin in Franta in februarie 1961, iar in august 1964 receptioneaza primul Fouga CM.170R Magister de la Entrepot de l’Armee de l’Air/Depozitul Fortelor Aeriene/EAA 601, Base Aerienne 279 Chateaudun “Lieutenant Marcel Beau”/112 km sud-vest de Paris, baza desfiintata in 2014 9 (ei bine, EAA 601 din cadrul BA 279 a fost infiintata in 1951 fiind si astazi cel mai mare centru de stocare&conservare aeronave din Europa –similar AMARG/Davis Monthan AFB, Arizona, SUA. Astazi ii spune Groupe d’Entretien de Reparation et de Stockage des Aeronefs/GERSA/Grupul de Intretinere, Reparare si Stocare Aeronave 11.601 –au in inventar/stocate astazi 440 de aeronave, 194 dintre acestea in hangare climatizate, precum Dassault Mirage F.1B/CR/CT, Mirage 2000 C/D/N, Dassault/Dornier Alpha Jet, Socata TB.30 Epsilon, Embraer EMB-312 Tucano, Mirage IV A/P, Sepecat Jaguar, Fouga CM.170 Magister Armee de l’Air&Aeronavale, C-160 F Transall, Lockheed C-130H Hercules si multe altele, inclusiv elicoptere. Aeronavele tinute in hangare climatizate sunt apte de zbor putand fi rapid reactivate in caz de bum-bum. Si vand nene din ele daca exista clienti interesati, inclusiv piese de schimb pentru utilizatori externi!). Au avut in dotare 50 de exemplare. In aprilie 1965, Division d’Instruction 07.709/DI.07.709 e inclusa in Groupement Ecole 00.315/GE.00.315, BA  709 Cognac, scoala pregatind initial piloti pentru supersonice Mirage, ulterior si Officier de Reserve en Situation d’Activite/ORSA (asigura pregatirea ofiterilor in rezerva care, la cerere, doreau sa-si continue activitatea. Pot sa-si prelungeasca contractul cu Armee de l’Air& Armee de Terre&Aeronavale dar nu mai mult de 20 de ani. Valabil si-n ziua de astazi in armia galica). Scoala a operat 80 de Magisteri, o parte dintre acestia fiind inarmati permanent pentru exercitii de tragere aer-aer si aer-sol –mitraliere&tunuri, PRND.

Si daca tot am amintit de Maroc, haideti sa vedem fugitiv ce cautau acolo…In mai 1958, Franta condusa pe atunci de Charles de Gaulle/1958-1969 avea in Africa peste 300.000 de militari, majoritari in Algeria. In perioada 1960-1964 numarul acestora a fost redus constant -60.000 de militari in 90 de baze franceze, 1960; 23.000 de militari in 40 de baze franceze, 1964. La sfarsitul anilor *60/sec.XX, Franta mai avea cam 700 de militari bazati in 6 tari africane, toate foste colonii. Mai mult decat atat, in perioada 1960-1963, imediat dupa obtinerea independentei, 13 foste colonii franceze din Africa semneaza cu Franta tratate de securitate si asistenta militara ceea ce a dus la continuitatea unora dintre fostele baze externe franceze, cele mai mari aflandu-se in Djibouti, Senegal (la Dakar), Ciad (la N’Djamena, Base Aerienne 172/Baza Aeriana 172 Fort Lamyexista si astazi in uz francez, Mirage 2000 C. Aici se afla cartierul general al Force Barkhane, 4000 militari francezi care mentin securitatea in Ciad, Niger, Burkina Faso, Mauritania si Mali), Madagascar (la Ivato-Diego-Suarez), Coasta de Fildes (la Abidjan, Baza Aeriana Port-Bouet, Force Francaises en Cote d’Ivoire/FFCI, 950 de militari, astazi), Gabon (la Libreville), in Pacific/Polinezia Franceza (Insulele Papeete/Tahiti si Noumea) si Congo (la Brazzaville).

FOUGA MAGISTER 506 LA SALON DE PROVENCE -1988

   Ecole de Transition Reacteur 40.005/ETR 40.005/Scoala de Trecere pe Reactoare 40.005, creata pe 18 februarie 1961, avea rolul de a “invata” pilotii de aeronave cu elice sa zboare pe reactoare. Scoala a functionat initial in cadrul Base Ecole 708 “Commandant Mezergues” in Meknes/Maroc –baza a fost creata de francezi fiind operationala intre anii 1912-1961. Dupa retragerea scolii Meknes in Franta, Magisterele ajung la BA Orange pe 13 februarie 1961. La sfarsitul lui 1961, ETR 40.005 devine Ecole de Transition Reacteur 40.115/ETR 40.115 in cadrul Ba.115 Orange. Odata cu crearea Commandement des Ecoles de l’Armee de l’Air/Comandamentul Scolilor Fortelor Aeriene pe 1aprilie 1962, ETR 40.115 devine Division d’Instruction et de Transition Reacteur 07.716/DITR 07.716, scoala fiind desfiintata nu mult dupa aceea pe 21 iulie 1965.

Ecole de Specialisation Reacteur/ESR/Scoala de Specializare-Trecere pe Reactoare, cunoscuta si ca Ecole de Chasse de Meknes/ECM din cadrul Base Ecole 708 “Commandant Mezergues” din Meknes/Maroc. Aici, in 1943, ia fiinta Ecole d’Application du Personnel Navigant/EAPN, iar primele trainere cu reactie vin in 1951, T-33A T-Bird si DH-100 Vampire. In perioada 1951-1954 aici au fost formati 484 piloti de reactoare, scoala numarand pe 31octombrie 1953, cinci escadrile. Pe 6 martie 1961, data la care ECM Meknes revine in Franta –in perioada ianuarie 1947-31 mai 1961 poarta numele de Ecole de Chasse “Christian Martell” -scoala mai avea in dotare 6 T-33 (35 de exemplare in 1960), 6 MD-450 Ouragan, 6 Fouga Magister (la apogeu in iunie 1958 au avut 40 de exemplare. In 1960-28 de exemplare. Au zburat Fouga CM.170R Magister la Meknes in perioada 24 februarie 1958-mai 1961. La sfarsitul lui 1958 scoala avea 40 de Magisteri in dotare). Revin in Franta la BA 109 din Tours incepand din martie 1961, redenumita pe 31 mai 1961 Base Ecole 705 “Commander Tulasne” din Tours. In perioada 1 august 1994-6 iunie 2020 scoala a purtat numele de Ecole de l’Aviation de Chasse 314 “Christian Martell” (au zburat Alpha Jet in perioada 4 mai 1979-6 iunie 2020 totalizand 240.000 de ore de zbor cu aceste trainere). Baza Aeriana din Meknes a fost predata cu instalatiile intacte, functionale, Fortelor Armate Regale Marocane care au redenumit-o Aeroport Meknes-Bassatine/2e Base Aeriennes des Forces Aeriennes Royales, astazi casa F-5, Alpha Jet, Bell 206 si SA-342 Gazelle marocane.

Escadron de Formation Initiale de Personnel Navigant 00.307/EFIPN 00.307 in cadrul Base Aeriennes 702/BA 702 “Capitaine Georges Madon” din Avord, 2,80 km nord-vest de comuna Avord, in centrul Frantei, astazi casa Escadron de Detection et de Controle Aeroportes 36 Berry&Boeing E-3F Sentry AWACS/4 exemplare galice (francezii ii spun E-3 SDA/Systeme de Detection Aeroporte/Sistem de Detectie Aeropurtat), Ecole de l’Aviation de Transport 319 “Capitaine Jean Dartiques”&Embraer EMB-121 Xingu LUA/Light Utility Aircraft (operationale din 1983. Au cumparat din Brazilia 41de exemplare, 25 pentru Armee de l’Air si 16 pentru Aeronavale. In 2022 mai zburau 22 in Armee de l’Air si 10 in Aeronavale). Scoala a primit Fouga Magister in iulie 1985, foarte probabil 3 exemplare utilizate in formarea instructorilor de zbor –la acea data uzuala in formarea pilotilor era in cadrul scolii aeronava Mudry CAP-10.

Centre Interarmees d’Essai d’Engins Speciaux 00.343/CEES 00.343/Centrul Comun de Testare Echipamente Speciale 00.343 de la Baza Aeriana Colomb-Bechar/BA.145, Algeria (24 aprilie 1947-iulie 1967. Aici s-au testat inclusiv rachete, Baza avand doua cladiri/centre de cercetare-dezvoltare botezate B0/rachete si B1/motoare-racheta. Prima racheta studiataaici si copiata a fost…Arsaero CT-10, copie franceza dupa celebra V1 germana cu care semana leit, in uz 1951-1960/400 de exemplare construite, in uz Franta, Marea Britanie, Italia si Suedia, autonomie de zbor 30 de minute/320 km, viteza maxima 420 kmh, radioghidata, pulsoreactor). Primele 4 Fouga Magister apar la BA.145 Colomb-Bechar pe 17 mai 1966. Cand BA.145 a fost dizolvata in mai 1967, cele 3 CM.170R Fouga Magister au fost transferate la BA.180 Bousfer/Algeria unde au ramas pana la inchiderea bazei pe 31 decembrie 1970 (BA.180 Bousfer a fost infiintata in 1964, parte componenta a Bazei Strategice Aero-Navale Mers-el-Kebir. Pe 31 decembrie 1971 inceteaza orice activitate franceza la BA.180 Bousfer, baza aeriana apartinand astazi fortelor aeriene algeriene. In septembrie 1973 algerienii zburau aici MIG-21 MF/Escadrila 19 Vanatoare, azi MIG-29/Escadrila 193 Vanatoare. Azi zboara acolo si elicoptere ASUW Kamov Ka-32). Cel de-al patrulea Magister e transferat la EAA 601 Chateaudun.

FOUGA MAGISTER CU MITRALIERE IN BOT

  Centre d’Instruction Tactique 00.339/CITac 00.339/Centrul de Antrenament Tactic 00.339, BA.116 Luxeuil Saint-Sauveur “Lieutenant-colonel Papin”, patru Fouga Magister in octombrie 1968. Au fost utilizate in formarea/antrenarea ofiterilor NOSA pentru Mirage 2000N. Au fost vandute operatorilor civili pe 4 septembrie 1989.

Centre d’Instruction des Controleurs d’OperationsAeriennes 910/CICOA 910/Centrul de Formare a Controlorilor de Operatiuni Aeriene, BA.102 Dijon-Longvic (operationala intre 8 ianuarie 1914-30 iunie 2016. Primele reactoare DH 00 Vampire au zburat aici pe 10 iunie 1949 -3 escadrile, 1/2 Cigognes/azi zboara Mirage 2000-5F,2/2 Cote-d’Or/desfiintata pe 25 octombrie 1996, Alpha Jet&Mirage 2000-5F si 3/2 Alsace/desfiintata pe 27 iunie 2008, Mirage F1B/CT). CICOA 910 a luat fiinta in iulie 1949, astazi scoala functioneaza in cadrul BA.118 Mont-de-Marsan, aici fiind scolarizati si operatori pentru alte armate, Irak spre exemplu. CICOA 910 a operat 2-3 Magistere pentru pregatirea controlorilor de trafic aerian, specializarea Aparare Aeriana.

Am vazut scolile unde a activat Fouga Magister, e timpul pentru unitatile Armee de l’Air unde Maestrii au servit Franta!

2Escadre de Chasse/2EC din Dijon avea 3 escadrile la momentul sosirii Magisterelor –EC 01.002 Cigognes/Berzele, EC 02.002 Cote d’Or si EC 03.002 Alsace/Alsacia. Au avut intre 2-6 CM.170 Fouga Magister folosite, cu precadere, in misiuni de legatura si transport usor.

3Escadre de Chasse/3EC, BA.139 din Lahr-Hugsweier pe Rin/RFG, baza operata de Armee de l’Air din 1946 pana pe 30 septembrie 1967. Avea 2 escadrile la momentul sosirii Magisterelor –EC 1/3 Navarre si 2/3 Champagne. In anii *50/sec.XX zburau F-84G/86K/100 Super Sabre, ulterior, din 1966, Mirage IIIE. Aici, Armee de l’Air avea la jumatatea anilor *60 si o unitate de razboi radioelectronic dotata cu Noratlas Nord 2501, precum si aeronave de transport/legatura MD-312 Flamant, Beechcraft D-18S, Morane-Saulnier MS-760 Paris si MH-1521 Broussard. In 1956, Forces Francaises en Alemagnes/FFA/Fortele Franceze din Germania aveau aici Centre d’Entrainement au Vol Sans Visibilite/CEVSV/Centrul de Antrenament in Zbor fara Vizibilitate, initial antrenamentul facandu-se cu T-33, ulterior si cu Fouga Magister. Aici au fost scolarizati si instructori vest-germani de Fouga Magister. Au avut intre 2-5 CM.170 Fouga Magister in iulie 1967, acestea fiind mutate la BA.133 Nancy-Ochey unde au servit pana in 1995-1996 (BA.133 Nancy-Ochey “Henry Jeandet” se afla la aproximativ 11 km sud-vest de comuna Neuves-Maisons. Azi e casa a 4 escadrile de Mirage 2000D/60 de aeronave. In perioada 1 iunie 1973-1 iulie 1982 aici s-a aflat Centre d’Entrainement au Vol Sans Visibilite 338 –T-33&Fouga Magister).

4Escadre de Chasse/4EC, Luxeuil-Saint Saveur si Istres/din data de 1 august 1989. Magisterii au fost folositi in misiuni de legatura, transport usor si antrenamente de zbor fara vizibilitate. Au avut 5 exemplare, 4 dintre acestea fiind imprumutate CITAC timp de 12 luni in perioada octombrie 1988-septembrie 1989. Pe 1 august 1989 un Fouga Magister se afla in dotarea Escadron d’Instruction en Vol 3/4 “Limousin” ca avion de scoala si legatura –zboara Vampire, T-33, Fouga Magister si Alpha Jet E.  Pe 1 septembrie 1993 4 EC e dizolvata.

5Escadre de Chasse/5EC, Orange-Caritat, intre 2-6 Fouga Magister in perioada mai 1966- 1996. Magisterii au fost folositi in misiuni de legatura, transport usor si antrenamente de zbor fara vizibilitate.

7Escadre de Chasse/7EC, Nancy-Ochey din mai 1967, ulterior mutate la BA.113 Saint-Dizier/mai 1973. Intre 2-6 Fouga Magister in perioada mai 1966- 1996. Magisterii au fost folositi in misiuni de legatura, transport usor si antrenamente de zbor fara vizibilitate. Ca fapt divers, la BA.113 se afla unul dintre asa-numitele Depots Ateliers Munitions Specials/DAMS/Depozit Atelier de Munitii Speciale, loc de stocare in conditii de securitate si mediu controlat a rachetelor aer-sol ASMP-A cu ogiva termonucleara TN-81de 300 kt/francezii ii spun Tete Nucleaire Aeroportee/TNA (mai sunt inca doua astfel de depozite, la Istres si Avord. Aceste rachete sunt astazi in uz cu Mirage 2000D/86 exemplare in Armee de l’Air si Rafale B/Armee de l’Air+Rafale M/Aeronavale, aceste escadrile facand parte din Force de Frappe. Armee de l’Air si Aeronavale au astazi 54 de rachete ASMP-A/TN-81).

8Escadre de Chasse/8EC, BA.706 Cazaux, primeste 6 Fouga Magister in iunie 1959 operandu-le pana in decembrie 1964. Aceste aeronave erau echipate cu racheta antitanc Nord Aviation AS.11, misiunea unitatii, printre altele, fiind pregatirea pilotilor care urmau sa zboare in Algeria. Din 1 ianuarie 1965 se renunta la AS.11 trecandu-se la pregatire si misiuni clasice. Pe 1 septembrie 1991 e creat Escadron de Remorquage, Accueil, Ciblerie, Liaison, Entrainement et Suport 09.120/ERACLES 09.120/Escadrila de Remorcare, Receptie, Tintire, Legatura, Instruire si Suport 09.120 care a zburat Fouga Magister pentru scurt timp.   

10Escadre de Chasse/10EC, BA.110 Creil “Lieutenant-colonel Guy de la Horie”, au zburat 5 Magisteri in perioada mai 1966-1985 in misiuni de legatura, transport usor si antrenamente de zbor fara vizibilitate. Ca fapt divers, de 20 de ani aici se afla Centre Militaire d’Observations Spatiales/CMOS.

11Escadre de Chasse/11EC, initial bazata pe BA.136 Bremgarten/RFG, ulterior pe BA.136 Toul-Rosieres. Zboara Fouga Magister din iunie 1967 in cadrul EC.3/11 “Jura”/4/11 “Jura” -1967-1992. Aeronavele, intre 2-4, au fost mutate la EC.04.011 la Bordeaux-Merignac in 1979, zburand aici pana in iunie 1992. Ei bine, Escadron de Standardisation et d’Evaluation 4/11 “Jura” din Tours a fost o unitate franco-belgiana de scolarizare/formare a pilotilor de vanatoare avand in compunere escadrila SPA 161 Sphinx  franceza si 7 Squadron belgiana (deviza escadrilei bazata la Chievres era Cocotte/Caserola. Escadrilele 7 si 11 fac parte azi din Centre de Perfectionnement, Baza Aeriana Brustem/Belgia. In 1971 zburau T-33, Fouga Magister si SIAI Marchetti SF-260, iar din ianuarie 1980 si Alpha Jet).

12Escadre de Chasse/12EC, BA.103 Cambrai-Epinoy (15 mai 1952-20iunie 1995), zboara primul Fouga Magister in cadrul Escadrille d’Entrainement au Vol Sans Visibilite/EEVSV/Escadrila de Antrenament Zbor fara Vizibilitate din 3 iunie 1966. Au zburat pana la final 6 exemplare.

13Escadre de Chasse/13EC, BA.132 Colmar-Meyenheim, in cadrul 13◦EC SALE/Section d’Accueil, de Liaisons et d’Entrainement/Sectia Recunoastere, Legatura si Antrenament pe 18 iulie 1967. Au avut 5 exemplare in dotare.

30Escadre de Chasse/30EC, BA.112 Reims-Betheny, in cadrul EEVSV 30◦EC din 28 ianuarie 1966. Au avut 6 exemplare CM.170R Fouga Magister care au fost folosite si in formarea pilotilor de Vautour IIN.

33Escadre de Reconnaissance/33ER, BA.124 Strasbourg-Entzheim. Escadrila de recunoastere a “existat” in doua etape…A fost infiintata pe 1 aprilie 1937 la Nancy (Potez 25/540/542), desfiintata pe 1 mai 1939. Reinfiintata pe 1 noiembrie 1943 in Tunisia (Hawker Hurricane). A fost desfiintata pe 1 august 1993 la Strasbourg-Entzheim (Mirage F-1 CR. Ca fapt divers, primele reactoare zburate de 33ER au fost Republic F-84G Thunderjet in perioada 29 august 1952-15 noiembrie 1956. Au zburat si aeronave de recunoastere Lockheed RT-33A –derivat din trainerul T-33 –in perioada 1 august 1955-3 iunie 1982). Pe 5 septembrie 2019, 33◦ER a fost reactivata sub numele de 33 Escadre de Surveillance, de Reconnaissance et d’Attaque/33◦ESRA, BA.709 Cognac –opereaza drone General Atomics MQ-9 Reaper si ceea de Armee de l’Air numeste generic Avion Leger de Surveillance et de Reconnaissance/ALSR, aeronave Beechcraft King Air 350 impanate cu echipamente de recunoastere si misiune produse de Thales/Franta si Sabena Technics/Franta.

BA.124 Strasbourg-Entzheim a fost “martora” unui accident fatal cu Fouga Magister…23 septembrie 1974, Fouga Magister “33 XE” se prabuseste langa Guggenhausen, Bavaria/RFG, Sublocotenent Jacques Sabatie (comandant-adjunct al escadrilei 3/33 Moselle, la acea vreme dotata cu Mirage IIIRD/1968-1988/ RD-Reconnaissance Doppler, versiune Mirage IIIE recunoastere dotata cu radar Doppler. Sublocotenent Sabatie era pilot instructor. Zburase Mystere IV si Mirage IIIRD) si Sergent Philippe Andre Guette pierzandu-si viata.

Primul Magister a aterizat la BA.124 pe 27 aprilie 1967, aeronava avand numarul “236”. Au zburat intre 3/5 exemplare pana pe 1 august 1993, aceste aeronave aparand pentru scurt timp, ulterior, in inventarul BA.112 Reims/iunie 1994. Cel putin un exemplar, Nr.213/33-OH, a fost scos la vanzare in 1995 –foarte probabil a fost achizitionat de un colectionar privat.

92Escadre de Bombardement/92EB, 1 ianuarie 1957/BA.709 Cognac-Chateaubernard (SNCASO SO-4050 Vautour IIB)-1 septembrie 1978/BA.106 Bordeaux-Merignac, a fost inclusa in Forces Aeriennes Strategiques/FAS/Fortele Aeriene Strategice din ianuarie/februarie 1964, si avea doua escadrile de bombardament, Escadron de Bombardement 1/92 Bourgogne (azi, BA.110 Creil, CMOS/Centre Militaire d’Observation par Satellites 1/92 Bourgogne. Au in “grija” doi sateliti militari supraveghere/spionaj francezi Helios+2 sateliti militari supraveghere/spionaj francezi Pleiades+5 sateliti germani de recunoastere/supraveghere/spionaj SAR-Lupe+4 sateliti de recunoastere italieni COSMO-SkyMed. Da’ noi pe cand un satelit militar? Ahh, da, dupa 2050 toamna!) si Escadron de Bombardement 2/92 Aquitaine (Vautour IIB si Mirage IVA. Din 6 octombrie 2010 devine Escadron de Transformation Rafale 2/92 Aquitaine la BA.113 Saint-Dizier-Robinson, zboara Rafale B/biloc si Rafale C. Din 1965, BA.113 a fost inclusa in FAS, odata cu intrarea in dotare a 6 Mirage IVA/EB.02/92 “Marne”, aeronave zburate pana in 1988. Din 1973 aici a zburat si SEPECAT Jaguar, aproximativ 1700 de piloti fiind pregatiti pentru “feline” pana pe 1 iulie 2005 cand au fost scoase la pensie si inlocuite cu Rafale/din 2006 –EC.1/4 Gascogne&Rafale B, EC.2/4 La Fayette&Rafale B si Escadron de Transformation Rafale 2/92 Aquitaine&Rafale B/C). 92◦EB a zburat doua CM.170 Fouga Magister la BA.709 Cognac-Chateaubernard in perioada octombrie 1958 -1961, ulterior, din 1961 pana in mai 1965 la BA.106 Bordeaux-Merignac, pentru instruirea/familiarizarea pilotilor de bombardiere cu zborulpe reactoare. Foarte probabil unul dintre Magistere/315-OH a zburat pana in 1990 la BA.106, cert e faptul ca astazi e piesa de muzeu in cadrul bazei.

Centre d’Instruction du Bombardement 328/CIB 328/Centrul de Instruire pentru Bombardament 328, BA.709 Cognac-Chateaubernard, Vautour IIB din 1960&B-26 Invader, primeste doua Fouga Magister, inmatriculate “54” si “56” in mai 1957, acestea fiind folosite pentru instruirea/familiarizarea pilotilor de bombardiere B-26 Invader cu zborul pe reactoare Vautour IIB. Aceste doua Magister au fost trimise la Entrepot de l’Armee de l’Air 601/BA.279 Chateaudun pe 1 februarie 1965 dupa 7500 de ore de zbor la CIB 328.

Escadron d’Entrainement EE 02.328, BA.106 Bordeaux-Merignac, primeste pentru scurt timp doua Fouga-Magister in iulie 1992, acestea fiind utilizate pentru pregatirea navigatorilor Mirage IVP, Mirage IIIB/B2. Aceste aeronave au zburat in cadrul Centre d’Instruction ddes Forces Aeriennes Strategiques 328/CIFAS 328 (creat pe 25 mai 1964), BA.106 Bordeaux-Merignac in cadrul EE 02.328.

Fouga Magister au fost vazute si pe cateva baze aeriene…BA.125 Istres-Le Tube “Sous-Lieutenant Monier” a operat un exemplar din 4 aprilie 1972 in misiuni de transport si legatura (aici, in perioada 1956-1997, in cadrul Centre d’Essais en VOL/CEV, au zburat 10 Fouga-Magister. Aceste aeronave au zburat in cadrul Ecole du Personnel Navigant d’Essais et de Reception/EPNER, parte a CEV. Din 2009 CEV devine DGA Essais en Vol. DGA-Direction Generale de l’Armement). BA.126 Ventiseri-Solenzara “Capitaine Preziosi” a operat doua exemplare din septembrie 1968 pana in iunie1990 in misiuni de transport si legatura (ca fapt divers, printre altele, in 1962 baza aflata in Corsica era folosita si de catre NATO –SUA, Olanda, Belgia, RFG si Franta. Baza e astazi centru de antrenament tactic NATO. Armee de l’Air are azi aici o escadrila de elicoptere Super Puma). BA.128 Metz-Frescaty “Lieutenant-colonel Dagnaux” (280 km est de Paris. Baza a fost activa in perioada 1955-2012) a operat patru exemplare din 1 decembrie 1974 in misiuni de transport si legatura.

Atat despre Magisterii francezi, urmeaza operatorii straini, “experienta in lupta” si armamentul…

 

 

WW

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

H I Sutton – Covert Shores

https://www.seaforces.org › S…

https://www.agefotostock.com › .

https://warisboring.com › sw…

https://www.history.navy.mil › …

axisafvs.blogspot.com

https://historycollection.com › …

https://www.history.navy.mil › histories › pdfs

marinelink.com

https://warbirdswalkaround.wixsite.com

weaponsandwarfare.com

https://webharvest.gov › research_pubs › cmc

https://www.dassault-aviation.com › …

https://minijets.org › ms-755-…

http://www.frrom.com › …

http://aviadejavu.ru › Crafts

http://air.fouga.free.fr › unite

http://www.aerostories.org › …

https://www.cairn.info › revu…

 

9 comentarii:

  1. O sumedenie de informații, îți zboară oichiu’ peste cele mai picante, dacă nu ești atent. Întreb și io, cum se face că în Algeria a fost cu sânge și in Maroc a fost relativ calm. Baza aeriană din Algeria a fost închisă în 1971, deci după război. Nu înțeleg, au mai păstrat un picior în Algeria? Și este interesant că francezii păstoresc sateliții germani și italieni.

    1
    • Da, conform surselor conspectate! Au ramas consilieri militari si conform surselor, o parte a aeronavelor le-au ramas algerienilor. In 1962 erau mecanici si personal de deservire algerieni scolarizati de francezi…O parte au ales sa plece in Frana dar multi au ramas si au devenit embrionul din care s-a nascut Forta Aeriana algeriana.

      1
  2. Vasie Băcăuanul

    Faină și mai ales eficientă pasărea francilor! Mereu au avut drumul lor în aviație! De la Bleriot și Farman până la Mirage și Rafale. Mulțumim pentru un articol care accentuează savoarea cafelei de dimineață!

    2
  3. Multumim pentru efortul constant 🙂

    3
  4. Bun, dar necesita o alta parte, o parte mai combatanta in Israel si nu numai:
    Productia in Israel de catre IAI, fostul
    Bedek de cateva duzine ale acestui
    avion
    https://www.airforce-technology.com/features/fouga-magister-how-iai-grew-from-one-aircraft/

    Numai sa nu fie uitat🙂

    3
  5. Relatiile franco-algeriene au incetat complet in 1971. Un scandal legat de petrol din ce am citit in surse franceze.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *