Demonstratorul tehnologic Boom Aerospace XB-1, supranumit si Baby Boom, cu numarul de inregistrare N99XB, si-a incheiat al zecelea zbor de test in data de 19 decembrie 2024, primul zbor avand loc pe 22 martie al aceluiasi an in desertul Mojave (California) iar al doilea in data de 26 August.
Daca la primul zbor avionul s-a ridicat la o altitudine de 2170 metri si atins o viteza maxima de 439 km/h, la acest al zecelea zbor a atins o viteza practic trans-sonica, Mach 0,95 si o altitudine de aproximativ 9880 de metri.
XB-1 tehnologii
Reamintim ca XB-1 este un hibrid care refoloseste tehnologie existenta (cum ar fi fuselajul si cele 3 motoare General Electric J85-15) alaturi de care sunt altoite noi tehnologii: elemente compozite armate cu fibra de carbon pentru prizele de aer ale motorului, spre exemplu.
Zborul demonstratorului XB-1 poate fi considerat primul zbor al unei aeronave supersonice dezvoltate cu scop comercial, de la retragerea lui Concorde, in 2003. Evident, XB-1 nu este produsul finit final, care va fi noul supersonic Overture.
Overture concept
Overture va fi un avion de pasageri (capacitate 80 de pasageri) cvadrimotor cu regim de zbor supersonic pana la MAch1,6 si o autonomie de 7867 kilometri. Pe langa reducerea semnificativa a zgomotului in timpul zborului, se mai lucreaza la posibilitatea de a alimenta motoarele cu biocombustibil 100%.
Boom Aerospace au deja in carnetul de comenzi 130 de aeronave din partea mai multor operatori aerieni: American Airlines, Japan Airlines și United Airlines.
Pe partea intunecata a fortei, producatorul colaboreaza cu Northrop Grumman pentru a dezvolta potentiale versiuni militare ale aeronavei.
Primul prototip al Overture este asteptat pentru anul viitor, urmat de inceputul testelor de zbor in 2027 si obtinerea certificatului de tip in 2029.
Deja se lucreaza in Centennial (Colorado) la o macheta la scară completa a aeronavei, care va fi folosita pentru a integra toate instalatiile in structura corpului aeronavei.
Marius Zgureanu
Surse:
Boom – Supersonic Passenger Airplanes (boomsupersonic.com)
Boom – FlyBy – XB-1 Flight Test Program Live Blog
Boom Supersonic XB-1 hits new speed record in latest test flight | Military Aerospace
Boom Supersonic’s XB-1 jet sets new speed record during 7th test flight | Space
Wyszukiwarka – Altair Agencja Lotnicza
Vor face nada! Un alt start-up făcut să sifoneze bani de la fraieri. Fac un „demonstrator” din ce găsesc prin curte , plimbă banii și după declară falimentul. Nu dă nici dracu’ o gălăgie de bani sa zboare în condiții de clasa turist mai repede(un avion supersonic implică fuselaj îngust și muuult combustibil. Ptr pasageri/ bagaje spațiul e ce rămâne). Cu banii aia își ia bilet la first class(cabină
privată în multe cazuri) într un subsonic și în orele petrecute în aer in plus, mănâncă ,doarme sau i o trage unei bunăciuni de stewardesă 🧑✈️!!
Wow!
Nu stiu daca vor sa foloseasca si pe varianta de serie acelasi motor..dar este foarte vechi!
General Electric J-85 este de generatie anii ’50-60!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Electric_J85
Ca sa ne facem o idee..echipa F-5 Eagle/T-38 Talon, Fiat G-91 Yankee, Saab 105..fie retrase fie pe „end of life”
Ma gandeam ca nici nu se mai produce..darmite perfectiona/imbunatati..si din ce vad nici nu este cea mai noua versiune sau foarte recenta (J85-15).
Asa o fi fost planul?
Pe de alta parte pe aceeasi clasa de putere si thrust..nu ai decat Viper-ul (Soimului)..deci posibil sa nu fi avut alternativa.
In loc de 4 motoare, mai bine puneau doar 2 motoare dar mai puternice si mai moderne /modernizate..gen GE-F404..sau lasau 3 (trijet ca demonstratorul/testerul) si vedeam Honeywell F124/Adour..rezulta acelasi thrust (teoretic)
Strict despre sansele unui nou Concorde..ca sa fac o gluma..daca nu i se pare atractiv lui Musk probabil nu e ceva de viitor..altfel s-ar fi bagat si el..haha. Au tatonat terenul si Boeing si Airbus..nimic concret..
Concorde avea clienti antreprenori „independenti” care se grabeau..mai exista asa ceva in SUA si UE? Acum astia au jet-uri personale.. Astazi as vedea printre clienti doar functionari publici care sa prinda curse de Formula 1..sau de la firme abonate la fondurile de stat..cateodata si presedinti turisti ca Johanis.. Totusi nu sunt atat de multi in Vest sa justifice un astfel de business.. S au dus si oligarhii rusi care mai puteau umple randurile..
Cine mai merge azi cu transportul in comun (fie si de lux)? Acuma doar fite.. Sa pui pe Tiktok ce ai tu..
PS: Si sa continuu in nota amuzanta.. Articolul asta (foarte intreresant de altfel..multumim!) ma face sa ma gandesc fie daca J-85 nu ar fi bun inlocuitor pt Viper-ul Soimului (poate e mai bun..foarte criticat Viperul)..
..fie sa speram (0,1% sperante) ca se face un Concorde romanesc („Concordescu”) ca rival la Boom ul asta american..haha! Ca deh.. oricine isi are rivalul sau.. Pe modelul Concorde originalul vs Concordsky rusescul.. Ii asteptam pe Sucu si Tiriac sa investeasca in asa ceva.. (iar primul client va fi evident David Popovic ca avionul romanesc va avea si sectiune cu garaj sa isi parcheze/transporte si Porsche ul)
E vorba de un demonstrator de mici dimensiuni, asa ca au luat un motor ieftin si de incredere. Prototipul ar trebui sa aiba motoarele care vor propulsa aeronava de serie. Vom vedea daca va zbura si atunci ne vom putea da cu pararea. sa asteptam Ș)
motoarele sunt doar pentru demonstrator, sunt reutilizate, deci cu costuri aproape zero, pentru a reduce costul demonstratorului.
Aeronava finala va avea alte dimensiuni si alta forma, e scris si in articol si e si poza. Nu are cum sa foloseasca tot motoarele alea.
F-5 Eagle nu exista. Te refereai la F-5 Freedom Fighter probabil, pe aceeasi „osatura” cu T-38 Talon.