N-au trecut nici doua saptamani de cand germanii de la Rhenimetall si-au vazut visul cu ochii atunci cand conationalii lor de la Krauss-Maffei Wegmann si-au luat bagajele si i-au lasat pe italieni sa-si faca singur tancurile de care au nevoie, Leopard 2A8IT devenind istorie in urma pretentilor nerezonabile (in opinia germanilor) ale italienilor.
Si imediat Rheinmetall a intrat in hora cand pe 3 iulie (nici nu ajunsesera cei de la KMW acasa) au semnat un Memorandum de Intelegere cu cei de la Leonardo. Momorandumul cu pricina enunta trei lucruri: va fi un parteneriat egal intre cele doua companii, dezvoltarea in comun a unui tanc si a unei MLI.
Doar ca lucrurile sunt mult mai complicate decat par la prima strangere de mana pentru de fapt fiecare are propria sa viziune.
Rheinmetall are nevoie de clienti nu de parteneri si vine deja cu doua produse: MLI Lynx (gata dezvoltat) si KF -51 Panther care nimeni nu stie ce tip de tanc o fi pana la urma.
MLI Lynx pare matur dar deocamdata au cumparat-o doar ungurii, iar in privinta KF 51 Panther stim ca are la baza un sasiu de Leopard 2A4 si cam atat. Nu exista inca o turela fixa, un tun clar si de la un demonstrator tehnologic ciudatel pana la un tanc produs in serie ar putea fi calea foarte lunga si multe miliarde de euro de cheltuit.
Adica sa nu confundam oferta KMW cu Leopard 2A8, tanc matur – dai banul iti iei tancul, cu KF 51 care deocamdata pare mai mult un tanc facut din bucati, o modernizare a unui sasiu vechi. Si pana la urma sa nu uitam ca ideea din spatele KF-51 era tocmai aceea de a convinge detinatorii de Leopard 2A4 sa-si modernizeze flota la un nou standard asemanator cu ceea ce Rheinmetall oferea prin KF 51. Pantherul nu se dorea neaaparat un tanc nou ci o resapare a mai vechiului Leopard 2A4, stiindu-se deja ca modernizarea modelului A4 este foarte dificiala si costisitoare, existand mari diferente intre Leo 2A4 si Leo 2A5.
Leopard 2A5 poate fi adus la standardul A7 fara mari probleme in timp ce A4 este foarte greu de modernizat, dupa cum au aflat si polonezii intre timp.
Pe de alta parte ramane de vazut daca Rheinmetall este dispusa sa faca compromisurile care au facut KMW sa se ridice de la masa.
Dar haideti sa vedem care sunt principiile de baza ale colaborarii. 60% din activitate se va desfasura in Italia. Leonardo va raspunde de electronica, sistemul de comanda si control, integrarea armelor pentru ambele programe (tanc si MLI).
Lucrurile sunt destul de vagi ca sa creeze o impresie buna, dar in acelasi timp nu suficient de clare ca sa intelegem ce se doreste de fapt. Daca in cazul MLI, imaginea pare clara: Lynx dotata conform preferintelor italienilor, in cazul KF 51 inca nu avem de facto un tanc ci doar o chestie de aratat pe la balciurile numite pompos Expozitii Militare, pentru ca nu poti sa compari Leopard 2A8 cu un “tanc” scos din joben de Rhinmetall si prezentat optimist ca MBTul viitorului.
Mai sugereaza Rheinmetall ca aceasta colaborare, daca va functiona cum trebuie, va trasa o harta a unei posibile colaborari italiene in programul MGCS. Dar este foarte greu de crezut ca Rheinmetall are prea multe lucruri de spus in acest program acolo unde compania germana vine doar cu tunul, restul este al KMW si Nexter. Iar in Germania tancuri construieste KMW nu Rheinmetall, companie carea fost bagat fortat in programul MGCS.
Deocmadata pare o uniune de interes intre un aspirant (Rheinmetall) la piata blindatelor grele si cineva lasat singur in fata altarului (Leonardo). Sigur, oficial se vorbeste despre o dezvoltare in comun a unui tanc si a unei MLI dar in realitate germanii vor sa-si vanda Pathnerul (ce-o fi el pana la urma) si Lynxul. Se mai discuta si despre eventuale exporturi, dar pana acum tot despre export si dezvoltare in comun este vorba si in Ungaria, iar Lynxul unguresc va folosi o turela fabricata in Australia urmare a acordului pentru Boxer. Si pe baza acestui “tricotaj” al Rheinmetall vom vedea cine cu ce se alege.
Deocamadata avem o singura certitudine si anume MLIul Lynx care desi nu are decat un singur client (si ala gasit mai mult prin mijloace politice decat concurentiale) pare o platforma si o tehnologie de calitate, dar nu putem sti nimic sigur atat timp cat germanii nu isi critica singuri produsul, iar presa din Ungaria este orice numai libera sa scrie ce crede de cuvinta nu.
Sa nu uitam ca in Australia, competie libera si suficient de transparenta, Lynxul a pierdut in fata coreenilor desi Rheinmetall era bine ancorata in Tara Cangurilor cu programul Boxer si cu toate acestea s-a intamplat rusinea ca un blindat german sa pirada pe baza unor criterii tehnice (nu de pret) in fata unui blindat sud-coreean…
GeorgeGMT
KF-51 Panther deocamdata exista cu turela cu echipaj, cu tun de 130mm si versiunea Evo cu tun de 120mm, la dezvoltarea caruia s-a angajat Ungaria sa participe.
Sasiul e acelasi cu Bergepanzer 3, dezvoltat de o firma ulterior cumparata de catre Rheinmetall.
Italia probabil tot KF-51 Evo o sa aleaga, dar 60% din constructie va avea loc in Italia, cu componente de la Leonardo.
KF-51U e modelul cu turela fara echipaj, deocamdata doar la faza de concept.
Turela cu echipaj se poate monta pe orice sasiu de Leopard 2, pentru cine vrea asta.
Sasiul Bergepanzer 3 este in esenta unul de Leopard 2 si este fabricat de KMW. „75 vehicles were manufactured for the German army, with Krauss-Maffei Wegmann, as general contractor for the Leopard 2 platform”
Deocamdata KLF 51 este un demonstrator tehnologic.
Bergepanzer 3 a fost proiectat de firma Maschinenbau Kiel, ulterior cumprata de Rheinmetall. Au folosit piese de la KMW, dar Rheinmetall detine proprietatea intelectuala pe proiectul ala si pe sasiul modificat.
De aia specifica ca se foloseste platforma de Bergepanzer 3, in loc de Leopard 2.
KLF 51 o fi un demonstrator tehnologic, dar KF-51 e deja la un stadiu mai avansat de atat.
Păi io cred că italienii, inventivi și cu industrie performantă, vor băga ceva bani în Panther, și vor merge să concureze Leopardul nemțesc. Dacă au venit coreenii prin Europa, de ce nu ar face și italienii la fel?
Prototipul german de tanc al RM seamana cu cel al sud coreenilor, anume K3. Interesant ca vecinii lui Kim au ceva pasi in fata si macar 2 tancuri peste RM, K1 si K2,dar parca tot la nemti(KMW) apeleaza cand au nevoie de cate una alta si nu se pricep singurei. De la noi despre tancuri numai de bine….pe la Bizon se mai surubareste ceva, in schimb liniste si pace!
Doar ARCA isi testeaza in liniste artificiile, pardon rachetele de artilerie de 160 in poligonul de la Capul Midia! 🙂 Cred ca au motor de mobra, ca tare incet pleaca din lansator! 🙂 Si stati pe faza, peste aproximativ o luna urmeaza sa testeze si racheta AA. Aia e mai grea, i-au pus motor de trabant. Dilema e cu sau fara baie de ulei?
arca incearca totusi sa faca ceva. pe aici mai mult caterinca
Spune-mi tu…..la cate au promis si NU au livrat, cum sa ii mai creada lumea?
Presupun ca o stii pe aia cu lupul. Cand strigi cat te tin plamanii ca vine lupul apoi razi ca ai pacalit prostii, cand vine pe bune nu te mai crede nimeni. Asta in cel mai bun caz! Din pacate pentru ei, au de recuperat la capitolul credibilitate imens de mult si pleaca cu un handicap enorm! Iar despre performantele unor sisteme incredibil de sofisticate si greu de atins dpdv tehnologic, ramane de vazut ce performante vor atinge. Una e sa zboare, alta e sa isi faca treaba! Si mai ales sa o faca bine, adica sa performeze.
aveti cumva un articol care explica diferentele dintre 2A4 si 2A5, mai precis ce face 2A4 asa de dificil/costisitor de modernizat? mersi
Simplu multe chestii de comanda a turelelei sunt hidraulice si nu electrice, layout intern al turelei diferit, protectie mai slaba a turelei asa ca poate esti mai castigat pe termen lung daca schimbi turela cu totul.
Apoi sa spui ca Rheinmetall nu stie sa faca tancuri….hai sa o lasam asa, ei fac si modernizarea lui Challenger 3, practic turela de KF 51 Panther nu este gata dar este aceeasi discutie ca si aia cu Gripen NG cand ne spunea un doct George Visan ca proiectul nu exista si ca Suedia sunt prosti si ca nici nu il mai fac.
Nemtii o sa fie avantajati de a avea 2 modele din care sa aleaga la tancuri KF 51 Panther si Leopard 2 A8 – practic cu asta o sa inchida alte perspective decat gerane in productia de tancuri in Europa.
Practic asta-i turela de pe KF-51 , cea propusa initial britanicilor :
https://www.youtube.com/watch?v=J8Sa_q-Lz6g
Britanicii au ales tunul de 120mm si echipaj de 4 persoane, dar turela si auto-loaderul sunt deja in dezvoltare de ceva vreme, nu e ceva complet nou.
Probabil ca vor sa puna pe KF51 un tun / unul dintre tunurile selectate pentru MGCS. Ar fi stupid sa nu urmareasca o minima convergenta logistica cu marii aliatii din UE. Posibil sa fie doar unul dintre multele chestii comune pe care le au in vedere.
Poate ca nu citim cu suficienta atentie, n-am scris ca Rhienmetall nu ar fi in stare sa construiasca tancuri ci doar ca deocamdata promoveaza un produs care in acest stadiu este doar un demostrator tehnologic, mai bun sau mai slab, tot demostrator ii zice si inca nu poate fi comparat cu un produs matur, testat si produs in mii de exemplare precum Leopard 2. De aceea si italienii s-au dus mai intai la KMW, ca daca era Patherul asa de promitator era coada la usa lui, deocamdata doar ungurii si italienii, fiecare cu motivatia lui.
Si pana la urma care-i marul discordiei? Voi crede-ti ca KF 51 va fi un tanc de mare renume mondial. Poate va fi, eu doar constat care este realitatea astazi: avem a face cu un demostrator de nimeni cumparat ferm, Rheinmetall n-a construit tancuri pana acum, Lynxul s-ar putea sa fie o MLI de foarte buna calitate, dar inca n-a cumparat-o nimeni serios (ungurii au motive politice puternice) si deocamdata Leopard 2A8 este un supertanc, Pantherul ramne sa-l vedem.
PS Gripen producea avioane.
Vor fi avantajati daca ambele tancuri sunt probate in Ucraina- se pare ca europenii au inceput sa se destepte; nu mai cumpara dupa desingn.
Nemții sunt zei la tancuri
Inițial, italienii au tratat cu KMW pentru simplu motiv că aceștia aveau Leopard varianta 8. Adică cel mai modern tanc european.
Real, functionant, ” in carne și oase” 😄.
Nu au reușit să se înțeleagă deoarece italienii doreau tancul ( licența) dar și să pună pe el chestii italiene. Gen sistemul de control și ochire, stabilizatorul electric pentru tun . Inclus și un nou motor de 1.500 cai putere construit de Iveco. Pare că au cerut ca componente italiane sa fie incluse și în tancurile livrate altora de KMW.
Și aici nu au reușit să se pună de acord. Normal.
Fiecare tine la propria industrie. Indiferent că e grea, electronică, mecanica , etc.
Deci pupatul cu Rheinmetall a devenit interesant deoarece sunt interese comune.
– Nemții de la firma asta vor da ofere produse finite cat mai multe. Inclus tancuri și vehicule blindate pe senile.
– Italienii au nevoie ca aerul de tancuri noi și IFV care să înlocuiască vechiul Dardo. Care e un vehicul de lupta a infanteriei in număr de 200. Cu primul livrat acum 22 de ani.
Și aici macaronarii vor sa participe cu componente ( cat mai multe, chiar produs finit ) la exportul IFV șenilat nemțesc care se asamblează actualmente în Ungaria și pentru Ungaria.
Vom vedea.
Un lucru trebuie sa fie clar ( războiul din Ucraina confirma ) .
Epoca transportoarelor blindate gen taburile românești e moarta.
Sa trimiți infanteriștii in lupta cu un tab cu blindaj slăbuț , mitraliera AA in turela NESTABILIZATA, e aiuristic.
Si rușii au pus turele noi pe taburile lor. Cu tunuri de 25 sau 30 mm.
Doar că blindajul subțire e ușor de găurit cu muniția minima de 25 mm .
Blindaj mai gros e cu complicații. Greutate mai mare, motor mai puternic , suspensii mai rezistente, cauciucuri mai scumpe și mai mari. Adică un nou Tab e mai economic de făcut că ce ai in dotare e cam greu de modernizat la standardul războiului modern.
Și tragerea ( precisă) din mers e obligatorie. Sa te oprești ca să poți executa foc ( când ai turele de tab ca la ” a noastre din RSR” ) e moarte curata.
Oricum italienii au promis 20.miliarde investiții în următorii 15 ani.
E de văzut cât vor cheltui deoarece datoria publică va ajunge undeva la 3.000 de miliarde euro anul următor. La așa munte de datorie , o dobândă minima de 5 % ar suge anual 150 miliarde. Italienii sunt mai optimiști. Prevăd oficial să nu depășească 90 miliarde euro / an în dobânzi la datoria publică.
Se înțelege că pentru a obține dobânzi mici cam trebuie sa te faci preș in fata unora. 😄😄
yeap, de aia cumpara finlandezii Patria 6×6
https://www.defencetoday.com/land/land-platforms/finnish-defence-forces-to-procure-patria-6×6-heavy-apcs/
importante sunt mobilitatea (taxi APC), senzorii/dronele si capacitatea de a coordona observatia cu propria artilerie (de la aruncator la obuzier), apararea AA, mijloacele AT (NLAW, Spike, Javelin)
IFV-urile sunt bune, dar uite ca se descurca bine in Ukr cele cu awarness si mobilitate bune, vezi Bradley
Macaronarii vor cumpăra niente. De ce? In primul rand sunt o gălăgie de bani pe care nu cred că îi au(40 mil o hărăbaie șenilata? Mult,dincolo era mai ieftin!!).In al doilea rând nu au nevoie de țestoase șenilate grele în draci. Pentru că nu au inamici in jur. Și chiar daca ar avea nu au pe unde sa îi atace. Poate precum Hannibal acum nește mii de ani prin Alpi. Care sunt fff greu de trecut. Apoi relieful Macaroniei nu se pretează utilizării țestoaselor(in afară de sudul țării pe unde ai acces doar debarcând peste niste mări. Destul de mari, mările 😂😂). Ei,precum britii,au nevoie de flotă militară. Mare. Dotată cu de toate. Și aviație. La fel de mare. Și trupe de uscat ff mobile. Să ajungă repede unde e nevoie. Adică țestoase,nema interes !!
Cum ziceau altii, nu-i sigur daca esti troll, sau chiar crezi ce zici.
Ia încearcă să mă contrazici. Cu argumente dacă se poate . Că din astea cu trolul rus poate orișice fraier! Părerea mea!
Felul in care faci comentariile e modelul standard de dezinformare sovietica, e clar ca l-ai invtat de undeva, probabil ai avut parinti securisti.
Nu meriti raspuns.
Dar, pentru oricine altcineva interesat, motivul pentru care Italia are nevoie de tancuri nu e doar pentru propria protectie , ci si pentru a onora obligatiile asumate fata de NATO.
Una din obligatii specifica numarul de minim de tancuri pe care Italia trebuie sa puna la dispozitie, si anume 250.
E specificat clar ca e vorba de tancuri principale de lupta – MBT, nu tancuri usoare, sau distrugatoare de tancuri pe roti.
De aici discutia de acu vreo doi ani, cand Italia avea de gand sa modernizeze 125 Ariete si sa cumpere 125 Leopard 2.
In caz de ceva, tancurile din Italia vor fi dislocate in Polonia, sau Romania, tari din linia 1. De aia mor de ciuda trolii rusi ( ca exemplarul de mai sus), cand vad ca Italia isi cumpara tancuri.
Nu, e doar prost și infatuat. Se pricepe la toate. Stai sa vezi când se apucă să debiteze prognoze economice despre cum Occidentul cel rău intră în recesiune 😃😃. Se pricepe la absolut tot.
Nu știu ce mai rău: că vorbește prostii pe aici de ani de zile sau că el chiar crede ce spune cu atâta lejeritate.
Koaye, da tu iti faci cocediile prin ruzzia ta iubita sau in Italia aka macaronia. Ca la insulte esti bun.
Fusei și prin Macaronia. Și în Alpi(mai ales iarna) și Apenini,și în insule. Așa că știu ce vorbesc. Cât despre insulte,e fix treaba mea cum vreau sa le zic. Ai neamuri pe acolo de te oftici așa??
Germanii se pricep la tancuri. Poate sunt chiar cei mai buni. Toate companiile astea, mari, care scot demonstratoare, nu e ca si cum nu le-au testat…nimeni nu vine sa vanda ceva care nu ar functiona, riscand stirbirea reputatiei. Un tanc nu e totusi un avion, iar tehnologia a avansat din ’45 pana azi. Observ ca e o tendinta de ai lua la misto pe nemti, da’ chiar nu e cazul. Astia se pricep la arme, inca din cele mai vechi timpuri…
In momentul de fata exista un prototip rezultat din discutii anglo germane (tun 130mm). Mai e unu’ germano francez (doua turele diferite (tun 130-140mm). Exista doua prototipuri germane cu turele telecomandate si calibre diferite (120-130mm)
Plus versiuni modernizate Leopard 2 (cel putin doua).
Cred ca e normal sa se foloseasca sasiul sau piese de schimb de la Leopard 2, ca d’asta tancul e modular. Nemtii nu cred ca au uitat de cosmarul logistic din WW2..
Partea buna consta in faptul ca europenii au iesit din amorteala si s-au apucat de surubarit. Mai ales ca rusii au trecut la economia de razboi…
Occidentalii au bani, nu e ca si cum daca ar depasii bugetul s-ar ajunge la fundul sacului. Astia isi permit sa cheltuie. Problemele pe care Rusia le intampina la SU57, spre exemplu, nu ar putea exista niciodata in Vest. Pentru ca Vestul sta pe un munte de bani.
Mie mi se pare că muntele ăla de bani este mai mult o himeră, se vede la orizont o recesiune sănătoasă ( război în grânare, secetă, deficite, extremism, refugiați care parazitează serios), care recesiune cam reduce investițiile. Doar războiul la hotare poate că mai impulsionează lucrurile. Dar sigur nu la noi, care mai avem „cheptul de aramă” al calicimii cu care să apărăm avuțiile îmbogățiților peste noapte. Asta pentru că toate odraslele bogătașilor s-au născut inapte pentru serviciul militar. Ei pot doar consuma droguri, ucide oameni cu mașinile și apoi se p..a pe legile făcute pentru alții.
Poate mergem și noi cu căciula în mână la Rheinmetall și punem de o colaborare pentru RhTr 2025, cel mai tare de pe planetă.
Poate il luam pe Papperger de mana, ca tot vine pe la noi prin tara ,si mergem la italieni sa le propunem (ministerul de somn de fapt) o colaborare in trei, adica orice le iese lor in clusiv calibrul tunului, este adoptat si de Romania, Plus drepturi de autor. Vindem si la unguri pentru pretul corect.
O fi neamtu’ bun si super bun la tankuri, pusti de asalt si submarine, dar is scuumpi in draci…
Acuma sincer, aproape toti sunt buni, atentie ce zic DEPINDE cum sunt folosite aceste mijloace tehnice cu zice meapene…
Deci inca o data depinde cum sunt folosite, destinatia lor, acolo e buba, daca nu sunt folosite cum au fost „desenate” pe proiect te caci pe ele…period.
Acuma parerea mea hac ! …cu razboiu’ aproape si chiar pe granitza cu dronele zbarnind in draci, NU sunt in stare niste decidenti sa deie sau sa schimbe o amarata de lege referitoare la doborarea de drone inamice pe propiul teritoriu, da, avem nevoie ca de aer de acele „mijloace tehnice” si repede si de calitate…si cantitate, asadar parerea mea si cred ca sunteti de acord cel mai bine se asaza coreenii ( nu ciufutzii din nord, nuu), astia sunt si flexibili si ai fabrici si sunt seriosi si au preturi bune, nu nesimtite coom vezi la europenii draci…plus ca nu fac mofturi, aici e marea problema cand faci afaceri a se „citi” cumparaturi, sa nu ti-o iei de la atata mofturi tata !
Vedeti ce tzeapa ne-am luat cu marele Mowag si ce livrari cu termene lungi desfasoara la un amarat de IFV, piranda five.
Eu cu europenii ashtia „prietenoshi” care vor doar banu’ si apoi se fac ca ploua m-am cam saturat….
Asadar cam asta-i