Pandur Evo si alti clienti Skyranger 30

Filiala austriaca a General Dynamics European Land Systems si anume Steyr, a prezentat prototipul sistemului antiaerian MTPz FlA, compus din Pandur EVO 6×6 si turela teleoperata Oerlikon Skyranger 30. Conceptul a fost prezentat in cadrul show-ului aerian AirPower24 de la Zeltweg, statul Stiria, desfasurat intre 6-7 septembrie anul curent.

In 19 februarie 2024, armata austriaca a comandat o transa de 225 transportoare blindate Pandur Evo 6×6 pentru un total de 1,8 miliarde euro. Variantele de echipare comandate:  evacuare medicală, vehicule de comanda, vanatori de tancuri (vehicule de sprijin cu foc) cu tun de 105 mm, aruncatoare autopropulsate in calibrul 120 mm, SHORAD (Short-Range Air Defense) si sisteme antiaeriene mobile. Astfel 36 de vehicule din aceasta comanda vor fi in configuratia cu turela teleoperata Skyranger 30.

Pandur 6×6 Evo in versiunea Skyranger 30

MTPz FlA Pandur este conceput in special pentru a proteja coloanele mecanizate impotriva UAV-urilor si munitiilor ratacitoare.

Tunul automat Oerlikon KCE de tip revolver are o cadenta de tragere de 1200 de lovituri/minut (capacitate 250 de lovituri in turela) cu o distanta maxima de 3km Tunul poate folosi si munitii cu explozie programabila subcalibru cu trasor (APFSDS-T) si proiectile de antrenament cu trasor (TP-T).

Complementar, turela integreaza in plafon un lansator dublu de rachete ghidate antiaeriene cu raza foarta scurta de tip MBDA Mistral 3. Tot pe turela se afla cele 5 antene ale radarului Aesa Multi-Mission in banda S cu distanta eficace de detetctie. pana la 20km. Radarul este completat de 2 senzori optici – unul pasiv in infrarosu, FIRST (Fast InfraRed Search and Track), iar al doilea sistemul TREO de urmarire si identificare cu imagistica termica racita (infra-rosu unde medii) si camera TV HD, acompaniat de 2 telemetre laser.

 

Dupa ce in mai 2023 Danemarca a ales Skyranger 30, acum a comandat 16 dintre sistemele in cauza pentru o suma care depaseste suma de 100 milioane de euro. Se asteapta ca turelele sa fie integrate pe sasiuri 8×8, deci cel mai probabil Piranha V. Daca prototipul va fi livrat in 2026, variantele de serie sunt asteptate intre 2027-2028, complementar danezii comandand si munitie de cateva zeci de milioane de euro. Configuratia exacta a senzorilor si efectorilor pentru Skyranger 30 nu a fost inca facuta publica.

Sa ne reamintim ca si Ungaria a ales in decembrie 2023 Skyranger 30 pe sasiul Lynx KF41, iar Germania a comandat 18 sisteme integrate pe Boxer 8×8 cu alte 30 de bucati in optiune.

Skyranger 35

Si mai trebuie mentionat ca gama Skyranger integreaza atat versiunea 30 cu tunul KCE in calibrul 30×173 mm, cat si versiunea Skyranger 35 cu un tun KDG in calibrul 35×228 mm, acesta din urma fiind prezentat ca integrat pe sasiu de Leopard2 la Eurosatory.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Skyranger 30 – Romania Military 

Skyranger pe Piranha IIIC 

6 comentarii:

  1. Buna.
    Intrebarea este daca acest radar AESA pe banda S e chiar capabil sa achizitioneze aceste drone din material plastic cu 5 kg de explozibil care vin foarte jos.
    Asta i problema actuala fc tunul este eficient numai daca tinta este achizitionata de radar.
    Cu problema asta se zbat firmele israeliene impreuna cu IDF si daca era asa de simplu IDF ar achizitiona acest radar.
    Eu personal nu cunosc o solutie dar nici IDF. M as mira daca Rheinmetall…..

  2. Inca unu aici. Oare asta are solutia
    antidrone ?

    Laser, arme și sistem EW: Cea mai bună armă de luptă anti-dronă a fost pusă la dispoziţia U.S. Army (Video) https://defenseromania.ro/630745

    1
  3. Asta e, cu asta trebuie sa fugi dupa
    drone cu tunul sau sa pui un tun
    de felul asta fiecare 3 km.
    Alta posibilitate e sa imprastii aceste
    radare precum am spus si in plus
    sa le controlezi prin un centru de control
    central in care vor fi urmarite roiurile de
    drone la fel cum merge la Iron Dome
    dar la un strat mai jos. Chiar si asta nu prea ajuta daca pe teren sunt constructii
    inalte sau dealuri. Trebuie luat in socoteala ca traiectoria unei drone poate fi programata in zigzag sau serpentina, fapt care ingreuneaza si mai mult problema, asta fata unei traiectorii a unui
    obuz/racheta cu traiectorie balistica dar directa din directia azimut la busola.

    1
  4. In scurt la ce am vrut sa spun:
    Telemetria unei drone e complicata ca nu foloseste GPS din toate formele lui, doar partial pt sampling
    dar folosteste in mod constant platforma inertiala care in partea ei
    poate fi programata in cele 3 axe de directie si precum face acum Hizballa „innoreaza” cerul cu roiuri
    de rachete in paralel cu intentia sa
    perturbeze Iron Dome, ca la urma sa scape vre o drona si sa atinga tinta precum s a intamplat deja.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *