Revenire asupra unei idei mai vechi: Autostrada și cale ferată Odesa – Istanbul

Acum 9 ani, am postat pe grupul de FB ”Idei pentru Tulcea” o propunere privind revitalizarea Drumului European E87, la nivel de autostradă, prin realizarea unei legături mai scurte prin Bugeac, cu pod Tulcea – Ismail, autostradă dublată și de cale ferată modernă care să permită un transport de mărfuri cu cel puțin 120 km/h și de pasageri cu 160-180km/h. Artera ar fi continuat spre sud, prin Dobrogea, ar fi traversat estul Bulgariei și s-ar fi conectat cu rețeaua de autostrăzi și căi ferate a Turciei.

Link-ul îl găsiți aici:

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02DUcpjb3jT2UGLPivLs6aMXGY2aBFxRBSDkvbiwjnuxhCDkiwAkgxJoa7WzsjbHKnl&id=293881014156337

Câteva sublinieri, pentru a așeza lucrurile în context:

La momentul acela, 2015, se incheiase episodul Crimeea, puțini se așteptau să urmeze o invazie a restului Ucrainei așa că singurul aspect la care mă gândeam era că, după ocuparea Crimeii, rușii vor face tot felul de exerciții navale în golful Odesa, cu închiderea traficului naval, special pentru a stânjeni traficul naval și a bloca, în special, exporturile ucrainene de produse agricole, așa că ucrainenii vor avea nevoie de o rută alternativă de export.

Din acest motiv, în postare puneam foarte mult accentul pe aspectele economice, respectiv îmbunătățirea conexiunilor rutiere și de cale ferată, pentru reducerea timpilor-costurilor de transport, și dezvoltarea turismului la Marea Neagră, pe traseul Odesa-Istanbul, cu valorificarea mai bună a stațiunilor și obiectivelor turistice din cele 4 țări (Ucraina, România, Bulgaria, Turcia).

Evident, un obiectiv important vizat era dezvoltarea economică a zonei Dobrogea, în special Tulcea, prin schimbarea statutului de capăt de drum cu cel de zonă de tranzit de mărfuri și persoane, cu toate avantajele economice generate de deschiderea unei astfel de artere.

Ca modalitate de realizare a investiției, propuneam trei opțiuni: companie de proiect Ukr-Ro-Bg-Tu, companie americană care să vină cu tot cu finanțatorii și apoi să rămână să exploateze economic artera, companie chineză care să acționeze în același mod cu varianta americană (în acel moment, nu percepeam China ca pe un factor de risc).

Ce s-a întâmplat de atunci:

În 2022 Rusia a invadat Ucraina, i-a bombardat infrastructura de transport, porturile și i-a gâtuit transporturile navale.

După multe intervenții, le permite ucrainenilor să exporte cereale dar continua să le bombardeze porturile iar recent au atacat o navă care transporta cereale.

NATO, dar în special americanii, caută rute mai rapide-sigure pentru transferul de echipamente în zona din apropierea Ucrainei, pentru trimiterea de ajutoare iar una dintre posibilități ar fi debarcarea echipamentelor și ajutoarelor la Alexandroupolis, urmată de transferul acestora pe autostradă și cale ferată spre Bulgaria, Romania și Ucraina, evitându-se tranzitul prin Bosfor și deplasarea pe Marea Neagră.

În privința modului de realizare a investiției, varianta cu compania de proiect (Ukr, Ro, Bg, Tu) pică, în primul rând pentru că intervine inevitabil factorul politic, cu bulgarii și turcii care se bălăngăne între opțiuni, iar în al doilea rând cei patru nu vor avea capacitatea politică și militară ca să protejeze investiția (partea de pe teritoriul Ucrainei).

Din acest punct de vedere, aș rămâne la opțiunea cu companie americană, venită cu finanțatorii ei, eventual cu ceva sprijin financiar UE, BERD etc, companie care să realizeze proiectul și apoi să exploateze economic, prin taxare, artera de transport creată.

Toți ne întrebăm cum va proteja partea de investiție de pe teritoriul ucrainean, inclusiv podul peste Dunăre Ismail-Tulcea.

Probabil, juriștii ar putea da o soluție mai calificată dar cred că Ucraina ar trebui să vândă guvernului american infrastructura existentă, inclusiv terenurile, astfel încât întreaga investitiție de pe teritoriul Ucrainei să fie un obiectiv american, pe terenuri aparținând guvernului SUA.

Evident, artera va avea ramificații către toate porturile maritime românești și bulgare, pentru o mai bună exploatare economică.

Având în vedere că:

– în ciuda progreselor nesemnificative și a pierderilor uriașe de pe front, obiectivul Rusiei a rămas neschimbat: ocuparea Ucrainei sau măcar amputarea unor zone cât mai mari, în special a accesului la Marea Neagră, și gâtuirea economică a Ucrainei,

– războiul va mai dura câtiva ani, cu aceeași necesitate de aprovizionare a Ucrainei și de preluare a exporturilor acesteia precum și cu posibilitatea, tot mai discutată, ca unele trupe aliate să se deplaseze pe teritoriul Ucrainei, unde vor avea nevoie de rute sigure de aprovizionare,

– orice variantă de încheiere a războiului în care Crimeea rămâne Rusiei va însemna continuarea gâtuirii exporturilor ucrainene,

– după încheierea războiului, ruta va fi necesară pentru trimiterea echipamentelor și materialelor pentru reconstrucția Ucrainei, un volum imens,

– pe traseul arterei se va afla și baza de la Mihail Kogălniceanu care este în plin process de dezvoltare și care, la fel, va avea nevoie de căi sigure de aprovizionare cu echipamente,

dezvoltarea arterei rutiere și de cale ferată, între Odesa și Balcani, devine mai mult decât necesară.

Ca un element care confirmă oarecum necesitatea realizării acestei artere, la începutul anului 2024, bulgarii au anunțat că vor să investească cca 3 miliarde de euro pentru realizarea unei autostrăzi Constanța – Varna – Alexandroupolis. Desigur, la știrea aceasta trebuie aplicat un coeficient de corecție balcanic, dar intenția confirmă că mai multă lume conștientizează necesitatea relizării unei conexiuni sigure la Mediterana.

Așa cum puteți observa, în varianta propusă acum, pun accentul pe realizarea conexiunii spre Mediterana dar conexiunile cu rețelele de căi ferate și autostrăzi din Turcia, spre Istanbul, nu ies din discuție nicio clipă.

Cred că ar trebui să batem fierul cât e cald și să facem intervenții, noi prin postări iar autoritățile conform obligațiilor din fișa postului, astfel încât proiectul să demareze, pentru că toată lumea va avea de câștigat.

Cristian Ganciu

39 de comentarii:

  1. Am citit atent chestiuta. Na, eu fiind gigi contra, bag de seama ca ai plecat de la cel putin trei premise gresite. Cui ai propus? A, din ciclul vise umede, ai propus nimanui. Doi, 2014 era clar cam pentru lumea militara ca e cam inceputul la ceva, de fapt continuarea la 2008, mai ales ca a inceput si continuarea cu Donbas, republici fantoma, novorusia si alte rahaturi ivanesti, deci…no way. Trei, sau tri, se lua deja in calcul – daaaa – ca exista o probabilitate mare ca ivanii sa incerce sa taie spre Odessa si insula cheala, din cauza ca…na, Odessa, pe unde se paruiau civilmente niste ukri cu niste ivani. Deci cui ai propus, ce cuc de linij strategice, cai de comunicatii, in ce calitate, cu ce finantari?

    8
  2. Nu exista o soluție juridica de a proteja un eventual pod de rachetele și bombele rusești.
    Nu poți transfera terenul unui alt stat, asa încât acel teritoriu sa fie american. Și dacă guvernul american e proprietar, rămâne subiect de drept ucrainean și rusii îl vot putea bombarda fără sa între în război cu USA.
    Singura excepție este pt terenul de sub o ambasada, dar nu ne ajuta aici.

    Singura soluție e ca Rusia sa fie pusa la locul ei și i. Granițele ei firești, fără coloniile care ii dau acum putere

    17
  3. Cât timp pierdut să postezi o aiureală!! Adică dacă Raytheon cumpără 10ha ,face un mega warehouse și îl umple cu Himars,Patriot,Atacms, rușii nu îl vor bubui că e proprietate americana?🤣🤣. Iar autostrada+calea ferată durează niste ani să o faci. Minim 4-5. Dacă între timp se termină războiul ce faci cu ea??

    6
    • Ce faci cu ea? O folosești. Numai pentru război sînt bune astfel de construcții?

      10
      • Transportul naval este de departe mult mai rentabil vs cel rutier/feroviar. Așa că,o sa cam stea de pomană. Nu știu ce firmă ar arunca banii pe așa ceva. Mai ales pe ruta aia. Singura porțiune rentabilă (in sezonul vacanțelor) ar fi Constanta-Varna. Și cam atât.

        2
    • Nu prea se pare să se termine rapid. Posibil un armistițiu temporar. Dar asta oricum va duce la război în viitor.

      2
  4. Poate in 2100…
    Si asta daca le vor face ucrainenii si turcii.Celelalte 2 popoare nici WC in casa nu stiu sa-si faca.Exemplu-autostrazile din munti-Carpati,Pirin,Balcani.

    8
  5. Părerea mea este că însa-si Romania are nevoie de un tronson de cale ferată și autostradă care sa ne lege Turnu Severin de țărmul mării Adriatică din Muntenegru. Că la cum merg lucrurile NeoOtomanii se vor folosi de controlul lor asupra strâmtorilor Bosfor și Dardanele pentru a influența statele ce au ieșire la marea neagră. Și tot ce se petrece în jurul Turciei indica acest fapt.

    13
    • Nu e cam random Turnu Severin?

      5
      • Este random dat cam pe acolo. La Turnu Severin este port fluvial.

        2
        • Cam pe acolo sunt deja 2 variante: Moravita si Calafat. La ambele se vorbeste de constructia unor autostrazi/drumuri expres care sa mearga mai departe in Serbia, respectiv Bulgaria, iar dupa in restul balcanilor.

          2
      • Nu, Turnu Severin nu e random, deși eu personal aș alege Calafat-Vidin (cu pod existent peste Dunăre, rutier și feroviar, exploatat minimal în prezent).

        Ce zice Sihastrul s-ar înscrie grozav în celebrul proiect polonez I3M, din păcate mort în coteț începând din anii ’20…

        3
        • Sihastru crede că am putea ajunge într-un moment dependenții de voia turcilor de a naviga prin strimtori. Sunt ei preocupați acum de economie și poziția lor în lumea musulmană. Actualmente nu-si pot permite un conflict cu UE/NATO. Dar timpul e trecător și UE și NATO pot sa zace în boz la un moment dat. Atunci Ankara va avea frâu liber in Balcani. Este interesant că acum anume Rusia este o forță care echilibrează influența turcă asupra statelor din bazinul MN. Dar Rusia pierde teren. Practic a pierdut Caucazul. Mai nou Abhazia ” un teritoriu separatist din Georgia, cam ca Transnistria” a declarat că va deschide o bază navală turka pe teritoriul său. Aceștia până acum mâncau din mana rușilor și iaca na.
          Chiar și războiul din Ucraina este un semn de slăbiciune din partea rușilor. Statele puternice și dezvoltate vin cu bani tehnologii și concepte sociale de care nu te poți refuza. Aceștia nu au așa ceva și o fac cu ciocanul și tunu. Da nu tine. Așa că de aici din Basarabia rusul arata cam mort. De ați vedea ce propaganda de doi bani se face pe aici că li se acrește de ia și rusofililor și chiar rușilor de pe locuri.

          8
  6. Idee buna dar in timpul razboiului
    intre rusi si ukrainieni,pana nu vezi
    rezultatele este utopie. In timp de pace, un ideal.

    4
  7. Ideea nu e rea, dar e greu să urnești statele balcanice. Iar Turcia nu e un actor f prietenos, mai degrabă către Grecia să duci linia (ignoram că sistemul feroviar grecesc îl face pe al nostru să pară elvețian). De asemenea, nu văd cum Ucraina poate construi așa ceva în timpul unui război, când nu are oameni. Rușii sigur bubuie așa ceva încă din timpul construcției. De asemenea ecartamentul ucrainean e diferit, deci timp în plus pt schimbat boghiuri.

    10
    • Parca e una dintre conditiile de aderare la UE sau treaca la ecartament ca la noi.
      Daca imi aduc aminte a fost mentionat intr-un document oficial semnat de ucrainieni .

      6
  8. Pai sa incepem cu ce este sigur si extrem de necesar – autostrada strategica Constanta (MK) – Varna – Alexandoupolis – ruta pt intariri americane si aliate daca va fi cazul . Apoi la asta cand va fi posibil se poate face o prelungire spre Odesa . De asemeni se poate face o extensie si spre turcia daca aceasta autoistrada este gata .

    15
  9. De la Ismail la Vama Veche îs 200 de km. În afară de finanțare parțială de la EU, pe teritoriul dobrogean autostrada poate fi construită din: 1 banii 30-35% necolectați datorită evaziunii fiscale 2 pensii speciale necuvenite (nu de ale militarilor zic) 3 reorganizarea teritorială prin simplificare a celor 41 de județe plus 7 primării la București plus cca 3.000 de uat-uri.

    Chiar și cu războiul la ușă, un asemenea culoar de transport ar trebui să fie o prioritate a decidenților români.

    Un traseu firesc ar putea fi Alexandropoulis – Burgas – Constanța – Ismail – Odessa – Moscova – St Petersburg (ultimul tronson există deja), pentru că Putler nu e veșnic iar pe termen lung soluția Rusiei este de colaborare cu Europa și nu împotriva acesteia. Desigur, cu ramificație spre Turcia și către orice alte zone de interes, de ex Azov… dar cine să planifice, să negocieze și să implementeze acestea?! O clică de impostori fără carte, fără căpătâi, fără cariere profesionale și în general fără nimic în afară de tupeu și comportament de slugă?!

    2
    • „Putler nu e veșnic iar pe termen lung soluția Rusiei este de colaborare cu Europa și nu împotriva acesteia. ”

      Dacă nu devin chinezii nerăbdători, vor mai trece decenii bune, spre secole, până ajunge și Moscova la concluzia asta. Cât timp erau pe cai mari, colaborarea cu Europa însemna comerț și infiltrare de marionete în economia și politica Occidentului colectiv, rușii nu-s capabili să înțeleagă o relație de parteneriat pe care să n-o manipuleze sau să nu încerce s-o domine.

      Iar Putin o da el colțul la un moment dat, dar are urmași ideologici să-i continue ambițiile de țar veștejit.

      1
  10. O astfel de investitie are, poate, sens dpdv militar / turistic. Economic, mai greu, mai ales daca tinem cont de ce exporta Ucraina.
    De exemplu, un simplu calcul ne arata ca la o productie anuala de 40.000.000 tone de cereale ai nevoie de peste 20.000 de trenuri ca sa le trimiti pe cale terestra in Mediterana. Ca scurt exercitiu, pentru aceeasi cantitate ai nevoie de 1.600.000 de camioane…
    Prin urmare, sunt numeroase articole de export pentru care nu exista decat o singura optiune eficienta din toate punctele de vedere: transportul naval. Iar asta inseamna sa fii in stare sa asiguri libertatea navigatiei.
    Ca ne place sau nu, Tulcea este capat de drum pentru un motiv foarte simplu: geografia. Infrastructura poate ajuta, bineinteles, dar de ce sa ne apucam sa favorizam transportul terestru in dauna celui fluvio-maritim in conditiile in care Tulcea este port?

    13
    • Uiti un aspect. ce spui tu se aplica la agricultura si la volume mari de marfuri. O autostrada am vazut cum stimuleaza mai ales IMM-urile si produsele de volum mai mic si care necesita transport mai rapid. Un vapor se umple greu, ai nevoie de infrastructura dedicata pe care nu o ai peste tot. Daca ar exista acest proiect s-ar deschide multe oportunitati pentru IMM-uri, mai ales.

      Pt turism ar fi grozav, sa poti merge de la Odesa la Varna in cateva ore ar fi fain. Noi de exemplu suntem (aproape) rupti terestru de Odesa. O sosea de viteza ar ajuta pe toata lumea

      5
      • Pai am precizat ca doar in cazul „anumitor” categorii de bunuri exportate n-ai alternative care sa fie viabile…
        Uite aici, principalele categorii de bunuri exportate de Ucraina:
        Cereals ($9.2 billion) 6% (down by -25.9% as compared to 2021)
        Animal/Vegetable fats, oils, and waxes ($6 billion) 5% (down by -13.7%)
        Iron and steel ($4.6 billion) 3% (down by -70.9%)
        Oil seeds ($3.8 billion) 5% (up by 72.3%)
        Ores, slag, and ash ($3.1 billion) 9% (down by -55.6%)
        Electrical machinery, equipment ($2.6 billion) 5.8% (down by -21.7%)
        Wood ($1.9 billion) 4.3% (up by 8.3%)
        Machinery including computers ($1.2 billion) 2.7% (down by -48.9%)
        Food industry waste, animal fodder ($1.1 billion) 2.5% (down by -47.1%)
        Articles of iron and steel ($1.1 billion) 2.4% (up by 139.9%)

        Sursa: https://www.tradeimex.in/blogs/Ukraine-top-10-exports

        Normal ca infrastructura ajuta, am vazut asta la noi cu varf si indesat… Exista vapoare si vapoare, pentru toate buzunarele cum s-ar zice. In functie de ce exporti, prioritizezi. Pentru ca ordinea este de obicei transport naval (fluvial si maritim), feroviar si, la sfarsit, rutier. Ala rutier e potrivit pentru anumite distante si pentru anumite bunuri, de acord. Insa daca te uiti la ce exporta Ucraina vei observa ca au nevoie de volume mari.

        „Noi de exemplu suntem (aproape) rupti terestru de Odesa. O sosea de viteza ar ajuta pe toata lumea” Da, desigur, inclusiv pe rusi… 🙂

        7
        • Rusii sunt departe, ei nu au reusit sa treaca de Nicolaev, mai au mult pana la Odesa, inclusiv de fortat un fluviu.
          Ai dreptate cu exporturile ucrainene, dar eu ma refeream ce trece si in celalalt sens. pt exporturile agricole si industriale ucrainene o sosea nu inseamna mare lucru asa cum ai demonstrat si tu. Dar pentru ale noastre va insemna enorm, iar dupa razboi deja se prefigureaza un plan Marshall pt Ucraina. Ar fi grozav ca sa putem beneficia si noi de o parte din fonduri, indirect, ca si contractori si subcontractori. Pt asta ne trebuie legaturi mai bune, nu doar maritime si fluviale

          3
          • Nu vreau sa par Gica-contra, dar gasesti in linkul de mai jos care sunt principalii parteneri comerciali in ceea ce priveste importurile Ucrainei:
            https://www.tradeimex.in/ukraine-import
            In timp ce, ai mai jos linkuri cu principalii parteneri comerciali ai Romaniei:
            https://www.tradeimex.in/romania-export
            https://www.tradeimex.in/romania-import
            Tarile din cele doua linkuri de mai sus iti spun negru pe alb unde se concentreaza interesele Romaniei. Ca sa fie clar, nu in Ucraina.
            O retea mai buna de drumuri (rutier & feroviar) cu Bulgaria si Turcia, da. Desi la turci avem si drumul maritim. Ca scurta paranteza, stii ca exista o linie de ferry intre Constanta si Istanbul?
            Crezi ca vom primi si noi o felie din planul Marshall pentru Ucraina? Esti optimist… 🙂 Daca firmele noastre se bazeaza pe sprijinul statului roman… permite-mi sa fiu pesimist.
            Dpmdv, interesele noastre se termina la Nistru si la Dunare. Rep. Moldova ca sa fie dat in clar.
            Poate ca, in perspectiva, schimburile comerciale cu Ucraina vor creste, dar atunci, de ce sa ingrop o caruta de bani in smarcurile Bugeacului? Pentru ce?

            11
  11. Dacă nu mă înșeală memoria, am mai văzut, cred că tot pe #feisbuc, sau s-a discutat și pe aici, un proiect asemănător, acum mulți ani, dar era vorba despre o autostradă „de centură” a Mării Negre, chiar așa se și numea proiectul, „Belt Road”, începea de la Constanța-Odesa- nu mai țin minte dacă era prin Crimeea sau ocolea și Marea Azov-Soci-Tatumi-Trabzon-Samsun-Istanbul-Varna-Constanța.
    Scopul era, evident, îmbunătățirea relațiilor economice ale țărilor riverane și a turismului.
    După 2014 a căzut în uitare, probabil după terminarea războiului va fi resuscitat.
    Părerea mea, hâc…

    3
  12. liov-warsovia-gdansk e comparabil si nu implica poduri bombardabile, traverseaza doar polonia
    banuiesc ca exista deja

    5
  13. 1- Autostrăzile sunt de două feluri.
    Cu plata ( ca în Austria, Italia ) gratuite că în Germania. Ce varianta se propune ?
    Momentan Romania se chinuie sa realizeze o autostradă funcțională cap- coada. Deci nefiind prevăzuta în nici un plan strategic de infrastructură ( că oricum nu exista niciunul) nici o șansă să vezi așa autostrada în următorii 30 ani.
    2- A fost realizat un studiu cost beneficii ? Că fără așa ceva , reeditam ” succesul” canalului Dunăre Marea Neagră ( nu a amortizat veci cheltuielile de construcție și vreo 20 de ani a funcționat în pierdere financiară ) sau copiem ” afacerea” Tarnița – Lapuseni unde nimeni nu dă un preț actualizat a investiției și nici avantajul realizării lui. Basca vor sării toți ecologiștii Europei când se pune problema sacrificării a mii de hectare de pădure , vegetație muntoasă pentru un nou lac de acumulare . De aia se bate pasul pe loc ( pe lîngă faptul că statul nu găsește fraierul care să finanțeze orbește investiția )

    PS.
    Nu e suficient pod nou peste Dunăre. Practic unu mult mai larg sau doua . Că se dorește și legătura feroviară . E necesar și pod peste canal. Auto și feroviar.
    Oricum, ați întrebat turcii , bulgarii daca vor Ada ceva și sunt dispuși să finanțeze partea lor ? Nu cred.
    Și o altă problema. A fost întrebat Puțin dacă a renunțat la planul inițial de ocupare a Ucrainei ? Inclus Odessa? Și dacă da, a renunțat și la planul de eliminare a Ucrainei la Marea Neagră prin cucerirea întregii fâșii de la Transnistria la Sevastopol ?
    Nu a fost întrebat ?

    Pai atunci e un proiect mort în fașă. Ca conducta Nabucco cu care niste impostori au prostit o țară întreagă. Nu au specificat veci că căutau ( și aici) un fraier să arunce cu bani. Basca credeau că Putin o sa ai lase să facă cum vor.
    Țara noastră are o grămadă de măreți experți în economie, finanțe, politica internațională .Doctori, plagiatori , 90 % unu că uni, tunați și adunați.
    Vezi cat contam la UE, in politica internațională, cine sunt deținătorii a 90 % din băncile din Romania , priviti și deficitul bugetar care prin lege a fost mărit. La mai bine de 112 miliarde lei. Nou record istoric dar se tace.
    Să visăm e una. Să luăm visele drept realitate , e alta.
    Investiția din articol nu se va realiza veci.

    7
  14. A început construcția Constanta-Salonic deja. N-am urmărit, probabil se face cu viteza melcului grăbit, ținând cont că e un proiect făcut în Balcani, chiar dacă e supervizat de americani.
    Pt Tulcea încotro vrei tu în teorie probabil îți trebuie un proiect agreat de mai multe județe, sa ai un fel de „alianță a sud-estului” pt infrastructura, cum a făcut Bolojan, deci sa bagi și Brăila și Galați poate, că sunt pe Dunărea maritimă. Și îți trebuie niste usp cu avantaje mari, că nu prea investește nimeni în autostrăzi romantice, utile doar pt 2 județe.
    Deci tot la politica dâmbovițeană ajungi. Oricum,măcar poate inspiri pe alții care pot transpune în practică propunerea.

    2
  15. Locomotive „Made in Romania”, în toată Europa. După zeci de ani, CFR Călători a comandat primele 19 locomotive modernizate integral

    https://www.euronews.ro/articole/locomotive-noi-in-tara-trenurilor-vechi-cfr-a-cumparat-abia-anul-acesta-cateva-lo

    6
  16. In TEN-T este prevăzută autostrada Odessa – Chișinău – A7 la noi.
    Există și un studiu de fezabilitate pentru Odessa – Reni; dacă îmi mai amintesc bine costul era estimat la 6 miliarde euro..

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *