Ma aflam in vizita in cetatea eterna… si a fost sa fie data de 4 noiembrie, ziua unitatii nationale si a fortelor armate in Italia, totodata si zi a eroilor (data semnarii la sfarsitului primului razboi mondial a armistitiului de la Villa Giusti cu Imperiul Austro-Ungar).
Aceasta data fost instituita pentru prima data ca sarbatoare nationala in 1922 (decret regal nr. 1354) in amintirea celor care si-au sacrificat viata pentru patria lor in timpul Marelui Război, in urma caruia Trento si Trieste au devenit parte a Italiei.
Am aflat cum ca Frecce Tricolori urmau sa isi faca aparitia meteorica pe cerul Romei… si ca o anumita expozitie militara – „Villaggio Difesa” – ar avea loc in interiorul Circus Maximus (sau a ruinelor sale mai bine zis), la poalele ruinelor palatului imperial de pe colina Palatina.
Si iata un pic atmosfera in respectiva dimineata chiar langa Forul lui Traian, in Piata cu acelasi nume – se astepta trecerea coloanei oficiale care trebuia sa ajunga la Monumentul lui Victor Emmanuel al II-lea si al eroilor neamului, monument construit pe marginea de nord-est a Colinei Capitoliului in proximitatea Columnei lui Traian si Pietei Venetia si supranumit si Altarul Patriei.
M-am grabit sa cobor chiar in zona ruinelor forului lui Traian, sperand sa am un unghi bun de vedere catre eventualul traseu al Frecce Tricolori, banuit doar, incercand sa evit intrarea in Piata Venetia slutita din toate directiile de panouri si utilaje ale santierului ce pregatesc intregul oras pentru jubileul din 2025.
:Din pacate nu aveam la mine decat telefonul si un aparat foto si incercam sa imi imaginez cum as putea face poze si filma in acelasi timp scurta trecere a aeronavelor pe deasupra monumentului Altarul Patriei… Si mai speram sa le „aliniez” cumva si cu colina Palatina si Colosseumul intr-o parte si Columna lui Traian in cealalta parte.
Si iata ce am reusit:
Apoi, trecand pe langa Forumul Roman (sau ma rog, ce a mai ramas din el), am continuat pe langa Colosseum, Arcul lui Constantin (cu schele pe el, in renovare) si pe langa colina Palatina pentru a regasi expozitia militara din cadul Circus Maximus:
In partea opusa intrarii Circus Maximus, era afisat un mic detaliu:
Am fost primit cu onoruri la intrarea pe poarta expozitiei… ma rog, m-am strecurat si eu in momentul in care garda era pregatita sa dea onorul unui alai de oficialitati in frunte cu un general, in pregatirea vizitei „surpriza” a lui Meloni, cel mai probabil. Cu aceasta ocazie, am vazut cum inclusiv robotelul de deminare de la unul dintre standuri tocmai primea in clestele-manuta o tavita pe care trona un fursec, in timp ce in spatele meu delegatia oficiala tocmai isi facuse intrarea in expozitie si se apropia de standul respectiv.
Revenind la subiectul principal… din cauza acestui moment, nu am putut zabovi prea mult la nici unul dintre standuri pentru ca toti se pregateau de receptia oficialilor.
Primul exponat pe care l-am remarcat pe partea stanga a fost un Super AV 8×8:
De remarcat cat este de inalt, practic eram cu pieptul la nivelul usitei de evacuare deschisa in trapa spate.
Apoi un stand cu patrulorul polivalent si unul imediat langa cu drone submarine ale celor de la Saipem:
Tot la sectiunea navala se aflau si mijloace pentru insertie de scafandri si forte speciale:
Si o reintalnire cu Centaur 2 cu inscriptia „Occhione di sollevamento„, care fusese expus si la Eurosatory:
… dupa cum se vede era inghesuiala mare pe el, fiind singurul „tanc” din expozitie.
La chestii mai „speciale”, un buggy (vehicul tactic usor) si niste drone de mici dimensiuni alaturi de siguranta cibernetica:
Cum era de asteptat, era expusa si o Mangusta, in asteptarea inlocuitorului, mai mare si mai performant:
O „signiora” mai in varsta s-a apropiat de militarul care oferea informatii curiosilor si l-a intrebat de ce elicopterul are bombe agatate sub piloni. I s-a explicat ca sunt doar rezervoare ca sa zboare mai mult, nu bombe, ca nu era voie in expozitie cu asa ceva.
Tot la sectiunea zburatoare se afla si un veteran, un Macchi C 205:
iar langa niste ssectiuni ale AMX International, unui Tornado si un Aermacchi MB339 Frecce Tricolori complet, prezent si el:
La sectiunea Carabinieri erau expuse mai multe modele istorice de Alfa Romeo – de la stanga la dreapta: Alfa 75 Seria a 2-a, Alfa Romeo Alfetta Seria a 2-a 2.0, Alfa Romeo Giulia 1.6:
Impresionante sunt dotarile „Guardia di Finanzia”, garda lor financiara mai militarizata, unde atentia mi-a fost atrasa de o salupa rapida de interventie:
In apropiere mai era expus de catre ACCTM-ul italian („directia” de armamente, sectia de cercetare tehnologica) si un prototip de vehicul electric militar:
Si in incheiere, ceva frumos cu uniforme de epoca: Corpo Infirmiere Volontarie
Marius Zgureanu
Surse… si cu editii anterioare ale evenimentului:
4 Novembre 2011 la giornata delle Forze Armate – Aviation Report
4 Novembre 2010 giorno dell’unità nazionale e festa delle Forze Armate – Aviation Report
Tocmai ce am fost intr-un city break acum o luna pe acolo. Am avut o ciudata senzatie ca trebuia sa ma uit la fiecare pas pe unde calc, locurile fiind pur si simplu pline de istorie. In alta ordine de idei, nu poti sa nu remarci forma provei la patrulorul polivalent.
Multumesc pentru articol MZ!
Sa traiesti coane! Deci se poate sa ai si zi nationala, 2 Iunie cand s-a proclamat republica si l-au trimis pe Umberto I la plimbare, dar si o zi „militarizata”, adica ca-cand s-a semnat de facto pacea din primul Razboi, soldat cu vicotria Italiei. Hmm.. oare unde am mai argumentat eu o treaba de genul?
P.S.
Musai coane pan’ la Columna. Fi badea Cartan al nostru’
Fusai si pana la Columna, (chiar si la cea a lui Marc Aureliu si cea a lui Focas :), doar ca e impresurata de santier. In februarie era mai accesibila 🙂
Cine s-a uitat la defileala de la București? Nu înțeleg mersul ăsta al grupurilor de defilare care nu au armă, cu mâna stângă fixă și numai dreapta se mișcă. Măcar să și-o bage în buzunar și să se scarpine vartos la pulpe. Apoi, 10 Mai când devine sărbătoare națională? Care țară din lumea asta nu vrea să sărbătorească Ziua independenței?