Am fi putut fi noi… Exact asta am gândit când am citit articolul de pe Naval News despre intrarea în serviciul marinei Emiratelor Arabe Unite a celei de-a doua corvete de clasă Gowind, „Al Emarat (P111)”.
Nava face parte dintr-un contract încheiat 2019 care vizează achiziția a două corvete de clasă Gowind pentru marina EAU cu opțiunea de a mai comanda încă două. Deși valoarea acordului nu a fost dezvăluită oficial, un raport din Defense News menționa faptul că EAU ar fi investit 850 de milioane de dolari în această comandă.
Conform TheDefensePost, programul celor din Emirate a fost anunțat în 2017, compania locală Abu Dhabi Ship Building Company servind drept partener al Naval Group. Prima corvetă, „Bani Yas” a fost lansată la apă în 2021 și a intrat în serviciu în decembrie 2023 în timp ce a doua corvetă, „Al Emarat”, a fost lansată la apă în mai 2022 și a intrat în mod oficial în serviciul marinei militare a Emiratelor pe 7 februarie 2025. În aceeași perioadă a fost semnat și un contract de întreținere a celor două corvete pentru următorii trei ani.
Perioada lungă de la lansarea la apă și intrarea în serviciu este explicată de durata testelor desfășurate de constructor și, ulterior, de durata instruirii echipajelor.
Cum era chestia aia de prin filme? Orice asemănare cu persoane reale este pur întâmplătoare…
Dar să revenim la corveta celor din Emirate… Versiunea lor are o lungime totală de 102 metri, o lățime de 16 metri și un deplasament de 2.800 de tone. Corvetele dispun de catargul integrat Panoramic Sensors and Intelligence Module (PSIM) care include aproape toate sistemele de senzori ale navei, cum ar fi radare, optronică, suita de război electronic, antene de comunicații, sisteme meteorologice ale navei etc.
Nu sunt un fan al îndesării tuturor ouălor în același coș dar pare să fie la modă la francezi. Personal, consider că un aranjament ca cel de pe Sa’ar 6, trei antene radar fixe pe catargul prova și o antenă radar fixă pe catargul pupa oferă mai multă redundanță în cazul în care nava este lovită. PSIM pare să ușureze „treaba” constructorului dar în cazul în care catargul este lovit… Devii brusc orb, surd, înțelegeți ideea…
Corvetele sunt dotate cu câte un radar de supraveghere Thales NS110 cu IFF integrat, un radar de control al focului STIR 1.2 EO Mk2, un nou sistem integrat R-ESM/C-ESM de la Elettronica (Elt) Roma, un sistem IRST HGH bazat pe doi senzori electro-optici SPYNEL-X 8000 fixați de o parte și de alta a PSIM, patru antene up-link și transmițător pentru ghidarea rachetelor antiaeriene, sonare Thales KINGKLIP Mk2 HMS și CAPTAS-2 VDS și două radare de navigație.
Compania franceză iXblue a furnizat sistemele de navigație Marins și unitățile de distribuție și procesare a datelor Netans. Totodată, se pare că francezii i-au învățat pe cei din emirate să-și dezvolte propriul sistem centralizat de conducere a luptei.
Armamentul este demn de a fi luat în seamă:
- 1 tun OTO 76mm SR cu sistem STRALES (și muniție ghidată DART) – tun principal
- 16 rachete antiaeriene VL MICA (VL MICA NG în viitor) – apărare antiaeriană cu rază scurtă / medie de acțiune
- 8 rachete navă-navă MM40 EXOCET Block 3C SSM în două lansatoare cvadruple
- două lansatoare triple de torpile pentru torpile ușoare MU90
- 21 rachete RAM CIWS – apărare antiaeriană apropiată
- 2 tunuri rapide de calibru mic (stații telecomandate)
- 2 lansatoare de rachete ghidate (de la LIG Nex1)
Nu în ultimul rând, mi s-a părut destul de interesant noul lansator dezvoltat de Naval Group cu sprijinul Thales, KNDS și MBDA – Multi-purpose and modular launching system (MPLS), îl vedeți în cel de-al doilea videoclip. Lansatorul este capabil să folosească mai multe tipuri de muniții, așa cum sunt proiectilele reactive dirijate de la Thales, Lightweight Multi-role Missiles (LMM), Mistral și Akeron de la MBDA precum și alte tipuri de muniții dezvoltate de KNDS. Acest lansator (un memorandum pentru dezvoltarea lui a fost semnat cu ocazia Euronaval 2024) pare să fie consecința directă a experienței dobândite de francezi în acțiunile din Marea Roșie.
Am footoot incredintarea directa a lui Ciolos pe motiv ca e holenderi si nu ne vor in Schengen la fel am facut si cu NG , toate pana la urma sa le aratam noi evropenilor ca noi suntem cu americanii daca ei nu ne vor iar rezultatul punerii puller intr-un singur cos asta e,….cred ca e Bremen sa nu mai jucam interesul national la loto, avem nevoie sa ne inarmam si totodata din sure proprii , sigure din toate punctele de vedere, toate programele la care ai un furnizor/furnizori in tara trebuiesc negociate cu acesta/acestia , musai europeni si musai integrate masiva toti ceilalti pot avea carente de aprovizionare chiar daca -ti sunt teoretic prieteni.
Cat despre F35, Abrams si restul jucariolor americane nu stiu ce sa spun, poate ar trebui bagati banii la intern.
Nu puteam fi noi dotați cu corvete
Pt ca, alti comandanti si alti conducători civili
Sigur ca a încercat ceva guvernul Cioloș
Dar au urmat, după guvernul Cioloș, guvernele necalificate care le stim
La noi, a ajutat, si factoru uman de comanda din semege, care instruiește militarii din subordine sa lupte cu mâinile goale împotriva armelor grele inamice
Iar dotarea noastră cu corvete a fost amânată intr-un orizont, cel putin cețos, ca sa nu zic de pastele cailor
Poate unii au uitat, ministru filolog al apărării care dorea submarine si sateliți militari
Toate, de fapt, minciuni care sa acopere incompetenta
Pt ca la noi incompetenta e etalonul
Cu bacalaureatu după 30 de ani
Si cu studiile universitare si doctorale prin cine știe ce baruri si restaurante
Acum vreo 2000 de ani se spunea ca victoria iubește pregătirea = armat victoria curan
Numai ca noi stam aici de mail mult de 2000 de ani
Si unii tot stau, așteptând para malaiata
Spre comunism tot înainte
In coalitia asta condusa de Franta si UK, faptul ca pe domeniul naval noi, in buna traditie daco-romaneasca am zis o treaba la francezi si am facut pe dos, ne-am pozitionat cum nu se poate mai prost.
Ca vorba a tot felul de ciolaci, „acum nu cred ca Romania are nevoie de submarine”…
Problema este la noi., dar si francezii au tot dat-o de gard..In sfarsit acum trebuie sa privim inainte . Poate acum , dupa intalnirea asta din Londra si cu presiunea pusa pe Europa sa se inarmeze poate miscam si noi ceva . O relaxare fiscala si un plan din partea UE ar fi bune ..De asemenea renuntarea la plata TVA pentru achizitii militare ar fi oportuna . Din nou spun , problema este la noi . Avem trei santiere navale mari in tara care ar putea sa ne construiasca o flota daca am avea vointa…Asta ne trebuie , vointa politica ca bani se gasesc, nu-i problema..
Noua ni s-a oferit Gowindul egiptean nu Gowindul UAE. Diferența se vede la preț. Doua nave 850 milioane de euro. La noi 4 nave – 1.195 mld euro. Șeicii au vrut o nava de lupta. La noi au vrut o nava care sa nu supere pe nimeni.
Asta are sisteme antiaeriene… ce-i drept, destul de anemice in contextul in care se momelile pentru suprasaturarea apararii par sa fi devenit standard cel putin in zona noastra. Depinde pana la urma cu ce alte mijloace se combina iar asta ar fi fost valabil si pt configuratiile dorite candva de Romania.
@Gigi Mecanicu
Noua ni s-a oferit ce am cerut. Adauga si faptul ca licitatia era de tipul „cel mai mic pret”. Cerintele tehnice au fost destul de vag formulate asa ca fiecare concurent a pus ce-a crezut de cuviinta ca sa „bifeze” o capacitate si sa iasa in continuare „cel mai mic pret” pentru cumparator si un profit decent pentru vanzator.
Chiar si la noi, alea 1,2 miliarde nu includeau munitia ce urma sa faca obiectul unui contract G2G separat. Munitia era estimata la 0,4 miliarde, pana la urma bugetul alocat initial de guvernul Ciolos. In aceste conditii ne apropiem de bugetul seicilor, cu mentiunea ca nu stim exact ce include, deci discutam nitel degeaba cand vine vorba de bani.
Dar da, ai perfecta dreptate (i) seicii au vrut in primul rand sa si ia ceva si (ii) au vrut o nava de lupta. Versiunea de lor de Gowind mi se pare o nava mai mult decat decent echipata.
La seici nu s-a zis nimic de muniție. Oricum noi trebuia sa selectam în primul rând munițiile pe urma platformele nu sa lăsăm producătorii sa vina cu modelelor lor echipate de furnizorii lor preferați. La șeici inițial Gowindul venise cu alte SAMuri și alt sistem de comanda și control decât Setisul francez. Și la navele de patrulare cred ca muniția va fi separat de nave și senzori.
La corvetele noastre nu s-au contabilizat elicopterele. Adică 4 nave cu 4 elicoptere plus muniție- te duci lejer spre 2 miliarde de euro.
Nu sunt familiarizat cu proiectul emiratez, stiu doar ca initial au vrut ESSM Block 2 (americanii ar fi refuzat, le ofereau Block 1) cu, parca, Tacticos. Nu stim ce este inclus in contractul lor si, pana la urma, si cifra aia de 875 milioane e pe surse. Pana la urma, cei din Emirate au primit si un sistem centralizat de comanda si control, o fi inclus, n-o fi inclus in aia 875, habar n-am…
100% de acord ca trebuia sa incepem prin a alege munitiile, de fapt, in opinia mea, ar fi trebuit sa incepem prin a alege sistemul centralizat de comanda si control si mai apoi armamentul. Similar cu finlandezii care si-au construit navele pornind de la CMS si armament.
Ultima propozitie n-o inteleg. Nici la cei din Emirate nu sunt contabilizate elicopterele. In plus, nu este obligatoriu sa ai cate un elicopter pentru fiecare nava, rareori le ai pe toate iesite pe mare…
Legat de navele de patrulare, bugetul anuntat de 300 milioane pare foarte subtire si da, si eu ca cred ca munitia nu este inclusa. Daca vor putea opera elicoptere (eu cred ca da) si vor avea un SeaRam pe hangar, ceva sisteme de contramasuri si un Strales de 76mm si 2 statii telecomandate cu tunuri rapide de 20-30mm eu ma voi declara fericit… Mai adaug ca, IMHO, cele 2 elicoptere noi sunt fix pentru cele doua nave de patrulare.
🙂 Nu am ce sa adaug inafara de faptul ca sunt
cu propulsie CODAD care consista in diesel si nu i da
mai mult decat 26kn. Inca 10 noduri nu i ar strica.
Precum am mai zis, fuga dupa un vas container sau
un vas de pasageri modern doreste asta in unele cazuri de urgenta. Ce s ar intampla daca ii mai baga
si o turbina gaz ? Se facea CODAG si fugea mai repede . 😉
Pentru alergat dupa nave comerciale exista elicopterul… Sau trimiti o vedeta rapida a Garzii de Coasta.
Gowind-urile emirateze sunt (potrivit unor surse) cu propulsie diesel-electrica, buna pentru cautat submarine.
Si inca ceva: te rog sa nu mai postezi acelasi comentariu de 2 ori de pe IP-uri diferite. Oricum ambele iti intra la moderare. Posteaza o singura data si asteapta sa ti le aprobe cineva.
Nu, Nicolae. Sunt multe motive de ce nu, dar nu s
dispus sa intru la o debatere. 🙂
Pai din dezbateri mai invatam si noi… 🙂
In mijlocul oceanului nu urmaresti nici cu barcute si nici
cu elicoptere. Nu i usor sa opresti o matahala de vas cu
mijloace d astea, imposibil. Trei sa l gauresti in sala masinilor
dar nu totdeauna. In general nu poti sa prevezi, decizii
se iau pe loc cu max mijloace la indemana.
Cu 26kn nici asta nu i viteza de urmarire a unui submarin.
Acesta face sub apa cel putin aceeasi viteza. Diesel/electrica
nu conteaza la gasire sau urmarire daca e montat la bord.
In scurt: Nu s asa un chilipir cu datele oferite aici si in WIKI.
BTW, au sonar montat la prova ?
Un SSK in imersiune merge foarte incet ca sa-si conserve bateriile, la 26 Nd isi epuizeaza rapid bateriile. Da, stiu, snorkel, dar asta-l face vulnerabil. Vanatoarea de submarine se face la viteze mici pentru motive pe care nu cred ca trebuie sa ti le explic.
Da, un SSN e alta poveste, dar si alea fac mai mult zgomot la 26 Nd.
Diesel – electrica inseamna deplasarea in mod electric cand se cauta submarine, nici aici nu cred ca trebuie sa-ti explic de ce.
Gowind-urile EAU au atat sonar in prova cat si sonar tractat, scrie in articol.
Editat: Vad ca ai un IP nou, felicitari! 😉 🙂
AIP ? 🙂
Hai sa ne lasam de IP, nu sunt asa de calificat ca tine.
Sunt cam schiop cu IP. 😉
Inca ceva: In golful Persic nu merge bine cu submarine.
Nu i asa adanc. Submarin merge pe 3 dimensiuni, nu
pe doua. 😂
Un MOAB merge mai bine 😂
VISBY fuge dupa oricine 🙂
RBS 15 Gugnir + CAMM
CODOG
Stealth
Cost sub US$200 milioane
Visby e mic fata de ce i aratat aici si acopera numai partial caracteristicele mentionate sus. Ce i placut la
Visby e faptul ca e construit din materiale a magnetice care sunt bune pt lupta in anturaj magnetic, e.g mine, torpile, etc…
Pretul este ieftin ca rezultat de marime si de echipament la bord, nu sunt chilipir. In general in zilele astea n ai sa gasesti chilipire nicaieri, nici la Aliexpress 😂
Daca si pentru opv-uri vom incepe iarasi cu licitatii ne mai trebuie inca doi ani pana incep constructia…
Ma uit la altii si un profund gust amar imi indunda simturile 🙂 . Dar ce-a fost a trecut, n-are rost sa ne mai gandim, viitorul poate sa fie mai special. Doua OPV+cele trei nave NPR si eu m-as declara multumit pentru 2025.
Dar si asa iesi cu ele gata de lupta in 2030, un car de ani.
Cand am vazut ce se chinuie francezii sa inghesuie pe Gowinduri, pana la Aster 30, m-am gandit: „Pana la urma tot raul spre bine ca s-a anulat licitatia, ca varianta propusa noua era cam rahitica pe aparare antiaeriana”
Apoi mi-am amintit ca la fel am gandit si despre Sigma de la licitatie versus Sigma oferita lui Ciolos.
Si-n final, n-avem nici d’aia, nici d’ailalta…..
Au inghesuit ? Nu prea. Nu sunt galeoanele lui Cristofor Columb 🙂
Caravele Avi…
Caracka Bale x