Vehicule blindate Otokar Cobra II care vor fi produse în România

Producătorul global de sisteme terestre din Turcia, Otokar, a semnat un acord de asociere în comun cu Automecanica SA, o companie lider din industria apărării din România. Compania de asociere comună este de așteptat să desfășoare activități precum inginerie, marketing și after-sale, pe lângă producția de vehicule blindate COBRA II 4X4.

Otokar, o companie din grupul Koç, a făcut un pas important în cadrul contractului „1059 Cobra II ATBTU” semnat cu Ministerul Apărării din România în noiembrie 2024 și a semnat un acord de asociere în comun cu Automecanica SA, o companie lider de industrie de apărare în România, pentru a încheia producția locală în țară și, prin urmare, a dezvolta capabilități ale industriei de apărare.

Noua companie este de așteptat să producă vehicule blindate COBRA II 4X4 ATBTU în România, precum și să desfășoare activități de inginerie, marketing și servicii după vânzare în țară.

Conform acordului semnat, Otokar Land Systems SRL și Automecanica SA vor deține fiecare 50% din compania de asociere comune.

Aykut Özüner: Ne-am consolidat prezența pe piețele globale

Directorul general Otokar, Aykut Özüner, a declarat că Otokar este cel mai mare exportator de sisteme terestre din Turcia și a atras atenția că acest acord este unul dintre cei mai importanți pași în strategia de creștere a companiei în industria de apărare. „Un jucător global în industria apărării, Otokar a devenit cel mai mare exportator de platforme terestre din Turcia. Operăm cu mândrie vehiculele noastre militare care servesc cu succes în mai mult de 40 de țări din multe regiuni diferite ale lumii. Ca parte a proiectului nostru în curs de desfășurare în România, suntem încântați să anunțăm acest prim pas către înființarea noii noastre companii de asociere în comun pentru producția noastră de vehicule Cobra II în România. Acest pas va fi una dintre principalele etape din strategia de creștere a Otokar în industria apărării și va contribui la extinderea companiei pe piețele globale.”

Sedef Vehbi: Cu noua noastră companie, România va deveni un centru strategic în domeniul activităților europene ale Otokar.

Subliniind determinarea lui Otokar de a-și extinde prezența în Europa, directorul general adjunct al vehiculelor militare Otokar, Sedef Vehbi, a subliniat că sunt gata să răspundă nevoilor României și a declarat că România va deveni un centru strategic în domeniul activităților europene ale Otokar odată cu compania de asociere comună. Vehbi a spus: „Suntem extrem de mândri în numele companiei noastre și a țării noastre că am semnat cel mai mare contract de export de platformă terestră pe care Turcia l-a primit vreodată. În conformitate cu angajamentul nostru față de România, am determinat Automecanica S.A., care se remarcă cu competența tehnică și capacitatea sa de producție în industria apărării, ca partener local după un proces de evaluare cuprinzător și minuțios, cu scopul localizării producției de sisteme terestre și a dezvoltării capacităților în acest domeniu.”

Andrei Scobioala: Întreprinderea noastră comună se va concentra pe contribuția la dezvoltarea capacităților locale în România

„Suntem foarte mândri și încântați să servim forțele armate românești și să contribuim la economia națională cu acest parteneriat pe care l-am stabilit cu Otokar, care are capacități superioare”, a declarat Andrei Scobioala, președintele consiliului de administrație al Automecanica SA. „Acest proiect, care va juca un rol important în dezvoltarea capacităților locale în industria de apărare a României, este de o importanță deosebită pentru noi.”

Despre proiect

Otokar a depus o ofertă pentru licitația de achiziții de vehicule tactice 4×4 ușoare, deschisă de CN Romtehnica SA la 20 martie 2024.

În urma finalizării cu succes a evaluării tehnice, a testelor pe teren și a etapelor de evaluare financiară, Otokar a fost anunțat drept câștigător al ofertei, iar la 27 noiembrie 2024 un contract în valoare de 4,26 miliarde de lei a fost semnat între Otokar și Romtehnica pentru oferta de 1.059 Cobra II 4×4 vehicule blindate pentru Ministerul Apărării României.

În cadrul contractului, primele 278 de vehicule blindate tactice COBRA II 4×4 vor fi fabricate în Turcia, în timp ce restul vor fi fabricate în România. Livrările vor începe în ultimul trimestru din 2025 și vor fi finalizate în loturi în termen de 5 ani. Contractul acoperă, de asemenea, servicii integrate de asistență logistică.

Cu cei aproape 40 de ani de experiență și capacități ale industriei apărării, COBRA II, care este preferată de aproape 70 de utilizatori din lume, a fost concepută ca o platformă modulară care poate fi dezvoltată în funcție de nevoile de misiuni diferite. Astăzi, vehiculul tactic blindat pe roți COBRA II 4X4 este utilizat activ de mai mult de 20 de utilizatori finali din 13 țări.

Sursa: OTOKAR.com

26 de comentarii:

  1. Arsenie Breahnă

    „Cine este însă în spatele companiei sibiene? Pachetul majoritar de acțiuni al companiei Automecanica Mediaș a fost preluat (în anul 2022) de către Sergei Glinka, un om de afaceri născut în Basarabia care a ocupat poziții de conducere în industria feroviară din Rusia, printre care TransmasHolding, cel mai important fabricant de material rulant din Rusia.

    El s-a numărat inclusiv printre acționarii fabricantului rus.

    Averea lui Glinka este estimată la 650 de milioane de dolari. Operațiunea preluării Automecanica a fost anunțată public anul trecut, deci nu e niciun secret implicarea omului de afaceri.

    Serghei Glinka a fost o figură cheie în afacerea de succes dintre Alstom și Transmashholding, a jucat un rol crucial între 2008 și 2010. Acest parteneriat fundamental a dus la dobândirea de către Alstom a unui pachet semnificativ (25%) din Transmashholding.

    Din 2012 până în 2015, domnul Sergei Glinka a fost vicepreședinte de vânzări pentru proiectele Alstom TMH în Europa. Contribuțiile sale au condus la dezvoltarea proiectelor de metrou și a sistemelor de tramvai pe tot continentul. În 2012 Glinka a devenit acționar al celui mai mare operator rus de transport suburban de pasageri, după achiziția a 25% de acțiuni de la Căile Ferate Ruse”.

    12
  2. REPORTAJ VIDEO Cum sunt fabricate în Turcia primele vehicule blindate Cobra 2 pentru Romania

    https://www.youtube.com/watch?v=WsVlV8Gf-kY

    7
  3. Pe aceeași temă:
    https://www.facebook.com/share/p/18eA9mNfyo/
    Din ce vedem în poze, blindajul de bază e cca. 1,5 cm de oțel, peste care mai vine ceva spațiat, probabil tot cca 1 cm( sau mai mult), după lungimea șuruburilor, iar la interior va fi ori ceva spall-liner, ori un compozit pe bază de kevlar, de cca 1-2 cm grosime.
    Nu e rău! În orice caz, e muuult mai bine protejat decât TAB sau MLI.
    Ca nivel de protecție, va fi undeva la nivelul M1165 up armored humvee.
    Rămâne de văzut, în timp, fiabilitatea.
    Părerea mea, hâc…

    14
    • sharky, am luat vehicule 4×4 BLINDATE USOARE, nu MRAP ca vecinii de la vest (Gidranul lor are STANAG 4 : https://honvedelem.hu/hirek/harci-paripa-kerekeken.html )

      cat despre cum, cand vor produce rusofilii (pardon,pseudo- basarabenii), cele 800 de bucati mai vedem. Pana acum au tras dude (au avut contracte cu Liebherr si l-au pierdut datorita proastei calitati a fabricatiei, in rest mai nimic…a da, nu stiu cu cine le vor produce ca ei au doar halele, sculele lasate de Oshkosh si brandul Automecanica)

      8
      • @iat
        Știu foarte bine asta, am argumentat chestia asta când plângea lumea p-acilea că nu au cine știe ce protecție.
        Mă faci să mă repet, programul se numește „AUTOVEHICULE TACTICE BLINDATE UȘOR”, nu „MRAP” , „MLI” sau ce altceva mai visează românii. Nu ai ce mari așteptări să ai de la un blindat ușor.
        Am constatat doar că stau mai bine decât mă așteptam la protecție.
        Cât despre rusofili, au mai fost postate articole în ce constă „controlul” ăla, de fapt, nu mai stârniți corul aiurea.
        Sau comparația cu vecinii, nu vă simțiți bine până nu vă etalați sentimentele de inferioritate clasice.
        Ăia au avut niște cerințe, au cumpărat ce s-a încadrat în cerințele lor, noi am avut alte cerințe, am luat ce s-a încadrat în cerințele noastre. A depus Nurol ofertă la noi, și a fost refuzată?
        Părerea mea, hâc…

        10
    • ce motor are, e fiabil?

  4. La o prima vedere de necunoscător, destul de impresionant! Cred ca e un pas înainte pentru armata noastră

    9
  5. Este o veste foarte buna, mai ales rapiditatea primelor livrări și cadență de producție zilnică.
    Aveam nevoie sa ne înarmăm cu tot ce putem!!

    6
  6. Să fie într-un ceas bun! Mă impresionează rapiditatea cu care se mișcă lucrurile. Ceva nemaivăzut la noi, zic!

    4
  7. Rușii se vor ocupa de „linia de producție pentru ATBTU, sistemul de protecție balistică și antimină, suportul rotativ pentru mitraliera cal. 7,62 mm și mentenanță”.
    https://cursdeguvernare.ro/investigatie-blindatele-armatei-romane-nato-vor-fi-asamblate-de-rusia.html?fbclid=IwY2xjawJ4nEpleHRuA2FlbQIxMQABHjyO4GrBo278bs7bqNQ_R7SevpPByhKZSn8jRWK8PBbps-1JWXC2YKeKByxh_aem_n6ZBqYA0BmM8aKfeSh0iAA

    3
    • mai oameni buni, căutați pe net acționariatul Automecanica SA si încetați cu fițuicile astea.
      Totul e public.

      5
    • Nimic ,nou și baza de la Mihail Kogălniceanu , era firma lui Peribrava ….. bine societatea are lucrări în toată Europa, nu doar vreo 400 de contracte publice în România … . Dacă as pune întrebarea ce inseamna securitate economica , ma injura SRI Sie și care or mai fi …. noi avem blocaj doar la terenurile agricole cu aviz MAPN și alea în raza de 50 km de granița…..nu știm sa ne setam securitatea interna si sa ne o protejam. …… în cazul unui conflict , rusii au deja toate planurile la tot prin România

      4
  8. Se lucreaza, sasiuri pe care scrie”Romania” https://www.youtube.com/watch?v=WsVlV8Gf-kY

    2
  9. E muuuuult peste ARO!
    Eu ma declar multumit si la mai mare!

    5
  10. Vom avea vehicule blindate Turcești – aud pe mulți spunând mai in gluma mai in bataie se joc …
    Cât de bune vor fi , vom vedea …
    Dar un lucru este sigur – Turcia are o industrie puternica , care este într-adevăr axata pe fabricarea de produse ieftine sau mai bine spus – nu foarte scumpe , dar echipamentele industriale Turcești de care m-am lovit eu nu au fost deloc rele …
    Bineînțeles ca nu poți compara un produs turcesc cu unul occidental , pentru ca echipamentele occidentale sunt Top , dar și cu produsele turcesti îți faci treaba …
    Ce e puțin aiurea – pe partea de vehicule militare pentru transport , Armata Romană nu sta foarte bine , iar 1000 de vehicule moderne de transport , blindate vor aduce un mare plus …
    Spunea cineva ca ungurii au cumpărat MRAP – ce cumpărăm noi acum are alt rol fata de MRAP …

    7
    • Si eu preferam ceva german sau francez dar turcii la fel ca si chinezii au investit masiv in industria de aparare si au produsele lor.

      Oricum pare un upgrade masiv vs ce avem momentan in dotare.

      1
  11. parca turela era in litigiu

    2
  12. Singurul regret poate, că am pierdut alea 6 locuri din spate protejate.

    https://funker530.com/video/drone-unit-hammers-equipment-in-zaporozhzhia

    Ca idee, în acest video de la minutul 1:25 un FPV lovește un Cobra II în ușa șoferului iar el continuă sa meargă, peste ceva timp pare că toți au ieșit teferi din mașină. Nu știm totuși dacă ale noastre vor avea același blindaj.

    2
  13. „ce cumpărăm noi acum are alt rol fata de MRAP”. Absolut corect ! Dar care este rolul ? Cercetare ? Da ! 1 pluton la batalion ! Dar la cate batalioane avem….
    Cred ca se potrivesc la jandarmerie(ca la turci) . Dar aceeasi intrebare. 1059 bucati…cu o mitraliera, nici macar de 12,7 (ar fi mers la 12 tone) ?! 1.000.000 $ bucata !
    M-am uitat si cine a mai luat Ghana, Coasta de Fildes, Ecuador, Rwanda, Senegal, Bangladesh…

    5
    • Nu e vehicul de cc, e mai mult ABI mrapizat decat TABc79.
      A fost conceput pt misiuni ceva mai musculoase decat law enforcement, de unde si protectia vs mine AT.

      Ca merge si pt cc, improvizat, aia da, am avut si Dac 665 in anii 90 intr-o unitate, pt asemenea misiuni (cercetare, repet, cu cercetasi ambarcati, nu transmisionisti din acelasi batalion sau izmenari), ala a fost ordinul, pe langa asta a mai existat si TAB 71 la VM, din aceeasi categorie de prostie stil „iezista o iesplicatie”.

      Pana acum cativa ani era extaz pe aici ca Saur face strafing pe apa, e o intoarcere de 180 grade in conceptii, ani intregi o melodie, dupa aia alt portativ.
      Castiga industria, nu militarii, aia e tot.

      Singurul plus e ca va fi produs aici, in rest la origine tot o gioarsa de lumea a 3a ramane, updatata, atat.
      Turcii veneau in anii 90 sa invete aici cum se fac taburile, acum toti mejterii isi rup diplomele ce genii sunt astia.
      Au reusit sa vanda castraveti gradinarilor, aia e realitatea.

      2
  14. Pe Foamea asta si in ceasul ala 12 al vremurilor cacacioase care au venit, aproape orice este bine venit . Na ca facui o rima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *