Domnul ministru al apararii patriei noastre dragi, Corneliu Dobritoiu, a anuntat in cursul zilei de joi, 25 octombrie, semnarea scrisorii de intentie catre omologul sau portughez pentru achizitia a 12 avioane F16 in uz (a cata mana, este deja un subiect ultra-comentat pe acest blog). Acest lucru inseamna demararea procesului de achizitie iar negocierea se va incheia cu semnarea acordului intre cele 2 guverne implicate.
Sursa: Blog Adelin Petrisor
Nu stiu daca acest comunicat se vrea o replica la anuntul vecinilor nostri bulgari, cu care ar fi trebuit, teoretic, sa achizitionam la comun un “nou” aparat de lupta (vezi si “Bulgaria va cumpăra 8 avioane de vânătoare”). Dincolo de vechimea avioanelor si de faptul ca aceste avioane vor intra in inzestrare abia din 2015-2016 (ma intreb daca portughezii le vor tine la sol pana atunci sau vor consuma in continuare din resursa si asa decimata, ramasa pentru “exploatarea” lor inca 20 de ani sub cocarde tricolore), este bizara suma totala vehiculata pentru contract.
Pana la urma pe ce se cheltuie cei 677 mil.$? Avioanele in sine ar costa 120 mil$ (potrivit declaratiilor domnului ministru 12bucati x10 mil.$), hai sa zicem ca piesele de schimb si inspectia mai costa inca 100 mil$ si poate antrenamentul de baza al personalului de intretinere si al pilotilor in Portugalia inca vreo 60-80 mil$ (cifra scoasa din burta, tinand cont ca pachetul de antrenament avansat pentru piloti in SUA este estimat la 40 mil$. per pilot, in Portugalia fiind totusi mai ieftin, desi este probabil vorba de un numar mai mare de specialisti ce trebuiesc formati), maxim 100 mil$!
Armele sunt evaluate si achizitionate separat, inghitind inca 100 mil.$ minim, si infrastructura separat, cu cele aproximativ 14 mil.$!
Upgrade nu este prevazut, sau cel putin asta declara la TVR1 acum o luna domnul ministru, nivelul Bk. 15 (botezat impropriu “40”) fiind considerat suficient pentru politie aeriana!
Cu rezerva unei estimari gresite ale unora dintre costurile prezentate mai sus, suntem foarte curiosi ce este deci inclus in diferenta de 357 mil$?
Asta ca sa nu mai pomenim de faptul ca, incetul cu incetul, cheltuielile insumate legate de aceasta achizitie se apropie 900 mil.$! Daca se va continua acest trend in urmatoarele luni, pe masura ce “negocierile progreseaza”, ne vom apropia de 1 mld. $, pret care deja se aproprie de o oferta de 24 de avioane noi a unuia dintre competitori, cu offset si finantare avantajoase incluse, precum si de oferta de avioane second-hand din stocurile armatei americane, cu revitalizare si upgrade la nivel BL 50/52 inclus. Logic, cu cat parcul de avioane este mai redus, cu atat costurile pe bucata cresc, multe din cheltuielile de achizitie si trecere pe alta tehnologie nefiind direct proportionale cu numarul de aparate, insa mai este si altceva, care ne scapa in acest moment!
Ca recapitulare, situatia actuala legata de achizitia avionului multirol este rezultatul unui lung sir de amanari si decizii neinspirate (ca sa nu le numesc rau-voitoare) ale factorilor nostri de decizie de-a lungul a cel putin ultimilor 7 ani. In aceasta perioada putem spune ca s-au pregatit scandurile cosciugului aviatiei de lupta autohtone prin evitarea angajarii unei licitatii deschise pe oferte si ocolirea cu multa sarguinta a discutiei si necesitatii impunerii offset-ului ca una dintre cerintele de baza ale achizitiei, in paralel cu reducerea numarului de avioane necesare de la 110, cate MIG-21 Lancer aveam in dotare si care ar fi fost cifra optima pentru a mai detine o forta aeriana, la 72, apoi 48 (minimul necesar), 24 si in cele din urma 12 avioane. Desi la inceput se vorbea de avioane noi, cerintele s-au redus la un mix de avioane noi si la mana a doua, apoi s-a vorbit doar de aparate la mana a doua ca in cele din urma sa se semneze inceperea procedurii de achizitie pentru avioane ce pot fi considerate la mana a 3-a.
Colectivul Romania Military a lansat deja o petitie – O petitie pentru avioane multirol noi, o petitie pentru demnitatea noastra – prin care sustine achizitia de avioane de lupta noi, negociata cu offset si finantare avantajoasa, solutia pe care o consideram cea mai adecvata atat pentru aviatia noastra de lupta, pentru industria romaneasca de aparare, in curs de desfiintare, dar si pentru ansamblul economiei romanesti care are nevoie disperata de infuzie de capital si tehnologie pentru a crea mii de locuri de munca in aceste vremuri grele. Si nu ne vom resemna pana cand primul avion de lupta achizitionat isi va aseza rotile pe solul romanesc!
Doamne ajuta!
Marius Zgureanu
Dobritoiu a fost facut varza finutz ieri la Radu Tudor in emisiune de catre Academicialul Dinu Giurescu. Acesta din urma sustinea achizitia avioanelor noi pentri ROAF si sustinerea puternica in parlementul Romaniaei a finantarii corespunzatoare pentru armata romana.
Voi cauta inregistrarea, ca ma intereseaza sa vad ce s-a discutat. O voi posta si aici!
inregistrarea emisiunii de ieri seara cu participarea d-lui ministru Corneliu Dobritoiu si mai ales cu cea a domnului academician Dinu C. Giurescu – subiect Armata Romana:
http://inregistrari.antena3.ro/view-28_Oct-2012-Punctul_de_întâlnire_cu_Radu_Tudor-23.html
Diferenta de bani cu siguranta o reprezinta comisioanele ascunse pentru cei implicati in aceasta tranzactie financiara nefasta pentru armata romana.
Politicienii romani, din obedienta fata de SUA si presedintele U.E., se prostitueaza fara sa fie nevoie, cumparand aceste jafuri de avioane care ulterior vor fi carpite cu firma mama constructoare.Cu siguranta, neoficial, atat portughezii cat si americanii, ne dispretuiesc pentru aceasta mentalitate.
Asadar Dobritoiu face ce stie el mai bine, vinde terenurile Armatei, fabrica de tancuri Bucuresti fiind deja scoasa la vanzare si cumpara avioane vai de ele. Iar eu sunt blamat ca-i vorbesc urat…
Vedeti voi, lumea se poarta cu tine asa cum meriti, daca noi ca romanii nu suntem in stare sa-i punem piciorul pe gat unuia de teapa lui Dobritoiu, atunci ce pretentii putem avea de la altii?!
Noi ne lasam calcati in picioare la noi acasa, pe banii nostri de niste gioarse de politicienii, in timp ce acei putini care mai striga sunt facuti panarame de niste lasi. Asadar domnilor, desi stiam ca demnitatea si coloana vertebrala sunt rare, nu ma asteptam sa fie atat de rare!
Nu politicienii sunt de vina, ci noi insine, prin lasitatea de care cei mai multi dintre noi dau dovada. Ne meritam soarta!
Ma uitam cu multa scarba la circul facut de oficiali de Ziua Armatei. Au scos prin parcari de mall-uri si parcuri, o mana de tehnica militara, usoara si aratoasa, pentru a scoate ochii prostimii cu ea: „Uite domne Armata are numai tehnica de calitate si frumoasa!” Cati dintre cei care au vazut circul stiu care este starea de facto a dotarii trupelor?! Foarte putini, restul, imensa majoritate, au ramas cu impresia indusa ca stam bine!
Si in tot acest timp televiziunile, ziarele, mass-medfia in general a popularizat aceasta minciuna sfruntata, cu comentarii triumfaliste si vesele, nici macar asa-zisele bloguri cu profil militar nu au miscat in front: au mers si ele pe aceeasi linie. De ce?! Pentru ca a spune adevarul si a avea si tupeul sa te bati pentru el, sunt doua lucruri din ce in ce mai rare in caracterul nostru ca oameni.
Dar lucrurile se mai si schimba cateodata, mai se intoarce roata, iar cine crede ca democratia de tip UE il va apara de streang se inseala foarte tare. Va veni o vreme cand asa-zisa democratie europeana va slabi, sub povara deficitelor si a somajului, a secesionismului tot mai pronuntat, iar atunci o mana de oameni ar putea sa intoarca Romania pe dos si un numar foarte mare de „vatafi”, astazi persoane importante, ar putea sa atarne de copacii de pe margine soselelor…
Niciodata nu se stie, dar s-a mai intamplat, iar istoria este ciclica.
La RTv au avut un titlu pe burtiera in care se spunea „Armata isi scoate saracia la mall”.
Cred ca ai putea incerca sa iei legatura cu tipul Striblea , mi se pare ca ai putea sa -i arati toate chestiunile astea cu aviatia si poate face o emisiune pe aceasta tema in care sa-i aduca pe dobritoiu sau Ponta in care sa spui in vazul lumii toate aceste chestiuni , avioane noi cu offset, petitia si chiar sa i-o trantesti in fata Bai pogonici pt ce faceti voi nu mai meritati a fi alesi ca tot e campanie . Trebuie incercat si poate reusesti macar sa-l faci KO moral . Tu stii atatea si cum ar trebuii sa-l intrebi incat sa-l faci macar sa cedeze nervos , internalar la balamuc. Bafta.
Asa au vrut americanii !
Ce mai tot o discutam aici , asa a fost strategia si gata sau avem impresia ca decizile au fost luate aici ???!!!???
Eu incep sa fiu sigur de asta 99,99%
Ideea esta ca banditii astia ai nostrii sa mai ia inca 3-4 flote 36-48 avioane tot F 16 second , se pare ca nu avem voie sa avem obtiune ( datorita decidentilor externi si banditilor care ne conduc din intern) si sa ajungem la 48-60 aparate sa poata sa se formeze si instruii un nr acceptabil de piloti . Asta e singura mea speranta care a mai ramas pentru urmatorii 12-15 ani pe tema asta ……
Am auzit ceva cum ca ar fi declarta papitoiu ca trebuie sa mai cumparam pe termen scurt o flota de F 16 …. nu mai stiu exact unde a declarat, dar eu asta mai sper din 1 flota sa se faca 3-4 flote fie si de vechituri deastea modernizate cat de cat ,in termen relativ scurt …..
Nici vorba.Americanii nu au nicio treaba cu aceasta mentalitate de doi bani, de ipocrizie si pupincurism, specifica politicianului roman, arivist si fripturist.Romania se afla in actuala situatie economica si sociala exclusiv gratie politicienilor sai de dupa anul 1989.
Sigur nu americanii sunt de vine ! clar , eu banuiesc ca achiziții de F 16 a fost bine expuse de americani , in rest exact cum spui si tu ca s a ajuns in situația asta jalnica , ca suntem unde suntem e numai vina acestor nenorociti de la noi ….
Minutul 21… problema ridicata de dl. academician Dinu C. Giurascu, incepand cu minutul 21 (ora 19:20):
„se stie si in opinia publica, in loc sa cumparam avioane de fabricatie europeana, bune, noi de tot, cu aceeasi bani se spune sa cumparam avioane vechi si sa le reutilam si alte lucruri de asemena natura”;
„sa ma iertati ca sunt un profan, decat sa cheltuiesc pe 16 avioane reutilate, de ce nu cheltuiesc pe 8 avioane noi, mai ales ca furnizorul se ofera sa le si intretina cum trebuie?”
„aicea nu ma convinge nimeni, minimum 12 vor fi numai 7” „sa fie noi si fabricantul sa-mi garanteze si intretinerea lor in aceeasi bani, asa cum s-a si oferit”.
Dupa care s-a pus problema pledarii pentru inzestrare noua si un bugent decent pentru armata.
Nota 10 si toata stima pentru domnul academician Giurescu!
Dobritoiu radea ca animalu.Era fara cuvinte dupa ce D-l Giurescu a demontat simplu si clar bataia de campi.Asta este.
Cred ca avem in dl. academician Dinu C. Giurescu un posibil candidat care sa sustina inzestrarea cu echipamente noi a armatei romane…
Bre, titlul e incorect: primul cui a fost batut acum 22 de ani.
De atunci s-au tot batut cuie, s-a distrus industria aeronautica, industria de aparare, industria in general.
Asa ca asta nu e nici pe departe primul cui, e unul dintre ultimele, care etanseizeaza sicriul.
In ultimii ani, de cand s-a ales domn fanariot pe chiorul ast had, s-a pecetluit soarta aviatiei reactive si a armatei romane in general.
Ce-oti avea cu ei, acum, cat mai e un rest de ‘fortzulica aeriala’, mai dau si ei un tun.
Nu e nimic nou, afacerea Skoda 2, jaful la romani.
George, care ai viseaza pe astia in streang, dream on…not gonna happen.
Si in nici un caz din interior, adica sa o faca romanii din propria lor initiativa.
Cand s-a facut ultima oara curatenie, de au umplut puscariile si canalele cu ei si le-au tras gloante in teasta, au fost rusii care au dirijat inlocuirea regimului. Si luand in considerare jegul politic actual, probabil ca nici aia nu erau mai breji(a se rasfoi presa interbelica) si si-au meritat soarta. Romanii’s niste mamaligari handicapatzi condusi de alti mamaligari handicapatzi dar mai hotzi, care isi furgasesc drumul catre top. Deci nu spera sa-i vezi p’astia in streang prea curand. Si oricum la romani porcii nu se spanzura…
Nu mai suspinati dupa sectia comunitara de militie aeriana.
Una, ca RoAF e moarta de mult si nu mai invie. Probabil numa daca ne mai ocupa rusii odata si ne-o refac ei.
Doi, ca aia 9700 de angajati din system nu merita grija noastra. Sunt alti bugetari in gramada de bugetari handicapati care asteapta bani de la stat. Ei se fac ca muncesc, statul se face ca ai plateste.
Astept cu interes sa-i zboare, ca la 12 troace, din care or zbura numa 7, nu or mai avea nevoie de 9700. Dar asta dintr-o logica normala, poate or mai vrea sa angajeze…sau daca nu, alti pensionari la 40 de ani in sistemul falimentar de pensii. Sa-i trimita la pascut, ca pt aviatia romana nu au facut nimic, au asteptat sa le pice avioanele in gura…
Daca ar disparea numai aviatia reactiva ar mai fi cum ar mai fi.
Dar au murit definitiv si tancurile (prevad ca TRurile sunt ultimele sau vor fi inlocuite peste 20 de ani cu 30 de Leopard-1(UNU)), si TBTul(va avea aceeasi soarta ca si multicoiu iar Moreniul aceeasi soarta ca restul industriei), si tunurile romanesti, si marina militara(cele 4 corvete science fiction si inarmarea ruginelor britanice), si apararea AA si cam tot ce tine de tehnica militara…
Nu reusesc sa inteleg cum de mai puteti cu speranta. Sperati ca vor mai cumpara. Sperati ca vom ajunge la 48-60 de aparate, 60 de aparate de aparate de aer conditionat presupun. Sperati sa le modernizeze. Sperati sa pregateasca un numar suficient de piloti. Tot sperati.
Voi sunteti d’aia cu capul pe butuc dar sperati sa faca calaul infarct…
Am mai vazut tema asta, sa dai vina pe basescu pentru programul asta de achizitie… probabil se invata la scolile de partid si se raspandesc peste tot.
Prietene, cu tot riscul de a ma implica in troaca politica, decizia de a cumpara 12 avioane la mana a treia apartine unui ministru liberal in plina domnie a celui mai cinstit guvern uselist. Fanariotul, de bine de rau, o ardea cu de doua ori mai multe avioane si oleaca mai putin frecate decat astea.
Daca vrei sa dai vina pe cineva, da-o pe intreaga clasa politica si, mai ales, pe tristii care pun botul la tot felul de labareli populiste si ii tin pe aia la putere.
Aaah, si invata sa scrii. Sau la partid acolo nu conteaza studiile?
Asa e Mariuse, toata clasa politica in totalitatea ei este vinovata. Da dupa cum spunea Vlad Tepes teapa trebuie sa aiba o lungime direct proportionala cu …fonctia destinatarului.
Un ministru este un amarat de functionar de stat, pe cand Basescu este Comandantul Suprem al Armatei si poate bloca oricand o astfel de aberatie. De acord ca 24 de block 25 erau mai bune, fata de ce se vrea acum, dar daca ne gandim serios, ori 12 ori 24 tot un drac.
Iar gsg9 iti pot garanta ca stie foarte bine gramatica limbii romane, asa scrie el, pentru maximizarea efectului asupra cititorului. Foloseste limbajul pentru a-si sublinia ideeile. Fac si eu cam la fel, dar mai rar, nu am mare talent la proza. 🙂
PS Aaaa si vina, daca tot vrem cu adevarat sa gasim vinovatul, acela suntem noi! Romania nu are si nu a avut niciodata un dusman comparabil cu propria noastra imbecilitate si lasitate! Pur si simplu nu avem tupeul sa adoptam o pozitie si sa ne-o mentinem, macar la nivel declarativ, daca nu si faptic. Iar actuala generatie cripto-comunista este poate cea mai de slaba calitate de dupa 1821 incoace.
Asa cum ar spune un foarte fidel cititor al RoMilitary, aceste lucru mi se par…remarcabil!
Cand scrie „ai” in loc de „îi” nu poate fi vorba de vreun efect lingvistic. Sau de vreo greseala de dactilografiere.
Va sfatuiesc sa cititi prin presa articolele referitoare la achzitia avioanelor la mana a treia. Apoi rasfoiti zona de comentarii. Nu exista un articol macar la care sa nu apara de cateva ori tema „basescu ne baga pe gat 12 avioane vechi”.
Bine ca aparu’ un GRAMMAR-NAZI si pe blogul asta 🙂 Neaparat cu ochiu’ ager. Uite, ca sa te ajut ATZi subliniez eu, noteaza-le in carneTZel. Presupun CACOnTZinutu AL deranja mai tare decat ‘AI’-urile din postul meu, dar despre conTZinut comenteaza mai putin, ca ideile-s puTZine. ASHa scriu eu, incorect gramatical-ICESHTE. SHi da! La mine la partid, la firma DA software DA PA meleaguri ‘departate (ai oPTservat desigur greSHelile, scrie-le acolo in carneTZel ca sa ai ce-mi da cu argOmentu la urmatoarele postari), unde m-a angajat PA pile frate-miu, care-i SHeful DA filiala in pe-de-le, ASHA sA SHcrie, ca aSHtia are TESHTEturi in UK regional settings si nu am chef sa stau sa formate-£z. CapiSHI?
Nu GSG9, atunci au pregatit scandurile, furnirul, etc 🙂 Citeste cu atentie, ca si scandurile sunt mentionate 🙁
GSG9, noi nu doar speram, mai si miscam nitzel unde mai e loc>
Recunoaste ca si tu mai speri, ca altfel nu semnai petitia 🙂
Amu’, sper sa nu o iei prea in serios si sa refuzi sa semnezi alte petitii de-or apare pe tema asta 🙂
Bre, stii ca semnez, ca numai asta mai pot face in afara sa-i injur de mortzii mamii lor
NU GSG, nu asteptapta nimeni sa moara calaul de inima rea .Niciodata n-a patit-o pana acum . Sa se distruga industria de aparare mostenita de la Austro-Ungaria dupa Unire , sau concernul Vickers-Resita , asta da, s-a mai intamplat .Sub sireata indrumare a lui Bruno Seletzki , fost ofiter austro-ungar , si sub protectia … protectorilor acestuia, politicieni si generali romani .Nici nu e de mirare ca unii spun ca de fapt ar fi fost agent secret ungar .In ciuda tuturor articolelor optimiste de pe site , in care se arata cum „le-au tras-o” „serviciile” noastre celor unguresti . Dupa rezultate , cu „trasul” a fost cam asa, dar invers . Dar ce a fost a fost.
Toti asteptam insa acuma iarna aspra : poate de foame si frig vor iesi viermii si giumpalacii, asa, la inceput ,cu frica in oase. Ca in 1907 .Uite, si asta s-a mai intamplat .Dar s-a terminat rau .
O mai fi scriind in manuale de rascoala ?
Articolul trebuia sa se incheie cu „Dumnezeu s-o odihneasca in pace” – in 2014 vom fi mai rau ca in 1914 , practic nu vom mai avea aviatie militara.
in unele filme thriller se spunea: „Follow the money!”
Incep sa banuiesca ca toata lumea este atrasa de avioane si de fapt prajitura este sub ele.
Daca avioanele nu sunt cea mai mare parte din afacerea asta atunci inseamna ca s-ar putea sa fie restul…
Mai precis infrastructura.
Probabil avem cativa regi ai asfalturilor care stiu ca nu mai pun mana pe nici un contract de drumuri si atunci s-au ghidat catre piste de avion.
Ar trebui aflat cine este bagat in posibilele contracte pentru infrastructura si s-ar putea sa gasim si cine este de fapt initiatorul achizitiei de avioane third hand si ce ar avea de castigat din asta.
Sunt un roman din serbia de mult mult timp vizitez blogul d voastra dar acum nam putut sa ma aptin nu pot sa cred ceea ce se intimpla, la noi in serbia nar fi indraznit politiceni sa faca asa ceva.industria militara este coloana vertebrala a unei tari adica o tara fara industrie de aparare nu poate egzista afara de tarile arabe si tarile sateliti supa cite stiu eu romania nu este nici una nici alta de aceia fratiilor nu mai stati pe net ci contactati pe cine stiti incercati si otv Dan mi se pare ok si sint sigur ka o sa ajute mediile sunt puterea in plus ka acum e campania electorala si iesiti cu toti la alegeri sa skimbati javrele astea ce isi bat joc de intregul popor. Contactati si MJ sa REGELE el este ruda cu regele suiediei poate si el ajuta sa ca saab se intensifice cu oferta lor, contactati si noua dreapta, asta e tradare de neam nu mai lasati distrugerea natiunii.Sunt dintro fam de legionari nas spune prea multe decit aveti crija nu lasati ca istoria sa se repete, noi romani din serbia suntem pentru MJ REGELE pentru monarhie un presedinte vine pe scurt timp si cauta sa fure sa se inbogateasca cit-e la putere iar regele e lasat de Dumnezeu el e una cu pamintu un rege fara tara nu e rege si o va pastra cu sfintenie si cu mindrie ca e a lui cu cit e tara mai puternica si mai bogata el e mai respectat si mai mindru de el si de tara lui iar un presedinte cauta sasi inbogateasca familia si cu cit e mai bogata familia lui cu atit el e mai mai mindru de ia doar e un simplu om ca si toti noi dar familia MJ este intregul popor si de asta va spun politicieni vin si trec regele poporu si tara ramin dea pururi.Am avut ocazia la vrset sal vad pe MJ si va spun ca este cu adevarat REGE si daca are 91 anii e mai capabil ca totii politiceni inpreuna de asta cu greu lau primit napoi in casa spun casa pentru ca Ro e casa lui si poporu familia lui.Daca MJ sa sau otv nu pot nimic inainte de alegeri organizativa si iesiti in strada vi se va inlatura mai multa lume sigur va doresc succes.
lucian: aș spune că infra și suprastructura aferentă bazelor aeriene cele două reprezintă miză mică, bani puțini (comparat chiar cu modernizarea câtorva zeci de km de DN/DJ). Dacă aș urmări banii, cum bine punctezi, aș rămâne la tehnică și mai ales modificarea ei… de rămas așa cum e nu va rămâne. Banii se fac din „pachetul tehnic” + armament, pregătire echipaje, piese și armament. Nici nu aș zice că avioanele vor costa absurd de mult, cred că „adiacentele” sistemului vor acoperi grosul. Dar nu sunt deloc sigur că, în final, sania va aluneca pe panta asta. După alegeri vedem care e vântul dominant și în ce direcție urinează siniștrii. Am speranță că nu mor caii … nici tura asta, dar cum bine a punctat chiorul (din banc), vom vedea.
„Ahil”, roman din Serbia, aveti dreptate in legatura cu industria militara sarbeasca si cu patriotismul, deseori chiar nationalismul, majoritatii politicienilor sarbi vis-a-vis de interesul national.
Eu nu sunt pentru a favoriza Suedia sau SUA pentru o anumita oferta militara ci pentru a le pune in competitie, prin licitatie si contraoferte. Doar astfel am putea beneficia de un maxim de avantaje.
O afacere similara, cu avioane, a existat si dupa primul razboi mondial, pe cand Ion Antonescu era atasat militar la Londra. Atunci s-a incercat cumpararea unor avioane care nu satisfaceau carnetul de sarcini al aviatiei romane: afacerea Amstrong-Fokker din 1925.
Antonescu s-a opus vehement acelei afaceri, ceea ce i-a atras antipatia unor personaje importante din viata politica romaneasca de atunci, in frunte cu Carol al 2-lea.
De fapt exista o intreaga strategie de a fragmenta orice cerere de achizitii a armatei si a cumpara cat mai multe tipuri de avioane, pe loturi mici, pentru a maximiza comisioanele directe si cele indirecte, din piesele de schimb si mentenanta. Dar chiar si asa, era totusi vorba de avioane noi, nu la mana a 3-a.
Suna cunoscut?
Sună… Marius.
Motiv pentru care, după meditații corespunzătoare am decis să schimb strategia. În acest moment pun dezvoltarea SAUR 2 și următorului blindat, pe de-o parte, și a armei de infanterie, pe de alta, pe primul loc. Voi depune tot efortul și toată influența pentru aceste două proiecte. Apoi rachete AT și ce se mai poate AA, alte blindate și apoi avioane.
Cred că săbiile vor zăngăni în puțin timp și blindatele infanteriei și rachetele sunt priorități, nemaifiind timp pentru multe și complexe proiecte.
Sper să găsesc susținerea necesară în timp util.
si eu le vad cam tot asa, ca si prioritati, insa multirolul poate avea repercursiuni si pe alte categorii de arme, de aceea ar trebui sa ramana o prioritate! Este si programul care probabil va inghiti cei mai multi bani, deci are cel mai mare impact si asupra bugetului dar si asupra industriei de aparare, atat + cat si -. Daca multirolul inghite prea multi bani nejustificati, fara credit avantajos si eventual investitii in industria noastra, e foarte posibil sa omoare si restul programelor de inzestrare pe cel putin 5 ani, poate cu exceptia armei de asalt si a catorva SAUR2, alaturi de lovitura de gratie pentru industria aeronautica si restul industriei militare autohtone care s-ar fi repus putin pe picioare prin cateva programe de inzestrare…
Eu as merge pe un credit pentru avioane cu perioada de gratie in 2013-2014/15, care sa ne permita, impreuna cu cresterea gradata a alocarii din PIB pentru MAPN, sa demaram din 2013 inca 3-4 programe de inzestrare, dintre cele mentionate: SAUR2 si apoi TBT, arma de asalt, eventual rachete AA si un minim de 1000 (de preferat dublu, ca sa inlocuiasca ARO si eventual unele TAB-C79) vehicule blindate usor 4×4, care sa fie platforme multirol: AT, AA, sprijin infanterie, mortier, artilerie etc. Cred ca pana si la camioane stam rau.
Tot in 2013-2015, as re-aduce pe „linia de plutire” uzinele care produceau artilerie, elicoptere, avioane de antrenament, tancuri, cu un numar mic de comenzi si sprijin pentru export…
Abia apoi m-as orienta mai in forta catre noul avion de antrenament, elicoptere, artilerie autopropulsata, modernizare fregate si submarin, tancuri, etc.
La toate cele de mai sus as cauta parteneri externi in urmatorii 2 ani, cum ar fi Turcia, Polonia, SUA, Franta, Suedia etc, pt. a scadea costurile de cercetare sau a partaja costurile unor licente.
În momentul prezent este pură fantezie ce scrii – partea cu avion de antrenament, elicoptere,artilerie autopropulsata, modernizare fregate si submarin, tancuri. Chiar nu se poate, costurile nu vor putea fi susținute nici dacă se dublează PIB…
Ce se poate, și la asta fac trimitere, sunt arme pentru infanterie (arme de asalt, CA-uri modernizate și mijloace AT), transportoare și un sistem AA. Cred că acesta ar trebui să fie pasul actual, în paralel cu reșaparea câtor LanceR se poate (care e și va fi încă baza) și procurarea a încă o/două escadrile de ceva multirol competitiv. Cunosc blocajul generat de indecizia avionului asupra celorlalte programe, dar impactul îmbunătățirii capacității singurei arme standard a armatei (infanteria), care ar duce greul oricăror „chestii”, este net prioritară siguranței naționale. În plus, Avioane Craiova nu va face mare diferență în conflict, cu cele câteva avioane de antrenament posibile… nu prea, dar Moreni și Cugir face diferența în asemenea situație, plus modernizarea echipamentului ce este păstrat (TAB-uri).
Pai de astea am spus sa le lasam pe mai incolo, dupa 2015!
Nu trebuie dublat PIB-ul ci crescuta alocarea pt. MAPN de sub 1% catre 2%, care si ala este sub angajamentul fata de NATO.
Iar ca si comenzi pentru aducerea pe linia de plutire ma refeream la ceva de genul: modernizarea a 2-4 IAR99 la standard Soim sau XT a celor 10-11 nemodernizate (daca se mai justifica starea structurii), producerea a maxim 10 tancuri TR-85M1/2 (si ea o modernizare TR85 nu o productie de la 0), mai 1 Puma naval + 2-4xSocat revitalizate /an, 5xATROM sau LAROM pe an… Astea ar costa pana in 50-60 mil$ /an bugetul de aparare, iar 100-150 sa mearga catre programele prioritare.
Singura modalitate pentru alocări în plus este creșterea sumei produse de economie, deci PIB. A stoarce mai multe procente echivalează cu a bate calul slab, care nu poate trage. Calul trebuie întărit. Anul viitor ajungla scadență 7 miliarde de euro (BNR și MF) în contul datoriei, iar în 2014 vor fi 6, salariile trebuie crescute (trebuie angajați medici de ex) iar tu îmi spui că triplezi banii armatei? Ca să ce? Să aibă miile de generali pensii mai mari și să-și schimbe soldații plasmele și mașinile vechi din 2006? Știu că sună urât, dar fără banii produși de economie nu ai gloanțe și conserve, nu avioane…
Aproape triplarea alocării însemnează că banii (undeva la 2.000.000.000 euro) vor fi scoși de la ce? Drumuri, căi ferate, agricultură, spitale, educație??? Alege tu de unde tai 9 miliarde de lei în condițiile în care economia reală se îndreptă spre 0 (haltă), minus la anul și depresiune (destinație) dacă treaba continuă. Caz în care degeaba ai apucat să cumperi 5 tancuri, trei rachete și un avion… țara cade. Nu prea mă crezi că nu sunt bani cam pe nicăieri (Europa) și că trebuie prioritizate cheltuielile, nu răspândite reursele – pe model câte puțin peste tot. Efectul optim în sens de utilitate este fix ce am scris, dotarea infanteriei cu mijloace auto (camioane ROMAN), transportoare blindate și bine înarmate (și variante AT, AA, transmisiuni și bruiaj), sistem AA flexibil și modern. rachete AT la nivel de companie în sus, întărirea capacităților unităților VM, cercetare-diversiune-„speciali”, parașutiști și desigur repornirea modernizării MLI-84 și poate TR-85M1/2/3…
În situații nasoale 12-24-48 de avioane de pe 2-3 baze nu vor susține defensiva pentru mai mult de 4 zile (dacă mai pot decola și au ce trage), în schimb tot infanteristu Gheorghe va fi baza. Înseamnă că interesul meu e de a îl pregăti și echipa cât de bine pentru când va fi nevoie de el.
S-ar putea, asa cum exista cazuri, ca linia de productie sa nu mai existe… deci oricum nu se vor putea realiza toate de facto!
Domnilor nu mai batetii apa in piva cum se spune la noi ci trecetii la ceva mai concret cum vam scris mai sus mediile sunt puterea degeaba facetii voi planuri care nu leasculta nimeni organizati o emisiune fata in fata poporu si politicianu sa vedetii care au tupeu sa iasa in fata poporului. Si dupa ce iertau datoriile iracului si libanului si inarmarea afganistanului sa spuna ca pentru industria de aparare autohtona nu este bani.daca aveti tupeu contactati otv pt o emisiune fitiii siguri ca o sa accepte si asa rezolvatii problema sigur.
Ahil, daca o sa cauti putintel, vei vedea ca deja au fost facute aceste emisiuni. Una este mentionata putintel mai sus, altele au fost realizate de Adelin Petrisor pe TVR si Moise Guran la Ora de business… cauta si vei gasi. Comentariile noastre le vei gasi pe blogurile emisiunilor respective.
Intrebare, apropos de facut ceva, ai semnat petitia?
http://www.rumaniamilitary.ro/petitie-pentru-avioane-noi-si-offset
http://www.petitieonline.com/avioane_noi_si_dezvoltare_economica_prin_offset
Fii sigur ca si la Casa Regala au ajuns deja aceste informatii.
Emisiuni:
http://inregistrari.antena3.ro/view-28_Oct-2012-Punctul_de_întâlnire_cu_Radu_Tudor-23.html
Inregistrarea Biziday din 24 septembrie, in care se vorbeste, voalat, si de initiativa noastra (minutul 17:45, sau 20:47 dupa ora difuzarii): http://www.tvrplus.ro/editie-ora-de-business-54780
Adelin Petrisor:
http://www.adelin-petrisor.ro/noul-multirol/
http://www.adelin-petrisor.ro/solutie-de-avarie/
Iata ce spune si domnul Blanculescu:
http://www.blanculescu.ro/f-16-si-eurofighter-vectori-ai-mortii-insa-si-ai-integrarii-economice-0
Dacă vreți să facem ceva, eu mi-am cam expus tăria opiniunii. Trebuie acționat cu cap și insistent începând de acum. Reînnoiesc oferta pentru a începe să trasăm idei și planuri, astfel încât să fim în poziție până la alegeri. Dacă ratăm momentul, va începe să fâsâie problema din 2013.
Mă contactați dacă vă decideți cumva.
Iar emisiunile au fost facute de oameni „cu greutate”, ca sa spun asa, chiar daca niciunul dintre noi n-a fost invitat… Important este ca s-a discutat si se mai discuta chestiunea!
Scuzati nu e treaba mea dar e foarte greu sa vezi distrugerea sistematica a intregului popor si sa nu faci nimic.Atunci organizativa totii din toate blogurile din domeniu si sindicatele din industria de aparare si iesitii in strada ,belgradul a fost demolat din partea organizatiei nationalni front adica majoritatea au fost suporterii cluburilor sportive sub numele frontul national pentru lucruri incomparabile cu tradarea nationala ca de exemplu gai parada de 3 ori a fost demolat centru belgradului ca sa se interzica aceasta rusinoasa parada.si sa reusit la voi au spinzurat chipul lui Avram Iancu si uni istorici ne rusinati lau facut betiv si nimemi nimic aici nici nar visa asa ceva din ce va lasati moale va vor distruge si distrugerea asta a inceput acum 22 ani si voi tot nu vedeti si nu va desteptati tot ii votati de 22 de ani aceeasi oameni numai ca se schimba poate ca se si vorbesc astasi eu miine tu asa pare din punctu meu de vedere ce in ro nu mai exista si altii deasta isi fac tot ce vreau nau frica de nimeni e si acum la tvr1 ascultati ce a spus ambasadorul american noroc.
Ma gandesc ,oare nu ar fi mai eficient un protest cu banere pe cladiri, gen reclame pe panouri publicitare, sau tricouri , ori reclame postate prin autobuse ? Ar avea un impact mai personal si o comunicare mai directa decat Tv care a devenit rutina .
Sau , un protest cu tricouri de ziua nationala …
Poate chiar de ziua armatei …
nu am sters ultimul rand ,pana la anu …
iar intre timp avioane f16 bl30 sunt transformate in qf16.
http://www.f-16.net/news_article4655.html
mijti alegere.felicitari d-lui ministru al apararii.arb trerbui sa lșe piloteze el.pun pariu ca nu se urca in vreo masina care e mai veche de 5 ani..dar viseaza la avioane vechi.
Achizitia de avioane nu depinde de ministrul apararii ci de formatiunea politica aflata la guvernare, respectiv liderii sai.Ministrul apararii este doar varful ghetarului.
In principiu de acord, dar oamenii mai au si ceea ce ar trebui sa se numeasca DEMNITATE si BARBATIE! Compromisul nu se face chiar in orice conditii…
Toate armatele care se respecta au 1 tip de avion supersonic multirol monomotor si unul la fel dar bimoror,suplinite de un avion de antrenament
mono sau bi motor jet/turbofan.In cazul Romaniei daca tot au luat cele 12 F-16 AM/BM Falcon
ar merge ca solutie provizorie readucerea la zbor a 12 MIG-29 A/B SnipeR,iar dupa ce cele 48 de MIG-21 A/B/C LanceR isi vor termina rezerva de zbor achizitionarea a 24 Rafale C/B/M sau Eurofighter Typhoon A/B noi.Pt.antrenament sunt super bune 24 IAR-99 B SoiM de preferinta cu un motor nou.Ar fi excelent daca am putea obtine licenta la un motor turbofan modern gen : Turbounion RB-199,F-404-GE-400,Eurojet 2000 sau Snecma M-88-2.SPER CA TOT CE SE SCRIE PE ACEST FORUM SA FIE CITIT SI DE GUVERNANTII ROMANIEI…SI CA NOUL GUREVN USL SA SE INTERESEZE SI DE ACEASTA MINA DE AUR CARE ESTE INDUSTRIA DE APARARE SI INZESTRAREA ARMATEI ROMANE.SPER SA NU SE UITE LA SPAGI,GESEFTURI SI COMISIOANE CAND VOR PUNE IN DISCUTIE ACHIZITIONAREA DE TEHNICA DE LUPTA PT.ARMATA.
Pingback:Ziua de patriotism | Manuel Cheța