Textron Land Systems, TAPV si variante pentru Romania

O stire recenta ne spune ca vehiculul TAPV al Textron pentru fortele canadiene (Canadian Forces Tactical Armoured Patrol Vehicle) va fi produs in parteneriat cu Rheinmetall, pentru partea de asamblare finala si testare. Contractul vizeaza o bucata de 120 mil euro din comanda pentru 500 de vehicule, totalizata la 709 mil$.canadieni (CAD). Comanda poate fi extinsa la 600 de vehicule. Textron este de asemenea implicat in programul de Beneficii Industriale si Regionale al Canadei, o forma de compensatie (offset) pentru comanda respectiva.

Sursa ArmyRecognition.

TAPV

TAPV este unul dintre cele mai avansate vehicule din clasa sa, similar cu BAE RG35, fiind un derivat al M-1117 din dotarea armatei SUA, vehicul care poate transporta 2+8 militari, la o masa totala de 15 tone. M1117 a fost initial conceput ca vehicul low-cost pentru politie militara si paza obiectivelor. 

M1117

Vehiculul TAPV rezista la 10kg de exploziv sub roti si 8kg plasate direct sub carcasa, avand si caracteristici specifice unui MRAP, avand si sasiul in forma de V, pentru a redirectiona efectul unei explozii la nivelul solului.

http://defense-update.com/20120609_canada-selects-textron-systems-msv-for-tactical-armored-patrol-vehicles-tapv.html

 

Mai multe date tehnice M1117 MSV, care in varianta pentru armata SUA costa aproximativ 800.000$/bucata aici.

 

Variante M1117:
ASV Comanda si control: acelasi sasiu ca si versiunea de baza dar fara turela.
ASV ICV: Vehicul de transport al infanteriei, sasiu marit, echipaj 2 + 8 soldati
ASV RSTA: Vehicul de recunoastere, supraveghere & gasirea de tinte/cercetare
ASV Recovery: fara turela, vehicul de reparatii/recuperare
ASV Knight: Vehicul de observatie si coordonare
AS Ambulance: Sasiu marit

 

RG 35, un vehicul de 18 tone construit in Africa de Sud de Land Systems OMC, subsidiara a BAE Systems (designul permitandu-i pachete suplimentare de protectie si o crestere teoretica semnificativa in greutate de pana la 33t), a fost concurent al celor de la Textron in programul TAPV, existand atat in versiunea 4×4 cat si 6×6. In acelasi timp este un design mai nou decat M1117, avand protectie Stanag nivel4 si putand acomoda hybrid electric drive:

 

BAE RG35 6×6

 

Variante aici – ArmyRecognition: rolurile pot fi de la patrula de granita, la transport de personal, ambulanta, platforma pentru arme de pana la 20mm, mortier, etc., putand transporta pana la 15 militari in versiunea 6×6.

 

BAE RG35 4×4 alaturi de varianta 6×6

 

Revenind la TAPV, primele 24 de vehicule ar trebui livrate in 2014 iar ultimele in 2016, contractul de capabilitate operationala extinzandu-se pana in 2021.

 

De asemenea, Textron a prezentat noua generatie a clasei de vehicule Commando, la expozitia AUSA 2012, vehicule cu nivel 2 de protectie MRAP (stirea aici).

 

Commando

 

In acest moment Textron are in Canada 2200 de angajati, localizati in Ottawa in filiala Textron Systems Canada, la Bell Systems si la Kautex. In echipa candiana Textron TAPV mai sunt incluse si societatile Konsberg Protect Systems Canada si EODC (Engineering Office Deisenroth Canada), fiind asteptat ca pe parcursul demararii productiei sa se alature si alte firme private canadiene, ca si furnizori. Textron Inc. are in compunerea sa mai multe firme de renume din domeniul apararii: Bell Helicopter, Cessna Aircraft Company, Jacobsen, Kautex, Lycoming, E-Z-GO, Greenlee, and Textron Systems.

 

Cand ne gandim la faptul ca Textron s-au instalat deja in Romania si vizau o colaborare cu Aerostar Bacau pentru producerea unui vehicul blindat 4×4, logica ar fi intrebarea cand statul roman se va cauta in buzunare pentru a incepe inlocuirea venerabilului TABC-79 (390 de bucati intrate in dotarea armatei noastre + aproximativ 40 de sisteme AA CA-94 pe acelasi sasiu), vehicul de nici 10 tone, din ce in ce mai rar vazut ca functional in dotarea batalioanelor de cercetare si infanterie ale fortelor terestre romane? Singurul dezavantaj al M1117 sau RG35 fata de TABC ar fi lipsa capacitatii amfibii, insa au o protectie crescuta atat la explozivi cat si balistica.

 

TABC-79

Insa dupa anunturile pompoase din primavara lui 2010 s-a cam asternut praful… colaborarea fiind facuta publica imediat dupa selectarea ofertei de 24 avioane F16 BL25 la mana a doua de catre Romania (stirea aici). Probabil asocierea va fi relansata dupa achizitia avioanelor F16 din Portugalia.

 

Pe Wikipedia, mai in gluma mai in serios, se precizeaza o intentie a Romaniei de a cumpara 200-400 vehicule M1117 fabricate la o uzina din zona Cugirului

RN 94

De asemenea, este probabil si logic ca cei de la Moreni sa poata oferi in curand variante 6×6 (in locul RN94 care nu a reusit sa intre in dotarea fortelor romane si turcesti, asa cum fusese prevazut initial, fiind folosit de Bangladesh) sau 4×4 bazate pe Saur 2 sau TBT.  Pentru varianta 4×4 exista deja un concept, numit Saur 4, cu masa estimata de 7 tone si nivel de protectie propus Stanag3. Poate ca Textron ar fi trebuit sa se asocieze si cu Uzina Moreni.

 

AH-1 Z

Si ca sa visam putin, ce ar fi daca am relua candva, prin intermediul Textron si in folosul privatizarii a ceea ce a ramas din S.C. IAR Brasov S.A.,  colaborarea propusa acum mai bine de 10 ani cu Bell Helicopters, dar poate cu un numar initial mai mic de elicoptere AH-1Z decat acele 96 AH-1 Dracula? Astfel ne-am asigura un elicopter adevarat de atac pentru fortele aeriene romane si am avea anumita posibilitati de export in Polonia sau alte tari care nu au inca asemenea aeronave dedicate, sau de a face upgrade si mentenanta la AH-1 aflate deja in exploatare in Turcia sau Israel. Bell Helicopters produce mai multe tipuri de aparate de zbor militare: Bell Boeing V22, UH-1Y, AH-1Z, Bell OH-58D, dar si civile.

 

Poate intr-o zi… vom avea si noi conducatori cu viziune si vointa de a face ceva.

 

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Prezentarea prototipul tancului turcesc Altay de catre compania Otokar. Un exemplu pentru Romania?” 

 

 

 

15 comentarii:

  1. Ei si tu acuma! Nu intelegi ca nu ne vindem tara?!?
    Mai stam putin si le dam toate gratis!

  2. Noi in chiloti si-n TAB-uri !:)
    Tocmai semnam pentru cazane.Ce sa mai discutam noi de asha ceva ?

  3. Asa cum am comentat si la articolul despre sicriul ROAF, dupa mine bugetul pentru avioane ar trebui separat de restul inzestrarii si alcatuit ca si fond special impreuna cu ministerul economiei si Finantelor (asa au facut si polonezii), separat de bugetul de achizitii al MAPN. In plus, din bugetul MAPN ar trebui scoase pensiile militare, iar alocarea de buget ar trebui crescuta de la 0,8% din PIB la un minim de 1,5-1,6, prin cresterea incasarilor din PIB (eterna lupta).

    Un vehicul blindat 4×4 multirol este minimul de inzestrare si mobilitate pentru batalioanele de infanterie si poate indeplini multe roluri: inlocuirea vehiculelor 4×4, gen ARO, intr-o versiune blindata usor, platforma pentru diverse tipuri de arme AT/AA/artilerie/cercetare/ambulanta/ punct comanda si sprijin infanterie intr-o versiune cu upgrade la blindaj. Daca nu ai bani de acest minim, poti sa-ti iei adio de la mobilitatea fortelor terestre si un minim de mijloace de lupta, dincolo de arma de asalt si AG-7.

    „Eu as merge pe un credit pentru avioane cu perioada de gratie in 2013-2014/15, care sa ne permita, impreuna cu cresterea gradata a alocarii din PIB pentru MAPN, sa demaram din 2013 inca 3-4 programe de inzestrare, dintre cele mentionate: SAUR2 si apoi TBT, arma de asalt, eventual rachete AA si un minim de 1000 (de preferat dublu, ca sa inlocuiasca ARO si eventual unele TAB-C79) vehicule blindate usor 4×4, care sa fie platforme multirol: AT, AA, sprijin infanterie, mortier, artilerie etc. Cred ca pana si la camioane stam rau.”

    • 1% din PIB se poate, nu mai mult următorul an și din vânzări de active (terenuri nefolosite care stau degeaba, clădiri ale fostelor garnizoane de frontieră) + materiale (echipamente, motoare de 29, arme) să fie înlocuit parcul auto, transportoare.
      Clar că avioane (dacă) se iau separat, nu din bugetul (5% ce rămâne după solde și pensii).

  4. Saur 3 sau TBT au nivel de protectie 3 ? si am impresia ca Patria are deja 4 , adica noi proiectam la nivel 3 cand altii au in seria nivelul 4 ???
    Sper ca am inteles eu gresit sau am informatii eronate

    • Nu stiu sa exista transportoare care sa aiba in standard gradul de protectie mai mare de 2. Optional se pot asigura kit-uri de protectie pana la nivelul 5. problema estre greutate suplimentara foarte mare. Si SAUR 2 saau TBT-ul pot urca in categorie fara probleme.

  5. textron astia nu trebuiau sa cumpere aerostar acum ceva ani? daca nu am luat F-16 Block 25 de la garda nationala – poate era mai bine 24 de bucati – 900 milioane cu armament si training inclus.

  6. Nu cumparau ci se asociau cu ei… e scris in articol!

  7. Poate unora de-aici o sa le para puerila intrebarea mea… dar… Ce anume sa-ntamplat cu RN94? Care e povestea lui mai pe larg? Apare undeva?

    Din ce-am gasit pe net reiese ca era un produs ok…

    • Povestea partiala a lui RN 94 o vei gasi aici in cateva zile in cel de al doilea articol despre vizia mea la Automecanica Moreni. Este intradevar un transportor bun si necesar Armatei. De ce nu se fabrica?!
      Intrebati-i pe nenorociti care va vor cere voturile in decembrie. Culmea este ca sunt solicitari externe pt RN 94.
      Intrebarea nu este deloc puerila ci dimpotriva de foarte mult bun simt.

  8. Pingback:TAP-V scos la pascut... - Romania Military

  9. Pingback:Cumparaturi 4x4 militare... - Romania Military

  10. Pingback:TBT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *