SAUR II in vara pe Arges
Dupa seria scurta de articole despre SAUR II simt nevoia sa fac cateva consideratii mai generale.
Am citit cu mare atentie toate comentarile la articolele despre SAUR II, si pe cele pozitive si pe cele negative sa spunem. Bineinteles ca cei care nu sunt foarte incantati de vehicul nu sunt in mod obligatoriu rau intentionati, doar ca din anumite motive nu sunt la fel de entuziasti ca mine.
Asadar incerc ca condensez toate aceste pareri si sa le raspund.
Recunosc ca nu pot fi obiectiv in totalitate, fata de acest transportor, iar acest lucru este normal. Doar un om sarac la minte isi propune sa fie 100% obiectiv. Nu sunt si nici nu vreau sa fiu, deoarece, din punctul meu de vedere, soarta TBT-ului depinde foarte mult de Saur II, in sensul in care, daca Moreniul nu va avea bani sa produca pe propriile ei forte noul TBT, nici nu va primi bani de la guvern in acest scop. Nu sunt obiectiv pentru simplul motiv ca fiecare isi vede puiul frumos, iar noi romanii avem foarte prostul obicei sa fim foarte obiectivi cu noi insine, chiar si atunci cand nu ne intreaba nimeni de sanatate. Suntem cateodata mai catolici decat Papa, desi este in joc viitorul nostru.
Poate ca nu constietizam, insa cum lupta pentru o aviatie decenta s-a terminat cu o infrangere rasunatoare, peste ani, pentru Romania, singurul lucru care ne mai desparte de nefiinta totala a industriei militare romanesti este productia de transportoare.
Cred cu tarie ca daca fabrica de la Moreni dispare, daca Armata nu va cumpara cateva Saur II, nici TBT-ul nu va mai apuca sa se nasca, pe motiv de lipsa de bani. Sunt sanse foarte mari, ca anul viitor situatia economico-bugetara sa fie chiar mai rea decat actuala saracie, iar in aceste conditii si cu aceiasi politicieni, dati-mi voie sa nu ma incred prea mult in banii veniti de la buget pentru TBT.
SAUR II a fost comparat cu Pandur II, cu Patria, sau alte scule de bascule, uitand sau evitandu-se sa se precizeze, poate cu buna stiinta, ca diferenta majora intre TAB-ul nostru si cele din tari straine, este de facto una singura, cu mai multe liniute: multe zeci de milioane de euro bagati in cercetare si productie, comenzi din partea proprilor armate si ani de zile de experimentari si teste. Eeee, sunt mai multe diferente…
SAUR II nici macar nu este un produs se serie, fiind in acest moment perfectibil si in teste. Asadar nu poti sa compari un produs matur, incercat in teatre de operatiuni, sau calit deja in mii si mii de kilometri de poligon, cu un TAB care inca nu trecut de bolile copilariei si care a fost construit din bani de buzunar ai uzinei. Daca vreti sa injurati pe cineva, de ce nu va luati de guvernanti, de ministrul apararii, care in 22 de ani nu au fost in stare sa finanteze un amarat de transportor?!
Si acum ceva istorie. Cu multi ani in urma, pe cand SAUR II, era doar un “ faimos” ABI (care fie vorba intre noi, chiar este faimos printre cei care au facut revolutia in Bucuresti si nu prin provinicie la televizor), pe plaiurile americane iesea la iveala Bradley! Masina de lupta a infanteriei, moderna, usoara, etc, etc, numai ca atunci cand militarii si Congresul au ciocanit-o un pic, pe ici pe colo, s-au luat cu mainile de cap si uite asa a inceput unul dintre cele mai mari scandaluri din istoria industriei militare americane.
Mai exact Bradley-ul a fost considerat la unison de toti specialistii, drept un esec monstrous, un jaf de MLI, cu un blindaj de aluminiu, care i-a facut pe rusii sa moara de ras. Avea atat de multe hibe, incat Congresul a trecut la amenintari cu puscaria, pentru cei care au facut-o. Numai ca prea multi bani erau deja bagati in proiect si chiar aveau nevoie de o noua masina de lupta, asa ca americanii, pragmatici, au lasat ocarile si scandalul la o parte si s-au apucat sa vada ce dracu se poate face la fieratanie.
Nici Strayker-ul nu a fost lipsit de astfel de probleme, avand si el portia lui de scandaluri, legate tot de calitate. Numai ca americanii nu sunt romani! In loc sa-si puna poalele in cap si sa faca misto de proprile produse, au inceput sa le surubareasca, sa le doteze, sa le imbrace la alt croitor.
De ce?! Pai dintr-un motiv foarte simplu….Voi cine credeti ca ar castiga o confruntare intre un TAB 77 dotat cu Spike LR si ultramodernul si ultragermanul Boxer inarmat cu rapandula de Maliutka?! Ideea din spatele acestei intrebari este in esenta destul de simpla si demonstrata suficient de mult in razboaiele din secolul trecut, ca si in confruntarile din Irak 2003.
TAB-ul sau MLI-ul nu sunt luptatori in sine, ci doar platforme pe roti sau senile, rolul lor fiind doar acela de a sustine un echipaj si o panoplie de arme cat mai eficienta si moderna. Nu Strayker-ul lupta cu talibanii, ci echipajul si platforma de arme care este montata pe transportor.
In razboiul din Golf, second edition, Bradley-ul a fost mare vedeta, distrugand foarte multe tancuri irakiene T-72, cu ajutorul rachetelor AT si al sistemelor sale de observatie foarte performate. Ori ne putem inchipui cu totii ca un T-72 face surcele un Bradley daca-l prinde, problema este ca nu l-a prins, si asa cum stiau si americanii, o arma este la fel de buna sau de proasta precum echipajul ei, sau in cazul transportoarelor pe senile sau roti, in functie de setul de arme si senzori montati.
SAUR II nu este altceva decat o platforma, nu o arma in sine, iar pentru o platforma nu cred sa fie probleme. A fost testat in noroi si pe teren mocirlos, teren pe care SAUR I sau Zimbru au ramas intepenite si asta datorita tractiuni si diferentialului blocabil.
SAUR II cu turela Crotale
Chiar este SAUR-ul atat de slab incat Armata nu poate cumpara 30-40 de bucati, macar ca vehicule auxiliare?! MEDEVAC, centre de comanda, ori alta configuratie?! Are astazi armata o colectie de scule extraperformante si TAB-ul celor de la Moreni nu s-ar portivi?! Sunt un mare sustinator al acestei masini si, sau mai ales, datorita faptului ca nu am incredere in guvern, vis-à-vis de finantarea pentru TBT. Ori daca s-ar gasi cateva milioane de euro pentru cateva zeci de masini de lupta, am fi siguri ca TBT-ul va fi o realitate. Apropo de bani, cate SAUR II puteau fi cumparate cu bani dati total aiurea pe cele 17 Piranha IIIC?!
Altii, si aici ma refer la alte tari si popoare, fac pe dracu in patru numai sa-si protejeze industria locala. Astfel Australia a lansat in productie doua noi distrugatoare, de care nu aveau chiar asa mare nevoie. Declaratiile PM-ul Australian au fost insa foarte clare: trebuie sa ne pastram capacitatile de productie si personalul calificat! Americanii fac la fel, desi US Army nu mai vrea tancuri noi, Congresul a insa fost de cu totul alta parerea si a obligat armata sa mai comade tancuri Abrams noi-noute. Motivul?! Pai acelasi, pastrarea capacitati de productie si a fortei de munca calificate.
Turela sud-africana, posibila sursa de ispiratie pentru cea de pe SAUR II
Rusii au enorme probleme cu forte de munca, in domeniul submarinelor, datorita faptului ca in anii din urma, nemaifiind bani pentru constructia de submarine si pentru reactoarele nucleare ale acestora, personalul specializat, ori a plecat, ori s-a deprofesionalizat, iar rusnacii se dau acum de ceasul mortii sa-si refaca pe repede inainte forta de munca supere-calificata.
Numai noi romanii aveam orbul gainilor si nu intelegem ca ori daca cumparam SAUR II, sau Pandur sau Patria, este tot un drac, din punctul de vedere al platformei si ca ceea ce conteaza cu adevarat este panoplia de arme si senzori pe care ii montam si mai ales orele de instructie a echipajelor!
Nu cred ca un Patria echipat cu arme de ultima generatie, ar fi mult mai mai eficient decat un TAB romanesc de tip SAUR II si este doar o opinie personala.
La sfarsit mai trebuie sa spunem ca Uzina de la Moreni este astazi doar un integrator final al produsului, astfel ca se poate opta pentru orice fel de configuratie, orice fel de electronica. Faptul ca UTI face parte din proiectul TBT-ului este, din punctual meu de vedere, un lucru foarte bun. O companie privata are alta aliura si alta putere de convingere, dacat una de stat.
Iveco, din cate stiu eu, a fost impus in programul TBT si ar fi responsabil cu livrarea sasiului, livrare pe care ar fi trebuit s-o faca de ceva timp, dar care intarzie inexplicabil, desi initial sasiul ar fi trebuit sa fie obtinut de la o companie din Turcia, care era gata sa livreze produsul imediat.
Asadar SAUR II merita o sansa, la fel si iluzoriul, din ce mai mult, TBT 8×8. Daca armata va avea bani si daca va avea si vointa sa cumpere o mana de transportoare, am putea avea inca o sansa
GeorgeGMT
Sursa foto: Automecanica Moreni
istemul crotale ng e posibil sa fie instalat pe saur II,arata chiar foarte bine.
Este o poza originala, neprelucrata. Nu a fost insa integrat pe SAUR, s-au facut doar probe de instalare. Din ce imi aduc eu aminte Crotale a fost montat in urma cu mai bine de un an pe SAUR, o poza cu acest sistem pe TAB-ul romanesc putand fi gasita pe pliantul Expomil 2011.
(care fie vorba intre noi, chiar este faimos printre cei care au facut revolutia in Bucuresti si nu prin provinicie la televizor}George trebuie sa inteleg ca revolutia a inceput cumva la Bucuresti si eu nu stiu?Eu sunt din Timisoara.Poate ma lamuresti cum este cu provincia si poate ma lamuresti cand a inceput revolutia in capitala noastra draga.
Poate tu ai facut revolutia la televizor,eu am trait-o!
Daca tu crezi ca ma refeream prin „provincie” la Timisoara, te inselli foarte profund! Prin termenul respectiv ma refeream la orasele mici, de provincie, unde nu s-a intamplat nimic, dar au totusi o droaie de revolutionari. Ma referam la cei care au vazut evenimentele la TV din staul lor, iar acum isi dau cu parerea…
Iar ABI este cunoscut in Bucuresti pt incidentul de la MApN, sediul vechi. In privinta TV-ului…acum regret ca am iesit pe strada…Oricum nu mi-am luat certificat si am cel mai profund dispret pt cei care si-au luat, cu exceptia, bineinteles, a celor raniti sau a urmasilor celor decedati.
Insasi termenul de „revolutionar” imi provoaca greata!
Stai linistit nici eu nu am certificat de revolutionar si am aceiasi parere despre acei revolutionari care au iesit din ascunzatori dupa revolutie,scuza-ma te rog,poate m-am aprins prea repede,referitor la provincie.
George, poti posta fotografia la dimensiunile originale? Poti afla de la Moreni daca au montat doar un mock-up? La ce concluzie s-a ajuns in urma testelor de instalare a Crotal-ului?
Multumesc!
Fotografia ti-o trimit pe mail, pt intrebari lasa-ma cateva zile….Toate fotografiile publicate in articolele cu SAUR II pot fi folosite fara restrictii, cu rugaminte ca la sursa sa fie trecuta Automecanica, Si imaginile video la fel.
Gura ta mare edevar graieste!
Am vazut pe resboiu critici penibile referitoare la faruri si design… sau pareri despre capabilitatile de teren – facute de niste oameni care nu s-au dat jos de pe beton sau alsfalt in viata lor. Nu inteleg de ce dar se scoate in fata ideea ca neaparat trebuie sa vina cineva, nu se stie cine exact, dar cineva, strain – neaparat – care sa ne invete sa facem chestii, pentru ca noi nu stim, facem cum facem si ne ies niste masini urate, da baaaa! uraaaateee, urateeee, cu spume, zgaraie pe ochi hipsterii cu pretentii de jurnalisti….
Mi frica mie ca aia, factorii de decizie sa nu aibe asemenea ineptii in cap.
Parere mea este ca un asemenea vehicol trebuie sa fie cat mai modular posibil si putem luat drept exemplu in acest sens platforma Leopard (tancurile alea nemtesti al dracului de bune) capabila sa accepte aproape orice upgrade sau sa integreze tehnologii noi. Pe langa asta motoarele si sistemele de transmisie trebuie sa fie mega-fiabile, usor de reparat si schimbat.
Appropo de Bradley – s-au facut o droaie de glume pe seama lui, se gasesc pe yutub.
Din cate am „auzit” polonezii nu sunt chiar asa multumiti de masina aia de import, finlandeza si au de gand sa iasa pana la urma cu un produs – conceptie proprie sau ma rog… cu „inspiratie”.
Polonezii sunt cu adevarat uimitori! Sunt destul de multumiti de Rosomak ca vehicul, nu sunt insa foarte multumiti de faptul ca depind de altii, asadar, dupa ce au achizitionat o cantitate seriosa de masini (nota bene, produse la ei acasa) si au si invata ceva din transferul tehnologic de la Patria, s-au hotarat sa-si dezvolte propriul TBT.
Daca vor considera pana la urma ca merita, financiar vorbind, o vor face. Deocamdata sunt acoperiti cu TAB-uri, si-au rezolvat urgenta dotarii armatei, au suficient timp acum sa vada ce si cum. Asta este doar o parere personala, nebazata pe nici o sursa, insa asa se face in lumea oamenilor destepti: cumperi, transferi tehnologie, apoi scoti tu insuti un produs bastinas, independent de toata lumea. Asa se construieste o industrie militara si o armata bine dotata.
Dar repet, este doar o opinie personala, nesustinuta de nici o informatie din piata.
Asadar, revenind la modelul romanesc, putem foarte bine cumpara SAUR II, il inarmam pana in dinti cu ce vrea sufletul nostru, apoi la adapostul catorva zeci de masini moderne si cu o industrie cat de cat revigorata, ne apucam serios de TBT. Eu personal as merge chiar in parteneriat cu o tara prietena, Polonia ar fi chiar indicata pt ca si Ea cauta un nou TAB…
Da trebuie ceva minte, voina si mai multa bunavointa fata de noi insine.
atentie, pericol de sf…
Intrebare:
Este posibil ca intr-o tara/armata sa se poate ascunde/tine secreta achizitia de echipament/vehicule/sisteme/etc in numar mic/mediu/mare si sa para ca si cum, „vai de noi, nu ne permitem”?
Ma gandesc la toate posibilitatile, sau incerc sa ma agat de ceva acolo…atata „nu, nu, nu” de fiecare data…
Totusi vorbim de aprarea unei tari, nu de achizitii de creme…
Mai exact, SAUR, ATROM, echipamente pentru trupe, AA etc, ca vad ca tot, nu sunt bani, ca apare multicam echipamente ca in vest pentru soldati si altele, nu stiu, ceva optimism nu ar strica…
Mai ales Romania, ca vad ca mai nou si RM arunca cu cah…
As dori sa spun ca da, din pacte nu cred ca este cazul.
@Mirel
Posibil o fi dar e improbabil. O fi aratand bine macheta aia, sau photoshopul.
Insa sistemele Crotale nu se preteaza cerintelor operative ale armatei romane, avand o
problema majora: nu-s gratis. „Doosan DST integrated this modified Crotale NG system
with a K200 vehicle. 48 units were initially produced for 330 million Euros.”
@MC
Nu cred ca le tinem ascunse, poate numai energiile lui Zamolxis sau super armele lui
Coanda 🙂
Se merge pe ideea ca puterile-si apara coloniile, deci coloniile nu tre sa se mai apere singure…
@George „TBTul este pt noi Multirolul Doi”
Articolul asta e un fel de necrolog al Moreniului si al industriei de aparare romanesti
in general.Geaba bitch-uim pe bloguri, armata mortua est, interesant e ca nici macar pe armata n-o deranjeaza problema atat timp cat inca se platesc soldele.
In 2013,2014 astia n-au bani sa plateasca datoria externa, pensiile, salariile la
bugetari(singura industrie care inca ‘fonctioneste’ bine in Romania). Se imprumuta ca sa rostogoleasca datoria, happy days, dupa ei poto…poate nu mai ramane nimic dupa ei, ca natalitatea e varza, tineretul fertil a emigrat, tiganii se ‘inmulteste’ dar au ajuns pana si aia sa emigreze saracii ca aici nici de furat nu mai e amuzant, in 20-30 de ani sa-si aduca indieni, chinezi si africani sa le munceasca pe plantatie.
Plus factura clasei politice, scumpa, ca-i de calitate.
Asa ca la ce TBT visam doamnelor, domnisoarelor(saru-mana Angela :), sper ca te alegi
toamna asta 🙂 ) si domnilor…
Moreniul o sa moara incet si ala, umila mea parere. N-au de ce sa-l pastreze, ca de la importuri vine spaga…daca fabrica trece de 2014 chiar am avut noroc.
Romalia va ramane doar colonie la marginea Europei, exportatoare de materii prime
aproape gratuite, forta de munca ieftina(cat o mai avea, pana nu se autoexporta toata), terenuri ieftine, cu fanarioti tinuti in functie de Inalta Poarta.
Poza e reala, s-a incercat si asta, in rest frate eu sunt daca nu foarte optimist, in mod clar sunt foarte incapatanat. Atata timp cat Moreniul nu si-a inchis portile mai e de discutat.
Daca asa se pune problema, si, da, consider ca ai dreptate cu sustinerea industriei strategice, Moreniul ar trebui sa primeasca fonduri pentru conceperea pana la faza de prototip a unui MBT. Nu e asa mare branza, daca pana si turcii au reusit sa scoata un produs destul de bun. Dar, anyway, noul MBT ar trebui sa-si propuna performante ridicate, mai ales ca exista deja exemplul noului Leopard, care propune niste chestii care tin mai mult de soft dar pe teren pot sa faca diferenta (ex. interoperabilitatea dintre vizorul ochitorului si periscopul comandantului: periscopul poate sa inlocuiasca la nevoie echipamentul de ochire), In rest… 1200 RHA frontal, 800 RHA lateral (dupa ERA), motor diesel 1200-1500, posibilitate montare trophy, alerta iluminare laser, mitraliera telecomandata, tun 120 mm…
Proiectarea unui MBT ar sustine serios cercetarea militara romaneasca, desi investitia in MBT-uri intr-o cantitate rezonabila ca sa le pese rusilor de ele, e putin probabila.
Moreniul ar trebui sa se specializeze pe vehicule mici, versatile, usoare, letale pentru blindatele grele, usor de deplasat in munti, care permit atac si retragere rapida.
Exemple de vehicule de care Romania are nevoie iar Moreniul poate proiecta:
http://www.armyrecognition.com/eurosatory_2012_show_daily_news_pictures_video/panhard_at_eurosatory_2012_with_full_range_of_armoured_under_15_tons_crab_sphinx_vehicles_0106121.html
OFF-TOPIC
Baieti,stiu ca exista brigade de vanatori de munte si sunt specializati in domeniul acesta,schiat,alpinism,dar zicetimi daca si un batalion de infanterie normala,cum ar fi Batalionul 26 ca il tot dau exemplu,sau Dragonii Transilvani,pot fi trimisi in misiuni pe munte.Cum ar veni ca si infanteria normala sa poate sa atace/apare obiective montane,nu numai vanatorii de munte.Mersi,parerea mea e ca da,din cate stiu,si ei pot sa faca astfel de misiuni,nu sunt punctul lor forte,sunt obiective(misiuni) mai rare.
Bineinteles ca infanteria obisnuita poate desfasura operatiuni in zona montana. VM-ul este pana la urma infanterie specializata, dar tot infanterie este. Avantajele pregatirii ca VM sunt legate in principal de capacitatea acestor trupe de a se deplasa mai repede in zona muntoasa decat infanteria obisnuita si la fel de important, VM sunt alaturi de BIM, trupe foarte „teritoriale”, in sensul ca fiecare batalion sau companie isi cunoaste foarte bine zona de responsabilitate.
George,nu o lua rau,da te iubesc :)),mersi mult,mereu mai ajutat cu orice lucru ce am intrebat,ce nu stiam,mersi mult,niciodata nam sa uit site-ul asta,(chiar de nu postez pentru ca nu ma prea pricep in domeniu acesta,cum vorbiti despre off-seturi si dinastea,habar naveam inainte sa vorbiti voi de asta)mereu intru pe site de vreo 4 ori minim pe zi.
🙂 E o foarte mare placere sa te pot lamuri cu ceva! Eu iti multumesc ca vii pe acest sit!
@didi74
Moreniul nu primeste bani sa mai proiecteze un amarat de TBT. Nu se cumpara nici macar Saur2. UMBul parca are terenurile scoase la vanzare de fisc, dupa ce s-au vandut presa si alte hangarale, mai e un pic si vine un smecher si face cartier rezidential acolo. Au modernizat vreo 50 si ceva din TR85uri la TR85M1 si s-au oprit.
Si tu faci glume cu proiectarea unui nou MBT, si la specificatiile alea…Si presupunand ca cineva baga bani si face prototipul, cine sa-l cumpere…
niko, cu ce pana mea ataca? Cu Maliutka? Cu Konkurs? Cu mitraliera? Cu aruncatorul de 82? Pana si Hamas sunt mai bine dotati decat vanatorii nostri. Si asta e trist. Cu banii pe fregatele alea ne puteam dota ca lumea macar trupele speciale si vanatorii. Puteam cumpara vreo 5000 de Spike sa avem vectori antitanc la toate nivelurile si macar stiam ca strangeau rusii din c*r la gandul ca ar putea defila prin moldova.
gsg9: ca sa proiectezi un MBT (si sa faci si niste teste pentru blindaje compozite) e suficient sa aloci 10.000.000 pe an. Si in 2 ani, hai maxim 3, ai un MBT state-of-art si te poti gandi daca sa-l produci si in ce cantitate. Dar am putea sa fim si mai destepti de atat: putem prelua un sasiu de tanc existent si sa ne proiectam MBT-ul pe el. De exemplu putem pleca de la sasiul M1 Abrams (care e cel mai avansat design – parerea mea) si il putem reconfigura cu motor diesel si cu turela 100% romaneasca.
didi 74, turcii au reusit sa faca MBT-ul Altay derivat din Rotem K2 Black Panther cu pretul a 600 mil.$ doar pentru licenta. Alte costuri sunt construirea liniei tehnologice si adaptarea/conceptia de echipamente specifice variantei turcesti. Asta pana sa ajungem la costul efectiv al mainii de lucru, al calificarii ei si al materiilor prime!
Ca sa faci asa ceva de unul singur, renteza daca prevezi inzestrarea cu cel putin 500 de bucati, turcii preconizand 1000 de tancuri Altay…
Vezi si articolul:
http://www.rumaniamilitary.ro/va-avea-romania-un-nou-tanc-si-daca-da-cum-va-arata
Moreni nu are capacitatea, la momentul actual sa faca vehicule de lupta pe senile…
Noi putem iesi din situatia asta fie facand un upgrade semnificativ la TR-85 M1, fie co-participand cu una sau 2 tari la productia, sub licenta sau conceptie proprie, a unui nou tanc.
Asa cum spunea si George pt. TAB-uri, as face asta si pentru tancuri sau avionul de antrenament, parteneri preferati putand fi Turcia, Polonia sau Israel.
Cum Turcia are deja un concept de tanc in derulare, eu as atrage si Polonia in proiectul asta, pentru un derivat apropiat de Altay, negociind cu turcii si coreenii o contributie la costul licentei…
Apoi raman si posibilitatile de productie sub licenta de Leopard 2, doar vointa si bani sa fie… sau macar upgrade la unele SH la nivel Leo 2A7…
Putem lua si de la SUA, la cost mic, Abrams stocate pe care sa le modernizam si modificam pentru necesitatile noastre… doar sa putem integra cat mai mult din tehnologia produsului respectiv in industria noastra.
sa putem lua M1 gratuit sau la pret de revista PIF si sa nu luam… e inconstienta. intr-adevar, probabil ca ar fi peste 1 milo modernizarea (inclusiv motor diesel) dar cu 1 milo sa ai un MBT (care cu putin up-grade la blindaj poate concura orice MBT nou) ar fi ceva. si asta ar putea sa fie o filiera pe termen lung: americanii trebuie sa-si mentina capacitatile de productie si produc vehicule noi iar pe cele vechi le pot ceda. grecilor, noua si altor aliati care le ating cu fruntea pantofii.
Despre M1 Abrams nu stiu. Insa informatiile existente sugereaza ca este plina piata de Leopard 2A6 second hand la preturi promotionale. Olanda are 100 de bucati la vinzare, Portugalia are 37, Spania si Grecia ar putea fi interesate sa vinda la greu, depozitele Germaniei gem de stocuri. Pina si Turcia are in stoc un mare numar de Leopard 1A5 care ar putea servi ca masini de antrenament la Cincu.
@GSG9
Nene GSGhe9 ( si noua da´si voua ) vad ca ai revenit la ganduri mai bune .
Cum zicea unul din clasici , ” in rest , si blogul e bun pentru refulare ” . Nu de alta , dar la faza cu mancat rahat , ai zis-o degeaba . Pe frumoasele vremuri ale golanilor si minerilor , ale blocarilor de sosele de catre grevisti , mai iesea rumanul saracul la o demonstratie si-si cerea drepturile , ca doar vazuse la parabolica cum merg treburile prin alte parti .Prin partile cu bani .Dar iaca pozna , ca nimeni nu l-a bagat in seama .Nu de alta , cand n-ai noroc, n-ai . Cam ca si ” ciuhabii ” , care la vremea cand am facut eu ochi protestau , cand am inceput sa vad….. cum stau treburile inca protestau si azi-dimineata cand am iesit eu din schimbul 3 inca nu gatasera .Apoi dupa cum judec eu , cam asa ne-au menit ursitoarele , sa nu avem noroc . Adeca sa protestam degeaba .S´apoi daca o vazut asa , rumanul s-a lasat pagubas .Ca bagase de seama ca democratia prinde numai pe acolo prin apus , prin tara ceea cetoasa si umeda ( wet, wet , wet ) , pe unde se zvonise prin ziare ca-ntr-un sat ar fi un barbat grozav de tare ( adeca doamna de fier ).
Asa ca om protesta noi pana maine pentru SAUR si TBT , ca daca tot au zis ” yes yes yes ” si ” am auzit ce trebuia sa aud ” , blindate romaneati tot n-om avea . Daca , lucru nemaiauzit , au oprit contractul pentru 600 de bucati de Piranha de import , ce era aproape semnat , si cu ” carligul ” de cateva zeci de bucati in regim de urgenta perfectat ,atunci ma gandesc eu ca ” d-ale noastre, din popor ” n-om vedea .
Ma tem ca o sa o ia pe urma contractului de rachete antiaeriene frantuzesti, anulat din cauza ” dezvaluirilor din presa ” , ca si cum le-ar fi rusine sa mai fure daca tot ii da presa in vileag de vreo 20 de ani incoace .S-apoi sa nu-l crezi pe Mircea Badea ca Romanica este condusa din afara , numa´ aproape de dincolo de gard ?
Ehei tu GSGhe , faine vremuri cand mai aveam inca putere sa mai radem , cum fu cu ” Idee rapede ( gandita ) despre rasbelul de partizani ” publicata pe blogul concurent .Da´numa´un an a trecut de atunci , nu ?
Stai linistit , nu lua in serios ca voi fi zis eu de ” ochiul si timpanul ” . Da´ totusi , gura spurcata ? 🙂
@ GeorgeGMT
Ma bucur mult ca ai avut ideea sa-i feliciti pe cei ce ne conduc destinele ( spre prapastie ) pentru cele 2 programe de inzestrare , testoasa si durda , dade i-a prinde rusinea si le-or duce la capat .
Rusine … ? Hmmmm…….
Nu se va cumpara niciun Saur. Romania este in FALIMENT. Falimentul in sine este un aspect de importanta scazuta, fiind an electoral.
Si daca nu sunt cumparate de ceea ce inca se mai numeste Armata Romaniei, nici sanse de export nu sunt. Nici finantare proprie, nici fonduri de la buget….uzina e pe duca.
De asta suntem in faliment: http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2012-11-21-13656919-0-deficit-final.jpg
Pentru ca produc altii ceea ce consumam. Noi nu suntem in stare sa producem si nu avem o politica de identificare a produselor/serviciilor importate si de stimulare a industriei/sectoarelor respective ca sa transformam deficitul in excedent.
Ponta face centura la Tg.Jiu. Probabil ca asa ne rezolvam problemele de deficit comercial in relatia cu 18 state europene. Intre timp ce americanii se plang ca n-au infrastructura la Craiova ca sa-si exporte mai usor Fordurile.
deficitul asta comercial este acumulat mai mult ca sigur in ultimele sase luni
jos ponta, traiasca boc, base si ai lui
sunt primele 8 luni din 2012, nu cumulat. si anii trecuti arata la fel, nu mai fi asa sensibil ca nu ti-l ia nimeni pe Ponta :p va si iesi castigator in alegeri. daca ai o bunica spune-i sa se bucure anticipat: ii va creste pensia. o sa mai vindem ce mai putem din tara asta si o sa-i dam pensie marita. scoatem la vanzare delta dunarii si ursii din carpati si gata, am mai trecut un an.
ce vorbesti, mosule, deficitul este numai pe 2012, nu cumulat? pe vremea emulului tau boc am avut beneficiu? ponta este un copil in crestere, nu sunt fanul lui, dar il prefer hotilor de la pdl, nu cumva sa-ti creasca tensiunea.
si ce ar fi daca ii va creste pensia bunicii? in nemernicia ei a lucrat vreo 40 de ani, pe cand unul ca tine sau ca mine nici nu eram proiectati! bunica ta a fost cumva ilegaista comunista, a primit pensie doar pentru asta sau a mai si muncit? ea stie cum bati campii sau te-a renegat vazand-te cum gandesti?pana sa-mi spui mie de bunica, spune-i bunica-ti cum gandesti.
scoatem tot la vanzare pentru ca ne conduc niste incapabili vatati de unul.ca tine sau ca mine, care pana pe la treizeci de ani nu am avut decat vreo zece slujbe.
era sa uit, dece nu a facut boc infrastructura la craiova, ca fabrica nu functioneaza doar de jumatate de an?
no, no, nu te umfla. de ce deraiezi spre discutii in contradictoriu pe teme politice? relaxeaza-te. ce ma intereseaza pe mine de ce n-a facut boc nu stiu ce? ce-s eu, PDL? intreaba-i pe ei, eu n-am afinitati politice, am afinitati pentru actiuni politice nu pentru nume de partide si posturi tv. eu ti-am spus ce se intampla acum si, ca vrei sau nu sa accepti, unul din motivele pentru care s-au taiat investitiile, inclusiv de infrastructura, sunt promisiunile electorale cu marirea pensiilor si salariilor bugetare. dar pentru mici cheltuieli care sa ajute anumite colegii se gasesc bani, adica pentru centura marelui nod rutier, Tg.Jiu.
marirea pensiilor si salariilor? revenirea la cuantumul initial poate vrei sa spui. mai citeste, dragul meu
Didi, ai pierdut o buna ocazie sa taci. (aka mai bine sa taci si sa fii crezut prost, decat sa vorbesti si sa inlaturi orice indoiala).
frumos si in acelasi timp util acest proiect pentru armata romana. inca odata se dovedeste faptul ca mai avem oameni de pricepere la nivel de intreprinderi, atatea cate mai sunt. Partea proasta este ca orice proiect din aceasta tara trebuie sa aiba trecut in deviz si un procent considerabil numit „spaga” pentru a atrage atentia politrucilor.
Cica 84 tone va avea viitorul AFV american: http://romanian.ruvr.ru/2012_11_21/95422437/
Mdeah, si la 84 de tone misiunile la care va lua parte vor veni cu o clauza speciala care va stipula ca inamicul nu are voie sa lupte in afara zonelor cu drumuri asfaltate, poduri solide si/sau pante cu inclinatie peste 3 grade, asta ca sa poata GCV-ul sa ofere suportul de infanterie necesar :P.
Asta e o aberatie nascuta din faptul ca nu s-a limitat greutatea ca sa nu se induca ideea ca trebuie facut rabat la sisteme de protectie, senzori etc. Dar la 84 de tone nu cred ca-l accepta nimeni, decat daca doresc un alt exemplu de „hangar queen”.
Va avea cam aceeasi presiune pe sol ca si M1 Abrams (pagina 35): http://www.cbo.gov/sites/default/files/cbofiles/attachments/11-06-2012-Ground_Combat_Vehicles.pdf
Interesanta componenta costurilor – pagina 41
Is multe chestii interesante in acest document.
Interesant ca au pornit de la comparatii cu sisteme de lupta pentru infanterie din categoria grea bazand aceste concluzii pe experienta rusilor din cecenia si a israelienilor. Dar vehiculele date ca exemplu sau nu au fost adoptate (BTR-T), nu sunt chiar IFV-uri (BMPT este mai degraba vehicul de suport pentru unitati de blindate) sau au fost utilizate in conditii de infrastructura urbana (vehiculele israeliene) unde greutatea nu ridica probleme de mobilitate. De altfel, si sistemele rusesti si cele israeliene folosite ca exemplu au fost create cu un scop clar – lupta in mediu urban. Probabil se preconizeaza ca viitoarele actiuni ale armatei SUA se vor desfasura cu preponderenta in acest mediu.
Presiunea la sol va fi o problema chiar presupunand ca va fi similara cu a M1A2 pentru modulul A, e vorba totusi de un IFV nu de un MBT. In plus, la grutatea preconizata transportul in si intre teatre va fi destul de anevoios, experienta Irak si Afganistan au demostrat ca e nevoie de timp indelungat chiar si pentru transportul mai micilor bradley si striker, cu atat mai mult pe cale aeriana.
Oricum, din ce vad, 84 de tone iese din discutie atata timp cat una din cerinte este posibilitatea de a fi transportat cu C-17 => aprox 70 t maxim cu tot cu upgrade.
Va fi interesant de vazut ce va iesi, BAE au venit cu un model hibrid electric (am vazut ca era mentionat si in document).
PS. multumesc pentru link, nu il citisem inca in varianta integrala.
interesant. din cate zic baietii in lucrare, nu va avea 84 t ci maxim 84 t (64-84 t), ceea ce e altceva. da, probabil e conceput pt mediu urban, si are sens, au ales protectia vs mobilitate. dupa ultimul razboi din Golf am citit un studiu de dincolo de lac despre performantele unitatilor de cercetare de contact (ma rog, cavalerie blindata la ei). gen bradley-pe senile,blindaj decent, f zgomotos vs humvee-pe roti,silentios,protectie slaba. si se spunea despre necesitatea unei protectii sporite chiar in detrimentul mobilitatii. pt ca au avut probleme destul de mari la contact chiar si cu irakienii aia prapaditi.
buna seara, stimati prieteni!
citesc si ma minunez, chiar nu putem pricepe ca judetului romania din uniunea statelor europene, care numai maine, daca nu poimaine va avea un minister al apararii comunitar, nu-i este rezervat un loc in galeria producatorilor de armament europeni? ce am dori, sa facem noi tancuri,transportoare, avioane, tunuri, akm, orice alteva in detrimentul unor fabrici consacrate din ue? pentru ce? pentru ca suntem frumosi si destepti? chiar nu pricepem ca suntem consacrati mainii de lucru in domeniul constructiilor si bonelor? desfid pe oricine sa-mi spuna un liceu, scoala, orice alta forma de invatamant care mai formeaza strungari, sudori, lacatusi, sculeri-matriteri, turnatori, etc. sa pricepem ca nu ne pregatim pentru un viitor al prelucratorilor de materiale, sa mai facem masini, armament, utilaje de orice fel. nu-mi veniti cu dacia si ford, veti vedea ca vor tine cat vor tine, sunt pasari rare.
dupa nume, vedeti ca sunt din resita. cateva repere: 1771 – primul furnal din romania
-1872 – prima locomotiva din romania, UCMResita – cca. 4000 motoare diesel, exportate in europa, asia si africa , singura producatoare de motoare navale, turbinele din majoritatea hidrocentraleor din romania, utilaje pentru centrala Cernavoda, Arsenal resita – singura fabrica de tunuri (calibre mari), RENK – singura fabrica de reductoare din romania, ICM Bocsa = cea mai mare fabrica de ansamble sudate(podul de la Cernavoda – cel nou)………..NIMIC DIN TOATE ACESTEA NU MAI EXISTA.
nu mai povestiti de tancuri si transportoare produse in romania, ca nu mai are cine sa faca tunuri, mari sau mici, chiar nu stiti ori nu pricepeti? Arsenal resita mai are decat vreo 50 de angajati, paznici si directori, nimic altceva. si sa vrea, nici o scoala nu pregateste muncitori pentru astfel de fabrici.
hai sa pricepem ca fabricile de armament nu au fost inchise doar pentru ca se genera o problema sociala majora, pentru ca deja aceasta nu mai exista. indolenta, ori poate ordinele ue ne-a redus implicarea la minim in exporul de armament, am vandut mai mult ce ne-a ramas pe stok de la ceasca, iar acum s-a terminat. efectiv. putem insa visa, virtual, si din pacate veti vedea ca nu fabulez, vremea de aur a armiei romane a fost acum 20-30 de ani si nu se va mai intoarce in viitorul previzibil. tot voi spuneti ca un locotenent aviator zboara cinci ore pe an si doriti zeci de avioane de generatie x? treziti-va, prieteni!
mercenari care dau spagi pentru a ajunge in irak, afganistan, in speranta ca nu vor muri se gasesc, ori astora nu le trebuie tancuri si avioane, le dam transportoare de gratis ori de mila, iar ei se vor inghesui sa se duca in „teatrele de operatiuni” pentru ca vor castiga cat nu se poate intr-o viata in tara. unii au ghinion…..
stiu, sunt cinic, nu sunt bun de politician!
Ma indoiesc sincer ca mUE a venit la noi si a zis – inchide x, y si z fabrica.
Inclin totusi sa cred ca un rol mult mai mare l-au avut baietii destepti (poate reusesti sa vizionezi : http://www.imdb.com/title/tt1650416/ ). Cauza pentru care suntem in situatia actuala trebuie cautata in primul rand acasa, apoi in exterior.
Despre salarii : amaratii cu salarii de pana in 1000 Ron nu au protestat cand le-a taiat 25%, dar s-au gasit pensionarii de 40 de ani, oameni in putere, sa protesteze ca nu mai au 30 milioane pensie ci 25… Scaderea economica din aceasta perioada e doar inceputul. Las’ ca va vad eu la anul, sa culegeti roadele si furtunile semanate de Somnorel si Xerox.
evident ca nu a zis ue sa inchidem ceva, a venit doar cu produse la pret de dumping, omorandu-ne incet dar sigur, cu largul concurs al statului roman.
este clar ca daca aveam coloana vertebrala si un plan de perspectiva bine gandit era altceva. sa ne amintim insa ca una dintre primele asertiuni ale fiului de cominternist scolit la paris, petre roman, prim ministru, a fost aceia ca industria romaneasca este o adunatura de fiare vechi si tot ce a urmat dupa el a mers pe aceiasi idee. pana sa intram in competitie cu produsele occidentale, mai erau piete prin toata africa, asia si america latina, si nu ma refer decat in ultimul rand la armament.
despre salarii…….cine avea 1000 de lei probabil ca avea opt clase, vorba cantecului, ai carte, ai parte. in sistemul bugetar prea putini au avut atat, iar care au avut, au compensat la greu cu spagi, meditatii, atentii si ce mai pica pe langa.
pensionarii de 40 de ani nu au ajuns in situatia asta ca au vrut. a fost varianta aleasa de stat de a se scapa de ei, urmare a intelegerilor privind aderarea la nato, in primul rand, fara legatura cu ue. ma surprinde ca iubitorii de tehnica militara, sa nu zic strategi, ca vad ca avem si din astia, incrimineaza tocmai drepturile banesti ale militarilor sau fostilor militari. cine dracu s-ar urca in avion pe 1-2000 lei? zbieram ca nu cumparam tehnica, dar cand se pune problema sa-l platesti pe tanchist sau aviator, basca sa-l scoti la pensie, ii infieram cu mandrie proletara. din ce am citit pana acum, pun pariu ca cei mai vocali nici nu stiu pe care parte a tevii iese glontul, asa ca hai sa lasam pe cei tineri cu pensii mari, pentru ca ei si-au ales o cariera nu usoara, iar noua ni s-a latit fundul pe scaun.
putina decenta!
„evident ca nu a zis ue sa inchidem ceva, a venit doar cu produse la pret de dumping, omorandu-ne incet dar sigur, cu largul concurs al statului roman.”
Si bine ca ai precizat mai jos „si nu ma refer decat in ultimul rand la armament.”
Nu UE te-a omorat. CUMPARATORUL ROMAN te-a omorat, pe fondul imbecilitatii statului roman socialist. Cumpartorul roman a reactionat instinctiv foarte corect. De ce sa cumpar de la tine acelasi produs mai scump, cand celalalt il vinde mai ieftin? Numai statul roman imbecil face achizitii dastea pentru ca lui ii umple altii punga. Cumparatorul privat e atent cu punga lui pentru ca si-o umple singur.
Si daca vrei sa nu dai faliment, gasesti o modalitate sa produci si tu la fel de ieftin si sa vinzi cel putin la acelasi pret ca si concurenta. Altfel mori.
Am scris mai jos ca statul e atat de bou incat da faliment si cand are monopol. Ce sa mai zic cand apare concurenta?
Aia au vandut la pret de dumping pentru ca si-au permis sa produca mai ieftin si nu ieseau in pierdere. Aia sunt companii private, care au grija de banii lor. Numai statul statul roman vindea cereale le pret de dumping, iesind in pierdere.
Poate o sa te gandesti la subventiile din agricultura din alte state europene, raportat la pretul mic la alimentele produse afara. Pai teoretic ar fi fost destul de convenabil sa mancam mancare ieftina subventionata de francezi de exemplu, (mancam pe banii lor) atata timp cat produceam altceva ca sa compensam. Atat cat a durat, pentru ca subventionarea asta e inca o forma de asistenta sociala care bineinteles ca nu poate sa dureze la nesfarsit. Dupa cum poti sa observi in diferite tari europene dastea socialiste deja s-a stricat jucaria. N-ai de cum sa mananci mai mult decat produci.
una peste alta, gandim cam la fel.
personal consider responsabila de situatie intreaga clasa politica de dupa ’89, fara a-i lauda pe cei dinainte. aia daca isi faceau treaba, nu picau si nu murea nimeni. cum dracu insa scapam de astea noi? si pe cine punem in loc?
tare imi este ca nu avem alternative. nu ma intereseaza daca de exemplu referendumul a fost pe bune sau nu, insa interventia din afara mi-a adus aminte de molotov, vasinski, dece nu ana paucher. pur si simplu am schimbat un stapan cu altul.
hai mai bine sa visam despre escadrilele de avioane, brigazile de tancuri ce ne-ar prinde bine
era sa uit, cati ofiteri de tancuri au absolvit in 2012, ca nu ma descurc cu cautatul?dar aviatori?
@Resiteanu
Mesajul tau mi-a deschis o dragoste de UE ceva de speriat, auzi? Ce ma-nnebuneam eu de fericire ca sint membru UE „cu drepturi depline”, retine ideea, „cu drepturi depline”, da’ acu’ simt ca explodez de satisfactie…Ne trebuie mai multa Europa, sa stam toti cu gura larg deschisa sa ni se bage Europa in beregata, multa Europa, mai multa Europa, cit mai multa Europa.
Nu mai postasem de niste luni. Vad ca inca se mai vorbeste de Ponta, Basescu, Antonescu. Si de baietii aia din UE care vor gang bang cu Romania. Poate ca vor si poate ca sunt si lasati. Dar mai ales, poate ca ne si place.
Oricine e de vina pt ce se intampla, mai putin romanii.
Dacia? Dacia o sa plece pur si simplu pentru ca Romania nu e COMPETITIVA (de fapt cu putine exceptii, toata Europa e necompetitiva momenatn, dar asta e alta problema). E doar o chestiune de timp, pentru ca voalat ei au tot dat semnale. Si aici ma refer la reprezentantii francezi. Au tot cerut scaderi de taxe si impozite pe care nu le-au obtinut. Nu vrei statule roman sa ne ajuti sa ramanem?Nu? Nu e nicio problema bai fraiere ca mai sunt inca locuri pe planeta unde putem merge sa incaseze altii taxe si impozite decente, sa aiba locuri de munca etc.
Se inchid fabrici in Franta la ei acasa. Ii doare in cur de patriotism….patriotismul si afacerile n-au nimic in comun. Asa ca vor pleca din Romania fara sa se uite inapoi.
Si sa nu uit. Cand Dacia si-a bagat o parte din salariati in somaj tehnic (ca sa nu-i dea afara) pentru ca aveau prea multe masini nevandute pe stoc, care a fost reactia salariatilor? Greva pentru majorarea salariilor. Cert lucru imbecilitatea e un fenomen generalizat la romani. A se vedea la polul opus reactia celor de la Moreni care au contribuit cu bani proprii, au investit intr-o slujba care nici macar nu le apartine. Dar astia sunt cateva sute, aia sunt cateva mii.
SIDEX? Odata cu criza a scazut implicit si piata otelului. Si astia de la Sidex, nemaivand nevoie de toate capacitatile de productie, isi muta productia in……..POLONIA. mai mult decat atat, au inceput sa taie laminorul si sa-l bage la topit. Dar e campanie, turma de boi trebuie sa fie fericita si nu le dam vesti dastea proaste. Si daca il taie, n-o sa mai construiasca Romania asa ceva in urmatoarea suta de ani.
Da de ce se duc aia in Polonia? Pai din acelsi motiv pentru care pleaca Dacia. Polonia le ofera conditii mai bune. Daia pleaca ba!!!!!
Cine te obliga pe tine statule roman sa nu reduci fiscalitatea? Cine te obliga sa nu oferi conditii mai bune? UE? Sa mori tu? Da pe Polonia de ce nu o obliga bai romanule lele bocitoare?
Am baut de dimineata ceai de musetel MADE IN POLONIA si era cat pe ce sa-l arunc cand am vazut ce scria pe cutie. Lapte MADE IN UNGARIA. M-am curatat in urechi cu betisoare MADE IN CHINA. Nici ceai de musetel nu se ambaleaza in tara asta.
Pai de ce sa fac ba firma in Romania?Sa fac locuri de munca, atatea cate pot, eu mai putine, altu mai multe…. Sa ma sufoci tu stat roman cu taxe si impozite? Si de taxele alea sa nu-mi faci si mie o sosea pe care sa-mi transport marfa….Nuuu ca tu ai armata de functionari la stat, de asitati sociali, de mortii mamii lor ce mai ai tu pe acolo….cadavru mentinut in viata artificial (adica cel putin o treime din Romania). Pentru ca fara taxele alea nu poti sa-i menti in viata. Da de ce sa-i intretin ba eu paia?
Asa ca firmele pleaca bai statule roman imbecil. Unele aici aproape, la bulgari, ca sa vezi cat esti de cretin bai statule. Incaseaza aia taxele tale. Ca paia nu-i deranjeaza sa incaseze taxe mai mici de la cat mai multi contributori. Pana si taxele auto ti le-a incasat bai boule si persisti in prostie si in loc sa vezi greseala si sa scazi taxele, ce faci? Aduci masuri coercitive…
DAIA MOARE BA STATUL ROMAN. Nu ca a venit UE sa-i clanta.
„Noi nu suntem in stare sa producem si nu avem o politica de identificare a produselor/serviciilor importate si de stimulare a industriei/sectoarelor respective ca sa transformam deficitul in excedent.”
Care noi? Statul roman? Pai statul roman a fost atat de imbecil incat a dat faliment de-a lungul timpului si acolo unde a avut monopol. Vezi romtelecom, vezi sectoarele energetice, vezi…, vezi…vezi….. Mai prost de atat nu cred ca se poate.Deci? Cine sa produca, cine sa identifice si cine sa stimuleze?
Privatul? Pai si daca industria de armament ar fi fost privatizata, tot degeaba era. Ar fi avut aceeasi soarta ca si Dacia si Sidex. Si ne intoacem iar la facilitati economice, infrastructura, taxe si impozite. Ar fi ajuns la fel de taiate cum va ajunge si Sidexu.
Romania e in moarte clinica. Si…despre ce vorbim? Pensii si salarii. Pai de unde ba majorari de pensii si salarii? Cand tie ti se prabusesc 2 stalpi ai economiei din cei 3 pe care ii ai? De unde ba cand tu nu mai produci nici macar ceai de musetel?
Ce e cu scolile profesionale? Eu imi amintesc ca andronescu le-a inchis, cica pentru ca nu aveau cautare. Pai mi se pare normal tinand cont de rusinea fata de munca cultivata in Romania. Cine sa mai mearga la o profesionala cand poti sa mergi dupa liceu, la o fabrica de diplome si sa le dai bani tot lor? Iar acum e prea tarziu, chiar reinfiintate daca ar fi, nu se mai gasesc instructori.
Ti-a zis tie UE sa faci contracte cu baietii destepti si sa duci la faliment sector energetic?
Ti-a zis tie UE sa privatezi in cea mai paguboasa si frauduloasa modalitate posibila?
Ti-a zis tie UE sa inchizi profesionalele, sa perpetuezi furtul la BAC si sa scoti cateva milioane de imbecili de-a lungul anilor? Si cand a venit unu sa puna picioru in prag, a fost repede scuipat. Cine l-a scuipat ma? UE? Nu ma…ROMANII l-au scuipat.
Ti-a zis tie UE sa sufoci cu taxe si sa-ti iei la goana toti investitorii? Iar de romani ce sa mai mai zic. Si asa sunt putini cu spirit antreprenorial. Cu taxele alea i-a omorat si pe aia care au.
Si peste toate astea se mai adauga si o lene fabuloasa intretinuta prin ceea ce se cheama asistenta sociala la o mare parte a populatiei mai ales in madiul rural, in special in zona de sud a tarii. Si ca sa nu ma acuze cineva ca sunt un ardelean care vorbeste de sus celor din sud (nu ca n-ar avea dreptate), precizez ca radacinile mele sunt in sud, prin oltenia, asa ca stiu despre ce vorbesc.
Romania trebuie sa inteleaga ca lumea se schimba, trebuie sa inteleaga, ca toata Europa de altfel, ca s-a trait peste posibilitati. Trebuie sa moara sistemul asta socialist excesiv, atat in Europa cat si in Romania. Vor supravietui doar cei care vor produce, cei care vor munci. Fiecare dupa cat munceste, cat il duce capu, etc. Unii mai bine, altii mai modest. Iar ceilalti….
Si cum nimeni nu va face asta de buna voie, statul roman ca sistem trebuie mai intai sa moara, pt ca Romania sa supravietuiasca. Si cu cat mai repede, cu atat mai bine. Fiecare secunda in care Romania continua sa-si iroseasca resursele pe care le mai are, e timp pierdut. Si o sa moara pentru ca nu mai sunt bani.
Da lasa ca ne-a sabotat UE. A avut UE nevoie sa ne saboteze ma?
Si ca sa fim romani pana la capat si sa ne simtitm bine ca moare si capra vecinului..mai indepartat… si americanilor le pleaca firmele..prin Malayezia si alte tari dastea cu fiscalitate redusa. Si e reduse pt ca aia au asistenta sociala redusa si in consecinta, nu au nevoie de atatea taxe ca sa-i intretina.
Adrian, ar merita publicat ce-ai scris aici, putin ajustat, cu titlul de „Oda statului roman” 🙂
Pe bune 🙂
Sau, si mai simplu, ” Baaa … statule roman!”
@resiteanu.
bre, mneata te crezi vreun Rambo de ai tras cu tate armili din armia romanes si esti super titrat in domeniu, iar restul prostimii nu prea stie pe ce parte iese glontzu(ca nu e prima data cand o spui), de parca prostimea nu a vazut macar la tembelizor pe unde iese. Eu am tras cu pump shotgun(varianta scurta fara pat pt umar, iti rupe podul palmei) si cu ninemil pistols cu glontz, nu airsoft, se pune?
La pensionarii din armata iesiti la 40 de ani prea le iei apararea. Nu ma intelege gresit, n-am nica de impartit cu ei. Nu e vina lor ca armata s-a redus, dar sa-i scoti la pensie la 40 a fost a mai idioata solutie…si, din vina lor sau nu, ei atarna la bujet. Cand duduia domsoara Economia nu se simtea, dar acum orice se simte.
Ca ce munca dura si deosebita au avut ei, in comparatie cu bulangii astia din birauri: multi au ales munca asta nu din patriotism si nici macar din pasiune, ci ca loc stabil de munca pt un individ mediocru, care medic, astronaut, pilot de linie sau mai stiu eu ce, nu ajungea, pe vremea aia nu intrau la facultate, dar puteau sa intre la scolile de subofiteri. Spun asta impotriva a ceea ce ai putea crede tu, ca am ceva cu militarii, n-am nica cu militarii(fostii
sau actualii), dar hai sa nu le ridicam statuie inca, astia pensionati la 40 au scapat usor,
n-au murit in razboaie, pe camp sau in gulag…
Si da, eu as fi zburat pe MiG pt 1000 de lei pe luna, din placere sau pasiune, asa cum am zburat si cu planorul gratis cand zborurile cu Zlinul s-or gatat. Asta nu inseamna ca eu consider ca tipii aia, care inca mai zboara acum ultimele ore pe ultimele avioane ale Romaniei, nu merita salarii decente. Le merita. Dar cine se duce in domeniul ala pt salariu n-are ce cauta acolo, capishi?
Si da, resitene, doar s-au schimbat stapanii…
@Adrian
Simplifici prea mult problema. Nu se rezuma totul strict la economic, mai e si aspectul social, de exemplu. Da afara 500,000 angajati de la stat ACUM si vezi ce iese? Nu mai plati pensiile ACUM, si vezi ce iese…Patternul asta de amanat problema cand nu au solutii e prin multe tari. Guvernele nu prea au solutii si se merge inainte din greseala in greseala spre solutia finala. UE tipareste bani in draci. Daca nu sunt locuri de munca, indivizii fara loc de munca, care se tot acumuleaza ca numar, sunt o bomba sociala. Ai vazut distractia cu riots prin London? Asa ca intre ai tine acasa pe welfare sau a le da ceva de facut sa le tii mintea ocupata ce alegi?
Deocamdata somajul in UE creste, tineret in mod special, sunt generatii care merg direct in
somaj. Adauga la asta si migratia in UE (ca daca aia vin de foame in Europa nu poti sa le tragi gloante in cap, ramai cu ei pe cap) si vezi ce iese.
Statul nu e ‘bou’. In primul rand la romani statul e HOTZ. Adica oamenii aia care sunt in structurile ‘statului'(ca statul nu e asa o entitate serafica virtuala, statul e format din oameni) trag ‘tunuri’ la greu, se profita si se fura cat se poate, ignorand orice probleme care decurg de aici si afecteaza la nivel macro, pt ca nu exista contramasurile(justitie, politie, procuratura, OPINIE PUBLICA) care in alte state exista. Statul ala bou e de fapt mafia locala.
In alte state cand e lata, respectivul infractor chiar o ia in freza. La noi, doar trage trage din gura mai cu tupeu…De aia la noi nici monopolurile nu merg, pt ca se fura din ele la greu pana devin nerentabile.
Deci dupa parerea mea statul roman moare pt ca e hotz…sau pt ca sunt prea multi hoti.
Care pun interesele lor personale cu mult peste cele ale statului.
Dupa 22 de ani de FURAT si DISTRUS s-a ajuns aici…
Si nu numai taxele statului fac firmele sa-si ia trantzele in caruta si sa plece.Si costurile fortei de munca. Cand au venit costurile au fost jos. Daca au crescut salariile si au alternative mai ieftine, s-au tirat in tari cu negrisori care lucreaza pe 2 dolari pe zi.Ca statul e idiot ca nu negociaza facilitati ca sa le tina aici, asta e alta problema.
Dar cine sa negocieze, aia care se duc in structurile statului pt furat/trai usor/slujba sigura?
Subventiile din agricultura nu inseamna FIX socialism. Inseamna siguranta alimentara, care
inseamna siguranta statului. Si trebuie sa-ti mentii capacitati de productie ca sa ai siguranta alimentara, chiar daca trebuie sa-i subventonezi. Altfel, daca toti agricultorii dau faliment, in caz de…de unde iei mancarea? Cand sunt rafturile goale te apuci sa infiintezi fermele?
Toata lumea bitchuieste ‘ca clasa politica’. Am mai scris pe undeva, aia nu-s martieni, sunt romani.
Si in plus, clasa politica romaneasca da prostimii ceea ce se cere.
prietene, daca tot te chinui sa raspunzi, macar citeste cu atentie ce spun: eu am facut armata pe vremea lui ceasca, iar atunci asa se facea, trageai cu toate categoriile de arme pe care le aveai in unitate, iar noi aveam exact ce am zis si cum am zis, nu trebuia sa fi vreun rambo. am strans si la porumb, daca te incalzeste cu ceva.
daca nu stii ceva elementar despre cum se face armata intreaba si tu pe vreun prieten mai mare, vecin
nu cred ca pensionarii militari au nevoie de a le lua eu apararea, dar ma intreb si eu, ce puteau sa faca? pur si simplu au fost dati afara. nu am creerul atat de spalat sa preiau fara sa rumeg toate asertiunile pro sau contra. sincer nu as vrea sa fi fost in pielea lor.
armele de care spui nu sunt folosite in mod uzual in armata, poate mai mult politia americana, dar da, sa zicem ca se pune.
chestia cu pe unde iese glontul nu-i decat o figura de stil, nu cred ca cineva poate sa inteleaga altceva……. ori mai sti!?…..
ps. sa stii ca ninemil se scrie despartit
1. Am mentionat ca mai toata Europa e necompetitiva. Nici macar SUA nu mai e competitiva, nu mai e tara care a devenit puternica in anii 50. Nu ai cum sa concurezi cu tarile care nu au asistenta sociala, in care miscarile sindicale sunt reprimate, taxele la minim iar salariile 200 de dolari. De ce se muta toti in Singapore, Malayezia, etc? CU TOATE ASTEA ROMANIA E DEPARTE DE A AVEA SALARII MARI.
2. Statul roman e BOU si cel mult un gainar. Fura 50% din suta din 2-3 milioane. Daca era HOTZ cum spui tu, fura 10% din 100 de milioane, cum se face prin alte tari. Da pentru asta trebuie sa te mai duca si capul sa faci aia 100 de mil.
3. Aia 500 de mii, 1 milion, mai devreme s-au mai tarziu vor fi dati afara. Nu mai au cum sa o lungeasca prea mult. Sa tipareasca bani, ca tot fara acoperire sunt. Am mai trecut prin asta si stim cum a fost.
Bomba asta cu ceas de care vorbesti tu o sa explodeze cat de curand. Pe la altii a inceput deja. Si da, vor fi violente de strada, magazine sparte, furturi, talharii, etc.
Pana nu moare europa socialista nu se va rezolva nimic pe continentul asta.
4. Subventiile alea sunt socialism si asistenta sociala. Nu au legatura cu cantitatea de mancare produsa, ci cu pretul ei. Fara subventii mancarea ar fi mult mai scumpa. Ala care munceste, si-ar putea permite sa cumpere…poate ar trai mai prost, dar n-ar muri de foame. Asistatul social in schimb, nu prea.
Despagubirile in caz de calamitate care sa impiedice falimentul ala fortuit (gen seceta, inundatii, etc), sunt altceva
Altfel cine produce mancare, cam greu sa dea faliment. Se vor vinde iphoane, masini, terenuri, etc si se va munci strict pentru mancare. In perioada interbelica muncea strabunica mea 1 sapatamana pt un „dublu de malai”. Asta inseamna aproximativ 20 kg. Cate mamaligi ii ieseau de acolo? Si nu era singura. Ala care avea mancare de vanzare n-a ramas cu ea nevanduta si n-a dat faliment.
Iar eu cu clasa politica mai usor. Pana la urma aia care ne conduc ne reprezinta in totalitate, iar am spus-o de mai multe ori. Ca pe mine ma luase pe sus cineva care s-a simtit ofuscat, cand vorbeam de turma de boi.
Sa mai asteptam cateva luni si mai vorbim despre subiectul asta. UK, Germania, Polonia – Margaret Thatcher, Angela Merkel, Lech Wałęsa ….. comparatie cu restul Europei. care e diferenta si de ce astia se mentin mai bine decat restul.
Si ma zgarie pe retina bomba aia sociala. Anii 30, convulsiile sociale din America si Europa…..
Si asta inchei ca m-am enervat destul, asa de revenire.