F-16V decoland
Cu speranta nestramutata ca factorii de decizie ai Romaniei vor continua sa caute cu incapatanare singurul avion de generatia a 4-a accesibil noua (adica doar variante vintage) din depozitele de lucruri folosite ale altor tari mai mult sau mai putin partenere din NATO, si anume F16, ar fi interesant de analizat ceea ce inseamna o modernizare la standard V, modernizare refuzata noua pana acum de catre proprii factori de decizie in cazul variantei avioanelor portugheze.
F-16 BL52+ polonez si gama de dotari vs MIG-29
Daca varianta initiala, echivalenta BL-52+, la care spera Romania in 2011(similara cu cea poloneza), varianta prezentata in articolul “Pana la urma vor fi avioane F-16 noi-noute…”, era una mai mult decat decenta, cu motor Pratt & Whitney F100-PW-229 de 129.4 kN, motor care inglobeaza si elemente de pe motorul F119 al F22 Raptor, varianta V este in schimb ultimul racnet in materie, ingloband majoritatea imbunatatirilor BL-60 (printre care radar AESA AN/APG-80Active Electronically Scanned Array si cel mai puternic motor instalat pana acum pe F16, si anume General Electric F110-GE-132 turbofan, cu o forta maxima de 144.6 kN si priza de aer “Big mouth” aferenta )… dar si un pret pe masura, pret care se apropie sensibil de primele estimari pentru F-35 Lightning II.
Motorul General Electric F110-GE-132 de 144.6 kN
F-16 D Bl52 grecesti
Astfel Taiwanul, care are in jur de 150 de avioane F16A/B Block 20, s-a hotarat sa modernizeze la standard V 145 de aparate, negocierile desfasurandu-se pe durata mai multor ani. Dupa ce initial, prin 2006, Taiwanul ceruse 66 de avioane noi F16 C/D iar Washingtonul a tergiversat achizitia timp de 5 ani datorita presiunilor Chinei, in cele din urma insistenta Taiwanului s-a focalizat pe modernizarea flotei sale de F16 in uz la nivelul V, aparut intre timp in oferta Lockheed-Martin. Scrisoarea de intentie (Letter of Offer & Acceptance -LOA) a fost semnata intre guvernele celor 2 tari pentru suma de 3,8 mld. $, contractul intinzandu-se pe perioada 2012-2021, si fiind considerat o solutie aplicabila fortelor aeriene ale Taiwanului pentru urmatorii 15 ani.
F16 A/B Block20 taiwanez
In afara de aparatele F16, fortele aeriene taiwaneze (ROC AF) mai au in dotare 57 de aparate Mirage 2000-5 (Mirage 2000-5EI/DI), aproximativ 131 bimotoare AIDC F-CK-1 Ching-kuo si 65 de avioane Northrop F-5E/F Tiger II (32 F-5E/RF-5E, 33 F-5F biloc) dintr-un total de 308 bucati construite local sub licenta de catre AIDC intre anii 1973-1986.
Mirage 2000-5 taiwaneze
Mai jos este si o tabela a previziunilor de operare a diverselor tipuri de avioane precum si rata de disponibilitate a aparatelor. Tocmai gradul de disponibilitate a aparatelor F16A/B de maxim 70% ar trebui sa dea de gandit responsabililor din Fortele Aeriene Romane, rata avioanelor Mirage2000 situandu-se la 75% iar a AIDC F-CK-1 Ching-kuo, produs local, la 80%. Acest lucru se poate dovedi foarte pagubos cand dispui de o flota redusa de avioane, de pana in 48 de bucati si estimarea vine sa intareasca informatiile despre flota poloneza de avioane F-16 BL-50/52 (polonezii plangandu-se de o disponibilitate a propriilor avioane de 65%, desi anumite componente, motoarele si o parte din mentenanta se fac local). Este clar ca pentru a reduce cat mai mult costurile de operare si a creste disponibilitatea avioanelor este important sa integrezi cat mai mult din avionul cu care te dotezi in industria nationala si sa faci integral mentenanta in tara.
Source: The Looming Taiwan Fighter Gap, p. 27
Northrop F-5E/F Tiger II prevazute sa iasa din uz in 2018 (cel din imagine apartine Chile)
Decizia de scoatere gradata din utilizare a avioanelor Mirage 2000-5 are la baza studiile “US-Taiwan Business Council” care au estimat, nu stim cat de obiectiv, ca in anul fiscal 2010 costurile cu ora de zbor pentru Mirage s-au ridicat la 26.670$, comparativ cu 5.340$ la F16 A/B Block20 sau 8.340$ pentru avionul indigen F-CK-1A/B. Cheltuielile cu Mirage 2000 consumand aproximativ 60% din bugetul alocat fortei de avioane de lupta cu reactie taiwaneze, Mirage 2000-5 reprezentand 57 de exemplare active dintr-un total de 388 avioane.
F-16 D
Foarte probabil ca pretul redus al intretinerii F-16 taiwaneze este dat de faptul ca in anii ’80 ai secolului trecut Taiwan-ul a primit asistenta tehnologica americana pentru a-si dezvolta propriul avion usor de lupta, AIDC F-CK-1 Ching-kuo IDF, avion care prelua elemente de la F-5 TigerII si F16 si a fost introdus in serviciu la mijlocul anilor ’90, design insa penalizat de lipsa unor motoare puternice pe care SUA nu a dorit sa le ofere la momentul respectiv sub licenta.
Dincolo de modernizarea Viperelor, din cauza reducerii semnificative a capacitatilor sale aeriene spre orizontul 2020, Taiwanul studiaza si varianta achizitionarii altor avioane noi sau in uz, spectrul cautarilor mergand de la Saab J-39 Gripen, Rafale si Eurofighter, la Boeing AV-8B Harrier II si chiar Boeing F-35B Lightning II , avion de la care F16 V a imprumutat multe inovatii, si catre care se presupune ca face trecerea fiind si interoperabil cu urmasul sau.
Avantajul Saab JAS-39 Gripen este costul scazut de achizitie, operare si capacitatea de a opera de pe piste dispersate si de lungime redusa, ideal ca si riposta in cazul unui atac cu forte aeriene inamice covarsitoare. La fel, AV-8B Harrier si F-35B, cu capacitatea lor de decolare verticala, ar putea reprezenta o solutie de rezerva in cazul in care aeroporturile militare principale sunt greu lovite, Harrier-ul USMC find avantajat de disponibilitatea sa de a fi achizitionat pana in 2020, data la care F-35B s-ar putea sa nu fie inca disponibil spre livrare in ritm multumitor.
F16 Block 60 al Emiratelor
Contractul discutat in 2011 in Congresul SUA la notificarea administratiei Obama si insistentele senatorului John Cornyn, prevedea o suma totala de 5,3 mld.$, adica aproximativ 36. mil$/aparat, suma care includea pe langa modernizarea la standard V a celor 145 de avioane si munitii, cum ar fi: 140 rachete AIM-9X Sidewinder si sisteme de sprijin, bombe ghidate prin GPS (GBU-31v1 si GBU-38 JDAM), Laser JDAM (GBU-56) sau GPS Enhanced Laser Guided Weapons (GBU-10 Enhanced Paveway II) si bombe ghidate prin laser Enhanced Paveway III, incluzand bombe cu senzori atasati CBU-105.
F16 vedere frontala
Aducerea avioanelor F16 A/B taiwaneze la standard V inseamna:
- 176 seturi de radar AESA (Active Electronically Scanned Array) pentru care concureaza Northrop Grumman (SABR) si Raytheon (RACR)
- 128 sisteme de vizare pe casca (helmet mounted cueing system – JHMCS)
Helmet mounted cueing system (JHMCS)
- Ochelari de vedere pet imp de noapte
- Rachete aer-aer AIM-9X
AIM-9X Sidewinder II
- Contramasuri electronice avansate, incluzand sistemele de management al razboiului electronic de tip ALQ-184, containere ECM incorporand DRFM (Digital Radio Frequency Memory)
- Containere ECM AN/ALQ-211(V)9 – AIDEWS (Airborne Integrated Defensive Electronic Warfare Suites) sau AN/ALQ-131
- 26 Containere de tintire pentru munitii aer-sol ghidate, AN/AAQ-33 SNIPER de la Lockheed Martin sauAN/AAQ-28 LITENING de la Northrop Grumman
Container AN/AAQ-28 LITENING
Container AN/AAQ-33 Sniper
- Sistem GPS integrat (GPS_INS)
- 86 terminale legatura de date
- Modernizare a sistemului IFF (Advanced Identification Friend or Foe) APX-113 – transpondere interogare combinate
- HAVE GLASS II pentru carlinga, incluzand “sticla aurita” (golden canopy) bazata pe cea a F-22 Raptor
Si cel al Raptorului
- Alte tratamente pentru reducerea semnaturii termice si radar
- Este de asemenea posibila inlocuirea computerelor modulare de misiune, display-urilor din cabina, echipamentului de comunicatii si a sistemelor de planificare conjugata a misiunii.
F100-PW-229, preferatul nostru si al polonezilor
- Inlocuirea vechiului motor F100-PW-220 cu ultima sa generatie F100-PW-229
F-16 cu “golden canopy”
Dincolo de upgrade, piese de schimb, formare de baza si logistica, Taiwanul a aprobat initierea unui program de antrenament avansat al pilotilor sai, in valoare de 500 mil.$, la baza Luke Air Force Base din Arizona.
In paralel cu cererea Taiwanului, Lockheed Martin se pregateste sa intampine o cerere din partea fortelor aeriene SUA care, din cauza intarzierilor din programul de livrare a F-35 Lightning 2 (incetinire care va ajuta congresul SUA sa reduca bugetul Pentagonului cu 479 mld. $ pe o perioada de 10 ani), au pus la punct un program “stop-gap”, de modernizare la standard V a aproximativ 350 de avioane F16 din propriul inventar, totul evaluat la 2,8 mld.$ (“U.S. plans $2.8 billion upgrade of F-16 fighter” ).
|
YF-16 |
F-16A |
F-16C Block 30 |
F-16E Block 60 |
Crew |
One |
|||
Length |
49 ft 6 in (15.1 m) |
49 ft 5 in (15.1 m) |
49 ft 4 in (15.0 m) |
|
Wingspan |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
31 ft 0 in (9.45 m) |
Height |
16 ft 3 in (4.95 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
16 ft 8 in (5.08 m) |
Empty weight |
16,300 lb (7,390 kg) |
18,900 lb (8,570 kg) |
22,000 lb (9,980 kg) |
|
Maximum take-off weight |
37,500 lb (17,000 kg) |
42,300 lb (19,200 kg) |
46,000 lb (20,900 kg) |
|
Maximum speed |
Mach 2.0 |
|||
Combat radius |
295 nmi (546 km) |
|||
Engine |
PW F100-PW-200 |
|||
Thrust |
23,800 lbf (106 kN) |
28,600 lbf (127 kN) |
32,500 lbf (145 kN) |
|
Radar |
AN/APG-66 |
AN/APG-68 |
AN/APG-80 |
Evolutia variantelor semnificative ale F-16
F-16 C
Fortele aeriene SUA vor selectiona “cele mai bune aparate din flota” de 1000 de F-16, majoritar Block-50 si Block 40 (aproximativ 640 de bucati distribuite intre unitati active si de rezerva) pentru programul de modernizare care se va desfasura pana prin 2020. Pana in prezent au fost livrate 4.450 de avioane F16 catre 26 de natiuni iar mare parte din aceste aparate pot face obiectul unei modernizari similare la standardul V. Astfel lucrarile de modernizare se vor focaliza pe “configuratii comune” care vor maximiza flexibilitatea operationala si vor minimiza costurile de operare, dupa cum se exprima Secretarul fortelor aeriene ale SUA, Michael Donley.
Schita F-16
De asemenea, directorul de dezvoltare a afacerii la programul F16 al Lockheed Martin, Bill McHenry, sustine ca structurile aparatelor Block 40 si Block 50 au fost proiectate initial pentru 8000 de ore de serviciu, in functie de sarcini si alti factori, insa asteptarile au fost depasite putandu-se exploata aceste structuri pana la 12.000 de ore, cu un ansamblu de modificari structurale care vor costa mai putin de 1 mil.$/avion. Testarile vor continua si in acest an pentru a determina capacitatea de extindere a ciclului de viata al structurilor avioanelor F16 in uz.
F-16 in formatie
McHenry a mai precizat ca orice integrare trebuie sa fie aplicabila oriunde in parcul de F-16 iar unul din obiectivele cheie al acestui pachet de modernizari este pregatirea operatorilor sa devina “interoperabili” cu F35.
Pachetul de modernizari pentru flota taiwaneza si cea a SUA vor sta la baza unui nou standard pentru F-16, cu conditia ca detinatorii aparatelor sa nu se indeparteze prea mult de varianta standard prin customizari facute cu alte firme, cum este cazul Coreei de Sud care a ales modernizarea cu BAE Systems a avioanelor sale KF-16. Alaturi de cele 550 kituri de modernizare pentru avioanele celor doua flote, Lockheed-Martin spera sa obtina contracte pentru construirea a 100 de avioane noi pe piata externa…
Oare Romania este numarata la acest capitol? Avand in vedere dragostea deosebita si incapatanarea factorilor nostri de decizie fata de Lockheed Martin, eu cred ca ar trebui.
F16-XL – NASA
Personal, consider ca un derivat foarte interesant al F16-V, atat pentru Lockheed Martin cat si pentru noi ar fi fost o continuare a design-ului F16-XL, asa cum am prezentat si in materialul mai vechi “Multirolul si optiunile Romaniei”. De altfel aceasta a fost varianta de plecare pentru F-16 BL-60 al EmiratelorArabe, dar din motive necunoscute noua s-a decis revenirea la varianta standard.
F16-XL
F-16XL V ar putea reprezenta o relansare a liniei F-16, aproape un avion nou, cu piese si pachete de upgrade comune cu vechiul design standard, putand reface “sex-apealul” lui F-16 fata de potentiali noi clienti din tari care nu au acces, din varii motive – inclusiv financiare, la programul F35. Mai ales daca ar ingloba noi elemente, cum ar fi prizele de aer DSI, motor cu tractiune vectoriala in optiune, piloni conformi, etc.
Si tot F16 XL
Insa cred ca va trebui sa ne multumim cu mult mai putin… macar de-ar fi avioane noi!
Oare ar fi atat de greu, chiar si in varianta second-hand, sa gasim 24-48 de F-16 cel putin la nivel BL-25 daca nu chiar BL-40 in stocurile SUA, care sa aiba o resursa de cel putin 4000 de ore de zbor ramase din vechea rezerva de 8000 si care sa fie extinsa spre 10-12000 in cadrul programului de modernizare al Lockheed Martin?! Chiar si o modernizare la nivel BL-52+ plus acele feature-uri ale standardului V disponibile pe moment (mai putin radarul AESA) la un pret de 30mil.$/ bucata ar duce totul la un pret de 720mil.$ respectiv 1,44 mld.$ – care ar putea fi recompensat cu offset, dupa modelul tranzactiei propuse noua de EADS pentru EF Typhoon, preluand aparatele de catre firma constructoare, si cu offset sprijinit de un credit al guvernului SUA…
F16 XL – „evolutie” (deviant art)
Marius Zgureanu
„un standard prea indepartat pentru” cine??? Ca nu poti vorbi de standarde pt ceva ce nu mai exista. In acelasi mod putem discuta de standardele Flotei Comerciale Romane.
Din pacate ai dreptate.Avem o armata operationala doar pe hartii.Practic avem o armata cu cai de lemn.Abia sunt bani pentru niste salariile angajatilor MAPN, ce sa mai vorbim de consistente achizitii militare.
Standard prea indepartat, adica in ceata totala, pentru Fortele … aaaa. Politia Aeriana Romana…
Asa bre, articolul era OK, avioanele-s frumoase, doar titlul suna cam ciudat 🙂
eu nu cred ca F-16 XL se poate realiza. Este un avion deja din categoria F-15 iar faptul ca este sub F-15 ca performante il face sa nu se justifice. F-16 de azi este un avion mult mai mic decat F-16 XL, mult mai agil, o alta categorie, cea pe care noi ne-o permitem. nu degeaba s-a tot renuntat pana acum la ideea de F-16 XL.
F-16 XL este doar putin de tot mai mare decat F-16 (10-15%), adica mai lung (i s-a adaugat inca o sectiune de 1,5m fata de fuselajul F-16 „clasic”) iar aripile au sectiuni diferite. Uite mai jos dimensiunile…
Diferenta de capacitate o fac aripile (anvergura mai mare cu 0,5m, suprafata dubla datorata formei), atat pentru portanta, stabilitate la viteza supersonica, capacitate de transport dar si combustibil suplimentar. Asta e tot!
Specifications (F-16XL number 2) vs F-16C Block 30
Length: 54 ft 2 in (16.51 m) vs 49 ft 5 in (15.06 m)
Wingspan: 34 ft 3 in (10.44 m) vs 32 ft 8 in (9.96 m)
Height: 17 ft 7 in (5.36 m) vs 16 ft (4.88 m)
Wing area: 646 ft² (60.0 m²) vs 300 ft² (27.87 m²)
Empty weight: 22,000 lb (9,980 kg) vs 18,900 lb (8,570 kg)
Loaded weight: 48,000 lb (21,800 kg) vs 26,500 lb (12,000 kg)
Max. takeoff weight: 48,000 lb (21,800 kg) vs 42,300 lb (19,200 kg)
Powerplant:1× General Electric F110-GE-100 turbofan
Dry thrust: 17,100 lbf (76.3 kN)
Thrust with afterburner: 28,900 lbf (125 kN)
Maximum speed: Mach 2.05 (1,400 mph, 698 m/s) vs Mach 2 (1,500 mph, 2,410 km/h)
http://phthalotype.deviantart.com/art/Pit-Viper-203676405
😉
Foarte frumos!
Eu m-am gandit la asta, mai scurt si cu mai multe chestii de la F-35, cum ar fi 2 prize de aer, mai mici, DSI si fuselaj mai scurt, aproximativ identic cu al F-16 clasic…
http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/02/f-16_block_70v2_mod1.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k271/fanofdave3898/P1010842.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k271/fanofdave3898/P1010843.jpg
Si mai era o chestie la care tot mă gândesc, oare un F-16 cu o priză de aer in stilul Mig-21 (insă…zimțată) nu s-ar califica drept DSI ? 🙂
S-ar complica prea mult designul, pt. ca trebuie sa duci conducta de aer pe sub carlinga… ar iesi alt avion 🙂 Un fel de MIG-41:
http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/07/13.jpg
Eu ma refeream la schimbari cat mai reduse fata de designul F-16, adica sa se poata face cu minim 80% din piese comune…
Cu mai putine modificari decat astea, F-16/M2 al japonezilor a iesit usturator mai scump.
Si nu se aplica nici kit-ul de modernizari F-16V standard…
Te rog, la chestiile aeronautice Mitsubishi totul iese scump! „It’s a trademark” 🙂 🙂 🙂
Ceva mai apropiat de Mig-21 I http://www.testpilot.ru/russia/mikoyan/mig/21/i/images/mig21i_3.jpg insa cu voleti similari cu cei de la Sukhoi Pak Fa (LERX/”LEVCON”, se afla in sus-fata de prizele de aer, ar merge si la Tejasurile indienilor) in loc de canarduri.
He-he, Romania Tricolor:
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania
Ia uite aici:)
http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/07/14.jpg
A „mea” cred ca are rezolutia mai buna …
Nu va mai bateti capu’ ca avem H.A.W.X 2 by Ubisoft Romania 🙂
Eu tot visez la o „deviere” a IAR 111…
Devierea lui IAR-111 are sanse mari sa ramana o „deviere”…
Acum, mai serios, in prima faza ar trebui sa luam ceva customizabil, off-the -shelf si sa incercam macar sa asamblam in tara si sa producem 15-20% din componente aici…
Apoi, in urmatorii 5-6 ani, in timp ce productia avionului se apropie de sfarsit, sa ne lipim cu IAR-111 la turci, polonezi si/sau sud-coreeni (turcii si coreenii au demarat propriile programe de studiu pt. un avion national, dupa epoca F-16, care probabil sa opereze in paralel cu F35, dar la costuri mai reduse si integrat in industria nationala) si sa facem in joint-venture generatia echivalenta lui IAR-111. Riscuri, productie si customizari distribuite pe 2-3 tari e altceva.. .ar fi mai usor de inghitit costul.
Eu nu inteleg de ce operatorii F16 isi mai bate capu’ cu el, s-a dus vremea lui, e ca un MIG-21…
Bagi bani in el pana iti vine rau, platforma e dusa…
Eurofighter si Gripen tot evolueaza, F35 e mai ceva ca harry potter si alice in tara camatarilor, desene animate ce sa mai…imposibil de cumparat mai ales de operat.
Culmea ca ne permitem oricare din alea doua la un pret/performanta numa’ bun pentru ce ne trebuie noua, si le avem la dispozitie acum, nu trebuie sa luam alte F16 ca sa trecem pe F35 cand probabil nu o sa mai existam.
E ca si cum am face un tanc nou pe sasiu de t55…
Fiindca il au in dotare, sunt pregatiti logistic sa il exploateze si modernizat le satisface nevoile de moment.Este mai ieftin pentru ei sa ii extinda resursa de zbor cu 10-15 ani decat sa isi cumpere acum un avion nou.Totul se limiteaza la bani.
Desi cred ca e a 3-4-a oara cand intreb (trag speranta ca poate vreunui „soim al patriei” de la Scala De Aplicatie „Aurel Vlaicu” ce patruleaza pe blog i se face mila si de mine): ce scrie fratilor/surorilor pe patchurile astea de HAWX.ro ?
http://img153.imageshack.us/img153/1198/studentiaero.jpg
Originalul: http://img716.imageshack.us/img716/8716/hawxoxcgn14.jpg
Hmmm… „high altitude warfare”… or fi zburand pe SR-71 Blackbird/ A-12 🙂
Oricum, foarte interesant.
Bravo mie!..minte creata. Zisei Scoala de Aplicatie „Aurel Vlaicu” in loc de Academia Fortelor Terestre „Henri Coanda”…oricum, vad ca toti trei din fotografia de mai sus au conturi pe Facebook, incerc sa ma rog de ei sa puna o imagine cu HAWXul respectiv…
…BAT capu’, nu „bate”..
Datorita relatiei sale cu China, Taiwanul are nevoie in primul rand de un avion dedicat suprematiei aeriene ca sa isi poata proteja spatiul aerian de aviatia militara chineza care creste constant cantitativ si calitativ.Daca banii nu ar fi o problema, in acest moment Eurofighter sau Rafale din transa 3 ar fi solutia pentru taiwanezi.Rafale este si multirol asa ca poate fi folosit inclusiv pentru misiuni de atac la sol sau pentru a ataca flota chineza de invazie.
Dupa cele doua aparate europene eu as opta pentru Gripen NG, un aparat modern, performant, usor de exploatat, destinat sa lupte in conditii de inferioritate numerica.Taiwanul se afla acum in situatia in care se afla Suedia cu URSS.
Stiu ca logistic este mai usor sa exploatezi un singur model de avion, si ca taiwanezii au experienta in exploatarea lui F16, insa daca americanii nu mai vor sa le vanda avioane noi, as inlocui cele retrase din exploatare cu cele mentionate mai sus, in functie de banii disponibili.
Tinand cont de potentialul militar si economic al Chinei, Taiwanul ar trebui sa se orienteze in primul rand pe comunicatii, radiolocatie, aparare AA, AT, drone de atac, rachete sol-sol cu raza medie si lunga de actiune, rachete sol-nava, corvete multirol, submarine clasice din actuala clasa Gottland sau tipul 214 si cresterea pregatirii de lupta a trupelor sale.
Aviatia nu trebuie marginalizata insa nu cred ca taiwanezii isi vor putea permite vreodata sa detina cel putin tot atatea avioane sau piloti ca si chinezii.Conteaza calitatea insa conteaza si cantitatea tehnicii sau factorului uman.
Daca F16V, are aproape acelasi pret ca si F35, este foarte clar ca nu este de buzunarul nostru.
Pentru misiuni de politie aeriana, 24 de aparate F16, mai ales noi, varianta block52+ este mai mult decat suficient pentru Romania.
Daca americanii se gandesc sa isi modernizeze pana in anul 2020, sute de avioane F16 la nivelul V, pe care sa le foloseasca ulterior cel putin 10 ani, poate chiar pana prin anul 2035, atunci cu siguranta aparatul F35 va intra mai tarziu si intrun numar mai mic in dotare decat cel preconizat.Banii au devenit si pentru americani o problema.
Avand in vedere situatia aviatiei militare in acest moment, daca as fi Ministrul Apararii, as propune inchirierea a 24-48 F-16 BlockXX, deja operationale, pe care sa le am cat mai repede la dispozitie. M-am referit la F-16 pentru ca SUA are suficiente aparate. Dar la fel de bine pot fi Gripen C/D, sau orice altceva ce poate fi obtinut intr-un timp scurt.
Apoi pana in 2018-2020 va fi timp suficient pentru ca Romania sa decida in liniste care va fi noul;avion multirol.
F-16V este pentru cei care au un numar mare de F-16. Pana cand acestea vor fi inlocuite de F-35 vor mai trece ani buni. Deci e normal sa se gandeasca la un upgrade.
La noi nu mai e cazul 🙂
Sorin si Gabriel, F16-V nou se apropie de pretul INITIAL prevazut pentru F35, calculat atunci la aprox. 110 mil.$ / bucata. Ce propun eu este sa luam (adica Lockheed Martin sa le ia din stocul SUA, adica gratis, asa cum ne-au fost oferite acum 3 ani) avioane de la BL-30 in sus, cu aprox. 4000 de ore de zbor la activ si sa le modernizeze cu aprox. 30 mil.$/bucata la un nivel BL-52 ++ dupa care sa ne vanda tot lotul cu offset si credit guvernamental SUA… Am iesi destul de ieftin zic eu, si am putea peste vreo 5 ani sa cumparam si radarul AESA, ca sa atingem un standard V complet 🙂
Marius, eu am scris BlockXX si aveam in vedere acelasi lucru.
Precizare: XX din BlockXX tine loc de la 25 in sus.
Deocamdata Lockheed Martin nu prea au comenzi si pana peste 2-3 ani cand termina de integrat si radarul AESA ne-ar putea satisface rapid o cerere de modernizare din partea noastra, la vreo 48 de aparate…
Le-ar pica de minune comanda asta, mai ales ca pe BL-52 nu prea mai au comenzi, iar F-35 e amanat si cu tot mai multe comenzi taiate fata de previzionalul initial…
Un F-35 cumparat la nivelul anului fiscal 2012 (cu mentenanta inclusa) se situeaza pe la 200 mil.$/bucata si peste, in functie de varianta A, B sau C…
http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/bilantul-mapn-secret-de-serviciu-ce-se-va-intampla-cu-armata-151793.html
Daca si bilantul activitatii a ajuns secret de serviciu…iti dai seama ce jale…li s-o fi facut cumva jena sa mai manance rahat in public…
‘agravarea stării tehnice a echipamentelor militare şi prin urmare nivelul de pregătire a Armatei’ – nu zau,astia incep sa redescopere apa calda, ale dreacu TABurile alea din 80 si ceva nu mai tin…
Iar cele 12-F-16 portugheze sunt batute in cuie, nu mai visati voi 24 de avioane mai noi modernizate de LM…
TAB-uri din „80?! Pai acu’ cine este bre optimistu’ de serviciu?! Care TAB-uri din „80 cand noi operam cu mandrie TAB-71…
Secretomania ascunde starea jalnica in care se afla in prezent armata romana.Se ascunde lipsa banilor pentru achizitii, lipsa unei viziuni rationale privind modul cum se fac achizitiile , cum se vor face sau ar trebui sa se faca aceste achizitii in domeniul militar si managementul defectuos practicat de conducerea politica a ministerului si oamenii lor fideli, in uniforma.Asta este singura justificare.
Eu cel putin, cu multa scarba in suflet, m-am resemnat de cativa ani ca nu mai scapam de F16 SH, iar de anul trecut de jafurile alea din Portugalia.
„Ministrul Apararii Nationale, Mircea Dusa, are mandat din partea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii de a finaliza negocierile privind achizitionarea unor avioane multirol aflate deja in uz, a anuntat, luni, premierul Victor Ponta, citat de Agerpres”.
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14300038-victor-ponta-ministrul-apararii-are-mandat-incheie-negocierile-pentru-cumpararea-avioanelor-multirol-aflate-deja.htm
„La finele anului trecut, premierul declara că avioanele multirol F-16 care urmează să fie achiziţionate de România sunt deja în serviciu, dar vor fi pregătite să reziste pe o durată de 20 ani”
Tot 12…
16-le avea golden canopy inca de la sfarsitul anilor ’90, sau inceputul anilor 2000… nu e o noutate…;)
Corect Sharky, cred ca e de pe la Bl50/52… dar mai cred ca era in optiune nu in pachetul de baza 🙂
Iar pnetru F-16 BL-20 taiwaneze e un plus clar in pachetul de upgrade…
Mda, deci vin pana la urma F-urile alea la mana a 3-a din Portugalia, cel putin 12, desi unele posturi TV mentioneaza 24. In sfarsit, 12 sau 24, n-are nicio importanta, tot obosite sunt! Traiasca Next Generation in ROAF, adica scuze, POAF -Police Air Force, da’ merge si PAF (tot Police Air Force) ori PRAF(Police Romanian Air Force. Eee, asa da, cred ca-i mai aproape de realitate) -ha’ ce misto, multamim din suflet caracudelor de Dambovita.
Da pa culmili cele mai inaintate ale comunismului, cu destule MiG21,23,29 IAR93,99 IAR316/330(ca sa nu mai vorbim de industrie, flota, agricultura) ajunsaram pa culmili cele mai inaintate ale grobianismului pseudo-capitalist neo-fanariot…acu’ nu cacu comunistii fu prea bine dar totusi…12 avioane la mana de lemn a lui a treia si ochiul lui had stramb…nu te mai miri de ce-si fac bilanturile secret de serviciu si sedinte cu usile inchise…poolimea nu tre sa mai stie nimica…e secret…shhhhhhhhttttt….
Ca bine zisai bre fraticule gsg9! Adica, cum bre, tocmai noi prostimea da platim taxilii la zi sa nu stim!!?? Taxiliii aliea dupa care geme bujetul statului (in fund) Romanica? Io vreau sa stiu pa ce paseri da aluminiu dau banii si cat da bine ma apara pa mine armia ce-o platesc din buzunarul propriu. Eee, amu agenturilii nu trebe sa afle da marilii proiecti de inzestrare, si tocmai daia totu-i sicret. Pai normal, cum sa afle daca Delfinului au inceput sa-i curga balili, adica astea, bateriile, ori faptul ca TAB-uturile is pa geanta. Nicidecum nu trebe s-afle ca babaroasilii alea da bombardele da 100 mm incep sa duca dorul munitiei, pa care cin’ s-o mai faca, pai cum, nu!? D-apoi nici daspre Bizoane care-n curand or s-ajunga ca si Amazoanele-disparute, mai ceva ca Xena, printesa razboinica. Ha, si cu atat mai putin ori daloc daspre animalutele aliea, Jderii, realizate in j’demii da exemplare, care cica raman fara dinti -Caterpilarurile alea avand nevoie da intretinere, da’ cin’ s-o faca bree si cu ce! Exclus s-afle ceva daspre paraboloaicele alea englezoaice, frecatele alea nobiliare, d-amu cam batranele, da la care s-ar face totusi o maaree, maaree modernizare -ceva sisteme de iluminare mai eco-noame -da’ daca mai plutesc ii inca ok. Si-ar mai fi cate ceva sicrete da mare importanta pantru stat, da’ nu sa cade sa li divulgam!
Nu va stresati baieti, o sa le vopseasca fain si o sa zboare cu ele la ziua armatei deasupra arcului de trimf. Nu inteleg exact al cui triumf. Va dati seama ce mandri vor fi spectatorii… Oioioioi EF SAISPE, wowowowow… Politicienii vor sta sa primeasca salutul si vor varsa o lacrima in amintirea celor care si-au dat viata pentru tara asta, incercand sa comunice prin tinuta solemna afisata ca ei sunt responsabili si buni conducatori. comedia continua
Deci de la americani nema pentru totdeauna F-16 noi, eventual fiare vechi. F-35 le vom lua cînd fac kilometrajul avioanelor F-16 portugheze. Ce ipoteze, de înădit concepte visaţi ? N-ar fi mai bine dacă am lua de la ruşi 6 escadrile de SU-35 noi ? La ce bun aviaţie ipotetică dacă ea nu va fi vreodată funcţională şi reală ? Sau nu vă interesează să aibă cu ce zbura piloţii români, ci doar să vă daţi importanţă cu copy paste de pe site-urile premianţilor ?
Dl Vasilescu va recomand sa ne cititi mai des, sau macar mai des decat scrieti pe Vocea Rusiei. In urma cu doar cateva zile am publicat un articol despre o posibila cooperare intre Romania si Rusia pentru modernizarea/achizitia a 2-3 escadrile de MIG-29SMT.
Noi Nu ne dam importanta, noi chiar suntem importanti, cu o audienta mult peste imensa majoritate a site-urilor care se ocupa de astfel de stiri! Noi nu scriem pe VC doar pt a scrie undeva. RoMilitary are o audienta mult prea mare ca sa ne cautam astfel de aliati.
Articolul este rezultatul muncii unuia dintre noi, asadar va rog foarte mult sa va verificati limbajul made of V.R. inainte sa jigniti munca cuiva!
Etichete puneau comunistii inainte de a trimite oamenii la Canal.
Ca fost ofiter ar trebui sa cunoasteti foarte bine pt cine scrieti, banuiesc ca pe vremuri C.I.istul unitatii va tinut lectii despre astfel de probleme.
ATENTIE la limbaj, sau va puteti cauta un alt loc pt a face reclama articolelor publicate de V.R. Consider aceste remarci drept nepotrivite sa nu zic tupeu! EU nu scriu pe V.R. si nu as face acest lucru nici pt bani.
Su-35?! Adica chiar vorbiti serios? Ce am face noi cu un Suhoi?! Ce am face noi cu un Suhoi-35?!
Noi nu facem scenarii de invadare a Romaniei, scenarii de care si un sublocotenent de artilerie ar rade cu pofta!!!
Respectam opinia si affinitatile, dar am neshte intrebari pt dvstra:
Trebuie sa iesim din NATO ca sa ni le dea?
Trebuie sa renuntam la Rep Moldova?
Trebuie sa dam Ardealul ungurilor?
Trebuie sa-i impuscam pe astia de acum? Nu ca mi-ar parea rau dupa ei…
Ne dau rusii Su-35 prin gura…
Daca prin absurd totusi ni le dau, ni le dau gratis? Ca daca nu, de banii aia am lua F16 noi sau Gripen sau EF.
Nu zic ca su’ americani e bine, dar su’ rusi stim cum a fost…
Si nu americanii ne baga fiarele pe gat, grobienii pseudo-capitalisti neo-fanarioti 🙂 pe scurt grohaitorii locali ni le baga pe gat, ca daca ne-am duce cu banii si am zice vrem 48 F16 noi aia nu ar zice nu…
Imi place SU35, este un avion foarte bun, insa din pacate, chiar daca Romania l-ar primi pe gratis, din motive financiare nu ar fi capabila sa il exploateze.In ultimii ani se zboara foarte putin cu MIG21, un aparat pe care il cunosti foarte bine.
In acest moment, financiar, Romania nu isi permite decat misiuni de politie aeriana.Ca sa fii o forta aeriana redutabila trebuie sa detii si sa exploatezi aparate de ultima generatie de ordinul sutelor de bucati.Nu este cazul Romaniei.
Americanii ne vand oricand avioane noi, F16, cu banul jos in momentul incheierii tranzactiei. Se pare ca nu vor sa primeasca plata in mai multe rate anuale, asa cum vroiau cei de la Gripen, pentru ca nu au incredere in capacitatea de plata a tarii noastre, insa Romania nu are acesti bani.
Pentru domnul Vasilescu, daca tot ar dori sa se faca util si sa ne arate ce prieteni buni are la est, nu ar putea sa intrebe la ambasada rusa sau in alta parte daca rusii ne-ar moderniza 24-36 MIG-29 la standard SMT. Fara electronica de bord…
Chiar sunt curios domnule Vailescu, daca dumneavoastra chiar doriti sa faceti un bine, sprijinind interesul national! Ce ziceti ?
Stimabile „JeanVal”, incepand cu august 2011 am preluat de pe ZiuaVeche sub 40 de articole… Te las sa le numeri (ca sa te ajut, introduci „sursa: ziuaveche” in casuta de cautare din dreapta sus a paginii).
Avand in vedere ca zilnic acest site a publicat 4-5 articole, poate imi spui cum ai ajuns la concluzia ca preluarile ziuaveche reprezinta 30% din ceea ce se publica pe RomaniaMilitary ?
@JeanVal. Ticule, lamureste-ma si pe mine de unde ai scos o asemenea ineptie!? Hai, fi om serios si spune-ne si noua, dar te asigur ca marea majoritate a articolelor sunt muncite, iar a prelua articole interesante de pe alte site-uri este ceva normal -si altii preiau articole de la noi. Nu cred ca te deranjeaza asta, nu ticule? Este adevarat, sunt si bloguri care preiau 100% articole de pe alte site-uri si le posteaza, dar nenicule, nu suntem noi aia. Mai cauta, mai cerceteaza, mai documenteaza-te, daca esti bine intentionat si ne porti de grija!
Ca sa vedeti si voi cine stabileste ce se cumpara, inclusiv pentru armata.Veti constata ca ministrul apararii, oricare ar fi el, nu prea conteaza:
,,Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa a primit mandat de la CSAT pentru a încheia negocierile privind achiziţionarea unor avioane multirol deja folosite, a anunţat premierul Victor Ponta.
Victor Ponta și-a pus o cravată asortată cu doctrina liberală
“Decizia nu e doar a Guvernului, a fost discutată şi aprobată în cadrul CSAT şi în câteva luni are mandat pentru a încheia negocierile privind achiziţionarea unor avioane multirol, aflate deja în uz, deci nu noi”, a afirmat Ponta, la Ministerul Apărării, după prezentarea bilanţului de activitate a instituţiei.”
Sursa:
http://www.evz.ro/detalii/stiri/ponta-mircea-dusa-are-mandat-sa-incheie-negocierile-pentru-cumpararea-avioanelor-multirol-10254.html
Cred ca magazinul portughez de antichitati se re-deschide pentru noi, deoarece la bulgari a picat guvernul si nu se stie cu ce idei vor veni noii guvernanti… Asa ca mai bine le dau repede, sa nu ramana fara niste clienti atat de hotarati dar si de rari pentru vechiturile lor.
Buna seara, tocmai ce rasfoizsc revista franceza „défence et securité internationale” si la rubrica „contractele lunii” este scris ca vecina noastra Bulgaria a cumparat de la statul’portughez 9 aparate F16 block 15, pentru suma de 358 milioane de euro. La specificatii este marcat faptul ca portughezii dau si munitia aferenta, aparatele fiind deja achizitionate de portughezi la mana a doua. Va intreb , acum cca fiarele vechi s-au dus peste dunare, noi ce e optiuni de cumparare de avioane performante ai avem, sau chestia cu reinoirea aviatiei militare romane este doar o noua perdea de fum lansata de guvernanti?
http://www.codeonemagazine.com/f16_article.html?item_id=109
faine pozele
Pingback:Military Pay Chart 2019 Enlisted | Allpetsdavidking.co.uk
Pingback:Military Drill Pay Chart 2018 | MYyeducationsearch
Pingback:Us Military Pay Chart 2018 | MYyeducationsearch
Pingback:Enlisted Military Pay Chart 2018 | MYyeducationsearch
Pingback:F36 Kingsnake - Romania Military
Pingback:Taiwan vrea sa modernizeze Mirage 2000, ucrainenii ar putea detine deja aparate de acest tip - Romania Military