CUDA air-to-air missile

AIM_120-CUDA-Compare-Size

AMRAAM versus CUDA

 

CUDA?! Sincer nu cunosteam acest proiect al celor de la Lockheed Martin, pana cand  Anla’shok nu mi-a semnalat-o.

In principiu CUDA este o racheta Hit-to-Kill (HTK), cu raza medie, aer-aer, ghidata prin radar, este daca vreti o varianta in miniatura (doar 1.78 metri lungime) a mai cunoscutei AMRAAM, gandita special pentru a putea fi folosita de F-35 in calele interne de arme. Micsorarea in dimensiuni va face posibil, cel putin teoretic ca un singur F-35/F-22 sa transporte 12 rachete la un singur zbor. Desi este un proiect foarte putin cunoscut, se banuieste ca raza de actiune a CUDA va fi apropiata de a unui AMRAAM clasic, desi dimensiunile sunt semnificativ mai mic.

Tehnologia Hit-to-Kill (HTK) este deja folosita la rachetele antibalistice de tip SM, in acest caz racheta neavand focos, distruge tinta doar datorita energiei cinetice dezvoltate la impact. In cazul acestei tehnologii unele rachete nu au nici un fel de cap de lupta, altele au un con care le permite sa strapunga tinta.

Est Cuda Dims

Conform cu ceea ce LM-ul a spus pana acum despre noul concept, CUDA este o racheta proiectata sa loveasca tina, prin contact direct si va dispune de un cap de cautare multi-mod si de asemenea este descrisa ca o arma low-cost capabila sa atace tinte la un camp de 360 de grade, putand fi lansata si spre in spate, avandu-se in vedere tehnologia  JHMCS si capacitatea acestei de a orienta rachete in orice directie.

CUDA va putea fi folosita impotriva oricarui tip de amenintare aeriana, de la avioane supersonice, la drone sau elicoptere, dar anumite semnale indica ca racheta va putea fi folosita cu ajutorul castii JHMCS impotriva tintelor de la sol, sau celor navale.

yourfile

 

 

Surse: Flightglobal, Elementsofpower & TheAviationist

Cu multumiri lui Anla’shok pentru informatii

 

GeorgeGMT

12 comentarii:

  1. Un concept interesant intr-adevar.
    Cu rachetele astea F-35 ar fi un adversar serios chiar si pentru Pak Fa. Ar compensa viteza si manevrabilitatea mai redusa decat a Suhoiului prin avionica si armament. Adica are senzori mai buni (inclusiv o casca smechera) cu care „vede” totul in jur la 360 grade si prin care poate ghida astfel de rachete in orice directie.
    Uneori chiar inainte sa fie detectat. Sigur, intr-un dogfight clasic ar avea sansa a doua

    Su-50 parca poate duce doar 4 rachete in locasurile interioare (sau 6, am vazut alte teorii), ca si F-35 acum.
    Chiar si daca ar duce 6 ar fi in dezavantaj, mai ales fata de F-22 care duce 8, 6 ghidate radar si 2 infrarosu. Din astea noi ar duce poate 20. Ca avionica si radar sta mai bine decat adversarii, mai ales cu ultimele imbunatatiri, ca viteza si manevrabilitate e cam pe acolo cu Pak Fa, diferentele nu ar fi prea mari, dar pare ca sta mai bine la capitolul stealth decat avionul rusesc.

  2. Aceasta racheta este pur si simplu un concept si nimic mai mult. LM incearca sa stimuleze interes de la cineva in sepranta ca va putea sa finanteze dezvoltarea rachetei. Sansele lor sunt destul de reduse iar miza lor principala nu este foarte incurajoatore. Atat AMRAAM cat si Sidewinder au capabilitati de „off-boresight shots” iar din acest punct de vedere nu este nimic nou. Hit to Kill??? Poate, dar nu cred ca US Air Force va fi prea ingaduitoare prin simplul fapt pentru ca nu exista fonduri sa suporte asa ceva. LM inceaca pur si simplu sa vada daca poate acapara o parte a pietii care este evident dominata de Raytheon. Prospectele pentru CUDA nu sunt incurajatoare.

  3. Articolul are si niste fraze cam …. ciudate. Ce poti face cu asa ceva impotriva unui tanc asu un crucisator? Daca nu are cap de lupta poate sa ii zgarie vopseaua sau sa o avarieze usor. Poate sa loveasca tinta dar mai ales daca este blindata o sa fie balast carat degeaba.

  4. adica sa vaneze oameni sau ce? cam scump fata de un glont de M14 sau ce o fi.

  5. Este vorba de energie cinetica. Daca vreti ei incearca sa obtina in lovirea unei tinte acelasi efect pe care l-ar avea un proiectil tras cu un tun EM . Si SM-3 poate fi folosita impotriva tintelor navale. Viteza mare a rachetei ii permite sa aiba asupra unei tinte navale acelasi efect pe care l-ar avea un proiectil tras de un tun elecromagnetic. facem o comparatie cu meteoritii care nu sunt incarcati cu explozibil dar viteza le permite sa dezvolte la impact o o energie imensa. Desigur distrugerile provocate de aceste rachete sunt conditionate de viteza lor mai mica decat cea a unui meteorit ( am adus aminte de asta pentru ca tot a fost intamplarea cu Celiabinskul).
    Ideea este interesanta si sunt sanse ca USAF sa adopte proiectul care ar tripla practic capacitatea de incarcare a unui F-35 si ar putea fi folosite in combinatie cu modelele de rachete si bombe aflate deja in serviciu.

    • Sansele sunt undeva intre zero si nul.

      • Si te bazezi pe asta pe ce? Multe din conceptele astea sunt proiecte interne ale companiilor care crezi sau nu mai dezvolta si fac research pe banii proprii…
        Are chiar mari sanse de reusita prin reutilizarea a o gramada de componente existente – motor, software, etc.
        Este echivalentul SBD pentru Aer-aer.

        http://theaviationist.com/tag/cuda/#.US27M3r8KHs

        • Ma bazez pe faptul ca stiu cum functioneaza procesul de achizitii al DoD, al USAF si in specific pentru potentiale programe de RDT&E (Research, Development, Testing & Engineering). In primul rand USAF sau un Joint Program Office nu au facut vreo declaratie de cerinte pentru asa ceva, iar un program de record(POM-program of record) pentru o asemenea racheta de asemenea nu exista. Daca nu exista o cerinta poti sa propui ce vrei pana te faci verde la fata pentru ca nimeni nu o sa-ti cumpere asa willy-nilly de capul lor numai pentru faptul ca ai venit tu cu ceva „ieftn si bun,” daca banii respectivi pentru achizitie nu sunt planificati si nu sunt sprijiniti de un anumit plan al programului. CODA este pur si simplu o conceptie a LM si atata tot; un exercitiu pur de marketing in speranta ca ar pica ceva. Pana la urma ii costa mai nimic sa faca niste machete si alte nimicuri de acest gen, in speranta ca ar interesa vreun fraier si cine stie poate ti se deschide posibilitatea sa le mai dai si un sut in fund alora de la Raytheon care domina piata.

          M-am tot gandid cand DoD ar fi cumparat asa ceva la genul „misto, imi place, il vreau,” Cert sa fiu mi-a venit in minte un singur exemplu, cel de drone Pioneer achizitionate de US Navy de la IAI pe la inceputul anilor 1980, iar acestea erau plaforme operationale si nu conceptiii. DoD nu cumpara absolut nimic fara a planifica si fara a justifica cerintele.

          Hai sa spunem ca USAF ar fi interesata de conceptia CODA. Regulamentul si legislatia de achizitii preclude de a acorda LM un contract de RDT&E sole source/sursa singulara. Si acest concept trebuie scos la competitie ca orice achizitie cu o valoare de peste 25.000 USD. Ar putea lua ruta DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) si s-ar putea alege cu niste „seed money” dar asta nu inseamna productie in masa si evident profit.

          Asta nu este prima oara cand LM a incercat asa ceva. Au avut o conceptie pentru urmatoarea generatie de rachete anti tanc care ar fi trebuit sa ia locul TOW. S-au ales cu niste bani de cercetare si cam atata tot. Conceptia lor a avut un deces lnistit cu vreo 2 ani mai in colo. Acesta a fost un alt exercitiu al LM de a incerca sa acapareze un segment al pietii dominat de Raytheon.

          Oricum ce ofera ei nu este nimic revolutionar iar ca pret astea sunt chestii legate de imaginatie pana la urma. Deci daca nu ai cerinte clare, nu ai cum sa-ti justifici cerintele respective, ghici ce? No funny, no money. Cum am spus; sansele CODA sunt undeva intre zero si nul.

          Nu mai folositi SDB pentru comparatie. Conceptia si cerintele SDB au fost dezvoltate de USAF si nu de industrie!

  6. S-ar putea sa fie doar pe jumatate on topic dar cred ca informatia este interesanta. Linkul l-am luat de pe F-16.net, forumul dedicat lui F-35.
    http://defense-update.com/newscast/0309/asraam_loal_test_130309.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *