Aripi romanesti…MIG 17 Fresco in RoAF

This entry is part 2 of 11 in the series Aripi Romanesti

 

  MIG-ul 17, in cod NATO-„FRESCO”, a reprezentat de fapt o dezvoltare a renumitului pe atunci,MIG-15. Se diferentia de acesta prin aripile mai inclinate si ampenajele marite, avand totodata anvergura mai mica. Avea aparatura de navigatie mai complexa si mai moderna, iar scaunul de catapultare era imbunatatit. Varianta de serie a suferit modificari majore, fuzelajul fiind marit pentru a putea primi un reactor cu postcombustie VK-1F; reactor cu care avionul a fost capabil sa atinga viteza sunetului in picaj!

In FAR, Mig-ul-17 si-a facut aparitia pe la jumatatea anilor *50. Trecerea pe acest avion mai complex decat mig-15, s-a facut in URSS la Sevasleika. FAR a avut in dotare atat varianta cu radar(PP-1 Izumrud)-MIG-17 PF, cat si varianta fara radar de bord, MIG-17 F.

Numarul de aparate detinute de catre Romania este neclar, dar se

                 Cockpit MIG 17

presupune ca au fost cateva zeci. FAR a folosit aparatele MIG-17 PF, datorita faptului ca aveau radar, mai mult in misiuni de noapte, iar avioanele au zburat pana pe la inceputul anilor *70.

Ca o nota aparte legata de intrarea in inzestrarea FAR a MIG-ului -17, este aceea ca acestea au sosit in tara zburate fiind de piloti sovietici, aterizand la Regimentul 206 Aviatie Vanatoare dislocat pe atunci, in 1955, pe aerodromul Otopeni. Mult prea aproape de Bucuresti, ceea ce punea probleme de…securitate!

Trebuie sa mentionez faptul ca, pe atunci, tot ceea ce tinea de dotarea cu aeronave si material aeronautic a FAR era STRICT SECRET! Cu alte cuvinte, NATO care stia foarte bine ce putea si ce facea avionul, intalnindu-l in toate conflictele vremii, era –vezi Doamne- inamicul de langa…noi. Tipic gandirii comuniste, propriul popor n-avea voie sa STIE; iar ca urmare fotografiile si datele certe legate de MIG-17 in FAR, sunt putine si de cele mai multe ori neclare.

                                               MIG 17, in uniforma romaneasca…

MIG-ul -17, ca si predecesorul sau, MIG-15, a participat la toate conflictele vremii, fiind exportat in tarile satelite si prietene, printre ele regasindu-se si Romania. A fost deasemenea construit sub licenta in Polonia (peste 1000 de exemplare sub denumirea LIM-5/5P), avion ce avea anumite particularitati fata de cel sovietic: avea 5 puncte de acrosare pentru un sistem de decolare asistat de motoare racheta, piloni suplimentari pentru arme si parasuta de franare.

China in virtutea bunelor sale relatii de atunci cu URSS, a construit si ea avionul sub licenta denumindu-l SENYANG, intr-un numar de peste 2000 de exemplare.

Cea mai avansata varianta a FRESCO ramane cea denumita MIG-17 PFU (FRESCO E), varianta la care tunurile au fost inlocuite cu rachete aer-aer ARS-212 (AA1 „ALCALI” –in cod NATO). Dupa unele estimari URSS a produs peste 5000 de MIG-uri -17, un numar destul de mare ceea ce ne face sa credem ca acesta a fost totusi un succes. Nu se stie insa daca FAR au avut in dotare varianta echipata cu rachete…

In incheiere, imi fac o datorie de onoare si recunostinta, intorcandu-ma inapoi in timp, si evocand prima catastrofa aeriana, dintr-un sir foarte lung, in care au fost implicate avioane cu reactie din cadrul FAR si implicit…piloti romani.

Era 31 octombrie 1952, cand in timpul unui zbor de antrenament in cadrul Regimentului 158 de la Craiova, MIG-urile -15 nr. 06 si 02, zburand in formatie sau acrosat reciproc luand foc. Ambii piloti, locotenent Sandor Liviu si locotenent Negrutiu Ioan, pierzandu-si viata…Cei doi piloti au reprezentat primele jertfe, deloc ultimele insa, ale FAR in era avioanelor cu reactie.

Tuturor pilotilor FAR, de atunci si de acum, plecati sa zboare in cadrul Escadrilei Ceresti, vesnica recunostinta, adanc respect si aducere aminte.

Cu stima si respect pentru toti cei care au servit si servesc cocardele tricolore,

                                                                                                                               WW    

Concarda romaneasca folosita intre anii

                      1950-1984

Concarda folosita de Fortele Aeriene Romane

                                              intre anii1915-1940;1944-1950 si din 1984-prezent

Series Navigation<< Aripi romanesti…….MIG 15 Fagot-ul in RoAFAripi romanesti: IAR-XT >>

5 comentarii:

  1. Parca 24 am avut,iar ultimele bucati au fost retrase in 1992-1993,parca la Alexeni mai zbura o escadrila la inceputul anilor 90,tot pana atunci au zburat si avioane Mig-15/S-102,o escadrila de la Craiova.

    1
  2. Dupa cate stiu, avioanele MIG-17 inca zburau, in numar mic insa-12/14 bucati in anul 1974. Cred ca au fost retrase de la zbor la sfarsitul anilor *70. Posibil insa sa mai fi existat prin bazele aeriene, conservate si puse la pastrare. MIG-15, stiu sigur ca erau la inceputul anilor *90, in anumite baze aeriene, fara insa a fi in stare de zbor.

  3. In legatura cu cocardele, informatiile sunt inexacte. A mai existat un tip de cocarda sub forma de stea dar cu colturile la un unghi mai mare (stea cu umerii lasati)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *