Denel Rooivalk – o maturitate tarzie

Rooivalk111

Desi a fost un proiect care s-a chinuit ani de zile sa iasa la liman, in cele din urma Denel AH/CSH-2 Rooivalk a fost finalizat in doar 11 exemplare, primul fiind livrat in 2011 catre fortele aeriene sud-africane, escadrila 16 de la AFB Bloemspruit, iar ultimul in 14 martie 2013.

Rooivalk_01

Denel CSH-2 Rooivalk

Denel CSH-2 Rooivalk a mai fost mentionat in articolul despre optiunile S.C. IAR S.A. Brasov – “S.C. IAR Brasov S.A. – o situatie fara iesire?”.

Proiectul a inceput in 1984, fiind lansat de Atlas Aircraft Corporation deoarece a aparut necesitatea unui elicopter de atac dedicat in razboiul de frontiera din Africa de Sud.

iar317

IAR-317B

Initial s-a plecat de la platforma Aerospatiale Alouette II, la care s-a inlocuit cabina cu una in tandem in trepte, mai ingusta, iar trenul de aterizare a fost modificat pentru a face loc tunului de 20mm din bot. A rezultat un aparat ceva mai modificat decat versiunea romaneasca pentru misiuni speciale IAR-317B. Acesta a fost denumit Atlas XH-1 Alpha – primul demonstrator al programului Rooivalk si a avut primul zbor la 3 februarie 1985.

 XH-1_Alpha

Atlas XH-1 Alpha

Conceptul si-a dovedit fezabilitatea si s-a trecut la faza a doua a programului, in care s-a schimbat platforma de baza cu cea a Super-Puma. Componentele folosite erau comune cu cele ale Atlas Oryx, o modernizare la nivel Super Puma a elicopterelor Aérospatiale Puma sud-africane, modernizare la care se pare ca si-a adus contributia si IAR S.A. Brasov.

oryx

Doua Puma Oryx incadrand un Hind ATE

Cerintele Fortelor Aeriene Sud-Africane prevedeau operarea unui elicopter de atac in mediul african, cu intretinere minimala pe perioade lungi de timp si cu volum redus de piese de schimb de baza, care practic puteau fi carate de un elicopter de transport, alaturi de echipa de intretinere formata din 4 persoane.

189_Puma_Oryx_Rooivalk

Puma Oryx echipata pentru studiul Rooivalk

Astfel a aparut Denel CSH-2 Rooivalk in forma pe care o stim cu totii, cu tren de aterizare fix, cabina tandem si rotor anticuplu pe partea dreapta.

Rooivalk este echipat cu motoare Turbomeca Makila 1K2 (Oryx avand Makila 1A1) care poate functiona in regim de supraalimentare de urgenta in cazul in care unul dintre motoare este avariat iar motoarele sunt fiecare conectat prin intermediul unor cutii de viteza la sistemul rotorului principal si al celui anticuplu. Mecanismul cutiilor de viteza cuploare a fost modificat pentru a creste rezistenta la vibratii.

61_3

Rooivalk – desen cu functionalitati

            Sistemul de alimentare cu combustibil are rol si de echilibrare a elicopterului in zbor, fiecare din cele 3 rezervoare avand propria pompa, iar in caz de avarie a unuia din rezervoare, combustibilul sa fie redistribuit catre celelalte doua. Alimentarea este automatizata, printr-un sistem redundant de pompe care alimenteaza ambele motoare, insa exista si un mod manual, de urgenta, in care pilotul alege distributia combustibilului.

aw102720081613ldw2

Rooivalk in hangar alaturi de un Oryx

Rooivalk este dotat cu o varietate de arme care pot fi dispuse pe cele 6 puncte de acrosaj de pe aripioarele cu destinatie speciala, insa piesa principala este tunul de 20mm dispus in botul aparatului. Elicopterul dispune de un sistem de control al focului si un computer de navigatie hibrid bazat pe sistem de date inertial conjugat cu GPS, dar si de contramasuri electronice si dispensori radar si infrarosu, precum si supresori de caldura pe esapamentele motoarelor.

04072006

Rooivalk decoland in formatie

Nu are insa radar de tragere , asa cum au Tiger si Apache. Sistemul automat de control al zborului (Automated Flight Control System – AFCS ) permite zborul stationar automat, pastrarea unei anumite altitudini, urmarirea unui traseu prestabilit dar si orientarea aparatului pe tinta prin conlucrarea cu sistemul de tintire. Sistemul electrooptic de vedere este compus dintr-o camera TV, un sistem de vedere cu infrarosii, un telemetru laser si un sistem de marcare laser a tintei.

 rooivalk

Rooivalk si panoplia de arme

Rooivalk poate folosi rachete antitanc, neghidate sau aer-aer si containere. Gama de misiuni pe care o poate desfasura este recunoastere, protectia elicopterelor de transport, sprijin aerian apropiat, penetrare in adancime si atacarea blindatelor. Pilotul si copilotul au sistem de tintire incorporat in casca, fiecare putand opera intregul armament de bord.

 cabina

Cabina Rooivalk

Din cele 12 aparate comandate, doar 6 puteau fi folosite pentru zboruri de evaluare si testare la nivelul anului 2005, trecand prin diverse imbunatatiri de la Block 1A la 1B si 1E  iar pana la finalizarea proiectului in 2013 unul dintre aparate a fost pierdut prin accidentare, lotul reducandu-se la 11 elicoptere livrate catre fortele aeriene sud-africane. Doar trecerea de la standard 1E la Mk1 (1F) a insemnat 130 de modificari aduse aparatului si 9 modificari aduse echipamentelor de deservire de la sol.

roivaalk_schitarooivalk44

Schita Rooivalk si dimensiuni

In 2007 s-a sistat finantarea si dezvoltarea programului Rooivalk pentru export, in urma iesirii din competitia pentru elicopterul de atac al Turciei, cand a pierdut in fata lui A-129 Mangusta. La scurt timp dupa aceea, in noiembrie 2007, ministrul apararii a anuntat alocarea a 137 mil.$ pana in 2011 (cand au fost livrate primele 6 elicoptere) pentru operationalizarea completa a celor 11 elicoptere ramase.

Mokopa_SAL

Racheta Denel Dynamics Mokopa

In urma modificarilor, s-a ajuns la standardul Rooivalk Block 1F, care aducea cu sine imbnatatirea sistemului de tintire si a avionicii cu scopul de a fi capabil de a utiliza rachetele AT Denel Dynamics Mokopa ZT-6. Mokopa, rivala al Hellfire, a fost destinata initial doar lovirii tintelor blindate, fiind capabila sa strapunga 1350 mm de blindaj RHA,  insa racheta este dezvoltata catre una multirol ( inclusiv antinava ), pe langa versiunea ghidata laser existand si una bazata pe radar milimetric dar si una cu senzor infra-rosu. Este una dintre cele mai precise rachete din clasa sa si are o raza de actiune de 10km. De asemenea s-au imbunatatit componente ale cutiei de viteze si au fost eliminate probleme de racire ale tunului de 20mm.

Denel_AH-2_Rooivalk_024

Rooivalk doar cu containere PRND

Tabel comparativ elicoptere de atac :

Parametri tehnici

CSH-2 Rooivalk

MI-28N

EC Tiger

AH-64 D/E

T-129 Mangusta

Echipaj

2

2

2

2

2

Lungime

18.73m

17.01m

14.08 m

17.73 m

13.45 m

Inaltime

5.19m

4.70 m

3.83 m

3.87 m

3,4 m

Diametru rotor

15.58 m

17.2 m

13.00 m

14.63 m

11.9 m

Suprafata rotor

190.6 m2

232.35 m²

133 m²

168.11 m²

111.22 m²

Masa gol

5,730 kg

8,600 kg

3,060 kg

5,165 kg

Masa maxima

8,750 kg

10,700 kg

6,000 kg

8,000 kg

5,000 kg

Motoare/forta

2 × Turbomeca Makila 1K2, 1,420 kW (1,904shp)

2 × Klimov TV3-117VMA turboshaft, 1,636 kW (2,194 shp)

2 × MTU Turbomeca Rolls-Royce MTR390, 958 kW (1.303 shp)

2 × General Electric T700-GE-701D, 1490kW (2000 shp)

2 × LHTEC CTS800-4A 1,014 kW (1,361 shp)

Viteza max.

309 km/h

320 km/h

315 km/h

293 km/h

297 km/h

Raza de actiune

740 km

435 km

800 km

480 km

561 km

PRET

40 mil. $

17-20 mil.$

48 mil.$

60 mil.$

 63 mil.$
Plafon serviciu

6,100 m

5,700 m

4,000 m

6,400 m

6,096 m

Rata de urcare

13.3 m/s

13.6 m/s

10.7 m/s

12.7 m/s

14 m/s

avpuma_08 

Din punctul de vedere al optiunilor Romaniei, un elicopter ca Rooivalk este extrem de interesant, el permitand folosirea unei baze tehnice si de cunostiinte déjà existente in Romania atat la nivelul S.C. IAR S.A. Brasov cat si la Eurocopter Romania.

rooivalk1

Rooivalk cu rachete Mokopa

Rooivalk este realizat cu componente provenind majoritar de la Super-Puma, iar daca Romania ar alege extinderea mostenirii IAR-330 Puma catre nivelul Super-Puma sau EC-725 Caracal, aceasta ar fi o dezvoltare relativ usor de realizat. Sistemul de arme de pe Rooivalk ar putea fi inlocuit cu un sistem SOCAT imbunatatit, adaptat nevoilor Romaniei. Faptul ca elicopterul in sine, desi se pare ca in seria limitata a ajuns la 40 mil.$/bucata, nu are pretul de achizitie al unui AH-64 Apache E (estimat la peste 60 mil.$ ) si ca este extrem de nepretentios la mentenanta, sunt alte avantaje. Un AH-1Z Viper nou construit costa 32 mil.$, similar cu pretul unui Eurocopter Tiger in versiunea cea mai simpla (acesta putand urca la peste 48 mil.$, in functie de dotari).

AH_64D_LongbowApache

                                                                                                    AH-64 D Apache Longbow

Rooivalk sau un concept similar bazat pe Caracal , alaturi de inlocuirea IAR330 Puma cu EC-725 Caracal si productia in cateva zeci de exemplare a EC-135 (atat militar cat si civil, elicopter mentionat intr-un articol anterior) pot face parte din pachetul de impulsionare a privatizarii a ceea ce a ramas din S.C. IAR S.A. si eventual de intarire a colaborarii intre IAR Brasov si Eurocopter S.A. (care este detinut in proportie de 49% de IAR Brasov).

1330

Eurocopter Tiger

Aceasta mai ales pentru ca in ultimele saptamani s-a relansat intentia ministerului industriei de a privatiza mai multe firme din domeniul industriei de aparare, printre care si IAR S.A. Brasov.

30456_22753

Puma SOCAT

 

Insa deocamdata lucrurile nu s-au clarificat iar optiunile sunt nebanuite…

Marius Zgureanu

 

 

 

 

 

 

43 de comentarii:

  1. ionica fonosch

    Cu toata modestia , eu am zis de mult chestia asta …
    (si asa la noi clientela fura la greu …..plus locuri de munca …)
    1) IAR 316 dotat cu radar ptr lupta antisubmarin , si rachete AT care sa ii permita
    sa evite focul artileriei antiaeriane gen spike sa zic …
    http://www.airvectors.net/avgazel.html
    (mitraliere grele il cam ” scutura ” si il expun focului inamic …)
    2) IAR 330 varianta socat 75 % din parc , iar Rooivalk facut la IAR 25 % ….
    (eurocopter se poate adapta si el ptr lupta antitanc ..)
    Dar daca nu iese nimic ….

    • ionica, iti dai seama ca IAR-316 nu are nici un fel de protectie pt. echipaj? Ca are viteza de croaziera de doar 180km/ora? Cam cat o masina sport mai acatari…Ca are un sistem rotor ca in anii ’60 care ii limiteaza drastic performantele, samd? Chiar nu putem scapa de mentalitatea asta de a face din rahat bici? Dar ma rog, sa scrie pe el „Made in Romania” ce mai conteaza ca nu e bun aproape de nimic. Rooivalk arata foarte bine care sunt limitele dezvoltarii lui Puma in elicopter de atac. L-au inceput cand erau sub embargou si l-au continuat din inertie, asta nu inseamna ca e cine stie ce produs bun. Mai ales cand piata geme de produse dedicate: Mi-24 (mokka), Mi-35, Mi-28, Ka-52, Ah-64, Ah-1, Tiger, Mangusta, si chiar mai noul WZ-10 al chinezilor pe care sunt sigur ca-l vor promova agresiv la export.

  2. Ionica, suntem de acord, numai cu IAR-330 se cam apropie de sfarsitul vietii…
    La nevoie cred ca se mai poate trage inca vreo 8-10 ani de vreo 25-30 din cele aproape 60, cu schimbarea unor parti din structura de rezistenta, a motoarelor si rotoarelor/palelor.
    Restul ar trebui sa inceapa a fi inlocuite de EC-725 noi, sau ceva echivalent…

    IAR-316 este deja depasit din toate punctele de vedere si mult prea obosit… aici avem nevoie de ceva gen EC-135 sau EC-120B. EC-135 a intrat deja in exploatare la MAI si SMURD si cred ca se fabrica deja multe componente in tara. Deci ar renta.

    Cat despre Rooivalk, ar fi cireasa de pe tort, in 24-48 de exemplare, insa trebuie invatat din problemele pe care Denel le-a avut, care au dus si la un pret ridicat al elicopterului. Pornind de la avionica si armele SOCAT si experienta Denel pe structura, adaugand expertiza Eurocopter, ar trebui sa iasa ceva rezonabil, mai ieftin dar mai mare decat EC-Tiger.

    Doar ca nu vad in urmatorii 4-5 ani bani la bugetul Romaniei pentru un astfel de program!

  3. Cine stie, poate cumpara ei IAR-ul ca Eurocopterul ne-a umplut de doamne-ajuta la prima privatizare. Sunt sigur ca ar gasi solutii pentru scaderea costurilor de fabricatie si nu vorbesc aici doar de costurile cu mana de lucru.
    Dac vor dori sa-si vanda produsul in zona asta vor trebui sa rezolve o problema pe care n-a rezolvat-o nici Eurocopter: sistemul de dezghetare a palelor rotorului.

  4. Cu părere de regret, însă concluzia e fantezistă. Deci marea putere regională (este) suprebogată oprește proiectul la 12 bucate (preserie mică cum s-ar zice) și noi să ne punem pe munca sisifică inutilă și costisitoare… da, extrem de rațional, nimic de zis!
    Că Pumele merită îmbunătățite (ați auzit băi guvernanți puturoși!?) cu scoaterea Turbomecanicii (TBM) din noroiul existențial – realizarea actualizării motoarelor Makila cu ceva comenzi ferme și ACHITATE, e altă treabă.
    Ar trebui oricum înlocuite pierderile de Socate, doar parc de Pume și fabrică este și produce bine.
    Apropos, tot se vb de privatizare, dar stimabile Mariuse, domnule… IAR.SA e privată, listată la BVB (simbol IARV). Că statul e majoritar, dar firma e numai bună de luat – active corporale, financiare și mai ales EXPERIENȚA. Propunerea mea pt onorabilii de aici ar fi să punem mână de la mână și să luăm un pachet semnificativ și să punem presiune pe dânșii să acționeze înspre realizarea potențialului societății brașovene.
    Aud? Se bagă careva?
    ***Din partea „casei” ofer să negociez cu fondurile de investiții din acționariat în vederea sprijinirii inițiativelor sănătoase economic, după achiziția acțiunilor de la stat.

    • @flogger, guvernele au partea lor de vina dar nu pot veni in locul IAR-ului cu produse competitive pe piata. Aici e buba.

      • Suntem în acord, Stelian. Spuneam doar că, din punctul meu de vedere, doar prin presiune legitimă și pozitivă IAR poate fi readus în pas cu ce se întâmplă și de a furniza ceva util. Pe de altă parte însă, faptul că produsul IAR-330 (N) este util și competitiv, asemenea cum SOCAT este util și are viață (și sens) în România.

        • Da, SOCAT-ul va mai fi folosita inca destula vreme in Ro. Puma e inca destul de raspandit si el si baza de operatori e inca destul de mare pt. a putea face un ban din reparatii. Ce m-am mirat eu cu ind. noastra e cum nu au putut ei face chestii simple cu care se mai putea trai o vreme gen 1-2 instalatii „bamby-bucket” pt. elicopterele aflate curent in dotarea Ro (si pompierii au carat si anul asta ca si anul trecut apa cu PET-ul), un aparat usor pt controlul frontierelor/traficului derivat din IAR-46/IS-28 M2 (care ar fi super economic echipat cu un Diesel de aviatie), echipat cu camera stabilizata sub aripa. Ar fi mult mai economic de operat decat elicopterele. Ar putea sa se obtina si o drona de observatie pe o asemenea baza. Adica na…lumea da din urechi prin alte parti ca sa traiasca. Nu vad de ce nu s-ar aborda la inceput teme mai simple si mai realizabile si se sare direct la cel mai pretentios si complex tip de elicopter: elicopterul de atac/antitanc. Aceeasi situatia ca si la avioane, nu facem un avion sportiv sau utilitar calumea dar tot dam ca berbecul in zid cu un avion cu reactie pe tehnologia ’70.

          • Stelian,
            Nu este vorba de saltul direct la elicopter AT, doar am precizat ca asta e cireasa de pe tort, peste cativa ani.
            E buna si productia civila, si cea de drone si re-modernizarea Pumelor la ultimul nivel Super-Puma/EC-725 pentru urmatorii ani.
            Eventual, putem vorbi de productia pe cat posibil in tara de elicoptere usoare, gen EC-120T2 sau EC-135, care deja se cumpara in Romania si exista un potential de inca cateva zeci de bucati pentru ele in urmatorii 10 ani, daca punem laolalta necesarul SMURD, MAI/politie de frontiera, pompieri, utilitar si eventual inlocuirea IAR-316 B Alouette.

            Dupa aceea, daca am mai scos capul din noroi (ca sa nu-l numesc altfel), ne putem gandi si la chestii mai pretentioase cum e Rooivalk, etc.

          • @Stelian, cum iti permiti sa virbesti despre controlul frontierelor? de unu imi mai rezolv eu motorina ieftina? de unde isi mai fac rost muncitorii din fabrica mea de tigari de contrabanda? De unde sa isi cumpere masini noi deputatii si senatorii plus cei din politia de frontiera? Te rog frumos fara controlul frontierelor! nu fi impretinent

  5. „La nevoie cred ca se mai poate trage inca vreo 8-10 ani de vreo 25-30 din cele aproape 60, cu schimbarea unor parti din structura de rezistenta, a motoarelor si rotoarelor/palelor. Restul ar trebui sa inceapa a fi inlocuite de EC-725 noi, sau ceva echivalent…”

    Bre, nu uitati ca telenovela Programul ‘Multi-LOL-ul’ inca ROFL-eaza la TVR. Aveti rabdare de l-om vedea p’asta terminat (si inca nici n-a inceput bine).

    Dupa aia, pe principiul cunoscut, se lanseaza Programul ‘Elicopterul MULTIROL(cu CAPS si ‘multirol’ pronuntat accentuat la TV, ca sa priceapa boimea ca-s numai 12 dar mai speciale ca sunt MUL-TI-RO-OOOOO-L)’ si or sa inlocuiasca Pumele peste 20 ani, dupa zece ani de vizite de lucru prin strainataturi, cu vreo 12-24 UH60 Black Hawk din prima serie, din alea harbuite si cu fuselajele si motoarele gaurite de AKMuri prin Irak si ASTAN, adunate de prin Nevada cemetery, pe astea le primesc gratis dupa ce baga 1.5 miliarde in revitalizare 🙂

    Asa ca rugati-va ca Pumele alea sa tina cat mai mult, sa le mai repare si sa nu mai cada din ele, ca ASTEA SUNT elicopterele pe multi ani de acum inainte…nu 4-5 sau 8-10 ani…

  6. -gsg- De aceea propun și susțin ideea amintită. Cred și eu, ca și tine (șî alțîî), că Pumele sunt de actualitate pentru că asta e situțiunea care este. Adică astea e pe mai mult timp decât visează lumea pe ici și colo. Și, dacă tot e așa treaba, măcar să fecem ce se poate cât mai bine, util și practic…
    Asta înseamnă că ar trebui reparate/întreținute/modernizate/înlocuite Pumele și exploatate cel puțin ca și până în prezent. Pentru asta ai nevoie de acea fabrică, care este, care produce și care ar fi de menținut și susținut.
    Eu cred că soluția la toate astea implică să o cumpărăm, în parte, îndrumând administrarea companiei în sensul dorit și în folosul nostru și al nostru (stat).

  7. @stelian
    „guvernele au partea lor de vina dar nu pot veni in locul IAR-ului cu produse competitive pe piata. Aici e buba.”

    E un cerc vicios: daca domnisoara Guvernanta (recte Armata) nu face o comanda ferma, cu niste specificatii clare (lungime, grosime, culoare, timpi si frecventa vibratiei 🙂 ) si sa le dea si un avans, aia de la IAR n-au bani sa bage in cercetare/dezvoltare…

    Iar domnisoara Guvernanta (recte Armata) stramba din nas, ca jucaria de la IAR nu-i nici la fel de lunga nici la fel de groasa ca a NH90ului sa zicem, dar in conditiile actuale n-o sa fie niciodata!

    @Flogger

    De acord cu matale, Pumele ‘care este’ trebuie intretinute, refacuta resursa, readuse in stare de zbor alea care zac la sol, imbunatatite avertizarea si contramasurile, ca altele noi nu cred ca pupam prea curand, din 30 milioane buget de inzestrare per toata armata.

    Relativ la IAR Brasov, mi-e teama ca se duce dupa modelul ARO, in buna traditie romaneasca:

    Eurocopterul ar prefera sa cumpere tot si sa inchida, dupa aia sa ne ducem in Franta sa ne faca romii de sub Arcul de Triumf mentenanta la PUME, dar la preturi frantuzesti.

    Domnisoara Guvernanta romanca ar prefera sa scape de tot de IAR Brasov(si de IAR Craiova si de tot ce mai misca), ca nici usturoi n-a mancat nici piz-gura nu-i miroase, ce sa-si mai bata capul cu ei sa le plateasca salariile, elicoptere oricum nu se cumpara pe timpul guvernarii asteia si dupa aia nu mai conteaza, ca atata-i orizontul clasei politice romanesti, de la alegeri la alegeri, dupa ce n-or mai fi ei sa se descurce ailalti…

    Ce propui matale cu cumparatul actiunilor ar fi fezabila daca am fi romani bogati, ma tem ca majoritatea traim din salariu, si cum romanilor bogati li se rupe de IAR Brasov…

    Sau daca zeci de mii de romani ar fi interesati, dar nu suntem interesati decat vreo 20 pe blogul asta, si cum majoritatii romanilor li se rupe de IAR Brasov…

    Asa ca singura cale de supravieturire pe care o vaz eu cu mana mea de lemn si ochiu meu de sticla e tot in grija statului. Nu e normal ca stat sa pierzi controlul unor asseturi de genul asta…dar ce mai e normal pe acolo…

    • http://www.bvb.ro/ListedCompanies/SecurityDetail.aspx?s=iarv
      IAR are o capitalizare de aprox 20 milioane lei, pretul unei actiuni e de 1.069 ron. Ca sa ai derptul sa pui intrebari in CA si sa ai un membru acolo iti trebuie cam 10%. Era mai ok daca cedau actiuni la cei de la FP, aia aduceau pe calea justa compania. In loc sa le dea actiuni din Romgaz mai bine cedau 51% catre Fondul Proprietatea si atunci aveau comenzi

    • Sa cumperi actiuni?! Din cate stiu eu statul este actionar majoritar, asadar as putea deveni cel mult actionar minoritar, fix pix in Romania. Si daca as fi patron acolo tot degeaba, din ce stiu eu, IAR Ghimbav nu mai are dreptul sa produca elicoptere Puma, decat cu acordul Eurocopter, dreptul de licenta a fost pt un anumit numar de aparate, care intre timp s-au construit. Si daca ar avea dreptul, cine ar cumpara, statul roman?! Degeaba s-ar schimba actionariatul, daca nu se schimba politicul si nu vede ce solutii ar trebui promovate. Cum pot sa oblig eu statul sa cumpere elicoptere de la mine?! Fac mitinguri de protest?! De la Roman de ce nu cumpara camioane?!
      Solutia este una singura: o alta generatie de politiceni, ceva mai destepti si un pic mai patrioti…Adica sanse zero. IAR Ghimbav ar mai putea avea o sansa, dar nici decum una pe termen lung, ci ca de obicei o carpeala tipic romaneasca…
      Sa cumparam actiuni la intreprindere fara viitor si fara comenzi?! Si cam care ar fi scopul final, altul decat sa nu zicem ca nu facem nimic?!
      Solutia este UNA SINGURA, si am mai scris pe blog despre asta: privatizarea dupa atribuirea unui contract, cu un partener solid. Restul e doar vorbarie goala.
      Iar Pumele sunt, din pacate niste elicoptere destul de slabe, nici macar nu pot opera pe vant mediu, sau in anumite conditii pe timp de iarna, nu este blindat, etc, etc. In caz de conflict actualele elicoptere nu ar putea opera decat noaptea si cel mai probabil primul atac ar fi si ultimul. Sunt slabe si cu asta basta. Le modernizam ca sa dam de lucru?! Pretul unui Puma Naval este de 15 milioane de euro, eu zic ca este mult prea scump la ce poate sa faca, la masa pe care o poate ridica, etc.

    • @gsg: cercul vicios e inca si mai complicat: IAR Brasov nu a fost niciodata proiectant de elicoptere ci fabricant. E o mare diferenta! A se apuca de modificari sau elicoptere noi sau cercetare ar insemna sa o porneasca de la firul ierbii. Tocmai azi a fost articolul despre ce-au reusit sud africanii cu Rooivalk: 30 de ani pt. un elicopter scump si relativ neperformant. Expertiza celor de la Brasov pe ciclul complet proiectare-fabricatie e pe avioane usoare si planoare, tocmai de aceea vbeam de ideea cu avioanele sportive/usoare. Elicopterele sunt lucrare diavoleasca, au o mecanica deosebit de complexa si proiectarea/dezvoltarea lor e lucru greu chiar si pt. aia care fac elicoptere de la inceputurile inceputurilor. Pt o intreprindere cu slabe posibilitati financiare cum e IAR e o fundatura tehnologica sa bagi bani in proiectare/dezvoltare elicoptere. Cu cheltuiti pt. a dezvolta un elicopter de atac/desant decent la nivelul anilor 2010-2015, presupunand ca i-ar avea, armata si-ar putea cumpara elicoptere de pe piata de n-ar avea hangare pt. ele.

      • Steliane, ti se pare scump si neperformant un Rooilvalk? uita-te al preturi si performante la primele 4 elicoptere din top 10 si ai sa vezi ce performante si ce pret au, iar pretul acestuia poate fi scazut daca se va fabrica in tara sau in mai multe buc. Pretul lui este de 40 mil si s-au fabricat 11 buc !!! Este in top 10 pe locul 6-7, deci este foarte bun.

        1
  8. Draga gsg9.. mai pune inca unu ..suntem 21 care am fi interesati de o eventuala achizitie..:)

    1
  9. Către toții-
    IAR are multe alte active conexe și mai puțin activității principale.
    Nu trebuie să ai nici măcar 5% din firmă ca să pui întrebări, dar ideea mea e să mă asociez (în interesul societății/acționarilor) cu alți minoritari – de ex fondul Bradhurst, care are ceva pachet și care au pus întrebări (ajung și la tribunal în curând). Se pot face multe, numa interes și perseverență să fie.
    Firma e bună, economic vb. Am verificat însumi și nu zic ce aud pe stradă sau de la taximetrist. E profitabilă, poate fi mult mai. Contractul joint venture cu francezii se poate renegocia (aici am ceva info) mai favorabil și mai avantajos atât financiar – pt IAR, cât și pt stat/armată.

    Că 330-ul nu e Apache… e clar, dar George, exagerezi… Toate aparatele de zbor au limitări la condiții meteo, iar 330 nu e mai slab decât alte elicoptere în acest aspect.
    Pot fi de acord că e proiect mai vechi, da. Că nu e bine blindat, da. Dar de util este foarte, sistemele de transmisie/alimentare/comandă sunt redundate (*3 parcă) și bine gândite – poziționate. Nu au căzut Pume (în conflicte) câte au căzut Cobre…. deci să vb realmente. Cine crede că îl dobori cu un glonț de 7.62 eeee naiv, aparatul e bine gândit, iar varianta SOCAT oferă performanțe bune la costul și în contextul prezent.
    Nu a fost făcut ca să fie de asalt, dar are capacitate bună de transport, e foarte fiabil (întreabă tehnicii) și nu trebuie deloc integrat… este produs aici, la IAR (are 49% din Eurocopter România). Costul nu e scump, după cum George amintea unul nou (s-au comandat 4) cotând 50 mil de lei, deci pe la 12 mil Euro – NOU!!!

    Varianta SOCAT este chiar bună/utilă, dar sigur că nu poate ține loc de gunship dedicat… deși poate face 75% din ce faceunul dedicat, la un cost bun. Mentenanța e asigurată pt toată durata de viață – cât o fi și AȘA MENȚII INDUSTRIA DE APĂRARE (asta pt George și Marius), nu trei avioane impotente tăblăgite la Craiova. Așa susții și Turbomecanica București care produce angrenajele și motoarele Makila, deci efec de multiplicare mai mare decât orice ați propus până acum.

    Puma este competitiv și, partea cea mai grozavă (părerea mea), are încă mult potențial de modernizare, deși chiar și în configurația pe care o avea inițial era modern – gândiți-vă la materiale de construcție și tehnice – nici acum nu e depășit tare, spre deosebire de Alouette III / IAR-316.
    Cred sincer că poate servi Armata (nu mai zic că este operat de atâtea aviații și are succes la export) încă mulți ani. Anul trecut englezii au trimis câteva aparate la RK, francezii idem.

    Mie mi se pare că greu și foarte greu găsești motive să ignori varianta propusă de mine, dar na… să critică doar, că e productiv tare.

    Ca să fiu corect, declar că am interes în companie și, personal, mi-am pus banii unde îmi bat gura – dețin un pachet de acțiuni la IARV și cred că merită mult mai mult decât dublul la cât se vând acum pe bursă. Dar să nu deviem de la subiect.
    Compania e clar viabilă, produsul e bun, are prezent și viitor (în multe state) pe multe piețe și beneficiul ăl mai mare e susținerea industriei militare române, ca să aibă șansa să își dovedească valoarea și potențialul.

  10. @Flogger. Nu exagerez absolut deloc, iar dpdv al zborului in conditii meteo dificile Mi-8/17 este mult peste Puma. Puma nu prea au cazut in conflicte, pt ca nu a fost in conflicte, nu pt ca ar fi mai bune decat AH-1 Cobra.
    Turbomecanica nu stiu sa produca motoare Makila, daca ai un link da-mi-l si mie. In privinta industriei de aparare, atat eu cat si Marius stim destul de bine ce trebuie facut pentru a o salva, tocmai de aceea materialele noastre au ajuns pe masa guvernului.
    Una peste alta, ceea ce doresc sa subliniez, este faptul ca salvarea IAR Ghimbav si a altor comanii din industria de aparare nu depine de managementul acestora, sau nu depinde in mod fundamental, ci de politica de achizitii dusa de guvern. Degeaba am prelua managementul IAR, daca nu ai cui sa vinzi ceea ce produci. Intr-o tara normala, Guvernul te sustine pt dezvoltarea de produse militare, prin comenzi ferme.
    In rest, putem pune mana de la mana si desfasura o noua cuponiada, cumparand actiuni, la cele doua-trei fabrici de armament care sunt disponibile, restul apartin ROMARM, care evident nu este listata, dar rezultatul va fi o pierdere de bani si timp.
    In loc sa cautam sute si sute de milioane de euro pt cumpararea catorva actiuni, mai bine am inlocui cateva zeci de politruci care conduc astazi destinele financiare ale tarii si am rezolva problema fara nici un leu.

    Ca sa fiu absolut corect, modernizarea/prelungirea de resursa pt actuala flota de Socat, poate fi o solutie de compromis, inlocuirea actualelor motoare cu unele Makila ar fi intradevar un mare pas inainte, abia atunci elicopterul ar putea primii up-gradul de blindaj impotriva armelor de pana la 12.7. Dar, repet, fara conlucrarea Guvernului care sa dea comenzi, cumpararea de actiuni nu va face altceva decat sa le cresca pretul pe bursa pt foarte scurt timp, fara comenzi serioase, fabrica nu face doi bani.
    Cum intentionezi sa convingi Executivul sa-ti aloce bani pt modermnizare sau noi aeronave, cand MAp[N-ul dispune de doar 30 de milioane de euro pt achizitii?!

    Daca tot vorbim, sa vorbim. 12 milioane de de euro este un pret marisor pentru un Puma Naval neinarmat, iar pretul mare vine, presupun doar, din faptul ca fabrica construieste cate un aparat pe an, sau ceva asmanator. Un Ec-135 costa 3 milioane de euro, iar inarmat la nivelul Puma Socat, se duce, probabil catre 5-6 milioane. Este doar un exemplu.
    Nu am nimic impotriva IAR Ghimbav, dar nu vad logica cumpararii de actiuni ca principal mod de salvare al fabricii.
    Daca insa te gandesti sa cumperi fabrica pt a nu ajunge mall, aici s-ar putea sa ai dreptate, dar fara sprijinul guvernului dai faliment foarte repede.
    Iar in afaceri trebuie sa fii cinic. Ghimbavul are nevoie de un contract, nu de noi actionari, are nevoie de infuzie de capital.

    • Dar EC Cougar-Caracal si Gazzele s-ar putea produce sub licenta la IAR? Adica ar fi in stare uzina sa le faca? Pana la Apache sau Black Hawk m-as multumi si cu un tandem Caracal-Gazzele (visez si eu)….
      :).

      • edit Gazelle nu „Gazzele” 🙂

      • Jeesus Christ, de ce viseaza toata lumea sa producem elicoptere din anii ’60 gen Gazelle? OK, ne-a placut la toti in copilarie Rambo rin care o Puma si o Gazela erau badass dar hai sa ne maturizam stimati colegi. N-ar fi mai ok daca de exemplu am produce componente pt. elicoptere actuale? Si la schimb cu componentele + diferenta de bani sa ne echipam cu modele contemporane. Asa as vedea eu lucrurile. Nu vad rostul mandriei extrem de costisitoare de a face asamblarea finala intr-o fabrica de la Brasov. N-am putea de exemplu sa producem pale pt, toate elicopterele civile de la Eurocopter (sunt „labour intensive” deci ar fi OK de produs in Ro unde costul cu ora de munca e mai mic) sau chestii de genul asta?

  11. Din acest punct de vedere, Steliane, ai dreptate. Valoare adăugată (nu doar eceonomică) nu e deloc neglijabilă.
    George-
    Vezi pe situl Turbomecanica, îmi amintesc că cercetam firma acu ceva vreme și am citit pe un tabel cu produse și servicii. Posibil să mă înșel sau să se fi schimbat cu TBM, dar la IAR e clară treaba.
    Apropo de contractu minune – asocierea cu Eurocopter, Broadhurst și alți minoritari semnificativi cereau anularea/renegocierea în folosul IAR. Practic, ei au adus aport la capital activele de producție (ceva hale, angajați), dar nu profită prea din asociere. Asta se poate schimba.
    Comenzi de la armată vor veni, chiar cu picuratul, deja au venit. RK la Pume (din toată lumea) tot acolo se fac. Potențial este deci, având în vedere că operatorii existenți nu se grăbesc să le pensioneze… tocmai de rele ce sunt, așa chele.
    Exemplul cu Mi-8 nu e corect și logic. Clase diferite, scopuri diferite, gabarite și performanțe idem.
    Nu ai putea să faci cu Mi-8/17 – ca misiuni specifice, care e excelent oricum, ce faci cu Puma. Puma a avut/are potențial bun de upgrade și armament (nu mă refer strict la sarcină utilă, care este mai mult decât suficientă).
    Din perspectiva mea, RoAF ar face bine să le utilizeze în continuare, să le facă RK și modernizări. Ca soluție intermediară, nu doar compromis, cred că e cala optimă. Sigur că ar fi necesar un elicopter dedicat de asalt, dar costul e imens, bugetul mic, acoperirea AA … e cum e.

  12. Nu cred… ala e doar un mockup (adica o simulare din material usor), nu o aripa reala. Aerodinamic ar merge, insa daca o vei incarca ca si aripa de Hind trebuie sa refaci echilibrarea masinariei, ca s-ar putea sa-i muti centrul de greutate.

    Teoretic s-ar putea monta ceva complet functional in apropierea centrului de greutate, insa trebuie vazut daca la Puma pica chiar in spatele usilor sau nu. Tot teoretic ar trebui sa fie unde sunt instalate si afeturile reale pentru acrosaj.

    • nu e asa simplu cu aripa fixa la elicoptere. Are efect negativ pronuntat in zbor stationar, mananca mult din randamentul rotorului principal. Tocmai de aceea pe Mi-35 aripa e mai mica decat pe Mi-24 iar pe unele Mi-6 aripa era scoasa de tot.

  13. Raspunsul era pt. MC cu Puma Hind 🙂

  14. Referito la ce nu poate sau mai bine zis ce poate IAR Brasov S.A.:
    http://www.iar.ro/SM.html

    Am mai dat link-ul asta…
    E programul de upgrade pentru Emiratele Arabe Unite si e destul de apropiat de capabilitatile unui Super-Puma.
    Cat despre degivrare, ea exista la EC-725 daca imi aduc bine aminte, deci teoretic poate fi aplicata si pe noile pale compozite de Super-Puma…

  15. Pumele actuale pot fi aduse la standard Super-Puma versiunea L1 (scurta) prin motorizare cu Makila 1A1, rotor din pale compozite, imbunatatirea protectiei si glass-cokpit.

    In afara de varianta prezentata mai sus, upgrade al IAR Brasov S.A. pt. Emirate, mai exista Oryx, care este un Puma re-manufacturat la nivel Super-Puma si Westland Puma HC Mk 2, o versiune modernizata a Puma SA-330 E britanic. Ceva similar este in upgrade la Eurocopter Romaia pentru Marea Britanie.

    • No vezi că se poate, Marius? Realist și eftin. Asta se poate relativ facil și cu impact bun. Potențialul de care vorbeam…

  16. @Marius Zgureanu

    Nu ma „incurc” in detaliile tehnice ca ma fac de ras 🙂
    Cum spuneai si tu, imposibil nu ar fi.

    Ma mai gandeam, de exemplu cum elicopteru’ in general nu umbla la viteze mai etc, nu se pot folosi drone gen elicopter cu 2 rachete anti-tanc de exemplu pe ele?

    Cum noi am putea „intalni” mase de tancuri nu ar fi folositoare dronele in configuratia despre care vorbeam ? (impreuna cu SOCAT ca transport, acoperire etc)

  17. In dimineata asta m-i sa aratat forma Africii in cafea, semne semne :))

  18. according to international convention, all weapons shall be install, mount at the port of call, once the order is arrived to the destination. Price quoted is including installation and equipment certification and testing, with business conducting during business hours. Rush order are subject to availability, and additional cost for mobilization.All orders are subject to current export regulations, and availability of the manufacturer or provider.Please do make inquiry for your specific needs and/or application. We would be happy to assist you on our best knowledge, for preliminary assessment without extra cost. All email inquiry should be send to: info@edesgroup.com, and we will only reply to serious inquiry with disclosed identity customer.

  19. Pingback:Black-Hawk, Venom sau Super-Puma? - Romania Military

  20. Pingback:Cougar H215M versus HC MK2 - Romania Military

  21. Pingback:Bahrain vrea AH-1Z - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *