Probabil ca stiti, dar eu imi fac datoria sa va spun, ca in orice tara civilizata, mai exact in armata respectivei tari, militari sunt specializati si invatati sa lupte cu principalele arme si amenintari ale posibilului agresor. Mai exact un pilot de vanatoare roman este foarte familiarizat cu tehnica de lupta pe care ar putea-o infrunta intr-un conflict prezumtiv cu …sa zicem Ucraina. Astfel baietii nostri sunt atrenati si informati despre cum sa dea ei jos un MIG-29 sau Su-27 din tara vecina si mai putin prietena. Se invata punctele slabe si forte ale inamicului, calitatea tehnici, calitatea oamenilor, si “cutumele” aviatiei in cazul nostru, inamice. Adica modul de lupta, cum sunt instruiti inamici nostri sa lupte.
Acest tip de pregatire este vechi si foarte normal!
Acum incercati sa va puneti in pielea Pakistanului sau a Chinei! Au si ei, ca toata lumea, aviatie, piloti, instructori, DAR…au un enorm dezavantaj fata de alte armate pentru ca Alah sau Confucius le-a dat pe cap cel mai nenorocit si neserios adversar posibil. Adica pur si simplu cand a impartit Dumnezeu perechile de ciomageala pe harta lumii, este clar ca a avut un dinte, cel putin, daca nu o masea de minte, impotiva copiilor sai cu ochii oblici si a pakistanezilor!
Ca poate Dumnezeu nu ne iubeste pe toti la fel…se poate, da prea rau i-a lovit pe astia doi! Pai cum dracu sa-ti pregatesti armata si personalul cand inamicul tau prezumtiv este…bazarul indian, de-i zic aia armata!
Ghiveciul indian in toata splendoarea lui, lipseste insa Rafale sau Typhoon-ul
Practic ce sa-i spui unui pilot chinez sau pakistanez, cand decoleaza ca vin indienii?! Sa lupte pentru tara lui…OK lupta el, da cu cine si cu ce? Cu ce dracu vor veni indienii de data asta? Se poate intreba in cockpit, strangand puternic mansa in mana un biet pilot chinez. Caci nimeni nu stie cu ce s-au hotarat indienii sa-I loveasca de data aceasta! Sa fie Mirage 2000? Sa fie oare Su30? Poate este MIG 21 Bison?! Dracu sa-i ia pe indieni, cum sa te pregatesti serios cand ai de infruntat 3-4 tipuri de avioane de vanatoare si cam tot atatea de atac la sol, basca o menajerie de sisteme AA de toate neamurile, calibrele si epocile?
Ca te poti trezi lovit de tunuri AA din WW2, sau de rachete AA ruseti de toate generatile, plus nicai scule europene si israeliene. Cum poti sa-ti pregatesti trupele, cand fiecare pilot chinez trebuie sa cunoasca carecteristicile tehnico-tactice la o jumatate de duzina de avioane si nus cate sisteme radar?! Ce sa faca ala saracu’, altceva dacat sa-si ia mai multe carti cu el in avion, si la vederea indienilor sa inceapa sa rasfoiasca grabit, la masuri si contramasuri, raze de viraj si tractiune, sperand in acelasi timp ca a identificat corect tipul avionului care il ataca.
…si nu cel din urma un Globemaster american
Astfel in mod sigur pilotii pakistanezi si chinezi au o vasta cultura si cunostinte foarte aprofundate despre cam toate tipurile de avioane si rachete, radare si tunuri AA, nemivorbind ca trebuie sa fie absolventi de istoria aviatiei si asta numai datorita incapatanarii indienilor de a mentine avioane de la toti producatorii si din toate epocile posibile. Bine dracu ca nu au si avioane cu elice sau baloane de observatie din WW1! Adica cred ca nu au, ca in ultimul razboi pakistano-indian bietii musulmani sau trezit intr-o dimineata luati la ochi de artileria Indiana cu obuziere model 18…si ceva, obuziere care atunci cand au plecat, britanicii i-au rugat pe hindusi sa le duca la fier vechi…foarte suparati au fost pakistanezii! Cu arcuri si sageti mai lipsea sa se traga asupra lor si ar fi protestat oficial…
Acum care mama lui Scaraoschi o fi ratiunea pentru care indienii tin o astfel de menajerie in toata spelndoare ei…reprezinta unul dintre ultimele mari mistere ale lumi, iar cat ii costa sa intretina un asemenea balamuc ambulant, este probabil una dintre marile tragedii ale lumii. Dar conteaza, pana la urma, ca indienii sa fie fericiti, si se pare ca sunt, altfel nu explica ultimele achizitii din domeniul aviatiei! Au cumparat MIG-29K pentru portavionul lor, dar au spus la achizitia MMRCA ca MIG-35 are motoare slabe si nu face ca o mare putere ca India sa se incurce cu asa motorizare slaba. Rusii au ramas, cum era normal, pe doua-trei randuri, amintindu-si ca motorele de pe MIG-35 erau cam identice cu cele de pe MIG-ul variant K, si atunci nu a zis nimeni nimic despre ele. Ba mai mult tot armata de pe malul Gangelui, probabil cel mai jegos si sfant, in acelasi timp, fluviu din lume, a cumparat SU-30MKI de la rusi, iar apoi s-au bagat sa cumpere Rafale sau Typhoon…
Mirarea, surpriza si in mod sigur trauma rusilor atinge paroxismul, ei saracii nemai intelegand nimic. Ca si restul lumi de altfel. Practic intr-un conflict cu India dracu stie cu ce da dupa tine hindusul de tocmai a rasarit din spatele unui boschet, cu ceva in mana! Ca poate fi orice, de la Spike la TOW si pana la bumeranguri sau RPG-uri din anii “50!
Iar la aviatie lucrurile stau cam le fel de confuz pentru un inamic. Nimeni nu stie ce vor ridica indienii in ziua respectiva si cu ce vor fi dotate respectivele avioane.
Si se apropie cu pasi repezi o decizie pentru un nou elicopter de atac. Cum ar fi normal India ar trebuie sa mearga spre producatori rusi. Nu numai ca mare parte din flota Indiana de elicoptere este ruseasca, dar ar avea de ales din trei modele foarte bune, MI28 si KA-52 fiind intradevar arme de razboi, dar…ar mai fi disponibile si Cobra, Apache sau europeanul Tiger.
Si cum bazarul din capul hindusilor se pare functioneaza bine, nu as fi foarte mirat sa ii vedem alegand elicoptere americane sau europene, doar asa ca sa le aiba pe toate.
Da pana la urma noi astia de stam la cateva continente distanta de ghiveciul indian putem sa ne amuzam si sa speram ca indienii vor alege pana la urma, asa ca diversitatea sa fie maxima, si ceva armament de la noi. Poate un TBT, cand va fi gata, poate un Puma Socat, poate…poate
ala din ultima poza nu e mig 27 e mig 25,27 e derivat din mig 23 strict ptr atac la sol
nu e nici o surpriza. e un ghiveci tiganesc. la fel cind admiri un palat de-al lor prin ferentari, admiri o amestecatura de stiluri cu un scop inteles doar de ei.
E un shmen omlete-du-fromage arhitectonic la palatele tiganesti in functie de unde au plecat (Afganistan-Bactria-Sogdiana), pe unde au fost (Iran-Mess-o-potamia-Turcia) si unde au ajuns. Adica o iei de la varf(uri) spre fundatie si realizezi „harta” migrarii. 🙂
pai elicopter de atac au ales deja apache D din cate am auzit
Nu stiam….asadar se inscriu pe aceeasi linie de nebuni! Da Mi28 sau Ka 52 nu erau suficient de bune?! Dracu sa-i inteleaga, au ales cel mai scump si mai greu de intretinut elicopter de atac.
Logica Indiei este clara, sunt o tara mare cu 1.2 miliarde locuitori asa ca pot intretine mai multe tipuri de aparte de zbor, logica este 50% vs. 50% adica daca esti sub embargo dintr-o parte ai disponibila cealalta jumatate de flota si astfel nu poate sa te fenteze careva sau sa te tina cu aviatia neoperationala. Tarile europene in special merg pe un singur tip de elicopter de atac si un singur multirol sau maxim 2 avioane multirol. India are vecini care sunt dependenti de un anumit tip de tehnica, Pakistanul de cea americana si franceza si mai nou basculeaza spre China si China dependenta de dezvoltarea tehnicii rusesti si chinezesti – Intr-un eventual conflict cu China se pot astepta ca rusii sa ii tradeze si sa nu le mai furnizeze piese si armament. In acelasi timp in cazul uni conflict cu Pakistanul s-ar putea trezi cu embargo din partea USA si astfel sa aiba flota de avioane occidentale paralizata. Cam asta e logica hindusa!
Pe de alta parte toate achizitiile indiene sunt de un volum mare adica cam cat pot sa cumpere 2 -3 tari de marimea Romaniei, asa ca problema logistica nu se pune asa de acut cum ar fi la noi de exemplu sa avem 24 de MIG 29 , 24 de Typhoon si 24 de Gripen, la ei este de ordinul 48- 100 de bucati cel putin!
degeaba sunt o tara mare – acea tehnica o intretin prin mentinerea a mai mult de 90% din populatie in mizerie si saracie. dar sincer eu unul ii apreciez, ptr.ca sunt o nuca tare in coasta islamistilor de pakistanezi, fara ei acolo, pakistan ar avea mana libera sa se ocupe cu alt gen de actiuni, vezi sustinerea terororistilor si a extremistilor musulmani, lucruri pe care oricum le fac si acum dar la o scara mai mica.
pai George, India este pe departe cea mai haotica tara dpdv al achizitiilor militare. un exemplu la fel de elocvent precum achizitia avioanelor il reprezinta achizitia de rachete antitac – la ora actuala india are in dotare un stoc urias de rachete AT 5 si Milan, precum si racheta produsa local NAG (in care au bagat si mai baga inca sute daca nu miliardul de dolari in dezvolare), si se pregatesc de un contract de achizitie de cel putin un miliard (in alte surse 3 miliarde de dolari) de rachete noi fie javelin fie spike. la ora actuala din cate se pare, datorita performantelor mult mai bune, precum si a pretului mai mic fata de javelin, spike ar iesi castiator. asa ca este normal ptr. ei, si isi permit, atata vreme cat 900 de milioane de indieni traiesc sub pragul saraciei mai ceva ca in evul mediu, dar nu au nimic de comentat.
Ne putem astepta ca atat Rafale cat si Typhoon sa fie alese? 🙂
Dap Typhoon in numar de 72 si Rafale restul pentru portavioane….sau o sa le puna in unitati cate doua sa se tina de mana un Typhoon sa faca echipa cu Rafale sa demonstreze ca se poate!
Poate ca noua ni se pare ca achizitiile indiene nu au nicio logica, dar lor li se par foarte logice, pentru ca au cumparat armament de unde au putut si cum au putut .
And the Winner Is….
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/defence/8857516/RAF-Typhoon-leads-the-race-to-secure-7-billion-arms-deal.html
In ceea ce priveste rachetele aer-aer fac ceea ce ar trebui sa faca orice stat care are o armata de dimensiunea armatei indiene, intr-un interviu un general al Fortelor Aeriene Israeliene declara ca: „Nu am primit codurile surasa de la AIM 120 AMRAAM, din acest motiv am dezvoltat Derby, daca sti cum functioneaza o racheta sti ce masuri trebuie sa iei spre a o pacali” Cu alte cuvinte daca tragi cu rachete diferite avionul inamic are mai putine sanse de a se salva deoarece contramasurile sau manevrele evazive sunt specifice unui tip de racheta.
Logica indiana ar putea fi si ca nu pot inlocui dintr-un foc toata flota de avioane din acest motiv inca zboara MIG 21 Bison si MIG 27, nu stiu inca care este situatia lui MIG 23, MIG 21 va fi inlocuit cu LCA -ul local, MIG 27 are nevoie de a fi inlocuit cu un multirol deoarece amenintarea aer-aer a Chinei creste constant, si cu ce ai putea contracara SU 30/ J 11, J10 si SU 27 chinezesti decat cu alte SU 30/ SU 27 ale tale sau cu variantele europene de avion de suprematie aeriana Typhoon si Rafale care eu cred ca sunt cele mai bune pe care banii le pot cumpara de pe piata.
In o lupta aeriana virtuala un SU 30 indian trage cu o racheta R 77 si cu un Derby spre aceeasi tinta 😉 care sau in ce ordine trebuie tinta sa faca manevre evazive ca sa tupa radar lock-ul rachetei sau sunt valabile aceleasi masuri la ambele tipuri de rachete?! dar din raza de actiune apropiata Python 5 si R 73 sunt lansate spre aceeasi tinta probabil game-over! LOL!
S-o mai gandi si indianul- si eu acum cu ce trag R 73 sau Python 5 oare pe care grinda le-o avea…. evident glumesc!
Aceasta este societatea indiana pe care se bazeaza armata acestei tari:
Mărturia impresionantă a unei femei din India, ţara în care trăiesc mai mulţi bărbaţi decât femei. „Trebuie să am relaţii intime şi cu fraţii soţului, că ei nu au neveste”
http://www.gandul.info/reportaj/marturia-impresionanta-a-unei-femei-din-india-tara-in-care-traiesc-mai-multi-barbati-decat-femei-trebuie-sa-am-relatii-intime-si-cu-fratii-sotului-ca-ei-nu-au-neveste-8913549
Pentru ei nu e de glumă. Şi dacă o să sapi mai adânc o să afli că discriminarea de gen, veche de milenii, a îmbrăcat forme din ce în ce mai urâte odată cu apariţia metodelor moderne de investigare medicală, şi că ratele diferite de avort sau abandon de familie în cazul fetelor vor duce în maximum 2 generaţii la nişte lucruri încă mai urâte decât până acum.
http://www.nationalreview.com/corner/284988/sex-selective-abortions-come-home-steven-w-mosher
http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_women_of_Asia
http://www.economist.com/node/21525348
~Nautilus
Nu cred ca indienii si-au cumparat armament de la diverse tari ca sa evite un eventual embargou, ci mai degraba au optat pentru un anumit tip si marca de armament care era accesibil si atractiv in momentul cand India dorea sa faca achizitii.Vroiau indienii sa isi cumpere 72 aparate de vanatoare, pentru ca a fost mai avantajoasa financiar oferta …au optat pentru ea.
Am mai spus-o si o mai repet inca o data, este cea mai mare greseala din punct de vedere logistic sa optezi pentru mai multe marci de avioane, tancuri, etc.
Tiganul este tot tigan, chiar daca isi spune indian, pakistanez sau rrom.
Eu nu cred nicicum ca India si-a facut asemenea calcule strategice, de genul hai sa luam si de la aia, si de la ailalti, fiindca, daca ne pun embargou! Pur si simplu, au cumparat din prostia generalilor si conducatorilor. Saracia generalizata din tara o „acopera” foarte bine prin sintagma „ia uite ce armata avem; ia uite ce mare putere suntem; ia uite ce respectati suntem; ia uite ce nucleare avem; ia uite…te miri ce; fiindca SE POATE la ce nivel de educatie zero are marea majoritate a populatiei, care vazand „maretia” Armatei se simte…satula si traind ca-n paradis! Nu merita nicicum inarmarea exacerbata (chiar si in caz de conflict latent cu Pakistan, alti saraci intre saraci…), in detrimentul educatiei, sanatatii, infrastructurii, etc. Filmele acelea de la Bolywood (parca asa-i spune?), sunt doar siropoase si mincinoase, un fel de propaganda ieftina si un exercitiu de imagine, insa realitatea indiana ramane crunta.
De ce tot timpul avem senzatia ca noi suntem mai „destepti” si ca altii nu si-au facut calcule strategice si ca sunt multi dar prosti, cand ai fost ultima data in India sa vezi ce dezvltare exploziva este acolo cu toata mizeria din jur, 100 de milioane incep sa o duca mai mult decat decent, asa a inceput si in China acum 20 de ani nimeni nu i-a crezut ca o sa vina asa tare din urma si acum parca ne uitam cu invidie la unele aspecte din economia Chinei, nu spun ca pentru omul de rand este mai bine in China ca si in Romania dar ii va fi daca pastreaza acelasi trend.
Nu uita au un potential uman foarte mare si sa iti creasca salariul cu 100 de dolari daca ai 2000 este nimic dar daca iti creste de la 150 este enorm!
Subscriu la afirmatiile tale. Sa ne gandim putin , din cele 5 aparate de zbor din fotografia de grup , cate sunt produse sub licenta in India ? Si numai destramarea URSS a facut sa nu fie produs si MiG-ul 29 pe plan local, in pofida tuturor pretextelor invocate ulterior ,
Deci inzestrarea nu e chiar asa de haotica , se baza pe industria proprie in mare masura.
Iar cat priveste nivelul de trai al indienilor , mizerie si saracie avem si noi destula . Avioane nu avem insa . Cine e mai de ras ?Sau de plans ?
In plus , in ceea ce priveste viitorul tehnologic , ei fac pasi inainte in fiecare zi . Vecinii lor pakistanezi , chiar si ei au inceput asamblarea de avioane de lupta . La noi inca se fac eforturi pentru ingroparea industriei aeronautice .
cu dezvoltarea rapida a chinei si indiei si interesele ptr resursele din america latina e de inteles ca razboiul rece sa se fi mutat in regiunea aia
Majoritatea societatii indiene inca se afla in evul mediu.Trist dar adevarat.Tiganii aia sunt circa 1miliard 200 milioane de suflete, majoritatea traind intro crunta saracie.Eu nu subestimez evolutia economica a Indiei peste cateva decenii, eu doar mi-am exprimat punctul de vedere fata de actuala situatie din India.Americanii sunt tampiti ca isi doresc ca in viitor, principalul lor aparat de linie sa fie F35(daca se va finaliza acest proiect)si vor sa traga pe linia moarta, treptat, toate celelalte aparate de lupta, cu exceptia F22 care probabil ca are unele piese comune cu F35?
Indienii sunt execrabili in tot ce fac, eu personal sunt convins de asta. Daca a ajuns un pilot american care a participat la Red Flag sa spuna ca Suhoiu 30 MKI este un avion exceptional(cu exceptia intretinerii dificile a motoarelor) dar ca indienii habar nu au sa profite de el, de aia au si luat cafteala in orice dogfight din cadrul exercitiului, atunci e clar ce fel de piloti sunt ei. Si dupa aia vezi ca apar stiri pe nu stiu unde cum ca indienii nu sunt multumiti de suhoiurile lor. Pai daca tu intr-o lupta de apropiere, la care se folosesc doar tunurile(unde manevrabilitatea ar trebui sa influenteze 100% rezultatul luptei) iar indienii care au tractiune vectoriala iau cafteala de la F-16, fara tractiune vect, ei bine asta e prostie. Indienii pot sa-si ia mama lu F-22 ca tot or sa ia bataie de la un F-16 pentru ca asa sunt ei, ca si tiganii de la noi, inapti. Ati vazut vreodata tigan sa faca un lucru bine?
Subscriu! Nu-i ajuta cu nimic faptul ca au avioane multe si mandre…Calitatea materialului volant conteaza intr-adevar, dar pilotul o desavarseste! Insa, hai sa fim seriosi! Nici ei nu sunt „fericiti” de calitatea avioanelor facute sub licenta. Aici nu era vorba ca noi romanii, am fi mai „destepti”, fiindca deocamdata n-avem cu ce ne lauda in materie de Aviatie (exceptand pilotii), ci era vorba de realism: imi permit eu oare sa produc mai multe tipuri de avioane, sa le intretin, sa le dezvolt ulterior, etc, etc. Agentia lor de dezvoltare a tehnologiei militare, are proiecte marete, nu toate 100% autohtone, insa nivelul de reusita este scazut, si asta nu pentru ca n-ar avea specialisti ci pentru ca merg exclusiv pe licente -insa cat de bine le reusesc, este discutabil. Se dezvolta tehnologic este adevarat, dar n-am auzit sa si exporte ceva, exceptand forta de munca! Chinezii fata de indieni, sunt mult mai ordonati, mai inventivi (chiar daca si ei practica la greu clonarea), si chiar mai muncitori. Daca ar fi sa comparam cele doua armate, China dispune in mod sigur, cel putin, de soldati mai bine instruiti.