Probleme SAAB Gripen in Fortele Aeriene Sud-Africane

Fortele Aeriene Sud-Africane nu au mai reinnoit contractul cu SAAB pentru suportul de multi-tasking al JAS-39 Gripen, renuntand in acelasi timp si la optiunea deschiderii unui centru de instruire Saab pe teritoriul Africii de Sud.

Gripen-SAAF Gripen D SAAF

Datorita lipsei finantarii si a personalului calificat, zvonindu-se ca doar 6 piloti sunt calificati sa zboare pe Gripen,  aproape jumatate (12 din 26) din avioanele Saab Gripen sunt stocate, preferandu-se sa se zboare pe trainere BAE-Hawk cu cabina “Gripen-izata”. Cu toate acestea, numarul de piloti activi capabili sa zboare pe JAS-39 Gripen este secretizat.

SAAF-BAE_Hawk-002

BAE Hawk al SAAF pe pista

Fortele aeriene sud-africane dispun de un numar de 24 de BAE Hawk MK-120, care suplinesc si roluri de recunoastere tactica insa pot fi folosite si ca platforme de arme care pot ataca tinte desemnate de Gripen-uri. Din anii ’90 si pana in prezent, un numar de 7 escadrile de lupta au fost desfiintate, alaturi de desfiintarea sau reducerea activitatii unor baze aeriene, tipuri mai vechi de avioane, cum a fost Canberra B(1)12 fiind complet retrase din serviciu.

BAE-Hawk sud-africane in formatie

Ciudat este ca aceasta situatie a aparut dupa ce, in anii ’90 inventarul si numarul de escadrile ale SAAF a fost redus drastic, cele 32 + 16 Mirage F1 AZ+CZ iesind din serviciu, alaturi de cele 38 Cheetah-E, 16 Cheetah-D (din cele 27 de Mirage III DZ/D2Z) si 16 Cheetah-C (provenite din Mirage IIIEZ) si  modernizate probabil cu Israel si putand acomoda inclusiv motoare de MIG-21, dupa ce anterior fusesera scoase din uz si cele 15 Blackburn Buccaneer dar si Electric Canberra.

 

Buccaneer SAAF

 MirageIII Cheetah erau similare cu IAI Kfir-ul israelian, desi SAAF “beneficia” de un embargo militar in acea perioada. Actualmente, o parte din parcul de Cheetah stocate pana in 2008 au fost vandute catre Chile si Ecuador, ultimele active gasindu-se in cadrul a 2 escadrile ecuadoriene.

Mirage F1 al SAAF

 

Practic, dintr-o forta care dispunea de 48 Mirage F1 si 36 (Mirage III) Atlas Cheetah (Cheetah E au iesit din serviciu la paritia variantei C), fortele sud-africane se limiteaza actualmente la 26 de avioane, din care doar mai putin de jumatate sunt active.

Mirage F1 sud-african in culori de camuflaj

 

Programul de suport pentru Gripen-ele din serviciul South African Air Force (SAAF) a expirat in luna aprilie a acestui an, neexistand pe moment interes pentru reinnoirea sa de catre guvernul sud-african, mentenanta fiind facuta fara sprijinul producatorului.

Gcheetah-2 Mirage III ATLAS Cheetah

 In acelasi timp, un alt aspect al problemei este faptul ca in urma introducerii in legislatiei a politicii anti-segregare, fortele aeriene sud-africane au inceput sa inroleze piloti si personal tehnic de culoare, care cumulat cu salariile mici au dus la retragerea din serviciul activ incepand cu 2005 a peste 91 de militari experimentati, toti albi. Interesant rezultat al aplicarii cu orice pret a legii anti-discriminare…

cheetah1235 ATLAS Cheetah la sol

Din 2009 s-a lansat un nou program de calificare a personalului, pentru cei nou veniti, care contine cursuri de utilizarea computerului, limba engleza si stiinte exacte, in plus anagajandu-se si personal al companiilor aeriene civile. Scopul pregatirii este cresterea capacitatii pilotilor si personalului de la sol de a exploata un nou tip de avion de lupta.

Cheetah E sud-african

Se discuta de asemenea despre deschiderea unui centru SAAB “Gripen Fighter Weapons School” la baza Overberg, centru in care sa se invete din problemele intalnite de sud-africani si sa se evite astfel de situatii in celelalte tari care exploateaza Gripen (Ungaria, Cehia, Suedia, Tailanda), desi comandamentul South African National Defence Force a negat ca ar sprijini o astfel de initiativa. La respectiva baza trebuiau instalate simulatoare, lansatoare de rachete iar pentru zboruri se putea folosi 4-6 avioane Gripen din inventarul SAAF, antrenamentul fiind planificat sa inceapa in octombrie a.c. De asemenea, se are in studiu o posibila locatie in Tailanda pentru acest centru de antrenament.

 

Gripen-uri suedeze incadrate de Cheetah SAAF

Iata unde poate duce o planificare proasta a mentenantei, dublata de birocratie si  legislatie aplicata abuziv, chiar daca tara respectiva are resursele financiare de a achizitiona si exploata corect aparate de lupta de ultima generatie… Deci se pot intampla lucruri traznite si la case cu renume in domeniu!

Marius Zgureanu

 

SURSA: Altair.com.pl

 

10 comentarii:

  1. RomaniaTricolor

    Hai sa le furam planurile pentru Rooivalk, socialistii (mai bine zis comunistii) astia sindicalisti negri de la mama lor de acasa merita asa ceva! 🙂

  2. Si uite asa un avion care are ora de zbor la un pret scazut nu zboara.
    Si o forta aeriana serioasa devina „politia aeriana sudafricana” – O mana de Hawk si 26 de Gripen la teritoriul imens al Africii de Sud combinat cu inexistenta pilotilor calificati poate duce in viitor la un rezultat dezastruos in caz de conflict cu alt stat.
    Exemplul acesta oare il stiu decidentii nostri?
    Oare stiu cei de la CSAT ca exista forte aeriene in care pe fiecare avion pot zbura 3 sau chiar 4 piloti asigurandu-se astfel disponibilitatea de lupta la 100% din parcul de aparate capabile de lupta pe tot parcursul zilei?

    • Africa de Sud e terminata de cand au venit la putere nigarii.

      Pe unde sunt acum am intalnit destule familii de albi care si-au catrafusele si s-au carat. De ce? Dupa cum au spus e naspa, coruptia la negrii e mai nasoala decat la albi, criminalitate mare, negrii sunt rasisti 🙂 etc

      Asa ca mai zboara sau nu Gripenul ala in SAF chiar ca nu mai conteaza.

      • Prin anul 2009, Africa de Sud avea cea mai mare rata a criminalitatii din lume.Circa 50 de omoruri comise intro zi.Sa nu mai vorbim de talharii si violuri, circa 30% dintre femei fiind cel putin odata violate, dupa o statistica recenta.
        Stiu ca suna a rasism insa unde negrii sunt majoritari se alege praful de tot.Si in SUA localitatile locuite majoritar de negrii, avand binenteles tot primari de culoare, au cea mai mare rata a criminalitatii si cele mai mari probleme sociale si economice din aceasta tara.Asa stau lucrurile oriunde negrii sunt majoritari.Daca spui adevarul esti automat etichetat rasist.
        De regula si acum albii din Africa de Sud traiesc in enclave si evita sa frecventeze, din motive de siguranta, zonele locuite preponderent de negrii.
        gsg9, daca nu este secret, in ce tara locuiesti acum?Nu este cu suparare daca nu raspunzi.Daca am pus o intrebare indiscreta, imi cer scuze anticipat.

  3. Mde si la ce vecini au …. Hawkurile alea sunt perfecte !!!!!!!! Ca amintiti-va de muzeul zburator al fortelor aeriene franchiste : I 16 zburate pana dupa 50 (si inca din alea de dinainte de 39! Adica cam 450 km/h!!!), varianta locala de 109 pana in 65 !!) Oricum mult prea bune ptr Spania .. Nu nu este lipsa de respect6 ptr Spania ci sincera invidie : vecinii Portigalia si Franta care nu au intentii pidosnice .. Marocu care nici el si nici putirinta .. asa ca Spania a trebuit sa isi faca singira rezble – nu numa ala din 36 da au fots si niste carlisti in care se umfalse tarata de atata pacer!! Noroc ca mai au taurii aia !!!!
    Unde nu ar Domnu sa vam si noi asa vecini !!! au mmacra niste suedezi cu care in pahare sa ne luptam !!!

  4. o sa va mire, dar personal cred ca africanii au dreptate sa numai bage asa de multi bani in armata. Au oprit la sol si flota de elicoptere.

    Deja sunt cei mai puternici de pe continent, nu au rivali pe acolo.

    Insa au probleme sociale imense – criminalitatea cea mai mare din lume, milioane de oameni cu SIDA, milioane de oameni in baraci, etc.

    Nu e faptul ca sunt negrii la putere care a facut diferenta fara de guvernarile trecute, foarte militariste, ci faptul ca acum e democratie iar politicienii trebuie sa castige alegeri – si tara are alte prioritati. Iar armata inca e 90 la suta alba cand e vorba de ofiteri – cred ca prioritatea nu e asta.

    Dar se mai spune ceva pe acolo – e posibil sa vanda o parte din elicoptere si avioanele Gripen si Hawk.

    • Africa de Sud este o tara foarte bogata in resurse naturale.Totul tine doar de modul cum este administrata tara.Daca aceasta tara ar fi locuita doar de olandezi albi, de exemplu, ar fi una dintre cele mai prospere tari din lume.In acest moment aceasta tara, ca si Romania de altfel, se afla in actuala situatie economica si sociala exclusiv modului cum este administrata de politicienii sai,.In cazul tarii africane vorbim de politicieni de culoare.Nu armata administreaza tara, inclusiv in Romania, ci politicienii.

  5. Vom vedea ce va fi, dar pentru 10-12 avioane active si 12-24 de Hawk-uri nu cred ca o sa-i ingroape costurile de exploatare…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *