Daca n-ai IRST…

3182

MiG-21 Lancer cu Rafael LITENING

…acroseaza un container de iluminare laser.

Infrared Search and Track (System) este un dispozitiv electro-optic ce poate cauta si urmari sursele de radiatie IR. In mod traditional, principala lui utilizare este in modul aer-aer, operand independent de radar sau in tandem cu acesta, afisajul fiind de altfel similar. Principalul avantaj este imunitatea la contramasurile electronice care pot afecta radarul si rezolutia superioara acestuia iar dezavantajul principal fiind sensibilitatea la conditiile meteo.

Ideea unui senzor de urmarire in infrarosu montat la bordul avioanelor este extrem de veche, tehnologia fiind practic dezvoltata in paralel cu cea folosita la rachetele aer-aer cu raza scurta de actiune. Astfel SUA a dotat atat “Century Series Fighters” cat si F-4 Phantom cu senzori IRST iar URSS a copiat tendinta montand sisteme similare pe Mig-23, -29 si Su-27.

Eficienta primelor generatii IRST a fost insa destul de slaba, SUA renuntand temporar la folosirea lor odata cu retragerea F-14, rusii si europenii continuand insa dezvoltarea lor in anii ’90. Interesul pentru IRST a revenit odata cu aparitia F-22, de referinta fiind imaginile acestuia surprinse de un Rafale folosind OSF-ul din dotare.

F22 surprins de IRST al Rafale - Sursa: flightglobal.com

F22 surprins de IRST al Rafale – Sursa: flightglobal.com

Cat este marketing si cat ar fi avantaj real in conditii operationale e mai greu de determinat tinand cont ca in WVR radarul unui Rafale ar fi trebuit sa detecteze oricum F-22, independent de OSF. Cert este ca in fata proliferarii tehnologiei stealth toti producatorii isi pun problema necesitatii dotarii noilor generatii de avioane cu dispozitive IRST, conducand plutonul fiind F-35, cu un sistem cu aparatura distribuita, cel mai avansat de pana acum.

De cealalta parte, un container tipic de iluminare laser si navigatie foloseste pe langa marcatorul/telemetru laser, camere CCD si FLIR (Forward Looking Infrared).
Tehnologia FLIR este asociata de obicei cu modul aer-sol, rolul principal al unei camere FLIR fiind afisarea unei imagini video care permite pilotului observarea unei zone de interes in conditii de iluminare scazuta si identificarea usoara a obiectelor “calde”.

Daca IRST folosea initial un sistem de  baleiaj similar radarelor iar FLIR era un dispozitiv static (insa orientabil de catre operator si capabil de urmarirea tintelor desemnate), odata cu progresul tehnologic diferentele dintre FLIR si IRST s-au estompat, reducandu-se la modul de afisare al imaginii si, posibil, al lungimii de unda utilizate.

In afara de observarea tintelor de la sol, FLIR poate fi folosit si pentru navigatia in conditii de noapte sau vizibilitate scazuta.

Detalii Rafael LITENING - Sursa

Detalii Rafael LITENING – Sursa

 

In brosurile producatorilor de containere de iluminare si navigatie si-au facut aparitia discret si referiri la capacitatile de observare in modul aer-aer, acestea asistand la identificarea tintelor de la distante BVR si permitand lansarea mai rapida a rachetelor aer-aer. Dispozitivele FLIR pot fi folosite la furnizarea unor imagini de inalta rezolutie ale unei tinte de la mare distanta pentru un procesor ATR care integreaza imaginile provenind de la camera TV si estimeaza tipul tintei folosind o baza de date.
Odata tinta identificata si urmarita, FLIR/IRST suplimenteaza capacitatea ECM a radarului, fiind imune la contramasurile radar traditionale sau manevrele de intrerupere a urmaririi radar. Folosind telemetrul laser se poate obtine o solutie de tragere completa, similara cu cea furnizata de radar.

Chiar si fara capacitatea de scanare in volum specifica unui IRST, echipamentele FLIR pot contribui deci la capacitatea de lupta aer-aer prin recunoasterea tintelor aeriene si urmarirea lor de la distante BVR, independent de radar.

MIG-21 LanceR C - Sursa: taringa.net

MIG-21 LanceR C – Sursa: taringa.net

 

Desi nu este o dotare standard, IRST nu putea sa lipseasca de pe lista dotarilor posibile pentru F-16, Lockheed Martin avand deja experienta montarii acestora pe Block 60 (mutate ulterior pe containere acrosate sub aripi) si prezentand ulterior o versiune care se poate instala pe fuselaj, in locul containerului LANTIRN.

F-16 IRST - Sursa: Lockheed Martin

F-16 IRST – Sursa: Lockheed Martin

 

Detalii IRST F-16 - Sursa: Lockheed Martin

Detalii IRST F-16 – Sursa: Lockheed Martin

 

 Tehnomil.net

12 comentarii:

  1. OSF-ul de la Rafale (Optronique Secteur Frontal) comportà si o cale TV, care are algoritmul ei de càutare. În noua generatie de OSF, calea TV a fost abandonatà, dar spectrul de detectie în infrarosu a fost extins spre partea de jos a luminii vizibile.

    Pe de altà parte, si sensorii IR instalati pe MICA-IR sunt activi tot timpul, independent de faza de lansare si contribue prin triangulatie (rachetele sunt instalate la extremitàtile aripilor) la identificarea si pozitionarea tintelor.

    • Domnu Mircea, nu pot să nu observ cunoașterea profundă a tehnicii franceze și a tehnicii militare în genere.
      Cum ați compara OSF nou și vechi (generația anterioară) cu pod-ul american, respactiv cel israelian (cum deținem noi). Sunt curios cum vedeți diferențele de lucru și ce înseamnă despre capacitatea fiecăruia.
      Am speranța că se dorește utilizarea/integrarea echipamentelor de pe LanceR pe F-16AM, oricum e altceva față de IRST de pe MiG-29A.

      • Trec în vitezà pe blog si nu pot sà ràspund în detaliu.
        Cert este cà în oferta Rafale pentru EAU, arabii preferà pod-ul american montat pe F-16 ale EAU decât pod-ul francez Damocles NG. (pàrere împàrtàsità de unii piloti francezi.

        Pentru OSF, e o altà mâncare de peste, face parte integratà al sistemului SPECTRA al Rafale.

    • Mircea la alarmele cu detector de miscare in infrarosu de exemplu
      se leaga doi senzori IR in montaj de amplificator diferential
      si atunci o crestere a radiatiei IR identica pe ambii senzori nu declanseaza alarma
      adica se prea poate ca sa fi inventat francezii ceva de genul asta ca sa detecteze tinte in miscare, cum e videoul care l-ai pus cu f22 care face zigzaguri incadrat de le coq gaulois zburator de rafale
      Si cand zbori cu rafalele catre soare, nu vede pilotul pe irst ca il ataca infanteria stelara cu 1000 de nave, ca fiind aceeasi temperatura in fata la toti senzorii, se anuleaza daca nu are nimic in fata
      si in schimb daca ii trece ceva prin conul de detectie, si e oarece modificare intre ce vede un senzor si ce vede altul, se activeaza mecanismul de detectie diferentiala si gata l-ai ginit pe f22
      si imaginea aia minunata cu f22, se prea poate sa fie construita asa de comp de bord, ca si la ecografele 4d de exemplu unde vezi fetze de bebelusi in burticile de mamici, din diferentele detectate de senzorii de pe rafale

      Ma rog eu numai imi dau cu parerea, detector de miscare cu senzori diferentiali in infrarosu am studiat si eu sa imi fac alarma anti aia de vor sa iti intre in casa pe geam

      Chestiile astea cu ” detectie diferentiale” – sunt la moda acuma de exemplu la astronomie
      http://www.eso.org/public/teles-instr/vlt.html, cum functioneaza alea
      de asta ma gandesc ca sunt folositi senzorii de pe wingtips ca e dist maxima la care ii poate agata rafalele pe capetele de plan
      http://www.eso.org/public/teles-instr/technology/interferometry.html
      Continuing to increase the size of telescope mirrors is not an easy task, so astronomers have come up with a new technology to see even finer details: interferometry. This observational technique combines the light received by two or more telescopes and allows them to act as a single unit with a mirror diameter equivalent to the distance between the telescopes.

      sau la detectat planete, si alea se detecteaza „diferential” ca nu le vezi cu ochiul liber ca nu au lumina proprie ca stelele, cre ca ceva si aici

      ma rog, SF pentru mine deja
      numa’ imi dau cu parerea cum ar functiona, daca gresesc nu trageti
      si toata stima pentru aia de au reusit sa puna la punct un sistem de asta, ca-s francezi rusi americani evrei ce-or fi, foarte destepti au fost
      dati pe goagal differential motion detection sau ceva de genul ala, daca va intere subiectul

  2. 5724 cu pod litening, avionul d-lui gica stancu, cel mai potent mig21 ever 🙂
    ok are podul, 1 pilon ocupat
    mai are doua bidoane pe pilonii wet sub aripa, ca sa se si poata intoarce acasa
    mai are doua libere, doua chestii de 250 de kg poate acrosa acolo
    adica daca vrei sa duci alea doua bombite (care si trebuie aruncate deodata cred, am inteles ca au schimbat cablajele si tehnic se poate sa arunce una cate una, da la ce suprafete de comanda are 21-le, cre ca e un chin sa zbori cu asa configuratie asimetrica, plus ca neavand fbw trebuie tinut „in mana” )
    te duci sa arunci doua bombitze in fundul gol, doar cu tunul de bord, macar doua pitoane sa ai asa de autoaparare la tine – unde sa le agati ? le pune pilotul in bord ?
    si 2 bombe de 500 de kg, chiar ghidate laser cum sunt opherele (si litening chiar e scula, de vreme ce l-au cumparat si americanii) – ma rog nu e cine stie ce chestie, la ce agata Ivan pe un su34 de exemplu sau cate agata Itzic pe Sufa

    Adica eu nu prea inteleg rostul lui 21 pe post de avion de atac
    atatea „A”-uri dedicate

  3. RomaniaTricolor

    Off Topic,

    …in acest moment e o nebunie totala pe canalele de stiri, cu ministrul Dusa, care la fiecare 5-10 minute trece de pe un canal pe altul sa dea itnerviuri in direct despre…dracu’ stie despre ce!

    „Avioane deidentificate au survolat Romania si au fost escortatee in afara spatiului aerian, ultima data…azi noapte”! 🙂

    „Ba nu au intrat pe teritoriul Romaniei ci doar s-au apropiat!”

    „Ba nu”

    „Ba da”

    Ba nu, sa moara mama! (fara ghilimele)

    Da da, da-te iin spumele marii!

    …si asa mai departe…cred ca ultimele 20-30 minute au am fost teleportat in Zona Crepusculara sau mai bine zis in WTF Zone, pentru ca trebuie sa fac un dus rece ca sa-mi dau seama daca Dusa e beat sau nu la ora asta!
    PS, sa-mi bag picioare in toate fufele cu aere de stiriste care m-au tampit efectiv cu intrebarile aiurite ale lor in toate interventiile lui Dusa de mai inainte!

    • Poate se joacă vecinii cu noi cum se jucau israelienii cu egiptenii & Co. în ’67.
      Ori poate vor să vadă cum reacționează RoAF-ul la chestiile astea,timpul necesar pentru intervenția la alarmă, să identifice frecvențele folosite de radiolocație, modurile de lucru folosite…Cine știe???

    • Care este cea mai buna metoda de manipulare? Pui fufe care pana mai ieri se ocupau cu cresterea castravetilor sa se ocupe de stiri si reportaje…. 🙂 Mai era una care zicea ca un avion militar s-a depresurizat la altitudinea de 3000 de metri (3000 m!) si toti militarii au murit din cauza lipsei de oxigen (inclusiv pilotii!)… Si a fost stire internationala candva chestia asta, undeva prin 2006-2007 daca nu ma insel…. accidentul a fost undeva prin zona Africii … 🙂 Parca una cu cracii lungi iti aduce mai multa audienta RomaniaTricolor, iar noi ne batem pentru audienta nu pentru calitatea stirilor… 🙂

    • Io merau am zis ca alienii au ceva cu noi, iar ministru’ Dusa a spus, barbateste, adevarul! 🙂 🙂 Ce avioane neidentificate frate?! Contrabandistii din Ucraina cu deltaplanele lor se pun?! 🙂

    • RomaniaTricolor

      CINE (militare sau civile, ale cui?);
      CATE (una bucata caricioplan, doua sau trei?);
      UNDE (au „invadat” sau au dat tarcoale?).

      3 intrebari trebuiau sa puna vaizuzele alea de la 5-6 posturi de stiri, dar neahhh, a trebuit pentru o juma’ de ora absolut…kafkakiana 🙂 sa ascult un „dialog” a la Florin Piersic (a se intelege logoreicul Dusa cel Viteaz) si la alegere orice personaj de desene animate japoneze,..alea „traduse” in romana de nu intelegi de ce doua fraze spuse una dupa alta nu au nici un inteles…o fi de vina creierul pe emisfere inverse al celor cu ochi oblici si limbaj aglutinat, draqu stie, ei au inventat haiku.

      Nici acum nu realizez la ce am asistat, cred ca americanii au o expresie nimerita…”brain fart”. Inca nu m-am trezit din ea, dovada flegma fosilizata din coltu’ gurii.

      „Aceasta emisiune a fost sponsorizata de sunetul…chhhhhhhhhhhh!”

  4. Tinanad cont de evolutia amprentei radar la avioanele din generatia a V-a si de contramasurile electronice care bruiaza sistemele electronice active, directia pe care trebuie sa mearga apararea SAM trebuie sa fie:
    – detectie pasiva aeronave (Kolchuga, PESA etc) sau detectie multi-activa astfel incat sa existe permanent informatii corecte despre aeronavele inamice
    – rachete SAM ghidate GPS catre zona unde se afla aeronava inamica, ajustare traiectorie in zbor in functie de ultimele coordonate ale aeronavei si ghidare activa IR pe faza finala. Tehnologia actuala face contramasurile de tip flares sa fie ridicole, doar dumb rachetele pun botul la asa ceva

  5. http://www.mapn.ro/armatatv/categoria_21_pe_2010.php
    comentatiile pilotilor participanti la thracian star 2013

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *