Puma Naval apuntand
Dupa ce in S.C. IAR S.A. Brasov a facut eforturi mari sa se mentina pe linia de plutire in ultimii 10 ani, dupa 2006 (cand se pare ca a livrat ultimele IAR330 Puma M ) a reusit sa lucreze la doua comenzi: 4 bucati IAR-330 Puma Naval (primul la 30 ianuarie 2007) noi (sau modificate dupa unele surse) si modernizarea a 25 de bucati Puma SM pt. Emiratele Arabe Unite SOC (search & rescue). Varianta SM a fost omologata in 2006 impreuna cu cei de la Eurocopter iar contractul valora 89 mil.$, urmand a fi executat pana in 2008, cele 25 de elicoptere adaugandu-se la o achizitie de alte 10 bucati Puma/Oryx cumparate la mana a doua din Africa de Sud..
Puma Naval
Ulterior, in cursul lui 2010, se pare ca 4 elicoptere au ajuns in dotarea Libanului, donate de Emirate, urmand a mai primi un lot de inca 6 aparate. Totalul de elicoptere modernizate in Romania pentru aceasta comanda se pare ca nu a depasit 20 bucati din cele 25 prevazute initial, serviciul SOC al Emiratelor fiind apoi inzestrat cu elicoptere Blackhawk UH-60L (sursa).
PUMA SM UAE SOC in Liban
Dincolo de intrebarea cu privire la numarul total de elicoptere Puma Naval care vor fi livrate catre fortele romane si standardul acestora, o alta intrebare legitima ar fi cum s-a reusit livrarea a 4 elicoptere noi de catre IAR Brasov, daca acesta si-a pierdut licenta de productie cu ceva timp in urma, un proces cu privire la mentenanta si licenta fiind deschis vis-a-vis de Eurocopter Romania, ca urmare a privatizarii partiale a IAR Brasov cu acestia? Sau situatia s-a schimbat intre timp? Ar mai fi si varinta in care este vorba de modificarea unor platforme pre-existente pentru misiuni navale.
Tot SM-ul cu senzorii din bot
Elicopterul Puma Naval este 100% construit la IAR Brasov S.A. sau si Eurocopter are o contributie, primind probabil si o plata in contul licentei de productie? Aceasta avand in vedere ca pentru elicopterele Emiratelor Arabe a fost nevoie si de o omologare a Eurocopter S.A.
Puma Naval in hala de asamblare
Oarecum ciudat, dar probabil justificat de licenta de productie care acopera doar modelul Puma, este ca desi elicopterele Puma SM ale Emiratelor sunt aduse practic la un nivel foarte apropiat de Super-Puma (motoare Makila1A1 de 1589CP, full-glass cockpit – Collins avionics), in cazul Navalului s-a preferat o versiune mai apropiata de Puma M/SOCAT (motoare TURMO IV CA de 1400CP, avionica SOCAT adaptata misiunilor navale).
Cabina Puma Naval
Din acest punct de vedere, IAR Brasov S.A. au practic competenta de a moderniza elicopterele IAR/SA-330 Puma la un standard apropiat de AS 532 UB Super-Puma iar Eurocopter Romania are in executie o comanda similara de modernizare pentru 24 dintre elicopterele britanice (HC Mk2+ versus AS 532 Puma Mk2+).
Si pe cand era … doar Mk1
Detaliul modernizarii Puma SM al UAE SOC poate fi gasit aici:
Cel al Puma Naval aici:
Iar cel al Westland Cougar HC Mk2 aici:
http://www.airforce-technology.com/news/newsmod-receives-puma-mk2
In urma modernizarii, Puma HC Mk2 este capabil sa duca o sarcina utila de 2 ori mai mare la o distanta tripla fata de varianta Mk1, in special datorita trecerii la motoarele Makila si a schimbarii transmisiei si rotorului anticuplu, rolul sau fiind acela de transport tactic de trupe, lupta cu miscare rapide de contingente sau operatiuni umanitare. Glass cockpit-ul este completat de modificari structurale ale sectiunii superioare, ranforsarea jonctiunii cozii, modificari ale sistemului de alimentare cu combustibil, ale prizei de aer multifunctionale pentru motoare, ale sistemului de cabluri electrice, ale cuplarii la cutia de viteze, noi sisteme de control ale motorului si sistem de stingere a incendiilor.
Puma Naval al Emiratelor Arabe Unite – cam cum ar putea arata si un Naval Super-Puma romanesc
Potrivit contractului cu UAE, costul pentru un elicopter modernizat la standardul SM ar fost de 3,56 mil.$ la nivelul anului 2006 iar contractul Eurocopter de modernizare a elicopterelor britanice la standard HC Mk2 reflecta un pret/bucata de 18,3 mil. euro, o diferenta semnificativa, data probabil de un program mai amplu, cu includerea altor costuri si echipamente in oferta, inclusiv modificari de structura si ranforsari, schimbarea transmisiei si rotorului anticuplu cu unul compozit, modificari ale instalatiei electrice dar si protectie balistica. Despre costurile programelor britanice, mai multe aici: http://www.official-documents.gov.uk/document/hc1012/hc15/1520/1520_i.pdf
O alta problema a S.C. IAR S.A. este ca a fost eliminat din competitia pentru asigurarea necesarului de elicoptere catre statul roman (min. Interne, SMURD, ISU) prin crearea unui caiet de sarcini care a favorizat Eurocopter Romania, cel care ar fi trebuit sa fie partenerul IAR. Brasov si care are 49% din actiuni apartinand IAR Brasov. Contractul in cauza viza achizitia de catre statul roman a unui elicopter multirol usor, concretizat in variante ale EC-135 pentru SMURD si MAI, contract care ar fi dat o paine si celor de la S.C. IAR S.A. chiar daca Eurocopter ar fi facut mare parte a asamblarii in tara.
Eurocopter EC-135/635 militar
Achizitia, proiectata pe 10 ani, se ridica la suma de 247 de milioane de euro pentru 29 de elicoptere, din care 26 de elicoptere usoare au alocati 202 mil. euro (7,8 mil. euro/ elicopter), restul de 45 mil. Euro reprezentand contravaloarea a 3 elicoptere grele (15 mil. Euro/bucata). Interesant de observat ca un EC-135 pleaca de la 3 mil. Euro (4,2 mil.$) si poate urca in functie de echipament pana la 6,75 mil.$, la 8 mil. euro/bucata gasindu-se o versiune mai degraba militara – EC-635.
Nu stim ce model era prevazut pentru elicopterul greu pentru cei 15 mil. Euro/bucata, dar fiind vorba de Eurocopter, ne putem gandim la EC-725/ EC-225 sau AS-332 Super-Puma, desi preturile actualizate ale acestora trec de 15 mil. euro. La un pret ceva mai coborat s-a realizat in serie mica elicopterul Puma-Naval, care potrivit datelor DPA a costat aproximativ 12,5 mil. euro.
AS-332 Super-Puma Naval
Elicopterele Puma-Naval vor intra intr-o noua faza de extindere a capacitatii de operare, IAR Brasov castigand in noiembrie 2012 licitatia pentru capabilitati de protectie a motoarelor impotriva aspirarii obiectelor straine (valoare de 50.700 RON), urmand apoi o achizitie de torpile antisubmarin si balize acustice cu procesoare Thales TMS2000 (desi exista si o solutie autohtona). Contractul de mentenanta al variantei navale a fost atribuit in 2013 prin licitatie catre IAR Brasov (575000 RON) .
Puma Naval inainte de vopsire- primele zboruri
Urmatoarele faze de crestere a capacitatii de lupta a elicopterelor Puma-Naval si implicit a fregatelor si eventual corvetelor ar trebui sa cuprinda si rachete anti-nava, care ar trebui sa fie comune cu cele lansabile de pe fregate. Trebuie avut in vedere un raport cat mai bun intre calitate, raza de actiune, compactitate si pret, nevoia pe termen scurt de rachete antinava a Romaniei nedepasind cateva zeci de astfel de rachete, probabil apropiat de 100 cu tot cu stocuri, astfel asigurandu-se inarmarea vaselor de lupta si elicopterelor navale.
AS-532 chiliene cu Exocet
Si aici fara…
Un exemplu, prezentat de Tehnomil.ro este cel al Super-Pumelor AS-532 SC navale din Chile, dotate cu AM-39 Exocet (28 de bucati cumparate), iar fregata Almirante Williams (Type22), a primit 20 de bucati MM-40 Exocet Block-2 (raza de actiune 72km).
EC-725 francez navalizat cu desant
In acelasi timp, ar fi necesar si un pachet de protectie balistica minim pentru calibrul 12,7mm. Cresterea in greutate data de protectie, radar si masa rachetelor si altor sisteme ar putea penaliza performanta elicopterului, aici putand interveni necesitatea de a instala motoare mai puternice si eventual schimbarea rotoarelor si transmisiei catre un standard apropiat de PUMA SM sau chiar HC-MK2 …
Super-Puma elvetiene
Aceeasi problema o are si parcul de IAR-330 SOCAT si M, care vor necesita cresteri ale protectiei (blindaj cel putin pentru proiectilele de 12,7mm sau chiar superior pe anumite sectiuni ale elicopterului) si care probabil ar fi primele candidate la o revizie in adancime in viitorul apropiat pentru refacerea resursei, probabil dublata si de ranforsari de structura, schimbari ale rotoarelor si palelor, precum si ale transmisiei si motoarelor, acestea fiind zonele cele mai solicitate de-a lungul ciclului de viata.
Iar o degivrare in pale ar putea fi o optiune atat de necesara pentru zborurile militare sau de interventie medicala/urgenta care sa se desfasoare indiferent de conditiile meteo. Si poate ar fi interesant macar un studiu de scadere a masei prin inlocuirea cu fibra de carbon a unor elemente actualmente metalice ale elicopterului IAR-330, care ar ajuta de asemenea la scaderea greutatii structurii.
Puma Naval cu husa de protectie
Deci un program similar Puma SM sau HC2, practic un Super-Puma low-cost, este necesar in viitorul apropiat pentru parcul de elicoptere Puma al Romaniei, pentru a le aduce cat mai aproape de EC-725 sau AS-532, elicoptere care sunt deocamdata destul de scumpe pentru a putea face o achizitie in numar mare care sa inlocuiasca parcul actual. Intre timp, probabil ca si motoarele Turbomeca Makila 1A1 turboshaft de 1,589 CP actualmente disponibile si la IAR Brasov S.A. ar putea fi schimbate in optiunile de modernizare cu altele mai noi si mai puternice:Turboméca Makila 1A2 1877 CP (+34% putere motor), A4 sau unele echivalente actualelor motoare instalate pe EC-725/225: Turboméca Makila 2A1 la 2382 CP (+70% putere motor)…
Un EC-725 naval grecesc
In timp, peste 5-6 ani, am putea incepe o achizitie cu productie in tara de EC-725 Caracal, NH-90 sau alt competitor, astfel ca pana in 2025 sa inlocuim parcul de elicoptere Puma cu versiune net superioara IAR-330 Puma, fiind si un salt tehnologic semnificativ de aproximativ 30 de ani, dar si cu un pret pe masura.
EC-725 “terestru”
Iata comparativ cu un IAR-330 Puma M/Naval care sunt avantajele EC-725 sau NH-90:
- Raza de actiune de aproape 2 ori mai mare
- Sarcina utila aproape dubla
- Viteza maxima mai mare cu 15%
- Motoare mai puternice (cu 70%)
- Rotorul are 5 pale fata de cele 4 ale Puma si sistem de degivrare
- Sonda de re-alimentare in zbor
- Capacitate de atasare blindaj standardizat
- Plafon de zbor superior cu 30%
- Plus, o structura noua, cu inca 20-30 de ani de exploatare fara riscul unor accidente cauzate de imbatranirea materialelor.
Famila Oryx/Super-Puma
AS 532U2 vs EC725 Caracal
Technical params |
NH90 |
|||
Echipaj |
3 |
3 |
3 |
2 |
Capacitate |
16 |
20 |
28 |
20 |
Lungime |
15m |
15.53 m |
19.5 m |
16.13 m |
Inaltime |
4.6m |
4.92 m |
4,97 m |
5.23 m |
Diametru rotor |
16.2 m |
15.60 m |
16.20 m |
16.30 m |
Suprafata rotor |
206.15 m2 |
206.0 m² |
206.1 m2 |
|
Sarcina utila |
3000 kg |
4650 kg |
5,670 kg |
4,200 kg |
Masa gol |
3615 kg |
4350 kg |
5,330 kg |
6,400 kg |
Masa maxima |
7400 kg |
9000 kg |
11,200 kg |
10,600 kg |
Motoare/forta |
2 × Turboméca Turmo IVB, 1,044 kW (1,400 hp) |
2 × Turbomeca Makila2A1, 1,300 kW (1,742hp) |
2 × Turboméca Makila2A1, 1,776 kW (2,382 hp) |
2 × Rolls-Royce Turbomeca RTM322 1,662 kW (2,230hp) |
Viteza maxima |
263 km/h |
278 km/h |
324 km/h |
300 km/h |
Viteza croaziera |
239km/h |
285 km/h |
||
Raza de actiune |
550 km |
573km |
857 km |
800 km, |
PRET |
18 mil euro |
40 mil. euro |
30-35 mil. euro |
|
Plafon serviciu |
4,800 m |
4,800 m |
6,095 m |
6,000 m |
Rata de urcare |
9.2 m/s |
7.1 m/s |
8.7 m/s |
8 m/s |
Trapa spate |
NU |
NU |
NU |
DA |
Navalul romanesc apuntat
In incheiere, fisa tehnica si rolul elicopterului Puma Naval, asa cum figureaza pe pagina DPA:
Fregate tip 22 – Elicopter naval
|
|
FIRME AUTOHTONE IMPLICATE ÎN PROGRAM:
– SC IAR Braşov SA- Prim contractor
Subcontractori:
– SC Turbomencanica SA Bucureşti
– SC Aeroteh SA Bucureşti
– SC Aerofina SA Bucureşti
– SC Aerostar SA Bacău
OBIECTIVE:
– elicopterul IAR 330 Puma Naval este principalul sistem tehnic-operaţional utilizat de fregatele tip 22 pentru executarea misiunilor antisubmarin
– acest elicopter poate fi echipat în diferite variante, necesare pentru executarea următoarelor domenii de misiuni:
- observare şi supraveghere navală şi aeriană dincolo de orizontul radar al navei
- ASuW (Air and Surface Warfare) – acţiuni împotriva navelor de suprafaţă
- SAR (Search and Rescue) – căutare şi salvare
– dotarea cu elicopter naval a fregatelor va asigura creşterea sprijinului necesar participării în cadrul misiunilor internaţionale:
- creşterea capabilităţii de luptă antisubmarin
- creşterea capabilităţii de căutare şi salvare
- sprijinirea îndeplinirii misiunilor de luptă împotriva traficului ilegal pe mare
DOTARI (diferente fata de IAR-300 PumaL) – extras in engleza de aici:
- cockpit layout (identical to that of the Puma SOCAT)
- Rafael Toplite eletro-optical ball senor in the nose – EOP (same as on the Puma SOCAT)
- laser and radar warning receivers (same as on the Puma SOCAT)
- blade antennas under the tailboom and on top of the main rotor fairing (same as on the Puma SOCAT)
- chaff and flare dispensers under the main gear sponsons (same as on the Puma NATO)
- foldable main rotor blades
- inflatable flotation gear
- door-mounted winch on the starboard side
- anti-crash seats
- harpoon for deck landing in rough weather
- crash position indicator on the port side of the tailboom
- two searchlights under the fuselage, behind the cockpit
- bubble-type observation window on the slideing doors
Fişa cu principalele caracteristici (clic pentru descărcare)
Video Puma Naval aici:
http://www.youtube.com/watch?v=f09658zyCi4
Deci Puma Naval va trece din nou prin uzina, mai devreme sau mai tarziu?
Marius Zgureanu
Citeste si:
Eurocopter România livrează primul elicopter modernizat Forţelor Aeriene Britanice
Inca o durere de putini stiuta…. Elicopterul Ka-126 construit la IAR Brasov.
IAR S.A. Brasov – o situatie fara iesire?
EC-725 o optiune onorabila pentru innoirea parcului de elicoptere dar si pentru SC IAR S.A.?
Eurocopter EC135, un elicopter versatil
Denel Rooivalk – o maturitate tarzie
Modernizarea Marinei Militare a Romaniei (Amiinter.com)
POZE:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/cougar.htm
http://wiki.scramble.nl/index.php/Romanian_Naval_Aviation
http://forummarine.forumactif.com/t4018-fregates-anti-sous-marines-type-22
Ai putina rabdare ca vine gsg9 si-ti explica el varianta finala de modernizare. Probabil ca iar i-a adormit irlandeza de 140kg pe pijama si n-a reusit sa se dea jos din pat. :-))))
Eroule, Matale cam pierzi timpul prin baie pe intuneric fantazand la irlandezele alea 🙂 🙂 Oricum, de irlandezele alea VERITABILE ai nevoie cam de 3-4 ca sa aduni 140 de kile 🙂 Ca sunt asa la fo’ 1.40m si 40 de kile…ma rog, mai sunt si balene, ca peste tot, dar irlandezele alea adevarate in general sunt mini spre micro. Asa ‘mari’ cum sunt ele te baga sub masa in pub la acelasi numar de pinturi baute 🙂
Revenind: relativ la varianta finala de modernizare o vina Stelian sa va explice ca tot ce s-a construit acolo vreodata s-a construit prost, in serii mici, sub licenta, cu tehnologie veche, nerentabil, fara nici un viitor tehnologic, ineficient, numai rebuturi 🙂 🙂 Si va explica Stelian ca mai bine le importati, ca el nu vrea ca pe banii lui de contribuabil sa se mai modernizeze abominatiile alea 🙂 Desi nu pare deranjat ca banii lui de contribuabil se duc pe posetele lui Udrea sau pe casele lui Nastase sau pe autostrazi de doua miliarde suta de metri liniari 🙂 Nu, in schimb daca mai facem un jaf de elicopter sau un rahat de tanc in Rromanica atunci ai bai 🙂 Asa ca inchideti dracu fabrica, dati oamenii afara si cumparati second-hand „de pe raft” doua-trei bucati NH90 daca o vrea cineva sa scape de ele 🙂 Deci asteptati-l pe Stelian ca va explica mnealui varianta finala de modernizare 🙂
Parerea mea e ca tinand cont de ‘bugetul’ apararii pe anii ce va sa vie Pumele alea probabil or sa moara intr-o configuratie apropiata de cea actuala.
Problema ar fi ca-s doua 🙂 : -una, ca sunt din ce in ce mai putine si cu resursa cam pe terminate si alea. din 25 SOCATuri au mai ramas 15 si prognoza meteo e in scadere. -a doua, pe termen lung, ca or sa le inlocuiasca si pe astea, cand s-or consuma, pe modelul F16, de la cateva zeci cu un ordin de marime in jos la cateva bucati.
gsg, din pacate te voi dezamagi. Puma e o platforma OK si care merita modernizata. In acelasi timp exista si o vasta experienta cu modelele ulterioare (SuperPuma, Cougar, Caracal) de adaptare a tot delul de accesorii, de la alimentare in zbor la radar aeropurtat, echipament ASW, samd. Si mai exista si o piata de cateva sute de Pume pretabile la modernizare/upgradare la nivel mondial. Asta e calea de urmat. Si BTW, Puma SOCAT mi se pare un exemplu reusit de upgradare ca elicopter pt. misiuni speciale (poate mai putin antitanc) in genul MH-60.
Steliane,
Hai bre las-o, fii om serios si consecvent, las-o ca nu-s bune, ca-s fabricate aici 🙂 Nu-s de conceptie romaneasca, sunt pe tehnologie veche, cu nituri 🙂 , naiba stie ce deosebiri or fi intre seriile sau exemplarele fabricate, au motoare relativ slabe si alea au fost fabricate tot aici. Numa’ defecte.
Nu sunt la ultimul nivel tehnologic, asa ca Leopard 2 versus TRuri 🙂 Astea noi pe rafturile de pe piata internationala sunt mai smechere, cu compozite, fly-by-wire, motoare, digitale alea-alea.
De ce sa mai investesti intr-un proiect mort din start, fara viitor, bazat pe o tehnolgie veche din anii 70 (Puma) cand poti sa cumperi de pe raft ultimul racnet de fly-by-wire cu motoare smechere si numai afisaje digitale. Si sunt atatea firme in Occident care se pot sacrifica sa-ti vanda ceva 🙂
N-are rost sa subventionezi cu banii lu’ matale de contribuabil (aia dramuiti de guvern cu atata simt de raspundere) troacele alea facute de ratatii aia fara talent din industria aviatica sau de aparare romaneasca 🙂
La dracu, zici ca vorbim de TRuri, TBTuri si MLIuri 🙂 🙂 Da’ se aplica la tot ce e romanesc.
La Pumele existente ce dracu sa mai modernizezi ca sunt fabricate de vreo 20-30 de ani. Adica is batrane, uzura fizica. In functie de cat sunt zburate si stare fizica sunt trebuie sa vezi mai intai cum poti sa le mai prelungesti viata. Ca si din alea 15 in curand pe ecrane vor ramane 8 de exemplu.
Daca vrei Super-Puma cu alte motoare-rotoare-hidraulica etc, alea deja sunt alte elicoptere. Astia la Brasov cred ca fac Puma in varianta care este, pt Super Puma vorbesti cu Eurocopter. Si oricum, nici motoarele alea mai puternice nu e fac la Turbomecanica.
Deci Steliane cum o dai cum o intorci tot la din alea adevarate din import ajungi 😉
By the way, stie cineva de unde sunt motoarele de la Pumele Naval astea noi? Mai fabrica Turbomecanica motoare cap-coada sau le-au importat?
mai, asta ma enerveaza la voi ca faceti ce faceti si o dati pe politica. De aia nu da tara asta inainte. Voi chiar nu intelegeti ca un om poate sa priveasca problema tehnic si apolitic. Daca pica un mar din copac voi spuneti ca a existat o intentie politica, o conspiratie de a omora pe trecatorul de la partidul x. Bleah. E vorba de a discerne intre o platforma cu calitati si perspective (hell yes, Aerostar Bacau o duce foarte bine din checks la B-737 si in curand A-320 – cele mai raspandite avioane de pasageri). Din pct. meu de vedere daca as vedea ca Avioane Craiova isi ia licenta pt intretinere si modernizari la F-16 sau MiG-29 sau Mi-8/17 sau poate si avioane mai putin uzuale dar nici no-name-uri fabricate in serii de 20-50 buc. as zice, da bai tata, uite niste oameni destepti. Idem si cu blindatele, viitorul blindatelor romanesti (pt. ca este posibil sa fie si asa ceva) va fi o firma care va avea 70% din productie civila care sa-i asigure painea cea de toate zilele si varful de lance va fi productia militara. Santierele navale deja au ajuns la gradul asta de competenta de a face macar cocile si suprastructura moderne pt. nave militare. Si sunt sigur ca atunci cand va veni momentul vor avea comenzi din partea statului. Navele alea de la politia de frontiera cu prova ciudata nu cumva sunt facute de Damen la Galati? Si e foarte OK asa. Dar nu cu T-55 si BMP1 (sau Su-76) reincalzite.
Cu variantele de Puma ma refeream la altceva. Exista echipamente care sunt montate pe SuperPuma/Cougar, deci prin gabarit si greutate se preteaza montate pe clasa asta de elicoptere fara a schimba semnificativ aerodinamica sau centrajul fata de parametrii deja calculati. Si da, inclusiv o eventuala relicentiere pt. Cougar sau Caracal nu vad de ce ar fi un lucru rau. Comparatia dintre Puma si Cougar versus TR-85 si Leopard 2 chiar nu-si are rostul pe bune. SuperPuma/Cougar fata de Puma e ceea ce este MiG-21bis fata de MiG-21PFM sau PFM fata de F-13.
Super Etendard fata de Etendard. F-18 E fata de F-18 „legacy”. O modernizare, o retehnologizare a aceluiasi tip de baza. Intre TR-85 si Leopard 2 sunt diferente conceptuale de baza, nu cred ca nu se intelege lucrul asta.SuperPuma fata de Puma facut la Bv. e ca Leo2A6 fata de Leo2A4. TR-85 e ca un Mi-4.
Stie cineva daca exista poze cu IAR-330 Puma Naval in teste…amerizat?
Sau probabil doar s-a considerat arhisuficienta o astfel de experienta?..
http://www.energy-pedia.com/news/united-kingdom/new-150274
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-20038706
Cu ăsta nou nu știu dacă există, dar cînd eram io tînăr și frumos am văzut o poză, în revista Modelism Internațional, dacă țin minte bine, cu o Puma portocalie plutind fromos pe balta cea neagră. Erau din cele destinate transportului personalului catre platformele românești din Pontul cel mai euxin…
03
http://217.195.161.158/pz/hp/hpi/1001-1500/1028.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/2578/puma03.jpg
erau complet portocalii elicopeterele alea. le vedeam cind eram copil că zburau prin zonă. Din păcate nu le-am mai văzut de mult timp. Adevărul e că nici nu am mai avut timp să le mai caut. 🙁
intr-un exercitiu s-au ferit sa le puna pe apa
cu toate floatoarele lor au centrul de greutate destul de sus(majritatea elicopterelor, nu numai puma) si la un val mai puternic se pot intoarce cu fundul in sus
la sea king flotoarele spre exemplu sunt mult scoase in exterior ptr a maximiza baza
N-am gasit, insa s-ar putea sa se bazeze pe experienta SA-330 Puma/ Super-Puma Naval.
Ar fi extraordinar dacă ar apărea astfel de poze. Pînă atunci uite una cu o Pumă din trecut:
http://www.airliners.net/photo/Romania–Air/Aerospatiale-SA-330L-Puma/1258563/L/&sid=40380b1a0beb6dae007ec74bfd302bfe
ROZ 🙂
AICI, primul Puma Naval pe vremea lui Ceasca. Apare si o poza cu elicopterul portocaliu.
http://www.rumaniamilitary.ro/un-elicopter-antisubmarin-puma-naval-prima-varianta
Portocaliul e de fapt 105 „Coast Guard” inainte sa-i picteze vulturul albastru pe el?
Aripi Argintii zic ca a fost exportat…
Problema, in privinta Pumelor Navale – astea patru construite pana acum, ar fi daca elicopterele au fost construite noi, sau au fost preluate variante M sau L si aduse la standardul Naval?!
Nici Marius nu este convins ca aceste elicoptere sunt noi-noute.
Chestia e ca ma uit la niste poze cu Pumele de le am eu in computer si tot vad una veche cu numarul 14 (Aripi Argintii il dau drept un „L”) la Marea Neagra, alaturi de un bulgaresc Mi-14…si inca cu acelasi numar 14 tot la Marea Neagra cu scafandri coborand in rapel.
Beleaua insa e ca are camuflajul identic cu numarul 10 (nuante de verde cu crem, cu burta albastra si ciulinul Baraganului pe fond galben – deci Flotila 86) pe care l-am vazut la inceputul lui 2012, in iarna, aducand ajutoare pentru sinistrati.
Cred ca 140,141,142… Puma Naval isi datoreaza indicativele in functie de acest 14 mai vechi 🙂
NU, speculatia mi-e gresita.
Am cautat mai atent 14 a fost prezent 2009 la Ziua Marinei impreuna cu 10:
http://imageshack.us/photo/my-images/149/30m.jpg/
Pozele sunt pe la jumatatea paginii asteia:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?155123-Romanian-Armed-Forces-Photos/page9
Se vede deja acolo si Puma Naval…
În mod cert Puma naval s-a fabricat și înainte de revoluție. Erau vopsite portocaliu și folosite, din ce am auzit, și la transportul echipajelor pe platformele de foraj marin. Ia uitați aici:
http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=11164
http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=11165
Puma Naval s-a realizat prin reparatia capitala a unor elicoptere aflate in dotare . Informatie venita pe telefonul fara fir al ” sburatorilor ” .
Stelian si Tedy , imi pare rau pentru voi .Sunt vremuri grele , lumea se pregateste de razboi aeronaval si n-au gasit probabil nimic second-hand , fara offset si cu intretinerea facuta in alta parte .
Nu disperati 🙂 , poate va scoateti parleala cu tancurile .
@nicusor
Esti simpatic.., dar asta nu inseamna ca ma vei convinge ca un Tr85M1 este mai bun decat un Leo2, chiar daca nu se vor intalni „decat cu totul intamplator”.. 🙂
Intrebare?
Daca la o adica ar fi sa fie intr-o anume realitate, in care dintre cele doua ai prefera matale sa fii fata in fata cu un T80?
Eu spuneam de TR-125 si TR 2000 B2.4 .Unde dai si unde crapa .Simpatici , da ´ multi …….
S-a discutat de producerea lui B.2.3, ala cu incarcare automata..
Multi, multi, dar nu chiar atat de.. cum cred altii care se cred…
Ai dreptate , s-a discutat aici pe site 🙂
@nicusor
Nu aici pe site, presa militara a vremii dadea ca varianta selectata cea cu 3 membri in echipaj si cu incarcare automata, aceea era varianta B.2,3, cea cu patru membri, inplicit cu incarcare manuala, era B.2.4..
B1 era cea derivata din TR125, cea cu 6 galeti..
🙂
@nicusor
Si sa nu imi spui ca TR125 are 7 galeti, cas tiu si eu.. 🙂
Lasa nu o mai da dupa cires.. 🙂
Ziceai si de T34, ala modernizat prin 1985.. 🙂
Ideea discutiei era ca la acest moment, (adica acum), solutia ar fi achizitia de Leo2, asa cum a facut si Polonia sau dezvoltarea lui TR85M1 intr-o varianta M2
In opinia mea, (de amator), solutia ar fi achizitia de Leo2A4-A6 si dezvoltarea unei platforme multifunctionale senilate care ar putea fi realizata aici..
Nu sunt adeptul cumpararii aberante de tehnica veche, daca ai fi urmarit comentariile mele ai fi vazut acest lucru..
Ai fi vazut ca nu am fost de acord cu F16, ca as fi dorit o achizitie transparenta, cu off-set, cu producerea unor subansamble si cu mentenanta locala, dar nici nu sunt de acord cu plata unor sume de bani doar de dragul de a pune stampila made in Romania pe produse sub standard in care sa moara oameni..
Nu pot fi de acord cu tancuri fabricate in numar de 3/an la preturi comparabile sau mai mari cu unele tip Leo2 sau similar, cu calitati net superioare.. doar pentru a face protectie sociala sau pentru a ne fuduli..
Trebuie sa incepem sa fim realist si rationali, nu mi-ar placea sa moara oameni inutil, ca in WWII, doar pentru ca suntem dotati sub standardul unei minime decente..
Daca copilu tau ar fi in acel tanc, cred ca ti s-ar strange inima..
@Tedy
„Necesar urgent era TR-125 acum 20 de ani .
Necesar urgent era TR-2000 varianta B2.4 acum 10 ani .”
Cam asta era ideea .
Dar…. „Keep It Rollin ´ ” . Oricum , spuneam ca si T-34 modernizat si-ar fi gasit locul sau ca tanc de sprijin al garzilor patriotice , pe acea vreme . Si mai spuneam ca cineav facuse bascalie pe tema aceasta fara sa stie ce vorbeste .
„Nu sunt adeptul cumpararii aberante de tehnica veche,”
Asa e . Pur si simplu se intampla . ” Mami , nu stiu cum s-a intamplat , dar am ramas ” 🙂
„Ai fi vazut ca nu am fost de acord cu F16, ca as fi dorit o achizitie transparenta, cu off-set,”
Brava, deci suntem deja doi, cu MariusZ 3 . 🙂
„Trebuie sa incepem sa fim realist si rationali, nu mi-ar placea sa moara oameni inutil, ca in WWII, ”
Vad ca nu vrei sa vezi ca se repeta istoria . Tot asa cu nu se poate s-a distrus bruma de industrie mostenita dupa WW1 de la Austro-Ungaria ( automobile Marta Arad, tunuri si locomotive Resita , vagoane Johann Weitzer Arad ) sau cea creata in primii ani de dupa razboi ( Copsa-mica – Cugir etc ) ,care au fost inchise cu anii sau distruse prin restructurare-mutare-reprofilare urmate de inchidere , spre a se putea importa fara probleme .Cand s-a incercat ceva , de prin 1938-39 a fost deja tarziu . Tarziu si impiedecat de rauvoitori , cum a fost cazul tunului AT Schneider cal.47 mm , al pistolului Otel Rapid etc .
Cum a fost cazul aviatiei de vanatoare , prin cumpararea ” avioanelor oarbe ” in locul dezvoltarii IAR-urilor 14, 15,16 superioare ca performante si agreate de piloti .
„Daca copilu tau ar fi in acel tanc, cred ca ti s-ar strange inima.”
Nu incerca sa ma atingi la coarda sensibila . Mi se strange inima cand vad ca nu mai exista nici un viitor in tara pentru copii nostri . Altul decat acela de a plati imprumuturile . Inclusiv cele facute pentru cumpararea de tehnica SH .
Vad ca nu vreti sa intelegeti ca industria de aparare e ultimul tren inainte de reintoarcerea la epoca de piatra .
@nicusor
„Vad ca nu vreti sa intelegeti ca industria de aparare e ultimul tren inainte de reintoarcerea la epoca de piatra .”
Nu industria militara este ultimul tren, educatia, crearea unei scoli serioase, cercetarea, dezvoltarea unei industrii civile serioase..
Cand ma refeream la copilul tau, vorbeam serios, e doar o chestiune de timp pana se va intampla.. Chiar daca timp inseamna 10, 20, 30 de ani.. Copilul tau poate fi al meu sau al altcuiva.. E o chestie serioasa.. Atunci nu mai conteaza ca pe tanc scrie „madi in..”, conteaza cat de bine il poate aduce inapoi..
Sunt de acord sa facem ceva, dar nu la modul socialist, patriotard, tembel, numai sa fie facut..
Hai sa facem ceva inteligent..
Eu am spus ce cred, cum vad lucrurile..
Daca nu se pune accent pe educatie si cercetare nu vom avea industrie (militara), vom fi niste producatori periferici de licente expirate si de modele derivate din aceste licente..
@nicusor
De ce nu am incerca sa „pacalim” timpul..?
Ceea ce este acum „urgent” se va realiza oricum peste 10 ani, intr-o perspectiva optimista.
Atunci de ce sa nu gandim pentru viitor, de ce sa gandim pentru trecut?
Hai sa renuntam la TR2000, din simplul motiv ca nu ne va folosi la nimic peste 10-15 ani, atunci cand el ar putea fi in dotare intr-un numar semnificativ, si hai sa gandim catre ceva ce ne va putea folosi peste 10-15 ani, adica o platforma multifunctionala modulara si inteligenta care sa suplineasca un transportor, un medevac, un mortier, un obuzier autopropulsat, un tanc, un sistem AA..
Hai sa incercam si o drona..
Sa incercam sa ne pregatim de acum oamenii care vor putea realiza asa ceva..
http://imageshack.us/a/img31/1032/modifarmata.jpg
Uite trendul si pe la rusi..
http://forum.pakistanidefence.com/index.php?showtopic=99602
http://www.military-today.com/tanks/armata.htm
Pingback:Un pic de S-97 Raider - Romania Military
Pingback:Cougar H215M versus HC MK2 - Romania Military
Pingback:Primele LEO 2A4PL receptionate si se asteapta modernizarea MI-24 - Romania Military
Pingback:Puma HC MK2 inlocuieste Griffin HAR MK2... - Romania Military