Su-30 merge bine. Angola conection

51su30k

Nu cu foarte mult timp in urma ivanilor le-a mers bine si au facut o afacere in valoare de un milliard de dolari catre Angola, iar printre alte “jucarii” vandute catre tara africana, cum ar fi vehicule, tancuri, tunuri, etc, rusii au reusit sa scape si de 18 avioane Su-30K, avioane pe care nimeni nu le mai dorea.

Construite initial si livrate catre India prin “90, acestea s-au intors inapoi in 2007 datorita faptului ca indienii au dorit mult mai performantele Su-30MKI, insa avioanele, desi destul de “trecute”, nu sunt insa foarte zburate, oricum mult mai putin decat jafurile portugheze. Acum, Su 30K este prima varianta de export a Su-30, nefiind din acest punct de vedere chiar cel mai modern si bine dotat avion din seria Su-30.

De altfel eforturile ivanilor de a le “marita” au esuat total, avioanele fiind refuzate pe rand de catre Belarus, Vietnam sau Sudan, astfel ca ele erau stocate la un centru de mentenanta  din Belarus. Numai ca rusii au avut noroc, iar angolezii nu au nevoie de avioane de ultima generatie si superdotate, asa ca pentru o reducere buna de pret cele 18 Su-30K au luat drumul Angolei, alaturi si de cateva elicoptere Mi-17.

Si ca sa fie clientul multumit ca primeste practic un Su-30 cu dotari de baza, rusii au inclus si pregatirea pilotilor si a personalului de la sol, basca ceva mentenanta asigurata de rusi pana cand angolezii se prind cum se desfac suruburile ivanesti, spre stanga sau spre dreapta.

Acum daca stau si ma gandesc mai profund, Suhoiurile angoleze mai au de zburat cam 2000 de ore per aparat, adica sunt, din perspectiva standardului avioanelor rusesti, destul de noi. Ori angolezii au primit pentru un milliard de dolari: elicoptere noi Mi-17, tancuri, arme pentru infanterie, artilerie si munitii, iar cireasa de pe tort – 18 avioane din anii “90 Su-30K cu tot cu pregatirea pilotilor si mentenanta… Un milliard de dolari!!!

Noi, smecheri rau, tara europeana, membra in toate si peste tot, democratie cum ar veni, dam 680 de milioane de euro, putin sub 900 de milioane de dolari, pe 12 F-16 construite cam in aceeasi perioada, daca nu mai vechi si care au ajuns deja la jumatatea vietii lor de zburatoare. Adevarat ca noi primim in acesti bani si modernizare de baze aeriene, armament, etc, dar totusi 18 Su-30K, parca sunt peste 12 F-16A, mai ales ca si Suhoiurile alea suporta niscai modernizari.

Bineinteles ca veti sari si veti spune ca Suhoiul este scump de operat, cu fiabilitate scazuta, motoare asa-si-asa, etc, si ati avea dreptate, dar voi ce ati prefer sa pilotati in caz de balamuc: un Suhoi 30K modernizat cu tehnica vestica, sau un F-16A modernizat pe limba lui Dusa, care el tot zice ca avioanele vor fi practic noi, numai portughezii incapatanati sustin ca de fapt vor fi doar verificate si aduse in stare de zbor?!

Nu incerc sa induc idea ca ar trebui sa cumparam Suhoi, ci fac si eu o simpla comparatie…

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Era firesc ca angolezii sa cumpere Su-30K, avand in vedere ca pana acum aviatia lor a mers tot pe linie ruseasca, folosind pana in prezent Su-27, Su-25, Mig-23 si Mig-21. De la Su-27 la Su30 este un pas previzibil.
    Au optat pentru versiunea basic de Su-30 pentru ca pur si simplu nu prea au nevoie de aramament sofisticat, din moment ce nici vecinii lor nu sunt mai bine inarmati.

    Cred ca mesajul articolului e mai degraba ca pana si angolezii pot sa cheltuie mai cu cap banii decat romanii, iar asta e perfect adevarat. F-16 noastre la mana a treia vor fi inferioare Gripenurilor unguresti. Iar de rusi cred ca nici nu mai are rost sa vorbim…

  2. Ai dreptate acela e mesajul…

  3. Intradevar cam asta vroiam sa spun, angolezii au ales corect si cu multa minte, noi in schimb…

  4. „Era firesc ca angolezii sa cumpere Su-30K, avand in vedere ca pana acum aviatia lor a mers tot pe linie ruseasca, folosind pana in prezent Su-27, Su-25, Mig-23 si Mig-21. De la Su-27 la Su30 este un pas previzibil.”
    Pai daca-i p’asa nu era firesc si la noi avand in vedere ca exceptand Hercules si Spartan restul aviatiei Romanesti era echipata ori cu avioane autohtone ori de provenienta rusa.

    • E simplu de explicat: inainte de 89′ Romania nu avea alte optiuni decat piata sovietica, de unde trebuia sa cumpere aparatele lor. E o diferenta intre a cumpara ce-ti convine in mod liber si a fi fortat sa accepti anumite variante.
      Dupa revolutie, relatiile cu rusii s-au cam stricat ca nu mai primim nici piese de schimb pentru Mig-uri. Acum Romania poate alege liber (un fel de a spune) si a optat catre aparatura occidentala. Ca e la mana a doua, e alta poveste. Oricum, daca nu eram asa de „prieteni” cu rusnacii, o trecere la Mig-29 modernizat era o optiune destul de buna.

      Ar fi o foarte costisitor pentru angolezi sa se apuce brusc sa cumpere avioane de alta provenienta decat cea ruseasca. Gandeste-te numai la pilotii invatati cu Su-27 cum ar fi sa-i scolesti iarasi pe un avion la care n-au nici cea mai mica experienta. Pe cand daca trec la Su-30K, adaptarea se va face foarte usor.
      Nu mai vorbesc de piese de schimb, de reparatii, de sisteme de arme compatibile de la vechile modele care ar trebui aruncate la gunoi etc.

      • Cine piloteaza un SU30 va pilota in foarte scurt timp si un F16 sau Gripen, de exemplu.Optiunea etiopienilor pentru Suhoi s-a bazat atat pe relatia mai veche cu Rusia cat si pe pretul de achizitie al avioanelor.Etiopienii nu au bani sa isi cumpere Rafale, EF, FA18, Gripen NG.Pot doar sa isi cumpere cel mult avioane chinezesti.

  5. Intre cele doua variante propuse de George GMT,adica F16A versus SU30K vin eu cu a treia varianta, Gripen NG.

  6. „Auzisem” ca respectivele avioane ar fi avut niste mici defecte de fabricatie…
    In fine… important e ca altii sunt mai cu cap :).

  7. Mi-e neclara sintagma „un Suhoi 30K modernizat cu tehnica vestica”.
    Adica punem DataLink 16 si totul merge ok ?
    Achizitia de date de pe Suhoi e compatibila cu armamentul NATO ?

  8. Buna seara
    Sa imi spuna si mie cineva un razboi in ultima jumatate e veac , pe care l-a castigt o tara care zbura avioane rusesti????????In Iran-iraq persi cu f4 f5 si f14 i-au facut zob pe iraqieni cu mig 23 mig 21 mig25 basca miage f1 in conditii de inferioritate numerica,mai documenati-va si voi inainte sa va dati cu parerea,rusi au fost tot timpul de principiul cantitate versus calitate plus ca ai au si alte tactici e o dicutie lunga aii ,singura problema la f16 noas e ca ne trebuinoastre vreo 40 pe langa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *