Parlamentul olandez a dat in sfarsit unda verde achizitiei de avioane F-35 de la Lockheed Martin pentru inlocuirea vechilor F-16A.
Astfel incertitudinea in privinta tipului de avion pe care Olanda il va opera in viitor a luat sfarsit. Tara Lalelelor ca cumpara 37 de aparate F 35A pentru un buget aprobat, dar preliminar, de 4,5 miliarde de euro, desi guvernul olandez a anuntat oficial ca numarul de aparate achizitionate ar putea creste in viitor.
Cam aceasta ar fi infomatia seaca. Imediat dupa anunt toata lumea a inceput sa felicite pe toata lumea si toti s-au declarat onorati unii de altii si cu totii de increderea reciproca, bla, bla, bla asa cum se cada intre oamenei civilizatii si bine educati, care cumpara lucruri noi, astfel:
Lockheed Martin deschide balul si zice: “Lockheed Martin is honored that the Netherlands Government has selected the F-35 as the F-16 replacement. We are proud that for more than 30 years, the Royal Netherlands Air Force has owned and operated Lockheed Martin aircraft. Flying the F-35 will represent the next chapter of our partnering by providing the very best aircraft capabilities possible for Netherlands’ national security. Dutch Industry is currently involved in designing and manufacturing the F-35 and this program provides high technology jobs and long-term technology benefits to the Netherlands.”
Pratt & Whitney, producatorul motoarelor se alatura si ea corului: “…is honored to be part of the Dutch government’s selection of the F135-powered F-35 Lightning II, and we look forward to supporting the Royal Netherlands Air Force and Dutch aerospace industry.”
Joe DellaVedova, purtatorul de cuvant pentru programul JSF continua: “The Dutch are longtime partners in the program and we look forward to working with them in the future as we continue to deliver F-35s to the Royal Air Force.”
Iar guvernul olandez ne ofera epitaful: “This is a very important moment in history: Finally we can give clarity to our military and to our international partners. With this choice for the F-35, we provide the Dutch Armed Forces with the best aircraft available to deal with the challenges of our time and of the future.”
O sa credeti ca sunt ironic. Nicidecum, astfel discuta oameni seriosi al caror cuvant de onoare chiar inseamna ceva. Olanda n-a semnat inca nimic ferm cu LM-ul, ci doar a declarat ca s-a hotarat, iar aceasta declaratie este arhi-suficienta pentru Lockheed. De ce?! Pai olandezii sunt seriosi si sunt perceputi ca atare: cand spun ceva se tin de cuvant.
Noi pe de alta parte zicem ca facem si nu facem nimic. Zicem ca facem competitie pentru multirol, mai apoi spunem si chiar trimitem o cerere oficiala pentru 24 de F-16C/D catre Congresul American, aia fraieri o iau in serios si o aporba, se discuta, se fac pregatiri, iar in ziua cand trebuie sa dam bani, ne razgandim.
Bineinteles si la noi tot ca la olandezi: Parlamentul hotareste, CSAT-ul aproba, se fac declaratii, se tin cuvantari… Primul Ministru zice ca da, presedintele da si el din cap! Mai apoi declaram in “n” ocazii ca vom achizitiona avioane F-16A portugheze cu echipamente noi, insa vine ministrul apararii portughez si ne racoreste: avioanele vor fi doar revitalizate, nici pomeneala de echipamente sau motoare noi.
Portughezul stie ce vorbeste si este credibil, desi al nostru o tine inca una si buna: motoare noi, avionica noua, de zici ca-i in delirum tremurus si are o idee fixa, etc, etc…
Responsabilii romani spun multe si nu fac nimic iar din acest motiv nu-i mai crede nimeni, nimeni nu mai are incredere in doi, nimeni nu lucreaza cu noi decat cu banii inainte ca la curve… Alenia s-a ars rau de tot cu C 27J Spartan, livrand avioanele si neprimind bani, LM-ul se pregatea sa livreze 24 de F-16 noi si 24 F-16 modernizate…n-a vazut nici un contract, SAAB-ul a venit si el cu 2-3 oferte…pauza, etc, etc.
Ce sa mai vorbim de privatizarea santierului naval Mangalia cu o companie germana, ca vezi-Doamne ne apucam sa comandam vanatoare de mine sau corvete usoare. Au stat nemtii ce au stat apoi, ne-au dat inapoi saniterul si au plecat definitive.
De aceea spun, olandezii sunt oameni seriosi iar aceasta atitudine nu are nimic de a face cu faptul ca noi suntem saraci iar ei bogati, ci are legatura cu educatia si buna cuviinta, cu politicienii care ii conduc pe ei si ne paraziteaza pe noi, cu faptul ca ei au un rege respectabil, iar noi un presedinte tomberonez…
GeorgeGMT
Bine ca nu s-a apucat LM sa deschida linia de F-16, la cat de hotarati eram! Acuma luam deja F-35, si noi!
Danemarca si Norvegia au hotarat ce vor cumpara?Cu ce se doteaza in locul lui F16?Stiu ca intro vreme norvegienii cochetau cu ideea sa isi cumpere Gripen NG apoi ziceau ca isi vor cumpara F35.
Norvegia si-a reconfirmat optiunea pt F-35, iar Danemarca cel mai probabil tot F-35A…Norvegia este si partener in programul JSF avand deocamdata singura racheta anti-nava optimizata pentru F-35.
Multumesc frumos.
Intre eurofighter tranche 3 si f 35 A care credeti ca este mai bun din punctul de vedere al radarului , armamentului,raza de actiune , viteza ( forta motoarelor in baza la greutatea fiecaruia) si avionica ??
@robert411
Eurofighter tranche 3 clar. Iar mai bun decat Eurofighter si un pic mai ieftin Rafale.
Dar voi comparati un bimotor cu un monomotor.. e ca si cum ai compara F-16 cu F-15. Sunt misiuni diferite, configuratii si atuuri diferite. EF e pt. superioritate aeriana si multirol bimotor, F-35 e pt. atac si monomotor.
Cat despre tractiune, motorul de pe F-35 genereaza pana la 120Kn „uscat” si 190kN cu postcombustie, singur la o masa max. de 32t (1,07 raport tractiune-g cu 50% combustibil), pe cand Typhoon are 2 motoare de 90kN fiecare la masa maxima de 23,5t (1,15 raport tractiune-g config. interceptie ) asa ca e de gandit de doua ori care avion are raport tractiune/greutate mai bun.
Raza de actiune si plafonul par sa nu difere consistent…
Probabil la manevrabilitate si sigur la viteza EF Typhoon e superior, insa cu privire la avionica, radar si mai ales semnatura radar eu zic ca meciul e deschis pana la incheierea dezvoltarii F-35. Si cred ca vor fi surprize 🙂
@Marius
Sti ca la cat de greu este F-35 ar fi trebuit sa fie bimotor?
USAF l-ar fi preferat bimotor pe motiv ca doua motoare la aceeasi tractiune combinata ca motorul unic de pe F-35 ar fi avut diametru mai mic ce ar fi rezultat intr-o grosime mai mica a structurii ce ar fi imbunatatit caracteristicile stealth si ar fi permis o aranjare mai buna a incarcaturii interne. US Navy l-ar fi preferat de-asemenea bimotor din motive de siguranta.
Asa ca de ce a iesit monomotor?
Simplu din cauza versiunii B. Vezi tu orice avion bimotor trebuie sa poata ateriza cu un singur motor in toate conditile imaginabile. Avand in vedere ca F-35 B trebuie sa aterizeze vertical si ca metoda aleasa de LM nu putea fi adaptata la un avion bimotor asigurandu-i capacitatea de a ateriza vertical doar cu un motor s-a cerut ca JSF sa fie monomotor. (Nota: Probabil ca daca s-ar fi ales o solutie de STOVL ca la Ryan XV-5 s-ar fi putut realiza o varianta bimotor STOVL).
Asa ca din punctul asta de vedere putem sa comparam linistiti F-35 cu avioane bimotoare avand in vedere ca in orice alte conditii ar fi fost bimotor. Si in plus in ultimul timp mai toate competitile ajung sa compare avioane monomotor cu bimotor. A se vedea mai toate competitile din India, Corea de Sud, Brazilia care tind sa fie Rafale vs Eurofighter vs. F-15 vs F-18 vs. Su-27/30/35 vs MiG-29/35 (toate bimotoare) vs. Gripen vs. F-16/F-35 (monomotoare).
Ar fi trebuit sa fie bimotor,
insa din moment ce design-ul s-a axat pe un monomotor, toata configuratia e specifica monomotorului… exact cum spuneai si tu, cu fuselaj mai gros, etc.
Deci ramane cel mai puternic monomotor de pana acum…
Bimotorul, cu gama de misiuni de suprematie aeriana aferente este F-22 Raptor, asa si-au gandit SUA apararea aeriana.
F-35 trebuie sa fie totusi suficient de bun si in lupta aeriana, deoarece majoritatea aliatilor/partenerilor SUA nu au acces la linia Raptor…
Pai daca Yak-ul 141 era mono, cum sa fie F-35 bi?! 🙂 😉
Nu-i chiar aceiasi solutie Yak-ul avea doua mototare auxiliare verticale, pe cand F-35 are o elice intubate actionata de motorul cu reactie printr-un ambreiaj tare smecher (nu stiu exact cum sa-l traduc pe romaneste). Solutia LM este mai eleganta dar un cosmar pentru intretinere, ceea ruseasca (tipic lor) este mai grosolana dar mai fiabila. Oricum nu pricep de ce americanii nu au incercat sa revina cu unelte moderne ca sa zic asa la solutia testata in Ryan XV-5 care oferea un consum foarte bun in zbor verical, aproape echivalent cu un elicopter, mult mai mic decat ce consuma acum F-35B.
Multumesc pt raspuns.
„This is a very important moment in history: Finally we can give clarity to our military and to our international partners. With this choice for the F-35,”
SI uite de ce nu este Rafale.Eurofighter sau Gripen
La cat au investit in F-35 in ultimii 30 de ani olandezii ar fi fost prosti sa aleaga orice altceva.
Primul factor intr-o astfel de alegere este politica si sistemul de aliante din care faci parte.Nu o sa alegi Gripen (chiar daca este un aparat bun) atat timp cat aliatul tau este SUA.Pentru ca in caz de nevoie nu la Suedia o sa apelezi Aducetiva aminte de operatia” Operation Nickel Grass”Israelul 1973 a primit in timpul util armament sa inlocuiasca pierderile suferite in primele zile ale razboiului.Crede cineva ca Suedia ,Franta sau consortiul Eurofighter poate sa execute un asemenea transfer de materiale in cateva zile???ILUZII
Daca ajungi la necaz singura care te poate ajuta este SUA(daca si vrea este alta intrebare)
ASA ca va rog incetati cu discutiile astea fara rost despre tot felul de avioane bimotoare sau monomotoare
ROMANIA a ales corect f16 urmat de f35
Trebuia acceptata oferta SUA pentru cele 24 de f16c/d
restul sant povesti
Atentie mare oameni buni, ca astea vor fi avioanele F 35 din dotarea RoAF. Cand le caseaza olandezii, le vom lua noi de bune…veti vedea!
@Cezar
Vise frate vise. Cand or casa olandezii F-35 noi o sa le cumparam F-16 pe care le caseaza acu. Ca deh vom avea experienta in utilizarea F-16 si e cam grea intretinerea la stelth-uri d’astea 😛
Ar fi interesant daca ati scrie si despre costurile ascunse pe care fiecare cumparator confirmat le-a facut pentru cele cateva zeci de F-35 cumparate.
Chiar si in cadrul US Navy si USMC vocile sunt impartite din acest punct de vedere. Cel mai dur exemplu in acest sens este renuntarea la baza din Guam pentru ca banii cheltuiti sa fie redirectionati catre achizitia de F-35. M-ai departe ar trebui sa cautati. In cazul Olandei este vorba de scoaterea din folosinta a unui numar insemnat de unitati blindate din dotare si casarea lor.
http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/10/f-35-not-yet-operational-but-already.html
http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/10/f-35-claims-another-scalp-us-army-seeks.html
http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/10/efv-is-dead-and-buried-mpc-is-delayed.html
http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/10/f-35-everything-else-must-die-so-it-can.html
http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/09/f-35-military-lost-control-of-planes.html
http://motherboard.vice.com/blog/the-f-35-guide-to-avoiding-radars-accountants-and-reality\
http://www.dailytech.com/F35+Augmented+Reality+Helmet+May+Finally+Reach+Pilots+Thanks+to+Fixes/article24644.htm
http://elpdefensenews.blogspot.ro/2013/10/dutch-face-reality-of-failed-f-35.html
http://www.courtofaudit.nl/english/Publications/Audits/Introductions/2013/09/Validation_of_the_policy_document_In_the_Interests_of_the_Netherlands
http://www.airforce-technology.com/features/featurelockheed-f-35-successes-programme-setbacks/
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-12721.html
http://www.flightglobal.com/news/articles/netherlands-cuts-f-35-fleet-plan-to-37-fighters-390647/
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
Pana la urma ma intreb cat de bun este in realitate dat fiind ca … Sau ca evreul : „Pana la urma ce stie sa faca in plus de banii astia fata de altele similare si mai ieftine ?”
Practic daca programul F-35 nu reuseste sa vanda cateva mii de bucati in USA sau aliatilor sai cu toate costurile suplimentare care au venit si vor mai veni, Lockheed Martin e putintel intr-o mare buda mai ales dupa renuntarea la F-22 dupa numai 200 de bucati construite. Ironic este ca F-22 era mai bun decat varianta CTOL a lui F-35. Sa mai spunem ca oricum din cele 3 variante initial anuntate (F-35A CTOL, F-35B STOVL si F-35C CATOBAR/CV) au mai ramas doar 2 (F-35 C CATOBAR/CV a fost anulata).
Momentan potentialul comenzilor nu a scazut sub 2000 de unitati, dar viitorul urmatorilor 20 de ani ne va spune care este realitatea.