Aero Vodochody prezinta L-169 Alca

Cehii de la Aero Vodochody pregatesc o noua versiune a avionului de antrenament avansat, denumit L-169, ca si succesor al L-39 Albatros.

Daca in cazul L-159 Alca, dezvoltarea acestuia s-a facut in primul rand cu obiectivul unui avion de atac usor in minte, L-169 se vrea adevaratul succesor al avionului de antrenament L-39 Albatros, a declarat Martin Mamula, seful de proiect.

1

L-169

Cea mai vizibila diferenta fata de L-39 este inlaturarea rezervoarelor externe integrate la capatul aripilor, acestea fiind inlocuite de rezervoare interne in aripi si fuselaj. Aceasta schimbare duce la scaderea rezistentei la inaintare a avionului, extinzand distanta sa de zbor la 1570km cu cele aproape 1600kg de combustibil intern, din care 600 in noile rezervoare incastrate in aripi ajungand la 2530km cu rezervoare suplimentare. Avionul L-169 dezvolta o viteza maxima de 930km/h la nivelul marii, poate urca cu 50m/s si atinge un plafon maxim de zbor de 12700m. Avionul poate transporta 2700kg de armament si echipamente la o masa maxima la decolare de 8 tone.

2

Nou pointer translucid pentru L-169 (sursa: Aero Vodochody)

             Comparativ cu L-159 Alca, L-169 va include mai multe componente si sisteme autohtone, intre care noul computer de bord si head-up display-ul translucid (Speel Praha). In ceea ce priveste motorul, nu mai exista doar optiunea pentru Honeywell F124, clientii putand alege si alte motorizari, cum ar fi motorul rusesc Progress AI-25TL.

Zborurile de test sunt planificate pentru 2015, proiectul fiind finantat majoritar cu resurse private, cu putin sprijin din partea guvernului ceh. L-169 va fi vandut ca si modernizare majora catre tarile care opereaza L-39 si care au bani de cheltuit, rezultatul fiind o crestere majora a capacitatilor de antrenament la costuri scazute, dublata de o capacitate de atac usor, la nevoie. Modernizarea L-159 este si ea utila, fiind refolosita in actualul proiect L-169.

Probabil ca acest program al cehilor este o schimbare de optica, mai ales si dupa esec cu Irakul, ei promovand L-159 Alca in primul rand ca si avion de atac usor si mai putin ca si avion de antrenament avansat, acum incercand sa creeze un succesor al L-39 Albatros, vandut atat de bine in alte vremuri si inca operat de alte tari.

Revenind in ograda noastra la recent anuntatul program IAR 99-Demonstrator Tehnologic, dupa ce alte faze ale cercetarii au fost derulate sub denumirile de IAR-XT, IAR-SC, IAR-DC, poate ca o schimbare de optica si marketing i-ar ajuta si pe ai nostri.

Stim ca Aerostar Bacau  este interesat de Avioane Craiova si are inca niste comenzi pentru modernizari de MIG-21 la nivel Lancer, un exemplu fiind Mozambic cu 8 avioane MIG-21. Pilotii mozambicani sunt antrenati in Romania pe 2 avioane L-39 Albatros, care sunt modernizate la Aerostar, ei primind si 2 avioane Aerostar R40S Festival de la Aerostar pentru formare de baza. Nu ar fi posibil ca la un astfel de contract sa se adauge cateva IAR-99 Soim cu avionica modernizata la nivelul MIG-21 Lancer si capacitati  de atac usor, pentru a asigura o trecere usoara a pilotilor pe MIG-21 Lancer? Stim ca IAR-99 Soim are cabina special conceputa pentru ca pilotii sa se antreneze pentru MIG-21 Lancer. O asstfel de comanda ar constitui o gura de oxigen si pentru Avioane Craiova, inlesnind finantarea pentru IAR99 DT dar si crescand competentele inginerilor si dotarea tehnica si facand-o atractiva pentru privatizare.

Si cred ca mai sunt state africane care nu au bani de KAI-T50, Alenia M-346 sau BAE Hawk si care ar putea sa intre in colimatorul Aerostar si Avioane Craiova…

Surse: Altair, Praguepost.com, Ceskenoviny.cz

Marius Zgureanu

17 comentarii:

  1. L-169 Alca: probabil cel mai urat avion din lume. A-10 e Miss fata de uraciunea asta.

  2. @Marius

    E o mica problema de origine autohtona pentru scenariul pe care l-ai dat tu pentru finantarea programului IAR-DT din IAR-99 vandute Mozambicului. Si anume faptul ca desi IAR-99 este produs de Craiova proprietatea intelectuala ii apartine INCAS-ului. Vezi tu inainte de 99 toata industria de aviatie si cercetare era coordonata de o Centrala care practic era condusa de predecesorul INCAS-ului. Asa ca in versiunea aceea nu era nici o problema ca INCAS avea proprietatea intelectuala si Craiova facea avioane. In haosul post-decembrist Centrala s-a facut praf. Fiecarea entitate s-a spart in cat mai multe subentitati predecesorul INCAS-ului s-a spart in 8 initial care apoi prin comasari si „privatizari” au ramas patru (INCAS, COMOTI, STRAERO si INAV). In momentul de fata nu mai exista aproape nici o comunicare la nivel oficial intre fabrica si INCAS. Asa ca degeaba ia fabrica bani pe IAR-99 modernizate vandute Mozambicului ca nu poate finanta dezvoltarea IAR-DT la INCAS decat intr-un contract care ar trebui mediat probabil de Romarm. Cum in Romarm nu exista nici interesul nici harnicia sa se faca asta, putin probabil ca se va face. Oricum o vanzare de IAR-99 catre Mozabic ar trebui sa fie aprobata de CSAT, sa implice vreo doua Ministere s.a.m.d. Dupa cum stim Ministerele sunt populate la nivel decizional de persoana fara initiativa (decat la bagat banii in buzunarul propriu) si mai ales fara indemanarea sa poata administra ceva de complexiatatea aceasta (adica vanzare de armament catre o alta tara si folosirea banului pentru finatarea unui program R&D si tinerea in viata a unei fabrici), asa ca iarasi putin probabil.
    Inainte sa putem visa macar la asa ceva trebuie implementat un sistem prin care numirile in functii de directori, mangeri ministrii sub-ministrii etc. se fac pe baza de concurs si merite demonstrate in domeniu nu pe baza de gasti, interese de partid si mai ales interese de furat.

    • Din pacate simptomele pe care le descrii tu nu pot fi rezolvate pe termen scurt decat pe o singura cale: privatizarea sau macar management privat din partea unei companii care sa ofere capital de negociere si impins de la spate decizionalul din ministere.

      • @Marius

        Din pacate buba la mangementul privat este tocmai „impins de la spate decizional din ministere” daca aia din ministere sunt niste incompententi ce nu stiu exact ce vor cu managementul privat se intampla la fel ca si mangementul privat de la CFR, care nu mi se pare cu nimic mai bun decat ce era inainte.

  3. Au venit irakienii la noi in batatura si ne-au cerut TAB-uri iar rezultatul a fost?
    Daca nu suntem in stare sa ne vindem TAB-urile, daca nu suntem in stare sa ne cumparam Saurii atunci ce sanse avem sa vindem IAR-99? Ce sanse avem sa dezvoltam o noua versiune de IAR99? Ce sanse avem sa si cumparam acea ipotetica noua versiune?

    De la revolutie am avut parte doar de guverne si parlament antinational! Aici e vorba deja de tradare! Nu doar din perspectiva industriei militare ci din perspectiva intregii economii! Macar sa fi avut 2 ani un guvern proRomania!

    • Pai eu ce spuneam?
      Statul in Romania nu exista, cel putin nu in acceptiunea democratica definita foarte bine de americani ca: „of the people, by the people and for the people”. La noi statul este o oligarhie „of the gasca, by the gasca and for the gasca, fuck the people”

      • Pai bine mai fratilor, unde Dumnezeu ne ascundem .de ajung la putere doar scursurile neamului astuia?
        Trebuie sa iesim din transee si sa facem politica bunului simt in vazul oamenilor! Punand in fata lor probleme reale ale societatii: Statul prost re(construit) dupa 89-adica Constitutia lui Ilici si gasca lui de hoti,sentimentul de haituire, de agresiune pe care-l simte cetateanul de rand pe strada, sentimentul de tara sub o ocupatie straina-cel putin cand e psd la guvernare, educatia lasata de izbeliste, sanatatea la mana golanilor, ARMATA TARII dezarmata la propriu,politia corupta pana in maduva oaselor, jegul de pe strada ,aurolacii, tiganii, ungurii, ucrainenii-celor care Tzapu prea usor le-a cedat pamantul tarii,rusii cei nesimtiti si porci, interlopii care se inmultesc si incearca sa-si faca o Republica de Borfasi!
        Pana cand mai stam in transee?

        • He he…jumatate de populatie are rate la banca si cealalta jumatate are pensie sau alocatie.

          Traim cu impresia ca avem tot timpul planul B disponibil – emigrarea.

          Ca sa faci revolutie trebuie sa te organizezi. Iar daca te organizezi cu scopul asta faci puscarie 🙂

          Lumea sta in transee pentru ca asteapta un lider care nu mai vine. La fel cum asteptam americanii in ’50 si chiar ’60.

  4. Eh .. am avut si noi niste planuri candva ..Da cica era „autarhie” si „comunism” si trebuia sa ne intoarcem la valorile „traditionale” – la „eminamnete agricola” samd – asa ca jos indutria..
    Si am avut in anii 90 o slaba sansa cu IAR 99 (in parteneriat cu Jaffe) insa .. insa trebuia ca dinati Armata Romana s amai comande niste aparate (asa ca sa aratam ca le apreicoem). Ntz. Si ar fi fots ceva sanse in tari din America Latina .. da nu..
    Si ma uit si la Orlik ala .. Ama vut si noi un protitip Triumf .. tit cu PTA din Canada. Da la asta a zis nu nea Nicu…

    Asa ca ramane ds avisam la supersonice IAR .. (nu cred. Insa cred ca daca am fi vreut am fi avut o sansa cu din astea de antrenament si atac la sol. Evemntula s acrestem la o cestie precum ala sud correan de natrenamnet da supersonic .. cvare la o adeica iti face si politie aeriana .. pe bani putini)

  5. in functie de industria de aparare iti dai seama cat de puternica e tara respectiva…de exemplu tarile puternice construiesc avioane multirol, cele intre mediu si puternice construiesc multirol usor, iar cele medii trainere….cam asa se grupeaza

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *