„O caça escolhido é o Gripen NG! Acaba de ser anunciado pelo Ministro da Defesa – Celso Amorim”
E oficial! Cu putin timp inainte de ora locala 17:00 aproximativ (22:00 -Bucuresti) , Ministrul Apararii din Brazilia a facut anuntul in cadrul conferintei de presa mult asteptata in ultimele ore. Este vorba de programul F-X2 in care Brazilia avea de ales intre Rafale Dassault, Boeing cu F/A-18 Super Hornet si SAAB cu Gripen E, favoriti pana mai ieri fiind americanii.
Conform presei braziliene din ultimile luni oferta suedeza a fost considerata cea mai buna din punct de vedere economic si ca transfer de tehnologie, brazilienii insitand foarte mult pe partea de trasfer tehnologic.
Astfel dupa Elvetia, Gripen E mai da o lovitura si castiga in Brazilia! „Snowden a pavat calea pentru achizitionarea Gripen” – titreaza in linii mari presa suedeza…
Comunicatul Ministerului Apararii din Brazilia:
F-X2: Amorim a anuntat castigatorul programului pentru cumpararea de noi avioane de vanatoare
Brasilia, 18/12/2013 – Ministrul Apararii, Celso Amorim, a anuntat in aceasta seara castigatorul competitiei internationale pentru achizitia de noi avioane de vanatoare multirol pentru Fortele Aeriene Braziliene (FAB).
In compania comandantului FAB – general de 4 stele – Juniti Saito, Amorim a revelat decizia Guvernului Federal pentru aeronava de tip Gripen-NG, a consortiului condus de fabricantul suedez Saab.
La etapa finala a disputei au participat de asemenea francezul Rafale (Dassault) si nord-americanul F-18 (Boeing). Anuntul a fost facut in cadrul conferintei de presa ce a avut loc aseara, la sediul Ministerului Apararii.
Potrivit lui Celso Amorim, victoria avionului de vanatoare suedez in cadul programului F-X2 s-a bazat in special pe caracteristicile tehnice. « Alegerea a fost obiectul studiilor si greutatilor privite cu foarte mare atentie si a luat in seama performanta, transferul efectiv de tehnologie si costurile de achizitie ( precum si mentenanta). Alegerea s-a bazat in special pe acesti 3 factori, a afirmat ministrul.
In cantarirea deciziei privind alegerea – conform generalului Juniti Saito, s-au luat in considerare si aspectele relative precum avantajele comerciale in contrapartida (offset) oferite in propunerea Saab, in conformitate cu dispozitiile din Strategia Nationala de Aparare (n.t. – EDN, Estratégia Nacional de Defesa). “Detinem o varietate de industrii care s-au oferit pentru a contribui la dezvoltarea avionului de vanatoare. La sfarsitul dezvoltarii vom avea acces total la tehnologia acestui aparat”, a afirmat comandantul FAB.
In evaluarea Fortelor Aeriene, Gripen-NG a iesit in evidenta prin tehnologiile sale de varf, precum sistemul avansat de senzori si fuziunea de date, caracteristici ce furnizeaza pilotului un cadru complet si precis al scenariului de lupta.
Noul aparat multirol a fost proiectat pentru controlul aerian, apararea aeriana, recunoasterea aeriana, atacurile aer-sol si aer-naval.
Conform FAB, achizitionarea avionului de vanatoare suedez va permite confruntarea cu amenintarile oriunde pe teritoriul national, cu incarcatura completa de armament si combustibil.
Oferta castigatoare include furnizarea de 36 aeronave. Investitia este in jurul a 4,5 miliarde dolari (n.t. –aproximativ 3,3 miliarde euro), printr-un program de plata ce se va intinde pana in anul 2023.
Primul avion este asteptat sa soseasca in 48 luni de la semnarea acordului de finantare, ce ar trebui sa aiba loc in decembrie 2014. (n.t- conform Ministrului Apararii, ar fi vorba de o rata de 12 aparate pe an)
Comunicatul Saab:
SAAB Press Release
18 decembrie 2013-12-19
Guvernul brazilian a anuntat azi selectia lui Gripen NG.
Anuntul de azi va fi urmat de negocieri cu Fortele Aeriene Braziliene, scopul fiind achizitionarea a 36 Gripen NG.
Oferta prezentata Guvernului Brazilian de catre SAAB include Gripen NG, subsisteme pentru Gripen NG, un pachet extensiv de transfer tehnologic, un pachet de finantare cat si o colaborare bilaterala pe termen lung intre guvernele Braziliei si Suediei.
Anuntul de azi va fi urmat de negocieri intre FAB cu scopul procurarii a 36 Gripen NG. Dupa finalizarea negocierilor o intelegere poate fi atinsa intre Saab si Brazilia, iar apoi se poate trece la plasarea ordinului pentru Gripen NG.
“Sunt extrem de mandru de increderea pe care a a aratat-o guvernul brazilian in Gripen NG. Saab considera anuntul de azi ca un angajament puternic al guvernului brazilian si asteptam cu nerabdare sa oferim FAB cel mai accesibil avion de vanatoare si lider mondial. Mai mult, acest anunt este foarte semnificativ pentru colaborarea dintre Brazilia si Suedia. Suntem pregatiti sa incepem colaborarea industriala planificata, cu efecte pozitive pentru industria braziliana”, a spus CEO al Saab, Håkan Buskhe.
Daca Brazilia procura sistemul Gripen, se va alatura tarilor ce opereaza azi acest sistem: Suedia, Africa de Sud (n.t. – Mectron si Denel sunt implicate in afacerea A-Darter…sursa nr.4), Ungaria, Republica Ceha, Thailanda si UK Empire Test Pilot School (ETPS). Elvetia de asemenea a selectat Gripen ca viitorul sau avion de vanatoare. In perioada august-septembrie 2013, ambele camere ale Parlamentului Elvetiei au votat cu DA pentru procurarea lui Gripen. Un referendum cu privire la acest lucru este asteptat in 2014.
Saab serveste piata globala cu produse lidere mondiale, servicii si solutii variind de la apararea militara pana la siguranta civila. Saab detine operatiuni si angajati pe toate continentele si constant dezvolta, adopta si imbunatateste noi tehnologii pentru a intruni cerintele in continua schimbare ale clientilor.
Comunicat Dassault
Competitia F-X2 -18/12/2013
Timp de 15 ani, in Brazilia, Dassault Aviation si partenerii sai SNECMA (Groupe Safran) si THALES, regrupati in GIE RAFALE International, au promovat Mirage 2000 pentru competitia F-X si Rafale pentru F-X2, animati de dorinta de cooperare pe termen lung impreuna cu industria braziliana si in particular impreuna cu EMBRAER. Transferurile tehnologice fara restrictie si parteneriatele stiintifice, tehnice si industriale solicitate de Brazilia au fost printre cele mai importante puncte ale ofertei GIE RAFALE International, cu sprijinul autoritatilor franceze.
Regretam ca alegerea s-a concretizat pe GRIPEN, dotat cu numeroase echipamente de terta origine, in special americana. Nu face parte din aceeasi categorie precum RAFALE: monomotor si cu greutate redusa, GRIPEN nu are echivalenta in termeni de performanta si deci, de pret. Aceasta logica financiara nu ia in considerare nici raportul cost-eficacitate favorabil lui Rafale nici nivelul de tehnologie oferit.
Comunicat Ligia Carvalho / Executiva de Contas – Account Executive –Boeing Brasil:
Boeing este constient cu privire la anuntul guvernului brazilian ca avionul de vanatoare F/A-18E/F Super Hornet nu a fost selectat pentru a participa la negocierile contractuale ale competitiei F-X2. Desi dezamagitoare pentru Boeing, decizia nu diminueaza angajamentul companiei la extinderea prezentei sale, amplitudinea parteneriatelor sale si la nevoile Braziliei in termeni de securitate.
In urmatoarele saptamani vom lucra cu Fortele Aeriene Braziliene pentru a se intelege mai bine decizia luata. Participarea noastra la competitia FX-2 a oferit oportunitatea de a stabili parteneriate importante si colaborari cu industria si guvernul braziliene si vom continua sa ne extindem independent de decizia luata in cadrul F-X2.
Surse:
Razvan Mihaeanu
Maine dimineata pe site-ul FAB vor aparea informatii detaliate cu privire la definitivarea alegerii…
Pentru mine este un soc! Eram aproape sigur ca Boeing cu F/A-18 Super Hornet sunt ca si castigatori!
Pai motorul e la ambele… 🙂 Mai stii ce fac astia pe viitor? 36 acum, da restul de aparate?
Apropo, am stat in ultimele ore facand franjuri media franceza, vorbesc aici de toate 6-7 ziare mari, bre, nimic! Nici „merde”, nici „espece de salopard..”
Au lesinat de durere 🙂 , desi nu cred ca-si faceau prea mari planuri cu Brazilia, Orientul Mijlociu e bataia pestelui pt galici, cu UAE-ul in frunte.
Liberation, citand AFP: http://www.liberation.fr/monde/2013/12/18/le-bresil-boude-le-rafale_967618
Le Monde: http://www.lemonde.fr/economie/article/2013/12/18/le-rafale-perd-l-appel-d-offres-bresilien-pour-l-achat-d-avions-de-combat_4336674_3234.html
Astia de la Folha de Sao Paolo (care au fost mereu pe felie in ultimele zile) zic 4,5 miliarde $ (deci cam 3,27 miliarde euro) pentru 36 aparate: http://www1.folha.uol.com.br/poder/2013/12/1387510-brasil-vai-pagar-us-45-bilhoes-pelos-36-cacas-suecos.shtml
Le gouvernement brésilien a finalement fait le choix du Gripen du suédois Saab pour la fourniture de 36 avions de combat, pour une valeur de 4 milliards de dollars.
http://www.lesechos.fr/entreprises-secteurs/air-defense/actu/0203199530147-le-bresil-choisit-saab-pour-ses-avions-de-combat-638208.php
La présidente brésilienne Dilma Roussef a finalement opté pour le Gripen NG du Suédois Saab dans l’appel d’offres portant sur l’achat de 36 appareils.
http://www.lepoint.fr/economie/rafale-le-bresil-n-achete-pas-l-avion-francais-18-12-2013-1771806_28.php
Pana acum pe Twitter tot avem ciripituri de la FAB: https://twitter.com/portalfab
brazilienii astia se pun pe treaba, tare imi e ca o sa porneasca o cursa a inarmarii si in america de sud…una serioasa…acum acolo inca se foloseste leopard 1…dar in maxim 5-10 ani o sa devina si acolo situatia ca in asia de sud-est
si iar creste piata mondiala de armament– cresc vanzarile ..
cursa asta de inarmare in America se sud nu poate
urca mult mult –dar nu cred ca asta e bataia FUTBOLISTILOR – eu zic ca brazilia urmareste intrarea in liga 1,, daca are cu c e,,!!! ???
Rafale era eliminat de mai mult timp pe motiv de bani, nu mai aveau sperante.
ramasesera suedezii si americanii, ambii cu o relatie privilegiata cu Embraer (dar si intre ei, in paranteza fie spus).
or brazilienii la ora actuala nu ii inghit deloc pe americani, considera ca si-au batut joc de ei cu spionajul contra lui Roussef si Petrobras. va dura ceva timp pana se va repara relatia.
Go Gripen !
Pur si simplu suedezii au cea mai buna oferta calitate/pret !
stai asa, retinusem, conform unor analize foarte precise, ca avioanele portugheze F-16 la mana treia de acum 30 de ani sunt cele mai bune, ca le merg scarile la F-35, avionul viitorului.
ma si mir ca n-au castigat in fosta colonie portugheza… ce atata transfer de tehnologie si offset, daca vin cu poza cu Obama noi le vrem!
lasa vere ca noi poate reevaluam si la pretu de 12 mana a 3-a F-16 A/B luam 48 F-101 A/B Woodoo upgradate ca e si bimotoare….zice ca mai au amerecani puse in desert la pastrare….si nu numai cu poza lu’ Obamica pe ele, o pune si pa lu’ Base+Pontilica, ca deh e coabitare(a se citit se imparte spaga)….
auzi la el f-101…http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_P-51_Mustang
astea nu va mai plac? 🙂 🙂 🙂
Ba, dar le vreau in varianta PA-48 Enforcer, trainer si CAS usor, si produse la noi ca sa inlocuim YAK-52:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-48_Enforcer
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
Daca polonezii pot cu Orlik, brazilienii cu Tucano, sarbii cu UTVA Kobac, turci cu TAI Hurkus:
http://www.rumaniamilitary.ro/articol-de-dupa-amiaza-light-attackarmed-reconnaissance
http://en.wikipedia.org/wiki/UTVA_Kobac
http://en.wikipedia.org/wiki/TAI_H%C3%BCrku%C5%9F
noi de ce nu am putea?!
Asta ar fi o modalitate ieftina, usor de asimilat, de a redemara un minim de activitate la una sau doua dintre uzinele noastre aeronautice: IAR Brasov, Avioane Craiova sau ce a mai ramas din Romaero…
uite aici varianta inarmata de Piper:
http://img.photobucket.com/albums/v450/Hacker15E/pe1-1.jpg
http://warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=35137
ar fi foarte trist sa fim nevoiti sa facem asa ceva…mai bine ar da cateva zeci de milioane de euro si ar face un avion CAS care sa se aproprie de A-10 si sa vina in sprijinul unitatilor de blindate…daca artilerie nu avem barem sa avem avioane de atac la sol ca lumea
Si de ce ar fi trist?
e nevoie sau nu sa inlocuim YAK-52 cu altceva?
Trebuie pornit de undeva, pentru ca firmele alea, dupa ce li se sterg datoriile, sa inceapa sa functioneze, sa inceapa fluxurile financiare, din care isi pot apoi trage bani pentru modernizarea echipamentelor de cercetare si productie. Si trebuie sa incepi cu baza de produse existenta la care sa adaugi incet-incet unele noi.
eu ma refeream ca ar fi trist ca industria sa fie nevoita sa supravietuiasca din avioane cum ar fi IAK…cand putem sa facem avioane ca IAR-99 si poate chiar ceva ca m-346
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-825-tp-triumf-2
IAR-825 NG ?
L’IAR823 en vedette au journal 19/20h de France 3 Limousin le 8 septembre 2013
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=mTblhE7NOyM
Salut. Daca tot au castigat in Brazilia cei di de la Saab se gandesc sa scoata si varianta navalizata a lui Gripen ca tot au brazilienii si portavion si alte state desii nu cred ca UK se va razgandii de la F-35 iar indienii de la MIG-29K dar cine stie. http://www.indiandefence.com/forums/u-s-europe/26728-saab-touts-naval-sea-gripen-variant.html
Ce tot faceti calcule cu cat cumpara altii armament , la noi oricum se cumpara la dublu , apropo de asta vaz ca nu s a mentionat nimic pe aici .
Wikipedia a scris deja despre tranzactie pe pagina Grippen-ului. Extrem de prompti
Yap si noi la fel 🙂 .
decizie NORMALA a brazilienilor.
Prin alegerea SAAB JAS39 Gripen, brazilienii au impuscat in acelasi timp mai multi iepuri:
– un avion ieftin – este suficient sa ne uitam cam ce opereaza in ziua de azi: Mirage III, F5 (modernizat dar totusi un avion mititel), AMX si variatiuni de Embraer. As zice ca brazilienii nu sunt inca pregatiti pentru costurile care le-ar presupune F18 si Raphale. Practic ar insemna sa li se dubleze costurile de operare peste noapte! O fi Brazilia bogata dar bugetul lor de aparare este o gluma comparativ cu bugetul pentru fortele de ordine si represiune (ar trebui sa zic politie dar nu sunt convins).
Din cele vreo 200 si un pic de avioane de lupta jumatate sunt Tucano cu destinatie clara de anti orice protestatar armat.
Urmeaza sa vedem peste 2 ani daca Gripen chiar se dovedeste ieftin.
– un avion care impaca americanii – o caruta de echipament de pe Jas39 este american. Incepand de la motor si terminand cu avionica. In felul asta nu cred ca se va pune problema vreodata ca americanii sa fie nemultumiti.
– se obtine un transfer tehnologic- nu cred ca are rost sa ne gandim nici macar jumatte de milisecunda ca americanii ar face un asemenea transfer tehnologic. Cate avioane made in SUA sunt produse azi in alte tari? In plus, ce tehnologie credti ca se va transfera in Brazilia? Motorul, electronica sau senzorii? Sa fim seriosi! O sa fie strict piese de schimb pentru structura si consumabile (si nici alea toate). Dar vor primi totusi ceva in comparatie cu ceea ce ar fi luat de la americani.
Brazilia este considerata ca una din viitoarele puteri mondiale. Singura diferenta este data de faptul ca nu le bate nimeni la usa sa ii ameninte si drept urmare la ei JAS39 va fi strict de politie.
” Cate avioane made in SUA sunt produse azi in alte tari?”
F-15J in Japonia.
F-16 asamblare finala in Turcia si cred ca si Israel
F-18 asamblare final si sub-ansamble in Spania si cred ca si Canada.
Si cate se produc? Faptul ca asamblezi un kit nu te face producator.
F15 j si KAi sunt asamblate doar. Doar r3cent s-a adaugat echipamente made in Japan
F-16/ Mitsubishi F2 e insa produs in Japonia.
hai sa-i zicem o colaborare pentru ceva care se cheama one time build.
Nu putem sa-i zicem american pentru ca este o dezvoltare facuta de Japonia si SUA (60/40%). I-a costat de 4 ori mai mult decat programul 50-52.
The last of 94 aircraft ordered under contract was delivered to the Defense Ministry on 27 September 2011.[5] During the roll-out ceremony of the last production F-2 fighter jet, Mitsubishi Heavy Industries confirmed that production of the F-2 would end and no more F-2 fighters will be produced by the manufacturer.
Adevarul este ca il au si au invatat ceva cu ocazia asta.
Costul a fost mai pare pentru ca spre deosebire de programul 50/52 au fost incluse in pretul pe unitate si costurile de R&D care au fost practic pentru un avion nou. S/au dezvoltat multe tehnologii diferite fata de F-16 de pilda aripa care este complet din compozite (primul avion din lume cu asa ceva) tehnologie pe care au sifonat-o si mericanii. Plus ca au invatat japonezii sa faca Fly-By-Wire in programul asta etc. Comparativ la F-16 Block 50/52 cheltuielile R&D au fost mici.
Marturisesc ca punctul din oferta, considerat de brazilieni extrem de important, privitor la transferul de tehnologie, este cam ciudat.
Cei de la Dassault au dreptate cand spun ca Gripen are echipamante americane instalate pe el (nu stiu cate).
Ma intreb cum poate SAAB sa transfere o tehnologie provenita de la un tert ?
Exista documente de la DOD care nu agreeaza, si e formulat foarte clar, transferul de tehnologie americana.
S-ar putea ca lucrurile sa nu fie „batute in cuie” 🙂
Radar-ul, IRST, avionica pe Gripen NG sunt Made in Europe majoritate Made in Sweden. Doar motorul are la origine un motor american si poate limita SUA transferul. Iar pe Brazilieni nu-i intereseaza motor ca oricum e greu de asimilat, in schimb electronica nu.
@Arhengel
Daca spui tu ca nu-i intereseaza motorul, atunci mi-ai luat o piatra de pe inima 🙂
@Gabriel
😀
Ziceam ca nu-i intereseaza sa devina ei proiectanti si producatori de motoare, cred. Sa faci un motor cu reactie modern e chiar mai greu decat un avion. De-aia numarul de producatori originali de motoare cu reactie (adica aia care concep motorul nu doar il produc sub licenta sau modifica o versiune deja existenta) este de patru SUA, Rusia, UK (care acum prin consortiul Eurojet inglobeaza si Germania, Italia si Spania – dar originalul este Rolls-Royce) si Franta. Restul tarilor care produc motoare produc defapt motoare sub licenta (noi) sau versiuni ale motoarelor concepute de altii (Suedia, Japonia, Italia, Germania).
Acu mi-a picat fisa …. care este offsetul ? transferul tehnologic adicatelea….
Ca Brazilia nu ar fi chiar in situatia sa se uite dupa orice banut (de fapt cand a avut damblale a cheltuit fara sa ii pese) Un trasfer masiv ar fi determinant pentru Brazilia . Ca numa’ asta nu a produs inca Embraer : un avion de lupta supersonic!!!
Astia oameni cu capul pe umeri…..si se aplica perfect interesul poarta fesul. Nu avionul F 16 in sine e problema noastra. Ci ma degraba vechimea/modelul, numarul mic precum si lipsa offsetului si integrarea mentenantei in tara. La o adica, in caz de bubuiala majora, or sa urle in cor:
– Da-ne Doamne mintea de pe urma….iar la capitotul suferinta, tot noi vom fi pe primul loc, caci ei or sa stea ascunsi prin buncarele facute de ala de l-au impuscat acum 24 de ani!
PS…cred ca daca Romania se baga in proiectul NG al celor de la Saab, pe modelul F 35 al SUA, iar daca avioanele comandate depaseau 50 de exemplare, suedezii ne dadeau licenta si le faceam la Craiova si o mare parte din piese tot de aici veneau. Basca ca o puneau si de un trainer nou si toate cele….
De dragul banului te lasau si-i dai si un nume romenesc, gen IAR nu stiu cat, ca pe modelul japonez cu F 16. Dar cate puteam sa facem dar n-am facut….de oftica si de regrete avem podul plin. Peace! 🙂
Cand era vorba de achizitie de multirol in 2008-2009 SAAB batea apropouri foarte putin voalate ca ar fi interesati sa include cercetarea si industria romaneasca in consortiu pentru dezvoltarea ulterioara a lui Gripen. Au facut tot felul de prezentari pe la INCAS, Romaero etc. despre ce planuri aveau ei cu offset-ul. Momentan strategia lor pe urmatorii 30 de ani este sa continuie sa dezvolte Gripen si in paralel sa produca UAV-uri si in final UCAV-uri. Si este o strategie foarte cu cap daca stai sa te gandesti bine. Din punct de vedere aerodinamic nu ai ce sa imbunatatesti la Gripen. Tot ce poti imbunatati este echiparea, iar pentru asta poti pastra celula si schimba tot ce e in interior.
Un clip haios cu un tip legendar:
http://www.youtube.com/watch?v=T-D1KVIuvjA#t=43
😀