Cine vrea patentul IAR 99 Şoim?
Cum a ratat România export de tehnologie militară în valoare de miliarde de dolari
Directorul Avioane Craiova SA, Radu Costaşuc, a dezvăluit recent de ce a picat afacerea livrării aeronavelor militare IAR 99 Şoim în Indonezia. La sfârşitul anului trecut, Costaşuc a fost în delegaţie în Indonezia, pentru a prezenta modelul IAR 99 Şoim.
„Am fost însoţit de un pilot şi am avut la mine un laptop cu prezentarea avionului. Indonezienii au fost foarte interesaţi şi urma să vină o delegaţie numeroasă la Craiova pentru a testa avionul. Indonezia nu voia numai produsul, ci voia să cumpere tehnologia de fabricaţie pentru a dezvolta avionul acolo. Am întrebat la Ministerul Economiei şi au fost de acord, dar au spus că nu mă pot sprijini oficial. Era un contract mai mare, care ar fi cuprins şi tehnică de infanterie, în valoare de miliarde de dolari“, a spus Costaşuc.
Ulterior, Indonezia a semnat un acord cu Coreea de Sud pentru producţia unor avioane multirol şi achiziţia de avioane de antrenament T-50, dezvoltate de coreeni în colaborare cu americanii de la Lockheed Martin. T-50 este considerat unul dintre cele mai bune avioane de pe piaţa de profil, a intrat în producţia de masă în 2005, însă are un preţ piperat: 20 de milioane de dolari/bucata. T-50 concura cu aparatul rusesc Yak – 130 şi cel de producţie cehă Alca L-159B. Spre comparaţie, preţul unui IAR 99 începe de la şase milioane de euro.
În februarie 2011, o numeroasă delegaţie indoneziană a vizitat Coreea de Sud, oficialii discutând despre achiziţia de avioane de antrenament, tancuri şi rachete. Indonezia vrea 16 avioane de antrenament. AFP şi BBC au relatat că întâlnirea a fost la un pas să ducă la un scandal de spionaj. Trei agenţi sud-coreeni ar fi fost surprinşi când încercau să copieze pe un stick USB date militare din laptopul unui delegat indonezian.
Şoimul nu zboară nici în Israel
Nesprijinit de statul român, IAR 99 nu este promovat nici de israelienii de la Elbit Systems, care au modernizat aparatul românesc. Elbit este consilierul Israelului pentru achiziţia de avioane de antrenament, iar în finală s-au calificat două modele: italianul M – 346 şi sud-coreeanu KAI T-50. Israelul va cumpăra 60 de avioane de antrenament de la una dintre cele două companii.
Bogdan GROSEREANU
Sursa: GDS.ro
RoMilitary
Acum nu stiu ce sanse reale ar fi avut IAR-ul nostru sa prinda cu adevarat un astfel de contract, tinand cont de toate limitarile acestui proiect: vechime, motor, capacitate de incarcare, etc, etc, dar nu asta doresc sa discut prin publicarea acesti stiri, ci vreau sa observam cu totii cum din nou Ministerul Economiei saboteaza, prin incompetenta celor angajati acolo, industria militara romaneasca, in particular si economia nationala in general.
Nu au facut absolut nimic in acest caz, cum nu au facut nimic nici in cazul posibilului contract de livrare pentru trasportoare blindate SAUR 1 catre Irak, sau pentru promovarea SAUR 2 in Columbia, in conditiile in care, anul trecut presedintele Poloniei, impreuna cu cativa ministrii a zburat rapid spre Muntenegru pentru promovarea TBT-ului polonez, si vorbeam acolo de cam 30 de bucati…
Aici nu vorbim de coruptie ci de cel mai grav simptom al birocratiei romanesti: incompetenta generata de numirile politice! Tot felul de „alogeni”, de ratati si imbecili sunt numiti in functii inalte sau mai putin inalte, avand ca singur criteriu relatiile politice sau personale. Oamenii de o foarte slaba calitate, fara nici o pregatire, fara coloana vertebrala ajung sa fie nevoiti sa ia decizii, sa ia hotarari, iar rezultatele s-au vazut altaieri, cand sute de angajati ISU si voluntari din patru judete au avut nevoie de 7 ore sa gaseasca epava avionului prabuit… Pe care intr-un final nici nu l-au gasit ei!
Incompetenta s-a vazut si mai apoi, atunci cand am avut „placerea” sa-l vad la televizor de seful ISU, adica un om cu grad de general, dar cu o fata de analfabet total, cand am avut ocazia sa le vad mutrele de retardati ale sefului ISU Alba si a adjunctului sau, adica oameni cu grade de ofiteri superiori dar care aratu ca niste carutasi (iar expresia fetei nu prea minte niciodata!), cand am vazut un politruc local care, in fata camerelor TV, dadea „indicatii” celor de la fata locului, ca cica domne trebuie sa batem toate drumurile din zona, desi voluntarul caruia i se adresa tocmai ii explicase politrucului abrutizat ca cercetarea drumurilor se terminase.
Incompetenta STS-ului, a celor de Autoritatea Aeronautica Romana, care desi aveau la dispozitie emisia de urgenta de la bordul avionului prabusit care FUNCTIONA, desi avioanele comerciale care zburau la 10000 de metri pe deasupra locului prabusirii semnalau emisia de urgenta, nu au fost in stare sa gaseasca epava dupa mai bine de 7 ore de cautari, norocosul fiind pana la urma un biet padurar local…
Bineinteles nu angajatii ISU sunt de vina ci idiotii care-i conduc!
Cati dintre acesti imbecili vor fi demisi?! Cel mult 1-2 sa inchida gura presei, insa acest accident nefericit ne-a aratat inca o data gradul de penetrare in organigrama statului a cancerului incompetentei, totul generat de politicianism.
Asa ca sa asteptam cu multa „incredere” Marele Cutremur care trebuie sa vina si sa speram ca UE si tarile vecine vor trimite echipe specializate si ajutoare, pentru ca in nadejdea protipendadei adminstrative dambovitewne, n-avem, evident, nici o sansa… Asadar revenirea ecponomica, schimbarea climatului, iesirea din criza, sunte toate bla-blauri pentru fraieri, atata timp cat Romania este condusa si administrata de acesti viermi cu carnet de partid si relatii inalte!
GeorgeGMT
in secolul tehnologiilor si a innovatiilor cu atatia sateliti tot ne bazab pe GHEORGHE ciobanul care sa ne arate cararea ce mai scurta prin munti ….
eu nu inteleg de ce nu au ridicat drone, ca la proteste zboara cate doua-trei…
jandarmeria si serviciile cu ochi albasti au avut cele mai mari achizitii de tehnica mult peste spitale,armata, scoli.
important e sa fim tinuti in lesa, atat…incompetenta,nesimtire,coruptie.
oare cand se desteapta romanul ? vorba imnului
Incompetenta, lichelismul, fanfaronada, minciuna si prostia merg mana-n mana in Romania. Daca ar fi trebuit sa localizeze si sa urmareasca o convorbire telefonica privata, STS-ul ar fi reusit 100%, se pricep la asta! Viata unor oameni nu conteaza si, din pacate, profesionistii nu se afla acolo unde ar fi normal sa se afle -la varful institutiilor. Dar, ca intotdeauna, in urma producerii unor tragedii nu vom invata nimic si nimic nu se va schimba. Politrucii se vor schimba pentru imagine, insa lucrurile raman tot asa. D-zeu sa-i odihneasca pe cei doi decedati, iar ranitilor insanatosire grabnica! Cancerul este, in general, o boala letala. Oare vom scapa vreodata de aceasta boala si de „celulele canceroase” („viermii” cum pe merit le spune GeorgeGMT) ce produc maladia?
Doar folosind elemente de telefonie 2G, se poate gasi pozitionarea mobilului pe o raza de 4-600m (aproximatie). Folosind triangulatia, daca exista semnal de la 3 antene in zona, se poate determina mult mai exact pozitia emitatorului. Mobilul trimite permanent spre antene masuratori la nivel de milisecunde, si viceversa, pentru ca atat antena echipametului cat si mobilul sa-si regleze permanent nivelul puterii de emisie.
Asta doar ca si nivel de baza al serviciului… la care STS ar trebui sa aiba acces.
La asta se adauga restul metodelor, de la transponder, la aplicatia SW de GPS pt. mobil, care se bazeaza, cred, si pe mecanismul descris mai sus, cu conditia sa ai serviciul de date activat pe mobil.
Daca semnalul e furnizat de o singura antena, in zone de munte si cu fenomenul de reflexii multiple, zona de aproximatie se poate extinde la 3-4 km.
De fapt nici medicul care a sunat dup ajutor nu a fost in stare sa-si citesca coordonatele exacte din telefonul cu GPS, adica latitudinea si longitudinea sub forma de numere. Daca ar fi reusit sa dea aceste coordonate, locatia lui ar fi putut fi stabilita cu o precizie de cativa metri si nu ar mai fi fost nevoie de alte metode.
Medicul le-a dat coordonate GPS dar nu au fost in stare aia de la ISU sa le interpreteze in coordonate citibile pe harta:
http://www.aviatiamagazin.com/headline/de-ce-au-ajuns-salvatorii-atat-de-tarziu-la-epava-avionului-prabusit-in-apuseni/
http://boulter.com/gps/#45.456722%2024.322443
le-a lipsit search-ul pe Google
@Christos
Atentie, articolul tau din Aviatiamagazin.ro este doar o ipoteza avansata de un inginer, nicidecum o concluzie oficiala: „vreau sa va prezint o ipoteza extrem de interesanta si foarte probabila despre actiunea haotica de salvare dupa accidentul de avion din Muntii Apuseni.”. Deci doar o ipozteza deocamdata.
Nu sunt deloc sigur ca medicul le-a dat coordonatele absolute numerice (lat si long). Din articolele citite reiese mai degraba ca doar s-a uitat pe harta si a spus ce vede ca puncte de reper, adica alte localitati, limite de judet etc.
Daca intr-adevar le-a dat coordonatele exacte si n-au fost capabili sa le interpreteze, atunci ar trebui demisi imediat.
Din pacate stirile au fost foarte confuze cu acest aspect, ba chiar au inceput sa amestece GSM-ul cu GPS-ul.
Eu tind sa cred ca ipoteza de lucru este valabila, si doctorul a decalrat ca le-a dat coordonate GPS din telefon de indata ce a fost invatat sa activeze sistemul existent pe telefon.
Ca sa dezvolti Craiova, Moreni, etc – treaba e simpla, trebuie numai bunavointa, ceea ce a lipsit o lunga vreme insa s-ar putea sa apara intr-o buna zi.
In primul rand trebuie date sau garantate niste comenzi – sa zicem 30 de avioane trainer pe urmatorii 10 ani, sau 200-300 transportoare.
Cu cat numarul garantat e mai mare, indiferent daca ritmul e destul de redus, cu atat produsele vor fi mai competitive. Exista multiple avantaje ale acestei strategii si nici nu trebuie neaparat multi bani in plus – numai ca in loc sa dai putinii bani pe care ii ai pe achizitii ad hoc, iti faci o strategie pe termen mediu si o urmaresti.
1. in primul rand se poate atrage un partener strain.
2. se poate planifica activitatea – Craiova, Moreni, etc – pot sa stie de ce oameni au nevoie, sa isi dimensioneze resursele, sa isi cumpere scule noi, etc.
3. se pot face contracte mult mai avantajoase cu furnizorii – Craiova si Moreni sunt mai mult integratori, nu produc ei componentele. Atunci cand se negociaza de exemplu un contract de motoare, una e sa vii sa comanzi un numar mai mare si alta e sa vii din an in pasti sa mai ceri un motor, o cutie de viteze, etc. Si furnizorilor le place sa stie din timp ce vine pe lantul de comenzi – si dau discounturi uriase daca li se dau comenzi mai mari si cu un grafic rational de livrare.
Un mare avantaj care s-ar obtine pentru Romania ar fi ca produsele sunt sustinute de industria locala, se pastreaza si se dezvolta capacitati locale, slujbe, expertiza si per ansamblu e mult mai economic sa ti le faci aici si se poate obtine un pret mult mai bun cand ai contracte pe termen lung.
Un transportor sau un avion incorporeaza foarte multa munca manuala – nu sunt produse de serie mare. Intr-un avion de lupta discutam de 70.000 ore, intr-un transportor probabil vreo cateva mii – iar daca beneficiezi de forta de munca mai ieftina (romaneasca) si de economii la scara – eficienta economica este mult mai mare. Practic iti iei 2 transportoare similare la pret de 1, vreo 2-3 avioane la pret de 1 importat si ai si tu o forta mai credibila si mai sustenabila.
Corect,
Asta am cerut si noi si am prezentat anul trecut la simpozion – o vizibilitate pe 4-5 ani in ceea ce priveste comenzile interne, alaturi de un plan de crestere/reluare graduala a productiei, pornind de la modernizari, unde investitia ar fi mai redusa, si continuand apoi cu produse noi:
http://www.rumaniamilitary.ro/editorial-minima-alocare-de-buget-din-partea-mapn-pentru-supravietuirea-industriei-de-aparare
corect – nimeni nu investeste ca sa se afle in treaba daca nu exista comenzi nici macar in tara respectiva – nemaivorbind de exporturi.
poti sa faci un business case, cu investitii majore, numai daca pleci de la ceva concret – sa zicem investim in Moreni si stim ca livram x bucati macar catre tara in care investim. Dupa aceea, daca produsul e de succes si la export, toata lumea va fi fericita, e crema de pe tort.
insa ca sa aiba succes la export, un produs trebuie sa fie competitiv – si ca sa fie competitiv trebuie ca lucrurile sa mearga bine pe lantul de furnizori – iar comenzile garantate ar ajuta dupa cum am explicat mai sus.
nimeni nu zice sa garantezi comenzi insa pentru produse care nu functioneaza – cum a fost treaba cu Piranha – conditia ar ramane ca produsul sa indeplineasca niste parametri de performanta stabiliti in conformitate cu cerintele operationale.
Da, eu un cerc vicios…
nu trebuie sa fie un cerc vicios – totul are un inceput clar – comenzile – si se poate derula bine cu investitii, locuri de munca si dotari functionale pentru armata.
se poate ajunge la un win-win. daca exista bunavointa – iar in ultimii 10 ani nu am vazut dovezi de bune intentii dar nu e timpul pierdut.
Elocventa ramane declaratia sinistrului de interne, extrem de arogantul „domn” radu stroe :
„Îmi pare rău că s-a întâmplat în timpul mandatului meu tragedia” !!!! No fuckin` kiddin`, bai frate………. 🙁
Sa le dea Dumnezeu sanatate, o viata lunga si prospera acelor OAMENI (fara nicio atributie decat cea morala) care i-au gasit pt ca altfel ii omorau ploaia, zapada si hipotermia……
PS
Pe un post tv s-a spus ca exista un radar militar 3D, amplasat pe Muntele Mare in zona accidentului). Acel radar nu era capabil sa localizeze cu precizie locul in care a disparut semnalul aeronavei????
teoretic ar fi trebuit sa monitorizeze zona, deci ar fi putut vedea unde a disparut avionul…dar problema e urmatoarea: radarul ala era pornit, sau si mai important…era functional?
o declaratie nefericita – cred, sper ca nu a vrut sa sugereze ca accidentatii i-au stricat ziua si n-aveau decat sa moara in mandatul urmatorului ministru. cateodata oamenii se exprima gresit cand sunt sub presiune, nu l-as judeca doar dupa o vorba.
insa ar fi interesant de urmarit ce face. e clar ca nu sunt echipati corespunzator pentru misiuni de salvare – incepand de la elicoptere si avioane de search and rescue echipate cu radare si camere termale pana la un amarat de GPS sau un telefon cu GPS pentru salvatori, mai ales ca in ziua de azi e o probabilitate destul de mare ca victimele sa aiba telefoane cu GPS care le pot da locatia foarte exact. Comunicatiile cu mijloacele aeriene nu functioneaza nici ele, IGSU e total nepregatit.
dupa parerea mea la minister si la IGSU nu a existat o strategie pentru astfel de misiuni – si puteau lejer sa ia fonduri europene pentru dotare. sper insa sa se lumineze la cap si sa se echipeze.
pacat de oamenii aia ca ar fi putut fi in viata daca lucrurile ar fi fost facute cu cap. auzim de avioane cazute prin Anzi sau in Amazon, cand trebuie acoperite zone uriase de catre salvatori, dar aici cand avem o locatie aproximativa, avem si o victima cu GPS si tot nu reusim sa gasim epava e ceva incredibil.
Apropos de mijloace de interventie si de participarea clubului de offrod din Cluj, va mai amintiti de gama GHE-O?
http://www.rumaniamilitary.ro/rescue-predator-made-in-romania
@ Alex
„cateodata oamenii se exprima gresit cand sunt sub presiune, nu l-as judeca doar dupa o vorba”
Esti MULT prea ingaduitor 😉 Intr-o tara NORMALA un astfel de tomberonar disparea cu totul din viata politica si publica, pentru CINISMUL si TEMBELISMUL de care a dat dovada……
Bre Jimmy a spus omul odata adevarul si tu te iei de el 🙂 ?! Eu sunt absolut convins ca Stroe era sincer, accidentul l-a deranjat, avea omul alte treburi…
Un radar 3D poate oferi cu o precizie de 3-4 metri locatia unde a disparut semnalul, dar datorita reliefului s-ar putea ca intre locatia unde s-a pierdut semnalul si locul prabusirii sa fie cativa kilometri buni.
@ George GMT
Bre G-man, in calitate de OM ii doresc sinistrului de interne sa ajunga in situatia de a avea nevoie de doftor, iar doftoru` sa ajunga la el in vreo 7 ore…….bineinteles, cu aceeasi parere de rau ca s-a intamplat pe tura lui si nu a rezidentului nou angajat…..
Mai nou anunta astia anunta la stiri ca STS-ul il acuza pe bietu` doctor Zamfir ca NU a oferit coordonatele geografice ale locului in care se aflau…….
Dumnezeule, in ce tara traim……Scary Movie, frate……
„Mai nou anunta astia anunta la stiri ca STS-ul il acuza pe bietu` doctor Zamfir ca NU a oferit coordonatele geografice ale locului in care se aflau…….”
Da bre da ei is mai mult cu ascultatul pe fir…. si ce aud raporteaza mai departe. E defect profesional ce sa-i faci.
Da, e un radar acolo, si da, e pornit. Cred ca stim cu totii ce fel de radar e, si de cine e pazit.
Acum, nu stiu cu cat de mult ar fi ajutat la treaba asta… dupa parerea mea, instalarea unui sistem de tipul celui de pe SOCAT pe un elicopter all-weather (Mi-17/Mi-8, singurele pe care le avem) ar fi facut minuni, cu atat mai mult cu cat in spatiul extrem de mare din cala ar fi avut, pe langa cateva targi, si niste paramedici care sa fie coborati pe troliu… nu costa atat de mult, da-o naibii…
🙂
un fost coleg de al meu de facultate si prieten bun lucreaza la radarul de pe muntele mare. Radarul functioneaza tot timpul…Eu personal cunosc zona belis si unde a cazut avionul. e destul de greu de spus daca putea localiza locul praburisiri. Chiar in 2012 am fost in zona unde s-a prabusit avionul, destul de naspa accesul
Armata zice ca urmareau pe radar avionul pana la momentul cand acesta a disparut de pe ecran. Nu stiu daca au anuntat la Romatsa si daca au dat alarma, insa din cate stiu pe Muntele Mare se afla un AN/FPS-117. Oricum, prea multe balbe din partea tuturor autoritatilor si institutiilor abilitate, prea multe…
@ WW
Ok, mercic de raspuns. Pe de alta parte, nea sefu` de gara Dus(c)a (intamplator ministru al apararii) a declarat ca a vrut sa trimita un elicopter insa datorita cetii acesta nu a putut decola. Socaturile de la Campia Turzii nu pot executa misiuni pe o astfel devreme???
Stau si eu si ma-ntreb, asa ca fraieru`, ce se-ntampla daca un comando islamist (ca astia sunt la moda acum) ar fi ajuns intr-o astfel de zona si incepeau sa casapeasca oamenii din zona. Cu ce dreacu ajungea FOSu la ei??? Cu atv-ul???
Dusa a avut dreptate. Aici sunt doua componenete cu probleme:
-Pumele nu sunt foarte bune pe vremea rea si din pacate aceasta este adevarul, un Mi-8 este superior unui Puma
-ca sa zbori noaptea trebuie sa foloseti sistemul de navigatie instrumentala, iar pentru interventii ai nevoie de camere IR/termale, iar pilotii de elicopter au nevoie de sistem NGV individual. Chiar daca aceste echipament e exista in dotare, cam cate ore de zbor au pilotii nostrii noaptea?! Sau cam cate ore de zbor au pilotii nostri de pe Pume in general?! Practic nu poti trimite un echipaj nefamiliarizat prea bine cu zborul de noapte, fara antrenamente de noapte, sa intervina intr-o astfel de situatie.
Mai pierdeam un elicopter degeaba. In astfel de situatii se vede cat de mult conteaza orele de zbor, pregatirea echipajelor, experienta acestora.
Am mai scris asta, in timp ce pilotii de elicopter de la MI zboara si 250-300 de ore pe an, cei militari sunt vai de ei din acest punct de vedere, mai rau chiar decat colegii lor de pe supersonice…
Iar sistemul de vedere pe timp de noapte/ceata pentru piloti este 2D si astfel pilotii au nevoie de multe antrenamente pana cand pot invata sa-l utilizeze in siguranta, tocmai pentru ca le lipseste profunzimea…
@ George GMT
„Chiar daca aceste echipament e exista in dotare, cam cate ore de zbor au pilotii nostrii noaptea?! ”
Bre G-man, adica chiroplanele noastre nu pot executa misiuni de lupta pe timp de noapte sau conditii meteo nefavorabile???
Sunt unii (de prin FOS) pe la Bacau care au in fisa postului, printre altele, si recuperarea militarilor aflati in spatele frontului inamic; exista si un clip pe youtube dar, din pacate, nu mai stiu sa-l gasesc 🙁 Nici aia nu pot sa execute astfel de misiuni????
@Jimmy 🙂 Pai si aia de la Hollywood se bat cu alienii si castiga mai tot timpul! FOS-ul poate executa fara probleme salvare prin lupta insa cu targa-n spate sau cu 4×4, sunt oameni bine pregatiti, dar echipamentul de transport, in speta Puma MEDEVAC, este de fapt o salvare aeriana bine dotata si cam atat.
Poate zbura noapte, ca orice elicopter civil, dar nu dispune de sisteme specializate pentru acest lucru si chiar daca ar dispune, pilotii si echipajul ar avea nevoie de macar 200 de ore de zbor si antrenament pe an, din care o parte din ore zburate noaptea si in conditii meto nefavorabile, altfel ne uitam la elicoptere si ele la noi.
Meseria asta de militar se numara in kilometri parcursi in poligon, in kilogramele duse in spate, in bataturi, in ore si zile de antrenamente dure, cat mai dure, in tone de combustibil arse in poligoane, in cantitatea de munitie trasa, in orele de zbor avute la dispozitie…
Si cred ca mi-am incheiat pledoaria Onorata Instanta…In realitate salvare prin lupta cu Puma MEDEVAC nu exista, decat in videoclipuri pe Youtube, sau pe vreme buna, sau daca nu trage nimeni in tine, sau daca ai kerosen, etc, etc
PS In orice armata din lume echipajele de salvare prin lupta sunt prin cele mai bine pregatite, au cele mai multe ore de zbor/antrenament, la noi nu este insa cazul.
@ George GMT
Bre G-man, aia de la Hollywood il au pe Chuck Norris si d-aia castiga mereu 😉 In acest insignifiant detaliu consta secretul secretului 😉
Nu am niciun dubiu vis-a-vis de pregatirea baietilor din FOS si nici nu ma gandeam ca cineva i-ar fi putut implica in esecul de ieri. M-am referit strict la chioroplan.
No, hai c-am gasit clipu:
https://www.youtube.com/watch?v=E5TCUPuQIwU
exact Jimmy… Puma, fiind un elicopter „mediu”, nu are sisteme de degivrare la bord, si implicit nu poate zbura pe orice vreme. Ar fi fost la fel ca Ec-135-le SMURD-ului, care a ajuns, s-a uitat, si a plecat.
Dupa cum zice GMT, singurele elicoptere care ar putea zbura in orice conditii meteo pe care le avem noi sunt Mi-8/Mi-17, toate la MAI. Din cate am inteles, Unitatea Speciala de la Baneasa are 3 Mi-17 si 2 Mi-8 in ziua de azi, dar nu sunt toate dislocate acolo, unul era la Tulcea, altul la Iasi, altul la Cluj parca… dar fara sisteme respective la bord, faci „vant” degeaba deasupra ranitilor.
PS: uite ca ti-a zis cineva ce radar e si unde, am observat dupa ce am scris
exista sisteme de navigatie pentru elicoptere pentru a le permite sa efectueze misiuni pe timp de ceata.
la munte e ceata destul de des, iar elicopterele sunt singurele care pot efectua misiuni de salvare acolo.
ar trebui dotate corespunzator macar cateva aparate la nivelul Romaniei – daca aduceau unul de la Bucuresti tot ar fi ajuns la locul respectiv in o ora.
insa n-au avut nici mijloacele radar aero pentru a gasi epava.
exista si sisteme de emergency transponder – costa vreo 500 de euro – care dau locatia unui avion prabusit. Nu pricep de ce s-a bazat toata treaba pe 112, care nu e proiectat pentru astfel de lucruri, gen salvari prin munti.
Triunghiularea gen 112 nu functioneaza decat cand ai mai multe celule care se suprapun – insa nu e cazul prin munti – sa zicem ca in Bucuresti ai o marja de 10 metri insa in zone cu proasta acoperire ai marje de zeci de kilometri.
norocul lor ca le-a mers telefonul acolo – altfel nu ii gaseau decat a doua zi, cand ar fi fost toti morti.
@ alex
Oamenii aia au fost salvati pt ca satenii EROI au avut inspiratia de a cere detalii despre zona respectiva, Indiciul care vb despre existenta zapezii in zona avionului, a determinat satenii sa localizeze zona in care se aflau.
Niste oameni care traiesc in niste conditii semi-medievale dar care au avut un dram de minte si ENORMA OMENIE au realizat ceva ce jmekerii aroganti cu multe zerouri la salar (platite de noi) si BeaMWeu la scara institutiei nu au fost in stare sa faca……..
PS
Mare victorie a profesionistilor din servicii: l-au prins pe hackeru` care a sodomizat emailu` domnului Jorjica Maior….. Uraaa!!! Uraaaa!!! Uraaaa!!!! 🙁
Exista camere termale, radare pt terrain avoidance, sisteme de navigatie pe vreme proasta. Ele exista, dar nu pe Pumele noastre.
Acu’ ca parca modernizara si niste Pume pt COMBAT Search and Rescue, ce pana mea modernizara la ele daca nu zboara nici unul pe ceata.
RoAir Farce face CSAR numai e vreme buna?
Le lipseste si o degivrare decenta plus ca sunt fabricate in anii 80 si tabloul e complet.
Politie aeriana si CSAR numai ziua la 20+ centigrades si cu vizibilitate maxima.
7 ore sa gasesti o aeronava si nu in Amazonia, si pana la urma i-au gasit civilii.
Aia doi au murit cu zile de hipotermie.
GSG9, Pumele SAR au fost modernizate undeva in perioada 2004-2006, insa fara degivrare in pale.
Degivrarea in pale s-ar putea instala daca ar schimba rotoarele, ca nu prea cred ca s-ar baga sa le faca retrofit pe cele existenete, care deja sunt cam obosite…
Ma mira ca nu au prevazut asta de la inceput, pentru ca sa fii handicapat la operarea in orice conditii meteo, e cam nashpa si pentru armata, nu doar pt. ISU
@ Marius Z
„Pumele SAR au fost modernizate undeva in perioada 2004-2006, insa fara degivrare in pale.”
Oare „geniul” care a decis o astfel de „modernizare” nu stia ca traim intr-o tara in care „iarna nu-i ca vara” (vb unui mare clasic) ??? 🙁
Bre o tot dam la intors cand realitate este clara: Puma este un elicopter abia mediocru militar vorbind, ma refer aici la varianta noastra. Daca bate vantul mai tare il da jos pe pista pt ca are trenul de rulare foarte grupat sub fuselaj, fata de Mi-8 care este foarte „cracanat” tocmai pt operare pe zone cu vant puternic.
N-are degrivare, sarcina utila mica, la care se adauga orele foarte putine de zbor…
Problema in acest caz este insa in curtea MI-ului nu a armatei. MI-ul are fonduri, are personal, are kerosen si tot degeaba datorita conducerii sub orice critica, RoAF n-are nici o treaba cu salvarea montana, putea ajuta dar din pacate n-au cu ce, iar Mircea Dusa a avut dreptate de aceasta data. Bine a facut ca n-a ridicat vreun elicopter.
Acu’ poate se lamuresc si unii mai prosti de felul lor, la ce ne trebuie noua armata! Cateodata ne ataca ceata si imbecilitatea tomberonezilor…
Puma MEDEVAC nu dispune de sistem de zbor pe timp de noapte similar Socatului, ci doar de unul clasic-instrumental, asadar nu avea cu ce ajute, basca lipsa de antrenament pt conditii grele de zbor, dar esential este faptul ca nu puteau face nimic in lipsa unui sistem NVG, camere IR, etc.
@ George GMT
Bre, mercic de lamureala vis-a-vis de chioroplane si performantele lor…..Da` io tot am o problema cu nea sefu de gara, cica ministru al apararii: dc mama zmeilor nu i-a sunat pe aia cu radaru` 3D, de la Muntele Mare???
Nu stiu daca l-a sunat, dar FPS-ul nu bate sub o anumita altitudine, pentru asta avem TPS 79. Intrebarea este de ce ROMATSA, adica aia de controleaza traficul aerian nu au anuntat ce-i anuntau pe ei avioanele de linie care receptionau SOS-ul lansat automat de avionul prabusit?! PRO TV-ul spunea aseara ca sistemul de baliza functiona si ca avioane de linie interceptau semnalul emis si bine inteles ca aveau si localizarea in metri a sursei…
Pilotii au anuntat controlul de la sol, dar mai departe nu stim nimic. Poate s-a inselat Pro-ul si baliza nu functiona.
Ca problema era la MAI sau nu, asta e de cine-si arunca cui pisica.
Problema majora este aia ca avem Pume MEDEVAC sau CSAR care zboara numai ziua, la temperaturi caldute si pe vizibilitate buna, elicopterele DEDICATE unor astfel de misiuni ale MApN nu-s in stare sa-si faca treaba pe vreme proasta si e mai sigur sa le tii la sol.
🙂 Pai daca le ti la sol, sigur salvezi niste vieti…
„ce pana mea modernizara la ele daca nu zboara nici unul pe ceata”
– pentru ca pe alea le avem. Decat sa mergi la CSAR cu Alouette-u’ (sunt rau) mai bine mergi cu Puma SOCAT… din moment ce toata armata n-are elicoptere all-weather, aia inseamna ca poti face misiuni adevarate doar pe vreme buna 🙂
La ce buget are Romania, nu va avea niciodata elicoptere CSAR adevarate, gen MH-47, MH-53 etc… asta sa ne fie ultima grija.
Problema adevarata e de ce nu exista un mic detasament de paramedici aeropurtati, ori la MApN ori la MAI, maxim 40 de oameni, si minim 2 elicoptere Mi-17 cu sisteme „moderne”, adica actuale mai degraba, la bord.
Dupa cum am spus mai sus, n-ar costa atat de mult, eventual cat 20 de masini pentru conducerea Politiei sau a Jandarmeriei, ca de Minister nu mai vorbim. Nu e o problema de bani, e o problema de nepasare si chiar incompetenta. Salarii de 15 000 de lei pe luna sa fie, la nevoie „ne descurcam noi”.
@Sorin. Corect, nu dotarea este problema, acolo ne-am descurca noi cumva, ci INCOMPETENTA.
@ George GMT
uite bre G-man, am gasit clipu:
https://www.youtube.com/watch?v=E5TCUPuQIwU
Pilotii de SOCAT de la Bacau sunt parte din Structura de raspuns rapid a NATO, cu doar 50 de ore de zbor/an… Nashpa.
Montarea de sisteme pe Pume costa bani din buget, care nu exista – insa cei din IGSU, care se pot dota cu fonduri europene ar trebui sa scrie un proiect pentru macar cateva elicoptere de salvare echipate complet pentru interventii in conditii dificile.
daca conditiile nu sunt dificile, atunci poate veni orice ambulanta, normal ca ei trebuie sa se concentreze pe zonele greu accesibile si ca sa ajungi sa faci misiuni acolo iti trebuie echipamente de ultima generatie – altfel risti sa pierzi si elicopterul – cum s-a si intamplat de altfel acum cativa ani.
de asemenea au nevoie de o capacitate de search – radar de sol si turele EO cu night vision. daca aia nu aveau semnal la telefon sau nu erau constienti cum ii mai reperau?
se zice ca intotdeauna cand ai un rateu masiv cauza nu e una singura. aici am vazut un intreg sistem care nu a functionat – de la lipsa transponder si localizare pana la lipsa mijloacelor de interventie (bravo off-road Romania ca s-au mobilizat!) pana la lipsa unor simple GPS portabile la salvatori.
Mai pe romaneste, am pierdut o caruta de timp atunci cand trebuia sa ne zbatem si sa dam din coate pentru el, iar acum unica noastra sansa este sa facem varianta a II-a a IAR 99 Soim. XT, DT sau cum vreti sa-l numiti. Cred de asemenea ca el trebuie dezvoltat cu ajutorul israelienilor. Daca nu, o mai taraganam ceva timp asa si apoi atarnam ghetele in cui ca restul industriei de profil. La fel ca un fotbalist, si un avion nu poate evolua la nesfarist, altfel inca zburam cu IAR 80 si trageam cu rachete de import V2. Nu doar pentru competitivitatea la export este necesara o noua varianta de Soim, ci si pentru uzul nostru intern dupa orizontul anilor 2020. Avem doua variante:
I Putem sa ne plangem in continuare de mila si sa suspinam dupa cine am fost noi odata(tipic romanesc).
II Sa ne stergem lacrimile si sa nu mai traim din regrete si din trecut/amintiri, sa ne apucam de treaba in cel mai serios mod cu putinta si sa facem ceea ce avem de facut.
Si mai presus de toate, alegerea este a noastra…….
PS Saracii oameni prabusiti in misiune pentru binele semenilor nostri napastuiti de soarta, aveau chiar semnal pe telefon si au comunicat in continuu cu autoritatile. Aveau chiar semnal 3G. Cat de greu a fost sa-i depisteze?….se pare ca foarte greu! SRI-ul te descopera si cand stai linistit pe WC, iar astia au nevoie de 7 ore si 4 judete. Trist si penibil in acelasi timp….oare de ce nu au solicitat ajutorul armatei si al serviciilor!?
Cred ca au vrut sa scape de pensia mare platita lui Iovan si au gasit momentul oportun….vai de mama de om! In ce tara traim…..mori cu zile si alta nu…..
Acum dupa tragedia, daca ar gandi cineva in MAI, ar moderniza doua Mi-8/17 cu sistem de navigatie pe orice tip de vreme si cu tot ce le-ar trebuie pentru interventii in conditii meteo si de teren grele.
Mi-8urile tocmai ce au au fost modernizate si li s-a prelungit resursa in Ucraina, asadar ar merita o astfel de investitie, plus niste oameni bine pregatiti si abia atunci, dupa un an de antrenamente solide, am putea sa dispunem de o oarecare capacitate de salvare in conditii grele. Bineinteles ramanem cu problema gasirii locului accidentului. Daca era pe undeva prin Retezat, Parang, Fagaras sau alta zona inalta si foarte greu accesibila, cred ca sfarsitul lunii ianuarie era un termen rezonabil pentru…inmormantarea tuturor.
Rusine!
O ‘sa se gandeste’ dreacu prin MAI sa doteze MI8urile cu echipamente de navigatie/terrain avoidance si search and rescue pt vreme proasta 🙂
Citeste raportul. La sfarsit, la propuneri. Nu scrie nimicuta de asa ceva, deci nu se va face.
S-au intalnit jigodiile la Partid si au aruncat vina pe aia mai putin importantii adica pierderi acceptabile de dragul imaginii. Pe aia mai mici si mai prosti 🙂 doar nu demiti un sinistru, demiti un trepadus de secretar de statele unite 🙂
Vor sa oblige operatorii sa implementeze un sistem de localizare a terminalelor pe banii lor 🙂
Si operatorii de unde sa ia banii, vi-i baga ‘voo’ in facturi 🙂
O sa treaca emotia asta de acuma si toate se aseaza pe fagasul normal.
E interesant ca au avut echipament ELT pe BN2 si ROMATSA a sunat/trimis email la Moskva la Centrul COSPAS – SARSAT (Centrul de Cautare-Salvare Satelitara) si aia s-au kkt pe ei, nu le-au dat nici o informatie.
mai nou, aia de la cospas nu s-au kkt pe ei. romatsa nu
platise abonamentul la satelit. de aia aia habar n-au avut
ce si unde a cazut. mai mult, aia de romatsa stiau ca nu
receptioneaza nimeni semnalul ala, ca i-au zis lui iovan sa-l
opreasca, ca-i deranjeaza tiuitul lui in casti. asa ca…
@danyy
P’aia ca nu platisera abonamentul la satelit n-am gasit-o de citit.
Ah, pai bon asa 🙂 noroc ca n-au picat prin zone mai nasoale din Carpati, ca-i gaseau la primavara.
a zis-o tot ala care a povestit cum au oprit aia semnalul
ca le tiuia in urechi. eu la tv am vzt,
oricum, daca aveau semnalul, chiar daca nu era preluat
de satelit, in loc sa-l inchida, trebuiau sa ceara mapn sa-l
goniometreze. atata lucru puteau face. ii gaseau oricum mai
repede.
uite-aici: Controlorii de trafic de la Romatsa au cerut Şcolii de Aviaţie să oprească emiţătorul din avionul pilotat de Adrian Iovan, pentru că semnalul lui îi deranja în cască. Emiţătorul respectiv este special creat pentru a ajuta la găsirea aparatului, în caz de accident.
Dezvăluirea a fost făcută de pilotul Valentin Ialomiţeanu, într-o intervenţie telefonică la Antena 3, care a zburat cu acelaşi avion în urmă cu două săptămâni.
„Este acelaşi avion cu care am zburat acum două săptămâni. Avea acest sistem de reperare în caz de accident, Emergency Locator Transmitter (ELT) El emite până i se termină bateria. (…) Romatsa a cerut să fie oprit emiţătorul că îi deranja în cască”, a declarat pilotul Valentin Ialomiţeanu, care a subliniat că a aflat acest lucru de la Dispeceratul Aviaţiei Civile.
Întrebat de ce să fi cerut Romatsa oprirea semnalului ELT, pilotul a răspuns că, fie nu au avut aparatura necesară să detecteze punctul respectiv, fie nu au abonament la satelitul care trebuia să codifice şi să spună exact punctul unde este, a mai declarat pilotul.
pe site-ul cospas la romania scrie ca nu se pot indentifica balizele de la nici un tip de avion. adica nu ne-am afiliat acolo si nici n-am platit abonament,
Frecvența de 121.5 nu a fost monitorizata NICIODATĂ prin satelit. Doar ascultată de centrele zonale de trafic! Desigur, cînd te prăbușești în zone în afara recepției radio, nu te aud! Tu repeți ce au zis unii și alții la teve și le iei ca absolute. Poate ROMATSA a cerut întreruperea semnalului balizei DUPĂ descoperirea avionului, cînd funcționarea ei nu mai avea rost.
cred ca propunerile alea sunt asa, sa ne facem ca lucram, nu sunt ceva serios pe care sa se faca o strategie.
evident ca un raport serios cu toate gaurile din sistem si ce trebuie facut nu se poate face intr-o zi, dar e un inceput sa zicem – conteaza ce se intampla cand ii vine romanului mintea de pe urma.
Haidi bre, nea George, chiar esti rau… Cum adica, chiar asa, sa gindeasca???
Pe cit puneti pariu ca o sa faca un morman de hartii, care sa demonstreze ca tehnica e de vina, si mai trebe cumparate niste mormane de echipamente de interceptare/localizare, care o sa coste un purcoi de milioane de euroi, iar peste 2-3 zile apare alta stire-bomba, si uite-asa s-a ingropat si chestia asta…
merge cineva???
Dragusanca si Zavoranca cred ca si rod unghiile ca a aparut o astfel de tragedie ce a mutat tirul tv pe acest subiect . pana si la maimutza a dezbatut aceasta tema cu cine , cu Oana Roman specialisti de specialisti.
Asa ca vb colegului @ Sharky peste cateva zile daca aare alta stire bomba gata subiectu se ingroapa odata cu victimele .
anumite concluzii
http://radu-tudor.ro/demiteri-si-demisii-sts-romatsa-si-mai-vinovati/
Acu ceva timp un ministru de cultura a declarat ceva cu banii pt diferite programe , la care frumoasa adormita ce se vrea p[rezidenta i a cerut demisia . acuma o da din colt in colt ca de ce sa se ceara demisia lu boier stroe , pai e si normal pt mintea si aspiratiile lui ca e greu sa aduci pe altu care sa se ocupe acuma in an electoral de treburile in care se implica si mai eu cu gaurele in alegeri. Pai atunci crinutz sa i ceara DOMNULUI Iovan Si domnisoarei Ion sa-l aleaga .
E prea tarziu ptr Soim .. Deja la aparitia sa era surclasat de Hawk si concurat de multe … Azi la moda este YAK 130 .. Si BAE nu mai are nimic .
Se pare ca am avut o fereastra de oportunitate prin anii 90 – risipita cu „generozitate”.
Iar KAi e mai scump da’ face!!! Adica supersonic .. naspa ca totusi trebe si unu mai „cuminte” dar ala ar fi YAK u fie de la tat’su fie de la Macchi
AIr cu incurcatzeau ci BN2 .. pur su simplu dezinteres .. Ii doare in Mont Blanc sau Pelikan de fleacuri din astea ..
A da.. YAK 130 imi aduce aminte de IAR 93 …Adica as crede ca o reproiectare a 93 ului (mai ales materiale mai noi ca era greu ca naiba) si cu o oaresicare „rafinare” aerodinamica un 93 versiunea 2 ar fi „ras” YAK ul!!! Macar ptr ca noi suntem in NATO..Da e prea tarliu
http://www.evz.ro/detalii/stiri/marturia-unui-salvamontist-ni-s-a-cerut-sa-ne-retragem-cand-eram-la-zece-minute-de-locul-1078259-1.html
Spunea cineva la TV ca au fost intorsi din drum pentru ca gloria salvarii era pentru altcineva….
@M.C.
Probabil ca nu se va afla cine a zis da aia e faza de puscarie….
Era interesant de aflat cat a durat pana au ajuns urmatorii dupa ce au fost retras Salvamontul aflat la 10 minute de locul accidentului.
@ watcher
O alta ineptie a sistemului consta in faptul ca Salvamontul nu este conectat la 112, el avand nr de telefon separat, repsectv OSALVAMONT.
Alaturi de sateni (buni cunoscatori ai zonei) erau cei mai bine pregatiti si echipati pentru a desfasura actiunea de cautare din respectiva zona.
De cele mai multe ori salvamontistii lucreaza pe baza de voluntariat sau daca sunt profesionisti, salariile sunt jenante comparativ cu munca pe care o desfasoara 🙁
Spre exemplu, orasul Brasov NU mai are serviciu de salvamont astfel ca, daca pe una partiile de schi din Poiana Brasov se-ntampla un accident major responsabilitatea de a recupera ranitii le revine celor de la Salvamont jud Brasov sau aiuritilor din Jandarmeria Montana Brasov.
http://www.agerpres.ro/media/index.php/sanatate/item/251545-Olsavszky-OMS-Romania-numar-dublu-de-avorturi-fata-de-regiunea-europeana.html
http://www.agerpres.ro/media/index.php/politic/item/251584-Crin-Antonescu-Vom-analiza-activitatea-tuturor-ministrilor-nu-e-exclus-sa-se-procedeze-si-la-remanieri.html
Se tot facea gargara ca si MAPN a dat-o in bara la accident, da’ nu stiu daca e bine sau rau se schimbe ministru’ la MAPN ca next s-ar putea sa fie distrugatoiu care vrea sa traim in spiritu’ crizei mondiale sau cum mm a spus…duska macar e doar prost si pierdut…
MApN-ul n-avea cu ce sa intervina. Si pana la urma nu era treaba Armatei. Ar fi fost OK sa poata interveni, dar este vina guvernului ca n-au avut cu ce.
Stiu, stroe, ala de la STS si astia de la comunicatii si interne in general, nu ar strica si ceva parnaica pentru unii….
Doar ce a spus la TV un fost pilot militar ca oricum nu putea sa plece nimeni de la Campia Turzii cu elicopteru’ ca nu zburase nimeni in ultimele 6 luni…
Vai de capul meu, o fi adevarat ???
Daca e adevarat, ce rost mai are sa tii elicoptere, daca 6 luni consecutive nu zboara nici un aparat si nici un pilot din baza ? La fel am putea cumpara 1 F-22 si o naveta spatiala, pe care sa le tinem in doua hangare, sa apara si ele in statistici.
Era ca doar a cazut un cadru militar activ
Probabil nu s-au inteles la parandarat ! Restul e poveste. Lumea se imparte in doua: eu si ceilalti !
De acord cu faptul ca din mai toate punctele de vedere IAR-99 este inferior lui YAK-130 si T-50, dar må gandesc la Hawk-ul britanicilor, e bine vandut, concurent luat in serios pe under se mai cer avioane de antrenament, si totusi, cu cat este mai bun decat IAR-ul nostru? Nu cred eu ca piata avioanelor de antrenament este total inchisa pentru 99. Un motor ceva mai bun si eventual un sistem de urmarire IR si iluminare laser in bot (a la MiG-27 sau Su-25),si s-ar gasi cumparatori.
Ai mare dreptate, mai ales in comparatia cu Hawkul…
http://www.biziday.ro/2014/01/22/biziday-marti-21-ianuarie-2014/
Eu cred ca pune destul de bine punctul pe un mare „I”. Cel putin in materie de coruptie …
Parerea mea personala si subiectiva …
Iar cand nu e nici coruptie nici incompetenta e lipsa de metoda – nu ne stim punctele tari si cele slabe, nu stim sa asimilam bune practici, nu stim nici sa castigam nici sa pierdem. Suntem isteti si cu intentii bune uneori, dar trebuie sa inotam mai des si la intoarcere sa povestim si altora de la noi cum e.