Acest avion modest, in primul rand, ca pret si construit intr-o tara mult mai saraca decat am fost noi vreodata, imi trezeste din ce in ce mai mult respect.
Fortele Aeriene Pakistaneze sunt astazi singurul operator al JF-17, avand pana in acest moment 50 de aparate Block I, din totalul de 150 de aparate comandate initial. Acum s-a inceput deja productia la JF-17 Block II, in conditiile in care cu exceptia motorului, majoritatea componentelor sunt fabricate local, in industria pakistaneza.
Pana acum Thunder-ul nu a fost exportat desi stiri despre posibile contracte au tot circulat pe piata zvonurilor. Astfel se vorbea la un momentdat de 12 aparate Block I pentru Zimbabwe si 24 pentru Azerbaijean, se mai vorbea de o posibila vanzare a unui numar neprecizat de aviaone catre Egipt sau Argentina, dar deocamdata nimic concret. Problema avionului chino-pakistanez vine de la concurenta avioanelor la mana a doua, mai ales ca piata este saraca acum, iar ofertele de avioane sh mult mai cunoscute sunt cu duiumul: F-16, Mirage, MIG-29, etc.
O gura de oxigen pentru programul JF-17 s-ar putea sa vina din partea Arabiei Saudite care pare interesata de o cooperare in producerea acestui avion, nu neaaparat si de cumpararea lui, fiiind atrasa de tehnologia unui avion supersonic. Cu ocazia Singapore Air Show oficialii pakistanezi au declarat ca in curand aparatul va fi dotat cu un motor fabricat in Pakistan, lucru care trebuie sa recunoastem este foarte meritoriu.
Insa speranta unui relativ export ar fi China ale carei forte aeriene vor fi nevoite in curand sa inlocuiasca avioanele J-7E, iar inlocuirea s-ar putea face cu JF-17 mai ales daca tinem cont de pretul foarte scazut al acestui aparat, pe care pakistanezii vor integra si avionica occidentala, pe langa cea chineza, aparatul putand folosi atat armament vest cat si chinezesc sau rusesc. Astfel modestul JF-17 Thunder s-ar putea dovedi in anii ce vin un concurent foarte serios, daca nu pentru avioanele noi de generatie 4++, macar pentru ofertele de avioane second-hand.
Un avion ieftin, robust, operat deja cu statisfactie de catre pakistanezi si care poate accepta orice tip de avionica, acest lucru fiind un real avantaj pentru cumparator, la pachet cu pretul scazut de achizitie si operare…
GeorgeGMT
Foarte tare.
Foarte respectabile eforturile unei tari extrem de sarace de a realiza totusi ceva. Jos palaria in fata pakistanezilor.
Daca fabrica 150 de bucati pentru ei merita ca la export nu cred ca o sa faca mare afacere
Pentru noi care vrem 48 de bucati nu prea are rost
Noi avem nevoie de un aparat usor de antrenament care sa aiba si capacitati de lupta: IAR 99SC sau vreo alta dezvoltate
A naibi…. Vecinii lor aia de is in BRICS nu is capabili sa faca nimic cu Tejas ala..
Exact la asta ma gandeam si eu…
pakistanul nu are in fortele aerirene nici un dublu motor reactiv de lupta. asta ar fi o slabiciune pt niste forte aeriene cu pretentie. a avut decat AQ-5 dar le-au retras. era o discutie pe un bloc de a lor ca ar vrea sa ia J-11(Su-27 chinezesc) si era mare dezbatere si dilema, dar nu prea erau rusii de accord ca chinezii sa exporte avioane produse dupa licenta rusa.cred ca era vrb de cum se imparteau banii.