General maiorul Catalin Adrian Moraru, adjunctul sefului Departamentului pentru Armamente, ne ofera destule indicii despre viitorul Armatei Romane, din punctul de vedere al dotarii si mai ales despre viitorul industriei de aparare romanesti, intr-un interviu acordat Observatorului Militar.
Dar haideti sa luam pe rand.
Fortele Aeriene
Faimosul deja F-16A/B la mana a treia din Portugalia, ne este prezentat ca pe o mare victorie si un imens salt inainte fata de situatia actuala (cunoastem cu totii ce a insemnat “Marele Salt Inainte” al idiotului de Mao Ze Dung in China!). Domnul general are si dreptate, pai fata de o duzina de Lancere care isi zboara cu grija ultimele posibile ore, F-16A din Portugalia, cu cele 4000 de ore disponibile, este un mare pas inainte.
Insa fata de nevoile reale de aparare ale Romaniei acest program este doar o gluma proasta, atat prin numarul de avioane cat mai ales prin procedura de achizitie folosita.
Se mai aminteste aici si de refacerea resursei la unele elicoptere Puma Socat, poate chiar modernizarea unor Puma la standardul Socat, dar nu se spune nimic despre o posibila inlocuire a acutalei motorizari cu sisteme energetice Makila, un lucru care ar creste cu adevarat capacitatea de lupta a IAR-urilor Puma.
Fortele Terestre
Nimic nou, nimic foarte util ci doar promisiunea ca ceva tancuri, TAB-uri si alte vehicule isi vor primii in sfarsit mentenanta. Aici trebuie sa facem o partanteza, mentenanta nu se face cand ai o criza la hotare ci tot timpul anului, sa anunti ca o parte din tehnica antica avuta va fi reparata este jenant. Lumea, adica oamenii care traiesc in tari normale, se inarmeza in cazuri din acestea nu se apuca sa cumpere acum bateri si uleiuri de motor. Asa cum RoMilitary a mai scris despre situatia parcului pe roti sau senile din Armata Romana situatia care este pur si simplu dezastruoasa!
“De asemenea, este prevazuta o suma considerabila si pentru achizita de consumabile, acumulatoare, anvelope, uleiuri speciale, filtre, care sa contribuie la refacerea resursei de lupta a echipamentelor necesare.”
Practic nu exista tehnica de lupta viabila in parcul rece, iar o parte importanta din vehiculele aflate in stare operativa nu functioneza, asa cum este cazul unui numar semnificativ din tancurile TR-85M1, trase pe dreapta din lipsa de piese de schimb, tancuri care alaturi de TR-85, nu au beneficiat NICIODATA de un program de mentenanta la fabrica producatoare.
Mai aflam ca urgenta-urgentelor este o integrare de tip C4ISR – Comanda, Control, Comunicatii,. Computere, Informatii, Supraveghere si Recunoastere… Suna impresionant?! Suna, dar credeti-ma oricat de impresionant ar suna, aceasta integrare, foarte binevenita de altfel, n-are ce sa integreze, pentru ca nu ai ce face cu C4ISR daca n-ai trasportoare, avioane, nave de lupta, obuziere, rachete AA, adica n-ai ce integra, decat poate sa ai niste ecrane frumos colorate si sa faci poze invadatorului…
Intrebat in ce faza este programul TBT 8×8, domnul general ne explica ca totul este bine, desi nu s-a primit nici macar un singur leu pentru dezvoltarea acestuia. Mai aflam si ca ACTTM-ul este in cautarea unui furnizor pentru motor, trasmisie, tren de rulare, care sa fie integrate pe carcasa deja existenta?!, DAR… Domnul general mai spune si ca: “ Intr-o etapa ulterioara , vom dezvolta colaborarea cu o firma care va avea capacitatea industrial sa-l si realizeze!” Pai Moreniul ce e domnule general, fabrica de bastoane?!
Adica si cu alte cuvinte, vom importa un trasportor la cheie, la care noi ii vom putea atasa cel mult carcasa, daca o vom realiza si pe aia.
Industria de Aparare Romaneasca
Zice domnul general :“ Fireste, nu se pune problema transformarii companiilor din ROMARM care fac blindate, tunuri, munitie în firme IT. Acestea vor prelua mentenanta echipamentelor deja existente, pâna la expirarea duratei de viata si alte companii care exista sau vor aparea, dar care lucreaza cu o tehnologie noua, vor asigura necesarul armatei. In în cadrul ROMARM vom pastra elemente de infrastructura criticas si ma refer aici, de exemplu, la productia de pulberi si explozibili sau blindate, dar numai a celor care sunt importante si eventual, în timp, pot fi transformate dupa concepte moderne.”
Adica “Hai nooc si ne vedem la parastas! Pana atunci va uram…multa sanatate!”
Fortele Navale
Citam direct sa nu mai pierdem vremea, ce modernizare, ce inarmare?! “La Fortele Navale, urmeaza sa andocam unele nave pentru reparatii si încercam sa reluam un subiect vechi, modernizarea, cu minimum necesar, a fregatelor Regina Maria si Regele Ferdinand. În limita resurselor, vom încerca achizitia unor sisteme de comanda-control si pentru protectia antiaeriana a fregatelor. Însa rezultatele nu vor fi vizibile înainte de trecerea a doi ani de la momentul în care vom începe o procedura de achizitie”.
Nema racheta anti-nava, antiaeriene, sonare, etc, etc.
Si cu asta basta, bineinteles daca cele 700 de milioane de lei chiar vor fi alocate, lucru de care incep sa ma indoiesc din ce in ce mai sincer. Nimic nou, nici un program multianual de inzestarre, nimic pentru industria noastra in afara unor revizii, dar lucrul cel mai crunt este viitorul, acolo unde se pare ca vom importa cantitati foarte mici de tehnica militara si vom ajunge incet-incet sa avem doua Jandarmerii si peste toate o Politie de Frontiera mult mai modern dotata decat cele doua structurii de forta in uniforma.
Vreau sa fiu cat mai explicit posibil, nu-l condamn pe generalul Moraru, dansul ne explica cam ce poate face Armata cu praful de bani primiti in plus. Nu-i treaba lui sa lanseze programe de dotare multianuale, nu are posibilitatea sa critice hotararile imbecilului de guvern si una peste alta nu-i aduc omului nici un fel de acuza pentrru ca nu-l cunosc, ba din contra ii multumesc ca ne-a lamurit ce si cum. De altfel parca se simte in tonul domniei sale o usoara amareala si putin dispret, dar asta e…
Asta nu inseamna ca am un respect prea marcant pentru actuala conducere a Armatei. Nu stiu cati din generalii nostri, cu mult prea multe stele pe umeri fara de dimensiunile si dotarea Armatei, chiar isi merita functiile si gradele, atat timp cat sunt exemple de generali care si-au luat chiar si doua stele in mai putin de patru ani, si cum Romania nu a fost in razboi in ultimii patru ani, aceste avansari la exceptional sunt macar discutabile, atat timp cat avem 1700 de colonei.
In WW2 o divizie sovietica tipica era comandata de un colonel, iar un Battle Group al US Navy este comandat de un contra-amiral (general de brigada in FT – 1 stea), iar noi avem generali care comanda astazi 7-8 MIG 21 Lancer cu resursa expirata, fata de 90 de aparate de lupta, un portavion, 4-5 distrugatoare si crucisatoare, 1-2 submarine de atac si un intreg arsenal nuclear – in cazul unui amiral american de o stea.
Dar daca vrei sa faci praf moralul unai forte armate, distruge sistemul de inaintari reulamentare in grad, baga de-a valma idioti si pupincuristi, da-le stele si grade celor care nu le merita si atunci tot esafodajul de incredere in lantul de comanda se duce dracului, cu rezultate de-a dreptul catastrofale pentru forta de lupta a intregii structuri si pentru eficienta ei. In caz de razboi oare ofiterii nostri de front chiar vor asculta ordinele unui general-politruc numit in functie pe criterii de slugarnicie fata de clasa politica?! Chiar credeti acest lucru?! Voi in locul lor le-ati asculta?! Ati avea incredere in judecata unui ofiter superior pe care il cunosteti ca idiot si numit pe ochi frumosi?!
Increderea in lantul de comanda este piatra de bolta a moralului unei unitati luptaoare…
GeorgeGMT
„Domnul general are si dreptate, pai fata de o duzina de Lancere care isi zboara cu grija ultimele posibile ore, F-16A din Portugalia, cu cele 4000 de ore disponibile, este un mare pas inainte.”
Sigur ca da. 21 nu zboara decat cu vreo 8-10 mii de euro pe ora de zbor. Si tot sunt probleme. Sa te tii cand F-16 o sa dubleze acest cost, sa vezi ce-o sa intinda alea 4.000 de ore disponibile pe vreo 40 de ani. Cu asa pas inainte… mai bine lipsa.
Adevarat doar ca F-16, chiar si „A” are o disponibilitate mult mai mare si poate integra un arsenal decent, la raza decenta si o incarcatura de lupta idem.
Categoric ca la peste 20000 de euro per ora o sa fie dureros…
Dar faza e ca pe noi ne avantajeaza doar raza de actiune, tradusa prin timp petrecut in aer, mai mare. Ca pentru Politie Aeriana e fix pix arsenalul pe care il poate cara F-ul. Sa nu ne mintim totusi, se vor alinta cei de la RoAF ca-i multirol doar cat vor tine bombitele si rachetele din lotul de armament care vine o data cu avioanele, dupa aia se va renunta lejer orice alt tip de misiune cu exceptia interceptarilor.
Da.
Mig 21 daca avea integrat un radar serios… cu o raza de detectie de minim 150-180km (problema e antena radarului si coiful care e prea mic) si daca wvea integrat armament gn python 4 si 5 dar si racheta Derby si Mica, cred ca inca 2-3 ani putea sa mai stea in dotare pana reuseam sa achizitionam macar 48 avioane multirol
Radarul de 21 Lancer – Elta 2032 – este inca un dispozitiv foarte bun, perfect capabil sa foloseasca rachete BVR de tip Derby, din pacate ai nostri nu cumparat si racheta.
dece sa te mai chinui sa mai carpesti cand puteam sa avem Griphen noi si eram si parteneri cu 10%
George, ce surse ai pentru informatia 20.000/ora ?
Dupa alta sursa 7000E/ora:
http://militar.infomondo.ro/actualitate/romaneasca/jas-39-gripen-cel-mai-redus-cost-per-ora-de-zbor-dintre-f-16-f-18-f-35-eurofighter-si-rafale.html
Calculele americanilor, cu toate costurile incluse, situeaza F-16 C/D pe la 20-24.000 $ ora, la ei acasa, in SUA. F16 A/b, cu resursa pe jumate dusa ia mai mult
Costurile alea, daca nu ma insel, iau in calcul doar una sau doua componente, de-asta au iesit atat de mici. Sunt insa destule documente oficiale, mai ales americane, cu privire la costul real de exploatare a avioanelor. F-16 C/D sare de 21.000 de dolari, F-35 ajunge spre 40.000 de dolari, Eurofighter e pe la 20.000 de euro si tot asa… De Gripen parca cehii ziceau ca e pe la 12-15.000 de euro.
F-16 AM/BM la mana a treia sigur sare si el de 21.000 de dolari per ora. Are nevoie de considerabil mai multe lucrari de mentenanta decat C/D.
Corect Marius,
Asta incercam si eu sasubliniez cand am scris materialul despre exploatarea F-18 australian in a doua jumatate a vietii sale.
Daca nu inlocuiesti mare parte din piese, inclusiv motoarele, le exploatezi la dublul costului!
Ar tebui sa urmareasca cand aduc biciclete chinezesti la magazinele ANAF. Poate gaseste si un arc second han.
ce dimineata frumoasa 🙂 ))
da….ce dracu sa mai zici….astia se uita cu fruntea sus nerabdatori, la ziua in care o sa dispara ce a mai ramas din industria de aparare….
lichelele cancerigene sunt in amandoua tabere
Generalul seamana izbitor ca si caracter cu toti agarici din Armata Romana din perioada interbelica care achizitionau avioane prost proiectate si apoi se bateau cu pumnul in piept zicand ca suntem foarte bine dotati…..
Ma ce ma enervati cu totii cand ziceti „agarici” .
Ia vezi (vedeti) aici : http://ro.wikipedia.org/wiki/Horia_Agarici .. a aavut si o melodie :””A plecat la vânătoare Agarici A plecat ca să vâneze bolșevici…” (si am auzit ca un pilot sovietci o folosea ca melodei de .. betie! A sutit discul de la aia obligati s ail incartiruiasca. SI DA! Stia cine era Agarici!)
Un excelent pilot, un „tragator” si mai bun vuni(era instrictor la scoala de tir) . Ca ma rog legenda a fots mia mare decat pilotul .. e normal (stiu ceva de la un alt pilot ..)
Degeneratie de #######, pui de ############################# , samd . Ma apuca dracii cand vaz ca la tembeliziuni ca este pomebit Vraciu (care a luptat ptr US Navy Bun . Stimabil samd) INSA despre ai nostri … se mai zice daor daca au ajuns prin puscarii . In rest ? Agarici ajuns cuvant de ocara, Dobran necunsocut .. Bâzu pomneit doar ca era print (56 victorii) samd. Si cand a murit Ioan Dicezare stirea nationala a fost ca a murit tatal lui Leo de la Strehaia!!!
Generalu asta seamana teribil de mult cu voi astia …
Corect Ghita, ne-am batut joc, de fapt am ignorat complet valorile si eroii nostri, si inca nu ne-am oprit!
Calmeaza-te.
George Volceanov / Dictionar de argou al limbii romane – Editura Niculescu 2007:
agarici, agarici s.m. (adol.) om prost / nerod / tâmpit.
Sezi bland. Vezi anu Dictionarului? Stii ce e ala argou?
Da stii ce e ala agarici ? Daca nu ma in sel este cma tot una cu pogoniciul. Adica ala (de obicei un copil mai mairosr sau o femeie) care , la arat ducea (mana) boii/ caii atelati la plug. Ca sa mearga drept , sa fir brazda dreapta nu serouita.
Insa argoul ala .. cam ii banuyi prvenineta. Copii laati in spaytele blocului simguri, in grupuri care isi creeaza propria lor „subcultura” (adica inculti oana peste poate) in care „se rade” de te miri ce – de ex daca dau peste sfaturi despre cresterea puyilor de curca (o belera! Curcile au o mortalitate de te sperii) incept sa rada ca li se pare haios. Ce? Nici ei nu stiu! Daca zici „brisca” de fata cu ei incep sa rada – cred ca este u cuvant obscen.
Ma rog asa au crewcut si asa au ramas.
Insa nu incerca sa imi impui ca standard acest mediu viscereal a si incultural.
Imbecili sunt imbecili o sa moara …Di pacate o sa produca copii la fel d eimbecili sau mai rau!!
Esti ridicol, pe cuvant. I-ai bagat ghera in gat bietului vx pentru ca a folosit un argou pe care tu l-ai asociat aiurea. Ai o stare de exaltare nihilista nelalocul ei.
Jignesti niste generatii pe care nu le intelegi. Uneori nici eu nu ii inteleg, dar asta nu inseamna ca trebuie sa-i fac imbecili, degenerati si mai stiu eu ce. Nu inteleg ce vrei sa demonstrezi cu asta. Dar, in fine, fiecare are dreptul sa-si exprime opinia.
Multumesc Cosmin….:)
Daca tot va apuca dracii ,zic mai bine sa faceti ceva constructiv….degeaba sunt idei la generatia dinaintea mea daca nu sunt puse in valoare ci doar canalizate intr-o forma de dezgust fata de generatia dupa ’90.
1700 de .. colonei?
Adica fiecare pluton cu colonelu’ lui? Sau sunt si colonei comandanti de grupa?!
In cep sa il inteleg pe Stalin care a simtit nevoia sa epureze nitel functiile de comanda…
bai ce prostii spui uneori, daca ar fi dupa tine i-ai impusca si pe pensionari..
Ma robi detsteptule nu imi atribui mie ideile peldeasto-baesesco0telerptual-limsaisne.
Eu zic doar ca 1.700 colonei e nitel prea mult. Cate unu de ploton. Ca avem o sttructura de grade (nu alcoloice) cam ciudata .. sau cu8m zicea odata un maior :”ba s-au inmultit lentcoloneii parca prin diviziune. Acu m20 de ani cand vedeau uin lent colonel leatu de abia mai putea saluta de groaza.. Azi daca rastorana vreo 3 nimnei nu conserva ca sunt mai multi ca adjutantii” Asta era prin 74.
Eu m-as multumi sa ii raresc din pix. Ca colonel sa insemne din nou ceva .
Tu inseamna ca nu sti in ce au constat epurarile lui stalin si care au fost efectele.
Pe langa asta ce vina au oamenii ca au grade ?
Eu zic ca gandesti inainte sa dai drumu la cuvinte.
Cred ca vrei sa spui ca sistemul e tembel si ca unii l-au facut asa ca sa profite de el. Dar de la asta la epurarile lui stalin….
Inteleg ca pe net poti sa spui orice tampenie dar nici chiar asa
Ma robi stiu destul de bine in ce au constat epurarile lu Stalin.
Insa faptul ca incep sa inteleg parte din sictirul Calaului tuturor POpoarelor asta nu inseamna ca automat ii preiau si metodele de a rezolva problemele. Adfica eu m-as multumi ca din pix sa mai tai din colonei. Adica comandati de brigada .. p[oate (la cat sunt de debile brigazile astea lt col e deja cam sus), sta maj la divizie, sefi importatanti in minister .. samd da! Da nu mai multi colonei decat capitamni sau plontoneri ma!! Economie … ca e criza nu te uita la mine ca pinguinu la valiza!!
In rest sunt de acord cu Stalin numa in ce priveste nihilistii, anarhistii si trotzchisti. Astora le-as prescrie si eu ceva vitamina C96 adminsitrata inctrac arnian.
@Ghita
Mai nou,avem si un al doilea Comandant Suprem ai Armatei.In tara asta,toata lumea vrea sa conduca pe cineva.
Cifra este una oficiala…
Deci mentenanta….
Bugetul alocat MApN pentru acest an(2014), este cam de 6,8 miliarde de lei (1,5 mld. euro),adica putin peste 1% din PIB.Guvernul ii mai aloca(sper) aproximativ 10%.
Romania ocupa pozitia 51(in anul 2013) intr-un top al celor mai inzestrate forte armate din lume,intr-un clasament care cuprinde 106 tari, potrivit globalfirepower.com
Suntem pe locul 57 in lume in functie de marimea PIB-ului,tot pe anul trecut.
Pe hartie,cica avem circa 1.100 de tancuri, 1.535 de vehicule blindate, 1.360 de lansatoare de rachete, 129 de avioane, 82 de elicoptere, 3 fregate şi 73.350 de cadre militare.Cel putin asa sustin cei de la Ziarul Financiar in data de 28.04.2014.
Si tot acelasi ziar,la aceeasi data,afirma:”Airbus Helicopters (fosta Eurocopter Group), parte a grupului aeronautic EADS, al doilea jucător de pe piaţa aeronautică la nivel mondial, intenţionează să deschidă în România o linie de producţie de elicoptere civile de tip Super Puma, potrivit unei propuneri de pe ordinea de zi a adunării generale de la producătorul român de elicoptere IAR Braşov.
Astfel, pe ordinea de zi a AGA programată pentru data de 29 mai 2014,figurează „analizarea şi luarea unor decizii pe marginea solicitării Airbus Helicopters privitor la implicarea SC IAR SA în proiectul de deschidere a unei linii de fabricaţie de elicoptere de tip SuperPuma MK 1 în România“.
Daca noi nu vrem sau nu stim sa ne ajutam,vad ca ne ajuta altii.Ca sa nu zic ca ne obliga.Desi ar fi o blasfemie,aproape ca imi vine sa ii multumesc Piticului Atomic de la Kremlin.
Pentru cei care doresc sa aiba o zi senina,ar fi interesant de observat cum s-au distribuit din Fondul de Rezerva al Guvernului,la sfarsitul anului 2013,cei 557.305.000 de lei spre biserici si anumite primarii.Partea interesanta este ca la MAI au ajuns 12 milioane pentru bunuri şi servicii si la MApN 1.800.000 de lei fara destinatie explicita.
Urmaresc si eu acest blog cu multa pasiune si speranta ca postarile de aici vor influenta in vreun fel decidentii nostri sa faca ceva si pentru armata. E strigator la cer ce se intampla in tara asta. Udrea a avut un buget de 4 mid euro din care 1 mld euro i-a cheltuit pe parculete, stadioane si panselute la sate…Cu banii astia cumparau F16 plus off sett-ul…Biserica e abonata la buget.. Daca ar mai taia din bugetele primariilor banii pe care ii arunca pe panselute, reasfaltari de dragul spagilor si alte cheltuieli prostesti, s-ar gasi cu siguranta bani pentru inzestrare.
Cineva spunea aici (George GMT cred) ca politicienii au o singura frica : media !
Ma gandesc daca administratorii acestui site ar incerca sa puna presiune pe ei incercand o colaborare cu TV. Ar avea cu siguranta alt impact ! Si ma gandesc la Antena 3 (Radu Tudor de ex.)
Avem deja un fel de colaborare cu TVR/Biziday… dar ocazional.
Si cu dl Radu Tudor mai comunicam, tot ocazional…
TVR e subordonat guvernului, nu-si permite sa puna puna presiune, dar un post tv privat poate…
doar ca cel privat nu vrea nici el, avand anumite simpatii politice.
Dl. Moise Guran e neutru politic si e prestatar de servicii catre TVR, nu angajat.
Biziday este emisiunea lui Moise Guran si a echipei lui, ei au contract cu TVR-ul. Daca TVR renunta la ei, se pot muta linistiti la alta televiziune – nu cred sa-i refuze cineva.
@Airson
Nu te supara,dar unii dintre noi CHIAR nu urmarim A3.
Scuze, dar nu cei de aici trebuie informati, ci publicul larg…Nu fac propaganda pentru niciun post tv, am vazut doar ca Radu Tudor pare mai implicat pe chestiunile armatei, nu stiu cat de credibil e…
Radu Tudor este un tip bine pregatit, din pacate lucreza unde lucreaza, are si el rate, familie, etc. A fost pentru o vreme corespondentul Jane’s in zona, asadar stie ce vorbeste, dar nu poate vorbi mereu ce stie.
Radu Tudor asta ar trebui sa scrie si el niste chestii sub pseudonim.
Datele alea sunt expirate demult. Nu mai avem noi 1100 de tancuri nici pe hartie. Sau 129 de avioane? Cifra aia cred ca e de prin anii 90 inainte de aderarea la NATO. Acum poate 20-30.
Cifra este de anul trecut.Dar repet:Este DOAR pe hartie.Asa,ca sa avem cu ce ne lauda!
@Mandrean Paul
Cifra e de anul trecut adica au postat-o aia pe globalfirepower anul trecut poate, dar ea nu este in realitate de anul trecut. Crede-ma, anul trecut nu aveam 129 de avioane si 1100 de tancuri, astea sunt cifre vechi si expirate.
Da!! noi avem toate alea, sau cel putin carcasele lor!! Problema e ca 80% din ele nu mai pornesc…
nu shtiu dc, sper sa ma insel, dar prea mirose faza asta cu alocarea a 700 de lei pt.armata a mare inginerie financiara si a mare mediocritate din pct. de vedere a ceea ce se vor face cu ei si utilizarea lor pt. armata. in ce buzunare vor ajunge mare parte din acesti bani, si cate vile, masini sau cadouri pt sotii si amante se vor lua din ei…? normal prin aceleas vechi metode de umflare exagerata a preturilor si a licitatiilor truncate si atribuite baietilor destepti abonati la banul public,care vor cotiza procentual pe linia ierarhica in sus…ce au facut guvernele patronate de basescu traian din 2005 pana in 2012 pt apararea tarzii? = NIMIC au distrus armata romana si au amputate-o asa cum au facut cu intreaga Romanie. iar papagalii usl nu sunt in stare sa repare nimik si dardaie in chiloti de frica ue si sua, plus ca nu stiu cum sa mai ciuguleasca ceva pt acolitii lor care ii sustin la guvernare. politruci incompetenti si corupti.
Incetarea productiei de armanent (raman muniti) a fost decisa in strategiea de aparare a tarii de anul trecut. S-a decis trecerea de la o industrie capabila sa faca tancuri, transportoare, tunuri la una care va face interfete de soft si ehipamente aeronautice:
„….sa treaca de la actualele elemente de industrie grea la elemente de echipamente digitale sii aerospa]iale. Aceasta este viziunea aprobata în CSAT, în strategia din decembrie 2013.”
Asa incat nici macar carcasa pt. TBT nu se va produce in tara, totul se va importa.
Se urmeaza modelul de succes din anii 1916 si 1939 cand importam cam tot.
Oare in caza de conflict de unde vom importa echipamente ca sa putem inlocui pe cele distuse? Pt. ca presupun ca von importa din vest dar acele tari vor fi si ele in conlict cu adversarul nostu, pt. cine vor produce fabricile din acele tari? Normal ca pt. tara lor, iar Romania… Se pare ca Romania are nevoie de noi eroi si monumente pt. acestia.
NATO a devenit o gluma porasta dar prosta, deoarece nu poti fi dacat prost cad faci pana prostului:
„În al treilea rând, campania libiană a arătat o serie de vulnerabilități operaționale și de planificare. În pofida superiorității numerice și tehnologice covârșitoare împotriva unui inamic slab dotat militar, coaliția s-a confruntat cu penurii de muniție și armament în mai multe zone.„.
http://www.agerpres.ro/externe/2014/03/21/romania-nato-10-ani-nato-are-nevoie-de-o-strategie-sudica-10-07-06
Daca in Libia cu un adversar vai steau lui nu au fost in stare sa isi indeplinesca misiunea si au ramas fara munitie cum credeti ca va putea lupta contra Rusiei?. Evrica a strigat CSAT-ul roman transforma industia de aparare din una care produce arme care consuma munitie in una care produce soft care nu consuma munitei … e, este ca noi e dastepti in felul acesta in caz de conflict nu o sa ramanem fara munitie.
Ce fel de strategie de securitate este acesta in care iti inchizi capacipatile de productie? Securitate a carei tari? Ca a Romaniei cu siguranta nu. Ar trebuii facut ceva ….
@ Hannibal Post Time 13 mai 2014 la 9:38
Da, ar trebui facut ceva acum, cat inca mai este munitie.
Iti dau dreptate pentru ca problemele logistice au fost inclusiv in Bosnia, loc ce era la doi pasi de jucatori seriosi din nato. Dar orgoliul national al jucatorilor nu a permis o oarecare uniformizare a dotarilor.
Iar noi, mandri si cu pieptul de arama vom lua de la fiecare cam ce au de aruncat iar la o adica vom spune doar /n-am avut noroc/. (In nici un caz nu se va spune /n-am avut minte/ …
si avand in vedere aceasta strategie de tot rahatu, nu crezi ca cineva rau intentionat a vrut sa fie ea impusa, ca din prostie sigur nu a facut-o, ar fi fost culmea.
sunt impresionat…anunta mentenanta la tehnica de parca am fi cumparat 200 de leo 2 a6 nou nouti fabricati in tara, care au adus si cateva mii de locuri de munca…te doare capul cu astia…
Ca sa o spunem si pe aia oabla, faptul ca aloca cei 700 mil. Ron pentru revizii si piese este tocmai pentru ca e ani buni, in unele cazuri pana la 10 ani, echipamentele nu au mai beneficiat de o revizie sau reparatie capitala.
Ori cand te pregatesti de un posibil conflict in urmatorul an, lupti cu ce ai in acest moment, cu conditia sa functioneze 🙂
Deci prin aceasta logica, alocarea este corecta, insa cum am spus si aici
http://www.rumaniamilitary.ro/10-mai-si-capacitatea-de-lupta-a-armatei-romane
este nevoie si de o a 2-a faza, cea pe termen mediu si lung, la care pregatirea ar trebui sa inceapa cat de curand. Ce ma deranjeaza este ca la a 2-a faza nu prea doresc sa implice industria nationala, modernizand-o! 🙁
Am crescut printre avioane si am o nostalgie pentru MIG21, dar sunt pe duca si depasite…Ce-ar fi fost daca in ’88-89 ar fi luat MIG 31 ? Ar fi avut aceeasi soarta ca MIG 29 ce zace pe MK…?
MIG 31 este doar un interceptor, nu prea am fi avut ce face cu el, mai ales la teritoriul nostru. Si foarte scump de operat.
MIG 29, un point defense dedicat era ideal, tot asa cum astazi F-16 sau Gripen ne-ar veni ca o manusa.
E .. ar fi fost cam cu „cantec” dpv politic insa in anii 90 cu nu cu multi bani .. se puteau achizitiona MIG 29 noi (numa cca 6-7 milioane $$$) sau si mai nbine SU 27 (8-9 milioane $$ bucata) . Daca mai „dadeai” le faceai „platforma” adica le burduseai cu avionica israeliana , cu rachete idem sau amerloce.. si ar fi fost de studiat o remotorizare cu altceva… PLus elicoptere ca nu erau scumpe nici alea ..
Asta ma rog la rubrica „idei crete am si IO!”
Lasa-me bre nu ma mai amara, si acum ma uit cu jind la 29SMT… Am fi putut avea si noi ceva asemanator.
armata romana si industria de armament care inca poate sa faca treaba este inmormantata incet incet
o sa ajungem la fel ca si in 1940 !!!
Exact pe modelul „40.
@ George GMT
No, vezi tu Coane George, la noi lipseste ceva esential, si anume un lobby / ONG / organizatie etc formata din fosti militari (cu ceva mai mult cortex si discernamantul adiacent) care sa evidentieze PUBLIC & PERIODIC problemele acute ale inzestrarii Ro Army, punand astfel presiune pe politrucii din toate partidele 🙁
Mai apare cate unu` din cand in cand care spune, asa cu cu juma` de gura, ca suntem in cooroo gol si cam atat 🙁
Tu, Marius si alti frumosi nebuni luptati sa faceti ceva bun pentru „clubul Steaua”; dar unde sunt „stelistii” aia de cariera, aia care pot spune cu subiect si predicat ca „suntem in kkt”???!!! De ce nu se organizeaza? Dc nu vorbesc??? Legal, au tot dreptul de a isi exprima parerea, si totusi………
Da, este esential ca problemele majore sa fie cunoscute public, se va crea o presiune si din partea acestuia. Poate mapn ar beneficia de un sprijin pe care nu poate sa-l ceara…
@Jimmy. Exact asta e si marea mea durere! De ce militarii aflati in rezerva nu ies in strada pentru a denunta distrugerea capacitatii militare?! Este o intrebare foarte buna, pe care le-am pus-o si eu, fara sa primesc insa un raspuns coerent.
poate nu ies in strada pentru simplul motiv ca atunci cand comenteaza sunt imediat schimbati
Rezervistii ca rezervistii dar unde e toata populatia ?
ce spune generalul despre C4ISTR e corect – asta e prima prioritate – trebuie sa stii ce vine spre tine si sa poti sa-ti iei masuri.
partea a doua, cu masurile, depinde de ce ai – iti faci strategia dupa disponibilitati.
daca nu ai nimic sau esti mult inferior, caz Yugoslavia vs. NATO, macar iti securizezi infrastructura critica si iti ascunzi lucrurile mai de valoare…
Asta e cea mai mare tampenie. Partea proasta este ca sistemele de comanda si control se evalueaza de catre NATO – de unde si dorinta romanilor de a puncta in acest domeniu. Dar sisteme de comanda si control sa comande si sa controleze ce? Cui ii foloseste un sistem de comanda si control integrat la nivelul unui batalion pe echipat cu TABC-79 si ARO? Ca uite, asa frumos, ai ingropat cateva zeci de miliarde in tehnica ce nu mai reuseste sa iasa din parcul auto. Si cui ii foloseste asta (in afara de firmele care au luat banul, bineinteles)?
imi pare rau, dar nu ai dreptate.
un sistem de comanda si control, comunicatii securizate si culegere de informatii e mult mai important decat orice avion sau tanc am cumpara (care oricum nu ar fi destul ca sa ne batem cu rusii), e primul lucru care trebuie facut.
In aparare, te poti descurca cu ce ai – chiar si cu pusca, mine, grenade, RPG, etc. – in fata unui invadator – poti face pagube mari insa ai nevoie de comunicatii, coordonare si culegere de informatii altfel habar n-ai ce faci.
vedem niste vecini in necaz acum care nu au comunicatii securizate si asta face ca toata armata lor tancuri, avioane, etc – sa fie practic inutilizabila ca un tot – practic e sparta in mici detasamente independente si la o adica au toate sansele sa se omoare intre ei. Sa ne amintim si la noi de episodul Otopeni de la revolutie.
eu prefer sa plec de la un sistem C4ISTR si sa merg de acolo cu dotarile, de la prastie pana la avioane supersonice.
La o adica….si va veni cat de curand peste noi vrasmasul de la rasarit, de asta sunt sigur, noi suntem carne de tun, domnilor! In halul in care suntem acum, doar Dumnezeu ne mai poate ajuta. Insa totul are o limita, iar cum la barza chioara ii face Dumnezeu cuib, ma indoiesc ca la noi o sa mai tina ca cata oara! 🙁 Poate el chiar are grija de noi….inca odata….poate!
cezar
dumnezeu este in cer
cum vine vorba dumnezeu iti da dar nu-ti baga-n straita
http://www.ziare.com/international/rusia/vocea-rusiei-bucurestiul-zangane-armele-criza-din-ucraina-este-mana-cereasca-pentru-politicieni-1298609
Stiu ca nu trebuia sa-i mai bagam in seama, dar am vrut sa arat ca presa noastra cretina asta face si nu e bine deloc. oamenii astia par sa nu inteleaga deloc!
A se citi pe asta fond muzical :
https://www.youtube.com/watch?v=PHtBHBc12qk
Dom’le astia ma fac sa rad .. ca de faza cu plansu , scuitapu’ in san, aprinsu’ lumanarii “feri doamne!” am cam trecut .
E de-a dreptul grotesc pana la rizibil ca azi, tinand cont si de evenimente sa te “lauzi” ca poate vei face tancuri mentenanta al ceva tancuri TAB-uri si alte vehicule. {ia astea ar trebui sa porneasca imediat nu?!
Sau cestia cu “vom dezvolta colaborarea cu o firma care va avea capacitatea industrial sa-l si realizeze!” – adica Moreni nu are decat capacitate imobiliara? Cumva si-a epuizat si capacitatea de a furniza fier vechi otelarilor … turcesti?!
Ssa nu mai zic de cestia cu transformarea companiilor din ROMARM care fac blindate, tunuri, munitie în firme IT!! RIZIBIL!!
Prea multa “gandire” bazata pe “simbol” (sa trecem la oara ORRORpei centrale), prea multa actiune de genu “sa dam un semnal” (de ex sa ne radem in cap, sa ne punem belciug in nas si sa ne aia in ##r ca sa ne aratam vestici) , prea mult “virtual”, prea multa critica literal-moral-filozficeasca, , orea multa scremere “intelctuala” jmechereasca de pusti cu bube pe fata!! Prea mult “nu se poate”, “ nu se adminte”, “nu este posibil” si “azi in secolul XXI nu e ca in sec XIX” de parca un cap in gura si un genunchi in #### nu te pun jos in anul 2014!!
Asta ne este patura “ganditoare” din care se aleg sefii … Ca imi vine sa zic ca 25 de ani de “libertate” cam anarhica pretins “democratica” s-au dovedit mai districtivi decat 50 de “comunism”!!!
Sau cum zic putem pune la granita plancarete “Stimate invadator fii bine venit! Cere si iti vom da si muierea din patu’ nost. Insa iarta-ne nu vei avea ocazia sa ajungi erou incarcat cu decoratii decat la Counter Stricke!”
Acum puteti savura adevaratul imn ..
https://www.youtube.com/watch?v=tukTX3ijVOk
Asa ca adio si pe lumea ailalta!!
http://www.realitatea.net/datoriile-istorice-din-industria-de-aparare-sterse-ponta-oricum-nu-pot-fi-platite_1438834.html
ar ajuta la ceva stergerea datoriilor ?
Din punct de vedere practic la nimic. Sa nu uitam ca banii aia ii datora statul … statului. Pe de alta parte daca Ponta ar fi un politician smecher (e doar un imbecil) ar acorda suma de 1mld lei fabricilor respective intr-o rectificare bugetara de urgenta cu obligatia ca banii aia sa se intoarca la buget. Practic o operatie din pix..
In fine, Romania!!! Astia sunt asa de prosti incat nu stiu nici macar cum sa traga spuza pe turta lor…
http://www.realitatea.net/crin-antonescu-in-vizita-la-producatorul-avioanelor-f16_1438781.html
„Liderul liberal a susținut că există o excelentă cooperare între România și SUA în domeniul militar, iar faptul că țara noastră a optat, spre exemplu, pentru avionul F16 atunci când a trebuit să aleagă un avion multirol pentru Forțele Aeriene, arată puternica dimensiune a cooperării în sectorul securității dintre cele două țări.
„Creșterea bugetului pentru Apărare în România, pe care PNL o susține fără reținere, poate reprezenta o oportunitate și pentru întărirea cooperării economice a parteneriatului strategic dintre România și Statele Unite. Cooperarea cu prestigioasele companii americane din domeniul apărării poate să aducă investiții pentru industria de apărare din România, noi locuri de muncă și parteneriate tehnologice de substanță”, se precizează într-un comunicat citat de AGERPRES.”
Ehei,ce repede a schimbat nenea Crin macazul.Acum un an si ceva spunea:”SUA încearcă să folosească toate pârghiile de influenţă în cercuri politice externe, începând, din păcate, spun sincer şi cu mare regret, începând cu ambasada SUA la Bucureşti, cu ambasadorul, în speţă, care este evident părtinitor”.Acuma spera ca americanii au uitat.
pai nu e deloc o contradictie – el spera acum ca SUA sa foloseasca parghiile alea de care vorbea el ca sa-l ajute sa iasa presedinte…
problema e ca nu au mai trimis aia ambasador in Romania asa ca va fi mai greu sa se amestece.
sa fie intru-n ceas bun , sa se apuce odata de lucru !!
romania are o armata de catering si ospatari. romania nu are o armata profesionista dotata corespunzator. putinii oameni care mai fac ceva sunt marginalizati si in final nu se realizeaza nimic.
sa va intre bine in cap: armata romana e buna pentru patrulare si atat.
Romania are o armata foarte bune pregatita, si profesionista. Cine crede altceva nu cunoaste.
🙂 etete, ai primit voie sa postezi! 🙂
Uite, ca Romania are armata pregatita te sustin si aduc personal dovezi vazute cu ochiu meu azi pe undeva prin tinutul Dobrogei.Se facea ca pe la ora 11 ma gaseam cu oaresce treaba pe langa un poligon, si numai ce iata ditamai aratarea de Tatra cu trailer dupe ea! Si pe trailer cin’ statea ? Un maret camion Dac obosit saracu de calarit dealurile Babadagului bombardate mereu de americani. Si sa vezi nenorocire… Tatra ,care tragea voiniceste pe drum drept si asfaltat facu ce facu si plezni ceva in ea de atata efort de i se imprastie lichidu vital pe sosea,uleiu adicatelea…Si acuma stateau baietii si se cam uitau ,ba la Dac , ba la Tatra, si nu prea gaseau par in cap sa se scarpine.Peste vreo ora , cand trecui inapoi, ce sa vezi,ca ai avut dreptate ca armia romana e pregatita, cine urca catinel la deal cu Dacu’n spinare in timp ce pe langa ea mergea un mandru ostas al bravei noastre armate care tragea cu ochiu la sarma cu care legasera furtunu ,sa nu cumva sa mai sara odata ?Tatra, bineinteles!
Probabil si acuma sunt pe drum saracii… oricum ,s-au descurcat la fata locului cu materiale locale!
Am si eu o intrebare!
Daca starea armatei e asa de precara de ce nu fac si militarii petitii peste petitii ca sa-i zapaceasca pe trantorii politici?
@ Wandoo N……
Un banc despre sirma 🙂
Un neamt bate drumeagurile din Romania pitoreasca cu Mecedesul Nou nout ……de la atitea hirtoape ii sare toba de la esapament chiar linga ograda unui roman ce se uita cu admiratie la vehicolul acoperit cu praf …… neamtu se da tacticos jos se uia sub masina , vede problema dar nu mai gaseste colierul care fixa toba …. vede ca nu are ce face si cere ajutor de la romanul nostru istet … se uita taranu sub masina vede chhestiunea , se repede la gard ,ia o sirma din el si leaga virtos toba de caroserie si tubulatura …… multumeste neamtu si pleaca mai departe si-si zice …
AI NAIBI ROMANI , TOTI ZIC CA SINT SARACI DAR PIESE DE MECEDES GASESTI LA EI PE TOATE GARDURILE 🙂
Si de ce nu as avea voie sa postez.Dvs care sunteti tari in gura si doar laudati sau faceti misto sunteti niste comentatori acceptati dar daca vine unu ca mine fost inginer proiectant multi ani in domeniu mecanic utilaje grele si va spune ca nu e bine ziceti ca nu as avea dreptu sa postez.Atunci bagati gunoiu sub pres si mintiti ca pe limpu trecut ca purceaua are 13 purcei.Daca este un site deschis trebuie sa spui si bune si rele si ceilalti comentatori sa te combata.Daca vrei sa afli mai multe despre mine tasteaza Dacu dd , despre limba dacilor, ziare romania libera, istoria, etc si vezi cum ma lupt cu dusmanii romaniei.Dupa aia mai vorbim ,ca de bascalie suntem buni toti.
@Dacul-dd. Dupa cum vezi poti comenta linistit, doar ca, comentarile tale trebuie aprobate pentru inca o perioada. Cu totii suntem cateodata nervosi, stiu asta din proprie experienta. In curand vei fi OK.
http://cabalinkabul.wordpress.com/2013/01/14/germisara-ce-stim-de-fapt-despre-limba-daco-getilor/
si
http://ioncoja.ro/amestecate/urmasii-romei/
si
http://www.cotidianul.ro/cetatile-dacice-din-muntii-orastiei-231554/
si
http://adevaruldespredaci.ro/cum-a-fost-cu-putinta-sa-dispara-limba-dacilor-dupa-cum-sustin-unii-istorici/
si multe altele .DD vine de la DACIA DEFENCE si nu are legatura cu Dan Diaconescu care a aparut cu aceste prescurtari mult dupa mine si nu am vrut sa-mi schimb pseudonimu.Pa fraierilor.
dacul dd
nu chestionez profesionalitatea soldatilor
dar pe ce te bazezi matale ca armata romana este foarte bine pregatita
cu tehnica din 1900 toamna ?
Am var care este tanchist si mi-a spus ca la exercitiile comune cu alte tari romanii sunt cei mai buni.E vorba de doi trei ani in urma.
http://www.realitatea.net/datoriile-istorice-din-industria-de-aparare-sterse-ponta-oricum-nu-pot-fi-platite_1438834.html
Parerea mea este ca doar se schimba metodele de furat.
A trecut perioada de tranzitie in care fiecare a luat ce a vrut fara sa dea socoteala datorita „vidului legislativ”.
Acum , ca omul de rand a inceput sa inteleaga cate ceva din demo_cratie
se schimba metodele.
Avem inamic , tarile mici tre sa puna umarul la reinarmare .
Buna solutie pt iesirea din criza .
Inamicul nu a existat acum 20 ani deoarece trebuiau lichidate utilitatile.
E cumva si Moreni-ul pe lista? Si care sunt de fapt cele incluse in Romarm?
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-17243760-guvernul-pregateste-stergerea-datorii-industria-aparare.htm
http://adevarul.ro/news/politica/cu-ochii-rusia-atentie-ungaria-1_5370fdf80d133766a89750e4/index.html?utm_source=realitatea&utm_medium=http://adevarul.ro/news/politica/cu-ochii-rusia-atentie-ungaria-1_5370fdf80d133766a89750e4/index.html&utm_campaign=CrossPromo
@ PREDA PAUL …
Ce furnizeaza NATO membrilor Ungaria si Bulgaria ?
SECURITATE …… fata de Rusia .
NATO furnizeaza gaze acestor membri ?
NU !
Rusia alimenteaza aceste doua tari din NATO cu gaze ?
DA !
Relatiile celor doi membri NATO cu Rusia sint excelente ?
DA !
ATUNCI CE CAUTA UNGARIA SI BULGARIA IN NATO ?
@buzu
NATO nu este o alianta anti-Rusia. Si nu e in razboi cu Rusia. Deci nu e nici o problema ca Ungaria si Bulgaria sa fie in alianta si sa aiba si relatii bune cu oricine vor. Si noi am putea avea relatii bune cu China de exemplu.
@vector ……
of vecine …ai dat cu bita in balta 🙁 ……
NATO a fost constituita tocmai in eventualitatea unui atac al URSS ….ca acum se numeste Rusia nu schimba cu nimic amenintarea …
sau ai crezut si tu ca celebrul scut antiracheta din fostii sateliti URSS este indreptat impotriva ICBM-urilor iraniene …. 😉
http://ro.wikipedia.org/wiki/Organiza%C8%9Bia_Tratatului_Atlanticului_de_Nord
Esenta este ca cine este in NATO nu prea are relatii bune cu Rusia .. ..sau asa ar trebui …. impus , ordonat …….
problemele aliantei incep dim momentul cind unii membrii ai aliantei au prea bune relatii cu fostul si actualul inamic …… si cind mai si depinzi energetic de inamic …apare adevarata problema :
LOIALITATEA !!!!!
loialitate demonstrata nu pe vreme de pace , ci pe vreme de conflict
Germania , Bulgaria , Ungaria acum nu prea sufla in gura ursului …… si asta va fi nenorocirea pentru noi …
doar stii si tu …… Germania este Gigi contra la impunerea sanctiunilor …Franta ii calca pe urme ….o sitii pe aia ” frati ucrainieni , nu-i mai prigoniti pe separatisti ……saracii de ei sint si ei oameni ” ….. tradus : ” sa va ia zbenga , ne stricam afacerile cu ivanii din cauza voastra ” …. dar de …membrii NATO furnizeaza armament inamicului …. ce mai conteaza ce au fost si sint inamici ……bistari sa iasa …… Mistral , Centru de antrenament pentru trupele speciale ale ivanilor ……
eu am mai spu …inca nu am vazut inca senila de neamt sau francez prin Romania ….. in schimb americanii au baze la noi …… asta spune multe …si daca lui Putinj ii sare erectia ca intr-o luna sa invadeze toata europa de Est ca asa i-a soptit Dughin ca are noroc la urmatoarea luna noua ….. nici nu vom mai vedea urma din aliatii nostri europeni prin Romania …..
asa ca NATO , cel mare si viteaz este cam gaunos …si Putin speculeza foarte bine acest calcii al lui Ahile …..
de aceea aceste 4 tari enumerate si care sint pe continentul europen vor avea o trista soarta … unii pentru tradare , altii pentru somnolenta si afaceri cu dusmanul …… au spus-o altii luminati , care au vazut cite ceva printre frinturi pe autostrada timpului …..
@buzu
Vecine, tu vezi lucrurile nitel mai monstruos. 🙂
NATO e alianta defensiva erga omnes. Adica impotriva oricui ar ataca-o. Nu e alianta anti-Rusia. Cat timp nu e in razboi cu Rusia sau in situatie conflictuala grava similara cu cea din timpul Razboiul Rece, relatiile intre statele membre si Rusia sunt relativ normale.
Cat despre partea economica…. Tu chiar iti doresti ca Germania, Franta si ceilalti grei ai UE sa impuna sanctiuni economice maxime Rusiei? Asa de mult tii la Ucraina? Pentru ca sanctiuni economice severe inseamna comert afectat, sector energetic afectat, activitate economica afectata, multe locuri de munca pierdute. Iar noi depindem de Zona Euro ca de aer si de investitii straine. Esti gata sa reintram in criza economica de dragul Ucrainei? Eu nu. Ucraina nu e in NATO deci nasol moment, ne pare rau, condamnam, dar asta e. Asta e practic ceea ce au zis toti greii Euro-Atlantici.
Linia rosie e la granitele NATO. Tarile NATO din zona au niste atacuri de panica acum dar de-asta au fost trimise aici nave, avioane, vin bosii de la Marea Poarta sa ne calmeze etc….
@ vector …….
vecine , iti spun asa la un pahar de suc ….eu nefgiind alcoolic din 1982 🙂 , ca vreme de 43 de ani batuti pe muchie de mareme RAZBOI RECE , alianta NATO a luptat impotriva URSS …deci din 1949 pina prin 1992 …… apoi disparind URSS …NATO a continuat sa existe chiar daca Dujmanu era in moarte (Clinica) …… acum s-a aflat ca nu era mort si ca a inviat in 2014 dupa scripturi ….;)
normal ca eu vad lucrurile horror ……. ba is chiar numit panicard de unii vecini
…..
normal ca dupa ce in 1992 ti se spune , intr-un mesaj supraconstient in starea treaz in somn , ca o sa vina WW3 la un moment dat extrem de precis …..incepi si studiezi problema …….
atitia ani a fost anti URSS ….altcineva nu era inamicul aliantei …Chinezii atunci erau ocupati cu marele salt inainte prin orez …… chestia aia cu alianta e indreptata impotriva cui o ataca este pentru profani …nici acum inafara de Rusia nu ar putea ataca alianta cu foarte mare succes fara ca pina la urma sa nu o ia pe spinare ……..acum daca mai repeti nerozia inca nu ai trecut examenul de initiat ……. deci, daca mai repeti prostioara iti spun rusinica si-ti pun si nota 4 cit catalogu’ de mare …. 🙂
atunci era impotriva URSS acum este impotriva Rusiei …
sa-ti spun un secret :
capitala tot Moskova se cheama 😉 ….lupu rusesc isi schimba denumirea dar capitala ba ……. 🙂 ……
si-ti repet ….. problema cu scutu antiracheta nu minte …au pus scutu impotriva Rusiei tocmai in fostii sateliti ai Dujmanului ……brrr , ce umilinta pe fostu Dujman ….:))))))) ……. pe vremea URSS , NATO inca nu inventasera Scutu 🙂
@buzu
Deocamdata nu a reinceput razboiul rece deci comparatia cu relatiile NATO cu URSS nu e valabila.
Tu pleci de la o premisa gresita (NATO e anti-Rusia), si apoi nu intelegi de ce rezultatul obtinut nu e logic (tari care au relatii bune cu Rusia sunt in NATO).
Apoi nu confunda SUA cu NATO. Intr-adevar, SUA e anti-Rusia, insa SUA nu decide de capul ei in NATO. Daca NATO ar fi fost pe atat de anti-Rusia pe cat crezi atunci in 2008 ar fi primit Ucraina si Georgia. SUA a vrut, insa nu a reusit sa-si convinga aliatii NATO.
Alianta NATO a avut numai comandanti numiti de USA. Deputy-ul e de regula UK. Comandantul ala are dubla subordonare US si NATO organizatia de la BXL.
Ca bani USA contibuie la organizatie cam cu 70% fonduri, restul de bani Germania, UK si Franta.
Unitatile importante sunt sub comanda si supervizia USA. Se mai numesc comandnati din celelalte 28 de tari dar tot USA supervizeaza totul in alianta. In a odata vorbesc de organizatia NATO.
Unitatile US care actioneaza sub comanda NATO comanda totul in organizatie.
Angajatii pot fi platiti de tarile de origine asa cum sunt cei militari sau de organizatia NATO…sunt si romani care lucreaza asa cu contract limitat.
Deci inca odata USA conduce efectiv, practic organizatia NATO. Comandantul Breedlove nu ar lua nici o decizie peste capul Pentagonului. Dar NATO poate lua decizii peste capul SMG.
@ vector ……
offfffffffff , vecine ce ma fac eu cu tine …… eu inteleg ca-s obosit ca am bagat azi la betoane ..dar tu ?
sa o iau batrineste ca sa te fac sa pricepi :
” La constituirea ei, ideea de baza a alianței, menținută timp de peste 50 de ani, era aceea a realizării unei apărări comune, credibile și eficiente. În acest sens, în articolul 5 al Tratatului se specifica: „Partile convin ca un atac armat impotriva uneia sau a mai multora dintre ele in Europa sau in America de Nord va fi considerat ca un atac impotriva tuturor si, in consecinta, daca se va produce un asemenea atac armat, fiecare dintre ele, exercitand dreptul sau individual sau colectiv la autoaparare, recunoscut de articolul 51 al Cartei Natiunilor Unite, va da asistenta Partii sau Partilor atacate, prin luarea in consecinta, individual si concertat cu celelalte parti, a acelor masuri ce vor fi considerate necesare, inclusiv folosirea fortei armate, pentru a restaura si a mentine securitatea zonei Nord-Atlantice.”
Această frază s-a referit la început la cazul în care URSS ar fi lansat un atac împotriva aliațiilor europeni ai Statelor Unite, în urma căruia SUA ar fi trebuit să trateze Uniunea Sovietică ca și cum ar fi fost atacată ea însăși. Totuși temuta invazie sovietică din Europa nu a mai venit. În schimb, fraza a fost folosită pentru prima dată în istoria tratatului la 12 septembrie 2001 drept răspuns la Atentatele din 11 septembrie 2001.”
intext gasesti fraza :
” Această frază s-a referit la început la cazul în care URSS ar fi lansat un atac împotriva aliațiilor europeni ai Statelor Unite, în urma căruia SUA ar fi trebuit să trateze Uniunea Sovietică ca și cum ar fi fost atacată ea însăși. Totuși temuta invazie sovietică din Europa nu a mai venit. ”
SCRIE CLAR URSS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
URSS care a avut si are si azi capitala la Moskova si care azi se numeste Rusia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SURSA :
http://ro.wikipedia.org/wiki/Organiza%C8%9Bia_Tratatului_Atlanticului_de_Nord
DECI PREMIZA MEA ESTE EXTREM DE CORECTA SI E BAZATA PE ISTORIA UNICULUI INAMIC AL ALIANTEI VREME DE 43 DE ANI !!!!!!!!!!!!!
capisci ??????????????
te analizez puncual si frazeologic :
„Deocamdata nu a reinceput razboiul rece deci comparatia cu relatiile NATO cu URSS nu e valabila. ”
vecine , pe vremea razboiului rece ,GRANITELE ,erau fixe …ori acum ele sint fluide si au inceput sa se deplaseze spre NATO !!!!!
ACUM intelegi de ce NATO e in alarma ????????
Deci nu mai este RAZBOI RECE pentru ca acum e deja RAZBOI CALDICEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!
si o chestie esentiala :
Nucleul NATO este SUA !!!!
SUA si-a oferit ajutorul Europenilor pentru a-i feri de sovietici , nu invers !…saracii europeni ei erau linga URSS !!!!
iar problema NEPRIMIRII Georgiei si Ucrainei in NATO tine de Putin ….si asta a fost exact inainte de summitul de la Bucuresti din 2008 tu poate ai uitat , eu NU !!!
” La presiunile sale, Georgia și Ucraina nu au fost admise ca membre NATO la Summit-ul din 2008 de la București.”
SURSA :
http://ro.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin
DECI , eu am dreptate !!!! 🙂
@ vector …
Tema pentru acasa …:
http://ro.wikipedia.org/wiki/R%C4%83zboiul_Rece
buzu
ce cauta ungaria si bulgaria in nato si in u.e
opinia mea este ca sant un cal troian al rusiei
care vor fi folositi cand va fi nevoie
@ Preda Paul …….
Cam asa ceva … vezi si vechimea acestor doua tari in solda URSS si vechimea in solda NATO …..
Eu daca as fi Sefu’ NATO as interzice orice fel de relatii economice si militare cu MARELE INAMIC DE LA RASARIT ……
dar asa cind un sfert din alianta depinde de gazul si petrolul inamicului , se pune insasi existenta aliantei in caz de onflict ……
ca iarna (razboi ) nu-i ca vara (pace ) ……
dar spune asta imbecililor de afaceristi corporatisti …….fara natiune , fara mama fara tata …..
razboaie sa fie ca arme facem destule …..
si Putin e specialist in problemele Germaniei de Est …… Dresda sa traiasca , cit a fost spion acolo 5 ani a tot studiat terenul ……
iar Karmic , Germania inca nu a platit pentru cele doua razboaie mondiale generate ….rau ai generat , rau vei primi … iar Karma nu iarta …….. NICIODATA !!!!
As ruga pe cei care pun link-uri, sa exprime intr-o propozitie ideea principala.
Altfel, citim pasareste ca de exemplu: „cu-ochii-rusia-ungaria” (!?)
Cand ai 77 de postari de citit, a te plimba din link in link devine obositor.
Inchei la fel de scurt:
„Procoror lipseşte oraş mănăstire maici chef. Substitut refudat pără vini procoror. Tremur viaţa me, nu mai putem merge cafine. Facem responsabil guvern.”
🙂
O intrebare buna la tembelizunea care nu place lu’ Zeus.ro… daca aliatii ne-ar apara daca nu am fi in stare sa rezistam singuri ceva timp …
Dupa parerea mea , daca s-ar petrece o agresiune si Romania nu ar rezista destul (atat cat sa poata ailati sa isi mute fundurile si catrafusele incoa) .. ar zice pardon cu regret constatam decesu’ lu’ aliatu’ acu’ sa discutam cui revin bunurile decujusului .
Fiindca ar fi cam greu de iescsplicat lu’ contibuabilu’ lu’ Licuricii, ala neamt sa nu mai zic italian sau portocalez ca trebe sa isi sacrifice bunastrea si mai rau ptr niste oligofreni care nu au fost in stare sa reziste cat de cat… Care au dat bani pe limuzine si vacante la mare asteptand sa ii securizeze altii (Na de o pilda. Elvenineii sun t sunt amenitati de nimeni. Dar au si grija sa fie excelent pregatiti)
Sa nu mai zic ca alti vreo 2 aliati ar risca sa fie interesati asa de un pataj al mistenrii dupa modelu din filmul Zorba Grecu’ (englezoiaca inca nu a murit da stau i-a luat deja cam totu prin casa ..)
Se mai zice ca azi grsiunile e mai cu perdea si masca. Ca in Crimeea dintai .. nu se prea stie.
Multam incsa din anii 90 se facea teoria celie de-a treuia parti si a razboiului sub acoperire.
Insa o operatiune din asta gen Crimeea este favorizata si de un stat slab incapabil sa asigure ordinea pe teritoriul sau. Aici iar venim la cestia cu capacitatea. Ca chiar daca isi baga coad dracu si copii sai cunoscuti ca GRU, KGB, CIA, O intrebare buna la tembelizunea c are nu place lu’ Zeus.ro… daca aliatii ne-ar apara dca nu am fi in stare sa rezistam singuri ceva timp …
Dupa parerea mea , daca s-ar petrece o agresiune si Romania nu ar rezista destul (atat cat sa poata ailati sa isi mute fundurile si catrafusele incoa) .. ar zice pardon cu regret constatam decesu’ lu’ aliatu’ acu’ sa discutam cui revin bunurile decujusului .
Fiindca ar fi cam greu de iescsplicat lu’ contribuabilu’ lu’ Licuricii, ala neamt sa nu mai zic italian sau portocalez ca trebe sa isi sacrifice bunastrea si mai rau ptr niste ologofreni care nu au fost in stare sa reziste cat de cat… Care au dat bani pe limuzine si vacante la mare asteptand sa ii securizeze altii (Na de o pilda. Elvetienii sunt sunt amenitati de nimeni. Dar au si grija sa fie excelent pregatiti)
Sa nu mai zic ca alti vreo 2 aliati ar risca sa fie interesati asa de un partaj al mostenrii dupa modelu’ din filmul Zorba Grecu’ (englezoiaca inca nu a murit da stau i-a luat deja cam totu prin casa ..)
Ar mai fi cestia care se zice ca azi se practica masca si perdeluta cunoscute ca „a treia parte” samd adica destabilizare ca in Crimeea. Da tot Crimeea arata ca mai este nevoie si de un stat slab care nu isi poate controla teritoriul. Slab economic (asta a dus la moartea clinica a Ucrainei) insa si militar.
Ca daca este puternic si are o armata bine dotata si hranita …cam greu chiar daca isi baga dracu’ coada si copii sai cunoscuti ca GRU, KGB, MI 5 sau 77 ori CIA. Ca ar gasi mai putini dispusi sa riste DACA au asa o vaga banuiala ca se trezesc cu armata pe cap si apoi se rizica ceva numit curte martiala care sa ii intrebe de ce ba?!
Si ar mai fi de zis ceva. Chiar daca Rusia azi nu are ganduri prea mari ASTA este azi. Maine va fi mai aproape de noi. Si daca vom fi slabi … aia este.
Cum se zice intre lupi nu te apuci sa behai .. e mai bine sa zdagane ferstrele de supersonice si tancuri!!
@ Bizonu’ ……
acum si tu …
pai noi sintem tara Mioritei …….. be he he , be he he ….sau vrei sa ne punem sintetizator de voce va sa facem si noi ca lupul : hauuuu, hauuuuuu …dar cred ca nici de astea nu avem ….. 🙁
cind ne-or invada ivanii sper sa fim alimentati de americani pt ca restu europenilor inca nu am vazut prin Romania …… nici acum nu prea se intereseaza de flancul lor estic …lor le arde doar de gazul rusilor si nu care cumva sa-i supere pe rusnaci si astia sa le taie gazul …..
faza cu C4ISTR nu e chiar asa tembela. Cred ca la C4ISTR s-ar mai putea baga niscaiva firme romanesti >>>>>>> care pot primi contracte >>>>>> care …. intelegeti voi ce vreau sa zic. ai contract cu statul si ai spate in politica – afacerile merg, banii vin, si suntin pe cine si ce trebuie sustinut.
si in continuare se subfinanteaza o armata de lingai (zic de gradele superioare in exces) care, pentru a-si pastra niste solde fara sa faca mare lucru (ca n-au ce sa comande) vor perpetua o opereta din asta de care aia care stiu ce se intampla rad de se sparg.
Nu s-a comandat in 38 sau 39 batiste pt ofiteri la firma cu tacsu Lupeascai ? ba da, la pret triplu fata de piata. c’asa i in tenis. armata romana avea atunci mare nevoie de batiste …
oricum, e o bataie de joc generalizata la adresa noastra, si parca lumea e drogata. e un circ parlamentul ala. nu se trezeste nici unul cu sange in instalatie sa puna piciorul in prag ? sa spuna lucrurior pe nume ? in tot parlamentul ala nu e nimeni care intelege ce se intampla in armata ?
@NICOARA …..
cind dulaii din politica si armara si etc…… din toata Romania se bat pentru un singur ciolan , si acela prapadit , normal nu or sa vada ca inamicul le pune din umbra plasa la toti deodata in cap …..
Atentie , se filmeaza : dubla in 2014 la anul 1940 …..
http://jurnalul.ro/stiri/externe/rusia-interzice-sua-folosirea-de-rachetele-rusesti-pentru-lansari-in-scopuri-militare-americanii-vor-fi-izgoniti-si-dupa-statia-spatiala-internationala-668024.html
Bre SSI-ul nu apartine Rusiei ci este o cooperare intre sase tari, si ESA are rachete nu numai Rusia, iar noile navete americane nu mai au mult pana sa zboare. Rusii se baga singuri sub sanctiune, pierd o gramada de bani si pana la final s-ar putea ca ei sa fie aia scosi din programul SSI.
Americanii isi vor lansa satelitii cu ajutorul rachetelor europene din Guiana Franceza…
@ M.C. …
era de asteptat :)))
niet motoare RD ( din alea bune cu pre-circuit de ardere )
niet ISS……
acuma Obanana sa iasa in fata si sa spuna de ce nu a pastrat macar o naveta functionala pentru cazuri de urgenta ……. nu am nimic cu negri dar negrul asta este un dobitoc ……. mai deunazi impunea NASA politica corecta fata de musulmani ……. :))) ….
IMBECILITATEA SE PLATESTE !!!
Intrebare…
Noi mai avem M85?
Pe wikipedia cica mai sunt 114…da’ nu le-am vazut la trageri deloc…
Acelasi e si pe Msta-s….
https://www.youtube.com/watch?v=wroa029gI1c
@ M. C de alea M85 nici eu nu am vazut si cine stie daca or mai fii active si pe unde . Fostele regimente si actualul batalion de la mine din muncipiu nu au decat M 81.
Cat despre faza cu acelasi ca pe MSTA , NU E . Sunt diferite ! Ala al nostru provine din copaia chinezeasca a lui D-20 .
Pe cand asta de zici tu e altu http://en.wikipedia.org/wiki/152_mm_howitzer_2A65 .
https://www.youtube.com/watch?v=Uh26XeTVv6M
3:03 – 3:23
@ M.C. …
Best ……. in this world…. :))))))))
Soarta europenilor este pecetluita !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
” În chestiunea sancţiunilor, francezii şi germanii adoptă o poziţie moderată: nu vor sancţiuni, însă le vor susţine dacă Putin continuă să destabilizeze Ucraina. În schimb, ţări precum Marea Britanie şi Cipru sunt ferm împotriva sancţiunilor, deoarece acestea vor avea un efect şi asupra propriilor sectoare financiare, şi susţin, în schimb, varianta unui boicot energetic. Pe de altă parte, acest boicot se confrunta cu o puternică rezistenţă din partea statelor din Europa de Est, cum ar fi Bulgaria şi Slovacia, care depind aproape în întregime de gazul rusesc.
Sancţiunile economice reale ar fi în mod evident costisitoare pentru europeni. Potrivit unui raport confidenţial al Comisiei Europene, Germania ar trebui să ia în calcul o pierdere de 0,9 % a creşterii economice în acest an şi de 0,3% anul viitor. Situaţia pare chiar şi mai sumbră pentru alte ţări.
Multe guverne sunt, de asemenea, sceptice că sancţiunile l-ar putea face pe Putin să dea înapoi. În cercurile germane de politică de securitate, acest rezultat este considerat aproape imposibil. Măsurile implementate până în prezent de Occident ‘nu au insuflat prea multă frică’ lui Putin şi apropiaţilor săi, după cum indica un oficial din domeniul securităţii. Rusia are o datorie externă mică şi rezerve valutare mari, ceea ce îi permite o situaţie de tranziţie de cel puţin doi ani – timp suficient pentru a găsi noi cumpărători şi rute de distribuţie pentru gazul rusesc.
Deşi cele 28 de state membre ale UE încearcă din greu să proiecteze un sentiment de unitate pentru exterior, diferenţele de opinie se fac resimţite în reuniunile interne. Cancelarul Merkel se teme că, în cele din urmă, lipsa de unitate a Uniunii ar putea ajunge la suprafaţă, iar Putin ar realiza astfel unul dintre obiectivele sale importante: divizarea europenilor.”
CONCLUZIA E TARE AMARA !!! :
” Deşi cele 28 de state membre ale UE încearcă din greu să proiecteze un sentiment de unitate pentru exterior, diferenţele de opinie se fac resimţite în reuniunile interne. Cancelarul Merkel se teme că, în cele din urmă, lipsa de unitate a Uniunii ar putea ajunge la suprafaţă, iar Putin ar realiza astfel unul dintre obiectivele sale importante: divizarea europenilor.”
Si odata divizati , europenii vor fi o mina de oi in mina pastorului Putin !!!!
SURSA :
http://epochtimes-romania.com/news/de-ce-sanctiunile-ue-la-adresa-rusiei-sunt-o-cacealma-der-spiegel–217311
Sincer, nu înțeleg de ce vă agitați atât. Lăsând Europa deoparte, românii , obișnuiți să stea mereu cu fundul la istorie, vor face, iarăși, o alegere istorică anul acesta și în cel mai scurt timp toți cei care plângeau după Miguri sau Suhoi , după T 72 etc își vor vedea visul cu ochii: ne vom întoarce la matcă și totul va reveni la normal.
🙂 Nu prea crez. Si mie imi plac MIG-urile si Suhoiurile, da mai de la departare asa. Rusia este mult mai slaba decat lasa sa se vada.
Si eu sper sa ma insel….
hm…..apropo de PVP….doar ce am „descoperit” si eu PVP HD….chiar nu puteau macar sa ia versiunea aia? ba chiar putea fi inlocuitorul intregii „flote” de vehicule pentru plimbarica
Moise Guran – Biziday 13 Mai – despre intentiile Rusiei vis-a-vis de Odessa si Transnistria, dar si despre industria de aparare si offset:
http://www.biziday.ro/2014/05/14/biziday-marti-13-mai-2014/
Preşedintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu – obiectivul ar trebui să fie ca România să devină a şaptea putere economică a Europei.
“România a avut până în prezent două mari proiecte naţionale – intrarea în NATO şi intrarea în UE. De ceva vreme, eu, cel puţin, consider că România nu are niciun fel de proiect naţional şi funcţionează mai degrabă ca o frunză în vânt: vine FMI, spune ceva, face ce spune FMI; pleacă FMI, face altceva. Dar, în orice caz, e aşa, un fel de mişcare mai degrabă aş califica-o drept haotică”, a spus Tăriceanu.
http://www.romania-actualitati.ro/industria_de_aparare_inlocuita_de_diplomatie-61732
poate macar in ceasul al 12 lea se mai misca ceva. poate …
Totusi cica vrem sa cumparam torpile (pentru Marina):
http://www.mediafax.ro/social/mapn-vrea-sa-achizitioneze-18-torpile-usoare-antisubmarin-pentru-suma-de-16-5-milioane-de-euro-12606272
totusi sunt doar 18