Domnule Antoniu, mai exista aviatie militara la noi in tara?
Aviatia militara a existat la noi in tara incepand cu anul 1909 si a cunoscut o dezvoltare continua, nu de putine ori pe interese oculte. Am avut o industrie dar nu s-au produs avioane de prima linie.
Se intampla sa cada avioane si din motive tehnice?
Da… Avioanele de lupta de prima linie au fost importate, cele de scoala au fost fabricate aici, unele de calitate inferioara. De abia incepand cu anii ’40 si in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial am inceput sa fabricam avioane de calitate. Insa dupa razboi am fost fortati sa ne oprim.
Unde se fabricau?
Am avut la Bucuresti fabrica ICAR, la Razoare, unde a fost fabrica de ventilatoare, fabrica SET la Obor unde a fost fabrica de pompe. Am mai avut fabrica IAR din Brasov, cea mai mare din tara. Au mai existat fabrici mai mici, dar nu merita mentionate. IAR Brasov asta a fost bombardata in 1944 si a oprit fabricatia. Dupa razboi, rusii au zis ca nu mai este nevoie sa fabricam, ne dau ei avioane, dar incet, incet s-a reanceput cat de cat cu avioane simple, mai usoare. Trebuie sa recunoastem ca Ceausescu a relansat industria aeronautica la scara mare. Tot ce s-a fabricat in tara, avioane de transport, utilitare, de scoala, militare, majoritatea sub sigla IAR, au fost avioane la care s-a folosit inalta tehnologie, inalta calitate, avioane care sunt inca in serviciu, se folosesc pentru zbor in scoala militara de aviatie, sunt cumparate de privati.
„S-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare care sa creeze noi tipuri de avioane”
Dupa 1990 au fost interese externe care au gasit punctual slab in Romania.
Am fost stimulati sa ingropam aceasta industrie, am desfiintat Institutul de Cercetare in domeniu. Uitati-va si dumneavoastra. Fabrici exista si astazi, ROMAERO SA, IAR SA Ghimbav, SC Craiova SA care nu mai fabrica nimic, mai au cativa salariati. Din 1990 nu au fabricat mai nimic. Mai repara cate un avion din an in Paste. Singura fabrica care a reusit sa se mentina este AEROSTAR Bacau, care a fabricat, dupa 1990, avioane fabricate aici s-au vandut si in SUA. Dar s-a saturat piata pentru ca nu exista un institut de cercetare in domeniu care sa creeze noi tipuri de avioane, modele noi…
Ideal era ca modernizarea aviatiei militare, in ceea ce priveste aviatia de vanatoare, de transport, de scoala si elicoptere sa se faca cu avioane fabricate in Romania. Aviatia de vanatoare a inceput modernizarea in decembrie 1989 cu avioane de ultima generatie MIG-29 importate din fosta URSS.Ma avem aviatie militara ca aviatie de lupta?
Mai avem MIG-urile 21 care in curand vor iesi din circulatie, MIG-urile 29 le-am abandonat si am continuat cu vechiturile. Noi ne-am culcat pe o ureche, ca lasa, ne apara NATO. A mai fost politica asta in 1936, cand tot un inginer de aviatie cu serviciul tehnic al aviatiei a tot insistat – “Mai, oameni buni. Haideti sa moternizam tehnica, sa cumparam licente si sa le fabricam ieftin, sa punem in miscare fabricile. Sa construim avioane din metal, nu din lemn. Sa dezvoltam industria si dupa asta o sa mearga singura. O sa aiba tot ce-i trebuie”. Cercetare… A mai spus ca trebuiesc importate materii prime, in curand va incepe razboiul si se vor inchide granitele. Nu l-au ascultat, si l-au dat afara din aviatie, in final s-a dovedit ca a avut dreptate.
Sursa: RevistaVIP.net
Posibil ca Dl. Dan Antoniu sa aiba dreptate cand sustine ca „Ceausescu a relansat industria aeronautica la scara mare”.Dar sa fim sinceri:nu ne-am putut compara niciodata cu marile puteri in domeniul aviatiei.Si Dl. Antoniu are dreptate cand afirma ca nu am fost lasati sa avansam in acest domeniu.
Nimic nou sub soare, istoria se repeta.
In primavara anului 1939, in disperare de cauza, inginerii romani au realizat IAR-80, care parea a fi raspunsul la lipsa cronica de avioane de vanatoare performante. Mai putin cunoscut este faptul ca desi avionul era la nivelul celor mai performante realizari ale tehnicii mondiale, industria romaneasca nu a fost capabila sa fabrice armele de bord, astfel abia dupa 1941, pe baza unor licente germane am fost capabili sa-l fabricam in serie mare, dar era deja tarziu.
Istoria s-a repetat cu IAR 93 in anii ’80, cu IAR 99 ina anii ’90.
Probabil azi suntem in stare sa fabricam un supersonic multirol, dar suntem in stare sa-l echipam cu electronica necesara?
Pentru a fi cat de cat la nivelul tehnicii de azi singura cale este trensferul tehnologic si fabricarea macar partiala a tehnicii in tara. Romania are nevoie de 100 de avioane de prima linie si oricat ar costa merita macar incercata varianta de fabricatie locala (partiala ), macar asa o parte din bani s-ar intoarce in economie si acest lucru este valabil pentru intreaga dotare a armatei. Inventarea mersului pe jos si a apei calde nu-si mai au sensul azi.
Modelul Turciei este cel de urmat ! Intai sa fabricam sub licenta si abia apoi sa incercam o proiectare cat de cat independent.
Off topic dar e interesant:
http://adevarul.ro/international/europa/csibi-barna-l-a-spanzurat-avram-iancu-rusia-cauta-aliati-Tinutul-secuiesc-1_53ce3e7a0d133766a8a52fe9/index.html
cezar era de stiut ca rusii ai sprijina pe maghiari
E un personaj „interesant ” ,cum ii si Rogozin ,latra cam mult si ar cam trebui cineva sa il reduca la tacere 🙂
E bine ca avem cercetator istoric in domeniul aeronautic, ca aeronautica e istorie la noi 🙂
Aici de retinut sunt urmatoarili 🙂
„Am fost stimulati sa ingropam aceasta industrie”
Unii din conducere probabil au fost stimulati mai bine decat altii ca sa ajute la ingropare. O atentie o maslina 🙂
Plozii lor cu doctorate prin strainatatzuri va vor conduce 🙂 da’ asta e alta discutie 😉
„Noi ne-am culcat pe o ureche, ca lasa, ne apara NATO”
Sa vie mam-mare Alianta 🙂
S-a dus ‘Ipu’ (copyright GMT 🙂 ) AKA Chiormandantu Suprem la NATO sa ceara ajutoare 🙂
„Nu l-au ascultat, si l-au dat afara din aviatie”
Pai daca le incurca afacerile 🙂
A mai spus si Flogger ca si acum cine are idei si vrea sa faca ceva este privit ca un ciudat si indepartat din sistem.
„E bine ca avem cercetator istoric in domeniul aeronautic, ca aeronautica e istorie la noi ”
Nu este adevarat, eu cu ochii mei am vazut in vara asta zburand un IAR 99 deasupra orasului Ianca, si astazi un ’21 la MK. Basca ca varu’ are din nu stiu ce interese pe MK numa’ 4 Globemaster-e.( ca Galaxy nu crez sa fi fost. Ma rog, nu am ochii atat de bine formati sa le deosebesc)
2 buc avioane sigur mai misca.
Concluzia: avem , de mai dam si la altii
dan
mai este operativ aerodromul de la ianca
din pacate nu
cred ca sunt 10 ani de cand este desfiintata unitatea.
IAR-ul era doar in trecere……..
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-17723641-nu-ramana-spus-una-din-doua-familii-romani-nu-are-componenta-niciun-salariat-angajat.htm
http://www.realitatea.net/patru-milioane-de-romani-nu-au-vazut-niciodata-marea-paradoxal-printre-ei-sunt-si-constanteni_1487680.html
Scorpion!
http://www.euronews.com/2014/07/17/farnborough-textron-scorpion-budget-military-jet-aimed-at-cash-strapped-/
eu il doar ca inlocuitor al A-10 nu ca avion de vanatoare