4 decenii de IAR-330 Puma

1235037_269457663249530_504929097700201737_n

30.07.1974 – S-a semnat, între România şi Franţa, contractul de fabricare sub licenţă a elicopterului Puma-330, în cadrul ICA Braşov–Ghimbav. Din 1978, România a rămas unicul producător în lume al elicopterului militar IAR-330 Puma. Au fost livrate 163 de elicoptere de acest tip Ministerului Apărării Naţionale din România şi în străinătate – Sudan, Franţa, Pakistan.

Cer Senin

Galerie foto (în ordine crescătoare) cu o parte din felinele noastre zburătoare…

Surse foto: Photoavia, Airliners, Airfighters, PlaneSpotters, ARCAspace

Daca doriți o situație a lor mai clară, AripiArgintii e la datorie.

41 de comentarii:

  1. Uitati-va cu atentie la aparatul cu numarul 103.
    Pe pilonul interior are un bloc de lansare PRND (57mm?)
    Pe pilonul exterior are 4 canistre de lansare rachete AT (cel mai probabil Spike)
    Deasupra pilonilor de acrosaj pare sa fie o racheta aer-aer.
    Cine stie ce tip este?

  2. Frumoase foto ! La multi ani inainte , ”for it’s a joly good fellow !”

  3. Sunt curios cati ani mai au de zburat

    • Daca ne referim la SOCAT, ultimele au fost date in uz, modernizate, in 2002, deci au deja 12-15 ani de folosire la activ… tinand cont ca au zburat mai putin decat in mod normal datorita lipsei banilor MApN (max. 40/50 ore / an / pilot).

      Puma M, variantele SAR si transport, derivate din Socat, au fost livrate, modernizate, pana in 2006-2007, deci ar avea ceva mai multa resursa…

      Navalele sunt cele mai „tinerele”, insa depinde cata resursa mai avea si structura initiala, folosita la modernizare.

      Oricum, daca se vrea prelungirea resursei din nou, ar trebui trecut printr-un program mai amplu, de genul celui HC2 Mk2+ folosit la Cougarele britamice de catre Airbus Helicopters, ceea ce ar insemna inclusiv inlocuirea motoarelor si a elicelor, astea fiind partile cele mai solicitate si imbatranite.

      IAR a facut ceva similar pt. programul UAE SOC, deci ar avea experienta:
      http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

      • In 2002 le-au dat in uz ca upgrade SOCAT, dar elicopterele nu sunt fabricate in 2002.
        Au fost numai modernizarid e echipamente.
        Ma indoiesc ca le-au schimbat motoare, gearbox, rotoare etc.
        Probabil tot ce e elicopter e fabricat inainte de 90.

        • corect… asta am spus mai pe la sfarsit 🙂 … in functie de resursa carcasei initiale a fiecaruia… „care se este”
          Nu au modernizat motoarele, transmisia si rotoarele dupa ’90… e setul „original” (stiu ca au schimbat doar palele metalice de la primul lot H cu cele compozite de lot L)

          IAR Brasov S.A. a facut-o insa pt. UAE SOC iar Eurocopter/Airbus pt. Cougar Mk2 britanice… deci se poate face, doar sa dea bani MApN.

        • Deci sa ne asteptam sa ramanem si fara elicoptere in cativa ani ?

          • ia vezi ce-am postat… le prelungesc resursa cu 12 ani/ 6000 de ore la o revizie care costa 3 mil. euro/aparat… de vazut daca n-ar fi interesant sa schimbe motoarele + rotoarele… altfel durata castigata imi pare putin exagerata.

            In fine, la 3 mil. euro cumperi un EC-120 B sau un EC-135 civil… in varianta de baza.

  4. capatu` satului

    istoria ar trebui continuata;
    licenta pt. Puma s-a luat in conditiile in care aerospatiale nu a mai produs acest aparat, din 1978 a trecut la productia Cougar;
    daca am fi avut conducatori poate ca am fi avut in continuare o licenta de Cougar sau UH 60;
    binenteles ar fi bune si niste elicoptere de atac
    Superpuma care se zvoneste ca s`ar putea construi la Brasov nu va fi versiunea militara;

  5. Aparatele sunt fabricate probabil prin anii 80, ca dupa ce a cazut Ceasca a cazut totul, nu stiu cate elicoptere a mai cumparat armata dupa 90. Probabil nici unul. E funny cum tot ce avem sunt ramase de la ala.

    Asta inseamna ca si astea sunt cu resursa destul de intinsa catre limita.
    Parca numai 15 SOCATuri mai zboara din 22 ramase.

    Nu stiu pe unde am citit ca nu mai primesc niste repere din Franta si nu mai pot fabrica motoare noi.

    Deci in 10 ani probabil, in buna traditie damboviteana, intram si cu astea in colaps.

    Pt ca in buna traditie damboviteana nu cred ca or sa inceapa acuma sa cumpere cate 2-3 elicoptere pe an ca sa nu ramana si fara elicoptere, chit ca fac aia fabrica de Super Puma aici.

    Si tot in buna traditie damboviteana, cand totul e deja in colaps, or sa inlocuiasca toata flota cu numa 12.

    2nd hand si de import, of course. Multirol 😉

    Eventual 6 d’alea si 6′ d’alelalte.

    SOCATurile’s frumoase dar sunt degeaba.

    Nu prea vad ce sanse de supravietuire au intr-un razboi. Trebuie sa loveasca numai de la 6-8km si e greu sa nu nimereasca in zone cu MANPADS.

    S-a vazut ce sanse au avut SU25urile in Ukraina, unde cad ca mustele. Ultimele generatii de rachete rusesti sunt foarte eficiente.

    Si alea-s avioane, mult mai rapide si manevrabile si-s si blindate.

    Ditamai balena lenta de SOCAT blindata cu plexiglas si numai cu flares la bord n-are mari sanse de supravietuire, if any.

    Fara protectie update-uita degeaba sunt inarmate.

    Iara sisteme DIRCM (directional infrared countermeasure ) ca AN/ALQ-212, AN/ALQ-144, AN/ALQ-147, AN/ALQ-157 sau AN/AAQ-24 nu cred ca pupa instalate pe ele, pt ca-s scumpe si Tara „e saraca”.

    http://www.northropgrumman.com/Capabilities/DIRCM/Pages/default.aspx?utm_source=PrintAd&utm_medium=Redirect&utm_campaign=LaserDIRCM_Redirect

    E mai ieftin sa le tinem fara si sa pice la primul MANPADS.

    Merge si asa…

    Probabil sunt si astea tot pt antrenament, ca de altfel toata armata (tancuri de antrenament, marina de antrenament, aviatie de antrenament).

    • DIRCM 🙂 🙂 🙂
      Wake-up stimabile 🙂

      • @Gabriel
        Sunt treaz bre, le-am dat doar ca exemplu 🙂
        Fara contramasuri eficace pi’caca’mustele, ca in Ukraina, deci ne „antrenam” degeaba.

        • La blindaje, astia facura studii pana la cal. 12,7mm in raportul ACTTM din 2012:
          POSIBILITĂŢI DE BLINDARE A ZONELOR CRITICE ALE ELICOPTERELOR IAR 330 (SOCAT ŞI TRANSPORT NATO) ÎMPOTRIVA FOCULUI EXECUTAT CU ARMAMENTUL DE INFANTERIE DE CALIBRU MIC (până la 12,7 mm )
          http://www.acttm.ro/romana/images/stories/doc/raport_anual_2012.pdf
          pag.35

          Principalele rezultate obţinute:
          – varianta de panou balistic cu inimă din carbură de bor montat pe structura elicopterului testat, a fost validată prin încercări conform prevederilor STANAG-4569 şi AEP-55 şi asigură nivelul 3 de protecţie
          – greutatea specifică a variantei de echipare cu sistem de protecţie balistica alcătuit din panouri balistice cu inimă din carbură de bor validate pentru nivelul 3 de protecţie este de 40 kg/m2
          – din determinările teoretice efectuate, panoul balistic cu inimă din carbură de bor montat pe structura de elicopter, poate asigura protecţie ameninţării constituite de proiectilul calibrul 12,7 x B32 API BZ dacă distanţa de tragere este de minimum 380 m
          – echiparea elicopterului cu sistem de protecţie împotriva ameninţării constituite de proiectilul perforant incendiar tip 7,62x54R B32 API, prin introducerea unei plăci de blindaj pe podeaua elicopterului (cabina de comandă şi zona cargo), precum şi pe pereţii laterali ai compartimentului cargo, face ca:
          – variaţia centrajului funcţie de consumul de combustibil să fie similar ca şi -pentru varianta neblindată
          – anvelopa de zbor, viteza limită, altitudinea maximă, viteza maxim admisă, viteza de urcare/coborâre sunt similare cu caracteristicile de zbor menţionate în manualul de zbor în variantele neblindate
          – reducerea semnificativă a distanţei maxime şi a autonomiei de zbor – până la 32% respectiv 35% – funcţie de misiunea şi varianta de blindaj

      • @MariusZ
        „facura studii”
        Astia se pare ca au ramas cu un deceniu in urma si inca se mai gandesc si studiaza saracii…cred ca s-au saturat de atatea studii…n-am studiat eu tot liceul + facultatea + masterul cat studiaza baietii astia…

        O fi bun si blindajul, dar ala trebuia instalat de la modernizarea initiala.
        Acuma nu mai trag aia cu mitraliera dupa ele ci cu MANPADSuri foarte eficiente.

        Daca astia nu se trag nici o concluzie din experienta conflictului din Ukraina…daca le-or trimite vreodata sa lupte cu cineva ramanem fara toata flota in 1-2 zile.

    • Astia spun ca au sosit deja elicoptere si aeronave la reparatii, intr-un articol din 10 mai 2014. Sper sa nu fie vorba de cele de anul trecut:
      http://www.evz.ro/tehnica-de-lupta-a-armatei-romane-reparatii-capitale-de-160-de-milioane-de-euro-.html

      Elicopterele Puma sunt deja la reparat

      Ce nu s-a prea știut până acum este că Armata Română are deja aparate de zbor în reparații capitale. Directorul economic al IAR Brașov, Ion Dumitrescu, ne-a declarat că la fabrica de elicoptere sunt în reparații cinci aparate de zbor Puma. Acolo pot fi reparate până la opt elicoptere pe an. Forțele Aeriene Române au modernizat 24 de aparate Puma în varianta SOCAT, în perioada 2001-2005.

      Costul reparațiilor capitale pentru un astfel de elicopter e estimat la circa 3,1 milioane de euro. După aceea, aparatul poate să zboare timp de 12 ani sau 6.000 de ore de zbor.

      Aerostar Bacău: opt MIG-uri

      Conducerea Aerostar Bacău, acolo unde sunt reparate și modernizate MIG-urile 21 LanceR, a fost notificată de MApN că urmează să intre în reparații între opt și zece avioane. Până acum, acolo erau reparate două până la patru avioane ale MApN pe an. MIG-urile LanceR sunt singurele aeronave de luptă și bombardament din dotarea Forțelor Aeriene.

      • @MariusZ

        Urmeaza deci inca un deceniu de impliniri maretze 🙂

        MiG LanceR si Puma SOCAT prin anii 2025, state of the (ph)art air force technology for the next century 🙂 🙂

        The latest air force diarrhea…

        Ale dreacu ca nu mai crapa odata fierataniile alea si sa nu mai poata fi inviate, astia isi bat joc de banul public carpind LanceRe in 2014…

        Ajungi sa-ti doresti sa cada toate odata la o parada, ca numai asa le mai retrag maimutzoii astia.

        Aviatia lui peste prajit, LenceRele alea in 2014-2020 sunt bune de orice mai putzin de lupta.

        Ardem niste mii de dolari pe ora ca sa antrenam pilotii pe „IAR80” doar ca sa-i avem antrenati, ca in caz de conflict cad ca mustele…

      • MIG 21 Lancer de „lupta si bombardament”…poate dar nu in acelasi timp si sincer le cam reparam/resapam, ce dracu le-or face aia, de cam mult timp si de cam multe ori…

  6. Deci de 40 de ani facem acelasi elicopter …
    Probabil ca si despre Dacia am fi spus la fel, noroc ca a venit Renault.

  7. „Caracal”? Ar fi extraordinar pentru Roaf, dar vad o singura problema : va trebui botezat altfel 🙂 Cum naiba sa zici la un miting aviatic „Si acum iata cum vine un Caracal!” Lesina lumea de…Râs.

    • Caracal este EC-725… mai mare si mai lung… ultimul derivat al familiei Puma/Super-Puma.

      La Brasov se va face varinta „compacta” si low cost a Super-Puma AS-332/532 care refoloseste o parte din echipamentele de ultima ora de pe Caracal:
      http://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter
      in februarie nu mi-am imaginat ca se va intampla atat de repede ce-am scris – nu eram la curent cu astfel de intentii sau negocieri 🙂

      „Acum un an, Eurocopter a lansat un nou concept, acela al Super-Puma low-cost, care sa se incadreze undeva la 25 mil. Euro bucata (primul contract pentru 2 exemplare costand 50 mil.euro), folosind structura variantei scurte (L1) a AS-332 Super Puma si incluzand un pachet de echipamente si avionica moderne, echivalente EC-725, standardizat pentru a reduce costurile, dar care poate fi customizabil in variante mai sarace. Modelul denumit C1E refoloseste platforma variantei AS332C1 care nu se mai produce, si a fost omologat anul trecut, produsul devenind disponibil in toamna lui 2013. Marketingul Eurocopter sustine ca acest aparat consuma cu 30% mai putin combustibil la o viteza de croaziera superioara lui MI-8/17 iar costurile sale de exploatare sunt inferioare fata de MI-8, compensand astfel costul de achizitie mai ridicat. Tot varianta AS332C1E este vazuta ca si posibil inlocuitor si pentru elicopterele Bell412.”

  8. eu m-as declara multumit daca in urmatorii 4 ani pe partea asta cu elicopterele ne-am dota cu 16 Apache SH si 8 elicoptere de transport noi si s-ar incepe timid (4-5 aparate)resaparea vechilor Puma cu motoare makila.

    • capatu` satului

      Apache este un elicopter foarte bun, dar pt. ca n`avem bani ar trebui sa avem grija in ce investim banii;
      io cred ca ar fi mult mai ieftina o licenta de Ka 50/52 cu colaborare israeliana;
      cumpararea unei licente de Ka 50/52 ar permite eventuale incercari romanesti in viitor in sensu S 97 Raider si versiunile similare rusesti;
      a exista si o versiune de Ka 50/52 propusa Turciei numita erdogan dar turcii au ales Augusta – or fi fost si la ei oameni de bine intre specialishti…

  9. „Conducerea Aerostar Bacău, acolo unde sunt reparate și modernizate MIG-urile 21 LanceR, a fost notificată de MApN că urmează să intre în reparații între opt și zece avioane. ”

    Interesanta stirea.
    Asta inseamna ca din cele 20 de C-uri „care este” 8-10 sunt de reparat.
    Adica juma’ de flota 🙂

    Deci din alea 10 „care este” zburabile, vreo 6 parca sunt pe Kogalniceanu, ca acolo mai vine ursul pe la gard sa le miroasa chilotii maro.

    Iara alelalte 4 sunt pe Dark Side of the Moon, probabil de aia cele 6 canadience s-au dus fix acolo, ca era practic pustiu.

  10. Alaltaieri am vazut un IAR-330 Puma in Iasi, in zbor. Cred ca avea si ceva „bombonele” agatate de el. Mare elicopter…mult zgomot. 🙂 Totusi frumos..ca e al nostru.

  11. Dupa vestea cu Ghimbavul… veni si una de la Iashington. Apoi mai e un zvon, asa, ca un investitor auto cauta 40ha pt. o fabrica de la zero (green-field deployment) – Doamne da se sa faca si aia:
    http://iasicapitala.com/un-gigant-auto-vine-la-iasi/

    Un gigant auto vine la Iasi!
    Posted by iasibun2014 On July 31, 2014 0 Comment

    O importantă companie internaţională din industria auto tatonează terenul pentru a înfiinţa o linie de producţie pe platforma combinatului Fortus * dacă negocierile vor avansa favorabil, cei 500 de angajaţi ai combinatului vor avea un loc de muncă stabil, precum şi alte 900 de persoane, ce vor fi angajate din rândul meseriaşilor disponibilizaţi

    Pe platforma industrială de la Fortus ar urma să fie lansată o linie low-cost produsă sub marca Opel, care să concureze modelele realizate de grupul francez Renault la Uzinele „Dacia”. Compania care intenţionează să acapareze acest segment de piaţă, a maşinilor ieftine din Europa, General Motors, şi-a arătat intenţia de a concesiona sau cumpăra terenurile de la Fortus pentru a deschide această profitabilă afacere şi, totodată, de a redresa din punct de vedere economic acest fost colos industrial al Iaşului.

    „Pentru General Motors, dezvoltarea segmentului low-cost şi entry level este foarte interesant de produs pe o piaţă în colaps, în care putem găsi foarte uşor piaţă de muncă calificată. Tocmai de aceea ne-am gândit să dezvoltăm această afacere la graniţa de est a României”,a declarat recent Karl-Thomas Neumann, director executiv Opel, divizia europeană a General Motors.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *