Din „filmoteca de aur”, va prezentam un filmulet cu principiile functionarii si pilotarii elicopterelor:
https://www.youtube.com/watch?v=yc-e6tIo5BA
Aici este explicata functionarea mecanismului Hiller-Bell al rotorului principal:
Iar aici cum se efectueaza asamblarea unui elicopter:
Vizionare placuta!
mecanica rotoarelor este foarte interesanta dar eu as asemui-o cu mecanica locomotivelor cu aburi ……
piese multe si marunte ,mecanica complicata , generatoare de vibratii , efecte de cuplu , efecte giroscopice , rezonanta la sol , viteza limitata ……… cam astea ar fi o parte din neajunsurile elicopterelor
ar cam fi timpul ca oamenii sa priveasca si spre alte soluti mai simple si mai eficiente
in clipul urmator este prezentata partea superioara a unei aerodine Coanda care are inglobata partea de control a inclinatiei ……
este cu mult mai simpla decit a elicopterului si cu mult mai eficienta
pe de alta parte :
– un elicopter are o forta portanta , medie, de aprox 500 kg per m2 de pala
– o aerodina , perfectionata aerodinamic , poate dezvolta forte pe extradosul circular pina aproape de 10 000 kg ( 10 tone ) per m2 de suprafata proiectata la sol ……
….. cumulat cu o forta dezvoltata pe intradosul aerodinamic de expansiunea gazelor fierbinti , un astfel de aparat cu decolare si aterizare pe verticala poate dezvolta viteze hipersonice cu minim de combustibil per km ……
asta este viitorul …. al aparatelor VTOL ( DAV ) care nu au piese exterioare in miscare si care nu necesita piste de aterizare
uitasem de clip 🙁 … :
http://www.youtube.com/watch?v=AqxJe-RMUsI