Clasa de elicoptere usoare MH/AH-6

yourfile

M/AH6 Little Bird a aparut ca urmare a programului Light Observation Helicopter (LOH) concretizat inTechnical Specification 153 al Armatei SUA in 1960 care cerea un elicopter compact capabil de misiuni de recunoastere, atac usor, escorta, transport si evecuarea ranitilor. Contractul a fost castigat de Hughes Helicopter cu Model 369 in 1965, cu o comanda initiala de 714 bucati extinsa ulterior la 1300 si optiunea pentru inca 114, dupa ce a concurat impotriva a 12 companii intre care Fairchild-Hiller and Bell au fost concurentii majori. Elicopterul a fost produs sub licenta si de catre Kawasaki Heavy Industries, in numar de 387 exemplare, incepand a fi inlocuit in cadrul fortelor japoneze din 2001 cu 150 de exemplare Kawasaki OH-1.

 A Hughes OH-6 "Cayuse"  Central Highlands-Plieku,Sept. January, 1969. Daniel Denault - Adams, MA

OH-6A CAYUSE

Prima varianta a fost OH-6A CAYUSE, poreclit si “Killer Egg” (Oul Ucigas), dotat cu un motor AllisonT63-A-5A de 252CP, cu o lungime de 9,8m, o masa gol de doar 896kg, in timp ce cea maxima era aproape dubla, si o viteza maxima de 280km/h, s-a dovedit un elicopter extrem de versatil, care putea ateriza in spatii foarte stramte in care restul elicopterelor nu puteau ateriza. Aceasta caracteristica, alaturi de agilitatea si silentiozitatea sa (vezi si versiunea MD-500P) l-au facut elicopterul preferat al fortelor speciale americane, dar si ale altor tari, putand realiza eficient insertii sau preluari de personal, cu zgomot redus, pe acoperisurile unor cladiri. La aparitia sa in 1966, OH-6 a batut 23 de recorduri mondiale de viteza, anduranta si rata de urcare datorita caracteristicilor sale deosebite.

md600n

Schita MD-600 N (Notar)

Dupa serviciul din Vietnam, care a fost botezul focului pentru acest elicopter, aparatul, in diversi derivati, a participat la majoritatea operatiilor aeriene ale SUA, dar mai ales la misiuni speciale : Operation Eagle Claw si Operation Credible Sport (1980), Invazia din Grenada (1983), Nicaragua (incepand cu 1983), Operation Prime Chance (1987 – Golful Persic), Operatiunea « Just Cause (Panama 1989) », Operatiunea «Sarpele Gotic » (Batalia pentru Mogadiscio -Somalia1993), Operatiunea « Libertatea Irakului » (2003-2011), Operatiunea « Celestial Balance » (Somalia 2009- Baraawe raid ).

292519

348895

Variante MD-500 cu TOW si senzor in axul rotorului la Farnborough 1980

 

O prima evolutie mai consistenta a OH-6A a fost MD 500/E Defender (prezentare specificatii), vandut in 471 de exemplare (dar in 4700 exemplare intreaga clasa de elicoptere), model lansat in 1976, cu un rotor cu 5 pale, iar versiunea tarzie pe steroizi MD 530F dispune de un rotor cu 6 pale, fiind si modelul de plecare pentru versiunea de operatii speciale MH-6, dotat cu 2 bancute laterale exterioare pentru cate 3 militari. Alaturi de MH-6 exista si o versiune «gunship » – AH-6. MD-500 a avut si varianta echipata cu rachete TOW dar si o versiune anti-submarin, cu radar, detector de anomalii magnetice si capacitatea de a cara torpile usoare. In anii ’70 multi clienti externi, cum sunt Kenya sau Israel, au folosit extensiv MD-500 Defender in locul sau ca si complement al elicopterelor antitanc dedicat (AH-1 Cobra sau AH-64 Apache ), la mai putin de jumatate din costul de achizitie al acestora din urma.

defender

MD500 Defender

 

MD530F are cabina mai spatioasa, cu 5 locuri, fata de versiunile anterioare care aveau 4locuri, iar motorul Allison 250-C30 ii ofera 425 CP (limitati, putand urca la 650CP) fata de cei 317CP ai variantei OH-6. In versiunea militara, MD MG Defender poate cara pe pilonii externi un tun 30 mm (1.18 in) M230 Chain Gun, mitraliere de cal. 12,7mm sau 7,62mm, sau cate 2containere LAU-68D/A 7 pentru rachete nedirijate cal. 70mm, 2x rachete AGM-114 Hellfire sau chiar 2x rachete aer-aer FIM-92 Stinger. MD530 MG includea motor mai puternic, avionica noua, fuselaj frontal redesenat si vizor de tintire frontal (MMS – Mast Mounted Sight).

1571675

MD530F

Exista si o versiune cu echipament de suprimare a zgomotului, denumita Quiet Advanced Scout Defender iar Coreea de Sud, intre 1976-1984, a construit sub licenta la Korean Air Aerospace Division 200 de bucati ale variantei 520MK Black Tiger, dintre care 50 erau prevazute cu rachete TOW, iar restul de 150 erau pentru transport si sprijin usor in lupta.

PhAF_MD-520MG_Helicopter

MD520 MG

Una dintre ultimele versiuni ale seriei 500 este MD540F (upgrade al MD530F), cu rotor articulat cu 6 pale compozite, ski-uri de aterizare mai solide pentru masa crescuta, cabina complet integrata sticla-digital cu ecrane colore multifunctionale, casca pilot cu display cu sistem de urmarire – Tracking System (HDTS) care interfunctioneaza cu senzorul infrarosu si iluminatorul LASER.

045_md540F

MD-540F

 

MD-600/630, lansat in 1994 si livrat incepand cu 1997, este versiunea cu 7/8 locuri si fuselaj extins pentru a acomoda respectivele locuri, lungimea totala urcand de la aproape 10m la 11,8m, dar si cu o motorizare pe masura Allison Model 250-C47 Turboshaft de 600CP cuplata la un rotor cu 6 pale, plafonul maxim fiind de 5700m. Totul este completat de sistem NOTAR.

800px-MD600_D-HHWR

MD-600N

Cea mai raspandita versiune, actualmente in uz, la care sunt aduse mai toate elicopterele AH-6 militare ale SUA (termen 2015) este AH/MH-6M, Mission Enhanced Little Bird (MELB), o versiune cu modificari consistente a civilului MD 530.

750px-MH-6_Little_Bird

AH/MH-6M, Mission Enhanced Little Bird (MELB)

Ultima versiune de serie mare AH-6M este comuna cu cea modificata in drona – A/MH-6X – Unmanned Little Bird (ULB) Demonstrator,si este derivata din varianta civila MD 530F. Primele zboruri au avut loc in 2004, inclusiv in versiunea drona.Drona a fost conceputa sa fie utilizata inclusiv de catre copilotul unui elicopter AH-64 Apache Longbow, ca si recunoastere si sprijin cu foc al acestuia – in cadrul programului “Boeing Airborne Manned/Unmanned System Technology Demonstration » (AMUST-D).

cockpit_front_panel

Consola MD-500 E

 

Diferenta majora intre A/MH-6X (primul zbor in 2006) si MH-6M consta in “glass cockpit”, avionica si masa utila crescuta, versiunea 6x putand fi utilizata atat cu pilot la bord cat si in mod drona, fiind un hibrid intre cele doua. Programul a fost finantat de fonduri private ale companiei Boeing, pretul pe aparat fiind estimat la 2 mil.$, sistemul fiind capabil de zbor complet autonom cu evitarea obstacolelor (LIDAR), capacitate demonstrata in 2010. De asemenea, avionica este instalabila pe AH-64 Apache.

DSC_2014

AH-6S/i Phoenix alaturi de AH-64 Apache

AH-6S/i Phoenix este un program ulterior derivat din AH-6X, inceput in 2009 pentru competitia ARH (Armed Aerial Scout), fuselajul fiind extins cu 380mm pentru a creste capacitatea de transport personal iar botul redesenat pentru mai mult spatiu de acomodare a echipamentului avionicii. Cabina si palele compozite ale rotorului principal, alaturi de elicea anticuplu imbunatatita, refolosesc tehnologia AH-64D Apache BlockIII, insa Kaman Corporation dezvolta si pale de rotor principal diferite, din poliepoxid de grafit, care poate fi montat retroactiv. Motorul este un Allison 250-C30 /Rolls-Royce 250-CE30 de 420CP, elicopterul avand o anduranta de 12 ore si putand transporta o masa utila maxima de 1090kg.

DSC_1989

AH-6S/i

Prin comparatie cu primul model OH-6A, AH-6i a castigat 900kg masa totala (de la 1224kg la 2132kg), botul si spatiul interior au crescut ca dimensiuni pentru a putea adaposti echipamente si senzori dar si a creste confortul pasagerilor. Acestea sunt posibile datorita motorului Rolls-Royce Model 250-C30R/3 (derivat al civilului Model 250-C47), care echipeaza si OH-58D Kiowa Warrior, si care ofera in jur de 700CP, limitat la 600CP, fata de cei 300CP ai motorului initial, fiind ajutat de un compresor cu factor de compresie 9,2, control FADEC (full authority digital ­electronic: controleaza admisia de comustibil, forta si temperatura ) dar si de un rotor cu 6 pale. Aceste imbunatatiri au dus la cresterea masei maxime admise de la 1361kg la 2132kg, a plafonului de la 4267m la 6000m si a vitezei de 209km/h la 250km/h. la nivelul marii. Singurul neajuns este lipsa controlului hidraulic al comenzilor, facandu-l mai greu de controlat pentru pilot, insa aparatul ramane suficient de agil si de stabil pentru a putea fi pilotat in parametrii normali.

MD 600 NOTAR

Fantele sistemului NOTAR

About_1

Si explicatia functionarii sistemului

O alta schimbare fata de versiunea originala este trecerea de la coada de tip bumerang la cea in forma de T, incepand cu versiunile de operatii speciale A/MH-6M, noul profil oferind mai multa stabilitate aerodinamica la viteze mari.

ah-6-little-bird

AH-6M Little Bird cu pachet standard de armament

 

Armamentul poate fi acrosat pe 2 perechi de piloni laterali,montati pe aripioare false de o parte si de alta a fuselajului. O configuratie standard pentru versiunea «gunship »  cuprinde o mitraliera cal. 7,62mm M-134 pe pilonul interior-dreapta, o mitraliera .50cal GAU-19 pe pilonul interior-stanga, 2 rachete ghidate laser-semiactiv Lockheed Martin AGM-114 Hellfire pe pilonul exterior-stanga si un container M260 cu 7 rachete neghidate/ghidate Hydra 70 cal. 70mm pe pilonul exterior-dreapta. Armamentul este coordonat de senzori, cum ar fi cel electro-optic/infrarosu si marcator laser Raytheon ZSQ-2, care nu e disponibil la export, fiind inlocuit de L-3 Communications Wescam pentru clienti straini. Senzorii de imagine, de tip MX-10D or MX-15D cu marcator laser si canal video color de inalta fidelitate, sunt instalati intr-o mini-turela sub cabina. Un plus aparte al AH-6i il constituie cabina integrata digitala, « mostenita » de la Boeing ­AH-64D Block III Apache.

ah6j-11

GAU-19/A External Mount

GAU-19/A .50cal pe AH-6J – variante de fixare si alimentare

 

Unul dintre primii clienti externi ai AH-6i (versiunea de export) prin programul «Foreign Military Sale” este Arabia Saudita care in 2010 a comandat 36 de exemplare. In 2011 H-6U a fost testat la aterizare autonoma pe camion in mers de catre Thales si DCNS pentru General Directorate for Armament al Frantei, in cadrul pregatirii testelor de apuntari pe o fregata franceza realizate in 2012. AH-6i a participat si la competitia AAS (Armed Aerial Scout) a armatei SUA, competitie inchisa la sfarsitul lui 2013 iar cu un an inainte elicopterul a fost prezentat in versiunea Unmanned Little Bird si armatei Coreei de Sud, pentru care a executat 25 de minute de zbor autonom, sistemul putand fi integrat si pe MD-500 Defender existente. Tot in 2013 sistemul a fost testat ca si caraus in competitie cu platforma Kaman K-MAX si de infanteria marina a SUA, atat cu pilot la bord cat si in zbor semi-autonom prin intermediul unei interfete de comanda distante mini-tableta similara Ipad care combina algoritmi cu sistemul LIDAR si datele furnizate de senzorii electro-optici, sistem denumit Autonomous Aerial Cargo/Utility System (AACUS) care cantareste doar 45kg si poate fi integrat si pe alte aeronave, cum sunt CH-53E Super Stallion sau V-22 Osprey.

DSC_2108

AH-6i

Un alt derivat aparte al acestei linii de aparate este versiunea NOTAR/ MD520N (derivat MD500E certificat in 1991, primul exemplar livrat in acelasi an), foarte raspandita mai ales in dotarea fortelor de ordine.

800px-Md500n.g-smac.arp

MD520N Notar

 

MD-520N are in locul rotorului anticuplu un sistem de fante orientabile prin care aerul adus de la un ventilator prin intermediul unui tub incastrat in coada este orientat spre a compensa prin efect Coanda miscarea generata de rotorul principal. Avantajele acestui sistem, desi mai scump, este ca elimina transmisia necesara rotorului anticuplu precum si zgomotul generat de acesta dar si riscul de a lovi obiecte cu elicea anticuplu sau a rani personalul de la sol in operarea in spatii stramte.

Trebuie mentionat ca o versiune mai puternica, MD530N, era in studiu dar a fost abandonata deoarece pe moment 520N corespundea cerintelor majoritatii clientilor. In 2000, MD Helicopters a anuntat o versiune imbunatatita a MD520 N, cu un motor imbunatatit Rolls-Royce 250-C20R care ofera 3-5% mai multa putere, necesara in special in zile toride, dar si cu modificari ale fantelor NOTAR si ventilatorului, toate ducand si la o raza de actiune marita.

 

 

Video OH-6/MD-500/MH7:

https://www.youtube.com/watch?v=97N3B_-BTpY

 

Video “Future weapons” despre AH-6X:

https://www.youtube.com/watch?v=bgCGMfFYg9o

 

Video AH-6i:

https://www.youtube.com/watch?v=gZit8Cvz8XI

https://www.youtube.com/watch?v=6x9fI-DjNGE

 

Video OA-6 Notar/ MD 520N:

https://www.youtube.com/watch?v=UwKrSF9akvY

 

4-ka-126-modul-agricol-agricol-urss

A fost candva KA-126… fabricat la IAR Brasov

Romania ar trebui sa-si inlocuiasca fostul parc de IAR-316B Alouette III, atat pentru misiuni utilitare, dar si de pastrare a ordinii precum si pentru fortele aeriene, EC-135 neputand executa anumite misiuni pe care A/M-6/ MD-500 le poate executa datorita gabaritului si costului sau redus (mai degraba EC-120B Colibri/HC-120 fiind un rival european/asiatic dar afar varianta militara, pe anumite categorii cocnurentul fiind EC-130, la un pret de peste 3mil.$). Pretul unui MD-500 /520N este competitiv, fiind estimat la 1,2-1,3 mil$, cel al unui MD-600 NOTAR find estimat pe la 1,9-2 mil.$ bucata, in timp ce pentru EC-120 B Colibri se estimeaza o medie de 1,7-2 mil.$. Varianta militara MD-500MG este estimata la 3,5 mil.$ iar MH-6M la 4,5 mil.$, in timp ce

Cum povestea Kamov KA-126 produs in Romania a fost intrerupta brutal si fara drum de intoarcere, ceva ar trebui facut in aceasta directie a unei solutii low-cost extrem de versatile, cu intrebuintari multiple.

sw-4-solo-ruas300

PZL SW-4 Solo

PZL SW-4 Unmanned concept for the Royal Navy

Si versiunea drona…

In domeniul fortelor aeriene cateva zeci de astfel de aparate usoare ar fi cea mai potrivita solutie pentru scoala dar si misiuni de atac usor, iar capacitatea de a fi transformat in drona il recomanda inclusiv pentru misiuni de recunoastere, de sprijin la sol sau de patrulare navala. Costul foarte redus si capacitatea de a se strecura si ateriza in spatii cu suprafata redusa il fac ideal pentru pastrarea unei capacitati de lupta si de infiltrare acceptabile in conditiile unui buget de achizitii si operare extrem de auster, chiar daca nu poate concura cu elicopterele de atac mai greu protejate si inarmate. Probabil ca in timp, cu cresterea puterii si eficientei motorului sau sacrificarea unei parti din echipamente va devini disponibila o rezerva de sarcina utila pentru a adauga protectia la gloante cal. 7,62mm a pilotilor, compartimentului si motorului si eventual anumite contramasuri contra rachetelor sol-aer.

AH-6 Poster for Print CS4

Boeing AH-6 – schema

Folosit cu corect, poate cauza batai de cap serioase oricarui inamic, fara a mai mentiona multitudinea de roluri in care poate fi folosit. Este cam ceea ce incearca polonezii cu al lor PZL SW-4 Solo, putin mai mare decat AH-6, insa deocamdata fara mult succes, cu exceptia unui contract de asamblare sub licenta in China, la Jiujiang Hongying Technology Development Ltd., cu primul zbor in 2010 Polonezii lucreaza atat la o varianta bimotor a SW-4 cat si la versiunea drona – „SW-4 Solo” RUAS/OPH platform (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter) prezentata la MSPO in 2012.

800px-VH-VCC

EC-120B

Indiferent de alegerea noastra sau de lipsa unei alegeri in urmatorii ani, familia MD-500/AH-6 ramane o referinta in istoria aeronauticii, fiind o clasa aparte, matura si unica, neavand cu adevarat concurenti pe nisa sa, asa-zisii concurenti fiind ori de dimensiuni mai mari ori mai mici decat acest aparat, sau cu capabilitati inferioare pentru pret mai ridicat.

In fine, probabil ca o vreme inca se vor folosi cele cateva Alouette III ramase in uz… insa in cativa ani o decizie va trebui luata cu privire la un nou aparat, o parte din roluri fiind probabil preluate de EC-135.

 md500-7

MD-500 Defender

Poze MH-6M:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=577178

 

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse :

Wikipedia

Flightglobal.com

 

 

39 de comentarii:

  1. Bad ass egg…with DAGR = AH-6i

  2. movie „Fire Birds” in which Jake (Nicholas Cage) wastes the dude in the „Scorpion Helicopter”. The „Scorpion Helicopter” is actually an MD500 Defender armed with a 7 shot rocket pod and a .50cal machine gun pod.

    • putin off topic, adica…F-16; isi mai aduce aminte cineva de filmul asta? 🙂

    • Apropo, Gyrocopterul in Mad Max 2, numai bun de aruncat bombite cu mana ca-n WWI:
      http://www.impdb.org/index.php?title=Mad_Max_2

      …si avionasul din Mad Max 3:

      • Apropos, ca tot ii dati cu NOTAR si ventilatorul acela… mai ca as introduce fenestron iar de la o anumita viteza in sus as folosi evacuarea de gze + ventilatorul pentru un plus de propulsie, scazand puterea din rotorul principal pana la autorotatie pe masura ce viteza creste. Practic se intra intr-un mod avion, fara rotoare orientabile, sau Sikorsky S-97 🙂

        • „Whispercraft” – The 6th Day

        • @ Marius Zgureanu …..

          super idea ( dar fara fenestron ) ……. 🙂 :

          -deci o sa avem un elicopter in autorotatie cu sistem propulsiv:

          – doar ca trebuie dublat diametrul ventilatorului si al tubului simplu ( fara fante Coanda ) pentru o propulsie eficienta

          – aceiasi evacuare a gazelor dar de aceasta data inainte de ventilator … ca sa se faca o amestecare ( mixare ) eficienta

          – construita o priza de admisie cu deschidere frontala superioara pentru ventilatorul supradimensionat …… aceasta pozitie nu incurca usile laterale din spate

          – la capatul tubului va fi un „cot deflector ” similar ajutajului de pe F-35 sau chiar un grup de aripioare deflectoare cu deviatie reglabila intre 0 si 90 grade

          – ca optiune si poate injecta oentru scurt timp combustibil in tub si avem si temporar un reactor suis generis 🙂

          – parca ar mege si niste grinzi laterale de acrosaj in forma de aripi pentru o portanta suplimentara in modul autogir

          Marius , jos palaria 🙂 …super ideea

          p.s. a ajuns prima fotografie ?

          pt ca ma maninca degetele pentru modificarea sugerata de tine

        • @ Marius Zgureanu …

          multumesc pentru postare :

          ” daca ai viteze mari si autorotatie, tot ai un efect de cuplu ”

          :))))) …… Marius , in autorotatie nu exista cuplu…

          poate cel mult frecarea in rulmentii rotii libere si acea forta mecanica este si mai nesemnificativa la viteze mari unde directia este mentinuta de derivele verticale amplasate pe grinda de coada

          detaliez :

          – la absolut toate elicopterele moderne care necesita autorotatie exista un sistem intre axul motorului si rotorul elicopterului numit roata libera

          – aceasta roata libera cu bile este similara vechilor biciclete cu frina din lant pe roata din spate …… cursierele au clicheti …dar sistemul transmisiei unidirectionale a forte este similar

          …cit timp pedalezi se invitre roata in sarcina ……cind nu pedalezi se invirte roata in mod liber

          – ca sa fac o paralela :

          cind esti la vale ( autorotatie ) roata bicicletei (rotorul portant ) se invirte mai repede decit pedalezi ( decit tureaza axul care vine de la reductia motorului )

          asa se simte autorotatia din punct de vedere al transmisiei ….

          situatie intilnita la elicoptere cind reduci motorul , micsorezi pasul colectiv si inclini mansa in fata pentru o coborire rapida , pregatire pentru o resursa ,etc

          sau cind exista pana de motor !!! …. acelasi comportament : rotorul se invirte mai repede decit axul motor … deci sarcina motoare este permisa intr-un singur sens …deci motorul nu este cuplat rigid cu motorul 😉 …altfel in autorotatie ar apare un cuplu invers care ar rasuci elicopterul

          pe bordul elicopterelor exista un dublu indicator (cum sint aratatoarele orar si minutar ):

          -rotor si

          – ax motor

          cind apare autorotatia ( rotatie intretinuta generata de micsorarea unghiului de atac al palelor si unghiul de atac al rotorului fata de directia de deplasare ) , indiferent de pozitia de zbor , indicatorul RPM ROTOR arata mai multe ture decit indicatorul RPM MOTOR

          ///////////////////

          si ca destindere un clip cu un autogir extrem de dragut si sigur in care vei intelege usor geometria celor 2 unghiuri ale autorotatiei …

          – unghiul palei fata de ax

          – unghiul rotorului fata de directia de zbor

          este lesne de observat ca unghiul de atac al palelor este micsorat spre 0 (ca si cum s-ar cobori maneta de pas-gaz in jos …la elicopter in sarcina maxima ajunge pina spre 15 grade ) iar

          rotorul este dat spre spate 15 – 25 grade fata de directia de deplasare dintr-o articulatie platou reglabila cu rulment ( la elicopter , in translatie cu forta maxima , rotorul este inclinat spre inainte ….. rotorul , nu axul rotorului ….

          adica pala care este deasupra grinzii de coada este ridicata la maxim din articulatia de bataie pentru ca unghiul palei este maxim iar cea din dreptul botului este coborita la minim in acelasi tip de articulatie pentru ca unghiul palei estye la minim )

          si ca fapt divers , in autorotatie , articulatiile de baleiaj sint solicitate cel mai putin din cauza lipsei cuplului motor …

          asa ca un elicopter care poate zbora pe distante mari cu forta propulsiva si cu rotor in autorotatie isi va menaja articulatiile butucului , piesele supuse celor mai mari eforturi

          https://www.youtube.com/watch?v=9kxu543VwlA

          super buna idea ta …… 🙂 …sa vad ce iese …;)

        • Corect, doar ca eu ma gandeam la trecerea treptata la autorotatie, perioada in care ai cuplu… 🙂

        • In fine, nu stiu daca un regim total de autorotatie este cel mai indicat, chiar la viteze mari, mai ales pentru pastrarea unei oarecare manevrabilitati, atat cat mai poate exista la viteza aia…

      • @ Razvan Mihaeanu

        oldies but goldies 🙂

        vremuri de tinerete

        pun si eu un clip cu cea mai tare demonstratie de pilotaj a unui elicopter

        http://www.youtube.com/watch?v=haPQryxnEpg

      • @ Marius Zgureanu

        am trimis si cealalta modificare …

        a iesit nesperat de :

        „Look good , fly good ” 🙂

        chiar imi place foarte mult

        – pentru mod elicopter ai fantele din coada orientate la 90 grade

        – pentru mod autogir fantele se rotesc cu 90 de grade si tot amestecul gaz fierbinte-aer este propulsat spre inapoi de ventilatorul supradimensionat

        schimbarea se face instant cu ajutorul unui switch autoiri-elicopter aflat pe mansa

        //////////////////////////

        transferul de putere se face aproape instant imediat ce marest pasul rotorului

        marind pasul rotorul acesta isi imicsoreaza rotatia si si intra in sarcina ca un elicopter apoi se poate misca mansa in orice directie

        invers pentru autogir se micsoreaza pasul si se trage de mansa apoi imediat rotorul intra in autorotatie si se pot schimba instant pozitiile fantelor ca si pasul ventilatorului supradimensionat :

        http://www.conceptsnrec.com/getmedia/2cb8a6d4-7c59-4a46-9467-7ae2a8b411ff/gallery_fan3.aspx

        in mod elicopter pasul va avea o variatie aproape de minim iar in mod autogir pasul va varia aproape de maxim

        cind pasul e maxim ,forta propulsiva e maxima fara a creste turatia turbinei doar sarcina aplicata pe axul turbinei …. acestui ventilator ii va reveni toata sarcina turbinei …..precum un turbopropulsor ….. in acest mod axul care merge la rotorul portant va avea intotdeauna o rotatie mai mica decit rotorul deci autorotatia va fi libera

        in ambele moduri palonierele actioneaza asupra directiilor aflate pe derivele din coada ..

        deci o dubla actionare a directiei :

        – gazodinamica ( prin tub ) in mod elicopter … la punct fix sa la viteza mica directiile miscate chiar la maxim nu au eficienta

        – aerodinamic in zboru in translatie cind datorita vitezei directiile genereaza forte laterale

        simplu si extrem de eficient

        in autorotatie rotorul portant este considerat avion cu aceiasi suprafata portanta si anvergura precum un avion cu aripa fixa

        si daca te intrebi de viteza maxima in autorotatie :

        ” The second XH-51A (serial number 61-51263) was subsequently converted by adding wings with a span of 16.1 ft (4.9 m), and a 2,500 hp (1,864 kW) Pratt & Whitney J60-2 turbojet engine mounted on the left wing to increase performance. The XH-51A Compound first flew without powering up the turbojet on 21 September 1964, while tests were conducted for balance and handling. The aircraft’s first flight as a true compound helicopter took place on 10 April 1965. and on 29 November 1967 achieved a speed of 263 knots (302.6 mph, 486.9 km/h). ”

        http://www.youtube.com/watch?v=P94g7TszBFg

        practic ventilatorul se transforma intr-un turbopropulsor intubat …..eficienta maxima….. stiind ca o elice intubata asigura un plus cu 30% mai mare la aceiasi turatie decit una neintubata …..

        si cu un fuselaj aerodinamic ar putea trece lejer de 400 km / h in autorotatie , fara mii de HP instalati , fara sa stresezi rotoru , fara elice exterioara periculoasa si la un consum redus precum la un avion …. 🙂

        bravo Marius …..un turbopropulsor intr-un elicopter …. o super idee 🙂

  3. The OH-6 Helicopter – Part I: Characteristics and Base Maneuvers (TF 46-3885)

  4. Fain „Oul”, agil si bine inarmat. Ce bune ne-ar fi pana ce vom avea (daca vom avea) un elicopter de atac. Cu „Oul” ne scoatem la multe misiuni, tare mult imi place. O „libelula” foarte reusita!

    • @ WW

      foarte bune sint …

      si mai ales silentioase …pentru ca au 5 pale , ceea ce ridica frecventa generata de rotorul portant ….

      mai ales cele cu NOTAR care elimina rotorul anticuplu si astfel si interactiunile sonore

      cel mai tacut este MD 600Ncu 6 pale si 79 Db 🙂

      dezavantajul major al Notar este pierderea unor procente bune din puterea totala datorita antrenarii ventilatorului care injecteaza aer cu presiune in grinda tubulara

      //////////////////////

      eu as anula turboventilatorul si as injecta direct gazele turbinei in tub prin intermediul unui tub Venturi ….. in acest mod as scapa si de vizibilitatea in spectrul IR

      cum se vede in imaginea urmatoare :

      http://simviation.com//yabbuploads/md600n.jpg

      ar dispare o mecanica de antrenare a ventilatorului si ventilatorul insasi iar evacuarea turbinei de gaze ar fi cuplata direct in grinda prin intermediul unui cuplaj Venturi si care aduce un volum de aer rece ambiental si care amestecat cu gazul fierbinte arface elicopterul invizibil in IR :

      http://files.activeboard.com/958196?AWSAccessKeyId=1XXJBWHKN0QBQS6TGPG2&Expires=1407974400&Signature=gs5%2FiNVk5K1fUFQMsHtz%2FgUzqAw%3D

      https://d2t1xqejof9utc.cloudfront.net/screenshots/pics/a21b519470431d331566dcd2d0a6a0fd/large.JPG

      de notat si fatetarea antiradar la a doua imagine

      si as modifica sectiunea grinzii din circulara , cum este la ora actuala in sectiune ovoidala care este mai aerodinamica decit cea rotunda :

      http://www.aerospaceweb.org/question/helicopters/helicopter/notar.jpg

      o fi buna sectiunea rotunda la punct fix dar in translatie genereaza turbulente …si mai bine mergea o sectiune de picatura inversata asimetrica care genereaza forta portanta laterala din insasi asimetria profilului :

      ( nu sectiunea rotunda ci aceea profilata dar intoarsa in pozitie vericala cu bordul de fuga in sus pentru ca in jos ai nevoie de profil rotunjit Coanda pe care sa se muleze fileurile de aer … )

      http://images.mywork.com.au/image_manager/sunsethe/About_2.jpg

      …si daca vrei manevrabilitate in jurul axei Z o faci si ” rasucibila ” in jurul propriei axe longitudinale , ca o pala ….daca vrei si mai mult ii adaugi un flaps…….

      si poti chiar obtine 360 grade pe secunda daca apesi una din pedalele palonierului , mai ales in sens opus rotirii rotorului portant …. 😉

      si la naiba cu grinda taiata in coada ….parca au retezat-o cu toporul !!!!!!……

      nu puteau sa-i puna macar o terminatie emisferica ??? ….. ca sa nu zic de o terminatie ogivala (con aerodinamic terminal)

      of,of …unde este rafinamentul din aviatia de odinioara , grija pentru detalii si reducerea turbulentelor ???

      • Probabilca au introdus ventilatorul pentru NOTAR deoarece gazele de la turbina nu erau suficiente pentru propulsie… insa ar fi interesant de scos si gazele pe aceeasi directie, pentru un plus de propulsie, racire si reducerea semnaturii IR.

        Este adevarat ca pierde putin din putere prin folosirea ventilatorului, insa la fel era si cu elicea anticuplu. Ramane de vazut raportul de consum de putere intre cele doua variante.

        • @ Marius Zgureanu

          am modificat o schita cu MD600 N …

          – injectia gazelor direct in tubul Coanda

          – augumentator ( amplificator) de flux ( debit ) Venturi fiind si mixer ( amestecator ) gazodinamic in acelasi timp pentru reducerea semnaturii IR

          – directionare cu un singur flaps sub grinda de coada ( optional se pot amplasa 2 flapsuri in lateral de grinda, cu sprijin in stabilizatorul orizontal antirasturnare iar efectul de torsiune va creste semnificativ datorita apropierii flapsurilor de rotorul portant si dublarii suprafetei )

          cum pot sa o postez aici ???

          daca ti-o trimit pe facebook o poti posta posta in articol ???

          si ar fi foarte bine daca ai pune cele doua foto una sub alta ….. ca sa se vada diferentele

        • @ Marius Zgureanu …

          trimis dupa lupte seculare pentru crearea unui cont gmail :))))))))

          ca si asa nu aveam cont gmail 😉

        • @buzu
          Daca vrei sa pui o poza in comentarii trebuie in primul rand sa o pui pe un alt site precum tinypic sau imageshack…de exemplu. De acolo iei URL-ul si-l pui in…

          -codul pentru o poza (desi poate depaseste latimea pentru comentarii):
          < img src="http://xyz.jpg" alt="" />

          -pentru video Youtube:
          < iframe width="512" height="288" src="http://www.youtube.com/embed/ABCDEFGHIJK" frameborder="0" allowfullscreen>

          -pentru poza in comentarii (coloana 1 in cazul de fata):
          < iframe width="512" height="288" src="http://xyz.jpg" frameborder="0" allowfullscreen>

          Atentie: intre primul „<" si restul sa nu fie spatiu...

        • @ Razvan Mihaeanu ..

          multumesc …

          dar cred ca la voi pe site , in articole , o poza tine mai mult 😉

          am patit sa accesez imageshack si sa nu apara nimic 🙁

        • Uite o poza cu AH-64…NOTAR (observa fantele de pe „tail boom”) pentru programul LHX

          Am pus-o intai pe tinypic http://oi57.tinypic.com/30kc4uv.jpg si apoi am incorporat URL-ul in al treilea cod (cel pentru poze in comentarii), insa nu am folosit latimea si inaltimea pentru coloana 1 (512/288) sau 2 de comentarii (464/261), ci 426/243 (pentru coloana a 3-a de comentarii)..ma rog, ca sa nu mai complic, la coloanele 1/2/3 pt.. comentarii conteaza doar latimile de 512,464 sau 426, dar eu folosesc formatul clipurilor video de pe youtube…de asta am dat si numarul inaltimilor…pentru doritori.

        • @ Razvan Mihaeanu

          multumesc pentru informatiile suplimentare

          ///////////////////////////

          NOTAR ( NO TAil Rotor ) va fi viitorul pentru anumite tipuri de elicoptere :

          o imagine interesanta :

          http://img100.imageshack.us/img100/7973/xlhxmcdonnelldouglasbel.jpg

          si site-ul sursa ….de asemenea interesant :

          http://stingraysrotorforum.activeboard.com/t43703465/the-lhx-program/?page=4

        • 🙂 Asta e siteul care tocmai vroiam sa-l recomand, de aici am descarcat in PCul meu toate pozele din alea 4 pagini 🙂

  5. Elicoptere ultrarapide , aerodinamice la sfirsitul anilor ” 60 …………..cind oamenii se pregateau sa paseasca pe Luna :

    http://www.youtube.com/watch?v=EhEr_Tl5w-0

  6. @Marius Zgureanu

    ai vazut a doua configuratie ? ……

    Decit o elice propulsiva in coada precum la x-49 ( intubata dar departe de centrul de greutate ) sau s-97 ( neintubata , ineficienta datorita neintubarii ) mai bine una inclusa in fuselaj si aproape de motor 😉

    ce zici de design ?

    ///////////////////

    si niste elicoptere de-ti incinta ochii 🙂

    http://www.coroflot.com/gc2010/helicopter-design-4

    mi-e imi plac primele 3 versiuni ….. NO TAil Rotor …..

  7. MD-530G – teste de tragere finalizate
    http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14205

    MD530G can carry weapons on 4 internal nodes. The watch head is built under the fuselage.
    MD 530G is the new designation for MD 540F, which took place during last year’s exhibition of Heli-Expo. Manufacturer promotes the helicopter as the successor to the reconnaissance OH-Bell 58D Kiowa Warrior for aviation u.s. Army.
    Armament MD 530G during the tests carried out on the training ground in Yuma, Arizona, were varying 7.62-mm and 12.7-mm and without steered v-1 missiles, gas rifle the Dillon Aero M134D-H and tray M260 with 70-mm laser-steered missiles Talon. In addition, the helicopter is equipped with a optoelektroniczną head L-3 Wescam MX-10 d.
    The most important element of the trials was firing the shells, for the purposes of the Talon 4 within 2 to 5 miles each of them hit the target, with the projection of no more than 1.5 m from the Centre of the target.
    Manufacturer Group MD Helicopters plans to obtain for him the military type certificate in September 2014, the production of the first batch of helicopters begins immediately after the release of the document.
    Maximum mass of the helicopter to take off is 1700 kg. The mass of the payload is 816 kg. Drive a Rolls-Royce 250-C30 with a capacity of 485 kW.
    MD530G has a cruising speeds 204 km/h Calculated this helicopter coverage. 426 km, and armament, after the pods extra fuel tanks it has 2.5 h.autonomy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *