M-345/M311
Francezii s-au hotarat sa-si schimbe flota de avioane pentru antrenamentul pilotilor si astfel vor scoate la pensie Alpha Jet-ul fiind in schimb interesati de “italianul” M-345 HET (High-Efficiency Trainer), fost M 311 pana in 2012. Francii au intentia sa cumpere 35 de avioane monomotor M-345, in conditiile in care flota de Alfa numara cam 80 de aparate.
Acest avion este “fratele” mai mic al mult mai cunoscutului M-346, fiind o modernizare a S 211, iar comparat cu IAR 99 viteza si puterea motorului sunt inferioare, dar aparatul are alte avantaje fiind un design mai modern decat „99 iar motorul este mai economic, sarcina acrosata atinge 1 tona!
S 211
O delegatie franceza este asteptata in Italia la sfarsitul lunii septembrie pentru discutii mai substantiale.
In acelasi timp si fortele aeriene italiene au anuntat ca vor renunta la mai vechile lor avioane de antrenament si atac la sol MB 339 (care are tot motor Viper RR, MK632), acestea urmand sa fie inlocuite cu M-346.
MB339
In acest context nu cred ca mai trebuie sa aducem aminte cat de mult ne place noua M-346, care poate sa fie atat un avion de atrenament avansat cat si un excelent avion pentru atac la sol, cu atat mai mult cu cat avioanele de tip CAS lipsesc cu desavarsire din dotarea RoAF.
GeorgeGMT
eu unul vad tot FA-50 ca cea mai buna(si intr-adevar mai scumpa) varianta pentru suplimentarea flotei de F-16 romanesti…
Subscriu.Este cea mai logica solutie.
Misto FA 50 , daca e vorba despre acest avion.
Cel Korean.
Sunt cam intrigat de interesul pentru M-345 HEC.
PC-21, care este si el în vizorul francezilor pentru înlocuirea Alphajet, cu toate cà este un turbopropulsor, are sisteme de simulatie chiar si pentru un turboreactor si este mai economic în exploatare, iar simulatorul ambarcat este extraordinar de dezvoltat.
Dacà doreau un aparat de tranzitie pentru vânàtoare, spre Rafale, mai degrabà M-346 bimotor sau un T-50 ar fi fost mai adecvate.
Oricum, la începutul lui octombrie, un pilot francez va testa M-345.
Vad ca francezii prefera solutii indelung testate mai degraba decat designuri noi cum e MAKO sau L15. Poate sunt mai simplu si mai ieftin de construit, asigurand deocamdata un antrenament actual. Asta ar putea sa insemne ca nu au prea au bani ori ca dezvoltarea noilor avioane de vanatoare a incetinit peste tot in lume…
Eu ni inteleg de ce nu baga bani in alpha jet. Jucarioara asta italiana nu prezinta credibilitate. In concluzie asta e sfarsitul alpha jetului?
M 346 pare suficient de credibil…
Observa te rog George ca italieni nu mai vor sa utilizeze RR viper 32
Asta a-mi aduce aminte de o declaratie venita din parte fortelor aeriene ca nu sunt interesati de un Iar 99 modernizat dotat cu aceest motor.Intrebarea pe care mi-o pun este daca ar aceepta RRviper 68 propus pentru Iar 99 XT
Ingnl la noi nimeni nu mai e interesat de ceva produs made in Romania.
Se pare ca prosuctia in Romania este considerata a genra „comunism”, „xenofobie” , ca ar fi „autarhie” si ca ar duce automat la saraciee. Care s estie este latceva decat „austeritatea” care ebenidica ca e corecta politic!!
Alfa este deja „batran” – din anii 70!!! Poa ca multe sunt deja uzate .. asa ca ..
Mai interesanta este ca nu a dezvolatat ei un aparat de antrenament …. sau poate au totusi ceva oe teava? Mai mare, mai tare decat asta ? Sau il vor suplimenta cu soimul aurit coreean ? (asta soimul ar mai avea o utilitate – politia aeriana!!! Ca decat sa ridici ditai avionu de lupta dupa un pasager nenorocit mai bine trimiti un „trainer” mai „capabil” . ma rog parere de ins de pe strada … recunosc.)
ai spus in articol ca avionul are motor si viteza inferioare avionului IAR-99 dar are un DESIGN modern.
care este avantajul unui DESIGN MODERN? este o caracteristica ce asigura superioritate aeriana DESIGNUL MODERN?
………………………………………………………………..
Si eu votez pentru T-50 sau FA-50 pentru a completa flota noastra de F-16
cred ca ar fi cel mai potrivit avion dar sansele sunt minime.
mai este posibilitatea ca romanii sa achizitioneze GRIPEN, ca sa inlocuiasca MIG-21 LanceR la noi, GUVERNANTII SUNT TARE IMPREVIZIBILI!
Design modern inseamna o aerodinamica superioara, care la randul ei face ca aeronava sa consume mai putin combustibil si sa aiba capacitatea de ridica mai mult.
Ca exemplu fly-by-wire asigura o sacdere considerabila in greutate prin eliminarea conductelor hidraulice, nu in totalitate.
Off topic.
http://www.gandul.info/magazin/12-cele-mai-interesante-lucruri-pe-care-nu-le-stiai-despre-elvetia-13261638
La o adica, Elvetia se poate apara foarte repede de un agresor iar elvetienii isi pot controla usor si rapid tara.
https://www.defenseindustrydaily.com/the-jas39-gripen-swedens-4th-generation-wild-card-02401/
Fara un bi-turbofan supersonic ca avion multirol de lupta nu putem FARo fi o forta aeriana de respectat si eficienta, cu o buna acoperire aeriana. ar trebui sa incepem sa lansam ofeta pt. cam ce e pe piata: Eurofighter Typhoon, Rafale BCM, F/A-18 CD/-EF Super/-Hornet, si dc nu F-15 CD Eagle, care impreuna cu F-16 AB/-CD FalcoN, ar face treaba super. iar pt CAS bun ar fi un IAR-93 CD Vultur, modernizat, redesenat si remotorizat cu Honneywell/ITEC F-125-GA-100, produs de preferiinta, sub licenta la Turbomecanica Bucuresti, care ar putea echipa si IAR-99 B SoiM in varianta fara post combustie. si sa vezi neneaca atunci fortza aeriana la Romania…dar mi-e sa nu ramaie vise….ca la politrucii rumani shpaga e mai importanta decat binele tarii…
CAS cu ce, cu 346 complet neprotejat impotriva AA? pentru cas iti trebuie platforma dedicata, mai ales in mediul de lupta modern (vezi ucraina, siria sua kurdistan). counter-insurgency poti face si cu yak52 cu cateva mitraliere pe aripa, sau cu un avion agricol. si romania nu isi permite o platforma dedicata CAS. o tona armament cara si soimul, e adevara, pe raza scurta (99 original ar trebui sa fie mai eficient aici, are mai putina aparatura si e mai usor la gol).
iar 93 era proiectat pentru rr adour, dar (desi era construit foarte robust) tot nu era dedicat pentru cas.