La insistentele armatei indiene guvernul este gata sa puna pe masa 12 miliarde de dolari pentru incurajarea deschiderii pietei interne in constructia de avioane militare, pentru ca absolut toata lumea s-a saturat de HAL – Hindustan Aeronautics Limited’s, de intarzierile cu deceniile si calitatea execrabila a acestei companii de stat, care acum detine monopolul pe piata aeronavelor militare fabricate in India.
Astfel guvernul federal a scos pe piata privata programul pentru constructia Light Combat Aircraft (LCA) Mark-2, favoritii fiind Tata Group, Mahindra & Mahindra si Larsen and Toubro, companii care ar putea sa schimbe in bine industria aeronautica indiana.
Programul LCA, dezvoltat de catre Aeronautical Development Agency (ADA) este ramas in urma cu numai putin de 20 de ani fata de graficul initial, in timp ce LCA Mark I, de care s-a ocupat HAL, abia in 2015 s-ar putea sa intre in productia de serie si sa devina operational, 40 de unitati fiind deja comandate.
Numai ca fortele aeriene indiene nu vor sa auda de Mark I si au de gand sa foloseasca doar varianta modernizata a acestuia, Mark II, care va avea si motorul american General Electric GE-414, problema este ca aceasta varianta se afla inca in dezvoltare si o estimare optimista arata ca abia in 2017-2018 va putea sa intre in productia de serie, cu un total prognozat de productie pentru 250 de aparate.
Si de fapt cei 12 miliarde de dolari se indreapta catre cele 250 de aparate LCA Mark II pe care fortele aeriene vor sa le achiztioneze, asta daca industria privata va putea sa preia productia de la HAL.
LCA nu este nimic altceva decat HAL Tejas, avionul devenit celebru prin intarzierile din program si calitatea prosta a motorului local- Kaveri – care trebuia sa-l echipeze.
Insa HAL este mare, anual vanzarile acestei companii ridicandu-se la 2,3 miliarde de dolari, cu un portofoliu de aproximativ 50 de tipuri de aeronave din toate clasele si colac peste pupaza tot cei de la HAL ar trebui sa integreze in productia locala si cele 106 aparate Rafale, in cadrul programului Medium Multi-Role Combat Aircraft, program care este momentan tinut pe loc se pare tot pe motive de calitate, indienii insistand ca Dassault sa-si asume si garantia pentru avioanele produse in India, lucru cu care francezii nu vor sub nici un chip sa fie de acord.
Deocamdata insa nu s-a hotarat nimic, fiind destul de multi cei care se opun constructiei de avioane militare de catre sectorul privat.
Pe de alta parte situatia fortelor aeriene indiene este pe cale sa devina dramatica si dincolo de penibil, toate cele trei programe majore de constructie/inzestrare cu avioane moderne treneza de ani sau zeci de ani.
Avionul de atac usor – LCA Tejas, aflat in dezvoltare de peste 20 de ani s-a dovedit a fi o gluma proasta.
MMRCA (medium multi-role combat aircraft), contract castigat deocamdata de francezii de la Dassault cu Rafale, stagneaza de foarte mult timp pe motiv ca indienii cer francezilor, cu o oarecare doza de obraznicie as spune eu, sa-si asume garantia de calitate si pentru cele 106 avioane care urmeaza sa fie construite in India, iar galicii nici nu se gandesc.
FGFA – omologul indian al PAK FA-ului rusesc – merge din scump in mai scump cu mari probleme pe zona de integrare in productie in India. Acest program ar trebui sa ofere Indiei echivalentul local al T-50 rusesc, doar ca huindusii nu sunt deloc in stare sa priceapa tehnologia avansata cu atat mai putin s-o si fabrice, mai ales daca tinem cont ca ei nu sunt in stare sa construiasca un tanc (T-90), care tanc este mult mai putin complex decat un avion de generatie a V-a…
GeorgeGMT
Concurenta creeaza calitate si costuri reduse. Uite ca nu sunt asa prosti indienii..
Singurul lucru care îi conferă Indiei calitatea de putere mondială este populația sa. Dacă vor merge lucrurile în țara asta tot așa (pe toate planurile, nu doar d.p.d.v. militar), nu știu dacă va rezista ca un stat coerent mai vreo 4 decenii. Trebuie să se schimbe ceva, altfel chinezii se vor distanța prea mult pentru a mai fi ajunși (dacă nu cumva sunt deja în postura asta).
Eficienta si performanta se intalneste de regula in firmele private, nu in cele de stat, cu mici exceptii insa nu la noi.