Avionul bimotor de antrenament avansat chinezesc L-15, concurent al Guizhou JL-9/FTC-2000 Mountain Eagle (amintit si aici) dar si al YAK-130/ Alenia M346 (cu care se aseamana) si KAI-T50 Golden Eagle, este proiectat cu asistenta OKB Yakovlev si realizat de Hongdu Aviation Industry Group din Nanchang, la un cost estimat de peste 15 mil., si pare sa-i intereseze pe vecinii nostri de la est, aflati in plin razboi civil. Interesul vine poate si din cauza faptului ca ucrainenii au participat la acest proiect cu o varianta de motorizare destul de interesanta, si anume Ivchenko Progress AI-222K-25 (24,7kN tractiune) care in curand va avea si o versiune cu postcombustie – AI-222K-25F – capabila sa propulseze J-15 la viteze de pana la Mach1,4 datorita celor 41,2kN tractiune maxima. L-15 este echipabil si cu motoare slovaco-ucrainene ZMKB-Progress Lotarev DV-2 (tractiune 24,5 kN), produse de catre Považské Strojárne Letecké Motory (PSLM) din Považská Bystrica, dar in aceasta varianta aeronava atinge doar viteze subsonice.
Extensiile semnificative ale bordului de atac (LEX) permit avionului un unghi de atac maxim de 30°, designul L-15 putand fi asemuit si cu un F-18 la scara redusa (cu exceptia derivei) sau, de ce nu, cu F-20 Tigerhark/F-5 TigerII. Cu mici modificari aeronava poate performa si in misiuni de atac la sol.
Ucrainenii sunt interesati in asamblarea locala a unei variante capabile de atac usor, in sprijinul trupelor la sol, care sa suplimenteze sau inlocuiasca modelele mai vechi si mai costisitor de operat de provenienta sovietica din flota de zbor ucraineana, cum sunt SU-25 si L-39. Se doreste un design independent de producatorii de piese rusi, astfel ca ucrainenii sa poata integra solutii autohtone iar productia si mentenanta sa poate fi asigurata in tara fara dependente externe.
Reprezentantii Ukroboronoprom sunt la discutii in China pentru negocierea producerii sub licenta a acestei aeronave in Ucraina, desi in 2009 a mai existat o runda de negocieri, fara urmari concrete.
Se intentioneaza a se asambla la vecinii nostri o varianta customizata si «ucrainizata » a trainerului L-15, pe structura respectiva fiind integrate componente si sisteme produse local, ucrainenii justificand prin faptul ca au mai avut experienta de a «naturaliza» aeronave de conceptie straina. De asemenea, L-15 este considerat o conceptie similara cu YAK-130, care initial prevedea si implicarea alaturi de rusi a ucrainenilor in program, insa acestia din urma s-au retras din lipsa de fonduri.
L-15 vs YAK-130
Integrarea radarului, avionicii si sistemelor de arme de provenienta autohtona ar trebui sa se faca intr-un timp relativ scurt si fara mari probleme, ceea ce ar permite lansarea de urgenta in productie, un astfel de avion fiind necesar in sprijinul la sol al trupelor angajate in conflictul din zona de Est a Ucrainei.
L-15 a fost dezvoltat pentru a oferi antrenament avansat al pilotilor pentru trecerea pe avioane din clasa Suhoi Su-27/30/33 si Chengdu J-10.
JL 9 – varianta initiala
Comenzile s-ar adauga celor 24 existente din partea Venezuelei si celor 6 ale Zambiei, alaturi de cele pentru aviatia de lupta chineza.
JL 9G – versiune navalizata, cu priza de aer DSI
Tabel comparativ
Date actuale | JL-9 | Piranha | F-20 | YAK-130 | L-15 |
Lungime: | 14,55 m | 11,57m | 14,4m | 11,49m | 12.27 m |
Anvergura: | 8,32m | 7,62m | 8,53m | 9,72m | 9,48m |
Inaltime: | 4,1 m | 4,25 m | 4,2m | 4,76m | 4,81m |
Suprafata aripa: | 22 m² | 18,6 m² | 23,52 m² | ||
Greutate gol: | 4,96 t | 4,3t | 5,96t | 4,6t | 4,5t |
Greutate incarcat: | 7,8t | 7t | 7t | 6,35t | 6,5t |
Motor: | Guizhou Liyang WP-13F(C) | RB199 | GE F404-GE-100 | Progress AI-222-25 | Ivchenko Progress AI-222K-25F |
Tractiune: | 43.15/63.25kN | 40.5/73 kN | 76kN | 2x 24,52 kN | 2×24,7/41,2kN |
Viteza: | Mach 1,5 | 2000 km/h | 2200km/h | 1050km/h | Mach 1,4 |
Distanta: | 1600km | 1000km | 2759km | 2546km | 3100km |
Dupa cum se vede in tabela de mai sus, JL-9, concurentul monomotor pe piata interna chinezeasca a L-15, si un derivat de antrenament al MIG-21/J-7, este mai mare, mai greu, ceva mai putin puternic dar mai rapid decat L-15, fiind construit cu metode si tehnologii moderne, dar oarecum penalizat la manevrabilitate de catre design-ul initial al MIG-21, dupa cum sustin zvonurile. Dupa cum am precizat si in materialul «MIG-21 Lancer – o solutie inca viabila pentru Romania », tehnologia JL-9 ar fi usor integrabila la noi in tara, fiind similara cu cea a MIG-21 Lancer, dar ceva mai moderna, fiind vorba de structuri aeronautice noi, cu materiale compozite. Saltul de tehnologie pentru producatorii autohtoni ar fi usor de absorbit, plecand de la o aeronava cunoscuta pe care s-au grefat tehnologii moderne.
Dupa cum am mentionat si in articolul despre IAR-99DT (la sectiunea «considerente »), motorizarile LOTAREV DV-2 si Ivchenko-Progress AI-222K sunt compatibile ca masa si dimensiuni cu IAR-99 si ar trebui sa fie si accesibile, atat datorita ultimelor evolutii ale politicii externe Romania-Ucraina cat si pe «filiera» Slovaciei.
Video L15:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zRWp0prAK58
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FtnaYd_ZiVI
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14884
http://www.airforce-technology.com/projects/hongdusupersonictrai/
http://tecnologamilitar.blogspot.fr/2014/07/l-15-para-venezuela.html
http://www.airliners.net/photo/AVIC/Hongdu-L-15-Falcon/1427329/L/
http://yanziyang.wordpress.com/2012/11/21/china-l-15-falcon-advanced-jet-trainer/
http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15
Surse poze :
http://flot2017.com/file/show/none/30485
http://thaidefense-news.blogspot.fr/2010/11/hongdu-l-15-falcon.html
Citeste si:
www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99
http://www.rumaniamilitary.ro/f-5-tiger-ii-si-cele-9-vieti-ale-sale
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-109-swift-date-tehnice
Probabil intelegerea dintre rusi si italieni prevede ca Masterul sa nu intre pe spatiul ex-sovietic al lui Yak-130
Am inteles ca a fost si o neintelegere privind misiunea secundara a aparatului, italienii vroiau un trainer pur sange, rusii, care in anii 90 stateau prost cu banii, vroiau un fel de mini F-16 care sa fie „low-end”-ul din „high-low-mix”-ul rusese, in locul lui MiG-29 care ajunsese la fel de scump ca Su-27. Italienii preconizau ca „high-low-mix”-ul lor va avea high-ul EF-2000 si low-ul Joint Strike Fighter.
Ei, chinezii n-au problema si complexele astea, asa ca vand cam oricui e interesat 🙂
Daca aleg un „multirol” cat mai usor dupa ce au refuzat F18 de la Canada au gandit corect. Poate o sa intelegem si noi ca nu trebuie sa renuntam la IAR99 ci trebuie modernizat cat mai rapid „un trainer multirol cat mai usor”.
Pt. cine nu stie de ce au refugazat F18, Ucraina este o tara in razboi or o asemenea tara nu isi tine avioanele pt. defilari si ceva antrenament ci pt. a le folosii dar cum ora de zbor este pe bani ucrainienii nu si-au putut permite folosirea lor si decat sa le tina doar ca sa se laude mai bine au refuzat.
///
Stugna-P este o rachera AT, ghidata laser, foarte interesanta, penetreaza 800mm RHAe dupa ERA si care poate fi trasa de tunul tancului T55 si de tunul AT de 100mm Rapira…