„De meserie eu sunt român, iar la asta nu voi renunţa niciodată, chiar dacă cei din jur mă privesc ca pe un tataie ţicnit.”
Justin Capra, inventatorul rucsacului zburator brevetat de americani si folosit de cosmonauti la deplasarile intercapsulare, a murit, luni seara, la 81 de ani, la Spitalul de Urgenta Ploiesti, unde se internase cu o zi in urma, reprezentantii spitalului spunand ca Justin Capra era diabetic, potrivit Mediafax.
Conform reprezentantilor Spitalului Judetean de Urgenta Ploiesti, Justin Capra a decedat luni seara, in jurul orei 19.00.
El se afla internat de duminica in sectia „Interne”, fiind cunoscut ca diabetic, necropsia urmand a stabili cauza mortii. In 22 februarie Iustin Capra ar fi implinit 82 de ani.
Capra este unul dintre cei mai cunoscuti inventatori romani, obtinand numeroase premii la saloane internationale. Printre distinctiile obtinute se numara premiul „Ifia Eco”, obtinut la Geneva, in 2008) pentru cea mai buna inventie ecologica, respectiv un Triciclu electric sau hibrid (realizat impreuna cu Marian Velcea), Diploma Salonului International de inventii de la Geneva, Medalia de Aur la Salonul International de Inventica Pro Invent 2009-Cluj-Napoca, Premiul Arca 2007 pentru intreaga activitate.
Printre inventiile sale se numara un rucsac zburator, construit in anul 1956, un aparat portativ pentru zbor individual, pentru care inventatorul a fost la acea vreme arestat, fiind banuit ca l-a facut pentru a fugi din Romania.
Conform paginii oficiale de pe o retea de socializare, la trei ani si jumatate de la realizarea rucsacului zburator inventia lui Iustin Capra a fost brevetata de americani si folosita de cosmonauti la deplasarile intercapsulare, iar in anul 2002 americanii au recunoscut oficial ca ideea i-a apartinut inventatorului roman.
Justin Capra a construit masini nepoluante fara volan si fara pedalier, cu comenzi facute de la un buton de pe carcasa fotoliului, a construit mai multe prototipuri de masini si motorete, alimentate de acumulatori.
Capra, care a fost de profesie inginer si a lucrat ca ofiter de aviatie, locuia in judetul Prahova, unde s-a nascut.
„De meserie eu sunt roman, iar la asta nu voi renunta niciodata, chiar daca cei din jur ma privesc ca pe un tataie ticnit„, scria Iustin Capra in urma cu o saptamana pe pagina sa de pe o retea de socializare.
D-zeu sa-l odihneasca! Un MARE ROMAN, pacat ca Tara pe care a iubit-o nu la bagat prea mult in seama, multe dintre inventiile sale si-ar fi gasit locul in Armata sau Economie. Nu i-a pasat nimanui de sus de realizarile sale, pentru toti gusatii astia el era doar un…excentric. A murit sarac, pensia si-o cheltuia prioritar pentru inventiile sale, insa, cum ar fi fost daca motorul acela care consuma doar un litru de combustibil la suta de km ar fi fost bagat in productia de serie la Mioveni, spre exemplu? Mda, mafioti de tot felul ar fi pierdut multi banici, „fraierilor” le-ar fi ramas mai multi bani din salarii si pensii. Ah, da, bugetul de stat ar fi avut de suferit, mai putini banici incasati din acciza…Ei, saracii, cu ce sa mai plece prin Dubai, nu, asa ceva nu se poate!
Ma gandesc ce ar insemna pentru vehiculele armatei utilizarea unor motoare realizate pe acest principiu.
Atentie ! Nu spun ca un motor care consuma 1 litru la 100 km ar putea pune in miscare un tanc /MLI / TAB / DAC 6X6, dar o tara normala la cap ar fi alocat fonduri pentru cercetare pentru a realiza motoare mai mari pe acelasi principiu.
Nu cred ca este cazul sa spun ce efect ar avea asupra autonomiei masinii, asupra sigurantei (nu mai cari jdemii de canistre / rezervoare externe / butoaie cu carburant), asupra lantului logistic de aprovizionare cu carburant (foarte vulnerabil) si asupra bugetului apararii.
Chiar si daca nu s-ar fi realizat o varianta pentru vehicule grele, macar o varianta pentru cele usoare (autoturisme de teren blindate/neblindate) tot ar fi avut un efect mai mult decat benefic.
Odihneasca-se in pace!
Dumnezeu sa-l odihneasca in pace! In ultimii ani de viata au fost o gramada care incercau sa se lipeasca sub o forma sau alta de acest om. Inclusiv furt intelectual. Se practica foarte des in RO chestia asta, sunt o gramada de indivizi pusi pe capatuire, nu conteaza ca ei nu au nicio treaba cu domeniul respectiv, important este ca numele lor sa apara unde trebuie… Dupa, mai un contract, mai o acadea, de obicei inventatorul este trecut in plan secundar, omul zilei este exact ala care nu are nicio treaba cu domeniul respectiv, ala bun de gura….
Am pierdut inca un geniu pe care statul roman nu a fost in stare sa-l valorifice. Pacat ! Dumnezeu sa-l odihneasca !
Ii multumim ca a existat printre noi si ca ne-a aratat prin exemplul sau ce inseamna sa fii inventator dar si un roman adevarat.
Cate ar fi realizat acest om daca se nastea si traia in SUA, RFG, U.K. sau Japonia.
o mare pierdere
condoleante
E … Justin Capra era un om cu mute idei interesante spre SF chiar . insa sa zic asa marginale.
Jet Packu – o idee ce opltea in aer cu sau fara el! – de exemplu. Se inceraca, se incearca ..de zeci de ani. Amerlosii odata la 10 ani tot scot unu da ;problema ramane aceriasi – max 30 de secunde , hai 60 sec de zbor sau max 1500 metri .
Masinutele lui erau niste jucarele interesante.. conusmua putin insa erau f usoar, cam fragile .. Mai degraba jucarii – una din alea de 50 cmc fara pernmis de conducere este cam limuzina pe langa jucarile lui Capra .
Omu avea idei kinteresante insa nu ptr lumea asta – adica nici in SUA sau Niponia nu ar fi fist altceva decat un excentric simpatic.
Sa se odihneasca in pace
Si despre Edison se spunea ca e un pic excentric…in SUA cu siguranta nu ar fi fost asa de marginalizat.
Cu tot respectu afara de repauzat … INSA jet packu (nume americanesc „globalizat” ) indiferent de cine il face ramane limitata de greutate. Adica ori nu mai este jet pack si cara sufienet combustibil ori …
La fel masinutele jucarii ale lui Capra. Consumau spre deloc . Insa erau usoare , extrem de usoare si fragile. Si nici nu fugeau. Nu zic ca nu erau o dovada de maiestrie ci doar ca .. Ca la nivel industrial si Audi a facut o cestie care consuma ridocol de putin .. a cheltut o multime de bani (mai multi deacat a vazut Capra in toata viata lui), a stabilit un record si a pus masinuta la muzeu. Acolo este locul ei : la muzeu!!! Ca daca ai produce-o ai da falimnet!
Nu toate ideile sunt … fezabile,. Ca zisesi de SUA uite unu exemplar :Bill Lear . A inceput in radio cu primul radio ptr automobil (si patentu cumparat a facut sa apara MOTOROLA). A inventat caseta stereo (sau qaudrio) cu 8 piste (difizare mai limitata azi disparuta) . A facut primele avioane personale cu reactie .. Si la finalu vietii s-a gandit el bine de tot sa faca un autoturism cu motor cu ardere externa . Ei bine aici a pierdut banii!!! Acu sa zicem ca toata voata sa s-ar fi tinut de masina cu abur si caseta cu 8 piste …
Cam asa si Capra . Sub nspe aspecte STRALUCIT!!! Insa mereu prea „micro” Omu , „piata” vrea masina cu 4 locuir is portbagaj si sa „fuga” . Chiar si ecologistii nu ar dori o jucarea monopersonala sau hai de 2 persoane, care sa fie usoara (max 300) sa consume f putin si sa nu fuga …(na l;at domeniu. Supercalculatoarele. Piata restransa .. ins amacar au cerere solvabila. Asa ca a avut loc Cray si apoi si IBM a sprijinit pe unu. Sprijinit ca domeniul este usor excentric ptr IBM)
Da, de acord cu tine ca a avut multe inventii care acum ni se par nepractice, dar…e vorba de principii de functionare. Cate inventii care pareau mai degraba de recycle bin acum zeci de ani, nu se folosesc azi?
Jet pack-ul, ca veni vorba de el, NASA l-a folosit cu succes pentru ce a avut nevoie.
Masinile, la fel, de unde stii ca peste 10 ani, de exemplu, multe din ideile lui J.C nu se vor gasi in masinile de serie? Crezi tu ca de ex. VW a creat asta ca nu aveau ce face intr-o zi de joi?
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Nu, ci pentru ca asta va fi trendul in urmatorii 10 – 15 ani. Masini mici, consum infim, usor de intretinut, fara taxe aditionale, etc. Vei vedea ca J.C a anticipat corect.
Si Edison a avut esecuri, dar multe din ideile lui se folosesc azi. La fel si Tesla.
A gandit „micro” pentru ca tot ce facea, facea pe banii lui.
Automobilele lui Justin Capra nu au fost niciodata „jucarii” … In Romania in care un blog incearca sa desfiinteze pistele pentru biciclete nu se poate intelege ce inseamna un automobil ultra-eficient. Cand domnul Justin Capra construia „jucariile” sale Volkswagen inca nu avea idee de conceptul XL-1
(http://blog.autoshopper.com/articles/3888/Ultra-Efficient-Volkswagen-XL1-Hybrid-May-Inspire-Sports-Car/),
nici nu existau concursuri ca cel din Houston la care niste „jucarii” sponsorizate de Shell sa parcurga 1090 de km/l
(http://inhabitat.com/ultra-efficient-alerion-race-car-gets-2564-8-mpg-at-shell-eco-marathon/),
nici biciclete – fie ele si carosate – care sa atinga 133,78 km/h
(http://www.aerovelo.com/projects/speedbikes/introduction/),
nici automobile solare de familie asa cum este „Stella”
(http://www.takepart.com/article/2014/09/22/take-ride-solar-powered-electric-car-goes-500-miles-charge)
capabile la fel de bine sa fie inmatriculate si sa circule pe drumuri comerciale, dar sa si participe la curse specifice categoriei din care face parte – automobile solare – asa cum a fost in 2013 World Solar Challenge in Australia unde a ocupat locul 3 din peste 50 de concurenti.
Orice idee originala proaspat (concept) aparuta poate fi numita „jucarie” in comparatie cu proiectele ulterioare „mai sofisticate”, dar ceea ce trebuie sa ne doara este faptul ca desi am avut – si poate mai avem, nu stiu ! – oameni care desi genereaza astfel de idei-concept originale in ciuda tuturor piedicilor materiale si psihice – asa cum i s-a intamplat de atatea ori in viata lui Justin Capra – nu avem oameni care sa inteleaga ce inseamna asta pentru ei, pentru noi astialalti, prostimea, pentru tara ca entitate, pentru oricine …
Pentru cine nu are habar poate parea ca a avut idei SF si a facut „jucarele”, dar nu am vazut pe nimeni din Romania incercand sa construiasca ceva in genul asta macar ca sa utilizeze in interes propriu si personal. Nu am vazut pe nimeni incercand sa organizeze – cu sponsori – o cursa sau ceva care sa arate ce se poate cu adevarat face.
Noua ne place sa vedem Avortoni Minune care se plimba in X5 si alte tancuri pe roti, ne place ca o curva politica si-a tras asfalt pana la hotelul ei in Bucegi ca sa se duca cu Touareg-ul si in pantofi cu toc cui cumparati din Paris.
Justin Capra este vinovat ca s-a gandit la „jucarii” SF in loc sa se fi gandit cum sa fure suficient ca sa isi cumpere un BMW X5 sau un VW Touareg.
Noi suntem insa mai vinovati ca nu intelegem ca viitorul nu sta in „realismul” infatisat de niste politruci ci in ideile SF „de jucarie” ale lui Justin Capra.
Odihneasca-se in pace !!!
Si pentru ca am uitat sa pun link-ul cu blogul incriminat de mine mai devreme … Iata-l …
(http://www.dcnews.ro/uni-i-demolam-pista-de-biciclete-semneaza-impotriva-blocajelor-de-pe-calea-victoriei_462951.html)
Asta asa ca … e parerea mea personala si subiectiva …
CosminC,Dorian Tinculas ,
Eu fata de voi sunt din 52. AM vazut unele cestii,,,,
JC se inscria pe o line care deja in aul 1960 era „depasita” , Si am zis jucarii fiindca erau foarte „minione”.
fFta de tine am cea mai buna parere despre JC insa nu vad in el decat ce era : un inventator pasionat ale carui idei nu erau chiar „mainstream” Insa sa zic asa traia ptr ideile sale …
Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.
Nascut la 22 februarie 1933, la Magureni, Prahova, absolvent al Liceului “Dumitru Barbu Stirbei” si al Scolii Tehnice Petrol Campina, apoi al Scolii Superioare de Aviatie, Justin Capra, asa cum este cunoscut in media numele sau, a fost avansat locotenent si repartizat la Divizia 23 Aviatie Reactiva Otopeni.
Geniul sau tehnic, inegalabil, se manifestase deja. Cunoscut pentru 114 inventii, intre care 7 aparate de zbor, 15 motoare neconventionale si 10 automobile cu propulsie electrica, a beneficiat, insa, ca multi alti inventatori romani, de o lipsa cvasitotala de interes din partea autoritatilor romane. Este motivul pentru care, urmand traditia Vuia, Vlaicu, Coanda, s-a adresat altor posibil interesati. Prima sa mare inventie, “rucsacul zburator”, i-a atras dizgratia si zdrobirea carierei militare pe motive politice. Dupa ce a inundat cu cereri de sprijin si omologare Ministerul Apararii si ministerele de resort romane, in zilele de 2 si 4 august 1956 s-a adresat, in incercarea de a obtine patentarea inventiei si recunoasterea internationala, legatiilor SUA si Marii Britanii la Bucuresti. Rezultatele au fost urmatoarele:
1. A fost retinut de Directia Contrainformatii Militare, condamnat in urgenta si dat afara din armata, pe motive politice, la 6 august 1956;
2. Inventia avea sa-i fie preluata, ca multe altele, si brevetata in SUA, ulterior, la 22 februarie 1962, pe numele tehnicienilor Wendell Moore, Cecil Martin si Robert Cumings.
Devenind intre timp un nume cunosut in inventica, Justin-Virgilius Capra a cerut reabilitarea si repunerea in drepturi ca militar incepand cu ianuarie 1990. La 19 septembrie 2006 a solicitat in instanta sa i se acorde toate gradele militare de care ar fi putut beneficia in perioada 6 august 1956 – 13 iulie 1990 si dreptul la pensie militara. Constatandu-se indepartarea din armata pe motive politice, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti i-a dat castig de cauza prin Sentinta civila nr.309/18.01.2007.
Dornic sa contribuie la realizarea unitatii de corp a rezervistilor in general si, in mod special, a pilotilor, inginerilor si tehnicienilor militari specializati in domeniul Aeronauticii, Justin-Virgilius Capra s-a inscris in Sindicatul Cadrelor Militare Diponibilizate in mod simbolic, de Ziua Unirii, la 24 ianuarie 2014. Proiectul, pe care si l-a asumat ca sindicalist, era coordonarea eforturilor rezervistilor din domeniu in vederea infiintari unui muzeu al pionierilor aviatiei romanesti, la Banesti, acolo unde a murit, in misiune patriotica de zbor dedicata infaptuirii unitatii nationale, Aurel Vlaicu, la 13 septembrie 1913, prin sabotarea avionului “Vlaicu II”.
Locul sau firesc de odihna ar fi fost Cimitirul Bellu, alaturi de marile somitati ale neamului. Inventatorii de geniu fiind, insa, mai putin pretuiti se pare, in Romania, decat actorii si cantaretii, s-au implicat in sprijinul familiei si apropiatilor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Afacerilor Interne, conducerea SCMD, astronautul Gl.Mr. Dumitru-Dorin Prunariu si conducerea Sindicatului National al Revolutionarilor Decembrie ’89.
Trupul neinsufletit va fi adus astazi, 21 ianuarie, de la Ploiesti si depus, in jurul orelor 17.00, la capela Cimitirului Militar Ghencea III. Ceremonia va avea loc, maine 22 ianuarie, la ora 12.00, la cimitirul mentionat.
Este o mare pierdere reala pentru natiunea romana! Dumnezeu sa-l odihneasca!
http://sindicatulcmd.blogspot.ca
Dumnezeu sa-l odihneasca ! Iar noi sa-i cinstim memoria pt. ca , pe langa creativitatea sa extraordinara, si-a pastrat in primul rand integritatea de roman printre ordinari .
Dumnezeu sa-l odihneasca! Imi amintesc ca elev fiind il vedeam in urbea natala conducand una din masinile creatie personala. Credeai ca a coborat din revista Stiinta si Tehnica sau din emisiunea Exploratorii lumii de maine. Apoi pe la Casa Pionierului, locul ala unde mai invatam una-alta, cineva ne-a povestit cine era Omul din masina.
http://i50.servimg.com/u/f50/12/60/94/44/virvas10.jpg
„Jucaria” asta zboara ?
Nop ! Jucaria aia nu poate zbura pentru ca rotoarele sunt foarte mult subdimensionate fata de masa aerodinei (cyclogyro copter). Pentru ca jucaria aia sa zboare la marimea si numarul acelor palete de rotor ar trebui sa se rupa datorita fortelor centrifuge la care ar fi supuse. Totusi … Ideea nu e rea in contextul aparitie unor materiale mult mai usoare si mult mai rezistente atunci cand e vorba de nevoia de a avea aerodine vtol compacte capabile sa evolueze in medii urbane cu spatii stramte. Cele mai cautate astfel de aerodine vtol vor fi, evident, dronele !
De fapt exista in dezvoltare un proiect bazat pe acest concept … D-DALUS !