Marder (Jderul) 2 trebuia sa fie fratele mai mic al Leopard2, care sa inlocuiasca déjà vechile Marder 1, introduse in serviciu in anii ’70 ai secolului trecut.
Contractul de dezvoltare a fost incredintat in 1987 firmei Krauss-Maffei, sub denumirea de”Kampfwagen 90”, proiect care avea ca si scopuri o mai buna protectie a grupei imbarcate pana la cal.30mm perforant, interoperabilitate cu Leopard 2 si arma principala capabila de a duce lupta la distante de pana la 2km. Rheinmetall trebuia sa asigure turela si armamentul aferent, iar Oerlikon Contraves impreuna cu Heckler&Koch trebuiau sa asigure munitia aferenta. Se prevedea productia a 1000 de vehicule in perioada 1997-2001.
A fost creat un prototip cu o masa de 44,3t care avea blindaj Chobham de generatia a 2-a, capabil sa reziste in arcul frontal chiar si unor lovituri cal.120mm. Prototipul a fost supus unor teste in teren incepand cu 1991.
Prototip Marder 2
Sistemul de armament principal era Rheinmetall Rh-503 dublu calibru, avea alimentare duala pe banda rulanta, era operat electric si stabilizat, putand fi operat mecanic in regim de avarie, iar cadenta de tragere a tunului cal.35mm putea fi reglata intre 150-400 runde pe minut, cursa verticala variind intre – 10° la + 60 °. In fapt teava cal. 35mm putea fi inlocuita in 5 minute cu una cal. 50mm. Pentru fiabilizarea tragerii, cartusele defecte netrase erau ejectate automat iar tuburile consumate erau aruncate spre partea din fata a vehiculului.
Pentru ambele calibre munitia (rezerva de 287 de proiectile la cal.35mm) era de 2 tipuri: penetrator sabot (APFSDS-T), inclusiv cu trasor pentru tinte blindate, respectiv inalt explozibil HEI –ETF-T electronic programabil produs de Diehl- aceasta din urma fiind folosita impotriva tintelor usoare cu detonare la impact sau preprogramabila la 5-10m de suprafata solului in urma iluminarii tintei cu ajutorul telemetrului LASER integrat in sistemul 128/45 PERI-ZTWL.
Marder 2 prototip – turela
Ca si arma secundara jumelata cu tunul era instalata pe partea dreapta o mitraliera MG3 cal. 7,62mm langa 3 lansatoare de grenade fumigene de mascare cal. 76mm, in timp ce pe partea stanga erau instalate alte 7 tuburi similare.
Pentru lupta impotriva blindatelor grele, Marder2 avea integrat un lansator de rachete ghidate anti-tanc PARS-3MR, racheta cu cap tandem HE, ghidaj LASER si bataie efectiva 2km.
Vehiculul este capabil de lupta noaptea si in orice conditii meteo, dispunand de vizoare zi/noapte/termic pentru comandant si tragator, acesta din urma avand integrat si telemetru LASER. Vederea termica a postului comandantului este preluata din sistemul tragatorului, iar cea de zi PERI-RT este panoramica cu periscop individual, afisajele fiind redundante si color.
Periscop panoramic comandant iar in dreapta periscop tragator
Echipajul era format din 3 militari iar compartimentul de trupe putea transporta o grupa de 6-7 militari complet echipati care avea accesul prin cele 2 usi spate sau prin trapele din plafon si nu dispunea de porturi de tragere ca la Marder1 pentru a spori protectia. In schimb atat soferul cat si tragatorul au la dispozitie cate 3 oglinzi-periscop in trapa de acces, comandantul are 4 iar trupa dispune si el de cate 3 periscoape pe lateralul compartimentului si un bloc de alte 2 in usile de acces spate.
Scaunele asezate spate in spate – compartiment trupa
Postul soferului este asezat in partea din fata a vehiculului si are acces printr-un culoar, pe langa turela, catre compartimentul trupei. Comandantul si tragatorul sunt asezati in cosul turelei pe partea dreapta, respectiv stanga. Grupa este asezata pe mijloc, pe scaune spate in spate iar comandantul grupei pe un al 7-lea scaun pe culoarul de trecere. Evacuarea se face pe 2 usi cu actionare manuala si deschidere pe mijloc si nu cu trapa hidraulica verticala cum era cazul la Marder 1. De asemenea trapele din plafon dau acces grupei la pozitii de tragere din pozitia in picioare, de dupa paravan de protectie.
Culoarul din compartimentul trupei spre postul turelei (in stanga cilindrul turelei)
Blindajul asigura o protectie de baza de jur imprejur la cal.7,62mm perforant si schije de munitie exploziva cal.155mm iar cu blindaj suplimentar protectia creste pana la cal. 14,5mm respectiv cal. 30mm frontal, in timp ce interiorul este captusit cu material rezistent la fragmentatie (spall-liner) si beneficiaza de protectie NBC (nuclearo-bacteriologica-chimica).
Propulsia este furnizata de un derivat al motorului de Leopard 1 construit la Friedrichshafen, un MTU MB-883 turbodiesel de 1000CP cu 8 cilindri instalat in partea frontala, cuplat cu o transmisie automata hidro-mecanica Renk si ambreiaj hidraulic, motorul fiind refolosit apoi pe PZH-2000. Cu o capacitate cilindrica de 18,3 litri, acesta dezvolta o putere de 735 kW la 2700 RPM, in timp ce cuplul maxim de 3000NM este atins la 2000RPM, astfel ca raportul masa/greutate este similar cu al Leopard 2A4, la 20kW/t. Jderul 2 poate stoca pana la 890l de combustibil care ii asigura o autonomie de 300km pe teren framantat respectiv 500km pe sosea si a atins viteze de pana la 60km/h pe sosea iar in marsarier de 27 km/h.
Ca si generator auxiliar este folosit un motor de 20kW racit cu lichid, care furnizeaza 24 de volti, stocajul fiind asigurat de 6 baterii de 12V furnizand un total de 300 ore-amperi pentru sasiu si alte 4 baterii furnizand 90 de ore-amperi pentru sistemele din turela.
Trenul de rulare are 6 roti duble pe fiecare parte, in afara de roata intinzatoare spate si roata motrice amplasata in fata, totul pe amortizoare hidraulice la capat de bara si senile cu placute interschimbabile cu presiunea pe sol de 8.8 N/ cm². Majoritatea componentelor trenului de rulare sunt comune cu ale tancului Leopard, pentru a simplifica logistica. Garda la sol era de 440mm.
Sistemul de oglinzi (hublou) sofer
In 1989, reunificarea Germaniei si caderea comunismului au dus la schimbarea dramatica a situatiei financiare si geopolitice, costurile ridicate ale reunificarii si disparitia amenintarii sovietice ducand la abandonarea proiectului, judecat in 1992 a fi un vehicul prea greu si scump, depasind masa unui T-72 din primele versiuni. Astfel trupele de Panzergrenadieri din Bundeswehr au continuat sa foloseasca Marder 1 inca o perioada, in timp ce prototipul Marder 2 a fost expus la muzeul tehnic din Koblenz si apoi la cel din Munster.
Bundeswehr a introdus de curand, din 2010, in dotare noul vehicul Puma de lupta a infanteriei pentru a inlocui parcul de Marder 1. Puma beneficiaza de o protectie similara cu Marder 2, fiind insa ceva mai usor, aerotransportabil si mai modern decat Marder2. Ambele se pot incadra in categoria vehiculelor grele de lupta a infanteriei, concurand practic derivatii pe sasiu de tanc mediu. Marder 2 ramane un proiect deosebit si nu singurul abandonat al industriei germane pe aceasta nisa, insa experienta castigata a fost refolosita peste ani in conceperea vehiculului de lupta Puma.
Linia de asamblare a Puma
Date tehnice Marder 2: prototip VT 001
Echipaj: 3 + 7
Motor: MTU 881 Ka-500, cu motor diesel 8 cilindri
Putere: 735 kW (1000 CP)
Transmisie: Hidro-mecanic comutator, turn – şi transmisiei de cârmă Renk HSWL 284 C cu 4 viteze înainte şi 2 înapoi
Lungimea peste tot: 7310 mm
Latimea peste tot: 3840 mm
Inaltime: 3050 mm
Garda la sol: 440 mm
Capacitatea de trecere obstacole: 960 mm
Capacitate de traversare transee: 3m
Traversare vad de apa: 1,2m adancime
Inclinatie laterala maxima: 60%
Trecere-panta: 30%
Masa de lupta: 44,300 kg
Viteza maxima sosea: 60 km/h (înainte), 27 km/h (înapoi)
Cantitatea de combustibil: 890 l
Autonomie: 500 km (drum), 300 km (teren)
Armament: 35/50 mm mitralieră RH 503, o mitralieră MG3
Muniţii: cartuşe de 35 mm: 177 plus 110 în rezervă
Video:
Oare Jderii nostri vor face pui?
Marius Zgureanu
Surse :
http://www.military-today.com/apc/marder_2.htm
http://www.jedsite.info/fulltrack-mike/mike/marder_series/marder2/marder2.html
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?55262-German-Mock-Up-MARDER-2
Daca puii aia ar iesi din „gaoace” de CV-90… 🙂
Eh, lasa ca exista si altceva decat CV-90 pe lumea asta. Mie mi-a placut ce au facut cehii cu BVP-urile, dar si Tulparul turcesc .
La Puma nu prea indraznesc sa fac aluzii, ca asa mai bine facem ca ucrainenii si transformam sasiurile de TR-85 in MLI, tot pe la 40 de tone.
Ii vezi pe ai nostri sa mute motorul TR-85 din spate in fata? 🙂
Asa ca stam si asteptam daca intr-adevar Armata al rusilor va fi cu motor frontal sau nu. 🙂
nu trebuie sa mute nimic! Fie se face trapa de iesire pe langa motor, ca la Achzarit, fie se schimba pur si simplu sensul de mers, cum au facut ucrainenii pe ale lor:
http://www.rumaniamilitary.ro/masina-grea-de-asalt-a-infanteriei-o-noua-moda
din pacate, tot pierd la poze din unele articole mai vechi, de fiecare data cand cineva se gandeste sa mai schimbe cate ceva la look-ul site-ului… stim noi cine 🙂
poze cu modficarile ucrainenilor la T-55 si T-64 acilea, cel de T-64 pregatindu-se sa-l bage in productie, dupa ce au pierdut multe BMP-uri in est:
http://f40h.pixnet.net/blog/post/239819831-%E4%BB%A5%26quot%3B%E5%A4%96%E8%B2%8C%E5%8D%94%E6%9C%83%26quot%3B%E4%B9%8B%E8%A7%80%E9%BB%9E%E5%88%A4%E8%AE%80bmp-bmpv-64%E8%A9%A6%E4%BD%9C
http://www.armas.es/foros/vehiculos-terrestres/bmpv-64-y-el-tbmp-55-afv-55-vci-pesados-t908054.html
ie-te:
http://images.tienphong.vn/Uploaded/Images/6/36f/636f196f6c095332e5756e174ae9613f.gif
nici VIU-55 Munjia nu arata rau:
http://rm-cdn.serverhost.ro/wp-content/uploads/2013/09/VIU-55_Munja_31.jpg
🙂
Sper ca cei noi veniti sa inteleaga ca doar il zgarm pe Marius ca sa dea pozele din articolele sale mai vechi (s-au pierdut unele cand am avut schimbari de tema WordPress).
Acum…ai nostri sunt capabili, dar fara ajutor „se sus”…
de ce nu s-ar indrazni In Romania sa se ia in considerare o completare, prin fabricare sub licenta, ca nr si in timp o inlocuire a MLI-84 Jder, cu IFV Puma (de preferinta cu 6 galeti e parte ca Marder-2 nu cu 5), si aceeas procedura cu MLVM, aceesta fiind inlocuit de FFG PMMC G5 tot de provenienta germana. poate ne-ar ajuta filiatia germana a noului presedinte Klaus johannis, poate cat si pt un transfer de licenta si cateva Leopard 2 A5/6 si PZH-2000 de 155 mm . da marius zgureanu, ai mai scris tu multe ipoteze de inlocuire a MLI-84 aci pe site in multe articole dar ce parere ai despre inlocuirea MLVM-urilor? merci mult anticipat de raspuns!
La MLVM e mai complicat, pentru ca terenul montan e mai dificil si ai nevoie de vehicule mai compacte si capacitate de catarare, si nu multa protectie. Deci ceva din categoria TABC-79/M1117 s-ar descurca. Pentru senile, ar trebui o platforma mai usoara (vezi si MLVM care nu e aceeasi platforma cu MLI-84), asa cum e Wiesel, desi designul in sine e destinat parasutitstilor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wiesel_AWC
Ca sa-ti renteze o productie, iti trebuie necesar de serie mare, nu 99 de bucati cate sunt variantele Jder M. iar despre al saselea galet, asta inseamna alungirea sasiului si masa si mai mare, la 40+ tone, ori la categoria asta ai disponibile cateva sute de sasiuri TR-85 si T-55, care pot fi transformate in MLI-uri grele si iesi si mai ieftin.
In fine, din cauza ca la noi MApN cumpara mai nou serii mici, eu as merge pe finalizarea TBT 8×8 care ar putea da si o varianta 4×4 pretabila si pentru VM. Pasul doi ar fi refolosirea experientei TBT 8×8 si poate si a platformei pentru un MLI la 28-35 de tone…
Merci mult de raspuns! deci tu zici ca ar fi ieftin pt FTRo, daca s-ar folosi sasiurile de T-55 si TR-77 (de astea nu stiu cate ar mai fi in stocurile armatei romane) +TR-85 (pe acestea ar fi bine sa le modernizeze la ipoteticul stadiu M2, sa aiba si FTRo 300 bucati), ceva gen cum au facut israelieni : Achzarit, Namera, Namer, din T-55 capturate si Merkava 1 si 2. iar TBT 8×8 te gandesti sa fie un MLI-IFV gen VBCI-francez pe roti 8×8 sau sasiu de TBT pe senile cu 6 galeti dubli pe fiecare parte (ca la Marder 2)? parca facusera britanici cu suedezi SEP 8X8 si cu o variant pe senile.da la trupele de vanatori de munte ar merge si un TBT 6×6, un reactualizat TAB-RN-94. iar ca senilat bun pt parasutisti, parera mea, ar fi bune FV-CVRT modenizate britanice. oricum posibilitati si variante sunt multe dar depinde ce vor cei de la MAPN si de cati bani dispun. Apropo la Puma IFV mai e loc de un al 6-lea galet fara sa alungesti sasiul-constatat asa ochiometric.
http://www.military-today.com/apc/puma_ifv.htm
galetul al saselea la IFV Puma nu a fost adaugat cu un anumit motiv, care poate tine de design-ul in sine si de costuri. Am crezut ca adaugand extra galet voiai sa alungesti sasiul.
TR-77 au fast taiate toate, cred, nu mai sunt decat TR-85 si T-55.
doar ca SEP era hibrid, transmisia la roti fiind facuta de motoare electrice, asa ca era relativ simplu sa treci de la roti la senile…
oook am priceput . merci mult de raspunsuri!
total offtopic, dar ce stiti despre asta? http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=607
http://www.funker530.com/isis-fighters-and-vehicles-get-taken-out-in-the-open/
Minutul 11.57
Captură de la „glorioasa” armată irakiană…
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
„Cand ne gandim la faptul ca Textron s-au instalat deja in Romania si vizau o colaborare cu Aerostar Bacau pentru producerea unui vehicul blindat 4×4, logica ar fi intrebarea cand statul roman se va cauta in buzunare pentru a incepe inlocuirea venerabilului TABC-79 (390 de bucati intrate in dotarea armatei noastre + aproximativ 40 de sisteme AA CA-94 pe acelasi sasiu), vehicul de nici 10 tone, din ce in ce mai rar vazut ca functional in dotarea batalioanelor de cercetare si infanterie ale fortelor terestre romane? Singurul dezavantaj al M1117 sau RG35 fata de TABC ar fi lipsa capacitatii amfibii, insa au o protectie crescuta atat la explozivi cat si balistica.”
nu il pot modifica pe M-1117/-1200, RG35 ca sa il faca si amfibiu cu tehnologia de la TAB-C-79?
nu se face asa… nu se ia unul ne-amfibiu, care n-a fost proiectat pentru apa, si se face amfibiu.
Flotabilitatea e greu de pastrat dupa ce ai crescut protectia si deci si masa chiar si pentru un vehicul care initial a fost amfibiu.
Pe Wikipedia, mai in gluma mai in serios, se precizeaza o intentie a Romaniei de a cumpara 200-400 vehicule M1117 fabricate la o uzina din zona Cugirului…
macar de ar fi TAPV, M1117 ar fi prea tarziu pentru a ne lega la cap si vor trebui inlocuite mai devreme si modernizate etc, ca afacerea F-16…
important este, daca e adevarat, ca va fi produs in Romania
pentru cei interesati
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
prezentare TAPV
https://www.youtube.com/watch?v=ORKhQjTPSJ0
eu cred ca ar trebui sa faca ce au facut si cu tab-79…adica asteptam sa iasa TBT 8×8 si dupa facem o versiune 4×4 si gata…si piranha are versiunie 4×4…se poate, si ajuta foarte mult logistica
stiu ca nu o sa se intampla asa, tocmai de aia nici nu l-am mai mentionat 🙂
normal, ar fi bine sa fie si un TBT 4X4 amfibiu
acu’ mi-am dat seama, data de pe wikipedia in legatura cu Cugir e destul de recenta, „2014-07-01”.
nu e stirea aia veche de cativa ani de care stiam deja cu totii
o fi ceva actualizat, dar intentia cu Cugirul parca o stiu de mai demult nitzel…
Ce bine ar fi dacă REBUTURILE alea de Mowaguri cu care ne-am procopsit noi s-ar metamorfoza ca prin minune în Marder 2.
Eu nu prea am înțeles din articol de ce au renunțat teutonii la ele (disparitia amenintarii sovietice ducand la abandonarea proiectului…??!!)
Între timp au apărut tot felul de răhățele ușoare, pe roți, gen Piranha…
pai a fost un gol de mai bine de 10 ani in care n-au mai avut fonduri, asa ca l-au pus la naftalina. Intre timp tehnologia a mai evoluat, inclusiv la KMW, asa ca a aparut Puma.
Off topic, o stire interesanta, Nigeria va primi din Cehia 16 T-72, transportate cu AN-225:
Nigeria is taking delivery of a consignment of T-72 main battle tanks and other armoured vehicles, a Czech defence official has confirmed.
The tanks are being delivered using an An-225 aircraft by the Excalibur Group, a Czech company that specialises in refurbishing military equipment. The Antonov Airlines transporter was photographed being loaded with four T-72s at the Czech Republic’s Ostrava-Mosnov airport on 26 January.
„The equipment will be transported to the customer aboard the Antonov An-225 Mriya within several days,” Excalibur Group spokesperson Andrej Cirtek told IHS Jane’s . „The aircraft will make three trips between Ostrava-Mosnov and the end user to transport a total of 16 vehicles.”
unul din comentatori de la parada din 2014, din armata, spunea ca bizonu’ poate fi transportat cu C-130
imediat m-am gandit la 120mm pe roti sau MLI, in RM 🙂 (si ce se afla sub, ca greutate, 4×4 etc)
treaba e ca ne cam trebuie niscai C-130 noi sau un echivalent mai nou…
@M.C. daca se referea la bizonul din carne si oase, da, poate fi carat cu C-130. Daca se referea la ala din fiare si suruburi poate si ala fi transportat dar desfacut in vreo 3 bucati. Pt. ca TR-ul are vreo 50 de tone iar C-130 are o sarcina utila de vreo 20 de tone. Pe langa faptul ca e mai lat decat cabina Herculesului.
poate am inteles eu gresit si se referea la jder ca era inainte sau dupa bizon si a spus-o cand trecea bizonu’
@M.C.
no offence, dar eu nu prea aș lua în serios ce au spus „comentatorii” ăia de la paradă.Au bătut câmpii cu multă grație,vorbind doar ca să nu tacă, mulți dintre ei fiind cu grade și funcții înalte.Asta spune ceva…
Părerea mea, hîc…
@Rumaniamilitary
Stiu ca e un blog despre armata, tehnica etc …dar de asemenea e un blog despre Romania si istoria ei. De ce nu faceti un articol despre cardul de sanatate?
despre dracii din card 🙂 )) ?
🙂 🙂 🙂 tare asta