M1 Abrams versus T 72 Ural. Partea a II-a

y

Autor: Steven J. Zaloga, Osprey Publishing

Specificatii tehnice

 

Capriciile modelelor sovietice de tancuri din anii ’60 au dus la o evolutie a standardelor catre modele care erau cu mult mai mici si mai usoare decat corespondentii din NATO. Un T-72M1 complet echipat pentru lupta cantarea 41.5 tone fata de cele 56.8 tone ale M1A1, fiind astfel cu o treime mai usor. Principala urmare a acestui fapt a fost volumul spatiului ocupat de echipaj. T-72-ul M1 este foarte inghesuit, mai ales in compartimentul conductorului , conditiile fiind doar un pic mai bune in turela. M1A1, cu toate ca nu era la fel de spatios ca precedentele M60A3 Patton, era luxos in comparatie cu T-72M1, cu un spatiu generos pentru servant si pentru restul echipajului. Cu toate ca acest fapt ar parea lipsit de importanta in design-ul unui tanc, aceasta reflecta putina importanta pe care o dadeau proiectantii sovietici de tancuri ergonomiei echipajului si impactul pe care il avea aceasta asupra performantei generale in lupta. T-72M1 nu era potrivit pentru operatiuni de lupta prelungite in climat desertic din cauza spatiului interior  extrem de redus ce ducea la supraincalzire, oboseala si stres excesive. Cu toate ca Operatiunea Furtuna in Desert s-a desfasurat in lunile de iarna, temperaturile din Februarie erau uneori indeajuns de ridicate cat sa afecteze negativ performanta echipajului. In T-72, asa zisul aer conditionat era asigurat de un ventilator mic din plastic. Poate acesta era potrivit pentru climatul european, dar era fara valoare in climatul desertic.

 x

Protectia

Tancurile modern sunt cel mai bine protejate in partea frontala, principala cerinta a design-urilor fiind aceea de a asigura protectia optima intr-un sector frontal de 60 de grade. Aceasta presupunea un compromis inevitabil deoarece era imposibil sa asiguri acelasi grad de protectie din toate directiile, pastrand totodata o greutate viabila. Astfel, acest material se axeaza mai ales pe protectia frontala ale acestor doua tancuri, cea laterala si din spate fiind inevitabil mult mai scazute. Majoritatea studiilor recente fac diferentierea intre protectia fata de loviturile APFSDS si fata de loviturile HEAT deoarece majoritatea blindajelor laminate moderne ofera grade diferite de protectie fata de cele doua amenintari. Nivelul de protectie este exprimat de obicei ca echivalent al unei placi de otel omogen laminat (RHA) de dimensiuni date. Trebuie luat in considerare faptul ca datele despre protectia blindajelor sunt considerate sensibile si de aceea informatiile nu pot fi considerate a fi sigure. Datele despre nivelul de protectie al T-72 sunt luate din surse oficiale rusesti facute publice.

1

 Echipajul M1A1 este protejat de riscul exploziei munitiei de un panou anti-soc operat hidraulic. Acesta separa depozitul de munitie din spatele turelei de compartimentul echipajului. Incarcatorul deschide usa cu ajutorul unei pedale actionata cu genunchiul, pentru a-si mentine mainile libere in timp ce transfera munitia din deposit in culata tunului.

 

In general, T-72 si T-72M1 au fost proiectate sa reziste unei lovituri echivalente cu cea a tunului sovietic de 115mm cu proiectil din otel APFSDS. Acesta era considerat ca fiind aproximatix echivalent cu modelul de 105mm al NATO. Protectia impotriva loviturilor HEAT era calculata ca fiind echivalentul rachetei anti-tanc 9M14 Malyutka (AT-3 Sagger), care era considerata ca fiind echivalentul modelului TOW folosit de NATO. Fapt curios, si M1A1 Abrams avea in vedere acelasi nivel de protectie. T-72M1 era proiectat sa reziste impotriva loviturilor imbunatatite de 105mm de la inceputul anilor ’80, cum ar fi modelul israelian de M111 APFSDS prevazut cu un penetrator din carbura de tungsten sau echivalentele sale americane M735, M735A sau M774. Informatii despre nivelul de protectie sunt disponibile si pentru modelul  T-72B1, care desi nu a fost folosit de irakieni, ne ajuta sa facem o comparatie cu noile modele de tancuri sovietice prevazute a face fata loviturilor noilor modele NATO de tunuri de 120mm sau rachetelor anti-tanc TOW-2.

 

Nu exista date oficiale din surse americane despre nivelul de protectie al Abrams M1A1.  Tabelul de mai jos pentru M1A1 contine estimari sovietice. Nu exista date oficiale in privinta protectiei oferite de upgrade-ul M1A1HA (Heavy Armor), asa ca datele prezentate trebuiesc luate ca estimative.

1

Tabelul scoate in evidenta faptul ca nivelul de protectie al celui mai bun T-72 folosit de irakieni (T-72M1) nu era satisfacator in fata tunului de 120mm de pe M1A1 de la distante normale de angajare. Totodata, blindajul M1A1 si al M1A1HA oferea protectie frontala impotriva tunului de 125mm de pe T-72M1, mai ales cand tunul folosea cel mai raspandit model munitie – proiectilul 3UBM7 prevazut cu penetrator BM15. Ambele tancuri isi puteau  penetra reciproc blindajele in partile laterale sau din spate.

Cele doua modele de tancuri aveau o ergonomie interna total diferita ceea ce influenta sansele de supravietuire al echipajului in caz de penetrare a blindajului. T-72 avea 22 din totalul de 44 de lovituri pentru tun depozitate pe podeaua de sub turela, asezate intr-un carusel pe doua randuri, iar aceste lovituri alimentau incarcatorul automat. Restul loviturilor erau amplasate in diverse locuri in compartimentul de lupta. Prezenta a atat de multe proiectile un compartimentul de lupta era o invitatie la catastrofa in caz de penetrare a blindajului.

T-72 avea sanse mult mai mari sa-i sara turela in caz de penetrare, in comparatie cu modele mai vechi, cum ar fi T-55. Si asta din cauza volumului crescut de pulbere care era depozitat in compartimentul de lupta. Un T-72 incarcat de lupta, depozita o cantitate dubla fata de T-55, 440kg fata de 220 kg. T-62 era pe undeva la mijloc, cu 310 kg.

M1A1 avea 34 din cele 40 de lovituri pentru tunul principal intr-o incapere protejata aflata in spatele turelei, iar restul se aflau in rafturi protejate in interiorul turelei. Scopul acestei distribuiri era minimizarea riscului munitiei de a fi lovite de particulele metalice hipersonice rezultate in urma penetrarii turelei. In caz ca munitia era lovita, explozia era directionata catre niste panouri mobile in sus, in loc sa aiba loc in interiorul compartimentului de lupta. Intentia era de a se evita distrugerea totala a tancului si de a oferi echipajului mai mult timp de savare. Combinatia dintre un blindaj superior o o munitie mai bine protejata a oferit Abrams-ului M1A1 un avantaj clar in fata T-72M1.

 

Puterea de foc

 

T-72

T-72 dispunea de un tun de 125mm D-81tm (2A46), care era o versiune imbunatatita a D-81T (2A26) de 125mm care echipa T-64A ce intrase in uz in 1968. Acesta era un tun obisnuit cu teava lisa cu o durata de viata de 600 lovituri HE / HEAT sau 150 de lovituri APFSDS. Cu toate acestea, clientii de export s-au plans ca durata de viata era undeva pe la 100 lovituri APFSDS. Durata de viata a tevii tunului era o problema semnificativa pentru tancurile irakiene, mai ales o mare parte din tancuri trecusera prin razboiul cu Iranul. Iar armata irakiana nu era chiar grijulie cu intretinerea echipamentului, urmarea fiind ca precizia avea de suferit din cauza eroziunii interioare a tevii.

2

Una din inovatiile surprinzatoare de pe T-72-urile Garzii Republicane era prezenta unui echipament de bruiaj a rachetelor antitanc – dispozitivul cilindric din partea dreapta. Acest dispozitiv emitea o unda infrarosu al carei scope era sa dezorienteze sistemul de control al rachetelor antitank standard din arselnalul NATO, cum ar fi Milan sau TOW, care au fost folosite de catre Coalitie in razboiul din 1991. Inainte de acest razboi, Armata SUA a modificat sistemul de ghidaj al rachetelor TOW tocmai pentru a contracara acest dispozitiv de bruiaj.

 

Cele doua tipuri obisnuite de munitie disponibile erau APFSDS si HEAT. Munitia de 125mm era din doua bucati: proiectilul impreuna cu un tub cu pulbere semi-consumabil si un lacas cilindric din otel la baza.  Cel putin 4 tipuri de munitie APFSDS erau disponibile pentru export din parte Uniunii Sovietice, mai toate fiind deja vechi de doua decenii. Detaliile despre stocurile de munitie ale armatei irakiene nu sunt disponibile, dar desi irakienii fabricau la sfarsitul anilor ’80 munitia 3VBM-7 , americanii inca au mai intalnit veche munitie 3VBM-3 in timpul luptelor din 1991. Prin comparatie, cea mai avansata munitie APFSDS sovietica din 1990 era 3VBM-13 Vant, ce avea un penetrator 3BM-32 din uraniu saracit cu putere de penetrare de 560mm de la o distanta de 2km – aproape dublu fata de tipul 3VBM-3 folosit de irakieni. De notat este faptul ca denumirile munitiilor din nomenclatorul GRAU ( Directoratul pentru Rachete si Artilerie) sunt un pic confuze deoarece sunt pentru lovitura de ansamblu, pentru penetrator cu sabotul sau alte ansamble incluse si pentru penetrator individual. Lista de mai jos le prezinta pe toate 3. In general, performantele APFSDS-ului sovietic de 125mm sunt mai slabe decat ale celui american de 120mm.

3

4

 

Inaintea Operatiunii Furtuna in Desert, la export erau disponibile doua tipuri de munitie HEAT: 3VBK-7 si 3VBK-10. Acestea erau prevazute cu aripioare stabilizatoare si cu un con de cupru pentru lovitura cumulativa. Capacitatea de penetrare a 3BK-14M (3VBK-10) era de aproximativ 500mm, nici unul din tipuri nefiind capabil sa perforeze M1A1 frontal.

 5

Cea mai veche versiune de T-72 aflata in inzestrarea armatei irakiene era T-72 model 1975 ce era inca prevazut cu un telemetru optic TPD-2-49 in loc de telmetrul laser montat pe T-72M si M1. Acest telemetru se poate observa in partea stanga a pozei in fata cupolei comandantului. Telemetrele optice dateaza de la sfarsitul anilor ’40 si nu sunt la fel de precise sau usor de folosita in comparatie cu cele laser.

 

Tunul de 125mm era alimentat de un incarcator automat mecanic din caruselul rotativ cu munitie de sub turela. Caruselul continea un mix de 22 proiectile si 22 tuburi cu pulbere de tip Zh40, depozitate orizontal pe doua randuri, cu proiectilele formand randul de jos, iar pulberea randul superior. Celelalte proiectile erau depozitate in carcasa tancului in jurul turelei, astfel: 4 proiectile si pulberea aferenta in rafturi in partea dreapta-fata a rezervoarelor de combustibil, 2 proiectile si o pulbere aferenta in spatele tunarului, 3 proiectile in rafturi in partea stanga-spate a carcasei, 6 proiectile in partea din spate a carcasei si 8 tuburi cu pulbere in spatele rezervorului de combustibil, pe podea langa caruselul cu munitie. Singurul spatiu de depozitare din turela continea 5 incarcaturi de pulbere langa posturile comandantului si tunarului.

Tunarul era asezat in partea stanga a tunului, iar comandantul in partea dreapta. La T-72M1, vizorul tunarului era compus dintr-un vizor infrarosu de tip TPN-1-49-23 pentru timp de noapte si un vizor TPD-K1 cu telemetru laser pentru vederea pe timp de zi. TPD—K1 avea un zoom x 8, in timp ce vizorul pentru vederea pe timp de noapte avea o putere de magnificare de x 5. Rotatia turelei era asigurata de un set de manere ce se aflau sub vizor, avand si un sistem de rotatie manual de rezerva, in caz ca sistemul electric ar fi fost oprit sau avariat. Pentru a angaja o tinta, pe baza instructiunii venite de la comandantul tancului, tunarul selecta in primul rand tipul de munitie ce trebuia folosit, ceea ce punea incarcatorul automat in miscare. Apoi tunarul lua tinta in vizor cu ajutorul vizorului TPD-K1 si a telemetrului laser ce era actionat cu ajutorul unui buton. Distanta pana la tinta era afisata pe vizor si apoi trebuia introdusa manual in computerul balistic al tancului. Acest computer necesita de asemenea introducerea de diverse informatii ce trebuiau pregatite inaintea actiunii de lupta, cum ar fi: gradul de uzura al tevii, temperatura loviturii, presiunea barometrica si temperatura mediului ambiant. Sistemul de conducere al focului de pe T-72M1 nu dispunea de corectii privint directia si viteza vantului.

6

              Vizor T-72 – conditii de vizibilitate           Vizor T-72 – conditii de ceata / praf

Vizorul tunarului de pe T-72M1 era mult mai aglomerat decat cel al tunarului de pe Abrams, din moment ce era mai vechi cu o generatie si necesita o cantitate considerabila de informatie introdusa manual. Procesul incepea cu selectarea munitiei, ceea ce declansa selectarea automata a tipului de vizor, in cazul de mai sus – APFSDS (indicat de catre caracterele chirilice “BR” din dreapta jos.  Apoi tunarul alinia laserul de ochire (cerculetul rosu) cu tinta. Dupa folosirea telemetrului laser pentru a calcula distanta pana la tinta, informatia astfel obtinuta  era introdusa in computerul balistic. In cazul de fata, “22” reprezinta 2.200m – distanta pana la tinta. Daca focul trebuia executat asupra unei tinte in miscare, tunarul trebuia sa incadreze tinta in cerculetul rosu timp de cateva secunde si asfel obtinea informatia legata de azimutul fata de tinta. Deindata de distanta pana la tinta a fost introdusa in computer, tunarul trebuia sa aseze tinta deasupra semnului de ochire, V-ul intors din centrul vizorului. Intregul proces era atat de complex, mai ales sub stresul conditiilor de lupta, incat tunarii irakieni erau instruiti sa introduca o informatie standard in computer legata de distanta si tipul munitiei (setare de lupta) pentru ca in timpul luptei sa trebuiasca doar sa ocheasca, fara nici un fel de input din partea lor. Masuratoarea standard era 1.800m, iar tipul munitiei, APFSDS.  Acesta poate fi si unul din principalele motive pentru lipsa de precizie a loviturilor tancurilor irakiene din timpul Operatiunii Furtuna in Desert, din moment ce tancurile americane se aflau la mai mult de 1.800m, iar loviturile sovietice APFSDS aveau o traiectorie mai putin dreapta (sau mai parabolica) decat cele americane, din cauza aripioarelor stabilizatoare mai mari.

Principalul motiv pentru acuratetea scazuta a tancurilor irakiene este foarte bine ilustrata in imaginea din dreapta, care prezinta conditiile unei actiuni de lupta similara cu cea de la Batalia pentru Culmea Medina (Battle of Medina Ridge). Atmosfera innorata, ploaia si norii de nisip faceau ca tancurile Abrams sa fie practic invizibile pentru tancurile irakiene. Singurele lor puncte de reper pentru tinta erau flash-urile de la gura tunurilor americane de 120mm din timpul tragerilor. Chiar daca tunarii iraieni ar fi fost bine antrenati si ar fi folosit telemetrele laser asa cum ar fi trebuit, ar fi fost sanse mari ca acestea sa fi afisat informatii incorecte din cauza cetii si a ploii. Asa ca singura lor solutie a ramas sa se ghideze dupa flash-urile tunurilor americane. Si din moment ce “setarea de lupta” era pentru 1.800m, loviturile APFSDS irakiene loveau cu mult inainte de tinta.

 

Incarcatorul automat de pe T-72M1 avea o cadenta de tragere de aproximativ 8 lovituri / min, dar in realitate tancurile irakiene realizau mult mai putin. Si asta din cauza timpului necesar seventei de introducere a datelor in computer. Sistemul de vedere pe timp de noapte al tunarului era de tip infrarosu activ si folosea reflectorul infrarosu Luna 2AGM si avea o distanta de iluminare de 800m. Vizorul comandantului pentru vederea pe timp de noapte si zi avea si un canal in infrarosu si era echipat cu un iluminator mai mic de tip OU-3GK ce-i permitea vederea pana la aproximativ 400m.

Tunul de 125mm de pe T-72M1 avea un stabilizator giroscopic electro-hidraulic de tip 2E28M. Acest sistem avea specificatii si performante apropiate cu cele ale tancurilor vestice de la inceputul anilor ’70, cum ar fi: M60A1 RISE, Leopard 1A3, Chieftain Mk5 sau AMX-30. Dar sistemul era inadecvat trasului din miscare din cauza volumului mare de informatie ce trebuia introdusa manual si din cauza limitarilor sistemului insusi. Trasul din miscare de pe T-72 era eficient doar la rularea pe teren plat, la viteze de pana la 25km/h si impotriva tintelor ce necesitau corectii foarte mici in azimut. Postul tunarului nu era foarte potrivit pentru trasul in miscare, deoarece in design-ul tancului foarte putina importanta s-a acordat instalarii de padele din cauciuc pentru protectia ochilor sau a padelelor pentru piept care sa permita stabilitatea tragatorului in timpul rularii (si a tragerilor din mers). Din cauza acestor limitari si din cauza instruirii reduse a echipajelor, T-72-urile irakiene trageau de obicei dintr-o pozitie stationara.

 

M1A1 Abrams

7

Fotografia unui proiectil APFSDS  in timpul zborului, cu sabotul de aluminiu detasandu-se de penetrator. Rolul sabotului este de a centra penetratorul in teava tunului . In armata SUA poarta denumirea neoficiala de “supersabot”.

 

M1A1 Abrams era inarmat cu un tun M256 de 120mm construit sub licenta Rheinmetall dupa modelul e tun de pe Leopard 2. La momentul inceperii Operatiunii Furtuna in Desert, tipul de munitie preferat era proiectilul APFSDS M829A1, care era cunoscut sub denumirea de “glont de argint” din cauza caracteristicilor sale antitank remarcabile. In comparatie cu munitia irakiana similara, care se baza mai ales pe penetratoare de otel sau de otel cu insertii de carbora de tungsten, M829A1 american folosea o tija solida din uraniu saracit. Uraniul saracit a fost folosit la APFSDS-uri in cauza densitatii metalului si din cauza proprietatilor sale unice din momentul  impactului la viteze mari cu blindajul. Uraniul saracit are o densitate de 18,6g / cm, comparativ cu doar 7,8g / cm3

  Penetratoarele din metale grele ce au densitatea apropiata de a uraniului, cum ar fi carbora de tungsten, au o putere de pentrare a blindajului mai scazuta din cauza comportamentului la presiuni extrem de ridicate din timpul impactului. Cand varful unui penetrator din carbora de tungsten intra in impact cu blindajul, se deformeaza sub forma unei ciuperci, pierzand astfel o mare cantitate de energie prin dispersie. Prin contrast, penetratorul din uraniu saracit sufera o deformare adiabatica: in timpul penetrarii se “cojesc / exfoliaza” bucati mici din varful proiectilului, ascutindu-l , si astfel  zona de impact este foarte mica, energia pierduta fiind foarte putina. Un alt motiv pentru folosirea uraniului saracit in dauna carburii de tungsten este efectul sau piroforic: impactul la mare viteza cu blindajul creaza particule mici si incandescente care creaza un efect incendiary in interiorul tancului dupa penetrare, crescand astfel distrugerile in interior. Cu toate ca estimarile oficiale lipsesc, estimarile arata o capacitate de penetrare de 670mm RHA de aproape, 620mm la 1.000m, 570mm la 2.000m si 460mm la 4.000m. Cu alte cuvinte APFSDS-ul american era capabil sa penetreze T-72M1-ul de la distantele normale de angajare si din orice unghi.

Puterea de penetrare superioara a M820A1 in comparatie cu munitia sovietica similara de 125mm era datorata mai multor factori. Tunul NATO de 120mm crea o presiune in camera de ardere mai mare decat tunul de 125mm: 5.650 bari fata de 4.600 bari, ceea ce ne ajuta sa ne facem o idee asupra presiunii exercitate asupra proiectilului. Metoda sovietica de a folosi penetratoare din mai multe bucati limita lungimea sagetii. Cu toate ca tunul de 125mm avea o viteza la gura tevii mai mare, lungimea mai mica a sagetii necesita aripi stabilizatoare mai mari ceea ce ducea la pierderea de energie mai rapida in comparatie cu sageata lunga a proiectilelor ameicane.

Performantele proiectilelor M829 si M829A1 din timpul Operatiunii Furtuna in Desert au suprins pana si echipajele de pe Abrams.  Aceste proiectile nu erau folosite in timpul tragerilor de antrenament, ci in schimb erau folosite proiectile cu niste opritoare din cupru care sa le impiedice sa ajunga prea departe.  Acest fapt limita performanta balistica a proiectilului si din aceasta cauza sistemul de control al focului de pe tanc necesita input-ul unei noi solutii balistice, una cu o traiectorie mult mai arcuita.

Comentariile capitanului Mark Gerges cu privire la incarcatura de lupta din timpul razboiului:

“ La distante de pana 3.600 – 4.000m, proiectilul avea o traiectorie liniara, nearcuita. Reculul loviturii de lupta a fost de asemenea o surpriza, fiind mult mai mare decat reculul loviturii de antrenament cu care eram obisnuiti. Tancul era echipat cu doua tipuri de APFSDS: o incarcatura de M829 si 7 lovituri M829A1, pe care le denumeam “supersabot”. Intentia era de a folosi M829 pe tinte obisnuite, ca mai apoi, cand vom fi intalnit tancurile Garzi Republicane, sa folosim supersabotul pe T-72M1 din cauza blindajului superior. Nu a fost cazul. In toata campania am folosit unul sau doua proiectile de acest fel.”

8Vedera interioara asupra unui APFSDSde tip M829 ne arata componentele principale. Din cauza ca se folosea un penetrator dintr-o singura bucata, sageata putea fi mai lunga in comparatie cu munitia similara sovietica de 125mm, care era din doua bucati.

 

9

Efectul unui proiectil APFSDS poate fi vazut asupra unui T-72 irakian, model 1975. Punctul de impact a fost incercuit cu creta de o echipa americana de evaluare a tancurilor distruse in razboi.

 

10

              Vizor M1A1– conditii de vizibilitate          Vizor M1A1– conditii de ceata / praf

Vizorul principal al tunarului (GPS – Gunner’s primary Sight) avea atat un modul optic cat si unul cu senzori de caldura ce putea fi folosit pe timp de zi si de noapte. La fel ca la T-72M1, primul pas facut de tunar era selectarea tipului munitiei. Reticulul din centrul vizorului de ochire era format dintr-un chenar de ochire cu marimea de 1 miliradian, ceea ce era echivalentul unei tinte lata de 1m la distanta de 1.000m. Intregul vizor avea o latime de 20 miliradieni. Dupa ce tunarul declansa telemetrul laser, acesta afisa automat distanta pana la tinta, in acest caz, 2.000m. Spre deosebire de T-72M1, aceasta informatie era introdusa automat in computerul balistic si acesta realiza rectificarile necesare in elevatia tunului. Patratelul mic ce apare in stanga valorii pentru distanta pana la tinta reprezinta simbolul pentru “gata de tragere”. In caz de vreo defectiune, in partea opusa patratelului aparea un “F”. Linia orizontala de deasupra distantei indica faptul ca masuratoarea telemetrului laser a obinut mai multe rezultate, lucru normal atunci cand intre tanc si tinta se afla copaci sau alte obstacole.

Unul din principalele avantaje ale Abramsului din timpul Furtunii in Desert era vizorul cu vedere termala. In imaginea de mai sus, vizorul este setat pe “tinta alba”, ceea ce inseamna ca obiectele ce emana caldura sunt stralucitoare, iar cele reci sunt mai inchise. Chiar si in cazurile in care ceata si ploaia faceau dificila descoperirea tintelor – dupa cum s-a intamplat in Batalia pentru Culmea Medina – tunarul tot era capabil sa ocheasca tintele cu ajutorul vizorului termal. Limitarile sistemului apareau la distante de peste 2.000m, caz in care tintele apareau ca niste simple pete albe, tunarului fiind-ui astfel greu sa desosebeasca tintele inamice de cele proprii, sau intre tancuri si IFV-uri.

Tancul Abrams era echipat cu un sistem de stabilizare giroscopica a tunului si a turelei. Postul tunarului a fost proiectat de la bun inceput sa permita urmarirea tintelor si angajarea lor din miscare. De exemplu, acesta avea niste padele mari si confortabile care-l fereau de impactul cu vizorul si cu alte obiecte din preajma lui in timpul deplasarii. De asemenea mai avea si un suport pentru piept care-i permitea sa se “ancoreze” bine intre scaun si vizor si celelalte comenzi ale sale. Sistemul de conducere al focului era proiectat astfel incat sa necesite cat mai putine input-uri manuale, oferind in schimb informatiile automat. Telemetrul laser era integrat in vizorul tunarului (GPS). Sistemul de conducere al focului utiliza un computer balistic care putea fi utilizat cu putin antrenament si care imbunatatea automat acuratetea tunului fara prea multa atentie din partea ochitorului. Oferea automat date despre viteza vantului si pentru corectiile in azimut pentru angajarea tintelor aflate in miscare. Ochitorul trebuia totusi sa introduca manual datele despre temperatura aerului, temperatura munitiei, presiunea barometrica si gradul de uzura al tevii tunului, dar acest input putea fi realizat inaintea luptei pentru a nu distrage tunarul de la alte sarcini. Vizorul ochitorului era prevazut cu un mod de zoom x 3 pentru supraveghere si descoperirea tintelor si cu un camp de vedere mai restrans, zoom x 10, pentru ochire.

Cea mai mare diferenta dintre sistemul de conducere al focului de pe Abrams si cel de pe T-72M1 era faptul ca sistemul de pe Abrams era prevazut cu un sub-sistem de vedere termala ce era cu doua generatii mai nou decat cel de pe T-72M1, care folosea iluminarea in infrarosu a tintei pentru a o putea descoperi. Sistemele de iluminare in infrarosu pe timp de noapte fac din tancul ce le foloseste o tinta evidenta pe intuneric. Majoritatea armatelor din NATO au trecut de la  sistemele de iluminare activa in infrarosu la cele cu vedere pasiva. Acestea din urma nu mai aveau nevoie de iluminare, ci amplificau lumina disponibila pe timp de noapte, de la luna, stele si alte surse ambientale. Marele dezavantaj al acestui sistem era ca avea nevoie de o sursa naturala de iluminare (macar un sfert de luna) si exista posibilitatea ca aceasta sursa sa nu fie disponbilia in noptile innorate. Urmatoarea generatie de vizoare termale, denumite FLIR,  au trecut peste aceste limitari legate de iluminarea naturala, receptand lumina naturala sau cea termica. Tancurile ce opereaza pe timpul noptii, au o amprenta termica ridicata din cauza motorului, rotilor si a senilelor. Chiar si in pozitie stationara, tancurile au o amprenta distincta din moment ce colecteaza lumina solara din timpul zilei si o disperseaza pe timp de noapte. Vizoarele termale de acest tip au si un al doilea rol pe timp de zi din moment ce pot vedea prin fum, ceata, praf, vedere ce ar fi de altfel imposibila ochiului uman. Primele vizoare termale FLIR au fost folosite pe tancurile M60A3 TTS. Sistemul de vedere termala era mult mai bine integrat pe M1A1 decat era pe T-72M1. M1A1 avea un sistem telescpic de rezerva, in timp ce T-72M1 nu avea.

11

Inovatiile implementate in sistemul de conducere al focului ii ofereau Abrams-ului o precizie ridicata a loviturilor. Dispozitivul ce se poate observa deasupra tevii este un senzor optic care este legat de computerul balistic si ii ofera informatii despre deformarea tevii cauzata de caldura si alti factori. Aceste informatii sunt introduse automat in computerul balistic care face apoi corectiile necesare de ochire.

 

12

Sistemul de vedere termala instalat pe M1A1 a fost un important avans tehnologic in timpul Furtunii in Desert. Aceste dispositive sunt foarte scumpe, ajungand la 10% din costul total al tancului.

 

13Stanga: ochitorul in timp ce-si foloseste vizorul principal cu sistemul de vedere termala. In partea de sus a imaginii se poate observa vizorul comandantului care are aceeasi vedere ca si ochitorul. Comandantul mai dispune si de un control propriu al turelei (pentru mana dreapta) care-i permite sa roteasca turela dupa nevoie.

 

14

  1. Postul incarcatorului
  2. Radio
  3. Compartiment munitie tun
  4. Mitraliera M240 folosita de servant
  5. Compartiment munitie pentru mitraliera jumelata
  6. Culata tunului M256 de 120mm
  7. Mitraliera 12.7mm M2 folosita de commandant
  8. Vizorul comandantului
  9. Vizorul auxiliar al tunarului (telescopic)
  10. Vizorul principal al tunarului
  11. Comenzile tunarului
  12. Panou al sistemului de conducere al focului
  13. Postul tunarului (cu spatarul rabatat in fata)
  14. Comenzile comandantului
  15. Panoul de control al comandantului

 

15

                                                         Munitia pentru tunul de 120mm

Munitia APFSDS-T M829A1 (stanga)  de 120mm a fost pricipalul tip folosit de fortele americane in timpul Furtunii in Desert, fiind poreclita “glontul de argint” sau “supersabot”. M829A1 folosea un penetrator lung din uraniu saracit cu un raport lungime-latime mult supraunitar.

Munitia M830 HEAT – MP – T (High Explosive Anti – Tank Multi Purpose Tracer) (dreapta) a fost cel de-al doilea tip de munitie folosit in timpul confruntarilor. La momentul inceperii ostilitatilor APFSDS-ul era deja tipul preferat, dar nu era totusi ideal de folosit impotriva tintelor slab blindate, din moment ce era atat de puternic incat trecea dintr-o parte intr-alta a vehicolului fara a provoca distrugeri masive in interior. In cazur de acest gen era folosita munitia HEAT deoarece avea o capacitate mare de penetrare si in schimb provoca mari daune in interiorul vehicolului. Munita HEAT era considerata multirol deoarece nu exista un tip special de munitie exploziva pentru tunul de 120mm. T-72-urile irakiene aveau atat munitie HEAT cat si HE cu fragmentare ridicata. Aceast din urma tip era folosit mai ales impotriva tintelor slab blindate (camioane, pozitii de lupta, cladiri). In lipsa acestui tip de munitie, americanii foloseau HEAT pentru toate aceste aplicatii.

 

16

  1. Impingatorul incarcatorului automat
  2. Postul tunarului / ochitorului
  3. Comenzile tunarului
  4. Interfonul tunarului
  5. Dispozitiv de bruiere a rachetelor antitank
  6. Vizorul infrarosu TPN-1-49-23 pentru tunar
  7. Culata tunului de 125mm
  8. Mitraliera jumelata
  9. Mitraliera de 12.7mm pentru commandant
  10. Vizorul comandantului
  11. Interfonul / radioul comandantului
  12. Radio
  13. Postul comandantului

 

17

                                                          Munitia pentru tunul de 125mm

Lovitura HEAT de 125mm 3VBK-10 era formata din proiectilul 3BK 12M si o carcasa pentru pulbere. Dupa ce proiectilul 3BK 12M era tras, se deschideau aripioarele stabilizatoare ce stabilizau lovitura in timpul zborului. Tija lunga din varf continea declansatorul de impact pentru incarcatura cumulativa. Aceasta tija avea rolul de declansare a incarcaturii explozive la impact si la o distanta care sa permita jetului de cupru sa se formeze corespunzator inainte de contactul cu blindajul. Aceasta distanta ce permite jetului de cupru sa se formeze are rol in maximizarea capacitatii de penetrare a acestuia.

Lovitura APFSDS de 125mm 3VBM-3 era cel mai vechi model de acest tip din inventarul armatei irakiene si inca mai era folosita la momentul inceperii razboiului. Lovitura era formata din dintr-un penetrator BM9 din otel, un proiectil BM10 si o carcasa consumabila de pulbere Zh40. Folosirea unei munitii din 2 bucati limita lungimea pentratorului si astfel se obtinea un raport mai scazut intre lungimea si latimea penetratorului. De asemenea, acesta era fabricat din otel si avea o capacitate de penetrare mai scazuta decat carbura de tungsten sau decat uraniul saracit.

 

In privinta puterii de foc, Abrams-ul surclasa T-72M1 la toate aspectele: avea munitie mai buna, capacitate de penetrare mai mare, performanta mai buna la distanta mare, sistem de conducere a focului mai sofisticat, capacitate mai buna de a executa foc din miscare si o mai buna ergonomie a posturilor de lucru si a echipajului. Indiferent de detaliile tehnice, concluzia e ca tunul de 125mm si munitia aferenta disponibila irakienilor nu putea penetra M1A1-ul din fata, in timp ce tunul de 120mm de pe M1A1 putea penetra blindajul frontal de pe T-72M1 de la distantele normale de angajare.

18

Puterea imensa dezvoltata de motorul cu turbina de pe Abrams a determinat Armata sa instaleze un limitator de putere care-i limita viteza maxima la 72km/h. Cu toate ca motorul ar fi putut permite tancului sa atinga o viteza maxima de 96km/h, exista temerea ca echipajul ar putea fi ranit sau tancul deteriorat la aceasta viteza.

-Va urma –

Abrams vs T 72 – Prima Parte

Abrams vs T 72 – Partea a III-a

Traducerea pentru RoMilitary – Danut Onofrei

51 de comentarii:

  1. Bre, chiar frumoasa seria asta de articole 🙂 BRAVO! Cate parti mai are?

  2. Foarte detaliat, am aflat multe…

    Dar dacà îl citeste, iar o sà-ti zicà Alex (USMC) cà sunteti ageamii:
    „Nivelul de protectie este exprimat de obicei ca echivalent al unei placi de otel omogen laminat (RHA) de dimensiuni date”

    Cà numai nepriceputii de neamericani mai folosesc aceastà scarà 🙂

    de altfel se scrie RHAe (e de la echivalent)

    • 🙂 N-o sa zica bre ca l-a citit deja.

    • Nivelul de protectie este exprimat de niste prosti care nu au avut cel putin spiritul de curiozitate se deschida un manual despre rezistenta materialelor, iar prostovanul care a scris acest tom la randului lui a bagat botul la un acest fel de „tabel de echivalenta” (in lipsa a ceva mai bun) a carei provenienta este cel putin dubioasa si unde deontologia de calculare a acestei as zise echivalente este in mare lipsa, pentru simplul fapt ca ea nu exista. Masori capabilitatea de penetrare a unui proectil fata de Chobham, Burlington, Dorchester sau cum vrei sai spui si dupa acea te apuci sa faci o analiza comparativa folosind niste formule destul de simple, dar costisitoare, pe care orice manual cat de cat izbutit ti le poate furniza. Singura problema este ca datele aferente despre Chobham nu exista in domeniul public, iar ele sunt stiute deocamdata numai de cei care au nevoie sa le stie; deci compari RHA cu ceva care este de fapt un „known unknown” ca sa-l citam pe Donald Rumsfeld. Deci in concluzie, inca o data, RHAe=bullshit. Poate de data asta ne luam de mana cu Grecia Antica si daca purtam un „thinking cap” poate ne batem niste cuie prin ea ca sa pricepem mai bine.

      • @Alex. O fi cum zici tu, problema este ca peste tot am intalnit aceasta formulare – RHAe: la rusi, la germani sau francezi. Probabil ca n-o fi exprimarea academica necesara dar nici noi nu proiectam tancuri ci doar discutam despre ele, iar acesta aproximare explica unui public care nu are cum sa aiba cunostiinte tehnice specifice un lucru simplu: rezistenta unui blindaj fata de altul si fata de diverse proiectile.
        Nimeni nu se apuca pe un blog de nus ce calcule.
        Eu alta formulare pentru rezistenta blindajului n-am intalint inca in presa.
        Tabelele respective sunt din sursa ruseasca, spune autorul.

        • @George Este o formulare gresita si lipsita de baza stiintifica. Ce publicatii au fost facute public de US DoD despre acest subiect (despre rezistenta blindajului) nu se folosesc de un asemenea termen.

          • @Alex. Nu te contrazic pt ca efectiv nu ma pricep, doar ca tot ce am vazut eu in materie de blindaje si proiectile este dat in RHAe. Probabil ca este o pseudo-unitate de masura sa-si faca omul de rand nespecialist o idee acolo.

            • Si m ai este o problema in RHAe vs Bushnell. N-am intalnit nicaieri protectia unui tanc raportata la aceasta scara. Nu pot sa spun ca TR 85M1 are o protectie Bushnell de…atat, sau la Leopard, sau T 90 pt ca pur si simplu n-am gasit…
              Practic este inutilizabila pt noi.

        • Am mai avut discuția ch Alex, si cocluzia a fost ca cei care folosesc RHAe este prosti (adică ce nu este Anglia-saxon).

          Am povestit asta cu un specialist de blindate francez (deci bullshit). Mi-a spus ca e foarte simpatic sa folosești o scara ca Bushnell, (dacă nu mă însel în ortografie) dar că nu vei putea sa o scoți la capăt dacă vrei sa studiezi blindaje aluminiu sau compozit.
          Referinta RHAe este mai ales pentru proiectile si prin extensie la blindajele de străpuns.
          Este un echivalent cum s-ar comporta un blindaj RHA se anumită grosime. Mașinile germane sunt etalonate în general în km/oră si nu sunt mai proaste decât cele în mile.

  3. Superb articol, multumim!

    • una peste alta ar fi fost bine sa le fi avut si noi in dotate si T-72 Ural si M-1A1 Abrams. pacat ca cele 30 de T-72 Ural pe care le avem inca ruginesc in curte la Faur SA Bucureshti. poate vom putea sa avem si noi 200 de M-1A1 Abrams 3 batalioane, pt ca s-ar putea.daca am mai lua si 180 de Leopard 2 A6 ar fi superb si cu cele 1000 de tancuri care se pare ca inca le-am mai avea in dotare (300 TR-85, 200 TR-77 si 500 T-55 M) ne-am face nr de tancuri permis de catre tratatul de la Paris pt dezarmare in Europa. important este ca cele 1000 de tancuri care le am avea acum in dotare sa fie modernizate!!! cat despre un nou tanc romanesc asta ramane de vazut (ar fi de urmat modelul MBT Altay turcesc, asociere la productie, cumparat licentza, transfer de tehnologie, cooperare, etc).

  4. „…asa zisul aer conditionat era asigurat de un ventilator mic din plastic. Poate acesta era potrivit pentru climatul european, dar era fara valoare in climatul desertic.”

    Mentalitate tipic sovietica / ruseasca gen „2 la pusca cu enkvedisti in dos”, in care omu`i doar un bun de larg consum de care te poti dispensa destul de usor…
    Pe de alta parte, iti cam creste respectul pentru amarastenii aia din Egipt & Siria, tanchisti care, pe langa stresul tancului ovreiesc, mai aveau si stresul lu` tanti temperatura – o cucoana fierbinte cu multe grade-n….termometru.

    In rest, citind si rasfoind articolul si 8servand cate diferente existau pe mai toate planurile, stai si te intrebi dc mama zmeilor lu` Harap cel Alb nu s-o fi retras cretinu` ala mustacios (Saddam pe al sau nume) atunci cand a avut atatea sanse, doar ca sa-si salveze oamenii de la o moarte sigura ??!! 🙁
    Un Claus von Stauffenberg ar fi fost absolut util armatei irakiene, insa n-a fost sa fie….Pacat.

    • @ pt ca probabil fundu lui nu a stat niciodata mai mult de cateva minute intr un T 72 si punea botul la propaganda sovietica despre superioritatea produselor sovietice si decadenta occidentala….

  5. Excelent articol (serie ). Felicitari pentru munca depusa.
    Intradevar, irakienii erau depasiti net la cam toate aspecte. Intreb, daca stie cineva despre acest aspect , de ce rusii, stiind ca americanii si aliatii lor vor intervenii ( avand luni de zile la dispozitie ) , nu le- au trimis macar munitie de ultima generatie (fie si putina ) irakienilor pentru a fi testata in conditii reale de lupta si pentru a o putea evala ? De fapt stiu dar poate vine cineva ce ce nu cunosc.
    Daca, in cele din urma , americanii schimba mororul Abrams- ului cu unul Diesel , mi-ar placea foarte mult sa avem macar 3- 4 batalioane dotate cu M1 Abrams (varianta in functie de seriozitate … ) . Depinde , totusi, daca vom avea mentenanta la noi pentru ca daca nu am avea atunci …. nu facem nimic cu ele …. . De fapt ,daca nu ai cel putin mentenanta la tine in tara, nu faci nimic indiferent de modelul tancului .

  6. Daca T-72 era atat de slab in comparatie cu Abrams, atunci nu este de mirare ca tancurile irakiene au fost decimate. Oare cat de avansat ar fi fost TR-125 in comparatie cu tancul irakian si oare ar fi meritat modernizarea TR-125 si prin extensie a TR-85 ? Concluzia pe care o trag eu, este ca Romania ar fi avut si inca are nevoie de un tanc vestic nou, pentru a inlocui tancurile sovietice, adica un nou inceput.

    • Pai TR-125 se spune ca avea 570mm blindaj compozit la partea frontala a turelei. N-am idee cat ar insemna in echivalent RHA impotriva proiectilelor APFSDS si HEAT.
      Sa zicem ca ar fi existat o sansa sa nu-l gaureasca din prima lovitura.
      Da’ dup’aia ? Sistemele de localizare a tintei, in cel mai bun caz la valoarea T-72, munitia de 125 idem. Pe scurt, nu reuseau sa gaureasca niciun Abrams.

      • Pana si rusii au realizat ca nu mai are rost sa bage bani in modelele sovietice si astfel au creat tancul Armata. Daca tot au inceput nemtii si francezii sa colaboreze la fabricarea de tancuri, poate se implica si romanii… sau poate nu… si ramanem cu TR-85M1 pana in 2050.

        • Pai TR-85M1 e parfum 🙂 🙂

          O sa ramanem cu T55 pana in 2050…
          Doamne ajuta sa ramana dreacu fara piese si sa le canibalizeze mai repede ca sa mai scapam din ele, desi la cum ai stim p’astia sunt in stare sa importe T55uri din Africa pt completare 🙂

          Dupa cum vezi in mUEropa din 2 ramane numai un fabricant si un singur model de tanc (probabil modular si ambele parti or sa si-l customizeze)
          Italienii cu Arieteul lor nu stiu daca mai lucreaza la un succesor, probabil nu, ca sunt si aia in buda dpdv economic, englezii nu par sa mai miste nimica

          Asa ca sansele ca sa fim noi al doilea producator de tancuri performante sunt destul de reduse 🙂
          Iar de implicat in echipa alora doi grei noi o sa dam cu pensula la sectia de vopsitorie si furnizori de femei de serviciu pt fabrica

          Astia ori renunta cu totul la tancuri pt ca nu si le mai permit
          Ori o mai freaca doua decenii cu vreo modenizare la TR85, ca merge si asa, oricum „nu se bat cu nimeni” 🙂
          Ori importa 12 bucatzi de Leo2 dar mai incolo, cand Leo3 si Armata or sa fie pe toate drumurile

          • Macar Leo 2 reprezinta un salt calitativ mare fata de ce avem acum, chiar daca tot in urma celorlalti vom ramane.

            • Daca L44 de pe Leo2A4 cumparate de noi peste 5-10 ani nu o sa gaureasca Armata si nu o sa-i reziste blindajul la o lovitura trasa de Armata te pisi cu mare bolta pe el de salt calitativ 🙂

              Ideea e sa fii competitiv contra generatiei curente de tancuri ale adversarului.

              Daca faci salturi calitative si ramai cu o generatie-doua in urma mai bine nu le mai faci si stai fara

              Acu depinde si cate Armata vor avea maidanezii peste 10 ani, chiar daca grosul va fi de T72 modernizate si T90S la o incursiune vor avea grija sa trimita la inaintare niste Armata ca sa ti-o traga cu T90Surile presarate printre ele

              Dar la noi tancul se pare ca si-a pierdut rolul de masina de lovire, la noi devine auxiliar pt fire support, pitite pe dupa deal, dupa tufisuri prin park sau la coltul blocului dupa usa de la butic

              • Ca principiu aveti dreptate, dar mergand pe logica asta ar insemna, de exemplu, sa nu mai cumparam F-16 si sa ne repezim direct la F-35 sau F-22, pentru ca deja rusii au PAK FA. Oricum grosul tancurilor ruse va ramane, cred eu, T-90 si ultimele variante de T-72, pana cand Armata va deveni „calul de povara” al blindatelor grele ruse. Iar in fata unui T-90 sau T-72 modernizat eu cred ca Leo 2 este competitiv.

                • PAKFA au cateva prototipuri si sunt departe de productia de serie.
                  Grosul sunt Mig29,31 si Su27 nemodernizate
                  Variante modernizate de Su30, 34 si 35 au putzine, au gramada de Su24 si 25

                  Si oricum noi luam numa 12 si fix pt Politzie 🙂

                  Anyway, la avioane nu-i chiar ca la tancuri, ca mai atarni un AIM9X, un AMRAAM C7 si un container de bruiaj si i-ai explodat capacitatea combativa

                  La tancuri e mai greu, cu tot upgradeul blindajul tot cam pe acolo ramane si alte sagetzi APDSFS ultra-mirobolante mai greu pt tunul ala, ca s-a cam ajuns la limita

                  In fatza unui T72 modernizat sau T90S o fi competitiv, probabil nu A4 cu L44, iar A6 cu L55 parca nu prea mai sunt de vanzare, o fi competitiv dar tot in urma…

                  • Atunci sa cumparam K2 Black Panther sau Type 10 japonez. 🙂

                    • Cumparam un rahat pe batz…

                      Mai bine stam cu T55urile, ca la noi oamenii conteaza mai mult decat tehnica 🙂

                      Leo2 era bun cu L55ul, dar nu prea mai sunt de vanzare

                      Finlandezii au primit 100 Leo2A6 cu piese de schimb, SDVuri si munitie la 200 milioane, adica aproape moca

                      Nu puteam sa le luam noi, ca jigodiile trebuiau sa taie 200 de milioane de la bugetul de panselutze si toalete de 100.000EUR

                      Dar astia n-aveau ce sa faca cu tancurile, ca in caz de ceva schimbau tabara instantaneu, d’aia ai mai pureca acuma americanii cu DNAul si-i trag pe dreapta

                      Pana nu curetzi coruptzii dispusi sa te vanda ca sa-si scape pielea si sa fure in continuare sub obladuirea noilor stapani degeaba te inarmezi, mai rau, aia dau tehinca la studiat partzii adverse…

                    • @ gsg9

                      Atunci sa ramanem cu T-55-urile 🙂 , dar sa modernizam macar aruncatoarele de proiectile antitanc ale infanteriei, sau sa cumparam din exterior, sa nu fim noi chiar cei mai prosti din curtea scolii.

                    • @musoiu din pacate degeaba dotezi infantria daca tancurile inamice vin cu infaterie motorizata dupa ele…
                      In absenta aviatiei sau a superioritatii aeriene a unei parti combatante tancurile decid batalia.

                • Apropo de F-22. Daca americanii ar da pana la urma F-22 la export, acesta ar fi disponibil doar pentru 3 tari: Marea Britanie, Canada si Australia. Citisem mai demult un articol pe tema asta.

                  • Inseamna ca s-au mai razgandit si ei, acu’ vreo 10 ani se vorbea de Japonia si Israel, desi la Israel erau prea reticenti pentru ca aia le-ar fura tehnologia.

                  • Linia de asamblare a fost demontatà si numai chestii importante au fost pàstrate. Au fàcut si filme amànuntite cu procesul de fabricatie/asamblare, fiindcà tehnicienii dispar si nu toate lucrurile reies din specificatiile tehnice.
                    Chiar dacà l-ar vrea pentru ei, americanii nu vor mai putea construi un F-22, doar cu eforturi financiare imense si nu mai înainte de 3-4 ani.

                    Asa cà nu au rost ipoteze de genul acesta.

              • Nu prea exita armura sa reziste la munitia trasa de tunurile cu teava linsa de 120 mm nato.

                Dar cine stie in viitor ce pachete de armura si inventii mai apar….

      • Nu avea 570 de mm Tr-125. Toate sursele dau 400 de mm, inclusiv articolul despre istoria tancurilor românești.

      • „Pe scurt, nu reuseau sa gaureasca niciun Abrams.”
        Eroule, prea pe scurt le vezi bre, mai dezvolta si matale 🙂
        Uite, de eggsemplu la exxertzitzii TRurile au dat de pamant cu Abramsurile, e drept ca simulat, asa si cum indienii au dat jos tot RAFul, tot simulat 🙂
        Traiasca simularea!

      • TR 125 asa cum a fost construit era sub T 72 Ural. Daca ar fi fost insa dezvoltat spre TR 2000 era alta mancare de peste. Ma refer strict la protectie.

      • TR-125 avea 400 mm de blindaj .
        Se spune ca nu a fost bun .Ce nu pricep e de ce polonezii au mers inainte cu constructia PT-91 Twardy , usor inferior tancului nostru , si de ce stam si oftam cand ne uitam la ei daca ei au fost fraieri si noi destepti .
        Sistemele de localizare a tintei , adica sistemele de observatie si control al focului de pe TR-85/125 , erau net superioare T-72 Ural pe care il aveam noi in dotare ( telemetru prin coincidenta , lipsa calculator balistic, avertizare la iradiere laser/radar etc ) .
        Daca faceti o comparatie intre manevrarea sistemelor de conducere a focului de pe T-72 Monkey Model , prezentat in articol , si primul sistem romanesc de conducere a focului prezentat in articolul RoMilitary despre modernizarea T-34 , veti vedea ca al nostru este superior , prin automatizarea introducerii datelor si posibilitatea tragerii atat din mers cat si asupra unor tinte mobile . Si de atunci ai nostri au mai scos doua modele imbunatatite , Ciclop si Ciclop-M .
        Sistemul Ciclop-M foloseste elemente de completare de import care au facut posibila trecerea la sisteme pasive de vedere si tragere pe timp de noapte . Planul initial de modernizare a TR-85 prevedea integrarea in tara a camerei de termoviziune .
        Recunoasterea posibilitatilor industriei romanesti constructoare de tancuri a fost acceptarea KMW de a coopera in programul TR-2000 . Un vis frumos : tun de 120 , motor de 1500 , blindaje compozite .
        Dupa deziluziile primilor ani dupa ´89 , incepea deja sa se miste ceva prin ´95-97 : TR-2000 , Dracula , arma de 5,56 , radarele FPS-117 in tandem cu Start-1M si completele de automatizare , rachetele AA modernizate , totul compatibil cu sistemele si standardele NATO , ca-si dadusera seama si decembristii ca ramanem singuri … .
        Parca altfel discutau cu noi si Statele Unite , si Germania si Marea Britanie ….
        Rau si greu a fost inainte de ´96 , dar cand au venit la putere cei 15 000 de specialisti , cu 15 000 de muieri , cu 15 000 de mii de frati ,cu veri si fini fara numar , au ras tot .
        Si industrie , si prestigiul Romaniei .
        Si de atunci , rebranduiti si reagrupati , n-au mai plecat .

        • Polonezii au mers pe tancul lor ca solutie stop gap asa cum noi am mers pe tr85. Acum polonezii cam cumpara leoparzi…

          • ” Polonezii au mers pe tancul lor ” pentru ca era un tanc realizat conform doctrinei , standardelor si posibilitatilor tehnice nationale din acele vremuri . Vremuri tulburi , si nu si-au pus nadejdea nici in altii , nici in tratate .
            Pe langa dotarea armatei proprii au avut si oarece debuseuri la export .
            Iar conservarea capacitatilor de cercetare-dezvoltare-productie i-a facut eligibili in proiecte de cooperare . Asta pe langa proiectele proprii , gen tanc usor .
            Sau chiar pot moderniza Leopardul , care a fost adevarata solutie stop-gap pentru compatibilizarea cu fortele NATO .
            Viitorul e al polonezilor .

  7. MUSOIU nu ai fost atent la articol,este vorba despre varianta mai slaba si mai prost inarmata a lui t-72,ca sa vedem cat de bun este tancul american in comparatie cu tancurile sovietice t72 si t80,comparatia trebuie facuta cu cele mai bune variante de t72 si t80 din 1991.DE acord cu tine despre tancul TR-125,ar fi trebuit sa primeasca o sansa.

  8. Multumesc pentru articol, as avea cateva comentarii:
    – Rolul sabotului este de a centra penetratorul in teava tunului – nu e o explicatie multumitoare.
    Sabotul trebuie sa transfere o proportie cat mai mare din energia cinetica, provenita din energie chimica, catre penetrator. De aceea sabotul trebuie sa fie cat mai usor, foarte rezistent (din cauze fortei uriase suportate) si cu suprafata mare de contact cu penetratorul.
    – La distante de pana 3.600 – 4.000m, proiectilul avea o traiectorie liniara, nearcuita.
    Era cineva pe aici care sustinea ca la distante mai mari de 3.000m APFSDS nu merita folosit, ca nu mai are precizie. Ori se pare ca avea precizie chiar modelul vechi folosit in 1991.
    – Cu toate ca motorul ar fi putut permite tancului sa atinga o viteza maxima de 96km/h, exista temerea ca echipajul ar putea fi ranit sau tancul deteriorat la aceasta viteza.
    Echipajul nu poate fi ranit de viteza mai mare, cel mult de deceleratia mai mare in cazul unei ciocniri.
    Cea mai mare parte a tancului ar fi suportat viteza mai mare, cu exceptia senilelor, care s-ar fi uzat mult mai repede.

  9. umbucuresti.ro/cercetare-dezvoltare/apare realizarea si instalarea unui demonstrator tehnologic de sistem de navigatie terestra cu gps pe produsul TR85m1 si efectuare demonstatie.

    • Sistemul de numeste SNT-GPS-TR-85-M1 .
      Asigura afisarea pe monitorul tactic al tancului a hartii digitale , pe harta a simbolisticii tactice , a pozitiei permanent actualizate , a tintelor desoperite de tanc.
      Asigura afisarea pe monitorul mecanicului -conductor al datelor necesare navigatiei terestre ( unghiuri, distante,erori etc ) .
      Dispune de un data link ( prin intermediul statiei radio Panther 2000V-EDR ) pentru legatura cu un sistem similar ( alt tanc sau esalon superior ) pentru transmisia datelor de pozitie ( si tactice banuiesc ) .
      Nu sunt multi cei care instalasera in serie pe tanc acest sistem acum 14-15 ani .
      Sau mai de mult , ca prototip .

      • Adaugand sistemele de achizitie a tintei si de conducerea focului putem spune ca succesul tanchistilor si al TR-urilor in poligonul Hohenfels , chiar daca tragerea a fost simulata , a avut o baza tehnica reala .
        Ar fi interesant de stiut daca s-a folosit telemetrarea laser , in caz afirmativ daca Abrams-urile au facut uz de contramasuri – dar de obicei aceste date sunt secrete .
        In schimb nu sunt secrete comentariile la filmarile exercitiului postate pe YouTube ,unde comentatori pretinsi americani spun expert ca tancul este ” piece of shit ” , ca apoi sa o dea cu ” boulene ” si ” cretin cu 2 neuroni ” .
        Mahalaua romaneasca in toata splendoarea ei .
        Mahalaua romaneasca impotriva tehnologiei romanesti .

        P.S. Oricum, vad ca s-au cumparat parca aproape 3 000 de proiectile – sageata BM-412 cu capacitatea de perforare de 425 mm . Mai bine mai tarziu decat niciodata .

  10. Ok, am inteles diferenta intre M1A1 Abrams si T72. Am inteles si ca M1A1 e net superior lui T72. Care sunt diferentele fata de T90 insa? Ma gandesc ca T90 e superior lui T72, dar cat de superior? Il ajunge din urma pe M1A1?, Il intrece? Nu sunt specialist in tancuri si as fi recunoscator pentru niste opinii.

    • Nici eu nu sunt specialist in tancuri, dar din moment ce rusii au dezvoltat Armata si au renuntat la linia sovietica de tancuri T-80, T-72 si vor inlocui in timp T-90, asta spune multe despre capacitatile tancurilor ruse vechi in fata celor americane.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *