Arme de razboi: Masina de Lupta a Infanteriei-MLI 84M1, „JDERUL”…
MLI-84 M1, masina de lupta a infanteriei, aflata in dotarea Armatei Romane, reprezinta un vehicul de lupta reusit, ce imbina protectia, transportul si ducerea actiunilor de lupta, intr-un singur vehicul. La “conceperea” sa, MFA Mizil a conlucrat cu firme de prestigiu din lume, precum: RAFAEL ARMAMENT DEVELOPMENT AUTHORITY LTD-ISRAEL (turela OWS 25 R); PERKINS ENGINES COMPANYLTD-MAREA BRITANIE (motorul CATERPILLAR C9); SAGEM DEFENSE SECURITE, Groupe SAFRAN-FRANTA (sistemul de detectie si stingere a incendiilor); OERLIKON CONTRAVES-ELVETIA (tunul AA, KBA B007 de 25 mm); HARRIS CORPORATION (sistemele si statiile radio); RAFAEL-ISRAEL (rachete AT-SPIKE LR).
Racheta antitanc Spike LR, raza MAX. 4000 metri
MLI-84 M1 –JDERUL, cum este el cunoscut in Armata Romana, are o greutate de aproximativ 17 tone, o viteza maxima pe sosea de 65 km/h si o raza de actiune maxima de 600 km, fara realimentare. El poate traversa cursuri de apa adanci de pana la 1,2 m, putandu-se deplasa si prin plutire cu viteza maxima de 7 km/h.
Motorul CATERPILLAR C9, Diesel, cu 6 cilindrii in linie, de 9 litri, dezvolta 400 CP la 2200 rpm. Este un motor foarte puternic ce echipeaza si vehiculele Piranha III din dotare. Motorul necesita intretinere redusa si este foarte fiabil in orice conditii de operare.
MLI 84 M1, „Jderul”
JDERUL dispune de sisteme de protectie deosebite pentru echipaj si cei 9 infanteristi. El beneficiaza de blindaj care rezista la armamentul de infanterie si la explozia minelor antipersonal. Dispune de un sistem de avertizare la iluminare laser, cu alarmarea echipajului in timp real, in cazul in care vehiculul a fost telemetrat laser de catre inamic. De asemenea sistemul este foarte sensibil la lumina infrarosie. Contramasurile pot fi declansate atat automat cat si manual, si consta in lansatoare de grenade de 81 mm (DLG 81) –grenade fumigene sau termice. Grenadele pot fi lansate independent in functie de tipul amenintarii detectate. Grenadele termice produc o perdea de foc in jurul vehiculului ce dureaza aproximativ 5 minute, timp suficient pentru derutarea rachetelor cu cap termic. De asemenea vehiculul dispune de un sistem de autocamuflare avand instalatie de producere a fumului dens, pe o raza de 360 de grade in jurul vehiculului si la o distanta cuprinsa intre 300-400 m. Toate aceste sisteme de protectie permit JDERULUI sa evite un inamic superior numeric sau ca dotare tehnica.
MLI84M1, aliniate, in fabrica…
Vehiculul dispune de un sistem de stingere ultrarapid a incendiilor, atat in camera de lupta cat si in camera energetica, cu agent netoxic, Halon 1301. De asemenea JDERUL este protejat NBC, sistemul constand in filter ultraperformante si senzori de detectie de ultima generatie; toate acestea asigurand membrilor echipajului o perioada suficienta necesara ajungerii intr-o zona necontaminata, fara insa a obstructiona sau opri actiunile de lupta cu armamentul din dotare.
Turela este de tip OWS-25 R, fabricate in Romania sub licenta RAFAEL-ISRAEL, si are caracteristici ce o mentin in top si in present –ea aflandu-se in dotarea multor armate ale lumii: operatori 1 persoana; unghi de tragere –azimut nX360 de grade; elevatie intre -11 si +60 de grade; actionare tun si turela –electrica/manuala; precizie de tragere -1,5 mrad; viteza de rotire este de 45 de grade pe secunda, iar turela poate fi operata manual in caz de avarie; greutate (fara operator) -1100 kg; diametru de montaj -1050 mm; alimentare cu energie -24 Vcc. Pentru realimentarea cu energie in caz de avarie, vehiculul dispune de baterii de stocare 2X12 V, ce dezvolta 170 Ah, precum si de generator electric propriu cu regulator de voltaj incorporate de tip HIEHOFEN, ce poate genera o putere cuprinsa intre 8 KW si 27,6 V.
Sistemul optic este compus dintr-un aparat de vedere periscopic cu stergatoare si sistem de degivrare a ferestrei frontale, PFI-240, pe timp de zi utilizandu-se fereastra 1 cu cerc de ochire pentru fixarea tintei si aparat de X8 cu reticul ballistic. Pentru ochirea pe timp de noapte, vehiculul dispune de aparatura de vedere specifica, ABC-1, de generatie 2+, de tip pasiv, cu intensificarea luminii reziduale si termice.
MLI84M1, varianta cercetare, cu lansatorul in pozitie orizontala.
– prin amabilitatea prietenului nostru Niko-
Mai sunt de asemenea prevazute inca 4 periscoape pentru observare (PFI-240), cu sistem electric de degivrare, iar conductorul dispune de periscoape fixe de vedere de tip PFI-160, PFA-350, iar pentru conducerea de noapte de un sistem pasiv ACN-1P. Astfel, JDERUL poate actiona in orice anotimp, atat ziua cat si noaptea.
Pentru confortul echipajului, vehiculul dispune de o instalatie de climatizare si aer conditionat eficienta, cu un sistem de navigatie integrat de pozitionare globala(GPS).
Turela dispune de un sistem modern anti-coliziune (ACS), electric, ce previne riscurile de accidentare atat a vehiculului cat si a echipajului, atunci cand sistemul de arme functioneaza.
Principala arma a JDERULUI de atac si aparare este reprezentata de tunul AA –KBA B007 de 25 mm, de productie elvetiana. Acest tun automat asigura puterea de foc necesara pentru combaterea tintelor terestre si aeriene, precum: vehicule de lupta ale infanteriei, transportoare de personal blindate, vehicule de cercetare, pozitii antitanc si ale infanteriei, elicoptere si avioane de lupta.
Tunul are o excelenta putere de foc, avand o cadenta de tragere selectiva, de 100, 200 sau 600 de lovituri/minut, dispunand de o resursa de 650 de lovituri. Acestea pot fi lovituri multiple, cu proiectile diverse (APFSDS-T, FAPDS-T, TPDS-T, TP-T, HE-I) –dedicate combaterii diverselor tipuri de tinte. Viteza mare la gura tevii pentru toate tipurile de munitie, asigura un timp de zbor scurt, o precizie inalta si posibilitatea de a angaja la distante tactice depasind 1500 m. Proiectul foarte modern al sistemului de alimentare cu banda dubla, permite trecerea imediata de la un tip de munitie la altul, asigurandu-se astfel o probabilitate de lovire si distrugere foarte mare. Printre proiectilele folosite remarcam: APFSDS-T, proiectil performant, stabilizat cu aripioare, cu sabot detasabil, cu trasor, asigura o inalta performanta de perforare; FAPDS-T, proiectil de fragmentare perforant, cu sabot detasabil, cu trasor, asigura un efect unic in lovirea tintelor aeriene, prin dezintegrare acesta formand “un nor de energie” de fragmente, cauzand distrugeri adanc in interiorul tintei –are capacitatea de a distruge inclusive rachete in zbor; TPDS-T, munitie de instruire la tinta, cu proiectil cu sabot detasabil, ce asigura caracteristicile necesare munitiei de instruire sub calibru. Trebuie sa mentionez faptul ca, o parte din aceste tipuri de proiectile au fost asimilate in fabricatie, sub licenta, de industria nationala, inclusive pulberile aferente.
Cadenta de tragere a tunului este selectabila, de la foc cu foc la foc continuu automat la o cadenta de tragere maxima de 600 de lovituri/minut, cu o rezerva strategica, pentru situatii de urgenta, de 50 de proiectile. Selectarea cadentei de tragere se poate face astfel: 1,3,10 lovituri foc automat, iar viteza proiectilelor la gura tevii variaza in functie de tipul acestora, intre 1100-1335 m/s.
De asemenea, turela dispune de o mitraliera calibrul 7,62 mm, jumelata cu tunul, stabilizata electric pe 2 axe (orizontal si vertical), ce dispune de 2000 de lovituri; iar pentru tehnica de aviatie si desant aerian, vehiculul a fost echipat cu mitraliera antiaeriana PKT, de 12,7 mm, cu o rezerva de 2000 de proiectile.
Alimentarea cu munitie atat a tunului cat si a mitralierei se face din interiorul vehiculului, echipajul fiind astfel protejat, inclusive prin instalatia de evacuare a gazelor arse rezultate din trageri.
JDERUL dispune de un sistem de comunicatii integrat, foarte modern, de tip Harris, pe unde ultrascurte si cu salt in frecventa. Acesta asigura securizarea comunicatiilor vocale, de transfer de date, asigurand conectarea instantanee la ITC (Internet Tactic Connections), comunicatii de date si raportarea automata a pozitiei-locatiei-navigatiei. Sistemul tactic Harris, HF/VHF, este un produs General Dynamics, ce este fabricat sub licenta de industria nationala.
MLI 84, vedere la interior- prin amabilitatea lui Niko
Pentru distrugerea tintelor blindate, JDERUL are montate pe turela 2 rachete containerizate de tip SPIKE LR, foarte moderne de tip “Trage si Uita”, cu capacitate de distrugere a tintelor blindate cuprinse intre 200-4000 m. Racheta SPIKE este o arma moderna si letala, de fabricatie israeliana; o arma versatile, ce poate fi utilizata in toate conditiile meteo. Este o racheta complet autonoma, ce asigura distrugerea tintelor atat stationare cat si in mers, avand senzori CCD/IIR, zi/noapte, traiectorie inalta si sigura cu o mare rata de distrugere a tintei. Sistemul de achizitie, localizare, tragere este complet automat, dar poate fi operat si manual atunci cand este cazul. Rachetele au un cost de operare scazut si nu necesita intretinere. JDERUL dispune de 2 asemenea rachete montate in container detasabil in maxim 5 minute, alte 2 fiind stocate in vehicul, rachetele fiind operabile pe 360 de grade.
Capabilitatile sistemului SPIKE sunt de ultima generatie, operatorul dispune de data link cu fibra-optica, ce-i permite actualizarea in timp real a situatiei tintelor (deplasare, numar, selectare tinte primare, etc.). Rachetele pot fi folosite independent una de cealalta, avand precizie inalta inclusive in cazul razboiului urban, minimizand astfel pierderile colaterale. Operatorul poate oricand anula misiunea rachetei daca situatia tactica o cere; intregul sistem este integrat in conceptual C4I.
Toate aceste sisteme au adus JDERUL printre primele 5 sisteme similare din lume, fiind apreciat de catre numerosi specialisti straini, inclusive din cadrul NATO. Este un vehicul extreme de versatile, bine inarmat, un motiv de mandrie pentru noi si Armata noastra.
Se vorbeste chiar de un vehicul nou, MLI-2000, superior celui actual si total diferit de initialul BMP-1 sovietic (sasiu pe care este construit MLI-84 M1). Insa, deocamdata nu se stie daca acest program mai este viabil sau in dezvoltare. Situatia economica si “interesul” constant acordat Armatei si Cercetarii de catre factorul politic, ne fac sa credem ca s-a renuntat la acest concept, din pacate!
Cu toate acestea JDERUL dispune si de vehicule specializate, pe acelasi sasiu si cu dotari similare, dar destinate unor alte tipuri de misiuni: MEDEVAC si TEHEVAC.
MEDEVAC, este destinat evacuarii si transportului ranitilor de pe campul de lupta, fiind dotat cu echipamente medicale specifice, precum: paturi portabile, kit perfuzie, butelii oxigen, balon ventilare manuala, pompa cardio, masca laringeala, stimulator cardiac portabil, stilet gastric, corsete antisoc pentru hemoragii abdominale, trusa medicala de urgente, aparatura de descarcerare, etc. Acest vehicul este capabil sa asigure transportul in deplina siguranta a ranitilor, acordandu-le totodata ajutor medical de urgenta.
TEHEVAC, este un vehicul ethnic de depanare si reparatii la tehnica de lupta in teatrul de operatii, pe sasiu MLI, ce dispune de o larga paleta de aparate, generatoare si subansamble necesare misiunii sale, inclusive macara si trolii. Este destinat sustinerii pe campul de lupta, din punct de vedere tehnic, a mijloacelor de lupta, incluzand aici si TR-85 M1 BIZON.
Consideram dragi cititori ca, Armata Romana dispune in prezent de mijloace moderne de lupta –din pacate in numar insuficient- si pregateste intrarea pe “scena” a noului TBT. Acesta se anunta a fi o realizare de exceptie si va forma pentru multi ani de-acum incolo, coloana vertebrala a Armatei. Avand diferite variante constructive: ambulanta, punct de comanda, vehicul AA si AT, aruncator de 120 mm si chiar dupa unele surse, tun de 120 mm, etc, acesta va reprezenta, speram noi, intrarea Armatei Romane cu adevarat in secolul XXI. Noi il asteptam cu interes si speram ca industria nationala va face fata cu brio acestei provocari, scotand un produs de exceptie care sa stea alaturi de orice concurent extern, reprezentand cu mandrie Armata si Inteligenta Romaneasca, fiindca specialisti avem. Inca!
WW
Din pacate, MFA Mizil s-a privatizat intr-un mod foarte ciudat si nu a iesit mare lucru din privatizarea asta .
Adica a mai ramas ceva din fabrica?
A ramas, dar acuma taie tehnica militara si o transforma in fier vechi ca sa supravietuiasca . Contractele pe care le-ar fi putut castiga nu au fost incheiate pentru ca nu au inteles ca un subcontractor castiga bani doar cat sa-si acopere cheltuielile si sa faca un mic profit, nu se procopseste din contractele altora .
Pacat….Da unde se modernizeaza MLI 84 in continuare?!Sau au terminat de montata Spike-ul?!
Trebuiau sa scoata MLI-2000; au pomenit prima data de el prin 2005! Programul de modernizare JDERUL stiu ca s-a incheiat iar alte comenzi in acest sens din partea MApN, n-au…Nu stiu cu cine s-a facut privatizarea, cine ia cumparat, etc. Insa nu cred ca au un viitor stralucit, cel putin nu in ceea ce priveste productia militara. Sper sa ma-nsel insa ca nu-i nicio suparare!
Pai s-a privatizat cu asociatia salariatilor ajutata de doi oameni de afaceri .
Daca ramaneau in Romarm poate mai aveau soarta .
Dar noi cate MLI-84 avem operationale?Si cate sunt modernizate?
Mli 84 clasice, cam 400 de bucati, cu tot cu cele specializate pt VM, catesunt la standardul M1, nu stiu sigur, dar cred ca peste cele 48 prezentate pe wiki…
Sistemul opto-electronic ce deserveste SPIKE au fost montate inca de la inceput! Rachetele in sine au inceput sa vina dupa cate stiu prin 2009, astfel ca o perioada de timp MLI-ul a fost folosit fara rachete. Rachetele fiind containerizate, au fost rapid instalate, sistemul aferent fiind deja instalat. Dupa cate stiu, JDERUL a intrat in dotare in trei loturi a cate 35 vehicule, deci matematic ar trebui s-avem peste 100 de bucati.
Da foarte interesanta informatia cu 100 de MLI-84M1 operationale,stiam ca in 2005 au fost livrate primele 33 de MLI-uri modernizate,din care 26 erau MLI-84M1 iar restul vehicule auxiliare,intre 2006-2008 stiu ca au mai fost livrate niste bucati,nustiu cate si ce varianta,cert este ca decembrie 2006 intr-un reportaj al TMC la Mizil,erau cateva secvente luate din MFA in care se aflau aliniate cam 8-10 MLI-uri in plin proces de modernizare,probabil ca erau un alt lot,desigur cifra de pe wiki nu o prea cred,poate ca doar 26 de bucati sunt in stare de functionare..din cauza subfinantarii din 2009,2010 si 2011..in fine este o discutie complicata.
Fortele Terestre stiu ca au 6 batalioane de infanterie mecanizata,acestea folosesc(sau ar trebuii sa foloseasca),MLI-uri,deci un necesar de 180-210 bucati,desigur stiu ca o parte din aceste batalioane de infanterie mecanizata folosesc TAB-uri si nu MLI-uri,sunt insa curios daca se mai folosesc MLI-uri nemodernizate?
MFA Mizil
http://www.youtube.com/watch?v=Glne2dH1wW4&feature=relmfu
Mitraliera PKT nu este montata pe vehicul din cate se vede din imagini,nu??
Se pare ca est-germanii erau interesati in 1989 de MLI-84:
http://www.militaertechnik-der-nva.de/Tagebuch/Technik2000/Technik2000.html