H 215 – „ultimul copil” al Airbus Helicopters, va fi produs la Ghimbav

Piatra de temelie a noii fabrici a companiei Airbus Helicopters a fost dezvelită marţi, în cadru oficial. Înaintea începerii ceremoniei oficiale, toţi cei prezenţi au ţinut un moment de reculegere în memoria victimelor atentatelor de la Paris, iar ulterior reprezentanţii companiei au cântat imnul Franţei.

Practic, Airbus nu doar a inaugurat lucrările de construcţie a noii fabirci, ci şi prezentarea noului elicopter, H 215, care va fi produs la Ghimbav, şi pentru care Serge Durand, director general al Airbus Helicopter Industries, a declarat că noul centru industrial de la Ghimbav reprezintă un succes al colaborării pe care o are compania în programele complexe de întreţinere şi mentenanţă a aeronavelor în România şi a cooperării de peste 40 de ani (începând cu fabricare elicopterelor PUMA şi, mai recent, a celor din clasa Alouette).

002_H215_EHPH-1546-3620_Copyright-Lorette-Fabre-2015

Este un pas mare pentru Airbus Helicopters şi un mare pas pentru România. Este un nou concept, o inovare pe care o aducem clienţilor noştri. În România este o mare tradiţie în acest domeniu dacă luăm în calcul istoria de zeci de ani a producerii elicopterelor la Braşov şi am mare încredere că echipele de specialişti de aici vor contribui în continuare la succesul companiei noastre. Avem ingineri şi specialişti foarte bine pregătiţi, o istorie în spate şi un viitor în faţă. Acest proiect merge pe aceeaşi linie a Airbus Helicopters, calitate, siguranţă, competitivitate. Elicopterul H215 are o importanţă strategică pentru Airbus Helicopters şi ne va permite să le oferim clienţilor cel mai bun elicopter adaptat nevoilor lor, la costuri de operare şi de întreţinere directe extrem de competitive. Prin acest parteneriat extins cu România, un important membru al UE şi NATO, ne vom asigura că legendarele elicoptere grele bimotor sunt mai economice ca niciodată pe pieţele curente şi emergente„, a spus Guillaume Faury, CEO Airbus Helicopters.

Prezent la eveniment, ca reprezentant al Guvernului care tocmai urma să fie învestit,  secretarul de stat şi şeful Departamentului de Investiţii Străine al Guvernului, Alexandru Năstase, a precizat că fiecare investiţie nouă este o oportunitate, iar fiecare astfel de eveniment se traduce prin noi contribuţii bugetare, dar şi prin crearea de locuri de muncă. „România continuă să-şi îmbunătăţească capacitatea de a-şi spori averea. Este o investiţie de 15 milioane de euro şi asta demonstrează că suntem un partener durabil şi ajutăm mediul de afaceri. Am văzut o echipă unită, toţi par să fie fericiţi să lucreze pentru această companie. Vrem proiecte care să aducă profit şi responsabilitate socială pentru comunitate”, a spus Alexandru Năstase.

H215 H225

Agenda tehnică

Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter H 215, pentru care deja există comenzi. H 215 este echipat cu două motoare, are o greutate maximă de 9.350 de kilograme, este proiectat pentru doi piloţi și asigură 17-19 locuri confortabile sau poate transporta până la 20-22 de soldaţi, pentru variantele militare.

Viteza maximă este de 278 km/oră, iar viteza de croazieră este 262 km/oră. Raza maximă de acţiune, în funcţie de rezervoarele cu care este echipat, este de 888 / 642  de kilometri, respectiv o autonomie de 4 ore şi 9 minute, respectiv 3 ore şi 19 minute.

Adevărul – Sebastian Dan

Mai multe detalii la Airbus Helicopters

si http://www.rumaniamilitary.ro/airbus-vrea-sa-produca-elicoptere-super-puma-pe-un-teren-al-iar-brasov

48 de comentarii:

  1. H215 – denumire noua (”sub” H225) chiar si pentru nomenclatorul Airbus Helicopters (dupa ce la inceputul lui martie 2015 – cu ocazia prezentarii lui H160, inlocuitorul de facto al lui Dauphine – compania a decis modificarea tuturor indicativelor de elicoptere produse pana in acel moment).

  2. Degivrare in pale, chestii ?

    • zboara numai ziua pe vreme buna Eroule

    • Naiba stie, datorita denumirii H215 sper ”sa imprumute” cat mai mult de la H225, dar oare ce anume? Ca nu poate fi vorba de motoare! Dincolo de ce zic astia: ”The H215 is an evolution of the former AS332 C1e/L1e…”)
      S-ar putea sa fie doar o rebranduire a numelui:

      • fiind un pachet low-cost, daca e tot acelasi produs discutat acum mai bine de 1 an (versiunea C1E):
        http://www.rumaniamilitary.ro/elicopterele-militare-ale-romaniei-si-iar-brasov-via-eurocopter
        nu cred ca vei avea in standard tot felul de nebunii, ele probabil ramanand in optiune pentru cine pune un plus de banet jos, cu posibile derivate in viitoarea versiune militara:
        „Acum un an, Eurocopter a lansat un nou concept, acela al Super-Puma low-cost, care sa se incadreze undeva la 25 mil. Euro bucata (primul contract pentru 2 exemplare costand 50 mil.euro), folosind structura variantei scurte (L1) a AS-332 Super Puma si incluzand un pachet de echipamente si avionica moderne, echivalente EC-725, standardizat pentru a reduce costurile, dar care poate fi customizabil in variante mai sarace. Modelul denumit C1E refoloseste platforma variantei AS332C1 care nu se mai produce, si a fost omologat anul trecut, produsul devenind disponibil in toamna lui 2013. Marketingul Eurocopter sustine ca acest aparat consuma cu 30% mai putin combustibil la o viteza de croaziera superioara lui MI-8/17 iar costurile sale de exploatare sunt inferioare fata de MI-8, compensand astfel costul de achizitie mai ridicat. Tot varianta AS332C1E este vazuta ca si posibil inlocuitor si pentru elicopterele Bell412. Cabina detine 4 display-uri de 6/8 inch, dispunand de un autopilot in 4 axe mostenit de la EC-225, (mai multe detalii aici despre familia Super-Puma), 2 afisaje 4/5inch pentru managementul sistemelor, afisaj de instrumentatie de rezerva si altele.”

        • „…folosind structura variantei scurte (L1) a AS-332 Super Puma…”

          L1 e „lunga”

          • „C1” … o scapat la primele lecturi ale articolului 🙂
            http://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2014/02/2010-08-24_002.jpg

            http://www.ainonline.com/aviation-news/aviation-international-news/2013-01-01/eurocopter-lands-first-customer-low-cost-super-puma
            „the relatively swift development of the C1e stems from the certification last summer of a longer-fuselage version that introduced the technology used for the C1e, which uses the same airframe as the AS332C1, no longer in production.”

            • de ce nu incearca Airbus Helicopters readucerea in productie a elicopterului greu de transport shi multirol AS-321 Super Frelon asa cum au facut chinezii de la Avicopter AC-313 varianta modernizata a lui Harbin Z-8 varianta chinezeasca a lui AS-321 Super Frelon. el at fi concurentul direct a lui AW-101 Merlin shi a lui MI-38. asa cum a fost concurentului SH-3 Sea King. EC-725 Caracal nu se poate compara la capacitate de transport cu AS-321 Super Frelon plus ca acesta are trapa de acces prin spate, 3 motoare, etc.

              • pai intreaba-i pe ei, de ce ma intrebi pe mine. E vorba de nisa/costuri, daca gaseste clienti pentru un anumit numar de aparate vandute ca sa renteze dezvoltarea, etc…

                • pai o sa incerc sa-i intreb si pe aia de la Airbus Helicopter dar aci pe site te intrebai pe tine Mariuse ca eshti mai bine informat decat mine…sper sa nu te fi suparat shi merci mult de raspuns!!! de costuri s-ar descurca cat despre piatza de desfacere io cred ca este destula. s-a calculat vero data de cate elicoptere ar fi nevoie in Romania? pt armata, MAI, ISU, ambulantza aeriana, agricultura-utilitare, paduri, particulari, etc? io cred ca pt a acoperi necesarul de elicoptere numai pt Romania ar trebui sa inceapa sa fie fabricate la Ghimbav BV, nu numai AS-332/-532 Super Puma, ci shi EC-135/-635, AS-550/-555, EC-155, EC-175, EC-130 si AS-321 Super Frelon modernizat si redesenat!!!

                  • Pai te-am indrumat sa-i intrebi tu, ca noi doar putem banui raspunsul. Merlin nu echiar aceeasi clasa cu Super-Frelon si a fost dezvoltat pentru UK si alte cateva tari. Chinezii au produsul lor, sub licenta.
                    Cele frantuzesti: „They were retired on 30 April 2010, replaced by two Eurocopter EC225 helicopters purchased as stop-gaps until the NHI NH90 came into service in 2011-12.” Deci fortele franceze doresc NH-90… si cam asta este.

                    In afara de linia de Super Puma de la Brasov, restul modelelor produse de Airbus au deja fabricile lor, in diverse tari.
                    Probabil ca s-a facut inventarul nevoilor: la SMURD probabil cumpara cate unul la cativa ani… La ISU se descurca si fara, imprumutand la nevoie de la MI sau MApN. MI au cateva, poate mai cumpara cateva EC-135 in urmatorii ani. MApN nu are bani nici sa le revitalizeze pe toate pe care le are deja in inventar…

  3. Ce inseamna asta pt IAR?
    Ce se fabrica in Ro din elicopterul asta, sau numai se asambleaza?
    Intreb, nu dau cu paru…

  4. Din ce am inteles eu ar fi vorba de doua variante, civila (in 2017) si la un an dupa iese si varianta militara (in 2018) care ar putea avea capacitati superioare.
    Din ce zic oamenii aia eu cred ca e ceva intre Puma 330 si Super Puma/H-225 ca marime, cu viteza ceva mai mare decat H-225 dar cu capacitate de transport si raza de actiune ceva mai mica.

    Oricum va fi ceva peste Puma 330 ca si capacitati (inclusiv degivrare la pale zic eu). Va fi cumva modular, functie de dorintele clientului va avea diverse configuratii si chestii puse pe el.

  5. Mda si in max 2 ani de zile IAR Ghimbav va fi in faliment. Toti oamenii de la Airbus vor fi „furati” de la IAR. Sa multumiti min economiei pt obtuzitate, cei de la Ghimbav au vrut sa faca scoala pentru viitori angajati dar cei de la Buc nu au aprobat…cheltuieli necuprinse/ nebugetate sa prezinte plan de fezabilitate al investitiei si alte rahaturi. Aia 400 de oameni sunt tot ce exiwta pe piata muncii in acel domeniu si ei sunt la Iar Ghimbav…iar utopii din alea cu invatat meseria la locul de munca…sa ramana in comunism…Francezii nu vin aici sa formeze 400 de oameni de la zero. Teapa alora care au cumparat actiuni IAR la Bvb.

    • Cam o treime din aia 15 milioane euro total (peste 60 milioane RON, se vorbea initial de ‘doar” vreo 10 milioane euro/40 milioane RON) sunt cica de la statul roman…deci cam 20 de milioane RON (4,53 mil euro).

    • Asa si? Lasa oamenii sa aiba salarii mai bune si conditii de munca mai bune nu sa stea la mana IAR.

      Asta e culmea…ai auzit de concurenta ? IAR sa puna osu la treaba

      • Hold your horses, robi. Nu ma opun ca oamenii sa castige o paine mai buna si sa aiba salarii mari. Aici e vb de gandit strategic pe termen lung. Cum spunea cineva de la 40 mio Eur s-a ajuns la 15 mio. Plus tona de avantaje pe care le va primi investitorul strain ca deh e investitie „greenfield”. Nefiind forta de munca suficienta iar va colapsa ca deh e cah pentru guvernanti sa aiba campioni in industrie cu capital autohton. Vine vreun caft cu ursu si vezi cum francezii zic papa…tu nu poti produce elicoptere ca ciuciu licenta …e detinuta de ei…si daca le produci pai sa vezi daune ce platesti asta daca mai ai cu ce si daca scapi din caft intreg. Deci nu e transfer de tehnologie, nu investesc in scoala pentru noi meseriasi. Sigur pentru angajati va fi bine, cat timp RO va fi colonie cu forta de munca mai ieftina decat in Vest si bine pregatita. Dar sa nu ne mai plangem dupa aceea ca avem in tara asta salarii de rahat cand noi incurajam muktinationalele sa exploateze la maxim acest lucru. Cata vreme singurul lucru ce atrage investitorii in RO sunt forta de munca ieftina si bugetari coruptibili si cu o friptura, tara nu o sa se ridice. Daca nu scapam de eticheta asta de oameni buni care luceaza pe nasturi nu o sa facem mare branza. Un lucru cu cap ar fi fost ca airbus sa devina actionar majoritar la IAR dar statul roman sa fie bine reprezentat printr-un contract beton, clauze de transfer tehnologie si licente plus platit despagubiri si reparatii usturatoare in caz de neindeplinire clauze asumate prin contract de catre investitor. Asa nu o sa ajungi peste 5 ani cu astia amenintand ca si Dacia ca daca nu primesc una si alta isi relocheaza productia.

        • Felicitari pentru comentariu !

          Intr-adevar, de la 40 de milioane a ajuns la 15 milioane, cam cat produce un SRL cat-de-cat cu aceeasi 400 de angajati intr-un singur an, iar licenta e in strainatate, se incrunta Franta si nu mai producem noi nimic.

          Pacat.

        • Intr-adevar, felicitari pentru comentariu!

          „Cum spunea cineva de la 40 mio Eur s-a ajuns la 15 mio.” De unde ati ajuns la aceasta suma? Care este sursa?

          „Deci nu e transfer de tehnologie, nu investesc in scoala pentru noi meseriasi.” Integrarea productiei 30 – 35% in industria romaneasca si plecarea deja a 50 de oameni (sursa hotnews) sau a 23 de oameni (sursa flightglobal) la Marignane pentru specializare e nimic? Incercarea de a atrage Turbomeca sa produca motoarele in Romania e nimic?
          Am avut licentele o durata lunga de timp… Ce-am facut cu ele? Sunt deschis la o discutie: da-mi surse cu cifre de vanzari, integrare productie, dezvoltarea licentelor prin R&D pornind de la ce licente am primit.

          „Un lucru cu cap ar fi fost ca airbus sa devina actionar majoritar la IAR dar statul roman sa fie bine reprezentat printr-un contract beton, clauze de transfer tehnologie si licente plus platit despagubiri si reparatii usturatoare in caz de neindeplinire clauze asumate prin contract de catre investitor.” Ca sa ridici astfel de pretentii trebuie sa vii cu ceva mai mult decat un teren cu doua hale. Ti se pare ca avem ce oferi? Da-mi exemple te rog. Uita-te la Bombardier cat de greu o duce si e un producator de traditie in aviatia civila. Iei licenta, asa, si? Cui vinzi? Cine crezi ca vine si te prefera pe tine? Crezi ca Airbus e obligat sa-ti vanda tie licenta ca tu esti al mai fat, mai frumos din lume? Dupa ce Airbus a investit sume colosale in R&D? Ai asteptari nerealiste…

          „Asa nu o sa ajungi peste 5 ani cu astia amenintand ca si Dacia ca daca nu primesc una si alta isi relocheaza productia.” Dacia a cerut autostrada de la Pitesti la Sibiu pentru ca boii de la guvernare nu o considerau prioritara si o trasesera pe linie moarta. Ti se pare o cerere nerezonabila? Dacia are centru de proiectare in RO, cu cercetatori romani. Ti se pare putin? Ce-ai vrea mai mult dupa atatia ani in care au continuat sa investeasca aici?

          Ideea ta nu e rea, „decat” irealizabila! Si apropos, eu daca as investi in RO n-as vrea ca statul roman sa aiba vreo actiune in firma mea. Nici macar una… De ce? Uita-te la stiri si o sa afli.

          P.S. Nu te supara pe mine dar, sincer, chiar nu cred ca ai dreptate….

          • Acei 15 milioane de euro apar in stirile pe subiect, in declaratia lui Alexandru Nastase – secretarul de stat si seful Departamentului de Investii Straine al Guvernului…ca fiind banii pentru noua constructie/fabrica. 40 de milioane euro „investitii” fusese o suma vehiculata anul trecut…de Airbus.

            Ce nu inteleg eu e de unde Flighglobal (ai dat link mai jos) a scos numarul de 50 milioane euro (nu prea cred sa fie o confuzie intre 15 si 50)!!!

    • Bravo! Ai punctat esentialul din tot articolul…nu stiu daca esti din „sistem” dar ai observat realitatea din spatele acestei…petarde….cam asta se vrea…..

  6. deci si cand se fac investitii si se produce ceva la noi in tara tot nu e bine…

  7. Ce se va fabrica la noi nu va fi un elicopter dedicat de atac la sol asa cum este Mangusta , Super Cobra sau Apasul.Pe langa elicopterele militare de uz utilizar de asa ceva avem nevoie.

  8. Se vorbeste de investitii de 50 de milioane de euro, + 300 locuri de munca (23 au inceput deja scolarizarea la Marignane), 30 – 35% integrare cu industria romaneasca (incluzand forta de munca) in termen de 5 ani (au inceput deja discutii cu firme locale) si se spera la deschiderea unei filiale Turbomeca astfel incat motoarele sa fie produse local. Turbomecanica? Privatizare cu Turbomeca?
    Sursa: https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-helicopters-to-revive-romanian-aircraft-manuf-419220/
    Daca iese macar juma’ din ce-au facut la Dacia va fi foarte bine. Zic si io…

  9. „România şi a cooperării de peste 40 de ani (începând cu fabricare elicopterelor PUMA şi, mai recent, a celor din clasa Alouette).”

    Invers 🙂

  10. ghimbav este parte eurocopter iar astia noi sunt airbus?!…dracu ii mai intelege pe astia.

  11. si eads ce rol are in tot biznisul asta ca el pare ca si proprietar al eurocopter?

  12. Airbus Group este noua denumire a EADS incepand cu Ianuarie 2014.

  13. ca sa stiu si io ce sa comentez cu baetii la scarbici: pe ansamblu – e bine sau nu pt. viitorul indepartat al lui Rromanica ce se va intampla la Bv? e bine ca niste oameni supercalificati vor avea loc de munca? se va dezvolta ceva industrie pe orizontala pe la turbomecanica sau Bacau? concluzii nu discutii contra.

    • Sa ne amintim ca nici cand au preluat Dacia francezii nu s-au aruncat din prima in mari proiecte. Au masurat, au luat-o usor, au scos Dacia Nova sau Solenza sau amandoua si, usor usor au ajuns unde sunt acum, cu centrul de cercetari de la Titu etc etc.

  14. Eu am luat o lingurita din borcanul cu speranta referitor la elicopterul asta .

    Deocamdata socotelile s-or facu la Airbus , si apoi le vom observa si noi daca sunt seriosi de o colaborare gen Dacia pt. un low-cost accesibil pe productie de masa cu care sa acapareze piete de nisa asa cum as vedea eu continuarea aparatului sau este doar o miscolatie care mai mult ar strica decat ar face bine .
    Eu nadajduiesc , cum ca nevoia de piete si industrie in estul uniunii I face sa fie seriosi dar om vedea …

  15. „Le nouveau gouvernement polonais va remettre en cause le choix des hélicoptères Caracal d’Airbus Helicopters pour équiper ses forces armées. Raytheon est également dans le viseur du ministre de la Défense Antoni Macierewicz. ”

    http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/comment-la-pologne-se-prepare-a-planter-un-coup-de-poignard-a-airbus-525809.html

  16. Romanii doresc relatii stranse in special cu americanii si francezii:
    de la americani dorim avioane f 16,f22 iar in cooperare cu francezii dorim elicoptere atat civile cat si militare. de la ambele tari putem sa dezvoltam cooperari inclusiv in domeniul naval. industria noastra de aparare terestra aeriana si navala poate fi revigorata de acesti importanti parteneri SUA-FRANTA care in intreaga noastra istorie au fost cei mai apropiati de inimile romanilor alaturi de spanioli , italieni,portughezi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *