Aerostar Bacău va repara avioanele MIG, IAR și IAK ale MApN; contract de peste 3 mil. euro

Ministerul Apărării Naționale a atribuit, joi, un contract în valoare de 3,18 milioane euro, TVA inclus, companiei Aerostar Bacău, în baza căruia cei de la Aerostar vor repara și vor executa lucrări de întreținere la avioanele militare MIG-21L, IAR-99, IAK-52 și IAR 330 din dotarea ministerului.

aerostar

MApN a atribuit contractul prin negociere directă, fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

„SC Aerostar SA Bacău este singurul operator economic care poate asigura suport logistic integrat pentru aeronavele militare de tip MIG-21L, IAR-99, IAK 52 și IAR 330”, precizează ministerul.

Bugetul MApN pe 2016 este stabilit la suma totală de 11,23 miliarde lei, în creștere cu peste 51% față de execuția preliminată pe 2015. Cheltuielile de capital ale ministerului se vor dubla anul viitor, de la 1,6 la 3,2 miliarde lei. Bugetul Forțelor Aeriene crește cu peste 13%, la 2,24 miliarde lei.

Luni, 7 decembrie, MApN a atribut fabricii IAR Brașov, tot prin negociere directă, un contract pe 3 ani în valoare totală de 53,2 milioane euro, TVA inclus, având ca obiect lucrări de reparații capitale la elicopterele marca IAR-330 Puma Socat din dotarea MapN.

În noiembrie, MapN a încheiat un contract în valoare de 5,8 milioane lei cu Omniasig, în baza căruia ministerul va cumpăra polițe de asigurare de accidente și boală pentru 2.650 de persoane din forțele aeriene ale armatei. În septembrie, ministerul a cumpărat cu puțin peste 1 milion de lei asigurări de viață de la Asirom și Forte, destinte militarilor români aflați în misiuni de luptă în străinătate.

Fabrica de componente de avioane Aerostar din Bacău a fost înființată în 1953. În primele 9 luni ale anului 2015, compania, listată la Bursa de Valori București, a obținut un profit net de 33,52 milioane lei, aproape triplu față de cel înregistrat în perioada similară a anului trecut. Cifra de afaceri s-a majorat cu peste 25%, la 202,03 milioane lei.

Pentru anul viitor, compania și-a bugetat un profit net de doar 9,3 milioane lei și o cifră de afaceri de 314 milioane lei. Aerostar Bacău este controlată de firma Iarom București, cu peste 71% din acțiuni, iar cel mai important acționar minoritar este SIF Moldova, cu o deținere de 14,77% din capital. Iarom București este deținută de trei persoane fizice, Grigore Filip, Mihail Nicolae Toncea și Doru Damaschin.

Sursa: profit.ro

 

Note RoMilitary

  1. Ciudat, foarte ciudat chiar, faptul ca MApNul a incredintat reparatiile avioanelor IAR 99 Aerostarului si nu Avioane Craiova ca pana acum;
  2. Asa cum noi scriam inca in urma cu multe luni – si in premiera absoluta – Aerostar va primi si contractul pentru mentenanta flotei de F 16, probabil ca la un nivel intermediar. Din ce s-a auzit pana acum, un contract ar fi semnat/gata de semnare intre MApN si Aerostar, un lucru pe care noi il laudam cu toata puterea…

GeorgeGMT

 

62 de comentarii:

  1. Tinand cont ca de la anul TVA-ul va fi de 20%, valoarea reparatiilor va fi de 2.65 milioane Euro, diferenta de 0.53 milioane euro fiind TVA-ul adica bani pe care statul si-i muta dintr-un buzunar in altul.
    De asta spuneam, acum ceva vreme, ca producatia de armament si munitii, la fel ca si lucrarile de reparatii, intretinere si modernizari pentru acestea sa fie scutite de TVA.
    http://www.rumaniamilitary.ro/resurse-suplimentare-pentru-bugetul-apararii

  2. 3 milioane de euro pentru 4 tipuri de avioane – putine lucruri se pot face .
    Pentru Puma s-au alocat 53 de milioane .
    Sa le luam pe rand :
    – IAK-52 , un avion-scoala relativ ieftin , produs la Bacau , poate chiar reparatii capitale
    – MiG-21 , modernizat la Bacau , exista echipament si oameni capabili de reparatii capitale – dar cu banii acestia cate se pot repara ? sau doar revizii ?
    – IAR-330 Puma – Bacaul realiza elemente de hidraulica , si chiar trenul de aterizare – posibil aprovizionare cu piese de schimb la unitati , reparatiile se vor face la Brasov , am discutat despre aceasta doar de doua zile .
    Repet, banii alocati sunt putini .
    Si , carcotas cum sunt , denumirea de ” flota de F-16 ” pentru 12 bucati ?

    • Flota de F 16, nu se refera la 12 bucati ci cate or fi pana la urma, sigur 24, posibil spre 48.

      • „Ciudat, foarte ciudat chiar, faptul ca MApNul a incredintat reparatiile avioanelor IAR 99 Aerostarului si nu Avioane Craiova ca pana acum”
        din ce stiu eu,sunt si componente pe IAR-99 care tin de Bacau.. posibil avionica

        • Atunci poate o fi vreo cooperare intre cele doua companii…

          • Daca va uitati la comentariile din articolul cu revizia iar 99 cineva postase un reportaj de la digi 24 pe aceasta tema. Unul dintre domnii de acolo a spus ca a fost implicata si fabrica de la Bacau in revizie pe nu mai stiu ce stisteme-probabil alea le repara si acum

        • DOMNII PROCURORI DE LA DNA,
          DATI O FUGA PANA LA MAPN, VA ROG

          legat de repatatiile lui IAR-99 de catre AEROSTAR…
          PUTE a CORUPTIE! Cum e posibil ca AVIOANE CRAIOVA, producatorul aparatului si in acelasi timp firma de Stat, sa piarda contractul de reparatii???

          se pare ca baietii de la IAROM BUCURESTI au relatii SUS PUSE!

          • Chipp,
            Am mai scris deja, Aerostar a participat si el la IAR-99 Soim, e integrator de sisteme si lucreaza cu Elbit. Posibil ca o parte din avionica sa fie intretinuta acolo!
            Uite aici:
            http://www.incas.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=134&Itemid=125
            it is manufactured by S.C. AVIOANE – Craiova and it is in service of the Ministry of National Defense.Also contribubuted:
            AEROSTAR – Bacau, AEROFINA – Bucuresti, TURBOMECANICA – Bucuresti, IAR – Brasov have; to the development of the aircraft and it is up-gradet by the integration of new avionics and weapon management systems with the support of ELBIT SYSTEMS from Israel.

            • da dar in articol se spune ca contractul a fost dat prinNegociere Directa unei firme private, chiar daca STATUL ROMAN detine chiar o fabrica care este chiar producatorul avionului…

              Adica AEROSTAR a montat pachetul de avionica? pe avioanele noi?
              Tu-mi spui acum ca daca NAVA MARASESTI are display-uri marca SAMSUNG, inseamna ca cei de la SAMSUNG pot primi contractul de intretinere al navei.
              hmmm

      • Draga George, la ProPatria am vazut un reportaj despre pilotii romani de F16…o parte din ei sunt deja instruiti ptr a deveni instructori deci asta inseamna ca in viitor vom aveamai mult de 12 avioane si instructajul il vor faceaici in tara si nu in portugalia.

          • sa nu va fie cu suparare dar 24 de F-16 sunt de ajuns, pt moment, restul de inca 24 pana la 48 ar fi bine sa fie Panavia Tornado IDS-12 avioane shi ECR-12 avioane, deoarece ar fi super bune aceste avioane suprsonice bimotor de lupta multirol chiar daca ele vor fi achizitzionate second-hand cu off-set shi modernizate in Romania. de la acest avion interesant este motorul Turbounion RB 199 Mk.105 shi ar fi o excelenta idee daca l-am produce sub licentza la Turbomecanica Bucureshti pt un viitor IAR-95 avion de lupta bimotor (turbofane), cu aripa fixa supersonic multirol, din clasa F/A-18 Hornet, Dassalut Rafale, MIG-29,Panavia Tornado!

  3. Iustinianus Augustus, renovator Romaniae

    Mie mi se pare evident ca lucrurile incep sa se miste in directia buna, chiar daca nu cu viteza necesara sau dorita de noi. Este totusi o schimbare de abordare chiar daca magnitudinea ei nu este inca suficienta in contextul geopolitic existent.

  4. Curios ca cei de la Avioane Craiova nu au primit nimic pana acum , IAR se ocupa de elicoptere , Aerostar de MIG si IAR 99 . Poate au comenzi de reparatii si ei la 99 si le depaseste capacitatea .

  5. Cum sa faca Aerostar mentenanta pentru F-uri cand ei n-au niciun fel de experienta si nici n-am auzit sa-si fi trimis oamenii la scolarizare?

  6. Daca intra in reparatii in continuare MIG-uri 21 inseamna ca unele celulele mai au inca resursa.Interesant ar fi de stiut cat va mai ramane in dotare ,,teava”. Pana in 2020 pariez ca va fi inca in dotare

    • Cine stie, poate se apuca sa le transforme in rachete antinava …….

        • Pai un fel de drone incarcate cu 300 kg cu explozibil, sistem de navigatie, detectie si selectare a tintelor gen RBS-15 sau NSM si lovirea lor cu toata hardughia de cca 6 tone plus incarcatura exploziva plus carburantul ramas in avion, cu o viteza de 1.5Mach.
          Sunt destule Mig-uri 21 care nu mai fac fata luptei aeriene dar, daca le bibilesti putin, poti sa le faci sa decoleze, sa zboare fara manevre bruste, la viteza subsonica, si, dupa localizarea tintei, sa accelereze la viteza supersonica si s-o loveasca.

          • Eroule, drone facute din Mig-21 ti le doboara rusii. Parerea mea ce ar merita, daca tot ar fi doborate, sa lanseze decoys, ca sa consume cat mai multe resurse AA de la bordul Moskva. In timp ce rusii ar fi ocupati sa doboare dronele si decoys le strecori 3 – 4 NSM si ii parlesti. 😉

          • @ Eroule,

            Eu la treaba asta ma gandeam de mult, dar nu la MIG 21 Lancer si la IAR 93 Vultur. Puteau sa le transforme in drone kamikaze, nu sa le scoata anticipat la pensie. Le inarmai pana in dinti, le zburai la o inaltime de 5 – 6 metri sa nu le vada pe radar si faceai praf armata a XIV-a din Transnistria in caz de trosneala….idem ce facilitati industriale militare mai aveau rusii pe acolo. Nu te durea nicaieri daca le doborau sau mai cadeau din ele pe drum. La razboi aia e! Macar nu mureau pilotii, oameni rari si foarte valorosi intr-un conflict real. Nici macar nu trebuia sa tragi nicio racheta, doar le izbeai de obiectiv si aia era. Un asemenea impact radea tot in jurul lui.

            PS eu ceva de genul as face si cu Volhovul. M-as combina cu chinezii sa ma ajute sa le transform in rachete de atac, asa cum au facut ei. Nu ca faceai cc… praf dar puteai sa arunci peste inamic o ploaie de rachete ‘false’ care sa le termine interceptorii anti aerieni, apoi incepi atacul real. Am inteles ca Romania are 1200 sau 1300 de rachete Volhov pe stoc. Pai daca arunci 100 odata spre rusi, in 2 – 3 zile i-ai lasart descoperiti si faliti. Daca nu dau dupa ele, Volhovul ala amarat retransformat le face praf pe acolo, iar daca dau raman faca antiaeriane. Eu as numi asta tactica saracului. 🙂 Noi avem 1300 de petarde pentru ivani, ei au dedicate pentru aparare 1300 de bucati de S 300/400/500 sa se apere? Nici macar nu stiu daca rusii isi pot da seama ce fel de racheta ii ataca atunci cand o vad pe radar! 🙂 Eu zic ca e o varianta mai buna decat sa le retragi!

        • Mai bine cand sunt gata la resursa le folosesc pe post de QMig21 aka tinte pentru antrenamente live de rachete…

  7. Oau, o sa avem MiG21, IAR99, Yak si Pume functzionale
    Investitie de viitor, mor dujmanii de rusine

  8. mai e ceva de reparat la vechiturile alea?! aparent mai este.

  9. IAR 99 va fi reparat de Aerostar, daca e adevarat …( eu inca sper ca nu).
    Economia de piata e dura si neiertatoare .
    Sa-i multumeasca lui Victor Peta, liderul de sindicat nemuritor care si acum da lectii la televizor despre aviatie ,
    Impostura si minciuna duc la un sfarsit inevitabil !!
    E totusi un final trist pentru Avioane Craiova , desi era de mult previzibil !!!!
    Cand ajungi sa crezi ca Olguta Vasilescu , un efemer primar de provincie, sau Victor Ponta , (oricum politicul) iti rezolva problemele unei fabrici de avioane , sansele sunt zero pentru viitor.
    Concentrarea economica intr-o firma puternica privata nu poate fi decat benefica .,
    P.S Am scris cele de mai sus cu multa, multa tristete in suflet .. pentru Avioane Craiova

  10. Am vazut pe site-ul DPA un comunicat de presa din 2 decembrie cu titlul „Zbor de recepţie la ieşirea din revizie a avionului IAR 99”
    Poate exista deja un contract cu Avioane Craiova pentru revizia IAR99?
    In link, comunicatul de care zic este al doilea:
    http://dpa.ro/ce-facem/relatii-publice/comunicate

  11. un rahat de contract pana la urma dar observ ca oltenii mor de draci..
    oau,marea fabrica de avion,intelegenta romaneasca cu praz si zaibar.astia de la bacau s-au privatizat pana la urma,in prazland le-a facut ceausescu fabrica doar-doar s0or apuca si ei sa munceasca.

    • fabrica de la Bacău a construit primul IAR 93 ca mai târziu din motive obiective (distanța față de URSS și apropierea față de partener Yugoslavia-poate) și subiective(?!) să fie mutată construcția la Craiova cu o mare parte din tehnicienii și inginerii din Bacău
      Aerostar-ul a reușit să reziste economiei de piață și este poate cea mai viabilă întreprindere din domeniul aeronautic din România, LANCER-UL și modernizarea Mig-29 acolo s-au făcut, ca și IAR 99, așa că e logic să se facă acolo și nu la Craiova unde nu se mai mișcă nimic
      Aerostar are experiență îndelungată de construire de subansamble (și nu numai) pentru avioane de producție occidentală (în afară de Mig, Iak și altele din fostul bloc comunist), este certificată pentru reparații și modernizări, așa că este clar favorizată pentru mentenanța F16 în comparație cu fabrica de la Craiova care nu a mai construit practic nimic de peste 20 de ani

      • Cei de la Craiova ar trebui sa se apuce de ceva drone zic si eu. De la alea mici de la bagi in rucsac pana la unele cu raza mare de actiune (mari cat un IAR-99), eventual capabile si de atac la sol, cercetare, razboi electronic etc.

        Cu astea ar gasi mai repede si parteneri externi sau piata externa, ar necesita mai putine fonduri (comparativ cu productia de avioane), ar ajuta si cercetarea si eventual dezvoltarea fabricii (daca vin si ceva profituri).
        Plus colaborari cu cei de la Comoti, Turbomecanica si INCAS sau ce mai avem si poate chiar si IAR Brasov si Aerostar Bacau.

        Sigur, si un IAR NG ca avion de antrenament (si chiar lupta in anumite conditii) care sa inlocuiasca IAR-99 va fi necesar in viitor

        • Cred ca Avioane Craiova trebuie privatizata sau macar integrata intr-un sistem unitar cu INCAS, COMOTI, Turbomecanica si ceilalti specializati in acest sector, daca se vrea ca ele sa nu dea faliment pe capete, una dupa alta. Parerea mea. 🙂 Nu poti sa faci o ciorba daca tu tii ingredientele in frigidere diferite pe te mai miri unde. Daca distanta facilitatilor nu e o problema de netrecut, faptul ca nu sunt unite sub o singura umbrela, asta ii omoara pe toti. Mai trebuie un management eficient, daca se poate chiar profesionist(privat). Daca nu permite securitatea tarii, macar sa puna acolo oameni competenti!

      • ..si eu is nebun.

    • *editat
      La urmatoarea faza de genul asta dispari.

    • psycho, te sfatuiesc sa schimbi tonul asta…

      • Psycho ,
        Eu sunt ardelean .
        Am lucrat douazeci de ani cu transformatoarele de putere produse de Electroputere Craiova si Masini electrice Filiasi . Pana am plecat din tara .Erau la nivel mondial , si ca performante si ca fiabilitate .
        Locomotivele produse la Electroputere erau fiabile .Si multe .
        IAR-93 ajunsese , la sfarsitul fabricatiei , pe masura acumularii de experienta , sa atinga standardele de fabricatie necesare . La IAR-99 nu au mai existat probleme de fabricatie .
        Concluzii :
        1. S-a lucrat si in cantitate si de calitate si in Oltenia .
        2. Sa nu te miri ca te suduie cineva dupa ce l-ai batjocorit .

  12. p’asta nu-l ma ia spamu gmt-ule? Razvane!?

  13. @ Craiova

    vecine , esti pe nedrept frustrat …

    baietii de pe forum spun foarte bine….

    Avioane Craiova trebuie sa inoveze … Si inca repede si puternic daca vrea sa mai traiasca …….

    Cred ca ar trebui sa renuntam la aripile clasice si sa punem efectul Coanda si Venturii la treaba pe profile aerodinamice …. De ajuns cu copiatul pasarilor ….. Eu am credinta si cunostintele necesare pt a putea porni o alta directie in aviatie … doar sa se deschida usile si sa se vrea a se merge pe noua directie …..

    Sa angajeze repede tineri capabili ca sa duca traditia mai departe … Si inca repede pina nu ies meseriasii la pensie .. Cu pensionari nu faci aviatie militara decit la nivel de amatori ….. Oricit ar fi de buni specialistii incarcati de ani , ii ajung batrinetile din urma … 🙁

    Mai multa implicare din parte fabricii in ceea ce priveste studentii de profil. Ca daca nu tineri specializati pe profil , cine altcineva ?

    Uzina are capabilitati dar mai trebuie lucrat la partea de organizare … si de curatenie ….. betoanele acelea comuniste ,gri si anoste macar cu o mina de var sa fie acoperite ….. Cresc buruienile prin curte vara de zici ca e jungla ….. macar puteau sa angajeze temporar o echipa de 2-3 oameni cu motocoase si rezolvau problema ….. iar vechiturile de componente IAR 93 din hale date la depozit.

    Undeva pe linga niste birouri , 2 machete de vreun metru lungime zaceau pe un hol … ma uitam ginditor si nu puteam sa cred ca atit a putut produce Avioane Craiova in atitea zeci de ani , atit ….. doar 2 avioane …. 🙁

    Asa de mare sa fie autosuficienta incit sa crezi ca statul , intr-o economie de piata dura , te poate sponsoriza la nesfirsit …… ???

    Ca si conducere de fabrica iei legatura cu ministerul de resort si te zbati pt surse suplimentare de venit , nu doar astepti sa-ti pice salariul si banul din inchirieri de hangar si platforma la firme particulare .

    Macar de s-ar trezi factorii de decizie din amorteala .

    • Aerodina Lenticulara si dronele pot arata directia de dezvoltare pentru Avioane Craiova si INCAS in viitor. Abia apoi poti incerca sa te reintroduci pe piata de avioane. Daca nu pot sa proiecteze si sa produca tigai. E si asta o nisa de piata de speculat….pentru natari, desigur! 🙂 Industria de profil din Romania, ori se redescopera prin reformare, ori moare…in frunte cu Avioane Craiova!

      • @ Cezar

        Aerodina LENTICULARA nu are niciun viitor !!!

        Aerodina AERODINAMICA / HIDRODINAMICA are tot viitorul in fata 🙂

        Coanda a intodus in fata forma de LENTILA ca sa ascunda anumite concepte . Pe orice parte ai intoarce o forma de lentila , nu gasesti deloc aerodinamica …… dar Copiatorii au cazut in plasa si au mers pe un drum infundat !!!

        Abia cel care renunta cel la fundatura , la forma de LENTILA si se reintoarce la aerodinamica naturala poate intelege ideea esentiala a lui Coanda :

        UN CORP AERODINAMIC ( HIDRODINAMIC ) CARE SA INTERPUNA INTRE ACESTA SI MEDIU O PELICULA DE FLUID ( gazos , lichid sau plasma ) CU O VITEZA CIT MAI MARE .

        Rezultatul este disparitia rezistentei aerodinamice / hidrodinamice parazite adica INVIZIBILITATEA AERODINAMICA sau HIDRODINAMICA …. in fct de mediu .

        Datorita faptului ca se produce o depresiune puternica a mediului , sa zicem atmosferic , la un moment dat de-a lungul profilului se produce o puternica compresie , mult mai mare decit cea atinsa pina in prezent dar fara elementele mecanice specifice turbocompresoarelor actuale …. cu alte cuvinte :

        BLADELESS COMPRESSOR …adica : compresor fara pale .

        Aceasta supercompresie , captata si dirijata spre o camera de ardere si un ajutaj Laval va produce o puternica ardere adica o suprapresiune sub aerodina adica indeplinirea idealurilor zborului perfect

        – transformarea presiunii frontale in depresiune frontala

        – transformarea depresiunii terminale intr-o puternica suprapresiune

        Adica un vehicol care este atit tras de ” vid” cit si impins de presiune .

        Adica si mai pe romaneste aerodinele proiectate de mine sint motoare STATOREACTOARE care functioneaza LA PUNCT FIX iar in acelasi timp sint si ARIPA CIRCULARA pe exterior dar si COMPARTIMENT de pasageri/cargo pe interior.

        3 in unul ….. monobloc …… simplu si eficient .

        ADICA MOTOARE AEROREACTOARE DE FOARTE MARE VITEZA , FARA PIESE IN MISCARE SI IN INTERIORUL CAREIA OAMENII ZBOARA .

        Oamenii trebuie sa se obisnuiasca cu ideea ca in viitor vor zbura in interiorul unor motoare 🙂

        Totul depinde de generatorul de fluid ( cavitatorul ) , fluidul pe care il foloseste , forma aerodinei ( pt zbor subsonic sau foarte inalt hipersonic ) si tipurile de carburant ( petrol , metan , hidrogen lichid ) si oxidant ( aer , oxigen lichid ) utilizate .

        Viziunea mea este :

        Aerodinele , ASA CUM LE PERCEP EU , vor inlocui atit elicopterele cit si avioanele .

        • Ai pus ceva pe foaie? 🙂 Poate ar trebui sa treci la alta etapa, eventual sa propui o colaborare cu vre un institut al statului sau chiar ceva privat, cum e ARCA. Sau mai bine spus….cum a fost ARCA pana nu demult, caci acum este doar o alta companie americana si nu prea renteaza sa exporti inovatie!

          PS Interesanta idea expusa de tine! 🙂

          • @ Cezar

            TEORETIC :

            Cite modele de avioane si elicoptere sint atitea modele de aerodine sint …..

            Din toamna lui 2008 pina in acum am facut vreo peste 200 de proiecte .

            Am avut o viziune prezentind AERODINA in aula Academiei Militare Romane :

            Un corp metalic de culoare gri inchis , nu aplatizat , nu un OBLATED ELLIPSOID ( lentila ) , ci dimpotriva alungit pe verticala adica un corp intern care deriva dintr-un ELONGATE ELLIPSOID .

            Intr-un vis m-am intilnit cu profesorul HENRY COANDA si acesta mi-a spus ca AERODINA trebuie sa fie ceva DEOSEBIT de ce a proiectat si a prezentat el public .

            Pina la urma au iesit citeva modele DEOSEBITE . A trebuit sa-mi golesc mintea de gindirea logica anterioara ca sa pot accepta noile idei .

            Aerodinele , denumire generica , pot fi atit vehicole specializate pt un mediu cit si vehicole multimediu si care accelereaza mult mai repede pt ca practic sint doar „motoare” care nu trebuie sa impinga un fuselaj si o pereche de aripi pt ca …. aripa circulara este partea exterioara cilindrica a aparatului iar fuselajul este in interior .

            Pt ca AERODINA are aplicatii atit civile cit si militare .

            Aripa cilindrica externa poate ingloba pe acrosaje interne orice tip de racheta de aviatie , orice tip de tun fix sau mobil …. cu o singura teava sau mai multe , orice tip de torpila , orice tip de container acrosabil …..

            …… bineinteles toatea acestea in dauna cantitatii de carburant din aripa .

            Sint aparate monobloc care nu depind de portanta unei aripi exterioare in miscare .

            Isi fabrica propria portanta la punct fix . Aripa cilindrica externa .

            Aripa circulara interna :

            Extrados circular intern , puternic depresurizat . Forta maxima teoretica 10,3 t /m2 . Vidul cosmic obtinut in plina atmosfera la nivelul marii .

            Intrados circular puternic presurizat . Americanii au scos cu F-1 peste 60t/m2 pe suprafata ajutajului la o presiune in camera de ardere de 70 atm iar rusii cu RD-171 peste 70t/m2 pe suprafata ajutajului la o presiune in camera de ardere de 300 atm . Insa limitele tehnice nu se opresc aici .

            Cu asemenea valori este posibila iesirea in spatiul cosmic cu o singura treapta . SSTO .

            Rachetele au nevoie de mult oxidant inca de cind decoleaza ( AERODINA dimpotriva se foloseste de oxigenul din atmosfera atit timp cit se deplaseaza prin atmosfera )

            Rachetele nu pot dezvolta viteze foarte mari pt ca intimpina o rezistenta aerodinamica foarte mare in straturile inferioare ale atmisferei ( AERODINA genereaza propriul „vid” inaintea directiei de deplasare )

            PRACTIC :

            NU pot realiza de unul singur o aeronava reala …

            Doar un mic model .

            Chiar daca eu repar avioane civile de pasageri , salariul nu imi ajunge iar oamenii care ma inconjoara nu gindesc altceva decit AVIOANE . Sint setati sa mearga pe ca pe sinele de tren . Simplistic:

            Dai jos piulita , surubul , etc, cf manualului . Pui la loc piulita , surubul ,etc cf manualului . Atit .

            Desi le-am prezentat citeva idei referitoare la asemenea aparate , curiozitatea colegilor mei , atit tineri cit si virstnici , oameni de aviatie , este vecina cu indolenta si indiferenta .

            Imi este mai mult decit clar ca pentru asa ceva trebuie implicat orice ROMAN din domeniul tehnic aero , naval , spatial si care gindeste OUT OF THE BOX .

            Trebuie formata o echipa EXCLUSIV ROMANEASCA care sa demareze lucrarile pt citeva forme de modele si alese acelea care corespund cel mai bine pt diferite viteze si medii .

            Se va incepe cu mici modele atmosferice apoi se va evolua TREPTAT la modele din ce in ce mai mari si mai complexe .

            Nu promit Luna de pe cer si nu vreau sa arunc o echipa de la bun inceput , precum cei de la ARCA , la obiective precum asaltul Lunii sau si mai rau amartizarea , cheltuind fonduri mai mult sau mai putin cunoscute , de stat sau private , pe proiecte utopice de gen reinventarea rotii .

            Stiu de unde se pleaca dar nu stiu unde se va ajunge .

            Coanda a facut cunoscut ABC-UL . Eu am receptionat destule „litere” pentru a putea inchega un limbaj , primitiv deocamdata , in vederea scrierii unui nou capitol referitor la deplasarea prin medii diverse .

            Noi incepem , noi continuam , noi perfectionam . Exclud de la bun inceput ca noi sa incepem ( precum Vuia , Vlaicu , Coanda si altii straini sa continue ….. 🙁 ….. Ajunge atita frinare pusa in dezvoltarea Romaniei )

            Depinde de interesul Romanilor descuiati la minte daca vor sa inceapa sa renasca tehnologic Romania , precum pasarea Phoenix .

            Cealalta solutie , prabusirea tehnologica , este de neacceptat !!!

            PENTRU ROMANIA !

            🙂

  14. Problema mare e legata de IAR 99. Din cate stiam eu nu prea mai erau multe de modernizat, poate doar cateva IAR 99 standard si 1 – 2 Soimi. Se vede ca le-au luat painea de la gura cele de la Craiova. Practit, uzina din Banie ramane fara activitate. Daca nu reusesc sa faca minuni cu IAR DT/XT, sa-mi fie scuzata expresia, dar Hales-Bules cu AVC-ul Craiovean! 🙁 Cred ca acel proiect de XT reprezinta singura sansa de viitor a acestei fabrici minunate, daca mai vrem asa ceva…sau poate cineva doreste un Mall acolo si ceva imobiliare.

    PS Despre Aerostar Bacau…..din cate stiam eu fabrica avea ca actionar si Elbit System din Israel, sau a fost doar un parteneriat pentru Lancer si atat? 🙂 Singura veste cu adevarat buna din toata stirea asta, este ca F 16 o sa fie surubarit la noi in batatura, erestul sunt stiri ale normalitatii, mai putin cea cu IAR 99. Bine macar ca nu au semnat cu mai te miri care de prin afara! 🙂 Asta ne mai trebuia…

    • din ce stiam eu, doar aproape jumatate sunt modernizate (8-9) la standard Soim-C. Restul au ramas in varianta de baza, care ar trebui si ea putin modernizata.
      Ideea e ca MApN are nevoie si de unele mai simple, fara multa avionica pe ele, pentru antrenament de baza, nedorind sa cheltuiasca mai mult cu modernizarile sau intretinerea. Cel putin asta e strategia lor (posibil ceva similar cu T-55 vs altele mai sofisticate) 🙂

      • Pai problema se poate pune si altfel. Daca decid sa modifice, in cazul in care iese si se decide asta, IAR 99 Standard din dotare in XT/DT? Ca asta spuneau ei, ca se preteaza si celulele actuale la asa ceva. Ca doar nu modifica Soimii! 🙂 Inseamna ca raman faca astea ieftine de operat pe care le vor ei. Sau poate, in cazul in care decid sa mearga inainte cu astea, sa comande avioane XT noi noute, cate or vrea si cate or avea nevoie, pastrand actualea dotare pana ii expira resursa si continuand apoi cu XT/DT-ul. Poate asta sa fie imbarligatura cu Aerostar. AV Craiova se ocupa de XT si ii lasa pe aia sa surubareasca la astea mai vechi, sa manance si ei o paine, ca poate nu faca cei de la Craiova fata cu toate! 🙂 Poate…

        • hai sa le luam pe puncte:
          1.) IAR-XT/DT nu este comandat de MApN, ci este un studiu INCAS + Av. Craiova;

          2.) MApN ar putea fi interesat pentru IAR-99 Clasic doar de cateva „modernizari” limitate, adica inlocuirea unor componente mai vechi si nu prea de incredere, eventual cateva modificari/ajustari, in rest pastrat asa cum este… cel putin pe termen scurt.

          3.) MApN nu este interesat pe termen scurt de cresterea parcului de trainere subsonice – nu a fost nici macar interesat sa-si completeze pierderile pana la 2 escadrile complete, altfel ar mai fi comandat cateva bucati noi, chiar si IAR-99 Clasic, mai ieftin de produs. Existenta a 2-3 escadrile de F-16 si apoi, poate, F-35 pe urmatorii 20-40 de ani, nu necesita un parc mai mare de trainere subsonice.

          4.) „Imbarligatura” cu Aerostar consta in cateva componente si posibil avionica la care Aerostar a participat in programul IAR-99/Soim, deci nu cred ca e nimic nou, care sa ia painea de la gura Av. Craiova. Aerostar sunt si integrator de sisteme si avionica, cu participarea Elbit, bineinteles.

  15. http://romanian-spotters.forumer.ro/t8165-aeroportul-bacau-decembrie-2015

    6010 e gata de receptie
    6707 a venit la RK
    ambele sunt de la Borcea – inseamna ca mai trag de ele o vreme

    • normal ca mai trag de ele, ca 12 F16 nu le ajung nici de frecangeala aia de pulitzie aeriana, si pana le mai vine inca o escadrila de F16..ia mai sunatzi din zurgalai, haaaaaaaaaaaaaaaaaaaai haaaaai…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *