Nigerienii par sa caute cu disperare furnizori de aeronave de atac, pentru a putea face fata lui Boko Haram. Daca anterior am scris despre Hinduri nigeriene si mai ales algeriene, acum vom trata subiectul unei achizitii care include si elicoptere Puma.
NAF 565 si NAF 567 dupa livrare
Fortele aeriene nigeriene au in inventar 16 elicoptere Puma (SA-330H, varianta cu 16 locuri) si Super-Puma AS332 (primite la schimb, in varianta cu 24 de locuri). In urma cu cativa ani au inceput revitalizarea si modernizarea flotei de elicoptere, Eurocopter Romania livrand in martie 2012 catre fortele aeriene nigeriene primele doua exemplare modernizate, urmate de alte doua in lucru. In 2012 au fost livrate doua exemplare Super-Puma, si anume cele cu indicativele NAF 565 si NAF 567 (stocate in 1997), fiind urmate de alte doua Super-Puma stocate in aceeasi perioada.
Si ca sa ajungem la miezul povestii, dupa ce au fost refuzati de departamentul de stat al SUA cu privire la achizitia de AH-1 Cobra israeliene revitalizate, Nigerian Air Force par sa fi dat curs la inceputul lui 2015 unei oferte care continea mai multe echipamente, oferta apartinand Elbit Systems, care probabil au reofertat dupa picarea afacerii Cobra. Lista de cumparaturi, evaluata la aproape 1 mld. $ (desi dupa alte surse intregul contracta r fi fost evaluat la 500. Mil $) ar contine :
- 6 elicoptere Puma/Super-Puma « gunship », aduse de Elbit la un standard echivalent SOCAT, despre care se spune ca ar costa 400 mil.$ (sau chiar 460 mil.$), ceea ce ar fi dus pretul/elicopter la 78 mil.$, mult peste cele 12-15 mil.$ cat ar fi costat niste AH-1 revitalizate. Se pare totusi ca pretul estimat/ elicopter ar fi fost mai degraba la 40 mil.$, ceea ce nu este departe de cel al unui Caracal nou (doar operatiunie de revitalizare si echipare a unui Puma Naval la IAR S.A. par sa fi costat intre 13-15 mil. euro, insumand toate fazele, fara pretul carcasei de pornire). Nu este foarte clar daca este vorba de carcase revitalizate sau unele noi. Opozantii acestui contract sustin ca sudafricanii de la ATE ar putea moderniza carcase existente in inventarul nigerian la preturi intre 5-7 mil.$/exemplar la poarta fabricii, putand fi vorba de MI-17 sau chiar Puma Oryx.
- 4 aparate monoloc de asalt Suhoi Su-25K (“Frogfoot”) aduse la standard KM Skorpion, si 2 aparate de antrenament Su-25UB modernizate, pentru suma de 330 mil.$. Skorpionii par a fi destinati sa inlocuiasca Alpha-Jet in misiunile de atac la sol, putand duce mai multa munitie si fiind mai bine protejati, profilul de zbor fiind asemanator.
- suplimentar,transportul platformelor, mentenanta la sol si piesele pentru elicopterele Puma ar mai costa 14 mil.$ ;
- alte 44 mil.$ pentru arme si munitii;
- mentenanta motoarelor pentru C-130 Hercules: 37 mil.$
- 40 mil.$ alte achizitii de armament pentru NAF.
Imagini de detaliu Super-Puma nigeriene (NAF 567)
Ceea ce s-a putut vedea deocamdata in imaginile furnizate de televiziunea nigeriana sunt elicoptere Super-Puma ce au acrosate in fata compartimentului trupei containere pentru rachete nedirijate. Montajul este specific familiei Cougar/Caracal si nu sistemelor Puma L-Socat, care au grinzile de armament in spatele compartimentului de trupe. Imaginea de mai sus pare sa apartina Super-Puma cu indicativul NAF567, unul dintre cele 2 elicoptere livrate de Eurocopter Romania in 2012.
Inregistrarea video disponibila aici, vizibil fiind NAF565 :
https ://www.youtube.com/watch?v=lKkq6MGTHaA
Probabil vom afla in viitorul apropiat date mai exacte despre contractul nigerian al Eurocopter Romania, cat si daca pachetul nigerian de cumparaturi militare este cel expus de presa sau doar o intoxicare.
Revenind la tarlaua noastra, n-ar fi fost un sfarsit de lume daca macar flota de SOCAT-uri ar fi primit o modernizare mai consistenta a motorizarii, optronicii SOCAT si poate si o protectie suplimentara, nu doar balistica, ci si la impact si incendiu. Pe urmatorul deceniu probabil va trebui sa ne multumim cu revizia déjà planificata, ceea ce va permite flotei de Puma a MApN ca macar sa zboare, chiar daca nu mai bine si mai sigur… Probabil dupa 2018, cand e posibil sa apara varianta militara a noului Super-Puma de Brasov, vom afla eventuale planuri ale MApN legate de inzestrarea cu elicoptere.
H-135 T2 al SMURD
Ar trebui sa existe totusi o preocupare mai stringenta vizand inlocuirea aparatelor IAR-316B Alouette III, care desi au fost produse in numar de aproximativ 250 de bucati la IAR Brasov, aproape au disparut cu totul din serviciul activ. Atat fortele aeriene si terestre, cat si cele navale (pentru operarea de pe corvete), ar avea nevoie de un lot mai cuprinzator de astfel de elicoptere mai mici si multirol, din categorie cu AH-6/MD300 sau EC/H-135 si EC-120B.
Pacat ca nu am reusit sa mentinem si sa evoluam linia lui KA-126 la IAR Brasov, care ar fi fost un elicopter utilitar extrem de reusit, si pentru care s-a studiat si o versiune militara, denumita V-60. Rusii au construit o evolutie bimotor, inclusiv in versiune militara, denumita Kamov 226T si care este echipata cu doua turbine Turbomeca Arrius 2G1 de 650CP fiecare, « surori » ale Turbomeca Arrius 2B2 de pe EC/H-135. Ironia sortii… nu stiu daca acea licenta mai este valida sau a expirat, dar ar fi fost interesanta o varianta cu motoare Turbomeca, care in fapt a si avut un prototip, denumit KAMOV-128, echipat cu motor Turbomeca Arriel 1D1 de 722CP.
KAMOV KA-226T
EC/H-135 se afla déjà in serviciul SMURD, care are nevoie de cate un elicopter in cele sapte (posibil 8 in viitor, datorita deservirii R. Moldova) centre de interventie HEMS, comanda de 6 elicoptere din 2011 fiind suplimentata cu inca doua in 2012, numarul celor in uz fiind redus la 7 in urma accidentului din decembrie 2014. De asemenea politia romana are in dotare doua astfel de elicoptere si este probabil ca in viitor numarul lor sa creasca in inventarul MAI, incluzand si paza de coasta si a frontierelor.
Deci ar exista suficient spatiu de miscare pentru extinderea activitatilor Airbus Helicopters in Romania, sau ale altui producator, vizand si nisa elicopterelor mai mici, multirol. Pana una-alta, se pregateste deschiderea unei linii de asamblare H-135 in China, care va fi acompaniata de o comanda in jurul a 100 de bucati.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.janes.com/article/48842/nigeria-looking-for-more-attack-aircraft
https://beegeagle.wordpress.com/2014/04/15/nigerian-air-force-super-puma-helicopter-naf-565/
https://www.naij.com/446387-naf-use-weaponised-helicopters-against-boko-haram.html
Off-topic, o stire trista care ma face inca o data sa imi aduc aminte de motivul pentru care de exemplu primariile din Romania cumpara autobuze si tramvaie din Polonia si Germania (pe bani „europeni” evident) in timp ce fabricile din Romania dau faliment sau vand prin Brazilia marfa.
http://www.stiri-extreme.ro/autobuzul-romanesc-a-dat-chix-constructorul-nu-a-vandut-nici-lotul-de-proba-foto/#
E frumos mecanismul UE, e ca si cum ti-as cere in fiecare luna jumate salarul tau si dupa aia ti-as zice ca ti-i dau inapoi doar daca cumperi de la prietenii mei…
Știu cine pune bețe-n roate la Roman Brașov…. se numește Van Hool N.V. Belgia, un mega producător european, susținuți preponderent de către germani!!!
Este trist doar ca nu reusim sa facem produse competitive. Daca ar fi fost asa de bune s-ar fi reusit sa le vanda in alte tari. Banuiesc ca un autobuz nou trebuie sa reziste 15-20 de ani in conditii de utilizare zilnica si nu cred ca Roman-ul poate scoate asa produse.
Un autobuz nou trebuie sa reziste cam 5-7 ani, asta daca este folosit ca mijloc de transport in comun intr-un oras precum Bucurestiul. Functionarea lui are legatura cu numarul de Km.
Stirea e veche. Aici e vorba si de management. Cu un patron ocupat mai mult cu fotbalul si cu gagicile nu poti sa te astepti la altceva. Intre timp dealerul din romania al firmei BMC din Turcia produce la Ciorogarla autobuze pentru piata din Romania. Fabrica mama a fost inchisa de stat in urma unui scandal. Principalul competitor e Isuzu, tot Turcia.
Imi poti explica si mie cum e de vina UE-ul? deci noi suntem obligati de UE sa cumparam autobuze second? cred ca delirezi 🙂
UE ? :))) poate te interesezi cine era patronul firmei.
.Acttm avea in urma cu ceva timp un proiect de a „captusi” un Iar 330 cu kevlar
Se spera asigurarea protectiei impotriva proiectilelor calibru 7,62.
Se mai stie ceva de proiectul asta??
Captuseala respectiva afecta performantele aeronavei, deci pachetul ar fi instalabil mai degraba in paralel cu remotorizarea cu Makila… ceea ce pe urmatorii ani nu e prins in carnetul de comenzi. Comanda data de MApN de peste 50mil. euro prevede in principal revizii capitale in urmatorii cativa ani pentru parcul de elicoptere Puma. Ori odata trecuta revizia capitala este clar ca inca 6-8 ani elicopterele vor fi folosite asa cum sunt.
Cand auzi despre ce sume se votbeste in Armata Romana, te apuca rasul. Truica & Co scoteau bani mai multi dintr-o retrocedare…
Astia cheltuiau miliarde in campanii si Armata trage de cateva zeci de milioane si aia in 58 de transe.
Am vazut la Pro-Patria receptia de la IAR Brasov, iar la capacitatile IAR-330 Puma Naval intra si „lupta antinava”, capitol separat de cea antisubmarin si cea anti-piraterie !
Amu’ banuiesc ca mitraliatul puntii cu mitraliera de 7,62mm sau 12,7mm nu se poate numi lupta antinava… Deci cu ce mijloace e prevazut sa o indeplineasca?
Kamikaze fratele meu inginer, intra cu elicopterul in nava. Altceva mai bun nu cred ca pot face..
La viteza de sub 300km/h, cam greu sa ajungi sa ataci cu Puma-kamikaze o nava care are cel putin tunuri cal. 20mm si rachete antiaeriene 🙂
Nu trebuie sa ajungi cu Puma la el,trebuie sa ai rachete antinava pe el.Un Marte ER italian (100km ) e chiar indicat.
doar ca nu e integrat inca asa ceva, de aceea intrebam cu ce va face lupta-antinava? Si posibil sa nu poata cara prea departe astfel de rachete cu masa mare, din cauza motoarelor slabe. Remotorizat cu Makila la nivel Super-Puma ar fi fost altceva.
Geaba aberatzi cu rachete anti’nava pe Puma Naval pt ca radarul lor Telephonics RDR-1500B este pt search, surveillance, terrain mapping si weather avoidance si nu are fire control modes pt rachete…
Asa ca nu o sa care elicopterele nici o racheta nici macar la o suta de metri departare de fregate nici cu muma’sa lui Makila, pt ca pur si simplu nu are ce face nu ele, radarul in configuratzia asta nu are cum comunica si ghida rachetele
Am mai scris asta dar nu bagatzi la cap, voi culculatzi rachete la kilogram atarnate de elicopterele alea slabutze ca putere dar care or sa aiba Makila instalate la 20 de ani dupa ce le caseaza astia
Insa elicopterul are Terma C-FLEX LINK 11
Link 11 face asta: TADIL-A/Link 11 is a secure half-duplex TADIL radio link used by NATO that receives or transmits–but not both simultaneously–a sequential data exchange digital link. It exchanges digital information among airborne, land-based, and ship-board tactical data systems. It is the primary means to exchange data such as radar tracking information beyond line of sight
Daca ai o consola d’aia compatibila Link 11 si pe fregate si daca fregatele au Harpoon sau alte rachete ai o platforma decenta pt detectzie si targeting peste horizont
Deci Pumele impreuna cu fregatele, cooperation is the buzzword
La ce sa mai ingreunezi elicopterul ala cu motoare slabutze cu niste rachete anti’nava grele sau sa te apuci de upgradeuri scumpe cu schimbat motoarele cand elicoperul poate sa faca over the horizon targeting si sa furnizeze date radar rachetelor de pe fregate, cand or instala astia rachete antinava pe fregate adica peste vreo suta doua de ani
Deci probabil ca asta e duda cu lupta anti’nava, o face in cooperare cu fregatele facand targeting over the horizon
Pacat ca aurolacii au facut 3 Puma Naval in 10 ani si au oprit programul
Multe guri nesatule de doctori si doctoranzi de hranit, generali de spitale, multi pensionari, d’astea…
Corect. Dară oare nu asta-i intenția carele este, cu „instalarea integraționist-amenințătoare” a unor noi-alte-suplimentare sisteme de armament și luptă?
Întreb. Nu face sens sau ce(?), că e extrem de posibil!
Link 11 este un alt protocol care este depasit care este si in mare parte a fost inlocuit de Link 22 care are capabilitati „full duplex”. Deci astia continua sa cumpere tot felul de gunoaie care eventual or sa necesite o „recapitalizare”. Dar pana atunci mai trece ceva vreme.
Inca un lucru granicerule. Radarul Telephonics instalat pe cariciopterele alea nu este un radar pentru dirijarea tirului (fire control) si nici de supreveghere a potentialelor tinte. Este un simplu radar de supraveghere (pentru SAR-search and rescue) si meteorologic. Vrei un iluminator pentru cariciopter iti trebuie ceva de genul AN/APS-153 (tot de la Telephonics), iar un instrument de acest fel probabil ca valoreaza mai mult decat hardughia asta de elicopter.
Alex, gesegeu se referă la ideea că datele de achiziție trec între navă și elicopter și invers. Mai exact, deși parțial-duplexul TADIL sau „protocolul” securizat HF/UHF este mai vechi, știi că US/R Navy le-au utilizat cu succes ca arhitectură complexă de comunicații tactice. Unde date suplimentare complementare pot fi generate pt amplificarea ID/tracking/targeting de ex. Vb de tehnologia anilor 80, însă utilizată încă complementar cu Link16 al aviației (unde nu a fost înlocuit de noua arhitectură full-duplex 22).
Corect?
Inca o intrebare, Nea’ Flogger… Stii ceva de licenta de KA-126 la IAR Brasov si de motorul modificat la peste 700CP? O mai au? Ce s-a intamplat cu dreptu lde productie si cu piesele pentru 50 de bucati?
Ma gandesc ca au acces si la motoarele Arrius acum…
ar fi o carte interesanta de jucat cu Eurocopter, sa produci un monomotor utilitar cu elice contrarotative, din aceeasi categorie cu oul zburator 🙂
N-aș crede, că n-au fo interesați să o lungească. De ce oare?
Lipsă piață internă sigur, însă export era piață. Cu toată concurența ieuropeană și ieuro-asiatică. În fine, sper că nu te gândești la momo-difi-căcări al Ka-agro în Ka-ușor-killer 😉
Utilitar erau tare fiabile, conceptual, îmi spunea primul instructor (care a venit restructurat dinspre filiera elicoptere) mare mare om și caracter!
DA! 🙂
un elicopter utilitar exploatabil ieftin, capabil sa aterizeze in spatii reduse, si mai ales produs la noi, ar fi ceva interesant, nu? In plus, ar fi produsul IAR in colaborare cu Airbus.
Destinatia militara, poate doar secundara in prima etapa. Si asa IAR-316 s-au cam dus la groapa… avem nevoie de ceva ieftin si usor sa le inlocuim. Ca s-o putea scoate din el ceva gen OH-6, alta discutie.
Da si nu. Cu capabilitati „full duplex” ai posibilitatea de a face schimb de date concomitent, ceea ce nu poti face cu Link 11. Link 11 depinde de „frequency modulation” pentru a inlesni schimbul de date suplimentare cu cat mai putine erori posibil. In afara de asta Link 11 are numai capabilitati de comunicare verbala cu Link 16 (banda UHF) si numai pentru proximitate vizuala. Mai multe aici: http://www.northropgrumman.com/Capabilities/DataLinkProcessingAndManagement/Documents/Understanding_Voice+Data_Link_Networking.pdf
Alex, am scris in prima fraza ca nu are fire control modes dar niste date radar o fi si elicopterul ala in stare sa trimita la fregate sa culculeze aia o solutie de lansare pt rachetele imaginare de pe fregate, chestii simple, nu te gandi la chestii complicate ca nici ei nu se gandesc
Asa el saracu nu are nici diping sonar 🙂 ci doar niste balize sonar si s’o baza tot pe comunicatia cu frecatele, asta daca le upgradeaza alora sonarele
Cica e o posibilitate sa aiba Terma’s C-Flex si pe fregate, daca nu s’a razgandit razgandeala, dar daca le-au instalat si pe Pume ar face sens sa fie si pe frecate
„Terma has entered an agreement with the Romanian Navy to supply the C-Flex Command and Control Systems with multi-link capability for three frigates”
http://www.terma.com/about-us/doing-business-with-us/customer-stories/c-flex-multi-link-systems-for-romanian-navy/
si ca in timp astea pot fi upgradate catre Link 22, pt noi peste 20 de ani cand le dam la taiat
„The contracted C-Flex systems equipped with advanced Multi-Function Consoles and ship system interfaces are prepared for future Link-16 and Link-22 implementations and thus ensures the Romanian Navy of data-link interoperability with other NATO nations”
Si ce te miri ca astia cumpara vechituri, pt noi sunt nave spatziale, noi suntem cu T55, Volkhov, Styx, TAB71, Mig21, de unde bani si interes cu atatzia generali, doctori si doctoranzi, pensionari, si toti flamanzi…
Dar sa fim 8timisti, ca si ei sunt
@ Marius. I-o fi pus in brate la pilot si vreo NSM daia de-ti lasa tie gura apa 🙂 😉 . Reporterul e vai mama lui, daia zice ca elicopterul are nus ce anti-nava, sau poate se gandeste respectivul ca daca IAR-ul cara torpile poate – pe cale de consecinta – sa se ia de gat si cu o nava, doar ca la raza Sting-ului, aceasta prezumtie este macar hilara 🙂 🙂 .
PS N-am stiut ca la elicoptere lupta „anti-piraterie” este o capacitate distincta de celelalte 🙂 . Aurolaci bre 🙂 …
Romania ar trebui sa produca sub licentza pe langa AS-332/-532 Super Puma shi EC-135/-635, AS-555 Fennec 2, EC-155 Panther shi poate AS-321 Super Frelon modernizat si redesenat, precum AC-313 varianta chinezeasca shi modernizata elicopterului francez.
da, de toate, era mai simplu daca spuneai asa 🙂
Fenec?
Hai ca esti hazliu tare …